Pystyvätkö rakastamaan?

vihattu henkilö

Tunteeko kukaan narsistia, joka pystyisi rakastamaan? Itse en ole kohdannut yhtäkään!

Oletteko kuulleet narsistin suusta "minä rakastan sinua" -lausetta (aidosti, tarkoituksellisesti, oma-aloitteisesti ja rakkauden vahvalla toisessa tuntuvalla tunteella sanottuna..)? Itse en kuullut yhteisten 20 vuoden aikana sitä lausetta kertaakaan! "Mä vihaan sua" -lauseita kyllä sain kuulla..

92

2257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läheisriippuvainen

      Narsisti ei voi sanoa "minä rakastan sinua" koska se olisi riippuvuutta, alistumista toiselle ja kuuluu siihen tunnepuoleen, jota hän ei pysty käsittelemään.
      Hän ei ikinä pystyisi myöntämään itsellensä tarvitsevansa toista.
      Nuoren narsistin, joka kokeilee ihmissuhteita ensimmäisiä kertoja tunnistaa siitä, että häneltä ei vain tule sitä "rakastan sinua" sanaa vaikka suhde vaikuttaisi kuinka kiihkeältä tahansa.

      Varttuneempi narsisti osaa KÄYTTÄÄ rakastan sanaa tilanteissa, jotka "edellyttävät" sitä, mutta se tulee silloinkin kylmästi/lypsämällä, eikä hän koskaan tarkoita sitä.

      Narsistit kokevat ihastumisvaiheen, mutta eivät samalla tavalla kuin "normaalit", läheisriippuvaisista puhumattakaan. He saattavat ihastumisvaiheessakin laittaa välit salamana poikki, jos jotuvat toisen puolelta kokemaan häpeään liittyviä tunteita (esim toinen arvostelee jotain ominaisuutta jne.).

      Kaikki hänen suhteensa (ihastumisvaihetta myöten) perustuvat aina hyöty aspektiin. Ihminen, josta he eivät enää pysty hyötymään on heille täysin turha.

      Eli, he eivät pysty rakastamaan ketään, ei puolisoaan, ei lapsiaan, ei lemmikkiään.(Lemmikkiä, lasta, puolisoa he saattavat surra, mutta siitä aspektista, että kuinka väärin häntä on kohdeltu muiden/ylemmän taholta, kun hän on menettänyt sen, eli itsesääliä) Usein/yleensä narsiti tuntee mielihyvää, kun entinen puoliso kuolee, lapsi jonka kanssa on mennyt välit kuolee...

      Eli ei pysty
      (kokemusta 16v, terapiat ja läjäpäin kirjallisuutta takana)

      • vihattu henkilö

        Kiitos tosi paljon kirjoituksestasi! Se auttoi luomaan kokonaiskuvan monesta narsistien kanssa koetusta tilanteesta.

        Rakkausaihe tuli taas ajankohtaiseksi, kun tapasin jokunen viikko sitten ihmisen, joka jo heti ensitapaamisella osoitti ilmiselvää narsistisuutta. Ihan mielenkiinnolla halusin tavata vielä lisääkin, että saisin vahvistusta narsistitutkani toimivuudesta.

        Yritin monta kertaa hänen kanssaan ottaa rakkauden ja rakkaustunteet puheeksi, mutta ihan kuin olisin hepreaa hänelle puhunut, kun ei ymmärtänyt aihetta ollenkaan, eikä osannut siitä mitään puhua. Ainoa mitä sanoi oli, että hän ei siitä puhu, teot puhuvat puolestaan. No, eipä niitä pyytettöömiä rakkaudentekojakaan näkynyt.. :D

        Lopulta sanoin, että mulle olisi tärkeää suhteessa, että puhutaan tunteista ja rakkaudesta, ja siihen vastasi närkästyneesti ja syyllistävästi, että samasta asiasta exäkin häntä syytti, ja hän ei ala toisten mieliksi itseään muuttamaan.

        Noo, enpä alkanut enempää hänen kanssaan aikaani tuhlaamaan, vaan toivottelin vaan ystävällisesti hyvää loppuelämää :D

        Sääli vaan noita ihmisparkoja, jotka jäävät elämässään vaille sitä voimakkainta eheyttävää tunnetta. Ei niitä auta rakastaa ehjäksi, kun ei siellä ole rakkaudelle tai millekään muullekaan hyvälle vastaanotinta tavoittamassa viestiä..


      • Aivan uskomatonta
        vihattu henkilö kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon kirjoituksestasi! Se auttoi luomaan kokonaiskuvan monesta narsistien kanssa koetusta tilanteesta.

        Rakkausaihe tuli taas ajankohtaiseksi, kun tapasin jokunen viikko sitten ihmisen, joka jo heti ensitapaamisella osoitti ilmiselvää narsistisuutta. Ihan mielenkiinnolla halusin tavata vielä lisääkin, että saisin vahvistusta narsistitutkani toimivuudesta.

        Yritin monta kertaa hänen kanssaan ottaa rakkauden ja rakkaustunteet puheeksi, mutta ihan kuin olisin hepreaa hänelle puhunut, kun ei ymmärtänyt aihetta ollenkaan, eikä osannut siitä mitään puhua. Ainoa mitä sanoi oli, että hän ei siitä puhu, teot puhuvat puolestaan. No, eipä niitä pyytettöömiä rakkaudentekojakaan näkynyt.. :D

        Lopulta sanoin, että mulle olisi tärkeää suhteessa, että puhutaan tunteista ja rakkaudesta, ja siihen vastasi närkästyneesti ja syyllistävästi, että samasta asiasta exäkin häntä syytti, ja hän ei ala toisten mieliksi itseään muuttamaan.

        Noo, enpä alkanut enempää hänen kanssaan aikaani tuhlaamaan, vaan toivottelin vaan ystävällisesti hyvää loppuelämää :D

        Sääli vaan noita ihmisparkoja, jotka jäävät elämässään vaille sitä voimakkainta eheyttävää tunnetta. Ei niitä auta rakastaa ehjäksi, kun ei siellä ole rakkaudelle tai millekään muullekaan hyvälle vastaanotinta tavoittamassa viestiä..

        :D Kaikki ketkä eivät Sinua aidosti rakasta ovat narsisteja!

        Aivan klassikkomateriaalia tämä pousti taas. :D Paras merkki narsistista on että ei rakasta SINUA! :D

        Ei ole todellista... pisteet siitä että te pikkutytöt kerrankin sanoitte ja tunnustitte sen näin selvästi.

        P.S Ihmisellä jolla on tuollaisia kieroja ajatuksia siitä että kaikkien on sinua rakastettava, muuten ovat narsuja... kannattaa katsoa peiliin ennen kuin syyttää toisia narsisteiksi. :D


      • M.B.
        Aivan uskomatonta kirjoitti:

        :D Kaikki ketkä eivät Sinua aidosti rakasta ovat narsisteja!

        Aivan klassikkomateriaalia tämä pousti taas. :D Paras merkki narsistista on että ei rakasta SINUA! :D

        Ei ole todellista... pisteet siitä että te pikkutytöt kerrankin sanoitte ja tunnustitte sen näin selvästi.

        P.S Ihmisellä jolla on tuollaisia kieroja ajatuksia siitä että kaikkien on sinua rakastettava, muuten ovat narsuja... kannattaa katsoa peiliin ennen kuin syyttää toisia narsisteiksi. :D

        Kaikki? Ai niin kuin KAIKKI?

        Kysyn vaan :) Ihan ku olis joku pikkupoika tai vääriä rakkaudenlupauksia vannonut vanha urooos täällä katkerana kijoittelemassa..

        Minulle ainakin on tärkeää, jos tapailen jotakuta parisuhde tai kumppanuus silmällä pitäen, että ne tärkeimmät asiat on kohdillaan ja myös erityisesti sen suhteen, että mitä itse sellaisessa suhteessa tarvitsen. Että ei kaikki jää pelkän kemian ja huuman varaan.

        Siinä riittää se yksi tyyppi kerrallaan todeta epäsopivaksi kerrallaan, eri syistä.

        Niinhän ne muutkin tekee. PItää katsos tietää mitä haluaa, että saa sen mitä haluaa..

        *kaikki* :DD


      • M.B. kirjoitti:

        Kaikki? Ai niin kuin KAIKKI?

        Kysyn vaan :) Ihan ku olis joku pikkupoika tai vääriä rakkaudenlupauksia vannonut vanha urooos täällä katkerana kijoittelemassa..

        Minulle ainakin on tärkeää, jos tapailen jotakuta parisuhde tai kumppanuus silmällä pitäen, että ne tärkeimmät asiat on kohdillaan ja myös erityisesti sen suhteen, että mitä itse sellaisessa suhteessa tarvitsen. Että ei kaikki jää pelkän kemian ja huuman varaan.

        Siinä riittää se yksi tyyppi kerrallaan todeta epäsopivaksi kerrallaan, eri syistä.

        Niinhän ne muutkin tekee. PItää katsos tietää mitä haluaa, että saa sen mitä haluaa..

        *kaikki* :DD

        *kaikki*


      • vihattu henkilö
        Aivan uskomatonta kirjoitti:

        :D Kaikki ketkä eivät Sinua aidosti rakasta ovat narsisteja!

        Aivan klassikkomateriaalia tämä pousti taas. :D Paras merkki narsistista on että ei rakasta SINUA! :D

        Ei ole todellista... pisteet siitä että te pikkutytöt kerrankin sanoitte ja tunnustitte sen näin selvästi.

        P.S Ihmisellä jolla on tuollaisia kieroja ajatuksia siitä että kaikkien on sinua rakastettava, muuten ovat narsuja... kannattaa katsoa peiliin ennen kuin syyttää toisia narsisteiksi. :D

        Jaa, kiitos kommentistasi.

        Kyllä minulle on tärkeää, että kumppanini pystyy rakastamaan minua. Jos ei pysty, en ala olemaan hänen elämänkumppaninsa intiimissä seurustelumielessä. Narsisti tai ei, mutta jos rakkaus puuttuu, ei tule suhdetta.

        Minusta kirjoituksesi ilmaisi ajatukseni erilailla kuin sen tarkoitin, mutta jokainen tulkitkoon sanomani omalla pääkopallaan mieleisekseen.

        Kaikkea hyvää sinulle ja halaus :)


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        *kaikki*

        Jos moni filosofi retkahtaa rakkauden pohtimiseen vuosikausiksi niin ei se sitä tarkoita, että yksittäinen ihminen voi hyvillä mielin roikotella muutamia ykköstapauksia vasemman käden lieassa ja kymmeniä kakkostapauksia oikeassa.

        Voihan sitä toki mietiskellä, että rakastiko sittenkin eniten sitä joka jo meni, mutta petturuutta ja petosta se on, mikäli samalla pitää siinä rinnalla sellaista kumppania, joka elää siinä luulossa, että toinen on tosissaan hänen kanssaan samalla tavalla kuin hän on sen toisen kanssa.

        Se ei ole rakkauden vaatimus toista kohtaan, vaan tietynlainen edellytys jopa, että syntyy motivaatio tai halu rakennella jotakin yhteiseksi luokiteltavaa ja niin, että on tahtoa myös pysyä siinä, avoimena ja toista kunnioittaen, niiden vaikeidenkin aikojen ylitse..

        Ja jos tilanne muuttuu, ottaa se ajoissa puheeksi. Eikä pelkurimaisesti saada keiteltyä sellaisia juonenkäänteitä kasaan, että kun toinen lähtee voi sitten huudella perään, että mitäs läksit..

        Mihinköhän tääkin mun kirjoitus liittyy taas.. :D

        Kopse kuuluu..


      • Siirakki
        M.B. kirjoitti:

        Kaikki? Ai niin kuin KAIKKI?

        Kysyn vaan :) Ihan ku olis joku pikkupoika tai vääriä rakkaudenlupauksia vannonut vanha urooos täällä katkerana kijoittelemassa..

        Minulle ainakin on tärkeää, jos tapailen jotakuta parisuhde tai kumppanuus silmällä pitäen, että ne tärkeimmät asiat on kohdillaan ja myös erityisesti sen suhteen, että mitä itse sellaisessa suhteessa tarvitsen. Että ei kaikki jää pelkän kemian ja huuman varaan.

        Siinä riittää se yksi tyyppi kerrallaan todeta epäsopivaksi kerrallaan, eri syistä.

        Niinhän ne muutkin tekee. PItää katsos tietää mitä haluaa, että saa sen mitä haluaa..

        *kaikki* :DD

        :-D Kaikki! Aina! Miks mää aina ja kaikki muutkin!!! Ei kukaan muukaan! Ei normaalit... Kaikki aina:-D Mut ei kukaan koskaan... Hehehhhee
        Miten milloinkin narskulle sopii, vaikka hän ei todellisuudessa ole koskaan kokenut, nähnyt tai oppinut mitään ympäröivästä maailmasta ja sen tapahtumista. On oma napa lähinnä ja ........ tärkeää.
        Tuo on juuri sitä narsistista lapsen tasolle taantumista.


    • Oliko "Mä vihaan sua" -lauseet 'aidosti sanottuja', ja mistä sen tietää. Emmehän me voi tietää kuin ainoastaan oman sanomisemme takana olevan tunnepohjan!

      "Narsistit kokevat ihastumisvaiheen, mutta eivät samalla tavalla kuin "normaalit", läheisriippuvaisista puhumattakaan."

      Mistä tämän voi tietää?

      "Ei niitä auta rakastaa ehjäksi, kun ei siellä ole rakkaudelle tai millekään muullekaan hyvälle vastaanotinta tavoittamassa viestiä.. "

      Mistä voi tietää että vastaanotin puuttuu?

      Jäitä hattuun hyvät ihmiset! Jokainen ihminen on 'minä'. Ja jokaisen 'minän' subjektiivinen tietäminen on luulemista, ei totuus.

      • 8+4=12

        "Varttuneempi narsisti osaa KÄYTTÄÄ rakastan sanaa tilanteissa, jotka "edellyttävät" sitä,"

        Noh..."oman Ännäni" suusta sana rakastaa...tuli hyvin väkinäisesti/äänenpaino muuttui...ikäänkuin se olisi sananakin vaikea lausua...

        kertoi menneestä suhteestaan tyyliin...rakkaudestakin puhuttiin...mutta toisaalta myönsi ettei usko koko sanaan, eikä ole ehkä koskaan rakastanut ketään...

        vaikka hänelläkin takana aviolitto, josta lapsia, kuin myös pitkä parisuhde...niiden muiden naisten, minunkin lisäkseni...kertoi kokevansa jonkinlaista onnea saadessaan tapailla minua...

        Mutta tämä tosiaan ihan mutu tuntumaani...perustuen hänen puheisinsa aiheesta rakkaus...


      • 8+4=12 kirjoitti:

        "Varttuneempi narsisti osaa KÄYTTÄÄ rakastan sanaa tilanteissa, jotka "edellyttävät" sitä,"

        Noh..."oman Ännäni" suusta sana rakastaa...tuli hyvin väkinäisesti/äänenpaino muuttui...ikäänkuin se olisi sananakin vaikea lausua...

        kertoi menneestä suhteestaan tyyliin...rakkaudestakin puhuttiin...mutta toisaalta myönsi ettei usko koko sanaan, eikä ole ehkä koskaan rakastanut ketään...

        vaikka hänelläkin takana aviolitto, josta lapsia, kuin myös pitkä parisuhde...niiden muiden naisten, minunkin lisäkseni...kertoi kokevansa jonkinlaista onnea saadessaan tapailla minua...

        Mutta tämä tosiaan ihan mutu tuntumaani...perustuen hänen puheisinsa aiheesta rakkaus...

        Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla. :)

        Jokainen 'minä' on tärkeä ja arvokas.


      • 13+1=14
        yxex kirjoitti:

        Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla. :)

        Jokainen 'minä' on tärkeä ja arvokas.

        "Jokainen 'minä' on tärkeä ja arvokas."

        Niin tästä tulee mieleeni kun joskus aikoinaan laitoin tännekkin jostain netistä kopiomani pitkän rämssyn...aiheena minulla on oikeus...ajatella /olla sitä mieltä/tehdä niin ja näin...

        Noh...miinuksiahan tais sadella, eikä sitä juurikaan ymmäretty...ajateltiin että joo...itsekkään narsistin ajatuksia täynnään...omia oikeuksia korostavaa...

        Moni lukija tais unohtaa siinä kohtaa yhden tärkeän seikan, että jokainen sinä on myös itselleen minä...

        Että tavallaan "minun oikeuteni" koskevat aina myös sinua...
        häntä, niitä, heitä ja meitä...

        Etteivät ne minun oikeuteni mitenkään polje sen toisen oikeuksia...jos ymmärrän, että toinenkin on samalla tavalla myös itselleen minä...


      • 13+1=14 kirjoitti:

        "Jokainen 'minä' on tärkeä ja arvokas."

        Niin tästä tulee mieleeni kun joskus aikoinaan laitoin tännekkin jostain netistä kopiomani pitkän rämssyn...aiheena minulla on oikeus...ajatella /olla sitä mieltä/tehdä niin ja näin...

        Noh...miinuksiahan tais sadella, eikä sitä juurikaan ymmäretty...ajateltiin että joo...itsekkään narsistin ajatuksia täynnään...omia oikeuksia korostavaa...

        Moni lukija tais unohtaa siinä kohtaa yhden tärkeän seikan, että jokainen sinä on myös itselleen minä...

        Että tavallaan "minun oikeuteni" koskevat aina myös sinua...
        häntä, niitä, heitä ja meitä...

        Etteivät ne minun oikeuteni mitenkään polje sen toisen oikeuksia...jos ymmärrän, että toinenkin on samalla tavalla myös itselleen minä...

        Juurikin näin.


      • vihattu henkilö

        "Mistä voi tietää että vastaanotin puuttuu?"

        Siitä, kun on puhunut 20 vuotta ihmiselle, joka ei ole ottanut sinä aikana mitään hyvää vastaan :D

        Totuus tai ei, mutta vastaanottokykyä ei vaan ole löytynyt..

        Myös kokemuksiin perustuvia tietämyksiä voi pitää eräänlaisina totuuksina, vaikkeivät ehkä niitä perimmäisiä olisikaan.


      • vihattu henkilö
        yxex kirjoitti:

        Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla. :)

        Jokainen 'minä' on tärkeä ja arvokas.

        Jep jep. Narsistin minä on tärkeä ja arvokas.

        Toisille ja hänelle itselleen tuhoisa minä on tärkeä ja arvokas. Tuhoisan minän kanssa ei vain ole hyvä olla, ja ulkopuolisen on hyvä poistua sellaisen minän vaikutuksen piiristä. Hyväksyä, arvostaa ja pitää tärkeänä, mutta poistua takavasemmalle..


      • vihattu henkilö kirjoitti:

        Jep jep. Narsistin minä on tärkeä ja arvokas.

        Toisille ja hänelle itselleen tuhoisa minä on tärkeä ja arvokas. Tuhoisan minän kanssa ei vain ole hyvä olla, ja ulkopuolisen on hyvä poistua sellaisen minän vaikutuksen piiristä. Hyväksyä, arvostaa ja pitää tärkeänä, mutta poistua takavasemmalle..

        Joskus ritolat on paras vaihtoehto.

        Mikä mahtaa olla todennäköisyys, että sadan ihmisen joukko tulisi kaikki toimeen keskenään? Tai Big Brother talon asukkaat keskenään. Kaikki eivät tule toimeen keskenään vaikka eivät olisikaan narskuja. Sinun narskusi ei välttämättä ole minulle tai jollekin toiselle yhtään narsku. Tätä on monen uhrin vaikea käsittää juuri siinä tilanteessa kun voimat on taistelussa loppuneet. Siinä vaiheessa olettaa sen 'oman' narskun olevan maailman katalin, petollisin, tunteettomin ja kieroin manipuloija.

        Kyse on yleensä kuitenkin omasta harmintunteesta, tappion karvaasta kalkista, ruusuisten odotteiden romahtamisesta, katkeruudesta kun tilit eivät tuntuneet menneen tasan, ja omaan narsismiin kohdistuneesta loukkauksesta.

        Kun mikään ei enää satuta, asiat näkee selvemmin. Iso paha narsisti kutistuu takaisin ihmiseksi. Ihmisenähän me hänet tapasimmekin, eikö niin :)


      • vihattu henkilö kirjoitti:

        "Mistä voi tietää että vastaanotin puuttuu?"

        Siitä, kun on puhunut 20 vuotta ihmiselle, joka ei ole ottanut sinä aikana mitään hyvää vastaan :D

        Totuus tai ei, mutta vastaanottokykyä ei vaan ole löytynyt..

        Myös kokemuksiin perustuvia tietämyksiä voi pitää eräänlaisina totuuksina, vaikkeivät ehkä niitä perimmäisiä olisikaan.

        'vihattu henkilö', minä en vihaa sinua. ;)

        Oman kokemuksen kasvattavaa vaikutusta en kiistä, ja niin hyvissä kuin huonoissa kokemuksissa ihminen oppii, oppii erityisesti tuntemaan itseään.

        Entä jos vastaanottokykyä onkin, muttei kykyä tai halua ilmaista saamaansa?


      • vihattu henkilö
        yxex kirjoitti:

        'vihattu henkilö', minä en vihaa sinua. ;)

        Oman kokemuksen kasvattavaa vaikutusta en kiistä, ja niin hyvissä kuin huonoissa kokemuksissa ihminen oppii, oppii erityisesti tuntemaan itseään.

        Entä jos vastaanottokykyä onkin, muttei kykyä tai halua ilmaista saamaansa?

        :D

        Kyseisessä narsistitapauksessa ei ollut ns. tervettä vastaanottokykyä. Kaikki sanottu ja tehty vääristettiin ihan muuksi niin, että sitä voitiin käyttää minua vastaan heti tai myöhemmin.

        Jokapäiväistä tapahtumaa oli se, että jokainen minun sanani käännettiin ja väännettiin päälailleen, ja lopulta narsisti oli niin solmussa omista ajatuksistaan, että sai raivarin sekalaisista ajatuskiemuroistaan. Riiteli siis itse omien ajatuksiensa kanssa, kun minä olin sen ajan hiljaa vieressä!
        Sanoin vaikka yhden sanan (esim. ystävällinen "moi" - sana saattoi olla hänelle vittuilun osoitus), niin hän sai itselleen siitä "parhaimmillaan" monen viikon itseriitelyn aikaiseksi, jonka aina ei huomioinut lapsiakaan millään tavalla!


      • vihattu henkilö
        yxex kirjoitti:

        Joskus ritolat on paras vaihtoehto.

        Mikä mahtaa olla todennäköisyys, että sadan ihmisen joukko tulisi kaikki toimeen keskenään? Tai Big Brother talon asukkaat keskenään. Kaikki eivät tule toimeen keskenään vaikka eivät olisikaan narskuja. Sinun narskusi ei välttämättä ole minulle tai jollekin toiselle yhtään narsku. Tätä on monen uhrin vaikea käsittää juuri siinä tilanteessa kun voimat on taistelussa loppuneet. Siinä vaiheessa olettaa sen 'oman' narskun olevan maailman katalin, petollisin, tunteettomin ja kieroin manipuloija.

        Kyse on yleensä kuitenkin omasta harmintunteesta, tappion karvaasta kalkista, ruusuisten odotteiden romahtamisesta, katkeruudesta kun tilit eivät tuntuneet menneen tasan, ja omaan narsismiin kohdistuneesta loukkauksesta.

        Kun mikään ei enää satuta, asiat näkee selvemmin. Iso paha narsisti kutistuu takaisin ihmiseksi. Ihmisenähän me hänet tapasimmekin, eikö niin :)

        "Sinun narskusi ei välttämättä ole minulle tai jollekin toiselle yhtään narsku."

