Suosituksia työmatkapyöräilyyn?

neiti nopsa

Hei te viisaammat ja kokeneemmat!

Osaisiko joku suositella millainen pyörä näihin tarpeisiin olisi hyvä:
- käyttö tiivistä, yleensä työmatkapyöräilyä 2*15km/päivä
- käyttäjä, nainen 165 cm
- maasto sekä asfalttia että soraa, pääosin asfalttia
- kenties kiinnostaisi talvipyöräilykin, tosin kokemusta tuosta ei vielä ole
- hinta maksimissaan reilu 1000e, tosin laadusta ja mukavuudesta olen valmis maksamaan enemmänkin, jos tilanne sen vaatii.
- arvostaisin keveyttä, näppäryyttä ja siroutta pyörässä. Joudun myös kantamaan sitä jonkin verran päivittäin.


Tällä hetkellä mulla on yli 15v vanha hybridi, jonka vaihteet ja rattaat viimeisillään ja syksyn mahdollisiin ale-pyöriin voisi tutustua...

Kiitos jo etukäteen ideoista! Ns. fitnes-pyöriä olen vähän katsellut. Olisiko merkkisuosituksia myös?

35

4100

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssi'

      Oliko tuossa hybridipyörässä jokin vika? Siitähän sinulla on jo aika hyvin kokemusta.

    • neiti nopsa

      Hybridissä "vikoina" kenties se, että on aika painava ja ajoasento ei jotenkin istunut ikinä täysin säätöyrityksistä huolimatta. Jotenkin se on hieman "kömpelö", jos joku ymmärtää mitä tarkoitan. Ei mulla mitään kovin pahaa sanottavaa siitä kyllä ole näitä huomioita lukuunottamatta. Alkaa vain olla jo elinkaarensa päässä.

      Ennen hybridiä mulla on ollut kaksi Crescent-merkkistä "harjoituskilpuria" ja niistä jäi kyllä hyvä maku ja tuota tuntumaa olen kaipaillut sittemmin.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tee siitä hybridistä (jos edes hehtaarilleen oikean kokoinen) talvipyörä. Osta sen rinnalle maantiepyörä sulaa aikaa varten.

        Pyörän joudut ostamaan ulkomailta, sillä Suomeen on tullut täksi vuodeksi liian vähän naisille mitoitettuja maantiepyöriä (tieto jo parin viikon takaa). Jos ruumiinrakenteesi antaa myöden, voi joku osaava sovittaa miesten maantiepyörän sinulle (satula, stemmi?).

        Varsinaisia työmatkakäyttöön suunniteltuja pyöriä on markkinoilla pari mallina Konalla (Honky Tonk ja Honky Inc), TREKillä (Portland) sekä Surlyllä LHT ja Pacer rungot. Cyclocrossaristakin voi tuollaisen rakentaa, kunhan runko ei ole liian kisakireä.


      • neiti nopsa
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tee siitä hybridistä (jos edes hehtaarilleen oikean kokoinen) talvipyörä. Osta sen rinnalle maantiepyörä sulaa aikaa varten.

        Pyörän joudut ostamaan ulkomailta, sillä Suomeen on tullut täksi vuodeksi liian vähän naisille mitoitettuja maantiepyöriä (tieto jo parin viikon takaa). Jos ruumiinrakenteesi antaa myöden, voi joku osaava sovittaa miesten maantiepyörän sinulle (satula, stemmi?).

        Varsinaisia työmatkakäyttöön suunniteltuja pyöriä on markkinoilla pari mallina Konalla (Honky Tonk ja Honky Inc), TREKillä (Portland) sekä Surlyllä LHT ja Pacer rungot. Cyclocrossaristakin voi tuollaisen rakentaa, kunhan runko ei ole liian kisakireä.

        Tuo on kyllä hyvä idea, että hybridistä tekisi talvikelpoisen...enpä ollut tullut ajatelleeksikaan. Pitääpä laittaa harkintaan. Muutenkin hyvää tietoa tuossa, kiitos. Ruumiinrakenne on tuommoinen aika kevytrakenteinen, joten tiedä miesten pyöristä sitten.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        neiti nopsa kirjoitti:

        Tuo on kyllä hyvä idea, että hybridistä tekisi talvikelpoisen...enpä ollut tullut ajatelleeksikaan. Pitääpä laittaa harkintaan. Muutenkin hyvää tietoa tuossa, kiitos. Ruumiinrakenne on tuommoinen aika kevytrakenteinen, joten tiedä miesten pyöristä sitten.

        Keskiverto naisella on pidemmät jalat kuin miehellä. Oikea naisten pyörä eroaa miestenpyörästä avin siten, että runko on hieman lyhyempi. Mitoitus on kuitenkin yksilöllistä, joten monille naisille voidaan sovittaa miestenpyörä.


      • neiti nopsa
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Keskiverto naisella on pidemmät jalat kuin miehellä. Oikea naisten pyörä eroaa miestenpyörästä avin siten, että runko on hieman lyhyempi. Mitoitus on kuitenkin yksilöllistä, joten monille naisille voidaan sovittaa miestenpyörä.

        Ok, pistetään tuokin vaihtoehto korvantaa, vaikken mikään pitkäsääri taida ollakaan! Mutta samapa se, kumman runko, jos hyvin istuisi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        neiti nopsa kirjoitti:

        Ok, pistetään tuokin vaihtoehto korvantaa, vaikken mikään pitkäsääri taida ollakaan! Mutta samapa se, kumman runko, jos hyvin istuisi.

        Jos omaat keskiverto naista lyhyemmät sääret, mikä on Suomessa yleistä, on miesten pyörän sovittaminen helppoa. Joskus pärjää pelkällä satulan vaihdolla.


    • kjhkhjkhjkhj
      • khjkjhkhjkhjkhj

        Paitsi että noi on melkein kaikki loppuunmyytyjä...


      • LZ 127

        Polkupyörän painon ratkaisee enemmän osat kuin runko. Kahden kilon runko on jo aika painava. Jos haluaa mahdollisimman mukavasti kannettavan pyörän, kannattaa valita cyclocrossari, koska niiden runko on muotoiltu kantamista ajatellen.

        Vanhan harjoituskilpapyörän kaltaista pyörää etsivälle on turha tuputtaa velttoa, painavaa ja haurasta ”naistenrunkoista” hybridiä.


    • Varmista perusasiat

      Kapeat renkaat herkemmät pukeamaan, ota noin normaali
      Talveksi nastarenkaat
      Tiedät kokemuksesta montako vaihdetta haluat
      Jalkajarru on aina turvallisempi
      Kokeile pyörää äläkä ota jos et mielly

      Ei sen kummempia "saloja" ole

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Renkaiden puhkeamiseen ei vaikuta niiden leveys vaan rengasmateriaalin laatu verrattuna käyttötarkoitukseen ja oikeat paineet. Hyvälaatuinen kapea rengas oikeilla paineilla kestää paremmin kuin leveä huonolaatuinen rengas. Jos haetaan yksittäistä tekijää, niin vöiden laatu ollee tärkein tekijä haettaessa kestävää rengasta.

        Jalkajarru on aina hitaampi kuin käsijarru, joten siinä mielessä turvattomampi. Toisaalta hyvälaatuinen jalkajarru on hieman käsijarrua huoltovapaampi. Jos lähdetään siitä, että polkupyörä pidetään jotenkin ajokunnossa, on käsijarru siis turvallisempi.


    • wetrawet

      :DDD "varmista perusasiat" varmistappa tosiaan ne perusasiat, jalkajarru ei ole todellakaan turvallisin.

      Suosittelen aloittajalle joko cyclocrossaria tai maantiepyörää, vanha pyörä voi toimia sitten talvella.

      • huomautttaja

        Jalkajarrulla voittaa jarrutusajassa joitakin sekunnin murto-osia, koska ei tarvitse siirtää sormia kahvoille, jalka kun on aina valmiiksi polkimella. Tehokin riittää vallan mainiosti takajarruksi.


      • sormetjarrulla
        huomautttaja kirjoitti:

        Jalkajarrulla voittaa jarrutusajassa joitakin sekunnin murto-osia, koska ei tarvitse siirtää sormia kahvoille, jalka kun on aina valmiiksi polkimella. Tehokin riittää vallan mainiosti takajarruksi.

        Ajan aina kolme sormea jarrukahvalla ja suosittelen muillekin. Voi myös ennakoida tulevaa ja hidastaa ennakkoon. Harvoin tulee paniikkijarrutuksen paikkaa noin ajaen.


      • Pomppukeppi
        huomautttaja kirjoitti:

        Jalkajarrulla voittaa jarrutusajassa joitakin sekunnin murto-osia, koska ei tarvitse siirtää sormia kahvoille, jalka kun on aina valmiiksi polkimella. Tehokin riittää vallan mainiosti takajarruksi.

        "Jalkajarrulla voittaa jarrutusajassa joitakin sekunnin murto-osia, koska ei tarvitse siirtää sormia kahvoille, jalka kun on aina valmiiksi polkimella"

        Paitsi että ne polkimet ovat harvoin juuri oikeassa asennossa kun pitäisi jarruttaa ja lisäksi monesti niitä vielä poljetaan juuri toiseen suuntaan kun jarrutus tapahtuu.
        Eli käytännössä käsijarruilla jarrutus alkaa nopeammin.


      • ••••••••
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Jalkajarrulla voittaa jarrutusajassa joitakin sekunnin murto-osia, koska ei tarvitse siirtää sormia kahvoille, jalka kun on aina valmiiksi polkimella"

        Paitsi että ne polkimet ovat harvoin juuri oikeassa asennossa kun pitäisi jarruttaa ja lisäksi monesti niitä vielä poljetaan juuri toiseen suuntaan kun jarrutus tapahtuu.
        Eli käytännössä käsijarruilla jarrutus alkaa nopeammin.

        Mä tykkään, että pyörässä on molemmat vaikka lähinnä käytän käsijarrua ja se todellakin on nopeampi.


      • huomautttaja
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Jalkajarrulla voittaa jarrutusajassa joitakin sekunnin murto-osia, koska ei tarvitse siirtää sormia kahvoille, jalka kun on aina valmiiksi polkimella"

        Paitsi että ne polkimet ovat harvoin juuri oikeassa asennossa kun pitäisi jarruttaa ja lisäksi monesti niitä vielä poljetaan juuri toiseen suuntaan kun jarrutus tapahtuu.
        Eli käytännössä käsijarruilla jarrutus alkaa nopeammin.

        Jarruttaessa pitää tosiaan vaihtaa polkemisen suuntaa, mutta se ei ole onneksi vaikeaa. Lisäksi polkimien ei tarvitse olla prikulleen vaakatasossa, jotta saisi jarrutettua. Takapyörän lukitsemiseen riittävän momentin saa aikaan varsin laajalla alueella. Useimmat pyöräilijät osaavat jarruttaa molemmilla jaloilla, jolloin ei tule puolen kierroksen viivettä.


    • Pitoa

      Muutama vuosikymmen sitten muut kuin jalkajarrut olivat perin harvinaisiakin. Eikä niitä kukaan huonoksi sanonut. Käsijarrun kanssa ongelmina meikäläisellä että kerran meni vanne kun kumi kului, mikä oli oma syy ja sitä ei voi kyllin korostaa. Kerran vohkittiin jarrulevy, ihan totta eikä kannata laskea kuin vitsiksi koska asia on todella harvainainen. Ei ole kuullut vaijerivioista, kahvasta irtoamisesta taikka poikkikulumisesta ?
      Jalkajarru voi myös ainakin vaihteettomasta pyörästä kulu pitämättömäksi.

    • neiti nopsa

      Kiitos tähänastisista ideoista ja kommenteista! Näistä on apua varmasti ja lisää otetaan vastaan. Tuosta jarruasiasta... oma kantani suosii käsijarruja.

      • jänskis

        Meikiskin diggaa käsistä.
        Sen etu on harmaan päivän muuttaminen jännittävämmäksi.
        Talvellakin kun sotkee maksimillaan alamäkeen kohti vilkasta liikennettä vaikka jarru on täynnä lumisohjoa...


      • neiti nopsa
        jänskis kirjoitti:

        Meikiskin diggaa käsistä.
        Sen etu on harmaan päivän muuttaminen jännittävämmäksi.
        Talvellakin kun sotkee maksimillaan alamäkeen kohti vilkasta liikennettä vaikka jarru on täynnä lumisohjoa...

        Talvifillari tullee olemaan tuo nykyinen hybridi, jossa käsijarrut. Pitänee olla varovainen eikä lasketella täysiä liikenteen sekaan...


    • Paras jarru?

      Niin, käsijarruhan voi olla myös levyjarru, josta mulla on pelkästään hyvää sanottavaa myös muutaman talven talviajokokemuksella

    • jännityshauraus

      Levyjarru on tylsä kuin kivikirves jännityshakuisesti elelevälle

      Haurastuu pyöränkin metalli pakkasessa, onko lie mikään pyörä erityisen altis

    • 4000km vuodessa.

      NISHIKI 551 on paras pyörä hybridi pyöristä.Suosittelen lämpimästi etsimään sellaisen.

    • Älä sorru halpaan!!!! SOLIFER merkkinen Anttilasta kesäkuussa ostettu pyörä 149 eur tarjouksessa on osoittautunut aivan "sudeksi". Osat ruostuu, takakumi laho ym. Meni rahat kuin kankkulan kaivoon. Takuu ei kata näitä osia.

    • pahaa sutta...

      Biltema möi 21 vaihteista yosemitea, 26 tuumaista, 99 €:lla. Rampa susi jo syntyessään ?

    • lölö1

      Vaimolla 175cm on DBS Intruder, 24 vaihteinen MTB. Ollut jo 10 vuotta, hyvä pyörä. Hän pitää maastopyörän pystystä ajoasennosta, satulan tuntuma on tärkeä.

    • KloonattuMaantiepyör

      Konalta, Trekiltä tai muulta isolta merkiltä katsot paremman hybridin. Kovalla keulalla, vähintään Shimano Deore osasarjalla. Tai sitten CC.

      Tässä pari alennuslaarista kokojakin löytyy hyvin. Stemmin vaihtavat sopivaan liikkeessä varmasti.

      http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33&products_id=725

      http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=31&products_id=917

      http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=129&products_id=353

      http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=129&products_id=805

      Kokoja löytyy hyvin S:stä lähtien. Rungon tulee olla ns. miesten, eli ei semmoinen perus naisten laskeutuvalla putkella. Mummoille soveltuu lähinnä. Cyclocross pyörällä pääset hyvin asfaltilla ja hiekkateillä, rullaa paremmin ja kulkee kovempaa kuin hybridit. Rengasrikot ehkäpä hiukan todennäköisempiä. Hybridiin nastarenkaat ja lokarit talveksi. 15km on aika pitkä matka sohjossa ja se vielä ees taas. Kannattaa kokeilla nykyisellä pyörällä alkuun kiinnostaako edes. Itse suosin nelivetoautoa talvisin. ;) Ei tarvitse itseään rääkätä.

      • lapsenlapseton

        Aika moni nainen ajaa naisten pyörällä ja mieskin olematta mummo.


    • neiti nopsa

      Tilanne edennyt siihen suuntaan, että cyclocrossaria harkitsen. Olikin aika tuntematon pyörätyyppi mulle ennen tässä saamiani suosituksia. Mitähän tuollaisen valinnassa tulisi ottaa huomioon ja painottaa?

      Talvipyöräilyyn tarvinnen sitten nastarenkaat hybridiin ja hyvän ajovalon ja uutta vaatekertaa ja...? Sittenhän sen aamuseitsemältä nuoskassa tietää, mihin naisesta on tai ei... :P

    • Tsempaten

      Ainakin aikaa enemmän varattava jos sohjoon tai räntäsateeseen lähtee.
      Minusta rajansa kaikella ja käyttää silloin autoa.

      Joku väitti että pyörä kestää talvella enemmän kun antaa olla ulkona, ja siis yölämmin rasittaisi sitä, kuinka lie.

      Pitäisikö ensin muuten opetella tuo pyörätyyppinimi vaiko että mitä se tarkoittaa ?

      Tsemppiä uuden pyörän kanssa

    • Itsellä pyöränä Feltin cyklocrossari kesät talvet. Talveksi nastat rattaisiin ja menoks. Levyjarrut edessä ja takana ja hyvin toimii..

      • Työmatkapyöräilijä

        Tein juuri kaupat tällaisesta:

        http://www.feltbicycles.com/USA/2013/Cyclo-X/FX-Series/F75X.aspx

        Kokemusta vasta n. 20km kotimatkasta. Lupaavalta vaikuttaa hybridin jälkeen. Tektro Cantilever-jarrut vaikuttaa myös hyvältä. Koska palat on hieman kauempana vanteesta, voi olla niin,että lumi ei jää herkästi väliin. Onneksi hylkäsin alkuperäisen ajatuksen lisäjarrukahvoista. Ilmankin pärjää kun aja otteella jossa kädet on jarrukahvojen nivelulokkeiden päällä, sormet tapaa jarruille riittävästi.


      • Sunshinees
        Työmatkapyöräilijä kirjoitti:

        Tein juuri kaupat tällaisesta:

        http://www.feltbicycles.com/USA/2013/Cyclo-X/FX-Series/F75X.aspx

        Kokemusta vasta n. 20km kotimatkasta. Lupaavalta vaikuttaa hybridin jälkeen. Tektro Cantilever-jarrut vaikuttaa myös hyvältä. Koska palat on hieman kauempana vanteesta, voi olla niin,että lumi ei jää herkästi väliin. Onneksi hylkäsin alkuperäisen ajatuksen lisäjarrukahvoista. Ilmankin pärjää kun aja otteella jossa kädet on jarrukahvojen nivelulokkeiden päällä, sormet tapaa jarruille riittävästi.

        Metsästä Motivus-Kampin wanha Tomahawk ja duunaa siitä katupyörä! ;)...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe