koiranpentuni on kamala

neuvottomat

Sain pentuni 3 viikkoa sitten.

Ensimmäiset puolitoista viikkoa meni oikein hyvin. Urospentuni oli kiltti kuin mikä, riehakas leikeissään, mutta ei koskaan purrut tai ärissyt. Hoiti asiansa sanomalehdelle, käyttäytyi hihnassa hyvin, tutki ympäristöä uteliaasti sisällä ja ulkona, totteli kieltoja ja reagoi hyvin kehuihin ja hellintään.

Ja sitten asiat muuttuivat kuin taikaiskusta. Pentu alkoi purra, hyökkäilee käsivarsiin muristen ja raivokkaasti haukkuen, puree todella lujaa eikä vaikuta todellakaan leikkimieliseltä. Hyökkää agressiivisesti käsiin ja murisee jo kun yrittää silittää. Ihonkin on jo saanut rikki. Ei auta antaa mitään omia leluja, puruluita tai muuta tilalle; edes oikeat naudanluut eivät kelpaa. Ei auta jäähy, ei nipistäminen, ei kieltäminen, ei huomiotta jättäminen. Kaikki edellä mainitut vain provosoivat puremaan lisää.

Pentu kuseksii ja paskoo pitkin asuntoa ilman mitään kaavaa, ei auta juoksuttaa taktisesti leikkien, unien, ruokailujen tai minkään mukaan. Hihna on lelu, hihnassa ei kuljeta ulkona edes eteenpäin. Pistää vain perseen maahan tai vetää holtitonta siksakkia, pelkää kaikkea ja kaikkia.

Ja todellakin yhden yön muutos.

Ei auta leikkiä väsyksiin, ulkona kulkeminen ei luonnistu namienkaan kanssa, jäähy ei auta mihinkään. Kaikista raivostuttavinta on kuitenkin pureminen ja pennun jatkuva murina ja haukkuminen. Edes häntä ei heilu leikkimielisesti haukkuessa, melkein kuola valuu kun raivokkaasti hyökkäilee ja haukkuu.

Jo puolitoista viikkoa ja olen aivan uupunut ja suuttunut pentuuni. Kaapin paikka pojalle on näytetty, en ymmärrä tätä käytöstä. Vika on aika varmasti itsessäni, mutta minulla ei ole koskaan ollut mitään vastaavanlaista pentukäytöstä yhdelläkään koiristani. Olen aivan neuvoton ja hiljalleen valmistautunut antamaan pentuani pois, jos en poikaa saa kuriin...

23

9611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuukkis

Pentu kokeilee rajojaan, hakee omaa paikkaansa ja luultavasti luulee paikan olevan sinun yläpuolella. Meillä oli samankaltaisia ongelmia myös oman koiran kanssa, hyökkäili käsiin, hyppi ja yritti purra, kusi ja pasko ympäri kämppää. Mutta nyt muutama kuukausi myöhemmin oon saanut koirasta jo kelpo kaverin. Sisäsiistiksi oppi todella myöhään ja se söi kyllä hermoja. Vieläkin leikit rajuja mutta tehny selväksi että sellainen ei käy.
      En ihan tajunnut tuota jäähy systeemiä, koira ei muista pitkään syytä joten sen en usko tehoavan.
      Aika perus koulutuksella saa koiran tajuamaan, palkitse kun on rauhallinen eikä anna positiivista palautetta kun riehuu holtittomasti, on huomioimatta.
      Liikunta, kuri, hellyys on avainsanat koiran kouluttamiseen.
      Sinuna en luovuttaisi, jos ei tavalliset koti konstit tehoa ota yhteyttä ammattilaiseen.
      Olet kuitenkin päätöksen tehnyt ottaa koiran, eikä ikinä saisi laittaa ns.pahaa kiertämään. Koska ongelmat jatkuu jos niihin ei tartuta.

Kokeile alkuun ihan yksinkertaista konstia, katsekontaktia. Kun pentu katsoo sua silmiin anna palkinto, esim nami. Pikkuhiljaa pidennät aikaa. Älä palkitse liian innokkaasti, se vaan innostaa pentua. Kun pentu ymmärtää että namin saa vain kun on rauhallinen ja katsoo silmiin niin myöhemmässä vaiheessa on helpompi luoda kontaktia.
      Remissä kävelyä voi harjoitella esim siten että kun alkaa kiskomaan ja poukkoilemaan käänny toiseen suuntaan.

Suosittelen katsomaan Cesar Millanin ohjelmia, niistä saa paljon hyviä neuvoja perus kasvattamiseen.

• 31

Cesar ei kouluta koiria. Hän kuntouttaa JO pahoille tavoille oppineita koiria. Aloittajan tapauksessa perusopetus riittää. Pennut ovat tuommoisia.

• bullipoju

Oman valinnan mukaan käytä tätä tekniikkaa, olet kuitenkin tuota nipistämistä jo tehnyt joten ilmeisesti et noudata "älä koske koiraan" koulutus menetelmiä mutta tämä tekniikka on herättänyt aika paljon puolesta ja vastaan puhetta. Minä kerron tietoni mutta on oma päätöksesi ryhdytkö tähän eikä minulla ole takeita siitä toimiiko tämä juuri sinun koirallesi kun en ole nähnyt sitä henk.koht.

ELI minä tekisin tuon koiran kanssa näin: Kun pentu alkaa riehumaan (puremaan, käyttäytymään mielestäsi uhkaavasti) ota se rauhallisesti kiinni ja kankea lattialle kyljelleen koiran vatsa sinua päin ja niin että olet itse polvillaan maassa. RAUHASSA ÄLÄ HERMOSTU! Kun koira on maassa asetu niin että toinen käsi on koiran kaulalla ja toinen koiran vyötärön kohdala. Jos koira riehuu kovin (mitä se varmasti aluksi tekee) laita toinen käsi mieluummin lavan päälle aluksi ettet vahingossa kurista koiraa. Kun olet saanut koiran jotenkin kutenkin siihen kylkiasentoon, pistä käsi jämäkästi mutta EI KURISTAEN koiran kaulalle ja kun/jos koira rimpuilee nojaa koiran yläpuolelle "katoksena" toisella kädellä vyötärön kohdalla avustaen mutta mitä enemmän se rauhoittuu sitä kauemmaksi siirry koiran yläpuolelta. Palkkio rauhoittumisesta on se että sinä poistut ahdistavasta asennosta eli koiran yläpuolelta.
      Tarkoituksena on saada pidettyä koira pelkästään yhdellä kädellä, "henkisen ylivoiton" takia, kylkiasennossa. Eli katso koiraa silmiin mutta ole rauhallinen ja jämäkkä. Koira pääsee pois kun se huokaisee ja rentoutuu. Tässä on tärkeää että et itse hermostu ja pysyt rauhallisena. Jos tiedät jo valmiiksi että sinusta ei ole siihen, älä tee tätä koska tästä ei ole siinä vaiheessa mitään hyötyä vaan enemmänkin haittaa. Jos koira pääsee kesken kaiken irti. älä missään nimessä luovuta vaan vie toimenpide loppuun vaikka se vaatisi kuinka monta uusintaa tahansa!

Jos et ihan käsittänyt mitä hain tässä takaa olen huomannut että Cesar Millan käyttää tätä kylkiasento juttua ainakin joissakin jaksoissa vaikkakin vähän eri tyylillä kuin minä joten sieltä saat ihan esimerkin miten homma pitää hoitaa.

Koirasi on selvästi ottanut jonkinlaisen johtajan paikan ja kaipaa nyt maanpäälle palauttamista. Ennen vanhaan tässä tilanteessa olisi haettu keppi ja käyty vähän ladon takana! En siis ole millään tavalla koiran hakkaamisen puolesta vaan sitä hain takaa että koira tarvitsee nyt hiukan jämäkämpää kuria kuin sen, mitä olette sille antaneet. Minä uskaltaisin kertomasi puolesta veikata että olette ehkä huutaneet, kiljuneet ja ehkä jopa vähän karjuneet koiralle mutta ette ole kunnolla tarkoittaneet sitä koiran kielellä.
      Paras tapa komentaa koiraa on seisoa selkä suorassa ryhdikkäästi ja mahdollisimman isona ja sanoa selvällä jämäkällä äänellä käsky (mikä ikinä onkaan). Kaikki huitominen ja hyöriminen ja pyöriminen kannattaa unohtaa, jämäkkä seisonta asento on paras! Ja aina, AINA, jos koiralta jotain vaaditaan koiran on se tehtävä! Kesken ei saa jättää varsinkin jos on käytöksen korjaamisesta kyse! Jos koira puree sinua, sinä et luovuta ennen kuin koira lopettaa puremisen vaikka se veisi monta tuntia! Jos koira ei kävele lenkillä, siellä seistään niin kauan että se kävelee ja ennen kaikkea sinne minne sinä haluat mennä, EI sinne minne koira haluaa mennä!

Itselläni on kokemusta kovempipäisistä roduista ja näillä perusteilla olen saanut koirani kanssa aina arvojärjestyksen määrättyä. On kaikkein tärkeintä että koira oppii tietämään paikkansa tai sen kanssa elämisestä ei tule mitään, kun paikka on tiedossa, siitä on helppo sitten alkaa rakentamaan vahvaa suhdetta!
      Onnea teille, toivottavasti olin avuksi!

• Rotikkarinsessa

Sen verran pakko pilkkua viilata, että tuolla keinolla tarkoitus ei ole saada pidettyä koiraa yhdellä kädellä siellä maassa, vaan nimen omaan kokonaan ilman käsiä, ns. henkisellä otteella - siis että kun se toinenkin käsi otetaan pois koiran iholta, koira ei sieltä nouse ennen lupaa koska se pystyy olemaan siellä rauhassa ilman pitelyäkin.

Ja jos ihan noita Millanin menetelmiä miettii, niin jos ei itse omaa (omasta mielestään) tarpeeksi hyvää koiranluku- ja käsittelytaitoa, ei niitä kannata missään nimessä lähteä tekemään. Niihin tarvitaan se tietty kokemus - ja siksi näkee jo Suomessakin tyyppejä, jotka sihisevät ja "potkivat" koiraansa ihan väärissä tilanteissa, tai jos tilanne onkin oikea, ilman mitään vaikutusta kun ollaan otettu mallia koirakuiskaajasta, eikä loppupeleissä edes ymmärretä, mitä esim. kyseisellä suhinalla pyritään saamaan aikaan (ja kun koirakaan ei sitä tiedä, niin se vain hämmentyy entisestään ja voi alkaa jopa käyttäytyä vielä huonommin).

• bullipoju
        Rotikkarinsessa kirjoitti:

Sen verran pakko pilkkua viilata, että tuolla keinolla tarkoitus ei ole saada pidettyä koiraa yhdellä kädellä siellä maassa, vaan nimen omaan kokonaan ilman käsiä, ns. henkisellä otteella - siis että kun se toinenkin käsi otetaan pois koiran iholta, koira ei sieltä nouse ennen lupaa koska se pystyy olemaan siellä rauhassa ilman pitelyäkin.

Ja jos ihan noita Millanin menetelmiä miettii, niin jos ei itse omaa (omasta mielestään) tarpeeksi hyvää koiranluku- ja käsittelytaitoa, ei niitä kannata missään nimessä lähteä tekemään. Niihin tarvitaan se tietty kokemus - ja siksi näkee jo Suomessakin tyyppejä, jotka sihisevät ja "potkivat" koiraansa ihan väärissä tilanteissa, tai jos tilanne onkin oikea, ilman mitään vaikutusta kun ollaan otettu mallia koirakuiskaajasta, eikä loppupeleissä edes ymmärretä, mitä esim. kyseisellä suhinalla pyritään saamaan aikaan (ja kun koirakaan ei sitä tiedä, niin se vain hämmentyy entisestään ja voi alkaa jopa käyttäytyä vielä huonommin).

Puhuinkin vain tuosta maahanlaitosta enkä muista hänen tekniikoistaan.

• Rotikkarinsessa
        bullipoju kirjoitti:

Puhuinkin vain tuosta maahanlaitosta enkä muista hänen tekniikoistaan.

Ja minä myös yleisesti noista muista tekniikoista, kun niitä on nyt tässä kehotettu kovin käyttämään. ;)

• Bullipoju
        Rotikkarinsessa kirjoitti:

Ja minä myös yleisesti noista muista tekniikoista, kun niitä on nyt tässä kehotettu kovin käyttämään. ;)

Aivan aivan. Itse olen hyvin jyrkkä noiden Millanin juttujen kanssa! Niitä ei todellakaan kannata tehdä jos ei oikeasti osaa, helposti vaan saa aikaan katastrofin alun. Mutta tuo kyljetys on kuitenkin sellainen että jos itse pysyy rauhallisena siinä ei hirveän helposti voi mokata. Itse olen ihan itseoppinut mutta huomasin että Millankin käyttää tuota kyljetystä muuten ei meillä kyllä ole juurikaan yhteisiä tekniikoita. En esimerkiksi yhtään ole saanut otetta siitä sihisemisestä ja "potkimisesta", minulla on ihan omat keinoni ja jätän ne sihinät Millanille! :D
        Ja jäihän minulla tosiaan tuossa tähdentämättä että alussa koiraa pidetään kädellä maassa mutta että siinä vaiheessa kun henkinen voitto on saatu koiran pitäisi pysyä maassa pitämättä. Mutta hyvä että täällä on muitakin jotka sitten tulee täyttämään "puuttuvat" kohdat! :D

• zitiz

Edellä hyviä neuvoja. Kaikenlainen namikoulutus kannattaa jättää pois, sehän juuri nostaa koiran egoa, sillä on niinsanotusti pissa noussut päähän. Joku pehmeämpi koira ehkä toimii pehmein menetelmin, mutta kovaluonteisiin on käytettävä sellaisia keinoja, että uskovat.
      Periaatteessahan pentusi vain leikkii. Koirat leikkivät niin, että ne ottavat mittaa toisistaan, katsotaan kumpi ennen vinkasee ja antautuu. Ihmistä purevan pennun kanssa kannattaa olla selkeä ilmaisultaan, ettei pentu pidä puolitehoisia komennusyrityksiä leikkinä. Ojennat niin, ettei sille jää epäselvyyttä. Sinä määräät millaisia leikkejä leikitään ja milloin.

• joobax

Aivan varmasti talttuu moinen ongelma ihan vaan jäähylläkin. Oma koira oli pentuna sellainen, että lähti haastamaan ja riehumaan lisää vaan, jos siihen meni koskemaan. En myöskään osannut mitään kylkiasentotekniikoita, joten mulle oli ja on helpompaa käyttää muita metodeja. Varsin uhmakas koira oli ja ihan namikoulutuksella ja jäähyillä tehty hyvin käyttäytyvä koira. Vieläkään siihen ei voi koskea rankaisumielessä, vaan käytän paljolti omaa kehoani -> kävelen kohti ja laitan koiran perääntymään (tämä siis nuorelle/aikuiselle koiralle, pentu ei paljoa ymmärrä). Namikoulutus ei nostata koiran egoa. Sillähän se joutuu tekemään työtä ruokansa eteen oikeen todenteolla! Nameina voi siis syöttää osan koiran päiväruuasta.

Jos koira riehuu, se joutuu häkkiin rauhottumaan. Häkki ei ole varsinainen rangaistuspaikka, eikä sinne viedä koiraa kiukkuisena. Koira vietti häkissä tavallisesti myös yönsä ja meni sinne mielellään nukkumaan. Riehuessa yksinkertaisesti siirsin sen joka kerta häkkiin, kun meni yli. Sielläpä sai haukkua ja riehua niin paljon kuin jaksoi, eikä yleensä montaa minuuttia jaksanut. Haukkumisella se ei saanut huomiota yhtään. Poistuin aina näkyvistä ja jätin sen sinne yksin rauhottumaan.

Sillä se hepulointi loppui.

• hittovieköö

olet saanu pentuteihtailijan luonnehäiriöisen koiran. onnittelut, sen huomee siitä ku luonne muuttuu hetkessä naps!

• normipentu

Anna se koira pois, kun tunnut olevan niin tyhmä ettet ota selvää koiranpennuista ennen kuin sellaisen kotiisi otat. Toisinsanoen, ihan normaali koiranpentu.

• .............

Meilläkin oli tuollaisia ongelmia ja koira kävi pentuna jopa kimppuuni kun nukuin. Se meni itsekseen ohi jossain puolessa vuodessa ja nyt koira on maailman kiltein yksilö ilman koulutustakin (on siis käynyt vain koirakoulun). Ja kyseessä on tiibetinspanieli :D

• ............

Niin ja siis tipsu on niin pehmeä koira, että siksi ei ole tarvinnut koulutusta (ja juuri tämä yksilö tosi kiltti). Että en tietenkään suosittele olla kouluttamatta vähän vahvempaa tai vaativampaa rotua :)

• kovaluu

Minulla ei ole yksikään pentu osannut mitään kieltosanoja tai ulos pissaamisia tai purematta olemisia kotiutuessaan, itse ne olen opettanut ja kaikenlaiset alistamishöpötykset ovat jääneet tekemättä koska en paini aikuistenkaan koirien kanssa. Auktoriteetti ei ole fyysinen asia.

Mielestäni on ihan normaalia että pentu haukkuu, riehuu, puree ja pissaa/kakkaa minne sattuu alussa. Koira (niinkuin mikä tahansa eläin) tekee niitä asioita joista se itse hyötyy, ja omistajan tehtävä on saada luvalliset asiat vaikuttamaan kannattavilta koiran mielestä.
      On alettava ajattelemaan MITEN koira hyötyy kun se tekee noin ja näin (muista! Jos se ei hyödy jotenkin, se ei tee niin), ja MITEN itse reagoit asioihin - voit huomaamattasi vahvistaa koiran epätoivottua käytöstä ellet ole perillä siitä MITÄ koira pitää palkkiona ja mitä rankaisuna. Esimerkiksi silloin tällöin räpeltämällä suoritettu selälleen/kyljelleen junttaaminen voi taistelutahtoisesta pennusta tuntua ihan hitsin mukavalta leikiltä = palkinnolta ;) Hanttiin pistämistä ei monestikaan tarvi vahvistaa päästämällä koira menemään ns.korkeassa viretilassa, ja tadaa - jatkossa koira jaksaa tapella vastaan entistä enemmän koska muistaa aikaisemmat onnistumiset. Tässä siis klassinen esimerkki positiivisen vahvistamisen tehokkuudesta, tosin että omistaja ei ole hoksannut että koira on saanut positiivisen vahvisteen.

Nimimerkki zitiziä lainatakseni
      "Kaikenlainen namikoulutus kannattaa jättää pois, sehän juuri nostaa koiran egoa, sillä on niinsanotusti pissa noussut päähän. Joku pehmeämpi koira ehkä toimii pehmein menetelmin, mutta kovaluonteisiin on käytettävä sellaisia keinoja, että uskovat. "
      Uskovat mitä? Että omistaja on tylsä rajoituskone?
      Yksi koiristani oli jo pentuna aika räväkkä ja ronski luonteeltaan, mutta käytin ahkerasti leluja ja makupaloja koulutuksessa. Toimii. Ajoitus on vaan oltava oikea! Ei eläimellä "nouse kusi päähän" toisin kuin ihmisillä.. Jos koira ei halua totella, en usko että sen totteluhalua lisää vaikkapa ne jäähyt, selätykset ja muu temppuilu. Monesti kuriton koira on vain huonosti opetettu ja huonosti motivoitu.
      Ja mitä tulee rankaisuihin: siinä ihmiset toimivat liian usein EPÄJOHDONMUKAISESTI = joskus jätetään rankaisematta vaikka yleensä samasta asiasta rankaistaan. AINA pitäisi toimia selkeästi ja viedä asiat loppuun asti.
      Opeta ensin, vaadi vasta sitten kun koira osaa. Oppiminen tutkitusti nopeutuu positiivisen vahvistamisen avulla, koiran luonteesta viis.

• Bullipoju

"Minulla ei ole yksikään pentu osannut mitään kieltosanoja tai ulos pissaamisia tai purematta olemisia kotiutuessaan, itse ne olen opettanut ja kaikenlaiset alistamishöpötykset ovat jääneet tekemättä koska en paini aikuistenkaan koirien kanssa. Auktoriteetti ei ole fyysinen asia."

Hei! Jos sinulla kerran on niin hyvät tekniikat että olet saanut koirasi haltuun tuosta vaan niin jaahan toki keinosi loppu luokan kanssa! Eikö ole vähän itsekästä tulla kehumaan kuinka hyvin menee ja kuinka helppoa on ollut mutta ei sitten erityisemmin kerro että miten se tuommoinen onnistuu! Nameista selität jotain ja ajoituksesta mutta eipä tuo nyt varmaan hirveästi tuota aloittajaan auta.

Kerrotko esimerkiksi miten toimit tilanteessa jossa koira juoksee sinua ympäri pää viidentenä jalkana ja yrittää purra sinua sieltä mistä kiinni saa. Missä kohtaa se nami tulee antaa?

Ps. Eipä ne pennut kenelläkään valmiina pakettina tule. Eikä auktoriteetti todellakaan ole fyysinen asia mutta jos koira haastaa sinut fyysisesti, ei siinä namit auta. Kuka tahansa joka on joutunut kunnollisen fyysisen haastamisen kohteeksi ymmärtää kyllä mistä puhun. Ja jos koiran haasteeseen vastaa, se pitää tehdä kunnolla, "räpeltämällä" ei siinä onnistu.

• molossikokemusta

Kahden bullmastiffiuroksen kokemuksella. Ensinnäkin, kyseessä on siis n. 10 vk vanha pentu? Ihmettelen tuota alun hyvää käytöstä, mielestäni nykyinen käytös on normaalia. Ei koira tykkää pissata sanomalehdelle, onneksi. Eihän nykyinen sanomalehti mitään imekään, levittää vaan pissat isommalle alueelle. Koira pissaa mielellään johonkin, missä saa jalkojensa pitävän alustan. Siksi matot ovat suosittuja :)

Pureminen nilkkaan, käsiin, reisiin, takamukseen on normaalia. Kieltäminen vain lisää puremista. Ja kun koiranpentu leikkii puremalla, ei meillä ainakaan alistaminen ole toiminut pienelle pennulle lainkaan. Kun omat hermot menee ja verta valuu, niin sitten on tullut kyllä pentu "selätettyä", mutta koska pentu ei ole aggressiivinen ollutkaan, ei tästä tosiaan ole mitään hyötyä muuten kuin se hetki, että saa itse "nuoltua" omia haavojaan. Ja kun n. 30kg kokoisen koiran naskalit paukahtaa pakaraan, niin kyllä se tuntuu todella. Jo edesmennyt koiramme oli erityisen leppoisa kaveri heti pentuvaiheen ohitettuaan ja kyllä tämä nuorempikin tuntuu nopeasti oppivan ja rauhoittuvan.

Kun hampaat alkavat olla vaihtuneet, pitäisi tilanteen alkaa olla jotenkin siedettävä :) Pennulla on hyvä olla jokin turvallinen ja miellyttävä paikka sisällä, jossa ei ole juuri virikkeitä ja se saa nukkua siellä aina pahimman väsyriekkumisvaiheensa yli. En siis puhu rankaisemisesta.

Kestää aikansa, että koiran hermosto kypsyy siihen pisteeseen, että se alkaa ymmärtää, miten ihmistä miellytetään.

• molossikokemusta

Vielä kommentti: jos muutos oikeasti on dramaattinen, tapahtunut yhdessä yössä, niin toki kannattaa poissulkea, ettei pennulla ole kipuja tms.

• Doggielover

Itse olen koirien kouluttaja ammatiltani, ja jos pentu on noin nuori, eivät nuo tavat ole pysyviä. Jos pentu puree käsiä, eikä lopeta, niin nappaa poskivilloista kiinni niin ettei koira saa hampaillaan otetta mistään ruumiinosastasi, ja pidä koiraa siinä niin kauan, kunnes rauhottuu. Älä kuitenkaan missään tapauksessa satuta koiraa, äläkä myöskään missään tapauksessa päästä kesken irti. Toistat tämän joka ikinen kerta, kun koira alkaa pureskella, niin pureminen ei kauaa jatku.
      Oletko viettänyt koiran kanssa paljon aikaa, vai oletko usein töissä? Koira voi alkaa oireilla huonolla käytöksellä jos ei saa tarpeeksi aikaa omistajan kanssa. Tällä varsinkin pentuikäiset koirat hakevat huomiota.
      Lenkkeilyssä on jokaisen oman koirani kohdalla ollut aina ongelmia, ja siihen ei auta muu kuin yritys. Teet lenkkejä monta kertaa päivässä, aluksi sama lenkki jokaisella kerralla. Koira hyväksyy loppujenlopuksi tämän rutiiniksi, eikä loppujenlopuksi edes muista käyttäytyä hankalasti.
      Ensimmäinen koirani oppi sisäsiistiksi vasta vuoden ikäisenä, koska olin niin kiireinen toisten töitteni takia. Pentu pitää viedä vähintään pissalle aina, kun se on leikkinyt, juonut, syönyt tai herännyt.
      Ei kannata luopua pennusta kun yrityksesikin ovat olleet noin vähäisiä, koiran ottaminen on elinikäinen sitoomus, etkä varmasti odottanutkaan, että pentu käyttäytyy kuin kolme vuotta koulutettu koira?
      p.s Jäähy ei auta, pentu osaa yhdistää torut väärään tekoon vain jos siitä sanoo samantien.

• 6+2

Minulla toimi kyllä jäähytys parhaiten, eli kun pentu meni ylikierroksille ja yritti näykkiä maanisesti vielä siinä vaiheesa, kun kielsin nappasin niskavilloista pysäyttääkseni toiminnan, niin siirsin pennun yhtäkyytiä huoneen nurkassa olevaan kuljetusboksiin. Ja siellä pysyi ja vinkui, kunnes huokasi ja luovutti. Myös pelkkä aloillaan pitely kunnes pentu on todella rauhoittunut tuotti tulosta. Haastavin jakso kesti pari kuukautta, sen jälkeen pentu on kunnioittanut hyvin ihmisten koskemattomuutta ja esim ruokaa eli ei tunge varkaisille.

• Bullipoju
        6+2 kirjoitti:

Minulla toimi kyllä jäähytys parhaiten, eli kun pentu meni ylikierroksille ja yritti näykkiä maanisesti vielä siinä vaiheesa, kun kielsin nappasin niskavilloista pysäyttääkseni toiminnan, niin siirsin pennun yhtäkyytiä huoneen nurkassa olevaan kuljetusboksiin. Ja siellä pysyi ja vinkui, kunnes huokasi ja luovutti. Myös pelkkä aloillaan pitely kunnes pentu on todella rauhoittunut tuotti tulosta. Haastavin jakso kesti pari kuukautta, sen jälkeen pentu on kunnioittanut hyvin ihmisten koskemattomuutta ja esim ruokaa eli ei tunge varkaisille.

Nämä on niin luonteesta kiinni mikä koiralle toimii. Jotkin koirat ottavat tuon paikasta A paikkaan B vastentahtoa raahaamisen haasteena ja silloin saattaa paukahtaa agressiot pintaan. Jos sinulla ei ikinä ole ollut haastavaa rotua et oikeasti tiedä mihin koirat kykenevät ja kuinka voimia vievää koulutus voi olla. Kun alkaa neuvomaan ihmisiä koulutusasioissa on ymmärrettävä se että kaikki koirat eivät ole samanlaisia ja se että sinun koirallesi on toiminut jäähyt tai namit ei todellakaan tarkoita että se toimisi joka koiralle. Sitä vaan tässä haen takaa että tuollaiset "minun koiralleni ainakin toimii" "meillä ei kyllä koskaan ole tarvinnut" kommentit tuntuvat varmasti todella pahalta ihmisestä joka yrittää parhaansanja tuntee jo valmiiksi epäonnistuvansa! Ja kaikkihan täällä kuitenkin tahtovat koiran ja sen omistajan parasta joten eikö olisi paras että annettaisiin vain positiivista palautetta jotta toinen joka on epätoivonpartaalla jaksaisi vielä kuitenkin yrittää!

Itselläni on monen vuoden kokemus eri rotuisista koirista ja pentuajan tekniikoihin kuului aina "rankaisuna" huomioimattomuus ja palkkiona huomiointi ja aina päästiin nopeasti samalle aaltopituudelle koiran kanssa. KUNNES minulle tuli ensimmäinen bullterrieri! Silloin huomasin että on paras vain pyyhkiä kaikki ennakkotiedot koirien kouluttamisesta pois ja aloittaa puhtaalta pöydältä! :D Ei nimittäin päteneet tähän yksilöön mitkään aikasemmin niin hyvin toimineet keinot! Vasta paikoillaan pitäminen ja KYLJETYS (ei MISSÄÄN nimessä selätys!!) auttoivat. Siis tokihan koira olisi varmasti kyllästynyt puremaan minua nilkasta jossain vaiheessa mutta kyllä siinä nyt pitää järki pitää päässä! Kun puhutaan rodusta joka jo pentuna saa sormenpaksuisen kepin poikki hampaillaan niin kyllä meillä oli puremisen kanssa nollatoleranssi. Ihmistä ei purra, siksi koska ihmistä EI PURRA! Ei siksi että se pureminen on tylsää hommaa vaan siksi että niin EI SAA tehdä! Kyllä koira ymmärtää mitä siltä haluat kun vain itse opit "puhumaan" sen _kyseisen_ koiran kieltä, joillekin yksilöille riittää "kuiskaus" joillekin pitää "viittoa"! :) Tälle possulle piti viittoa ja huitoa mutta kun sitten löydettiin oikeat keinot niin ei mennyt viikkoakaan kun tulosta alkoi tulla. Kun päästiin perussäännöistä yhteisymmärrykseen alkoi namikoulutuskin luonnistua. En siis nameilla mitään käytössääntöjä opettanut vaan namit tuli vasta kun kotiTOKO aloitettiin.

Koiran lukeminen on hyvin tärkeää ja jos ei itsellä ole luontaista kykyä siihen niin kannattaa oikeasti ostaa ihan itselle koiran elekirja. Se auttaa todella paljon arjessa koiran kanssa. Koira ei osaa puhua ja siksi kertoo eleillään mitä sen mielessä liikkuu ja kun ymmärtää mitä koira "sanoo" on itselläkin helpompi siihen reagoida! Koiran kanssa kuitenkin helposti tulee väärinymmärryksiä jos ei osaa laittaa kaikkia eleitä yhteen. Murina ei aina tarkoita että koira on vihainen! ;)

• Check check
        Bullipoju kirjoitti:

Nämä on niin luonteesta kiinni mikä koiralle toimii. Jotkin koirat ottavat tuon paikasta A paikkaan B vastentahtoa raahaamisen haasteena ja silloin saattaa paukahtaa agressiot pintaan. Jos sinulla ei ikinä ole ollut haastavaa rotua et oikeasti tiedä mihin koirat kykenevät ja kuinka voimia vievää koulutus voi olla. Kun alkaa neuvomaan ihmisiä koulutusasioissa on ymmärrettävä se että kaikki koirat eivät ole samanlaisia ja se että sinun koirallesi on toiminut jäähyt tai namit ei todellakaan tarkoita että se toimisi joka koiralle. Sitä vaan tässä haen takaa että tuollaiset "minun koiralleni ainakin toimii" "meillä ei kyllä koskaan ole tarvinnut" kommentit tuntuvat varmasti todella pahalta ihmisestä joka yrittää parhaansanja tuntee jo valmiiksi epäonnistuvansa! Ja kaikkihan täällä kuitenkin tahtovat koiran ja sen omistajan parasta joten eikö olisi paras että annettaisiin vain positiivista palautetta jotta toinen joka on epätoivonpartaalla jaksaisi vielä kuitenkin yrittää!

Itselläni on monen vuoden kokemus eri rotuisista koirista ja pentuajan tekniikoihin kuului aina "rankaisuna" huomioimattomuus ja palkkiona huomiointi ja aina päästiin nopeasti samalle aaltopituudelle koiran kanssa. KUNNES minulle tuli ensimmäinen bullterrieri! Silloin huomasin että on paras vain pyyhkiä kaikki ennakkotiedot koirien kouluttamisesta pois ja aloittaa puhtaalta pöydältä! :D Ei nimittäin päteneet tähän yksilöön mitkään aikasemmin niin hyvin toimineet keinot! Vasta paikoillaan pitäminen ja KYLJETYS (ei MISSÄÄN nimessä selätys!!) auttoivat. Siis tokihan koira olisi varmasti kyllästynyt puremaan minua nilkasta jossain vaiheessa mutta kyllä siinä nyt pitää järki pitää päässä! Kun puhutaan rodusta joka jo pentuna saa sormenpaksuisen kepin poikki hampaillaan niin kyllä meillä oli puremisen kanssa nollatoleranssi. Ihmistä ei purra, siksi koska ihmistä EI PURRA! Ei siksi että se pureminen on tylsää hommaa vaan siksi että niin EI SAA tehdä! Kyllä koira ymmärtää mitä siltä haluat kun vain itse opit "puhumaan" sen _kyseisen_ koiran kieltä, joillekin yksilöille riittää "kuiskaus" joillekin pitää "viittoa"! :) Tälle possulle piti viittoa ja huitoa mutta kun sitten löydettiin oikeat keinot niin ei mennyt viikkoakaan kun tulosta alkoi tulla. Kun päästiin perussäännöistä yhteisymmärrykseen alkoi namikoulutuskin luonnistua. En siis nameilla mitään käytössääntöjä opettanut vaan namit tuli vasta kun kotiTOKO aloitettiin.

Koiran lukeminen on hyvin tärkeää ja jos ei itsellä ole luontaista kykyä siihen niin kannattaa oikeasti ostaa ihan itselle koiran elekirja. Se auttaa todella paljon arjessa koiran kanssa. Koira ei osaa puhua ja siksi kertoo eleillään mitä sen mielessä liikkuu ja kun ymmärtää mitä koira "sanoo" on itselläkin helpompi siihen reagoida! Koiran kanssa kuitenkin helposti tulee väärinymmärryksiä jos ei osaa laittaa kaikkia eleitä yhteen. Murina ei aina tarkoita että koira on vihainen! ;)

En kommentoi muuhun teksiisi, mutta pisti silmään ettei saisi kirjoittaa "meillä toimi ainakin nämä" tms. Onko tullut mieleen ettei kirjoittaja sillä yritä kenenkään mieltä pahoittaa vaan ehkä vain tähdentä "en ole mikään asiantuntija, tämä keino tepsi meillä joten ehkä voi olla sinullekin hyötyä?".
        Olen itsekin monesti kirjoittanut juuri tuolla tavalla jottei kukaan saisi sellaista kuvaa että tämä on ainoa oikea keino :)
        Toivottavasti avuliaisuuden hengessä useimmat täällä kirjoittelee ;)
        Niin, selätyksestä sen verran että oikeasti jääräpäisen/vahvan itsetunnon omaavalla koiralla se voi olla täysin turhaa väärin tehtynä ja ihan pahimmassa tapauksessa koira menettää kunnioitusta omistajaa kohtaan kun huomaa että on pakko fyysisesti dominoida ollakseen laumanjohtaja. Tällaisia tapauksia minä olen nähnyt... Itse vältän kyljetystä, mutta pariin otteeseen olen joutunut käyttämään.
        Onneksi omat koirani ovat hyväluonteisia, hyvähermoisia, miellyttämisenhaluisia ja ahneita, joka kouluttajan unelma :))

• bullipoju
        Check check kirjoitti:

En kommentoi muuhun teksiisi, mutta pisti silmään ettei saisi kirjoittaa "meillä toimi ainakin nämä" tms. Onko tullut mieleen ettei kirjoittaja sillä yritä kenenkään mieltä pahoittaa vaan ehkä vain tähdentä "en ole mikään asiantuntija, tämä keino tepsi meillä joten ehkä voi olla sinullekin hyötyä?".
        Olen itsekin monesti kirjoittanut juuri tuolla tavalla jottei kukaan saisi sellaista kuvaa että tämä on ainoa oikea keino :)
        Toivottavasti avuliaisuuden hengessä useimmat täällä kirjoittelee ;)
        Niin, selätyksestä sen verran että oikeasti jääräpäisen/vahvan itsetunnon omaavalla koiralla se voi olla täysin turhaa väärin tehtynä ja ihan pahimmassa tapauksessa koira menettää kunnioitusta omistajaa kohtaan kun huomaa että on pakko fyysisesti dominoida ollakseen laumanjohtaja. Tällaisia tapauksia minä olen nähnyt... Itse vältän kyljetystä, mutta pariin otteeseen olen joutunut käyttämään.
        Onneksi omat koirani ovat hyväluonteisia, hyvähermoisia, miellyttämisenhaluisia ja ahneita, joka kouluttajan unelma :))

Juu tuli ehkä vähän väärin minunkin "suustani" tuo. Tarkoitin siis juurikin vain näitä tekstejä joiden asenne on se että "MEILLÄ ainakin toimii, olet ilmeisesti niin huono kouluttaja että SINÄ et vaan osaa". Monesti kun näihin "neuvoihin" sisältyy halveksuntaa ja moittimista. Hyvin siistinähän tämä keskustelu on kyllä pysynyt, yllättävää kyllä! :)

Ja kyllä, kaikki fyysiset korjaamismuodot on tehtävä kunnolla tai jätettävä tekemättä. Jos hiukankaan tuntuu epävarmalta kannattaa yrittää muita keinoja.
        Itse lasken jäähytkin fyysiseksi korjaamiseksi koska koira pitää kuljettaa jäähylle. Siinäkin jos väärällä tavalla tai asenteella ottaa koirasta kiinni voi helposti saada koiran puolustuskannalle. Itsellä sen verran isoja koiria ollut että olen ajatellut sen niin että korjaamiset yms. pitää pystyä tekemään myös koiran ollessa aikuinen, ja on hiukan eri asia kuljettaa 4kg pentu jäähylle entä 40kg aikuinen uros.

Jokaiselle ihmiselle löytyy kyllä se oma tapa kommunikoida koiransa kanssa jos vain on sitä viitseliäisyyttä! Kannattaa tutkia oikein olan takaa eri menetelmiä ja ehkä pyytää arviointia ammattilaiselta, asiantunteva kouluttaja osaa kertoa sinulle mikä on se paras tapa sinulle ja koirallesi.

Kyljetys on meilläkin se viimeinen keino eikä onneksi koskaan ole tarvinnut yhdenkään koiran kanssa tehdä sitä kuin muutaman kerran pentuna kun ei vielä koiran kanssa olla oikein oltu samalla aaltopituudella. Eihän sen yleensäkään pitäisi olla sellainen asia että sitä pitää koko ajan tehdä. Jos huomaa että on koiran kyljettänyt joka päivä (ehkä vielä useampaan kertaan) viimeisen kuukauden aikana, voi kyllä ihan suoraan todeta että se tekniikka ei toimi sillä koiralla ja kannattaa vaihtaa tekniikkaa! Ja se vielä että jos on aikuinen iso koira kyseessä niin kannattaa oikeasti miettiä että ryhtyykö kyljetykseen, nimittäin sinun ei todellakaan auta hävitä sitä taistelua! Siksi itsekin käytän tuota kyljetystä aikuisiin koiriin vain poikkeustilanteessa ja silloin kun olen aivan 100% varma että se onnistuu!

Itse tykkään työskennellä "helppojen" koirien kanssa vain silloin tällöin koska olen vain viehättynyt vähän "vaikeampiin" rotuihin. Jotenkin itsellä tulee luotua parempi suhde koiran kanssa kun sen luonteeseen yms. pitää kunnolla paneutua ja itselle tulee todella hyvä fiilis sitten kun huomaa että nyt side on syntynyt ja ymmärrämme toisiamme täydellisesti. En myöskään välitä niin palveluskoirista jotka monesti ovat liian mielisteleviä, pidän siitä että koirani kunnioittaa minua mutta ei suostu ihan kaikkeen mitä siltä pyydän! :D Vaikea selittää, ehkä olen hiukan kieroutunut koiraihminen tai jotain mutta tällaiseksi itseni olen huomannut niin ei kai sille mitään voi! :)

• johhu

Pistä se selälleen maahan ja paina mahasta 5min joka kerta kun se tekee jotain jota se ei saisi tehdä. toimi meidän koiraan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57