        Narsku on narsku kaikille, mutta lähi-ihmiset saavat tuntea nahoissaan narskuuden koettelevimmat puolet.

        En koe olevani narsistin uhri, vaan elämän kouluttama ihminen, joka ajan saatossa vaan vahvistui, kun ei kuollutkaan.

        ".. olettaa sen 'oman' narskun olevan maailman katalin, petollisin, tunteettomin ja kieroin manipuloija.
        Kyse on yleensä kuitenkin omasta harmintunteesta, tappion karvaasta kalkista, ruusuisten odotteiden romahtamisesta, katkeruudesta kun tilit eivät tuntuneet menneen tasan.."

        Kyllä kyse on ihan siitä, että narsku tosiaankin ON maailman katalin, petollisin, tunteettomin ja kieroin manipuloija! En ole yhtään harmistunut, tappiontunteinen, katkera enkä kostonhimoinen exääni kohtaan, vaan päin vastoin kiitollinen kaikesta hänen törttöilystään, joka vain vahvisti minua!

        Iso paha narsisti on juuri se mikä osoitti olevansa: narsisti. Ei häntä voi ihmisenä pitää, vaan ihmisen kuorena, jossa elää hirviö. Myötätunnolla häntä ajattelen..


      • vihattu henkilö kirjoitti:

        "Sinun narskusi ei välttämättä ole minulle tai jollekin toiselle yhtään narsku."

        Narsku on narsku kaikille, mutta lähi-ihmiset saavat tuntea nahoissaan narskuuden koettelevimmat puolet.

        En koe olevani narsistin uhri, vaan elämän kouluttama ihminen, joka ajan saatossa vaan vahvistui, kun ei kuollutkaan.

        ".. olettaa sen 'oman' narskun olevan maailman katalin, petollisin, tunteettomin ja kieroin manipuloija.
        Kyse on yleensä kuitenkin omasta harmintunteesta, tappion karvaasta kalkista, ruusuisten odotteiden romahtamisesta, katkeruudesta kun tilit eivät tuntuneet menneen tasan.."

        Kyllä kyse on ihan siitä, että narsku tosiaankin ON maailman katalin, petollisin, tunteettomin ja kieroin manipuloija! En ole yhtään harmistunut, tappiontunteinen, katkera enkä kostonhimoinen exääni kohtaan, vaan päin vastoin kiitollinen kaikesta hänen törttöilystään, joka vain vahvisti minua!

        Iso paha narsisti on juuri se mikä osoitti olevansa: narsisti. Ei häntä voi ihmisenä pitää, vaan ihmisen kuorena, jossa elää hirviö. Myötätunnolla häntä ajattelen..

        Jos narskusi törttöily vahvisti sinua, tapahtumien voisi sanoa olleen onni onnettomuudessa.

        Mietitääs tuota kataluutta. Jos sinun narskusi oli katalin, niin entä niiden kaikkien maailman 100 miljoonan narsistin uhrin kertomusten katalimmat kieroilijat?

        *kerro kerro kuvastin (peili,lähde) ken on maassa katalin* ;)


      • vihattu henkilö kirjoitti:

        :D

        Kyseisessä narsistitapauksessa ei ollut ns. tervettä vastaanottokykyä. Kaikki sanottu ja tehty vääristettiin ihan muuksi niin, että sitä voitiin käyttää minua vastaan heti tai myöhemmin.

        Jokapäiväistä tapahtumaa oli se, että jokainen minun sanani käännettiin ja väännettiin päälailleen, ja lopulta narsisti oli niin solmussa omista ajatuksistaan, että sai raivarin sekalaisista ajatuskiemuroistaan. Riiteli siis itse omien ajatuksiensa kanssa, kun minä olin sen ajan hiljaa vieressä!
        Sanoin vaikka yhden sanan (esim. ystävällinen "moi" - sana saattoi olla hänelle vittuilun osoitus), niin hän sai itselleen siitä "parhaimmillaan" monen viikon itseriitelyn aikaiseksi, jonka aina ei huomioinut lapsiakaan millään tavalla!

        Toimiko hän ylikompensoivasti?

        Kyse on selviytymiskeinoista:

        http://www.skeematerapia.fi/documents/selviytymiskeinot.pdf


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        Toimiko hän ylikompensoivasti?

        Kyse on selviytymiskeinoista:

        http://www.skeematerapia.fi/documents/selviytymiskeinot.pdf

        Ei jaksa avata, mitä on ylikompensoiva toiminta?

        Itselle tulee mieleen vastaavaa omasta elämästä:

        Takana mahtava riita, jonka lopputuloksena tunne siitä, että ei saanut sanoa mitään ja jos sai ei ainakaan tullut ymmärretyksi. Toinen päätti keskustelun loppuunkäydyksi. Otin yksinkertaisesti silkkana vittuiluna seuraavan päivän toisen olemisen kaikkine mukakevyine moikkailuineen ja mitäkuuluineen.

        Hänen mielestään, koska keskustelu oli käyty - ylireagoin.

        Minun mielestäni keskustelua ei oltu edes aloitettu ja hänen asenteensa minua kohtaan oli mitätöivä.

        Lopputuloksena tietenkin nämä klassiset totuudet, että minä ylireagoin ja olen hullu. Tuo itseriitelykin taisi vilahtaa jossakin kommentissaan tavastani reagoida hänen tyyliinsä vain sivuuttaa minut ajatuksineni, mielipiteineni ja sanomisineni.

        Minun mielipiteeni asiasta on edelleenkin se sama; toisen sanelema totuus ei ole keskustelua.


      • vihattu henkilö
        yxex kirjoitti:

        Jos narskusi törttöily vahvisti sinua, tapahtumien voisi sanoa olleen onni onnettomuudessa.

        Mietitääs tuota kataluutta. Jos sinun narskusi oli katalin, niin entä niiden kaikkien maailman 100 miljoonan narsistin uhrin kertomusten katalimmat kieroilijat?

        *kerro kerro kuvastin (peili,lähde) ken on maassa katalin* ;)

        Ei kyse ollutkaan minun narskustani, vaan narskut ovat katalimpia ja kieroimpia manipuloijia.


      • 18+1=19
        yxex kirjoitti:

        Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla. :)

        Jokainen 'minä' on tärkeä ja arvokas.

        "Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla. "

        Terveiset sinulle YE !

        Tämä ny varmaan on sitä kauheaa narsistista palstakamuilua, mutta...

        Minä ny vasta taisin paremmin ymmärtää sinun "vouhotuksesi" subjektiivisuudesta...tämän linkin myötä...
        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5b.html

        "Subjektiivisuus. Prosessi. Subjektiivinen läsnäolo. Systeemi vihaa näitä, sillä se ei voi kontrolloida niitä. Se ei voi olla niissä mukana. Se ei voi kontrolloida edes itseään, sillä se ei myönnä olevansa prosessi. Se kuvittelee olevansa staattinen tila, vaikka se muuttuu koko ajan - ja usein tavoilla, joihin se ei voi mitenkään vaikuttaa. Silti se tulee sanomaan meille, mitä ajatella, mitä tavoitella, ja mikä on mielenterveyttä ja mikä ei. Systeemi puhuu henkilökohtaisesta vapaudesta, mutta kieltää sanan "vapaus" olemassaolon ja sisällön.

        Kun me katsomme vierellämme olevaa ihmistä ja näemme hänet prosessina, me alamme ymmärtää jotakin rajoista. Me emme halua puuttua hänen prosessiinsa, emmekä anna muille oikeutta puuttua meidän prosessiimme. Me kasvamme, kypsymme, muutumme, opimme ja unohdamme omalla tavallamme. Meidän prosessimme voi löytää itsensä vain vapaudessa. Silloin me huomaamme, että vapauskin on prosessi. Ja rajat - ne ovat prosessi, joka välillä sulautuu yhteen muiden prosessien kanssa, erottautuu niistä, muuttaa muotoaan, ja elää koko ajan. Sitä paitsi ne ovat hyvin, hyvin subjektiivinen prosessi. Meidän ei tarvitse ymmärtää toisen ihmisen rajoja. Riittää kun hyväksymme ne. Muuta me emme voikaan tehdä"


      • 3+17=20
        18+1=19 kirjoitti:

        "Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla. "

        Terveiset sinulle YE !

        Tämä ny varmaan on sitä kauheaa narsistista palstakamuilua, mutta...

        Minä ny vasta taisin paremmin ymmärtää sinun "vouhotuksesi" subjektiivisuudesta...tämän linkin myötä...
        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5b.html

        "Subjektiivisuus. Prosessi. Subjektiivinen läsnäolo. Systeemi vihaa näitä, sillä se ei voi kontrolloida niitä. Se ei voi olla niissä mukana. Se ei voi kontrolloida edes itseään, sillä se ei myönnä olevansa prosessi. Se kuvittelee olevansa staattinen tila, vaikka se muuttuu koko ajan - ja usein tavoilla, joihin se ei voi mitenkään vaikuttaa. Silti se tulee sanomaan meille, mitä ajatella, mitä tavoitella, ja mikä on mielenterveyttä ja mikä ei. Systeemi puhuu henkilökohtaisesta vapaudesta, mutta kieltää sanan "vapaus" olemassaolon ja sisällön.

        Kun me katsomme vierellämme olevaa ihmistä ja näemme hänet prosessina, me alamme ymmärtää jotakin rajoista. Me emme halua puuttua hänen prosessiinsa, emmekä anna muille oikeutta puuttua meidän prosessiimme. Me kasvamme, kypsymme, muutumme, opimme ja unohdamme omalla tavallamme. Meidän prosessimme voi löytää itsensä vain vapaudessa. Silloin me huomaamme, että vapauskin on prosessi. Ja rajat - ne ovat prosessi, joka välillä sulautuu yhteen muiden prosessien kanssa, erottautuu niistä, muuttaa muotoaan, ja elää koko ajan. Sitä paitsi ne ovat hyvin, hyvin subjektiivinen prosessi. Meidän ei tarvitse ymmärtää toisen ihmisen rajoja. Riittää kun hyväksymme ne. Muuta me emme voikaan tehdä"

        "Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla."

        Niin jatkan vielä, kun tässä noita lueskellasi tuli mieleeni myös taannoinen viestiketju aiheena minuus...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10771829#comment-56103341

        jonka loppupuolella on Elisaketun hyvinkin oivalluttava komentti..."Minuudelle sanoisin, että olit oikeassa; en ole kokenut sitä mitä sinä, joten en voi tietää, mitä tunnet."

        "Joskus me emme pidä toisen ihmisen todellisuudesta tai koemme sen uhkaavana, typeränä, pelottavan vahvana, piittaamattomana, keskenkasvuisena, kadehdittavana tai minkälaisena tahansa. Läheisriippuvina me emme kestä sellaista. Se on meille uhka. Silloin me yritämme herkästi muuttaa toisen ihmisen todellisuutta. Mutta hänen todellisuutensa on hänen asiansa ja meidän todellisuutemme on meidän asiamme. Meillä ei ole mitään asiaa kajota hänen todellisuuteensa, emmekä voi siihen edes vaikuttaa sen enempää kuin hän antaa meille siihen valtaa"


      • 3+17=20 kirjoitti:

        "Jos pääsisit minun mieleeni - jos voisimme hetkeksi vaihtaa sielujemme ja kehomme paikkaa - vasta silloin tuntisimme toisemme kuin itsemme. Saattaisimme hämmästyä. Ja arvoistaa toistemme yksilöllisyyttä ihan erilailla."

        Niin jatkan vielä, kun tässä noita lueskellasi tuli mieleeni myös taannoinen viestiketju aiheena minuus...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10771829#comment-56103341

        jonka loppupuolella on Elisaketun hyvinkin oivalluttava komentti..."Minuudelle sanoisin, että olit oikeassa; en ole kokenut sitä mitä sinä, joten en voi tietää, mitä tunnet."

        "Joskus me emme pidä toisen ihmisen todellisuudesta tai koemme sen uhkaavana, typeränä, pelottavan vahvana, piittaamattomana, keskenkasvuisena, kadehdittavana tai minkälaisena tahansa. Läheisriippuvina me emme kestä sellaista. Se on meille uhka. Silloin me yritämme herkästi muuttaa toisen ihmisen todellisuutta. Mutta hänen todellisuutensa on hänen asiansa ja meidän todellisuutemme on meidän asiamme. Meillä ei ole mitään asiaa kajota hänen todellisuuteensa, emmekä voi siihen edes vaikuttaa sen enempää kuin hän antaa meille siihen valtaa"

        Kiitos palstakamu ;)

        Ajattele miten sokeudumme siitä että ihmisiä on tavattoman paljon. Ajattelemme helposti että yhtä ja samaa eri paketissa, joskus sorrumme niputtamaan ihmiset hyviin ja kuspäihin.

        Totuus on kuitenkin se että jokaisen 'minän' henkinen sielunjälki ja fyysinen sormenjälki on ainutlaatuinen ja ainutkertainen, ja maailman harvinaisin.

        Siksi kukaan meistä ei voi olla toista ylempänä (tai alempana)


    • näin lähes

      takuuvarmasti narsisti-isän lapsena muistan lapsuudesta monen kerran kysymyksen: "Näytä kuinka paljon rakastat isiä?"

      Vaikka kuinka näytin, en koskaan muista näyttäneeni tarpeeksi. En ainakaan niin, että isä olisi vastannut takaisin rakastavansa minua kuin ehkä ihan pikkuisen. Näin aikuisena on vasta havahtunut tuonkin jutun "karmeuteen" kunnolla. Miltä lapsesta tuntuu, kun oma isä vastaa rakastavansa "ihan pikkuisen...jos olet....(litania milloin mitäkin vaatimuksia, joko konkreettisia tai abstrakteja).

      • "...jos olet..."

        Rakkaudella, huomiolla ja välittämisellä tehdään kaupankäyntiä. Aitoihin välittäviin tunteisiin kykenemättömät hinnoittelevat sen niin suureksi, ettei mikään maksu riitä. Ehkä he odottavat, että riittävällä saamisella he saisivat aikaan sen tunteen (itsessään), mutta samalla ovat sokeita toisen tarpeelle ja aikaansaamalleen pettymykselle.

        On myös suhteita, joissa niitä myönteisiä tunteita ei herää, vaikka kykyä olisikin. Toinen ei vain kosketa itseä. Eikä sitä silloin voi vaatiakaan, koska miksi rakastaa vastentahtoisesti? Aikuisimpana ymmärremme jo että väkisin ei voi pyytää ja saada mitään.

        Lapsen osa tälläisessä ei tietenkään ole reilu. Menneitä tilanteita emme voi muuttaa, mutta voimme ainakin itse muuttaa sukupolvien yli siirtyvää käyttäytymistä, jos vain itse olemme tuntevia. Sama koskee kauppiastaitoja. Annammeko mitä annamme - pyyteettömästi - vai millaisen maksun siitä keneltäkin vaadimme.


    • vaikeasana

      Rakastan sinua...
      lapsille kolmannessa persoonassa, äiti rakastaa sinua ja sekin vain silloin kun tarvitsi jotain. Kertaakaan se ei ollut pyyteetöntä!

      Ensimmäisen kerran minulle pitkän seurustelun jälkeen ja sekin lypsämällä (tuntui oudolta kun itse puhui rakastamisesta, niin siihen ei koskaan vastattu, ainoastaan, että pidän sinusta/olet ihan kiva, siis hän oli siinä vaiheessa jo puhunut minut ympäri lapsen hankinnan suhteen)

      Suhteen aikana todella harvoin ja sekin lähinnä sitten "minäkin sinua" ja itse asiassa sitäkin joutui lypsämään. Niin ja se ei koskaan tullut normaalilla puheäänellä.
      Kun hän oli päättänyt erota, niin sain kuulla kuinka hän ei olekoskaan rakastanut minua, eikä meillä ole koskaan olluthyviä hetkiä...

      Sama juttu tämän hänen uuden puolison kanssa, ei pysty myöntämään rakastavansa... ja en usko hänen voivan ketään oikeasti rakastavankaan.

    • jotain ymmartamatta

      Minun N:ni oli oikea auervaara. Osasi tosi uskottavasti puhua myös rakkaudesta. Olen huomannut, että jos hänellä on joku toinen mielessä, hän ei halua rikkoa omaa fiilistään edes valehtelemalla. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että hänellä voisi olla, tai olisi koskaan ollut ketään oikeaa rakastettua. Hänen rakkautensa on vain sellaista vajaampaa kuin muiden. Esittää roolinsa kuitenkin tosi hyvin. On harjaantunut. Ja hän aivan varmasti pitää siitä, että hänellä on pyöritettävä. Ja on suunnattoman innostunut. Kukapa ei erehtyisi pitämään sitä rakkautena, kun sellaisen kohteeksi joutuu/pääsee...

    • voiollapieniyllätys

      Hyvä jotain ymmartamatta
      Sinun puolisosi tuskin oli narsisti!
      Olenko oikeassa seuraavien asioiden suhteen?
      - fyysistä väkivaltaa ei ollut
      - Hän kehui sinua
      - osti sinulle lahjoja
      - sinun oli vaikea antaa hänelle lahjoja, koska hän oli vaikea silloin kun oli saamassa jotain, mikään ei ollut oikeanlaista.
      - hän esitti marttyyria
      - oli työnarkomaani
      - piti kehua "naisistaan" jollain tavalla
      - olemusta leimasi tietynlainen rajattomuus

      Kyse on yhdestä toisesta persoonallisuushäiriöstä, eli kyseessä ei ollut narsisti, mutta ihminen, joka tarvitsisi hoitoa. Jos kiinnostaa, niin laita viestiä.

    • jotain ymmartamatta

      "Kyse on yhdestä toisesta persoonallisuushäiriöstä, eli kyseessä ei ollut narsisti, mutta ihminen, joka tarvitsisi hoitoa. Jos kiinnostaa, niin laita viestiä. "

      Otan toki vinkkejä vastaan.

      Olen kuitenkin melko vakuuttunut "diagnoosista". Mutta olen suhtautunut niin, että aina jätän tilaa sen verran, josko olisin kuitenkin erehtynyt. Olisi tietysti hyvä, jos niin olisi.

      Mihin muuhun liittyy nimenomaan rajattomuus? Lahjat: osti jotain. Ei kuitenkaan pätenyt niillä. Ostin hänelle jotain. Hyväksyi ne. Tosin, näin vaivaa, ja oli suhteen alussa. Tunnetko tapaus "auervaaran"? Eikö hän ollut tunnettu narsisti?

      • jotain ymmartamatta

        plus.

        Ei ole lyönyt minua, mutta on uhannut pari kertaa joskus silloin... ennen.
        Olen kuullut, että olisi uhkaillut ja lyönytkin muita... Mutta ei ole fyysisesti
        leimaa-antavan väkivaltainen. Ennemminkin hänessä näkyy se auervaara
        ja naisten pyöritys ylipäätään. Osa huvia, osa hyötyä. Useimmiten kuitenkin
        hyöty mielessä. Ja huvin ja hyödynhän voi AINA yhdistää...


    • voiollapieniyllatys

      Yhteen toiseen persoonallisuushäiriöön sopii seuraavat tunnusmerkit:
      - rajattomuus
      - vaikea kieltäytyä vastakkaisen sukupuolen huomiolta
      - (x) työnarkomania
      - rinnakkaissuhteet
      - (x) vaikea ellei suoastaan mahdoton päästää irti ihmissuhteista (toisin kuin narsistilla)
      - hänellä ollut vaikea lapsuus ja siellä hylkäämiskokemus
      - (x) hän pysyy käyttämään rakastan sanaa luonnollisesti
      - todellisuudentaju hämärtyy, kun elämässä menee sillä hetkellä kovaa
      - kiinnostuu myös henkilöistä, joista ei pysty hyötymään

      Jos vastasit x -kohtiin kyllä, niin olisin valmis lyömään vetoa, että kyseessä ei ole narsisti.

      • jotain ymmartamatta

        No kerro nyt ihmeessä, mikä häiriö se sitten voisi olla.

        Miksi n:lla ei voisi olla työnarkomaniaa?
        Eikö n:t pidä kiinni lähteistään, ja muistakin potentiaalisista hyödyttäjistä?
        Oikeasti, en tiedä, kiinnostuuko hän henkilöistä, joista ei pysty hyötymään. Koska voihan bisneksiä syntyä yllättävienkin tahojen kanssa. Minusta kuitenkin näyttää, että odottaa jotain hyötyä, aktiivisemmin tai passiivisemmin.


      • vaikeauskoamuttatott
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        No kerro nyt ihmeessä, mikä häiriö se sitten voisi olla.

        Miksi n:lla ei voisi olla työnarkomaniaa?
        Eikö n:t pidä kiinni lähteistään, ja muistakin potentiaalisista hyödyttäjistä?
        Oikeasti, en tiedä, kiinnostuuko hän henkilöistä, joista ei pysty hyötymään. Koska voihan bisneksiä syntyä yllättävienkin tahojen kanssa. Minusta kuitenkin näyttää, että odottaa jotain hyötyä, aktiivisemmin tai passiivisemmin.

        Narsisti ei ole työnarkomaani, hän ei tee mitään, mistä ei hyödy.
        Narsisti yrittää saada muut tekemään tehtävänsa ja ottaa sitten niistä kunnia.
        Narsistit pitävät lähteistään kiinni niin kaan kuin voivat hyödyntää niitä, ei hetkeäkään kauempaa.
        Jokainen narsisti on ylimielinen ja heillä ei ole tarvetta "roikkua" kenessäkään. se olisi alentavaa ja narsistin maaimankuva ei jousta siihen.
        Narsisti ei kiinnostu henkilöstä, josta ei pysty hyötymään...

        Kaikki mainitsemasi asiat ja oireet sopii ohutnahkaiseen narsistiin, mutta ei todellakaan paksunahkaiseen narsistiin. Sisäisten ristiriitojen takia, jotkut ohutnahkaiset narsistit käyttäytyvät HYVIN narsistisesti, mutta muutama seikka erottaa heidät narsisteista.
        - työnarkomania
        - he eivät (yleensä) pysty fyysiseen väkivaltaan rakastaan kohtaan (miespuolinen narsisti, joka ei ota väkivaltaa mukaan kuvioihin on äärimmäisen harvinainen tapaus)
        -he eivät pysty päästämään irti suhteistaan (narsistille se ei tuota mitään ongelmaa, koska hän pitää itseään muiden yläpuolella olevana)
        - narsisti ei pidä kiinni kenestäkään, josta ei voi saada suoraa hyötyä
        - Hän pystyy sanomaan rakastan sanan vakuuttavasti (narsisti, joka tähän pystyisi on äärimmäisen harvinainen)
        - heillä rinnakkaissuhteet hyvin yleisiä
        - myös rinnakkaissuhteita ei ole suoraa hyötyä (narsisti ei tee mitään, mistä ei hyötyisi)
        Heitä luullaan usein narsisteiksi käytöksensä takia!

        Kyseessä on vauhtisokeudesta kärsivä LR eli ohutnahkainen narsisti.
        Jos tutustut aiheeseen, niin huomaat oireiden sopivan siihen kuin nyrkki silmään, mutta ei narsistiin. Uskoisin sinun huomaavan muutkin yhtäläisyyden kun luet heihin liittyvät tekstit.


      • jotain ymmartamatta
        vaikeauskoamuttatott kirjoitti:

        Narsisti ei ole työnarkomaani, hän ei tee mitään, mistä ei hyödy.
        Narsisti yrittää saada muut tekemään tehtävänsa ja ottaa sitten niistä kunnia.
        Narsistit pitävät lähteistään kiinni niin kaan kuin voivat hyödyntää niitä, ei hetkeäkään kauempaa.
        Jokainen narsisti on ylimielinen ja heillä ei ole tarvetta "roikkua" kenessäkään. se olisi alentavaa ja narsistin maaimankuva ei jousta siihen.
        Narsisti ei kiinnostu henkilöstä, josta ei pysty hyötymään...

        Kaikki mainitsemasi asiat ja oireet sopii ohutnahkaiseen narsistiin, mutta ei todellakaan paksunahkaiseen narsistiin. Sisäisten ristiriitojen takia, jotkut ohutnahkaiset narsistit käyttäytyvät HYVIN narsistisesti, mutta muutama seikka erottaa heidät narsisteista.
        - työnarkomania
        - he eivät (yleensä) pysty fyysiseen väkivaltaan rakastaan kohtaan (miespuolinen narsisti, joka ei ota väkivaltaa mukaan kuvioihin on äärimmäisen harvinainen tapaus)
        -he eivät pysty päästämään irti suhteistaan (narsistille se ei tuota mitään ongelmaa, koska hän pitää itseään muiden yläpuolella olevana)
        - narsisti ei pidä kiinni kenestäkään, josta ei voi saada suoraa hyötyä
        - Hän pystyy sanomaan rakastan sanan vakuuttavasti (narsisti, joka tähän pystyisi on äärimmäisen harvinainen)
        - heillä rinnakkaissuhteet hyvin yleisiä
        - myös rinnakkaissuhteita ei ole suoraa hyötyä (narsisti ei tee mitään, mistä ei hyötyisi)
        Heitä luullaan usein narsisteiksi käytöksensä takia!

        Kyseessä on vauhtisokeudesta kärsivä LR eli ohutnahkainen narsisti.
        Jos tutustut aiheeseen, niin huomaat oireiden sopivan siihen kuin nyrkki silmään, mutta ei narsistiin. Uskoisin sinun huomaavan muutkin yhtäläisyyden kun luet heihin liittyvät tekstit.

        Hän.

        Työnarkomania: en usko hänen tekevän työtä yhtään enempää, kuin on välttämätöntä. Uskon ottavan kunnian toisten työstä, jos vain onnistuu.

        Roikkuminen: en pysty kuvittelemaan häntä roikkumassa kenessäkään. Pitää kyllä minun mielestäni kiinni manipuloimalla. Ylimielisyydessään ei huomannut minun kohdallani tarkistaa, oliko onnistunut.

        Rinnakkaissuhteet: pitää yllä itseihailua. Monia yöpymispaikkoja. Potentiaalista bisnesmahdollisuutta, laajeneva tuttavapiiri... mitä puuttuu?

        Väkivalta: yllätti suhteen ollessa hyvässä vauhdissa. Impulsiiviset ja kovat uhkaukset. Välttää kuitenkin avointa vv:aa koska ei halua seurauksia.

        Rakkaus: narsismi on varhaisessa lapsuudessa syntyvä häiriö. Sillä ei ole mitään tekemistä attraktiivisuuden kanssa. Tämä yksilö on harvinaisen puoleensavetävä ulkonäöltään. Eli on löytänyt sen ja muutaman muun seikan myötä itselleen istuvan kiitoradan.

        Monet ovat tämän yksilön kanssa tehneet lukuisia? uusia lähtöjä, koska ovat uskoneet häneen. Minä en aio toista kertaa kokea sitä syöksyä rotkoon. Koin sen järkyttävänä.

        Kaiken lisäksi. Vara ei kaada venettä. En pitäisi miellyttävänä myöskään LR:a. Olen jo tottunut ajatukseen, että hän on n. Suhtaudun häneen sen mukaisesti, enkä odottele muuta häneltä.

        "Jos tutustut aiheeseen, niin huomaat oireiden sopivan siihen kuin nyrkki silmään, mutta ei narsistiin. Uskoisin sinun huomaavan muutkin yhtäläisyyden kun luet heihin liittyvät tekstit."

        Toki voin lukea, mutta kuten jo huomasit, tein johtopäätöksiä sinun vinkistäsi. Kirjoita toki lisää, jos huomasit jotain heikkoutta minun päätelmissäni.


      • M.B.
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        Hän.

        Työnarkomania: en usko hänen tekevän työtä yhtään enempää, kuin on välttämätöntä. Uskon ottavan kunnian toisten työstä, jos vain onnistuu.

        Roikkuminen: en pysty kuvittelemaan häntä roikkumassa kenessäkään. Pitää kyllä minun mielestäni kiinni manipuloimalla. Ylimielisyydessään ei huomannut minun kohdallani tarkistaa, oliko onnistunut.

        Rinnakkaissuhteet: pitää yllä itseihailua. Monia yöpymispaikkoja. Potentiaalista bisnesmahdollisuutta, laajeneva tuttavapiiri... mitä puuttuu?

        Väkivalta: yllätti suhteen ollessa hyvässä vauhdissa. Impulsiiviset ja kovat uhkaukset. Välttää kuitenkin avointa vv:aa koska ei halua seurauksia.

        Rakkaus: narsismi on varhaisessa lapsuudessa syntyvä häiriö. Sillä ei ole mitään tekemistä attraktiivisuuden kanssa. Tämä yksilö on harvinaisen puoleensavetävä ulkonäöltään. Eli on löytänyt sen ja muutaman muun seikan myötä itselleen istuvan kiitoradan.

        Monet ovat tämän yksilön kanssa tehneet lukuisia? uusia lähtöjä, koska ovat uskoneet häneen. Minä en aio toista kertaa kokea sitä syöksyä rotkoon. Koin sen järkyttävänä.

        Kaiken lisäksi. Vara ei kaada venettä. En pitäisi miellyttävänä myöskään LR:a. Olen jo tottunut ajatukseen, että hän on n. Suhtaudun häneen sen mukaisesti, enkä odottele muuta häneltä.

        "Jos tutustut aiheeseen, niin huomaat oireiden sopivan siihen kuin nyrkki silmään, mutta ei narsistiin. Uskoisin sinun huomaavan muutkin yhtäläisyyden kun luet heihin liittyvät tekstit."

        Toki voin lukea, mutta kuten jo huomasit, tein johtopäätöksiä sinun vinkistäsi. Kirjoita toki lisää, jos huomasit jotain heikkoutta minun päätelmissäni.

        Monesti ihmiset vastaavat käytöksellään siihen mitä heiltä odotetaan.

        Eli jos suhtaudut toiseen kuin tämä olisi n, et varmasti kovin helposti pääse yllättymään päinvastaisesta lopputuloksesta. Joten miksi odottaakaan muuta :)

        Tämä pätee oikeastaan myös tuikitavallisiin ihmisiin. Odota ihmisiltä hyvää ja suurin osa on hyviä... Odota muuta ja suurin osa on muuta.


      • jotain ymmartamatta
        M.B. kirjoitti:

        Monesti ihmiset vastaavat käytöksellään siihen mitä heiltä odotetaan.

        Eli jos suhtaudut toiseen kuin tämä olisi n, et varmasti kovin helposti pääse yllättymään päinvastaisesta lopputuloksesta. Joten miksi odottaakaan muuta :)

        Tämä pätee oikeastaan myös tuikitavallisiin ihmisiin. Odota ihmisiltä hyvää ja suurin osa on hyviä... Odota muuta ja suurin osa on muuta.

        "Monesti ihmiset vastaavat käytöksellään siihen mitä heiltä odotetaan."

        Näinhän se on.

        Mutta tältä tyypiltä odotin TODELLA jotain muuta. En olisi koskaan uskonut sitä sellaiseksi kuin sitten paljastui. Ja jouduin lopulta tutustumaan todellakin ihan uuteen ihmistyyppiin.

        Odotan toki häneltä edelleen hyvää, mutta koska tunnen hänet nyt jo, odotan vain sitä mihin hän pystyy. Samalla tavoin, kuin en odota, että jos jollain on vaikka jalka poikki, hän juoksisi sillä.

        Olen nyt käsittänyt, että n ei pysty kovin kummoisiin muutoksiin itsessään. Joten siihen on tyytyminen.


      • jotain ymmartamatta
        vaikeauskoamuttatott kirjoitti:

        Narsisti ei ole työnarkomaani, hän ei tee mitään, mistä ei hyödy.
        Narsisti yrittää saada muut tekemään tehtävänsa ja ottaa sitten niistä kunnia.
        Narsistit pitävät lähteistään kiinni niin kaan kuin voivat hyödyntää niitä, ei hetkeäkään kauempaa.
        Jokainen narsisti on ylimielinen ja heillä ei ole tarvetta "roikkua" kenessäkään. se olisi alentavaa ja narsistin maaimankuva ei jousta siihen.
        Narsisti ei kiinnostu henkilöstä, josta ei pysty hyötymään...

        Kaikki mainitsemasi asiat ja oireet sopii ohutnahkaiseen narsistiin, mutta ei todellakaan paksunahkaiseen narsistiin. Sisäisten ristiriitojen takia, jotkut ohutnahkaiset narsistit käyttäytyvät HYVIN narsistisesti, mutta muutama seikka erottaa heidät narsisteista.
        - työnarkomania
        - he eivät (yleensä) pysty fyysiseen väkivaltaan rakastaan kohtaan (miespuolinen narsisti, joka ei ota väkivaltaa mukaan kuvioihin on äärimmäisen harvinainen tapaus)
        -he eivät pysty päästämään irti suhteistaan (narsistille se ei tuota mitään ongelmaa, koska hän pitää itseään muiden yläpuolella olevana)
        - narsisti ei pidä kiinni kenestäkään, josta ei voi saada suoraa hyötyä
        - Hän pystyy sanomaan rakastan sanan vakuuttavasti (narsisti, joka tähän pystyisi on äärimmäisen harvinainen)
        - heillä rinnakkaissuhteet hyvin yleisiä
        - myös rinnakkaissuhteita ei ole suoraa hyötyä (narsisti ei tee mitään, mistä ei hyötyisi)
        Heitä luullaan usein narsisteiksi käytöksensä takia!

        Kyseessä on vauhtisokeudesta kärsivä LR eli ohutnahkainen narsisti.
        Jos tutustut aiheeseen, niin huomaat oireiden sopivan siihen kuin nyrkki silmään, mutta ei narsistiin. Uskoisin sinun huomaavan muutkin yhtäläisyyden kun luet heihin liittyvät tekstit.

        Plus.

        Suhteista irtipäästäminen: päästääkin irti suhteistaan, suorastaan sysää menemään. Hän tarjoilee kyllä kylmää kyytiä. Se on sellaista "manipulointia", millä pitää yllä suhteita. Ja lisäksi se ylimielisyys toimii hyvin suhteiden irtisanomisessa. Ajattelee ylimielisesti hallitsevansa edelleen kaikkia entisiä kumppaneita, vaikka oikeasti ei olisi missään tekemisissä.

        Sanot tässä, että n joka pystyisi puhumaan rakkaudesta, olisi harvinainen. Olen pitänyt tätä yksilöä erittäin harvinaisena, jollei peräti ainutlaatuisena. On tuottanut todellakin tuskaa minulle hänestä luopuminen. Tällä hetkellä olemme jotenkin hänen mukaisessaan realistisessa suhteessa.:)


      • vaikeauskoamuttatott
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        Plus.

        Suhteista irtipäästäminen: päästääkin irti suhteistaan, suorastaan sysää menemään. Hän tarjoilee kyllä kylmää kyytiä. Se on sellaista "manipulointia", millä pitää yllä suhteita. Ja lisäksi se ylimielisyys toimii hyvin suhteiden irtisanomisessa. Ajattelee ylimielisesti hallitsevansa edelleen kaikkia entisiä kumppaneita, vaikka oikeasti ei olisi missään tekemisissä.

        Sanot tässä, että n joka pystyisi puhumaan rakkaudesta, olisi harvinainen. Olen pitänyt tätä yksilöä erittäin harvinaisena, jollei peräti ainutlaatuisena. On tuottanut todellakin tuskaa minulle hänestä luopuminen. Tällä hetkellä olemme jotenkin hänen mukaisessaan realistisessa suhteessa.:)

        Jos hän sysää pois ja hänellä ei ole tarvetta jäädä "roikkumaan" niin, se ei tosiaan sovi LR -tyyppiin.

        Narsistihan pitää itseään jumalana ja miespuolisilla voi olla "haaremi". Näyttää hyvälta ja hän saa tuntea ylivertaisuuttansa. Yhteenkään "puolisoonsa" hänellä ei tietenkään ole mitään tunnesidetta, ainoastaan tarve hyötykäyttää.

        Haaremi on keskiverto narsistille haaste, sillä ihminen joka ei pysty tekemään kompromisseja ja jonka täytyy olla jokaisessa suhteessa ylivertainen puolisoonsa nähden, ei onnistu kauaa pyörittämään sellaista palettia, vaan uhrit lähtevät menemään (ellei ole pahaa mielenterveysongelmaa)

        LR:n "haaremi" voi käsittää kaksi (joskus kolme) naista. Tilanne syntyy kun LR ei ole tyytyväinen suhteeseensa ja yrittää toisen naisen avulla lähteä liitosta. Hän ei kuitenkaan pysty lähtemään ihmisen luota, jolla on tunneside ja siitä kehittyy oravanpyörä, jossa hänellä on kaksi naista ja kummastakaan hän ei PYSTY päästämään irti. Tällainen suhde voi jatkua pitkäänkin, jos naiset ei lähde menemään. Hän huomioi molempia, yrittää miellyttää molempia, mutta ajan kuluessa hajoaa henkisesti enemmän ja enemmän (tilanne on liian ristiriitainen hänen psyykkeellensä). Lopulta hän on "sekaisin" ja alkaa oireilla hyvin narsistisilla tavoilla pitääkseen paletin kasassa. Myös naispuolisilla LR:illä saattaa olla mieshaaremi. Tiedän tapauksia, joissa tällainen "moniavioisuus" on kestänyt yli 20v

        Minua hämäsi tekstissäsi väkivallan puute (sillä se on äärimmäisen harvinaista narsisteilla) ja se, että hän pystyy käyttämään, ja etenkin jos hän viljelee R -sanaa (sekin on äärimmäisen harvinaista narsisteilla, naisnarsisteille pelkkä sanan käyttö luontevasti on lähestulkoon mahdotonta)


      • jotain ymmartamatta
        vaikeauskoamuttatott kirjoitti:

        Jos hän sysää pois ja hänellä ei ole tarvetta jäädä "roikkumaan" niin, se ei tosiaan sovi LR -tyyppiin.

        Narsistihan pitää itseään jumalana ja miespuolisilla voi olla "haaremi". Näyttää hyvälta ja hän saa tuntea ylivertaisuuttansa. Yhteenkään "puolisoonsa" hänellä ei tietenkään ole mitään tunnesidetta, ainoastaan tarve hyötykäyttää.

        Haaremi on keskiverto narsistille haaste, sillä ihminen joka ei pysty tekemään kompromisseja ja jonka täytyy olla jokaisessa suhteessa ylivertainen puolisoonsa nähden, ei onnistu kauaa pyörittämään sellaista palettia, vaan uhrit lähtevät menemään (ellei ole pahaa mielenterveysongelmaa)

        LR:n "haaremi" voi käsittää kaksi (joskus kolme) naista. Tilanne syntyy kun LR ei ole tyytyväinen suhteeseensa ja yrittää toisen naisen avulla lähteä liitosta. Hän ei kuitenkaan pysty lähtemään ihmisen luota, jolla on tunneside ja siitä kehittyy oravanpyörä, jossa hänellä on kaksi naista ja kummastakaan hän ei PYSTY päästämään irti. Tällainen suhde voi jatkua pitkäänkin, jos naiset ei lähde menemään. Hän huomioi molempia, yrittää miellyttää molempia, mutta ajan kuluessa hajoaa henkisesti enemmän ja enemmän (tilanne on liian ristiriitainen hänen psyykkeellensä). Lopulta hän on "sekaisin" ja alkaa oireilla hyvin narsistisilla tavoilla pitääkseen paletin kasassa. Myös naispuolisilla LR:illä saattaa olla mieshaaremi. Tiedän tapauksia, joissa tällainen "moniavioisuus" on kestänyt yli 20v

        Minua hämäsi tekstissäsi väkivallan puute (sillä se on äärimmäisen harvinaista narsisteilla) ja se, että hän pystyy käyttämään, ja etenkin jos hän viljelee R -sanaa (sekin on äärimmäisen harvinaista narsisteilla, naisnarsisteille pelkkä sanan käyttö luontevasti on lähestulkoon mahdotonta)

        "Minua hämäsi tekstissäsi väkivallan puute (sillä se on äärimmäisen harvinaista narsisteilla) ja se, että hän pystyy käyttämään, ja etenkin jos hän viljelee R -sanaa (sekin on äärimmäisen harvinaista narsisteilla, naisnarsisteille pelkkä sanan käyttö luontevasti on lähestulkoon mahdotonta)"

        Ei ihme, jos hämää jotain lukijaa. Se hämää/hämäsi minuakin. Toisaalta, se, ettei ilmeisesti aiokaan lyödä minua, on mahdollistanut todellakin suhteen jatkumisen. Kovin lähelle en häntä enää päästä, koska en halua harmia, ja harmia läheisestä suhteesta häneen koituu ennemmin tai myöhemmin.

        Uskon n:lla olevan joitakin heikohkoja tunteita, joiden varassa elää ja toimii. Alkavassa suhteessa innostunut ja valloittava n ikäänkuin kerää tunteensa ja keskittyy täysillä kohteeseensa. Nousuvaiheessa on käyttänyt mitä monimuotoisempia rakkauden ja kiintymyksen ilmauksia. Myös humalatilassa hän on ajautui yhteenaikaan soittelemaan öisin. Tuolloin kuulin öisiä rakkaudentunnustuksia, lyhyitä, mutta sydämestä (siitä sydämestä, mikä hänellä on).

        Oma teoria: koska n:n tunnearsenaali on paljon vähäisempi, kuin normaalien, hänen täytyy keskittyä suhteeseen kaikin voimin, jotta saa tunteen toimimaan...??? Vaikuttaa vähän siltä.

        Nyt kun hän on oppinut tuntemaan minut paremmin, hän on nähnyt, etten vaadi rakkaudentunnustusta, kuin joskus leikkimielessä (se saa hänet nauramaan), ei synny asiasta sen kummempaa hämminkiä. N:n kanssa pätee sama sääntö kuin normaalienkin kanssa, että kumppani kannattaa oppia tuntemaan.

        Odotan toki, että joskus taas kertoisi rakastavansa minua, mutta kuten aina, sen tulee olla vapaaehtoista. Muistan, että viimeksi soitti iltamyöhään joskus keväällä niissä merkeissä. Kun sellainen ihminen, jolle se on vaikeaa, sanoo niin, se kannattaa ottaa arvokkaana helmenä vastaan, ja muistaa pitkään. Kun siihen suhtautuu niin, ei se aiheuta ongelmaa.


      • vaikeauskoamuttatott
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Minua hämäsi tekstissäsi väkivallan puute (sillä se on äärimmäisen harvinaista narsisteilla) ja se, että hän pystyy käyttämään, ja etenkin jos hän viljelee R -sanaa (sekin on äärimmäisen harvinaista narsisteilla, naisnarsisteille pelkkä sanan käyttö luontevasti on lähestulkoon mahdotonta)"

        Ei ihme, jos hämää jotain lukijaa. Se hämää/hämäsi minuakin. Toisaalta, se, ettei ilmeisesti aiokaan lyödä minua, on mahdollistanut todellakin suhteen jatkumisen. Kovin lähelle en häntä enää päästä, koska en halua harmia, ja harmia läheisestä suhteesta häneen koituu ennemmin tai myöhemmin.

        Uskon n:lla olevan joitakin heikohkoja tunteita, joiden varassa elää ja toimii. Alkavassa suhteessa innostunut ja valloittava n ikäänkuin kerää tunteensa ja keskittyy täysillä kohteeseensa. Nousuvaiheessa on käyttänyt mitä monimuotoisempia rakkauden ja kiintymyksen ilmauksia. Myös humalatilassa hän on ajautui yhteenaikaan soittelemaan öisin. Tuolloin kuulin öisiä rakkaudentunnustuksia, lyhyitä, mutta sydämestä (siitä sydämestä, mikä hänellä on).

        Oma teoria: koska n:n tunnearsenaali on paljon vähäisempi, kuin normaalien, hänen täytyy keskittyä suhteeseen kaikin voimin, jotta saa tunteen toimimaan...??? Vaikuttaa vähän siltä.

        Nyt kun hän on oppinut tuntemaan minut paremmin, hän on nähnyt, etten vaadi rakkaudentunnustusta, kuin joskus leikkimielessä (se saa hänet nauramaan), ei synny asiasta sen kummempaa hämminkiä. N:n kanssa pätee sama sääntö kuin normaalienkin kanssa, että kumppani kannattaa oppia tuntemaan.

        Odotan toki, että joskus taas kertoisi rakastavansa minua, mutta kuten aina, sen tulee olla vapaaehtoista. Muistan, että viimeksi soitti iltamyöhään joskus keväällä niissä merkeissä. Kun sellainen ihminen, jolle se on vaikeaa, sanoo niin, se kannattaa ottaa arvokkaana helmenä vastaan, ja muistaa pitkään. Kun siihen suhtautuu niin, ei se aiheuta ongelmaa.

        Tuossa sinun paletissasi on kyllä jotain täysin outoja piirteitä, mitkä ei tahdo millään istua narsistiin. Entisellä puolisollani oli kanssa nousukiito, mutta hän ei pystynyt sanomaan R-sanaa udelleenkaan ja hän sai kikisit puhtaasti hallitsemisesta.
        Hänellä oli/on taipumus ottaa "puolisoksi/puolisoiksi" epäsuhtaisia ihmisiä, joita pystyi katsomaan alaspäin.

        Siis minun exällä oli kanssa lopussa kaksi ja minä pitkään roikuin mukana ja ajattelin, että kyllä se minuakin rakastaa. Hän kilpailutti meitä aivan törkeästi, kertoi mitä toinen oli ostanut/antanut ja odotti toiselta isompaa lahjaa. Hän hajotti meidät molemmat täysin (olen siis miespuolinen LR ja se on syy, miksi en "osannut" heti lähteä). Lahjoja, hyysäämistä, palvelemista... Kun lopulta sanoin seis ja en suostunut enää ostamaan/palvelemaan häntä, niin meidän välinen suhde loppui siltä seisomalta (monta vuotta takana, mutta eihän sellaisella ole tuollaiselle mitään merkitystä).

        Minun ex oli siis nainen ja hän ei tosiaan pystynyt käyttämään koko sanaa kuin väkinäisesti pakon edessä. Kun sanat ei riittäneet, niin hän otti aina väkivallan mukaan (minulla on vieläkin arpia ja yksi pysyvä vamma). Hänellä ei kyllä ollut "normaaleja" tunteita. ei lapsia, ei aikuisia, ei puolisoja, ei sukulaisia kohtaan.

        Minun on äärimmäisen vaikea kuvitela narsistia, joka pystyy tuntemaan jotain, jotain kohtaan, jos se jotain ei tarkoita omaa etua.


      • jotain ymmartamatta
        vaikeauskoamuttatott kirjoitti:

        Tuossa sinun paletissasi on kyllä jotain täysin outoja piirteitä, mitkä ei tahdo millään istua narsistiin. Entisellä puolisollani oli kanssa nousukiito, mutta hän ei pystynyt sanomaan R-sanaa udelleenkaan ja hän sai kikisit puhtaasti hallitsemisesta.
        Hänellä oli/on taipumus ottaa "puolisoksi/puolisoiksi" epäsuhtaisia ihmisiä, joita pystyi katsomaan alaspäin.

        Siis minun exällä oli kanssa lopussa kaksi ja minä pitkään roikuin mukana ja ajattelin, että kyllä se minuakin rakastaa. Hän kilpailutti meitä aivan törkeästi, kertoi mitä toinen oli ostanut/antanut ja odotti toiselta isompaa lahjaa. Hän hajotti meidät molemmat täysin (olen siis miespuolinen LR ja se on syy, miksi en "osannut" heti lähteä). Lahjoja, hyysäämistä, palvelemista... Kun lopulta sanoin seis ja en suostunut enää ostamaan/palvelemaan häntä, niin meidän välinen suhde loppui siltä seisomalta (monta vuotta takana, mutta eihän sellaisella ole tuollaiselle mitään merkitystä).

        Minun ex oli siis nainen ja hän ei tosiaan pystynyt käyttämään koko sanaa kuin väkinäisesti pakon edessä. Kun sanat ei riittäneet, niin hän otti aina väkivallan mukaan (minulla on vieläkin arpia ja yksi pysyvä vamma). Hänellä ei kyllä ollut "normaaleja" tunteita. ei lapsia, ei aikuisia, ei puolisoja, ei sukulaisia kohtaan.

        Minun on äärimmäisen vaikea kuvitela narsistia, joka pystyy tuntemaan jotain, jotain kohtaan, jos se jotain ei tarkoita omaa etua.

        "Minun on äärimmäisen vaikea kuvitela narsistia, joka pystyy tuntemaan jotain, jotain kohtaan, jos se jotain ei tarkoita omaa etua. "

        Luin kuule sinun kirjoituksesi hartaan kunnioituksen vallassa, jonka ansaitset kokemasi jälkeen.

        Luulen, että se, mikä sinusta on outoa minun jutussani (en tiedä, oletko lukenut muualta kirjoituksiani myös), on selitettävissä.

        Ensinnäkin, kaikki ihmiset ovat erilaisia, myös n verrattuna toiseen n:iin. Uskon, että minun n on ihan puhtaimmasta päästä n.

        Toinen selitys: minä en pode LR:ää. Olen poikkeusten joukossa n:n kokoelmissa. Hänellä onkin päänvaivaa minusta, mikä olisi minun paikkani.

        Tulin n:n elämään, kun kuljin sattumalta oman "normaalin" elämäni pohja-aalloissa. N erehtyi pitämään minua huomattavasti "helpompana" tapauksena, kun oikeasti olin. Kun hän muutaman kuukauden seurustelun jälkeen alkoi temppuilunsa (todella röyhkeästi), minusta sukeutui alta aikayksikön leijona. Minullehan ei tuollaista tehdä! Enkä sano sitä pelokkaana, vaan minusta tulee hänen kynnysmattonsa vain kuolleen ruumiini yli.

        Minulla oli tosiaan vaikeaa elämässäni niihin aikoihin, kuin suhteemme alkoi ja vielä pari vuotta sen jälkeenkin. Tuo kohta, kun kerroit kilpailuttamisesta. Ajattelin itse, kun oli vaikeaa ja lisäksi idiootti kohteli kaltoin, että onneksi ei tiennyt, miten heikko olo minulla välillä oli. Mutta ennenkaikkea, sain raivokohtauksia hän suuntaansa. Kyllä n:kin osaa pelätä. Olen sellainen kun suuttumukseni on tapissaan, en katso mikä toinen on. En kokoa enkä näköä. Minulla on luonnetta.

        Hän jotenkin kunnioittaa minua. Mutta en ollenkaan usko, etten voisi joutua uudestaan rypytykseen, jos en pidä puoliani hänen kanssaan. Eli oma elämä niin kovaan ja vahvaan kuntoon kuin ikinä pystyy sen laittamaan. Narsistin kestävät aidat, ilman muuta. Narsistihan ei ole luonteeltaan koskaan vahvin. Häiriö on häiriö, ja se haittaa elämää.

        Koen, että olen saanut oman elämäni pohja-aallokossa n:lta ikäänkuin hänen kannaltaan tietysti "vahingossa" kuitenkin tukea ja apua. N:han vähätunteisena ihmisenä on toisaalta kova ja kestävä. Tuntui välillä, että muut jo uupuvat, niin tämä vain jaksaa.

        On ehkä helpompi löytää tähän myös huumori avuksi, kun ei ole yhteisiä lapsia meillä, joiden kohtaloita minun tarvitsisi punnita.

        Minu


      • vaikeauskoamuttatott
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Minun on äärimmäisen vaikea kuvitela narsistia, joka pystyy tuntemaan jotain, jotain kohtaan, jos se jotain ei tarkoita omaa etua. "

        Luin kuule sinun kirjoituksesi hartaan kunnioituksen vallassa, jonka ansaitset kokemasi jälkeen.

        Luulen, että se, mikä sinusta on outoa minun jutussani (en tiedä, oletko lukenut muualta kirjoituksiani myös), on selitettävissä.

        Ensinnäkin, kaikki ihmiset ovat erilaisia, myös n verrattuna toiseen n:iin. Uskon, että minun n on ihan puhtaimmasta päästä n.

        Toinen selitys: minä en pode LR:ää. Olen poikkeusten joukossa n:n kokoelmissa. Hänellä onkin päänvaivaa minusta, mikä olisi minun paikkani.

        Tulin n:n elämään, kun kuljin sattumalta oman "normaalin" elämäni pohja-aalloissa. N erehtyi pitämään minua huomattavasti "helpompana" tapauksena, kun oikeasti olin. Kun hän muutaman kuukauden seurustelun jälkeen alkoi temppuilunsa (todella röyhkeästi), minusta sukeutui alta aikayksikön leijona. Minullehan ei tuollaista tehdä! Enkä sano sitä pelokkaana, vaan minusta tulee hänen kynnysmattonsa vain kuolleen ruumiini yli.

        Minulla oli tosiaan vaikeaa elämässäni niihin aikoihin, kuin suhteemme alkoi ja vielä pari vuotta sen jälkeenkin. Tuo kohta, kun kerroit kilpailuttamisesta. Ajattelin itse, kun oli vaikeaa ja lisäksi idiootti kohteli kaltoin, että onneksi ei tiennyt, miten heikko olo minulla välillä oli. Mutta ennenkaikkea, sain raivokohtauksia hän suuntaansa. Kyllä n:kin osaa pelätä. Olen sellainen kun suuttumukseni on tapissaan, en katso mikä toinen on. En kokoa enkä näköä. Minulla on luonnetta.

        Hän jotenkin kunnioittaa minua. Mutta en ollenkaan usko, etten voisi joutua uudestaan rypytykseen, jos en pidä puoliani hänen kanssaan. Eli oma elämä niin kovaan ja vahvaan kuntoon kuin ikinä pystyy sen laittamaan. Narsistin kestävät aidat, ilman muuta. Narsistihan ei ole luonteeltaan koskaan vahvin. Häiriö on häiriö, ja se haittaa elämää.

        Koen, että olen saanut oman elämäni pohja-aallokossa n:lta ikäänkuin hänen kannaltaan tietysti "vahingossa" kuitenkin tukea ja apua. N:han vähätunteisena ihmisenä on toisaalta kova ja kestävä. Tuntui välillä, että muut jo uupuvat, niin tämä vain jaksaa.

        On ehkä helpompi löytää tähän myös huumori avuksi, kun ei ole yhteisiä lapsia meillä, joiden kohtaloita minun tarvitsisi punnita.

        Minu

        Tiedät ilmeisesti paksunahkaisen narsimin syntyvän varhaislapsuudessa ja sen, että hän ei yksinkertaisesti pysty käsittelemään jotain tunteita.
        Narsisti voi pitää jotain suuruutta tai jumalaa lähes vertaisenaan, mutta hän ei tosiaankaan kunnioita ketään. Se tarkottaisi, että hän pitäisi jotain vertaisenaan ja se on täysin mahdotonta narsistille.

        Jos joku laittaa sille kampoihin, niin narsisti ei varmasti yritä tämän jälkeen mitään muuta kuin puhtaasti kostaa, oli kyse sitten vaikka omasta lapsesta! Se viha mikä tuollisesta syntyy, on jotain sanoinkuvailematonta.

        Narsisti ei myöskään pysty rajoittamaan kostoaan ja minusta on täysin käsittämätöntä ajatella miespuolista narsistia, jota laitetaan kampoihin ja joka ei ota väkivaltaa avuksi.

        Muistathan, että monella muulla mielenterveysongelmaisella voi olla "selvemmät" narsistiset tavat/piirteet kuin itse narsistilla.

        Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin, mutta onko kyse narsistista, niin siitä en olisi varma, mutta ei kai sillä diagnoosilla nyt niin väliä olekkaan? sairas kuin sairas!


      • jotain ymmartamatta
        vaikeauskoamuttatott kirjoitti:

        Tiedät ilmeisesti paksunahkaisen narsimin syntyvän varhaislapsuudessa ja sen, että hän ei yksinkertaisesti pysty käsittelemään jotain tunteita.
        Narsisti voi pitää jotain suuruutta tai jumalaa lähes vertaisenaan, mutta hän ei tosiaankaan kunnioita ketään. Se tarkottaisi, että hän pitäisi jotain vertaisenaan ja se on täysin mahdotonta narsistille.

        Jos joku laittaa sille kampoihin, niin narsisti ei varmasti yritä tämän jälkeen mitään muuta kuin puhtaasti kostaa, oli kyse sitten vaikka omasta lapsesta! Se viha mikä tuollisesta syntyy, on jotain sanoinkuvailematonta.

        Narsisti ei myöskään pysty rajoittamaan kostoaan ja minusta on täysin käsittämätöntä ajatella miespuolista narsistia, jota laitetaan kampoihin ja joka ei ota väkivaltaa avuksi.

        Muistathan, että monella muulla mielenterveysongelmaisella voi olla "selvemmät" narsistiset tavat/piirteet kuin itse narsistilla.

        Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin, mutta onko kyse narsistista, niin siitä en olisi varma, mutta ei kai sillä diagnoosilla nyt niin väliä olekkaan? sairas kuin sairas!

        "Narsisti voi pitää jotain suuruutta tai jumalaa lähes vertaisenaan, mutta hän ei tosiaankaan kunnioita ketään. Se tarkottaisi, että hän pitäisi jotain vertaisenaan ja se on täysin mahdotonta narsistille."

        Olen lukenut jostain tunnetusta n-opuksesta, että n kunnioittaa ainoastaan vielä kovempaa n:a, kuin on itse. Selitys tässä meidän tapauksessa: olen tuntenut tämän tyypin ihan nuoresta asti jotenkin. En ole häntä koskaan arvostanut. Kyllä tuollainen n on ihan selvästi vähän heikompi seko kun muut. Nuorena tuttavapiirissä oli paljon hyvännäköisiä miehiä, eikä erottunut porukasta mitenkään ylöspäin.

        Hän on toki edelleen hyvännäköinen, mutta... Minä olen tehnyt työtä ja kehittynyt ihmisenä, kun hän sitten taas... Niin, touhuaa kummia. Miten ihmeessä en osaisi olla kovempi ja vahvempi kuin hän. Ei löydy sellaista miestä, jonka edessä kumartelisin, kun ei ole mitään tarvetta sellaiseen. En käsitä, kuinka tästä voi kukaan olla mitenkään eri mieltä. Selitä ihmeessä, miten sinä tällaisen näet. Minä en ymmärrä.

        Olen tuttavapiirissä nuoruudessa nähnyt monenlaista yrittäjää (en tarkoita ammattia), ei ole ihmistä kummempi kukaan, eikä ainakaan n. Toiset ovat kovaluonteisia, mutta aika moni myös hukkuu omaan kovuuteensa. Olen aina vaatinut, että miehen pitää osata keskustella kanssani. No, pitkäaikaisimmat kumppanini, mitä nyt sanoisin heistä. Eivät kaikki ehkä parhaita keskustelijoita, mutta joitain vahvuuksia kaikissa. Tämä viimeinenkin, n, tuli tiettyyn elämänvaiheeseen.

        N:eilla on myös elämänvaiheita. Niin tälläkin. Olen tuota kostoa miettinyt, ei tule yllättämään enää minua. Kuuntelen häntä aina tietyllä korvalla, odottaen irrationaalisia toimia. Ei hänellä pitäisi minulle olla mitään kostettavaa, mutta ajatuksensa saattavat laukata ihan mitä rataa tahansa.

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin,"

        Tuota..., kerroit että olet LR. Onko syy ehkä vanhemman alkoholismi? Siihen saattaa liittyä myös "suuruuteen" sairastumista, vai oliko se vahvuuteen. Ei minun n:ni mihinkään aisoihin kukaan saa. Ainoastaan, kun hänet tuntee, on turvassa, kun ei mene höplään. Minäkään en tuntenut häntä tarpeeksi hyvin ennen, mutta nyt tunnen.

        Ennemminkin olen sitä mieltä, että ihmisten yleensä pitäisi hoitaa itsensä ja suhteensa paremmin, oma hyvä terveys on kaikkein paras vakuutus n:a vastaan.

        Itsestäni tulee mieleen laulun sanat: "vanha nainen hunningolla, otin tietoisen riskin ja hairahdin."


      • 2+15=17
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Narsisti voi pitää jotain suuruutta tai jumalaa lähes vertaisenaan, mutta hän ei tosiaankaan kunnioita ketään. Se tarkottaisi, että hän pitäisi jotain vertaisenaan ja se on täysin mahdotonta narsistille."

        Olen lukenut jostain tunnetusta n-opuksesta, että n kunnioittaa ainoastaan vielä kovempaa n:a, kuin on itse. Selitys tässä meidän tapauksessa: olen tuntenut tämän tyypin ihan nuoresta asti jotenkin. En ole häntä koskaan arvostanut. Kyllä tuollainen n on ihan selvästi vähän heikompi seko kun muut. Nuorena tuttavapiirissä oli paljon hyvännäköisiä miehiä, eikä erottunut porukasta mitenkään ylöspäin.

        Hän on toki edelleen hyvännäköinen, mutta... Minä olen tehnyt työtä ja kehittynyt ihmisenä, kun hän sitten taas... Niin, touhuaa kummia. Miten ihmeessä en osaisi olla kovempi ja vahvempi kuin hän. Ei löydy sellaista miestä, jonka edessä kumartelisin, kun ei ole mitään tarvetta sellaiseen. En käsitä, kuinka tästä voi kukaan olla mitenkään eri mieltä. Selitä ihmeessä, miten sinä tällaisen näet. Minä en ymmärrä.

        Olen tuttavapiirissä nuoruudessa nähnyt monenlaista yrittäjää (en tarkoita ammattia), ei ole ihmistä kummempi kukaan, eikä ainakaan n. Toiset ovat kovaluonteisia, mutta aika moni myös hukkuu omaan kovuuteensa. Olen aina vaatinut, että miehen pitää osata keskustella kanssani. No, pitkäaikaisimmat kumppanini, mitä nyt sanoisin heistä. Eivät kaikki ehkä parhaita keskustelijoita, mutta joitain vahvuuksia kaikissa. Tämä viimeinenkin, n, tuli tiettyyn elämänvaiheeseen.

        N:eilla on myös elämänvaiheita. Niin tälläkin. Olen tuota kostoa miettinyt, ei tule yllättämään enää minua. Kuuntelen häntä aina tietyllä korvalla, odottaen irrationaalisia toimia. Ei hänellä pitäisi minulle olla mitään kostettavaa, mutta ajatuksensa saattavat laukata ihan mitä rataa tahansa.

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin,"

        Tuota..., kerroit että olet LR. Onko syy ehkä vanhemman alkoholismi? Siihen saattaa liittyä myös "suuruuteen" sairastumista, vai oliko se vahvuuteen. Ei minun n:ni mihinkään aisoihin kukaan saa. Ainoastaan, kun hänet tuntee, on turvassa, kun ei mene höplään. Minäkään en tuntenut häntä tarpeeksi hyvin ennen, mutta nyt tunnen.

        Ennemminkin olen sitä mieltä, että ihmisten yleensä pitäisi hoitaa itsensä ja suhteensa paremmin, oma hyvä terveys on kaikkein paras vakuutus n:a vastaan.

        Itsestäni tulee mieleen laulun sanat: "vanha nainen hunningolla, otin tietoisen riskin ja hairahdin."

        "olen tuntenut tämän tyypin ihan nuoresta asti jotenkin. En ole häntä koskaan arvostanut. Kyllä tuollainen n on ihan selvästi vähän heikompi seko kun muut."

        Niin kerrot tässä että et ole koskaan kumppaniasi arvostanut...kuitenkin olet myös kertonut, että suhteenne on vuosisadan rakkaustarina, olette elämän lahja toisillenne ja nautitte toisistanne...ja hän kyllä löytää tien luoksesi...

        "Selitä ihmeessä, miten sinä tällaisen näet"

        noh, sivullisen on vaikea löytää tarinastasi varsinaiseti mitään logiikkaa...käsittääkseni sinun kannaltasi katsoen, asiat ovat juurikin niinkuin itse haluat...


      • vaikeauskoamuttatott
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Narsisti voi pitää jotain suuruutta tai jumalaa lähes vertaisenaan, mutta hän ei tosiaankaan kunnioita ketään. Se tarkottaisi, että hän pitäisi jotain vertaisenaan ja se on täysin mahdotonta narsistille."

        Olen lukenut jostain tunnetusta n-opuksesta, että n kunnioittaa ainoastaan vielä kovempaa n:a, kuin on itse. Selitys tässä meidän tapauksessa: olen tuntenut tämän tyypin ihan nuoresta asti jotenkin. En ole häntä koskaan arvostanut. Kyllä tuollainen n on ihan selvästi vähän heikompi seko kun muut. Nuorena tuttavapiirissä oli paljon hyvännäköisiä miehiä, eikä erottunut porukasta mitenkään ylöspäin.

        Hän on toki edelleen hyvännäköinen, mutta... Minä olen tehnyt työtä ja kehittynyt ihmisenä, kun hän sitten taas... Niin, touhuaa kummia. Miten ihmeessä en osaisi olla kovempi ja vahvempi kuin hän. Ei löydy sellaista miestä, jonka edessä kumartelisin, kun ei ole mitään tarvetta sellaiseen. En käsitä, kuinka tästä voi kukaan olla mitenkään eri mieltä. Selitä ihmeessä, miten sinä tällaisen näet. Minä en ymmärrä.

        Olen tuttavapiirissä nuoruudessa nähnyt monenlaista yrittäjää (en tarkoita ammattia), ei ole ihmistä kummempi kukaan, eikä ainakaan n. Toiset ovat kovaluonteisia, mutta aika moni myös hukkuu omaan kovuuteensa. Olen aina vaatinut, että miehen pitää osata keskustella kanssani. No, pitkäaikaisimmat kumppanini, mitä nyt sanoisin heistä. Eivät kaikki ehkä parhaita keskustelijoita, mutta joitain vahvuuksia kaikissa. Tämä viimeinenkin, n, tuli tiettyyn elämänvaiheeseen.

        N:eilla on myös elämänvaiheita. Niin tälläkin. Olen tuota kostoa miettinyt, ei tule yllättämään enää minua. Kuuntelen häntä aina tietyllä korvalla, odottaen irrationaalisia toimia. Ei hänellä pitäisi minulle olla mitään kostettavaa, mutta ajatuksensa saattavat laukata ihan mitä rataa tahansa.

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin,"

        Tuota..., kerroit että olet LR. Onko syy ehkä vanhemman alkoholismi? Siihen saattaa liittyä myös "suuruuteen" sairastumista, vai oliko se vahvuuteen. Ei minun n:ni mihinkään aisoihin kukaan saa. Ainoastaan, kun hänet tuntee, on turvassa, kun ei mene höplään. Minäkään en tuntenut häntä tarpeeksi hyvin ennen, mutta nyt tunnen.

        Ennemminkin olen sitä mieltä, että ihmisten yleensä pitäisi hoitaa itsensä ja suhteensa paremmin, oma hyvä terveys on kaikkein paras vakuutus n:a vastaan.

        Itsestäni tulee mieleen laulun sanat: "vanha nainen hunningolla, otin tietoisen riskin ja hairahdin."

        Miksi laitoit suuruuteen sairastumiseen nimen omaan vanhemman alkoholismin?"
        Olen ymmärtänyt, että kaikki LR:t ei välttämättä saa näitä "nousukiitoja" eli suuruuteen sairastumisia, jolloin käyttäytyy hyvin narsistisesti.

        Itselläni on tosiaan ollut kaksi kertaa tuo "nousukiito" ja se on täysi helvetti.
        Pitää itseään "kaikkivoipana", empatiakyky on heikoissa kantimissa, satuttaa helposti läheisiään ja se sähläys, hitsi sitä sähläystä. (Isäni tosiaan oli alkoholisti ja äiti LR). Nousukiidosta huolimatta empatiakyky ei hävinnyt koskaan kokonaan ja perheenjäseniä kohtaan se pysyi aina suurena, saatoin sanoa ilkeitäkin asioita, mutta fyysiseen väkivaltaan en olisi ikinä pystynyt. Nousukiidon aikana on myös helposti ohjailtavissa ja ne, jotka "osaa", niin käyttivät tätä sumeilematta hyväksi.

        Nousukiidon jälkeen ei pysty ymmärtämään, miten on voinnut tehdä sillä tavalla, pitää itseään narsistina, ehkä jopa uskoo sairastuneensa kaksisuuntaiseen...
        LR:ällä kysehän ei ole kummastakaan noista.

        Onneksi LR on hoidettavissa ja sen kanssa pystyy elämään normaalia elämää, Narsisteillahan ei ole tuota mahdollisuutta.


      • jotain ymmartamatta
        vaikeauskoamuttatott kirjoitti:

        Miksi laitoit suuruuteen sairastumiseen nimen omaan vanhemman alkoholismin?"
        Olen ymmärtänyt, että kaikki LR:t ei välttämättä saa näitä "nousukiitoja" eli suuruuteen sairastumisia, jolloin käyttäytyy hyvin narsistisesti.

        Itselläni on tosiaan ollut kaksi kertaa tuo "nousukiito" ja se on täysi helvetti.
        Pitää itseään "kaikkivoipana", empatiakyky on heikoissa kantimissa, satuttaa helposti läheisiään ja se sähläys, hitsi sitä sähläystä. (Isäni tosiaan oli alkoholisti ja äiti LR). Nousukiidosta huolimatta empatiakyky ei hävinnyt koskaan kokonaan ja perheenjäseniä kohtaan se pysyi aina suurena, saatoin sanoa ilkeitäkin asioita, mutta fyysiseen väkivaltaan en olisi ikinä pystynyt. Nousukiidon aikana on myös helposti ohjailtavissa ja ne, jotka "osaa", niin käyttivät tätä sumeilematta hyväksi.

        Nousukiidon jälkeen ei pysty ymmärtämään, miten on voinnut tehdä sillä tavalla, pitää itseään narsistina, ehkä jopa uskoo sairastuneensa kaksisuuntaiseen...
        LR:ällä kysehän ei ole kummastakaan noista.

        Onneksi LR on hoidettavissa ja sen kanssa pystyy elämään normaalia elämää, Narsisteillahan ei ole tuota mahdollisuutta.

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin"
        Tarkoitin "aisoihin" laittamista, ei noita täällä kaupunkioloissa aisoihin saa, ja mielestäni myös maaseudulla ei voi puuttua ihmisen autonomiaan ja itsemääräämisoikeuteen (aikuisen).

        "noh, sivullisen on vaikea löytää tarinastasi varsinaiseti mitään logiikkaa...käsittääkseni sinun kannaltasi katsoen, asiat ovat juurikin niinkuin itse haluat..."

        Olen useamman kerran sanonut, etten paljasta paljoa itsestäni ja tarinastani. Täälä palstalla on tärkeää pysyä tunnistamattomana. Kirjoitan siis anonyymisti. Toiset ovat runollisempia kuin toiset. Taiteellisella mielikuvituksella pystyy kyllä täyttämään aukkokohdat. Tarinamme on hyvin looginen, ja jopa helposti selitettävä ja ymmärrettävä. Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista.

        Tietynlaiset ihmiset eivät yleensä SUOSTU ymmärtämään minua. En tiedä, kuinka usein heillä on taustallaan LR, ja heikko halu antaa yleensäkin ihmisten toimia vapaasti. Ajatella vapaasti ja elää vapaasti.

        "On suurta ajatella oikein, mutta vielä suurempaa on ajatella vapaasti."

        Kyllä "normaalissa" rakkaudessa on nouruvaihe. Myös. En ole koskaan pitänyt tavoittelemisen arvoisena elää elämääni niin, että kaikki sitä ymmärtäisivät. Toki haluan olla rehellinen, avoin ja luotettava. Mutta se, miten toteutan todellisia pyrkimyksiäni, jää varmasti valottumatta "taviksille". Olen ylpeä itsestäni, ja usein myös tyytyväinen. Uskon enemmän mahdollisuuksien tasa-arvoon, kuin siihen, että kaikki kykenisivät niitä käyttämään.

        Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä. On todellakin vähintään omituista, jos ei itselle nouse yhtään kysymystä sen tiimoilta, KETÄ hän sitten rakastaa? Vaikka vastaus olisi juuri se, mihin on itsekin jo päätynyt, että kumppani on kykenemätön rakastamaan ketään pysyvästi tai ollenkaan, asiat pitä puida mielestäni "pohjanmaan kautta".

        Minun kokemukseni: pidän auki sen mahdollisuuden, että mielestäni ilmiselvä narsisti silloin tällöin elämänsä aikana kuitenkin on rakastanut joitakin naisia. Minuakin aikanaan. Ja ehkä jotenkin vieläkin.

        Oletteko hyvät ihmiset ottaneet huomioon, että rakkaudenosoittamistaidot ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä. Ei ole tyhjästä syntynyt sanonta: suomalainen mies ei puhu eikä pussaa. Koskee varmaan myös monia naisia. Kyynikkoja, joiden mielen maisema on hyvin karu, riittää joka junaan. Varmasti myös narsistijunaan.


      • vihattu henkilö
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin"
        Tarkoitin "aisoihin" laittamista, ei noita täällä kaupunkioloissa aisoihin saa, ja mielestäni myös maaseudulla ei voi puuttua ihmisen autonomiaan ja itsemääräämisoikeuteen (aikuisen).

        "noh, sivullisen on vaikea löytää tarinastasi varsinaiseti mitään logiikkaa...käsittääkseni sinun kannaltasi katsoen, asiat ovat juurikin niinkuin itse haluat..."

        Olen useamman kerran sanonut, etten paljasta paljoa itsestäni ja tarinastani. Täälä palstalla on tärkeää pysyä tunnistamattomana. Kirjoitan siis anonyymisti. Toiset ovat runollisempia kuin toiset. Taiteellisella mielikuvituksella pystyy kyllä täyttämään aukkokohdat. Tarinamme on hyvin looginen, ja jopa helposti selitettävä ja ymmärrettävä. Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista.

        Tietynlaiset ihmiset eivät yleensä SUOSTU ymmärtämään minua. En tiedä, kuinka usein heillä on taustallaan LR, ja heikko halu antaa yleensäkin ihmisten toimia vapaasti. Ajatella vapaasti ja elää vapaasti.

        "On suurta ajatella oikein, mutta vielä suurempaa on ajatella vapaasti."

        Kyllä "normaalissa" rakkaudessa on nouruvaihe. Myös. En ole koskaan pitänyt tavoittelemisen arvoisena elää elämääni niin, että kaikki sitä ymmärtäisivät. Toki haluan olla rehellinen, avoin ja luotettava. Mutta se, miten toteutan todellisia pyrkimyksiäni, jää varmasti valottumatta "taviksille". Olen ylpeä itsestäni, ja usein myös tyytyväinen. Uskon enemmän mahdollisuuksien tasa-arvoon, kuin siihen, että kaikki kykenisivät niitä käyttämään.

        Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä. On todellakin vähintään omituista, jos ei itselle nouse yhtään kysymystä sen tiimoilta, KETÄ hän sitten rakastaa? Vaikka vastaus olisi juuri se, mihin on itsekin jo päätynyt, että kumppani on kykenemätön rakastamaan ketään pysyvästi tai ollenkaan, asiat pitä puida mielestäni "pohjanmaan kautta".

        Minun kokemukseni: pidän auki sen mahdollisuuden, että mielestäni ilmiselvä narsisti silloin tällöin elämänsä aikana kuitenkin on rakastanut joitakin naisia. Minuakin aikanaan. Ja ehkä jotenkin vieläkin.

        Oletteko hyvät ihmiset ottaneet huomioon, että rakkaudenosoittamistaidot ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä. Ei ole tyhjästä syntynyt sanonta: suomalainen mies ei puhu eikä pussaa. Koskee varmaan myös monia naisia. Kyynikkoja, joiden mielen maisema on hyvin karu, riittää joka junaan. Varmasti myös narsistijunaan.

        "Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä."

        Itse en löytänyt yhtäkään viittausta väitteeseesi, joten voisitko ystävällisesti kertoa nuo mainitsemasi viittaukset?

        Jos kahteenkymmeneen vuoteen ei ole kertaakaan kuullut sanoja sanottavan itselle eikä lapsille "minä rakastan sinua", vaan pelkästään haukuttu ja sanottu, että vihataan, niin uskoohan siinä jo, että narsisti ei pysty rakastamaan. Jos oma isä ei pysty mitenkään ilmaisemaan rakkautta lapsiaan kohtaan, vaan kiusaa, alistaa ja hyljeksii heitä, niin miten tuossa voi olla mukana rakkautta?!!!!!

        Sinulla ei taida olla oikein kokemusta asiasta, mutta ei se mitään, kun itse kuitenkin tiedän miten asiat omassa elämässäni ovat :)


      • M.B.
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin"
        Tarkoitin "aisoihin" laittamista, ei noita täällä kaupunkioloissa aisoihin saa, ja mielestäni myös maaseudulla ei voi puuttua ihmisen autonomiaan ja itsemääräämisoikeuteen (aikuisen).

        "noh, sivullisen on vaikea löytää tarinastasi varsinaiseti mitään logiikkaa...käsittääkseni sinun kannaltasi katsoen, asiat ovat juurikin niinkuin itse haluat..."

        Olen useamman kerran sanonut, etten paljasta paljoa itsestäni ja tarinastani. Täälä palstalla on tärkeää pysyä tunnistamattomana. Kirjoitan siis anonyymisti. Toiset ovat runollisempia kuin toiset. Taiteellisella mielikuvituksella pystyy kyllä täyttämään aukkokohdat. Tarinamme on hyvin looginen, ja jopa helposti selitettävä ja ymmärrettävä. Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista.

        Tietynlaiset ihmiset eivät yleensä SUOSTU ymmärtämään minua. En tiedä, kuinka usein heillä on taustallaan LR, ja heikko halu antaa yleensäkin ihmisten toimia vapaasti. Ajatella vapaasti ja elää vapaasti.

        "On suurta ajatella oikein, mutta vielä suurempaa on ajatella vapaasti."

        Kyllä "normaalissa" rakkaudessa on nouruvaihe. Myös. En ole koskaan pitänyt tavoittelemisen arvoisena elää elämääni niin, että kaikki sitä ymmärtäisivät. Toki haluan olla rehellinen, avoin ja luotettava. Mutta se, miten toteutan todellisia pyrkimyksiäni, jää varmasti valottumatta "taviksille". Olen ylpeä itsestäni, ja usein myös tyytyväinen. Uskon enemmän mahdollisuuksien tasa-arvoon, kuin siihen, että kaikki kykenisivät niitä käyttämään.

        Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä. On todellakin vähintään omituista, jos ei itselle nouse yhtään kysymystä sen tiimoilta, KETÄ hän sitten rakastaa? Vaikka vastaus olisi juuri se, mihin on itsekin jo päätynyt, että kumppani on kykenemätön rakastamaan ketään pysyvästi tai ollenkaan, asiat pitä puida mielestäni "pohjanmaan kautta".

        Minun kokemukseni: pidän auki sen mahdollisuuden, että mielestäni ilmiselvä narsisti silloin tällöin elämänsä aikana kuitenkin on rakastanut joitakin naisia. Minuakin aikanaan. Ja ehkä jotenkin vieläkin.

        Oletteko hyvät ihmiset ottaneet huomioon, että rakkaudenosoittamistaidot ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä. Ei ole tyhjästä syntynyt sanonta: suomalainen mies ei puhu eikä pussaa. Koskee varmaan myös monia naisia. Kyynikkoja, joiden mielen maisema on hyvin karu, riittää joka junaan. Varmasti myös narsistijunaan.

        ...Niihinkin juniin riittää matkustajia, joiden määränpää on tuntematon, ja vieläpä sellaisia matkustajia, joiden mielestä karu maisema on maisemista kaunein ja rakkain..

        Mikäli kyyti hirvittää, aina voi vaihtaa junaan, jonka määränpää on tutumpi, ja jonka reitti kulkee toisenlaisten maisemien halki, sellaisten, joiden kauneuden voi nähdä samalla kun sydän soi karua maisemaa ja mieli haikaa tuntemattomaan.


      • 10+11=21
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin"
        Tarkoitin "aisoihin" laittamista, ei noita täällä kaupunkioloissa aisoihin saa, ja mielestäni myös maaseudulla ei voi puuttua ihmisen autonomiaan ja itsemääräämisoikeuteen (aikuisen).

        "noh, sivullisen on vaikea löytää tarinastasi varsinaiseti mitään logiikkaa...käsittääkseni sinun kannaltasi katsoen, asiat ovat juurikin niinkuin itse haluat..."

        Olen useamman kerran sanonut, etten paljasta paljoa itsestäni ja tarinastani. Täälä palstalla on tärkeää pysyä tunnistamattomana. Kirjoitan siis anonyymisti. Toiset ovat runollisempia kuin toiset. Taiteellisella mielikuvituksella pystyy kyllä täyttämään aukkokohdat. Tarinamme on hyvin looginen, ja jopa helposti selitettävä ja ymmärrettävä. Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista.

        Tietynlaiset ihmiset eivät yleensä SUOSTU ymmärtämään minua. En tiedä, kuinka usein heillä on taustallaan LR, ja heikko halu antaa yleensäkin ihmisten toimia vapaasti. Ajatella vapaasti ja elää vapaasti.

        "On suurta ajatella oikein, mutta vielä suurempaa on ajatella vapaasti."

        Kyllä "normaalissa" rakkaudessa on nouruvaihe. Myös. En ole koskaan pitänyt tavoittelemisen arvoisena elää elämääni niin, että kaikki sitä ymmärtäisivät. Toki haluan olla rehellinen, avoin ja luotettava. Mutta se, miten toteutan todellisia pyrkimyksiäni, jää varmasti valottumatta "taviksille". Olen ylpeä itsestäni, ja usein myös tyytyväinen. Uskon enemmän mahdollisuuksien tasa-arvoon, kuin siihen, että kaikki kykenisivät niitä käyttämään.

        Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä. On todellakin vähintään omituista, jos ei itselle nouse yhtään kysymystä sen tiimoilta, KETÄ hän sitten rakastaa? Vaikka vastaus olisi juuri se, mihin on itsekin jo päätynyt, että kumppani on kykenemätön rakastamaan ketään pysyvästi tai ollenkaan, asiat pitä puida mielestäni "pohjanmaan kautta".

        Minun kokemukseni: pidän auki sen mahdollisuuden, että mielestäni ilmiselvä narsisti silloin tällöin elämänsä aikana kuitenkin on rakastanut joitakin naisia. Minuakin aikanaan. Ja ehkä jotenkin vieläkin.

        Oletteko hyvät ihmiset ottaneet huomioon, että rakkaudenosoittamistaidot ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä. Ei ole tyhjästä syntynyt sanonta: suomalainen mies ei puhu eikä pussaa. Koskee varmaan myös monia naisia. Kyynikkoja, joiden mielen maisema on hyvin karu, riittää joka junaan. Varmasti myös narsistijunaan.

        "Tarinamme on hyvin looginen, ja jopa helposti selitettävä ja ymmärrettävä. Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista."

        Niin en tiedä teidän tarinastanne...millainen se on, mutta sinun tarinasi suuresta rakkaustarinastasi tuon naristiksi nimeämäsi kumppanin kanssa kuullostaa hyvin kummalliselta...

        Aivan alussa pohdit keinoja saada kumppanisi mustasukkaiseksi...kuin myös seksin määrän ja laadun lisäämistä keinona pitää hänet itselläsi...

        Vaikka aloitit tarinasi hyvinkin mitätöimällä kumppanisi "maan rakoon"...kertomasi mukaan hän on alkoholisti, seksiaaddikti, henkisesti vajaa, ostoskorivertailussa painoarvoltaan tyhjä, jossain kohtaa masentunut, rikkinäinen ja onneton ihminen...

        Että on hyvinkin vaikea ymmärtää...kun kuvaat itseäsi ns. paremmaksi ihmiseksi...että mikä lie se syy...roikkua hyvinkin luuseriksi kuvaamassa ihmisessä...

        mitä tulee tuohon narsisti junaan...käsittääkseni olet siinä kyydissä itsekin...hyvin monesti olet antanut ymmärtää että suhteenne jatkuu edelleen ja nautitte toisistanne...

        Ainut haittapuoli lienee se, että hän haluaa muitakin naisia, mutta käsittääkseni ei sekään ole sinulle niin suuri ongelma, kertomasi mukaan ne ovat vain lapsellisia temppuja/mitättömiä episodeja..., eikä aiheuta sinussa suuria tunteita...ja syyhän on vain niissä toisissa H-naisissa...jotka tyrkyttävät itseään kumppanillesi...

        vaikka näin sivullisena ihmetyttää sekin...mitä naiset/sinäkin yleensä näet siinä miehessä...jos hän on sellainen kuin kerrot...niin se rakkaus...mutta en ymmärrä, miksi niin valtava tarve mitätöidä rakkautensa kohdetta...

        Noh...nimität häntä Auervaaraksi...siitä tulee mieleeni Mika Waltarin kirjoittama näytelmä Gabriel tule takaisin...aiheena vanhenevien naisten rakkaudennälkä...

        "Ja minä – minä hullu höperö – minä vanha luuska! Vieläkin – vieläkin minä huudan: Gabriel, rakkaani, tule takaisin! Tule takaisin! Sinun valheesi on niin suloinen. Tule takaisin, Gabriel. Minulla on vielä rahaa! Tule edes vähäksi aikaa!"

        Että liekö kysymys tuosta...

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Gabriel,_tule_takaisin


      • 17+6=23
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Kyseessä on ihan varmasti narsistinen henkilö, joka pitäisi saada aisoihin"
        Tarkoitin "aisoihin" laittamista, ei noita täällä kaupunkioloissa aisoihin saa, ja mielestäni myös maaseudulla ei voi puuttua ihmisen autonomiaan ja itsemääräämisoikeuteen (aikuisen).

        "noh, sivullisen on vaikea löytää tarinastasi varsinaiseti mitään logiikkaa...käsittääkseni sinun kannaltasi katsoen, asiat ovat juurikin niinkuin itse haluat..."

        Olen useamman kerran sanonut, etten paljasta paljoa itsestäni ja tarinastani. Täälä palstalla on tärkeää pysyä tunnistamattomana. Kirjoitan siis anonyymisti. Toiset ovat runollisempia kuin toiset. Taiteellisella mielikuvituksella pystyy kyllä täyttämään aukkokohdat. Tarinamme on hyvin looginen, ja jopa helposti selitettävä ja ymmärrettävä. Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista.

        Tietynlaiset ihmiset eivät yleensä SUOSTU ymmärtämään minua. En tiedä, kuinka usein heillä on taustallaan LR, ja heikko halu antaa yleensäkin ihmisten toimia vapaasti. Ajatella vapaasti ja elää vapaasti.

        "On suurta ajatella oikein, mutta vielä suurempaa on ajatella vapaasti."

        Kyllä "normaalissa" rakkaudessa on nouruvaihe. Myös. En ole koskaan pitänyt tavoittelemisen arvoisena elää elämääni niin, että kaikki sitä ymmärtäisivät. Toki haluan olla rehellinen, avoin ja luotettava. Mutta se, miten toteutan todellisia pyrkimyksiäni, jää varmasti valottumatta "taviksille". Olen ylpeä itsestäni, ja usein myös tyytyväinen. Uskon enemmän mahdollisuuksien tasa-arvoon, kuin siihen, että kaikki kykenisivät niitä käyttämään.

        Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä. On todellakin vähintään omituista, jos ei itselle nouse yhtään kysymystä sen tiimoilta, KETÄ hän sitten rakastaa? Vaikka vastaus olisi juuri se, mihin on itsekin jo päätynyt, että kumppani on kykenemätön rakastamaan ketään pysyvästi tai ollenkaan, asiat pitä puida mielestäni "pohjanmaan kautta".

        Minun kokemukseni: pidän auki sen mahdollisuuden, että mielestäni ilmiselvä narsisti silloin tällöin elämänsä aikana kuitenkin on rakastanut joitakin naisia. Minuakin aikanaan. Ja ehkä jotenkin vieläkin.

        Oletteko hyvät ihmiset ottaneet huomioon, että rakkaudenosoittamistaidot ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä. Ei ole tyhjästä syntynyt sanonta: suomalainen mies ei puhu eikä pussaa. Koskee varmaan myös monia naisia. Kyynikkoja, joiden mielen maisema on hyvin karu, riittää joka junaan. Varmasti myös narsistijunaan.

        "Ei ole tyhjästä syntynyt sanonta: suomalainen mies ei puhu eikä pussaa"

        Non totta varmasti tuokin...mutta uskoisin että kyllä lipevät Auervaarat/narsistit osaavat hyvinkin tuon taidon...puhuvat ja pussaavat yksinäiset rakkauden nälkäiset naiset pyörryksiin...Sehän se...massiivinen imartelu puri minuunkin...mutta noh...sillekkin/omalle typeryydelleenkin on jo oppinut nauramaan...

        Mutta sinulla jossain kohtaa lukikin, että sinäkin vaalit hänen humalaisissa yöllisissä puheluissaan tulleita rakkauden tunnustuksia ainutlaatuisina kallisarvoisina helminä...

        Noh...kyyniköksi sinua ei ny ainakaan moittia...päätellen tuosta aiemmasta...miten kuvaat omalta osaltasi häntä ja suhdettanne...
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10866465

        "Samanlaista" meistä löytyy ehkä kaipaus toisenlaiseen todellisuuteen, paikkaan, jossa voisimme olla ikuisesti onnellisia. Pois maailman julmuuksista. Olemme olleet yhdessä ihan nuorina ensimmäisen kerran. Se tuo sopivasti nostalgiaa ja lisää vetovoimaa. Pidän hänen olemuksestaan, ja myös siitä, että hän on erikoinen. Hän on hyvin herkkä. Se saa minun sieluni vastaamaan hänelle. Pidän hänen puhetavastaan, joistakin hänen näkemyksistään. Olen kiintynyt niihin. Kun hän tulee minun lähelleni, maailmassa ei ole muita. Keskityn häneen. Kun olemme yhdessä, olen yksin hänen. Kyllä hän keskittyy täysin minuun myös kun olemme yhdessä. Hän nauttii minusta vähän samalla tavalla, kun minä hänestä. Meillä on toisissamme varmaankin läsnä myös ikuinen nuoruus."


      • jotain ymmartamatta
        vihattu henkilö kirjoitti:

        "Tuolla on aiemmin monta hyvää viittausta siihen, miten joillekin riittää n:ksi leimaamiseen se, että kumppani ei rakasta juuri häntä."

        Itse en löytänyt yhtäkään viittausta väitteeseesi, joten voisitko ystävällisesti kertoa nuo mainitsemasi viittaukset?

        Jos kahteenkymmeneen vuoteen ei ole kertaakaan kuullut sanoja sanottavan itselle eikä lapsille "minä rakastan sinua", vaan pelkästään haukuttu ja sanottu, että vihataan, niin uskoohan siinä jo, että narsisti ei pysty rakastamaan. Jos oma isä ei pysty mitenkään ilmaisemaan rakkautta lapsiaan kohtaan, vaan kiusaa, alistaa ja hyljeksii heitä, niin miten tuossa voi olla mukana rakkautta?!!!!!

        Sinulla ei taida olla oikein kokemusta asiasta, mutta ei se mitään, kun itse kuitenkin tiedän miten asiat omassa elämässäni ovat :)

        :"D Kaikki ketkä eivät Sinua aidosti rakasta ovat narsisteja!

        Aivan klassikkomateriaalia tämä pousti taas. :D Paras merkki narsistista on että ei rakasta SINUA! :D"

        No, esim. tämä, ja muissa n. keskusteluissa myös.

        Ainakin minulle tulee tällainenkin mieleen, jos ei mies näytä tunteita...

        En silti meinaa, että huono käytös olisi hyväksyttävää. Vaikka puhuin rakkaudenosoittamistaidoista, tarkoitin myös muuta. Itseasiassa ajattelin, että jotkut ehkä eivät rakasta kumppaniaan, jonka kanssa asutaan, ollaan naimisissa ja on lapsia. Mutta voivat rakastaa jotakuta muuta.

        Olen kuullut sensijaan, että suhde voi normalisoitua puolisoon eron jälkeen, ja lapsetkin tulevat tärkeämmiksi. Ainakin minun tutulle n:lleni perhe on ollut liian raskas juttu.

        En todellakaan tiedä edes oman n.-tuttuni tunne-elämästä vuorenvarmasti, minkälaisia ja ennenkaikkea, minkä kestoisia hänen tunteensa ovat. Saatikka, mihin ne suuntautuvat, kun minun oveni sulkee perässään.

        Tämä on sitä karua n-totuutta, että niistä ei aina tiedä. Eivät muuten olisikaan niitä, joista täällä kirjoitellaan, ja joiden sielunelämää puidaan vuosien jälkeen jopa öisin.


      • vihattu henkilö
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        :"D Kaikki ketkä eivät Sinua aidosti rakasta ovat narsisteja!

        Aivan klassikkomateriaalia tämä pousti taas. :D Paras merkki narsistista on että ei rakasta SINUA! :D"

        No, esim. tämä, ja muissa n. keskusteluissa myös.

        Ainakin minulle tulee tällainenkin mieleen, jos ei mies näytä tunteita...

        En silti meinaa, että huono käytös olisi hyväksyttävää. Vaikka puhuin rakkaudenosoittamistaidoista, tarkoitin myös muuta. Itseasiassa ajattelin, että jotkut ehkä eivät rakasta kumppaniaan, jonka kanssa asutaan, ollaan naimisissa ja on lapsia. Mutta voivat rakastaa jotakuta muuta.

        Olen kuullut sensijaan, että suhde voi normalisoitua puolisoon eron jälkeen, ja lapsetkin tulevat tärkeämmiksi. Ainakin minun tutulle n:lleni perhe on ollut liian raskas juttu.

        En todellakaan tiedä edes oman n.-tuttuni tunne-elämästä vuorenvarmasti, minkälaisia ja ennenkaikkea, minkä kestoisia hänen tunteensa ovat. Saatikka, mihin ne suuntautuvat, kun minun oveni sulkee perässään.

        Tämä on sitä karua n-totuutta, että niistä ei aina tiedä. Eivät muuten olisikaan niitä, joista täällä kirjoitellaan, ja joiden sielunelämää puidaan vuosien jälkeen jopa öisin.

        No mutta eihän missään täällä lue, että narsistiksi leimaamiseen riittäisi pelkästään yhden ihmisen rakastamattomuus. Tuo sulkumerkkeihin laitettu lainauksesi ei perustu mihinkään todelliseen, vaan yhden ihmisen mielipiteeseen, joka taas ei perustu mihinkään faktaan, vaan on hatusta repäistyä ajatusvirtaa.

        Minusta on jo mielen sairauden merkki, että ei rakasta omia lapsiaan, vaan haluaa tehdä heille koko ajan pahaa ja käyttää heitä vain hyväkseen omiin tarkoituksiin.

        Ihmiseen, johon on pesiytynyt pahuus ja joka haluaa pelkkää pahaa lähimmilleen, tuskin pystyy rakastamaan vähemmän läheisiäkään ihmisiä. Tämä on nähty, että narsisti ei kykene solmimaan läheisiä rakastavia suhteita kehenkään, vaan käyttää heitä vain kylmästi hyödykseen.

        Ja voi kyllä, exäni näytti tunteitaan ihan liiankin kanssa! Raivohulluna riehui lähes joka päivä, ellei sitten ollut niitä muutaman viikon mykkäkouluputkia, jolloin murahteli myrtyneenä tai ärjähteli vittuuntuneena ilkeän sanan päivässä muun hiljaisuuden keskellä :D


    • raskasrakas

      Äitini pyysi isää edes joskus sanomaan R-sanan, kun ovat olleet vuosikymmeniä naimisissa. Isä sanoi: "roisto".

      • jotain ymmartamatta

        "Non totta varmasti tuokin...mutta uskoisin että kyllä lipevät Auervaarat/narsistit osaavat hyvinkin tuon taidon...puhuvat ja pussaavat yksinäiset rakkauden nälkäiset naiset pyörryksiin."

        Noinhan teki, ainakin minun n. Siksi ihmettelen tätä keskustelua, kun mielestäni rakkaudesta livertäminen on heidän pääasiallinen bravurinsa, jollei peräti elämän- tarkoituksensa.

        Siksipä olkkari-psykologina pähkäilen, että niitä on erilaisia. Huom! Sitten on se asperger-häiriö, heidän kanssaan kommunikointi on myös jotenkin yksisuuntaista, mutta he varmaan vaihtelevat luonteiltaan muuten. Joku as. voi myös olla luonteeltaan narsistinen, ja sen selvittäminen..., että mikä oli ensin. Voisiko joku tällä palstalla sekoittaa näitä.

        Jokatapauksessa puolisolle liikaa, jos ei saa apua. Kannattaisi hakea asiantuntija neuvoja. Jokatapauksessa.


      • 19+3=22
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Non totta varmasti tuokin...mutta uskoisin että kyllä lipevät Auervaarat/narsistit osaavat hyvinkin tuon taidon...puhuvat ja pussaavat yksinäiset rakkauden nälkäiset naiset pyörryksiin."

        Noinhan teki, ainakin minun n. Siksi ihmettelen tätä keskustelua, kun mielestäni rakkaudesta livertäminen on heidän pääasiallinen bravurinsa, jollei peräti elämän- tarkoituksensa.

        Siksipä olkkari-psykologina pähkäilen, että niitä on erilaisia. Huom! Sitten on se asperger-häiriö, heidän kanssaan kommunikointi on myös jotenkin yksisuuntaista, mutta he varmaan vaihtelevat luonteiltaan muuten. Joku as. voi myös olla luonteeltaan narsistinen, ja sen selvittäminen..., että mikä oli ensin. Voisiko joku tällä palstalla sekoittaa näitä.

        Jokatapauksessa puolisolle liikaa, jos ei saa apua. Kannattaisi hakea asiantuntija neuvoja. Jokatapauksessa.

        "Siksi ihmettelen tätä keskustelua, kun mielestäni rakkaudesta livertäminen on heidän pääasiallinen bravurinsa, jollei peräti elämän- tarkoituksensa"

        Niin...keskustellaan aiheesta pysytyvätkö narsistit rakastamaan...ja joku on sitä mieltäsitä mieltä, että kyllä pystyvät...joku toinen taas on toista mieltä...

        Mutta edelleen itse pähkäilen aiheeseen liittyen tuota sinun tarinaasi, jossa myös rakkaudesta puhutaan...olet nimittänyt suhdettanne vuosisadan rakkaustarinaksi...vaikka sen toisena osapuolen on sinun kertomasi mukaan narsisti...

        Että tavallaan mietin, että tuo kokemus vuosisadan rakkaustarinasta on vain sinun kuvitelmasi suhteestanne...jos ajatellaan ettei narsisti kykene rakastamaan...ajatustani ehkä tukee myös sinun kaipauksesi toiseen todellisuuteen...

        "Samanlaista" meistä löytyy ehkä kaipaus toisenlaiseen todellisuuteen, paikkaan, jossa voisimme olla ikuisesti onnellisia. Pois maailman julmuuksista.". "Meillä on toisissamme varmaankin läsnä myös ikuinen nuoruus."

        Että jäin miettimään enemmänkin että on kyse ns. vanhenemisen pelosta ja siitä syystä pitää pitää kiinni nuoruuden illuusoista...

        Noh...onhan vanheneminen hyvin julmaakin...mutta ei sitä pakoonkaan pääse...todellisuuskin on joskus kohdattava...

        "Kun hän tulee minun lähelleni, maailmassa ei ole muita."

        Niin tuo kuullostaa jo jonkinlaiselta symbioosilta, halusta nielaista toinen kokonaan, paluusta äidin rinnoille...vaikka on kait hyvinkin tavanomaista rakastuneille...

        Ristiriitaa tarinassasi aiheuttaa ehkä vain se...miksi sinun pitää niin mahdottomasti mitätöidä, kuvailla negatiivisesti ihmistä, jonka kanssa kaikesta päätellen haluat jakaa elämäsi/olla kahden maailmassa....

        Jos kumppanisi on kaikkea sitä mitä olet kertonut, alkoholisti, seksiaddikti, henkisesti vajaa, painoarvoltaan tyhjä, onneton, rikkinäinen jne.. ihminen...

        Niin hän on kuitenkin ilmeisesti se ihminen...joka kuitenkin täyttää kaikki toiveesi, unelmasi onnesta...jossain kohtaa kerroit, että hän on elämän lahja sinulle...ja koet itsekin olevasi samaa hänelle...


      • jotain ymmartamatta
        19+3=22 kirjoitti:

        "Siksi ihmettelen tätä keskustelua, kun mielestäni rakkaudesta livertäminen on heidän pääasiallinen bravurinsa, jollei peräti elämän- tarkoituksensa"

        Niin...keskustellaan aiheesta pysytyvätkö narsistit rakastamaan...ja joku on sitä mieltäsitä mieltä, että kyllä pystyvät...joku toinen taas on toista mieltä...

        Mutta edelleen itse pähkäilen aiheeseen liittyen tuota sinun tarinaasi, jossa myös rakkaudesta puhutaan...olet nimittänyt suhdettanne vuosisadan rakkaustarinaksi...vaikka sen toisena osapuolen on sinun kertomasi mukaan narsisti...

        Että tavallaan mietin, että tuo kokemus vuosisadan rakkaustarinasta on vain sinun kuvitelmasi suhteestanne...jos ajatellaan ettei narsisti kykene rakastamaan...ajatustani ehkä tukee myös sinun kaipauksesi toiseen todellisuuteen...

        "Samanlaista" meistä löytyy ehkä kaipaus toisenlaiseen todellisuuteen, paikkaan, jossa voisimme olla ikuisesti onnellisia. Pois maailman julmuuksista.". "Meillä on toisissamme varmaankin läsnä myös ikuinen nuoruus."

        Että jäin miettimään enemmänkin että on kyse ns. vanhenemisen pelosta ja siitä syystä pitää pitää kiinni nuoruuden illuusoista...

        Noh...onhan vanheneminen hyvin julmaakin...mutta ei sitä pakoonkaan pääse...todellisuuskin on joskus kohdattava...

        "Kun hän tulee minun lähelleni, maailmassa ei ole muita."

        Niin tuo kuullostaa jo jonkinlaiselta symbioosilta, halusta nielaista toinen kokonaan, paluusta äidin rinnoille...vaikka on kait hyvinkin tavanomaista rakastuneille...

        Ristiriitaa tarinassasi aiheuttaa ehkä vain se...miksi sinun pitää niin mahdottomasti mitätöidä, kuvailla negatiivisesti ihmistä, jonka kanssa kaikesta päätellen haluat jakaa elämäsi/olla kahden maailmassa....

        Jos kumppanisi on kaikkea sitä mitä olet kertonut, alkoholisti, seksiaddikti, henkisesti vajaa, painoarvoltaan tyhjä, onneton, rikkinäinen jne.. ihminen...

        Niin hän on kuitenkin ilmeisesti se ihminen...joka kuitenkin täyttää kaikki toiveesi, unelmasi onnesta...jossain kohtaa kerroit, että hän on elämän lahja sinulle...ja koet itsekin olevasi samaa hänelle...

        "Että jäin miettimään enemmänkin että on kyse ns. vanhenemisen pelosta ja siitä syystä pitää pitää kiinni nuoruuden illuusoista.."

        Täyteen elämään kuuluvat elämän kaikki vaiheet, myös vanheneminen. Rakkauskin muuttuu iän mukana. Ehkä nuoruudessa rakkauteen liittyy nuoruuden kapinointia ja aikuistumisen tuskaa... Joka iässä liittyy taloudellisiakin huolia ja iloja.

        Olen ajatellut, kun sukulaiseni ja muutamat hyvät ystäväni ovat saaneet elää rinnalla sama kumppani aina nuoruudesta saakka, niin miksi minulla ei ole oikeutta kokea edes murusta siitä, mitä he? Jo pelkästään siitä syystä aion nyt nauttia hänestä.

        Kiitos myös teille ja elämäniloa. Vakavallakin mielellä, tietysti.


      • 16+18=34
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Että jäin miettimään enemmänkin että on kyse ns. vanhenemisen pelosta ja siitä syystä pitää pitää kiinni nuoruuden illuusoista.."

        Täyteen elämään kuuluvat elämän kaikki vaiheet, myös vanheneminen. Rakkauskin muuttuu iän mukana. Ehkä nuoruudessa rakkauteen liittyy nuoruuden kapinointia ja aikuistumisen tuskaa... Joka iässä liittyy taloudellisiakin huolia ja iloja.

        Olen ajatellut, kun sukulaiseni ja muutamat hyvät ystäväni ovat saaneet elää rinnalla sama kumppani aina nuoruudesta saakka, niin miksi minulla ei ole oikeutta kokea edes murusta siitä, mitä he? Jo pelkästään siitä syystä aion nyt nauttia hänestä.

        Kiitos myös teille ja elämäniloa. Vakavallakin mielellä, tietysti.

        " niin miksi minulla ei ole oikeutta kokea edes murusta siitä, mitä he? Jo pelkästään siitä syystä aion nyt nauttia hänestä."

        Niin kukaan ei kiistä oikeuttasi nauttia ja toivottavasti niin teetkin...koska rakastat häntä...

        Sitä vaan en käsitä, miksi sinulla on tarve mitätöidä rakastamaasi ihmistä, jonka seurasta nautit...netin keskustelupalstoilla...niinkuin sinä teet...koska kerran olet onnellinen...saadessasi edes palasen hänestä, murusen onnea elämääsi...

        eikä hän kertomasi mukaan edes kohtele sinua mienkään erityisen huonosti jos ei pettämistä lasketa, mutta käsittääkseni olet sinut sen asian kanssa sillä tavoin ...ettei se estä sinua olemaan onnellinen, nauttimaan kumppanistasi...

        Olisit kiitollinen kumppanistasi ja onnesta minkä hän sinulle antaa...äläkä turhaan etsi hänestä mitään persoonallissuhäiriötä tai mielensairautta...


    • antaisitjoolla

      Jotain ymmärtämättä

      Eikö sinulla itsellä ala hälytyskellot soimaan päässä?

      Olet useasta asiasta (et pelkästään tästä rakkausasiasta) sanonut "narsistisi" olevan poikkeava muista narsisteista, teillä on poikkeava suhde, kunnioitusta ja kaikkea muuta, joka ei "normaalisti" kuuluisi kuvaan narsistin kanssa.

      Tiedän, että olet päättänyt hänen olevan narsisti, mutta se sinun päätös ei vielä tee hänestä narsistia!

      Hänellä on aivan selvästi persoonallisuushäiriö tai mielenterveysongelma, siitä ei kukaan väitä vastaan. Onko se narsismi, niin sitä epäilen voimakkaasti!

      Unohdat kokonaan tai et halua huomioida sitä, että monet muut mielenterveysongelmaiset ovat käytökseltään huomattavasti narsistisempia kuin tavallinen narsisti!

      • jotain ymmartamatta

        "Unohdat kokonaan tai et halua huomioida sitä, että monet muut mielenterveysongelmaiset ovat käytökseltään huomattavasti narsistisempia kuin tavallinen narsisti! "

        Niin, en tunne syvästi näitä mielenterveysasioita, joten ei voi kovin kirkkaasti valaistua. Mutta, sen ajattelen, että jos tämä olisi LR (kuten ehkä sinä? jo aikaisemmin viittasit), niin kyllä siinä jokin mättäisi pahemman kerran. Kyllä poikkeaa niin paljon porukasta. Tässä on jotain järkkymätöntä peräänantamattomuutta, yllättävää petollisuutta, hänen suurinpiirtein kaikki asiansa ovat näytelmää...

        Kumppanit vaihtuvat usein, ovat aina vaihtuneet. Ei ole koskaan ollut uskollinen, muutama kuukausi lienee ennätys. Ei pysty! uskollisuuteen.

        Tuottaahan päihteiden liikakäyttö aina muutakin ongelmaa, en sitä kielläkään. Jos vaikka yrittäisin nähdä, että hän on masentunut, niin pitää jotenkin paikkansa, että onkin. Masentunuthan voi myös "parannella" itseään lisäseksillä. Poikkeaa kuitenkin muista tuntemistani masentuneista. Tämä on vähän sellainen ikiliikkuja. Masentunut ei jaksaisi.

        Jos lisäisi elinikäiseen masennukseen, joka tuo välinpitämättömyyden, jolla ei ole rajoja ADHD:n? Voisiko olla? Ja ripaus aspergeria, joka selittäisi empatian puutteen. Ja alkoholismista seuraa vaikka mitä. Myös empatiahäiriötä.

        Kaikkein eniten minua mietityttää hänen luonteensa, jokin järkkymättömyys. Voihan sellaista piirrettäkin kanavoida, ja niin hän tekeekin. Siinäpä sitä sitten ollaan. Hänen narsismiaan onkin vaikea havaita. Pystyy huijaamaan naisia tosi pätevästi. Ja miksei miehiäkin, jolleivat tunne häntä ennestään. Asperger ei selitä luonteen peräänantamattomuutta. He kyllä antavat periksikin, kun sille päälle sattuvat, ja he todellakaan eivät lepertele lemmestä.

        Miten joku voi yrittää diagnoosia moisesta minun kertomukseni kautta?


      • 6+17=23
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Unohdat kokonaan tai et halua huomioida sitä, että monet muut mielenterveysongelmaiset ovat käytökseltään huomattavasti narsistisempia kuin tavallinen narsisti! "

        Niin, en tunne syvästi näitä mielenterveysasioita, joten ei voi kovin kirkkaasti valaistua. Mutta, sen ajattelen, että jos tämä olisi LR (kuten ehkä sinä? jo aikaisemmin viittasit), niin kyllä siinä jokin mättäisi pahemman kerran. Kyllä poikkeaa niin paljon porukasta. Tässä on jotain järkkymätöntä peräänantamattomuutta, yllättävää petollisuutta, hänen suurinpiirtein kaikki asiansa ovat näytelmää...

        Kumppanit vaihtuvat usein, ovat aina vaihtuneet. Ei ole koskaan ollut uskollinen, muutama kuukausi lienee ennätys. Ei pysty! uskollisuuteen.

        Tuottaahan päihteiden liikakäyttö aina muutakin ongelmaa, en sitä kielläkään. Jos vaikka yrittäisin nähdä, että hän on masentunut, niin pitää jotenkin paikkansa, että onkin. Masentunuthan voi myös "parannella" itseään lisäseksillä. Poikkeaa kuitenkin muista tuntemistani masentuneista. Tämä on vähän sellainen ikiliikkuja. Masentunut ei jaksaisi.

        Jos lisäisi elinikäiseen masennukseen, joka tuo välinpitämättömyyden, jolla ei ole rajoja ADHD:n? Voisiko olla? Ja ripaus aspergeria, joka selittäisi empatian puutteen. Ja alkoholismista seuraa vaikka mitä. Myös empatiahäiriötä.

        Kaikkein eniten minua mietityttää hänen luonteensa, jokin järkkymättömyys. Voihan sellaista piirrettäkin kanavoida, ja niin hän tekeekin. Siinäpä sitä sitten ollaan. Hänen narsismiaan onkin vaikea havaita. Pystyy huijaamaan naisia tosi pätevästi. Ja miksei miehiäkin, jolleivat tunne häntä ennestään. Asperger ei selitä luonteen peräänantamattomuutta. He kyllä antavat periksikin, kun sille päälle sattuvat, ja he todellakaan eivät lepertele lemmestä.

        Miten joku voi yrittää diagnoosia moisesta minun kertomukseni kautta?

        "Miten joku voi yrittää diagnoosia moisesta minun kertomukseni kautta?"

        ei mitenkään...muistanet kun jo aiemmin puhuttiin, että aina on myös mahdollisuus, ettei toinen usko edes tarinaasi...


      • tässävähänpohdintaa
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Unohdat kokonaan tai et halua huomioida sitä, että monet muut mielenterveysongelmaiset ovat käytökseltään huomattavasti narsistisempia kuin tavallinen narsisti! "

        Niin, en tunne syvästi näitä mielenterveysasioita, joten ei voi kovin kirkkaasti valaistua. Mutta, sen ajattelen, että jos tämä olisi LR (kuten ehkä sinä? jo aikaisemmin viittasit), niin kyllä siinä jokin mättäisi pahemman kerran. Kyllä poikkeaa niin paljon porukasta. Tässä on jotain järkkymätöntä peräänantamattomuutta, yllättävää petollisuutta, hänen suurinpiirtein kaikki asiansa ovat näytelmää...

        Kumppanit vaihtuvat usein, ovat aina vaihtuneet. Ei ole koskaan ollut uskollinen, muutama kuukausi lienee ennätys. Ei pysty! uskollisuuteen.

        Tuottaahan päihteiden liikakäyttö aina muutakin ongelmaa, en sitä kielläkään. Jos vaikka yrittäisin nähdä, että hän on masentunut, niin pitää jotenkin paikkansa, että onkin. Masentunuthan voi myös "parannella" itseään lisäseksillä. Poikkeaa kuitenkin muista tuntemistani masentuneista. Tämä on vähän sellainen ikiliikkuja. Masentunut ei jaksaisi.

        Jos lisäisi elinikäiseen masennukseen, joka tuo välinpitämättömyyden, jolla ei ole rajoja ADHD:n? Voisiko olla? Ja ripaus aspergeria, joka selittäisi empatian puutteen. Ja alkoholismista seuraa vaikka mitä. Myös empatiahäiriötä.

        Kaikkein eniten minua mietityttää hänen luonteensa, jokin järkkymättömyys. Voihan sellaista piirrettäkin kanavoida, ja niin hän tekeekin. Siinäpä sitä sitten ollaan. Hänen narsismiaan onkin vaikea havaita. Pystyy huijaamaan naisia tosi pätevästi. Ja miksei miehiäkin, jolleivat tunne häntä ennestään. Asperger ei selitä luonteen peräänantamattomuutta. He kyllä antavat periksikin, kun sille päälle sattuvat, ja he todellakaan eivät lepertele lemmestä.

        Miten joku voi yrittää diagnoosia moisesta minun kertomukseni kautta?

        Ei sitä pystykkään sanomaan mikä hänellä on, ehkä rajatila tapaus... ehkä jotain muuta,
        Mutta sitä pystyy poissulkemaan joitain pois ja yksi on (minun mielestäni) narsisti.

        Hänellä vain on liiian monta narsistista poikkeavaa ominaisuutta.

        Kuvailemiasi ominaisuuksia on monella muullakin kuten suuruuteen sairastuneella LR:llä, joita ulkopuoliset pitää poikkeuksetta narsisteina. Heidät erotaa narsisteista kyllä siitä, että heillä on (yleensä tosi iso) kynnys käyttää fyysistä väkivaltaa, heidän toimintansa on sekavampaa kuin narsistin ja se sähläys on omaa luokkaansa. heille tuottaa ongelmia päästää irti... Siinä missä Narsistin egolle kulissit on kaikki kaikessa, niin suuruusharhassa elävä LR ei samalla tavalla varjele kulisseja. Empatiakyky menee siksakkia ja välillä sitä ei ole yhtään ja sanoo ihan hirveitä asioita, välillä huipussaan, hirveä morkkis ja pitää purkaan (kaunistellen) tekemisiään. Vastuun ottaminen suuruusvaiheessa tunnustamalla muille tekonsa sellaisina kuin ne oikeasti ovat on 0...

        Teot suuruusvaiheessa narsistisempia kuin narsistilla, helposti muita addikteja (nimen omaan suuruusvaiheessa) rajattomuus...
        Siinä missä narsisti pitää kulissit, niin LR ei suuruusvaiheessa ymmärrä. miksi hän ei voisi mennä kihloihin tänään tapaamansa naisen kanssa vaikka kotona olisi vaimo ja naapuritalossa tyttöystävä, hän ei myöskään ymmärrä, miksei sitä saisi kertoa itselleen (eli puolisolleen...)
        LR saa sitäpaitsi seuraa ja naisia helpommin kuin narsisti, sillä LR:n ei tarvitse katsella toista alaspäin vaan päin vastoin hän pystyy nostamaan uuden tuttavuutensa jalustalle, mitä narsisti ei ikinä pysty tekemään.

        Mutta niin kuin sanoit kyse voi olla myös rajatilatapauksesta ja jostain muusta, mutta tuskin narsistista.

        Jos kyse on suuruuteen sairastuneesta LR:stä, niin hän tuntee suurinta vetoa sitä kohtaan, joka laittaa häntä eniten kampoihin ja vaatii eniten (tämä sopii sinun kuvaukseesi)

        Se että hän ei ole narsisti ei tee hänestä yhtään sen vaarattomampaa!
        Kannattaa pysyä hänestä erossa, jos hän ei mene hoitoon.


    • jotain ymmartamatta

      "sairastuneella LR:llä, joita ulkopuoliset pitää poikkeuksetta narsisteina. Heidät erotaa narsisteista kyllä siitä, että heillä on (yleensä tosi iso) kynnys käyttää fyysistä väkivaltaa "

      No kyllä minulle muuten sopisi, että olisi vaikka mikä, mutta hänessä on ne teityt jutut, jotka ovat paljastuneet jo minulle.

      En usko, että mikään LR toimisi niin rajuin ja pikaisin ottein kuin tämä. Niistä en ole täällä palstalla kertonut, mutta olen nähnyt. En myöskään ole mistään ymmärtänyt, että hän ei mielellään käyttäisi myös väkivaltaa, fyysistä ja. On uhkailuja ja pari lyöntiä ohitse. Eli lyö viereen. Purkaa impulssiivisuuttaan niin.

      En tiedä, missä on oppinut, miten hallitaan lyömisvimma. Mutta on kai aikuisella ihmisellä opinpaikkoja ollut. En ymmärrä mistä yleensä olet saanut päähäsi, ettei olisi väkivaltainen. Minä en ainakaan luota hetkeäkään, ettei voisi joskus lyödä. On mm. nauranut vahingoniloisena, kun olen loukannut itseni.

      Hän puhuu kyllä menneistä kumppaneistaan, mutta se on teatteria kaikki. Oikeasti ei haikaile ketään. Ja todellakin, onko LR:llä AINA hyötyminen kaiken edellä. Tälle se on ainoa oikea tie. En luota tätä mihinkään muuhun kategoriaan kuin n:ksi. Eli olen tietyllä tavalla realisti. En aio pettyä häneen vähääkään enää tämän elämän puolella.

      Siksi toiseksi, minulla on myös ystäviä. Sellaisia, joita n saattaa pelätä... Olettekos ajatelleet sitä? Eli ettei ole lyönyt minua, ei todista mitään muuta, kuin että syystä tai varsinkin siitä toisesta, ei uskalla koittaakaan.

      Tuollainen n voi olla kuulkaas niin kimurantti luonne ja suuttuileva, että hyvinkin saattaa keskittyä lyömishalujensa kurissa pitämiseen. Olen jopa ajatellut, että voisi olla syy lyhyisiin suhteisiin. Lähtee ikään kuin pakoon tilannetta, joka olisi hänelle liian ahdistava. Siksi olen päätynyt siihen, että kunnioitan hänenkin autonomiaansa ja päätöksentekoaan. Saattaa olla vaikka henkivakuutus. Kun sitä ei tiedä. Koittakaa nyt muutkin vähän funtsia eri kannoilta asioita.

    • teetestiniintiedät
    • lyödäänkö vetoa

      LR eli ohutnahkainen narsisti.
      Me puhumme ihmisestä, jolla on lapsen psyyke ja jolle ihmissuhteet ovat äiti lapsi suhteita. Hän rakastaa, mutta se on lapsen rakkautta ei aikuisen.

      Lapsi voi kiukutella äidilleen, uhkailla vaikka millä, uhitella, mutta ei vahingoittaa.
      Impulsiiviset räjähdysreaktiot kuuluu sekä narsistin, että ohutnahkaisen narsistin (eli LR:n) elämään. Kyse on ihan oikeasti lapsen psyykkeestä ja LR ei ole mikään harmiton persoonallisuushäiriö.

      Luottamuksellisessa vertaistukiryhmässä tuo viereen iskeminen on todella tuttua, mutta mitä muuta voi odottaa lapselta, joka joutuu käsittelemään aikuisten ongelmia? Se on jotain sanoinkuvailematonta, mitä LR voi puuskan sattuessa päästää suustaan tai uhkailla.
      LR usein selittelee ja puolustelee tekojaan/sanojaan, sillä katuu ja häpeää tekojaan (Narsisti ei lyö sivuun ja se ei alennu selitämään tekojaan, sillä se olisi alentavaa).

      Narsistit ovat suoran yksioikoisia, minä olen jumala, te olette minua varten ja minä saan tehdä mitä minä haluan.

      LR:t ovat...hmm.. niin kuin sanoit kimurantteja.
      Olisin valmis lyömään 50€ vetoa, että miehesi paljastuu LR:ksi, jos saat hänet psykologille ja siellä avautumaan.

      • jotain ymmartamatta

        "LR:t ovat...hmm.. niin kuin sanoit kimurantteja.
        Olisin valmis lyömään 50€ vetoa, että miehesi paljastuu LR:ksi, jos saat hänet psykologille ja siellä avautumaan. "

        :))N:a mihinkään psykologille saa!!! Ei ainakaan tätä.

        Paljastuu miksi paljastuu. Täytyisi lähettää miespsykologille, ettei paljastuisi mitään muuta...

        Kuule. Olemme kyllä suhteemme rikkoutumisen jälkeen keskustelleet syvällisesti. Mutta häneen ei voi vaikuttaa varsinaisesti. Hän toimii "pääsuunnitelman" mukaisesti. Minkä on itse itselleen luonut.

        Tiedätkö. Ei ole ensimmäinen vaikea mies, joka minun kanssani on seurustellut. Mutta on ainoa, joka on täysin varsinaisen vaikuttamisen ulkopuolella. Puhun hänen jyrkästä luonteestaan vähän kiertäen, koska hänellä kuitenkin on oma elämänsä, jonka haluaa myös säilyttää. Ja n:llakin ilmeisesti on parhaaksi näkemänsä selviytymiskeinot. Ja paljonkin keinoja. Muuttaa näkemyksiään kyllä, mutta... en osaa selittää. On niin kosmista. Pysyy jossain "pääsuunnitelmassa", tosiaan. En ole ennen kohdannut tällaista.

        Olen saanut "armon" (minun kannaltani) häneltä, koska kuulun ilmeisesti hänen "pääsuunnitelmaansa".

        Ei ole minun elämässäni ensimmäinen, jonka "pääsuunnitelmaan" kuulun, mutta hän on ensimmäinen, joka ei edes horju tiellä.


      • 10+7=17

        "LR:t ovat...hmm.. niin kuin sanoit kimurantteja"

        noh minun mielestäni ...melkoista soopaa tuo sinun juttusi, johon tuskin uskoo monikaan ..mutta laitan ny tähän linkin aiheesta...jossa on hyvinkin kuvattu ohutnahkaisen narsistin syntymekanismeja, kuin hänen käytösmallejaan...että voit tarkistaa/päivittää tietosi...kannattaa myös googlettaa sanalla läheiriippuvaisuus...niin sieltäkin saa paljon hyvää tietoa...

        Kaikki tuo kertomasi koskee ilmeisesti sinua...jos kerran olet noiden asioiden vuoksi hakenut itsellesi apua...

        mutta huom. kaikki eivät ole samanlaisia tässäkään lajissa...narsistejakin on joka lähtöön...

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm



        Lue huolella...


      • jotain ymmartamatta

        "Narsistit ovat suoran yksioikoisia, minä olen jumala, te olette minua varten ja minä saan tehdä mitä minä haluan.

        LR:t ovat...hmm.. niin kuin sanoit kimurantteja.
        Olisin valmis lyömään 50€ vetoa, että miehesi paljastuu LR:ksi, jos saat hänet psykologille ja siellä avautumaan. "

        Todella, mielenkiintoinen näkemys sinulla. Tottakai haluaisin, että olisi edes hitusen pehmeämmästä ilmiöstä kyse, kuin tuntuu.

        No, hän on kyllä jumala, ja muut ovat häntä varten. Ja hän saa tehdä, mitä haluaa. No, en ole varmaan onnistunut välittämään käsitystäni hänestä tänne palstalle. Nämä jututhan suodattuvat minun inhimillisen näkemykseni kautta, ja ikäänkuin pehmenevät matkalla.

        Se "kimurantti". Siis minun mielestäni n:n vuosia jatkunut "pelleily" omalla ja toisten elämällä on omituista. Mutta kyllä se on yksioikoinen tavalla, jota minä en pysty kunnolla tajuamaan. Mutta, kuten sanottua, piirissään on niin paljon LR:a, sekä miehiä että niitä rajattomia naisia, jotka eivät sano ei paljon millekään, että osaa käyttäytyä lähes LR:nä. Ja kuvittelee jopa, että oikeanlainen ¨"terve" mallikansalainen on sellainen LR. Kuvittelee todella rajattoman auttelemisen vastaavan niitä odotuksia, joita ihmiset toisilleen asettavat.

        Kärsin siis myö LR:sta tavallaan hänen kauttaan.

        Onnellista toipumista ja pähkäilyä. Hyvyys on tietysti aina paikallaan, mutta miten sitä toteuttaa, ja laitetaanko joku vastaavasti kärsimään, on toinen asia. Yksi tuhottu yhtä autettavaa kohden? Missä järki?

        "Hän rakastaa, mutta se on lapsen rakkautta ei aikuisen."

        Voisiko sopia myös paksunahkaiseen narsistiin. Vaikka soveltaen: on vielä nuoremman lapsen rakkautta.


    • katso peiliin

      Puhuu henkilö, joka on itse diagnosoinnut itsensä ;)
      Perustaa näkemyksensä lukemiinsa "artikkeleihin"...

      Tervetuloa Läheisriippuvaiset RY:n tapahtumiin :) Viimeksi meillä oli tapahtuma juhannuksena, mutta kyllä noita lisääkin tulee, eikä kaikki ole edes Hartolassa.

      Voi olla kyllä pieni yllätys sinulle, mitä LR oikeasti tarkoittaa monelle.

      Miksi luulet meidän käyvän psykoterapiassa useita vuosia, jos tämä on "harmiton" ongelma? Tai jos tämän saisi oikeasti itse hoidettua?

      Jos olet käynnyt läheisriippuvaiset RY:n sivuilla, niin olet varmaan huomannut, että siellä lukee: Sairaus, sairauteen rinnastettava tila. (Ihan samalla tavalla narsistit määritetään, ei riitä pelkät narsistiset piirteet!)

      Ja kyllä tuo termi ohutnahkainen narsistikin tulee siitä, että niitä narsistisia piirteitä ilmenee, eräillä hyvinkin merkittävässä määrin!

      Tiedän, että lääkärikirjaa lukiessa helposti huomaa itsessään "kaikenlaista", mutta ehkä sitä tarvittaisiin ammatilaista arvioimaan, onko se oma "havainto" oikein.

      "tervehtynyt" LR on kuin entinen alkoholisti, Elämä on ihanaa entiseen verrattuna, mutta itseään pitää pitää kurissa, ettei paha vie mukanaan... Tämä tietysti koskee kaikkia merkittävästä riippuvuudesta kuivilla olevia.

      Ymmärrätkö sinä yhtään, miltä tuntuu kun "kirjoista" asiaa lukenut tulee kertomaan "asian oikean laidan", kun itse on elänyt sen kanssa ja nähnyt mitä se on muillekkin kohtalotovereille?

      Tutustu oikeisiin läheisriippuvaisiin (ihan livenä) ja tee vasta sitten arvio omasta sairaudestasi.

      • 2+13=15

        "Puhuu henkilö, joka on itse diagnosoinnut itsensä ;)
        Perustaa näkemyksensä lukemiinsa "artikkeleihin".."

        Kyllä puhuu henkilö joka on itse diagnosoinut itsensä siinä vaiheessa elämäänsä kun käsitti, että itsellä on jokin pahasti pielessä sen suhteen, että antaa kohdella itseään huonosti ja syyllistää siitä itseään...

        "Hän on kadottanut kosketuksen itseensä, koska hän elää toisten tarpeista, hän ei löydä omia rajojaan. Hänen minuutensa on kateissa. Hän ei kykene ajattelemaan, mitä haluaa elämältä ja mitkä ovat hänen omat tarpeet."

        Että mikäs tuossa sitten on väärää... "Alku eheytymiselle lähtee oman pahoinvoinnin tunnistamisesta, "

        Että kyllä tunnistin ja myönsin oman pahan oloni, ilman että jonkun toisen piti kertoa se minulle...

        "Miksi luulet meidän käyvän psykoterapiassa useita vuosia, jos tämä on "harmiton" ongelma? Tai jos tämän saisi oikeasti itse hoidettua"

        En ole missään väittänyt ongelmaa harmittomaksi, mutta "Läheisriippuvuudesta voi toipua ja sen kanssa voi oppia elämään."

        Toipumisesta en tiedä, mutta sen kanssa olen oppinut elämään...näillä eväillä... "On opittava tiedostamaan ja tunnistamaan tunteensa. Ensiksi on hyväksyttävä itsensä kaikkine tunteineen ja tarpeineen, hyvine ja huonoine puolineen. On alettava olemaan rehellinen omille tunteilleen. Täytyy ymmärtää, että itseään ei voi kohdella kaltoin miellyttämällä muita. Itseään on arvostettava ja rakastettava, vain sitä tietä oppii aidosti arvostamaan ja rakastamaan myös muita. "

        "tervehtynyt" LR on kuin entinen alkoholisti, Elämä on ihanaa entiseen verrattuna, mutta itseään pitää pitää kurissa, ettei paha vie mukanaan."

        Tuosta olen kanssasi samaa mieltä...sen vuoksi aihe onkin minulle "rakas" ja läheinen, puhun/luen siitä mielelläni, muuallakin kuin täällä...

        "Ymmärrätkö sinä yhtään, miltä tuntuu kun "kirjoista" asiaa lukenut tulee kertomaan "asian oikean laidan", kun itse on elänyt sen kanssa ja nähnyt mitä se on muillekkin kohtalotovereille?"

        Siiis olen kertonut vain itsestäni/omista kokemuksistani...niistä ominaisuuksista käytöstavoista, joita minulla on ilmennyt...ja hyväksyn kyllä täysin toisen "asian oikean laidan"...mutta siltikään se ei tarkoita, että kaikki läheisriippuvaiset olisivat samanlaisia, eläneet samaa elämää...

        kaikilla on OMAT ongelmansa, OMAN sairautensa suhteen...kaikki vaikuttaa kaikkeen...lapsuudenperhe, parisuhteen/kumppanin laatu, oman pahoinvoinnin taso, ei voi millään ajatella, että kaikki läheisriippuvaiset olisivat samanlaisia...

        En tiedä millaisia ovat OIKEAT läheisriippuvaiset...olettaisin että jos sellaisia on niin olemassa olisi jotkin kriteeritkin...mitkä pitäisi täyttää, että olisi oikea...

        Käsittääkseni läheiriippuvaisetkin ovat koko joukko erilaisia läheisriippuvaisuuteen sairastuneita ihmisiä, erilaisine ongelmineen ja tapoineen työstää niitä voidakseen paremmin...

        Minun ongelmani on ollut enemmänkin juurikin tämä..."Taustalla voi olla esimerkiksi ns. kiltin syndrooma. Lapsuudessa on pitänyt olla kiltti ja vaatimaton, tunteita ei ole voinut näyttää, ei kielteisiä eikä myönteisiä. Perhekuviossa on pitänyt unohtaa itsensä ja tarpeensa. Läheisriippuvaiselle on ominaista jatkuva alemmuuden ja riittämättömyyden tunne. Mikään ei riitä. Usein hän arvottaa tekemisiään suorittamisen kautta ja on kova vaatija itselleen."

        Jonkun muun ongelman taustalla sitten on jotain muuta...

        Lainaukset on juurikin kopioinut mainitsemasi läheisriippuvaiset ry:n sivuilta, sivusto on kyllä tuttu...ja olen kyllä löytänyt itseni senkin sivuston sairauteni määritelmistä...

        En ollenkaan ny ymmärrä mistä syystä olet loukkaantunut jos kokemukseni sairaudestani on erilainen kuin sinun...ei minua ainakaan vaivaa, vaikka olistkin sitten OIKEAMPI läheisriippuvainen kuin minä...

        minulle ny on tuon asian/läheisriippuvuuden tiimoilta tärkeämpää oma hyvinvointi...kuin sen miettiminen olenko minä OIKEANLAINEN läheisriippuvainen...



        http://www.laheisriippuvaiset.com/laheisriippuvuus.php


      • 20+3=23

        "Ymmärrätkö sinä yhtään, miltä tuntuu kun "kirjoista" asiaa lukenut tulee kertomaan "asian oikean laidan", kun itse on elänyt sen kanssa ja nähnyt mitä se on muillekkin kohtalotovereille?

        Tutustu oikeisiin läheisriippuvaisiin (ihan livenä) ja tee vasta sitten arvio omasta sairaudestasi."

        Niin palaan vielä tähän kohtaan, kun näiä täs aamukahvia juodessani olen lueskellut...

        Niin ajattelen kyllä itse niin, ettei ole olemassa mitään oikeita läheisriippuvaisia ja "asian oikeita" laitoja...

        uskoisin että niissä sinun vertaistuki tapaamisissakin on vain koko joukko erilaisia ihmisiä, erilaisine elämänkohtaloineen ja selviytymiskeinoineen...

        Se oma...niin minun kuin sinunkin on vain kokemus/tarina läheisriippuvuudesta ..ei sen kummemmin oikea tai väärä...vaikka erilaisia olisivatkin...


    • voisinua

      Yksi psykologi sanoi Suomalaisista naisista 70% olevan läheisriippuvaisia, hän tarkoitti tällä löyhää käsitettä, eli ihmisiä joilla on voimakas taipumus pitää perhe koossa jne.

      Nyt pitää kuitenkin erottaa sairaus ja taipumus toisistaan. .

      Riippuvuus, eli addikti dominoi elämää ja se on sinulle pakkomielle.
      Ihan samalla tavalla kuin huumeriippuvainen tekee mitä vain annoksen eteen, niin läheisriippuvainenkin alistuu/ylistyy mihin vain "annoksensa" eteen.

      alkoholin käyttäjällä, alkoholin suurkuluttajalla ja alkoholistilla on ero!

      Alkoholisti, joka tarvitsee rahat viinaan. LR, joka pelkää suhteen katkeavan reagoivat siihen äärimmäisen voimakkaasti, äärimmäisen"narsistisesti". Se on riippuvaisten tapa toimia, ei LR eroa siitä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Ei läheisriippuvaiset ole kilttejä ihmisiä, jona haluat nähdä heidät.
      HE OVAT RIIPPUVAISIA! ei riippuvaiset eroa toisistaan koskaan kovin paljoa!

      Jos sinulla oli lapsia, niin pystyitkö ymmärtämään, mitä voit sanoa lapsellesi ja mitä et? Osasitko olla kertomatta puolisollesi salaisuuden? Pystyitkö ymmärtämään, ettei puolitutulle tarvitse lainata rahaa ja auttaa muutossa? Tiesitkö, että rajattomalle tuolllaiset rajoitteet on hepreaa?

      Haluisin nähdä vanhan hoitoa saamattoman LR:n, joka ei käyttäydy narsistisesti, siis ihan oikeasti, sillä en ole koskaan nähnyt.

      Ihan samalla tavalla kuin narsistit, myös LR:t sekoavat yhä vain pahemmin iän karttuessa. Mielikuvitusmaailmassa elo hajottaa psyykkeen kuin psyykkeen.

      Ja ihan tiedoksi, ilman niitä narsistisia piirteitä ei saa LR diagnoosia.

      Enkä ole tavannut ketään LR:ää, joka ei olisi vahingoittanut ympäristöään. Jos ei muulla niin vähintään marttyyriydellään.

      Siis ihan oikeasti (tämä ei ole vitsi) tule seuraavaan tapahtumaan katsomaan millaisia ihmisiä riippuvaiset ovat oikeasti ja kuulemaan, millaista heidän elämänsä on oikeasti ollut (se ei ole kaunista kuultavaa, mutta varmasti hyvin opettavaista).

      • Miksikö

        Mietit miksi tulistun.
        Minä tiedän, mitä olen kokenut, tiedän mitä muut on kertoneet kokeneensa (siis ihmiset, jotka ovat hoidattaneet omaaLR:nsä).

        Sinä annat narsistileiman ihmisistä, joiden toimintamallin tunnistan, mallin jonka olen kuullut lukemattomia kertoja LR:ien suusta.

        Siksi, siksi minä tulistun!


      • 16+15=31

        "millaisia ihmisiä riippuvaiset ovat oikeasti ja kuulemaan, millaista heidän elämänsä on oikeasti ollut"

        noh...itseäni ajatellen,monetkin läheisriippuvaiseen liitetyt ominaisuudet...jotka olen tunnistanut itsessäni...ovat peräisin lapsuudenperheestäni, juurikin tätä "Lapsuudessa on pitänyt olla kiltti ja vaatimaton, tunteita ei ole voinut näyttää, ei kielteisiä eikä myönteisiä. Perhekuviossa on pitänyt unohtaa itsensä ja tarpeensa."

        Noilla eväillä minä menin avioliitttoni ja niillä samoilla eväillä kyllä yritin pitää perheeni koossa, kunnes oma pahoinvontini kasvoi liian suureksi...

        Olin niin kiltti ja pyhä, että itseäkin yökötti

        "Enkä ole tavannut ketään LR:ää, joka ei olisi vahingoittanut ympäristöään. Jos ei muulla niin vähintään marttyyriydellään"

        Niin kyllä...juurikin tuolla varmaan vahingoitin puolisoani, taustalla kait ajatus, katso nyt miten minä teen kaiken perheeni eteen, huolehdin jopa niistä asioista jotka kuuluisivat sinulle, vieden samalla häneltä mahdollisuuden tehdä oman osansa...

        "Ja ihan tiedoksi, ilman niitä narsistisia piirteitä ei saa LR diagnoosia."

        Mitä taas narsismiin tulee, käsitykseni mukaan kukaan ei sen suhteen "puhdas" sitä on meissä kaikissa.

        mutta siinäkin on eroja. Siinä kun paksunahkainen kieltää kaiken heikkouden itsessään, hänessä ei ole mitään vikaa , niin ohutnahkainen taas on hyvinkin syyllisyyteen taipuvainen.

        "Hän sijoittaa itsessään olevan ”hyvyyden” muihin ihmisiin ja näkee heidät parempina kuin he todellisuudessa ovat. Hän on heidän heikkouksiaan kohtaan inhimillinen ja ymmärtäväinen, eikä edellytä heiltä samanlaista täydellisyyttä kuin itseltään. Hän toivoo hartaasti syvällä sisimmässään, että muut kohtelisivat häntä samoin kuin hän muita. Koska ohutnahkainen ei osaa suojautua projektion avulla, hän on elämässään jatkuvasti haavoilla ja kärsii paljon. Hän toteaakin usein, että sietää ja sietää muita loputtomasti. Hän on niin samastunut kärsimykseen, että suorastaan hakeutuu sellaisiin tilanteisiin, joissa voi sitä yhä uudelleen tuntea. Kärsimyksen kanssa eläminen on hänen mielestään hänen kohtalonsa."

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck309.htm

        Ei ole kaunista kuultavaa tuokaan, kun ymmärtää eläneensä noin.

        Mutta jos palaan nykyisyyteen, niin olen ymmärtänyt ettei elämän tarvitse olla kärsimystä, ollakseen tuttua ja turvallista.

        Mitä taas tulee ns. hoitoon menemiseen.On minulla toki kokemus siitäkin, avioeroni jälkeen kävin vuoden verran säännöllisesti juttelemassa teekoon psykologilla, vaikka hoitoani haittasi varsinkin alkuun juurikin tuo.

        "Ohutnahkaisen on vaikea asettua hoitoon myös siksi, että hän on kaikissa ihmissuhteissaan tottunut huolehtimaan muista. Hän ei välttämättä edes tunnista omia tarpeitaan. Siksi hän saattaa ainakin hoidon alkuvaiheessa pohtia, miten joku muu todennäköisesti tarvitsisi hoitoa kipeämmin kuin hän. Hänestä ei tunnu oikealta olla keskipisteenä. Hän saattaakin käyttää tuntinsa kertomalla joidenkin muiden ongelmista. Mikäli luottamus hoitosuhteeseen lujittuu, ohutnahkainen pystyy tutkimaan itseään ja tunnistamaan omia kätkössä olleita tunteitaan ja etenee yleensä tästä syystä hoidossa hyvin. "

        Eikä nuo käynnit olleet niin "psykologisia", että hän olisi analysoinut/nimittänyt minua miksikään.Ei keskusteltu minun huonoista puolistani sinällään, vaan enemmänkin hän muistutteli minua itsestäni tyylliin, mitä minä tarvitsen, millaista elämää minä haluan elää, että voisin tuntea oloni paremmaksi...

        mitä taas rajattomuuteen tulee. Nuo sinun tempauksesi/tekemisesi kuullostavat minusta ihan kummallisilta, puolitutuille rahanlainaamiseen ja muutossa auttamisineen.

        mutta rajoista läheisriippuvaisuuteen liittyen tulee mieleen yksi lause.

        "Ne, jotka ovat paranemassa läheisriippuvuudesta, ovat oppineet että toisen ihmisen todellisuus on pyhä asia, jota me emme saa yrittää kontrolloida."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5b.html

        "Ihan samalla tavalla kuin narsistit, myös LR:t sekoavat yhä vain pahemmin iän karttuessa. Mielikuvitusmaailmassa elo hajottaa psyykkeen kuin psyykkeen. "

        Että jos liitän tuon ajatuksen tuohon kirjoittamaasi...niin voit kaikissa tapauksissa kuitenkin puhua vain itsestäsi...miten itse itsessäsi asiat/oman maailmasi koet/tunnet, miltä mikin sinussa tuntuu...

        "Jokaisen ihmisen todellisuus muodostuu hänen ruumiistaan, havainnoistaan, tunteistaan, ajatuksistaan, ja muistoistaan. Hyvin harvoin mikään niistä on kahdelle ihmiselle sama....Kukaan ei koe todellisuutta samalla tavalla kuin me"

        Että sinulla ja minullakin on oma todellisuutemme tästäkin aiheesta...


      • 17+19=36
        Miksikö kirjoitti:

        Mietit miksi tulistun.
        Minä tiedän, mitä olen kokenut, tiedän mitä muut on kertoneet kokeneensa (siis ihmiset, jotka ovat hoidattaneet omaaLR:nsä).

        Sinä annat narsistileiman ihmisistä, joiden toimintamallin tunnistan, mallin jonka olen kuullut lukemattomia kertoja LR:ien suusta.

        Siksi, siksi minä tulistun!

        "Sinä annat narsistileiman ihmisistä, joiden toimintamallin tunnistan, mallin jonka olen kuullut lukemattomia kertoja LR:ien suusta"

        Niin käsittääkseni sinäkin olet läheisriiippuvainen ja sitä kautta myös ohutnahkainen narsisti...jollaiseksi läheisriippuvaisia myös nimitetään...

        että samaa narsistileimaa myös sinäkin kannat...

        Että tulistitko siitä, ettet itsekään ole ns. narsismista vapaa...tunnistat samalla myös itsesi, vaikka pikkusen ajtus/toimintamallimme ehkä eroavatkin toisistaan, syystä että meillä kummallakin oma todellisuutemme...

        "Jotta voisimme laskea puolustuksemme alas ja tulla esiin subjektiivisina ja haavoittuvina ihmisinä rehellisesti ja aidosti, meidän on nähtävä missä me lopumme ja muut alkavat, tai missä muut loppuvat ja me alamme. Kun meidän oma itsemme alkaa saada muotoa, joka levollisesti vain on, meidän itsetuntomme tervehtyy automaattisesti. Silloin me annamme muidenkin olla oma subjektiivinen itsensä.

        Jokaisen ihmisen todellisuus muodostuu hänen ruumiistaan, havainnoistaan, tunteistaan, ajatuksistaan, ja muistoistaan. Hyvin harvoin mikään niistä on kahdelle ihmiselle sama. Jos olemme aivan vierekkäin toisen ihmisen kanssa ja katsomme samaan suuntaan, havaintomme ovat lähes samat, mutta eivät täsmälleen samat. Vaikka katsoisimme suoraan eteenpäin, me havainnoimme toisen ihmisen läsnäoloa, mutta hän havainnoi meidän läsnäoloamme. Me havainnoimme itseämme sisältäpäin ja häntä ulkoapäin. Hän saattaa kertoa meille joitakin muistojaan, mutta kuullessamme ne, me liitämme niihin omia mielikuviamme. Meidän todellisuutemme ovat erilaisia ja pysyvät erilaisina. Vaikka hän haluaisi jakaa meille kaikki muistonsa, hän ei pysty siihen. Hän ei voi siirtää meille alitajuntaansa kertyneitä kokemuksiaan. Hän ei näe eikä koe mitään täysin samalla tavalla kuin me.

        Kukaan ei koe todellisuutta samalla tavalla kuin me. Maailmassa on miljoonia ja miljoonia ihmisiä, mutta kukaan ei koe todellisuutta samalla tavalla kuin me. Tässä on sekä hirvittävä yksinäisyys että valtava riemu. Meillä on ihan omia ja omalaatuisia salaisuuksia, kokemuksia ja ajatuksia, jotka kuuluvat täydellisesti universumin prosessiin. Me olemme lahja universumin tietoisuuteen, samoin kuin kaikki muut ovat lahjaa meille."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5b.html


      • jotain ymmartamatta

        piip-piip

        "Haluisin nähdä vanhan hoitoa saamattoman LR:n, joka ei käyttäydy narsistisesti, siis ihan oikeasti, sillä en ole koskaan nähnyt.

        Ihan samalla tavalla kuin narsistit, myös LR:t sekoavat yhä vain pahemmin iän karttuessa. Mielikuvitusmaailmassa elo hajottaa psyykkeen kuin psyykkeen."

        Mielenkiintoinen tuo sinun näkemyksesi.

        Tiedättekö mitä. Joskus on turha kiistellä, ainakaan ihan riitaan asti. Tietyn ikäisissä miehissä ja naisissa on niin paljon eroa. Nais- ja mieskulttuurit olivat menneinä vuosikymmeninä niin erilaisia, ettei voisi aina uskoa samaksi lajiksi.

        Olen olkkari-psykologina myöskin ajatellut, että suomalaisissa naisissa on tuhottomasti läheisriippuvaisia. Ja pitää ollakin, koska ennen, siis muinoin, alkoholismi oli miltei kokonaan miesten hallussa ollut ilmiö. Ja kun vanhemman alkoholismi saa aikaan LR:uutta, tulee sekä miehistä, että naisista LR:a. Mutta miehet alkoivat saamansa mallin mukaan juomaan. Ja naiset jäivät kantamaan seurauksia. Miehet sensijaan alkoholisoituivat.

        No sitten olen miettinyt, että melkein kaikki alkoholistit ovat siis loogisen päätelmän mukaan LR:a?

        Kun ootte niin viisaita... mitä mieltä?


      • 7+5=12
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        piip-piip

        "Haluisin nähdä vanhan hoitoa saamattoman LR:n, joka ei käyttäydy narsistisesti, siis ihan oikeasti, sillä en ole koskaan nähnyt.

        Ihan samalla tavalla kuin narsistit, myös LR:t sekoavat yhä vain pahemmin iän karttuessa. Mielikuvitusmaailmassa elo hajottaa psyykkeen kuin psyykkeen."

        Mielenkiintoinen tuo sinun näkemyksesi.

        Tiedättekö mitä. Joskus on turha kiistellä, ainakaan ihan riitaan asti. Tietyn ikäisissä miehissä ja naisissa on niin paljon eroa. Nais- ja mieskulttuurit olivat menneinä vuosikymmeninä niin erilaisia, ettei voisi aina uskoa samaksi lajiksi.

        Olen olkkari-psykologina myöskin ajatellut, että suomalaisissa naisissa on tuhottomasti läheisriippuvaisia. Ja pitää ollakin, koska ennen, siis muinoin, alkoholismi oli miltei kokonaan miesten hallussa ollut ilmiö. Ja kun vanhemman alkoholismi saa aikaan LR:uutta, tulee sekä miehistä, että naisista LR:a. Mutta miehet alkoivat saamansa mallin mukaan juomaan. Ja naiset jäivät kantamaan seurauksia. Miehet sensijaan alkoholisoituivat.

        No sitten olen miettinyt, että melkein kaikki alkoholistit ovat siis loogisen päätelmän mukaan LR:a?

        Kun ootte niin viisaita... mitä mieltä?

        "Tiedättekö mitä. Joskus on turha kiistellä, ainakaan ihan riitaan asti."

        Niin jossain kohtaa täyttyy myöntää se tosiasia, että kaikilla ihmisillä on oma todellisuutensa...että jos joku katsoo ongelmansa esim. seksi/rakkaus addiktion, lainaa rahaa tuntemattomille niin se ei vaan automaattisesti tarkoita että toinenkin on samanlainen/tekee niin...

        en minäkään usko, että kaikki LR persoonat ovat ihmisinä samanlaisia kuin minä tai käyttäytyneet samoin kuin minä....kukin voi puhua vain OMASTA puolestaan...OMISTA kokemuksistaan...tai jos esittää jonkun yleispätevän mielipiteen niin kertokoon...mihin tutkittuun tietoon se perustuu...

        "No sitten olen miettinyt, että melkein kaikki alkoholistit ovat siis loogisen päätelmän mukaan LR:a?"

        Niin loogisesti noinkin voi päätellä...mutta tuon saman omaksumani ajatusmallin mukaan...asiaa pitäisi pohtia jokaisen alkoholistin kanssa omana asianaan...voisiko se hänen kohdallaan olla niin...tarkastellen koko hänen elämän historiaansa...

        Se että joku alkoholisti tunnustaisi niin olevan...ei tarkoita että kaikki alkoholistit olisivat läheisriippuvaisia...eikä alkoholismia voi sinällään liittää kaikkien läheisriippuvaisten ominaisuudeksi...

        Oman aviomieheni vanhemmista ei kumpikaan ollut alkoholisti, enkä osaa ajatella että hänkään olisi ollut/on LR


      • jotain ymmartamatta
        7+5=12 kirjoitti:

        "Tiedättekö mitä. Joskus on turha kiistellä, ainakaan ihan riitaan asti."

        Niin jossain kohtaa täyttyy myöntää se tosiasia, että kaikilla ihmisillä on oma todellisuutensa...että jos joku katsoo ongelmansa esim. seksi/rakkaus addiktion, lainaa rahaa tuntemattomille niin se ei vaan automaattisesti tarkoita että toinenkin on samanlainen/tekee niin...

        en minäkään usko, että kaikki LR persoonat ovat ihmisinä samanlaisia kuin minä tai käyttäytyneet samoin kuin minä....kukin voi puhua vain OMASTA puolestaan...OMISTA kokemuksistaan...tai jos esittää jonkun yleispätevän mielipiteen niin kertokoon...mihin tutkittuun tietoon se perustuu...

        "No sitten olen miettinyt, että melkein kaikki alkoholistit ovat siis loogisen päätelmän mukaan LR:a?"

        Niin loogisesti noinkin voi päätellä...mutta tuon saman omaksumani ajatusmallin mukaan...asiaa pitäisi pohtia jokaisen alkoholistin kanssa omana asianaan...voisiko se hänen kohdallaan olla niin...tarkastellen koko hänen elämän historiaansa...

        Se että joku alkoholisti tunnustaisi niin olevan...ei tarkoita että kaikki alkoholistit olisivat läheisriippuvaisia...eikä alkoholismia voi sinällään liittää kaikkien läheisriippuvaisten ominaisuudeksi...

        Oman aviomieheni vanhemmista ei kumpikaan ollut alkoholisti, enkä osaa ajatella että hänkään olisi ollut/on LR

        "Se että joku alkoholisti tunnustaisi niin olevan...ei tarkoita että kaikki alkoholistit olisivat läheisriippuvaisia...eikä alkoholismia voi sinällään liittää kaikkien läheisriippuvaisten ominaisuudeksi..."

        Juu, ei tiettykään. Tilastollisia enemmistöjä vaan varmaan.

        Alkoholisteista osahan on niitä kuuluisia kilttejä empaattisia ihmisiä, joiden elämän vaiva on turmellut. Sitten kova elämä opettaa puolustautumaan jne. Keitos on valmista.

        Oman n:ni kohdalla vaan, kun toinen kirjoittaja epäili LR:ksi. Ja puhui myös vanhemmista LR:sta. Ajattelin samaa asiaa, ikä-LR ja alkoholismi. On varmaan vaikea yhdistelmä, omanlaisensa vielä miehille. Kovuus ja karskius kasvavat. Mutta, on sanottava. Minun tuttuni on ollut ihan nuorena jo tuollainen samanmoinen. Ei tietenkään yhtä etevä huijaamaan, mutta muuten se touhu...
        Samat elkeet tyttöjen kanssa. Ei ollut "parempi" nuorenakaan.


      • 6+13=19
        jotain ymmartamatta kirjoitti:

        "Se että joku alkoholisti tunnustaisi niin olevan...ei tarkoita että kaikki alkoholistit olisivat läheisriippuvaisia...eikä alkoholismia voi sinällään liittää kaikkien läheisriippuvaisten ominaisuudeksi..."

        Juu, ei tiettykään. Tilastollisia enemmistöjä vaan varmaan.

        Alkoholisteista osahan on niitä kuuluisia kilttejä empaattisia ihmisiä, joiden elämän vaiva on turmellut. Sitten kova elämä opettaa puolustautumaan jne. Keitos on valmista.

        Oman n:ni kohdalla vaan, kun toinen kirjoittaja epäili LR:ksi. Ja puhui myös vanhemmista LR:sta. Ajattelin samaa asiaa, ikä-LR ja alkoholismi. On varmaan vaikea yhdistelmä, omanlaisensa vielä miehille. Kovuus ja karskius kasvavat. Mutta, on sanottava. Minun tuttuni on ollut ihan nuorena jo tuollainen samanmoinen. Ei tietenkään yhtä etevä huijaamaan, mutta muuten se touhu...
        Samat elkeet tyttöjen kanssa. Ei ollut "parempi" nuorenakaan.

        "Oman n:ni kohdalla vaan, kun toinen kirjoittaja epäili LR:ksi. Ja puhui myös vanhemmista LR:sta."

        niin jos läheisriippuvaisuus sinua kiinnostaa niin lue toki joskus ajankulukseksi aiheesta vaikka tästä linkistä, jonka jo laitoinkinkin...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5b.html

        Siellä on muitakin otsikoita ja aiheena myös rakkaus, rakastaminen...joka on tämän viestiketjun otsikossakin...

        hyvää luettavaa, vaikka LR ei sinua tai kumppaniasi varsinaisesti koskettaisikaan...


    • """""""

      Rakkaudeton avioliitto on huoruuksista suurinta. Joku menneistä viisaista on noin sanonut ja olen täysin samaa mieltä.
      Oliko se Aristoteles, Freud, Harpo Marx:-) vai kuka. Sama se, pitää paikkansa!

      • 18+1=19

        "Rakkaudeton avioliitto on huoruuksista suurinta."

        noh jos tuo oli tarkoitettu minulle...niin en tiedä...puolisoni oli min ensimmäinen rakkauteni, olin kovin nuori vasta 16 vee mennessäni kihloihin...kyllähän minä rakastin...

        jos määrittelemme rakkauden rakkauden vilpittömäksi toisen ihmisen huomioon ottamiseksi...halusta olla hänelle hyvä...

        valitettavasti vain minä en osannut rakastaa itseäni...joka myös määrittää sen...kykenemmekö/osaammeko rakastamaan toistakaan...

        mutta uskoisin, että heillä jotka tuon taidon täydellisesti osaavat...niin että se on molemminpuolista...ei ole tarvetta kirjoittaa narsismi palstalla...


    • """""""

      Rakkaudeton avioliitto on huoruuksista suurinta. Joku menneistä viisaista on noin sanonut ja olen täysin samaa mieltä.
      Oliko se Aristoteles, Freud, Harpo Marx:-) vai kuka? Sama se, hyvin puhui ja paikkansa pitää!

    • Susanna Suppusuu

      Narsisti luulee rakastavansa silloin, kun hän on löytänyt uuden kohteen vaatia lakkaamatonta huomioita osakseen. Narsistin sanotaan uskovan rakkauteen, mutta sitten oli kumppani kuka hyvänsä, millainen hyvänsä... vaikka taivaan enkeli tai kaupungin tavoitelluin poikamies:-), jotenkin vaan parissa viikossa tai viimeistään sitten kun pikainen sitoutuminen on saatu aikaiseksi, homma hajoaa TAAAAAASSSSS ja loputtomiin.

    • kannattaisi miettiä

      Hyvä plussa tyyppi.

      En jaksa riidellä nettiaddiktin kanssa, et ole LR, muuta kuin mielikuvituksessasi, mutta sama se. Minun maailmani ei siihen kaadu vaikka uskoisit olevasi sammakko.
      Kun täällä on ihmisiä, joista haluisi oikeasti keskustella asioita, jotka ovat heidän elämässään akuutteja, niin sinunkaltaiset ihmiset voivat saada uskomatonta tuhoa aikaiseksi, oletko koskaan ajatellut, että ottaisit vastuuta teoistasi?

      Olet LR, mutta et ohutnahkainenen narsisti (tai jos olet, niin et omaa narsistisia taipumuksia...) Tekstisi on täynnä ristiriitaisuuksia ja jos tämä kirjoittelu ei ole sinulle puhdasta leikkiä, niin suosittelisin psykologilla käyntiä, sillä elät ilmeisesti jonkun asteisessa mielikuvitusmaailmassa.

      • 18+3=21

        "Tekstisi on täynnä ristiriitaisuuksia"

        noh, ristiriitaisuutta on sinunkin teksteissäsi...esim. tässä..."et ole LR, muuta kuin mielikuvituksessasi,"

        Seuraava kappaleesi alkaa sanoilla..."Olet LR, mutta et ohutnahkainenen narsisti (tai jos olet, niin et omaa narsistisia taipumuksia...)"

        mitä taas tuohon tulee...

        "niin suosittelisin psykologilla käyntiä,sillä elät ilmeisesti jonkun asteisessa mielikuvitusmaailmassa"

        niin vastaus tuohon löytyy vaikkapa täältä..

        "Mitä terveempiä ja vapaampia me olemme ihmisinä, sitä avoimempi on meidän suhtautumisemme todellisuuteen ja muiden ihmisten todellisuuksiin sen osina. Erilaiset käsitykset, mielipiteet, tunteet, toimintatavat, reaktiot ja tyylit saavat rauhassa olla osana koko todellisuutta ja ihmisten kirjoa."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5.html


      • 18+3=21 kirjoitti:

        "Tekstisi on täynnä ristiriitaisuuksia"

        noh, ristiriitaisuutta on sinunkin teksteissäsi...esim. tässä..."et ole LR, muuta kuin mielikuvituksessasi,"

        Seuraava kappaleesi alkaa sanoilla..."Olet LR, mutta et ohutnahkainenen narsisti (tai jos olet, niin et omaa narsistisia taipumuksia...)"

        mitä taas tuohon tulee...

        "niin suosittelisin psykologilla käyntiä,sillä elät ilmeisesti jonkun asteisessa mielikuvitusmaailmassa"

        niin vastaus tuohon löytyy vaikkapa täältä..

        "Mitä terveempiä ja vapaampia me olemme ihmisinä, sitä avoimempi on meidän suhtautumisemme todellisuuteen ja muiden ihmisten todellisuuksiin sen osina. Erilaiset käsitykset, mielipiteet, tunteet, toimintatavat, reaktiot ja tyylit saavat rauhassa olla osana koko todellisuutta ja ihmisten kirjoa."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Mitta5.html

        Olen huomannut viime aikoina että yhtä sun toista kommentoijaa vuorollaan hieman mitätöidään ja savustetaan. Kyseessä on todennäköisesti yksi ja sama ihminen, joka haluaisi muuttaa palstan rakennetta tai saada efektejä aikaiseksi.

        Itsen ulkopuolelta tulevaan kritiikkiin ei kuitenkaan tarvitse/kannata suhtautua tunteella.

        Jatka vaan entiseen malliin yhteenlasku-ihminen :)


      • 17+12=29
        yxex kirjoitti:

        Olen huomannut viime aikoina että yhtä sun toista kommentoijaa vuorollaan hieman mitätöidään ja savustetaan. Kyseessä on todennäköisesti yksi ja sama ihminen, joka haluaisi muuttaa palstan rakennetta tai saada efektejä aikaiseksi.

        Itsen ulkopuolelta tulevaan kritiikkiin ei kuitenkaan tarvitse/kannata suhtautua tunteella.

        Jatka vaan entiseen malliin yhteenlasku-ihminen :)

        "Olen huomannut viime aikoina että yhtä sun toista kommentoijaa vuorollaan hieman mitätöidään ja savustetaan. Kyseessä on todennäköisesti yksi ja sama ihminen, joka haluaisi muuttaa palstan rakennetta tai saada efektejä aikaiseksi."

        Niin olen myös huomannut saman...

        Mutta ei minulla mitää hätää tuon asian suhteen ole...tiedän kyllä itse millainen olen ollut/olen , mitä olen kokenut, millaista elämää elänyt/elän...

        Tuo joka minua arvostelee...esittää mielipiteensä itselleen täysin tuntemattomasta ihmisestä...sellaisen mielipiteen/arvostelun voi kyllä jättää täysin omaan arvoonsa...


      • 2+14=16

        "niin suosittelisin psykologilla käyntiä, sillä elät ilmeisesti jonkun asteisessa mielikuvitusmaailmassa."

        Niin palaan vielä tähän kohtaan...että jollain tavalla tuon voi ymmärtääkin, että toinen pitää toisen eälmää/maailmaa mielikuvituksena, jos se poikkeaa kovin paljon hänen omastaan...

        tavallaan siinä sitten lukiessaan toisen tarinaa joutuu omalla tavallaan kuvitteleman sen toisen kokemukset/elämän...

        Mutta pitäisi kuitenkin ymmärtää ettei se mitä itse esim. lukiessaan kuvittelee toisen elämästä...tarkoita samaa kuin sen toisen todellisuus...

        että tavallaan kun käsittääkseni arvostelu liittyy siihen, että tässä on kaksi toisistaan poikkeavaa kokemusta siitä mitä läheisriippuvaisuus itselle tarkoittaa...niin tavallaan pitäisi hyväksyä molemmat kokemukset ns. oikeiksi ja tosiksi...

        Toinen on elänyt/elää ja kokee itse olevansa sellainen läheisriippuvainen ja omaavansa ne läheisriippuvaisuuden piirteet, joista kertoo/nostaa esille/kokee itselleen ongelmallisiksi...se on hänen todellisuutensa...

        Toisen kokemus ja elämä on ollut erilaista, hän kokee omikseen toisenlaiset läheisriippuuvuuden piirteet...nostaa esille ne itseään koskevat, jotka kokee ongelmikseen..myös se on hänen todellisuutensa....

        Tämä vain osoittaa miten vaikeaa on joskus ymmärtää toisen todellisuutta, mutta se ettei ymmärrä, ei oikeuta kuitenkaan mitätöimään toisen todellisuutta...

        Meillä kaikilla on varmaan itsekullakin työstämistä tuon asian kanssa...jonka johdosta palaan vieläkin tähän elisaketun oivalluttavaan komennttin

        "Minuudelle sanoisin, että olit oikeassa; en ole kokenut sitä mitä sinä, joten en voi tietää, mitä tunnet."

        jonka voinee tässä tapauksessa muotoilla muotoon..."en ole sinä, enkä ole elänyt sellaista elämää kuin sinä, joten en voi tietää milllaista se on..."


    • Anonyymi

      Ei koskaan. Se olisi ollut hallinnan antamista toiselle. Kun hän halusi olla vallassa ja kontrollissa aina.
      Rakkaushan vaatii että annat periksi ja ladket irti. Sitä ei narsisti osaa.

    • Anonyymi

      Ei narsisti pysty rakastamaan kuin inhottavaa itseään. Kyllä se vakuuttavasti "rakkauksiaan" lurittelee jos siitä itse hyötyy. Narsistin kaltaiseen valehtelevaan kieroilijaan josta ei ole muuta kuin harmia ei kannata elämäänsä tuhlata vaan pikimmiten eroon hommautua eikä enää mitään yhteydenpitoa sellaiseen vaikka narsisti voi hyvinkin koetella onneaan muina miehinä, pitkänkin ajan jälkeen jos itse tarvitsee jotakin kohteeltaan. Röyhkeämpää ja itsekkäämpää ei ole olemassa kuin mitä narsistit ovat. Yäk! Näistä pitäisi levittää tietoutta jotta mahdollisimman monet säästyisivät isoilta kärsimykseltä kun ajoissa tietäisivät mistä on kyse kun ongelmia alkaa tulla ja narsisti vaan venkoilee eikä vastuuta ota mistään. Hitto minkälaisia epäolioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe