lateksimaalin poisto

ulsteri

Vanha puutaloni, jonka haluan pian maalata, on maalattu aikoinaan lateksilla, alkydimaalilla. Millä vanhan maalin saa parhaiten pois?
En ole keksinyt parempaa konstia kuin erilaiset raapat. Hidasta hommaa!
Puhalluslampusta ei ole suurta hyötyä, maali ei helposti kupli.
Haluaisin maalata talon keittomaalilla.
Olisin kiinnostunut kuulemaan aiheesta kokeneemmilta!

9

18425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jimi

      Eli jos se on alkydimaalia (ei lateksia). Pirumoinen mekaaninen raapiminen siinä on.

      Keittomaali ei oikein taida käydä enää siihen pintaan, kun puuta et kuitenkaan saa 100% puhtaaksi vanhasta kokkareesta.

      • ulsteri

        Kiitos, Jimi, vastauksesta.
        Se mistä haaveilen on hengittävä talo, siis myös hengittävä ulkomaali.
        Taloni on maalattu kuulemma lateksimaalilla. Ja Tikkurilan asiantuntija ehdotti, että maalaisin päälle Vinhalla, joka on alkydimaali, eli siis jonkinlainen muovimaali.
        En haluaisi panna 100-vuotiasta taloa muovipussiin. Se ei tunnu loogiselta..


      • Maalari
        ulsteri kirjoitti:

        Kiitos, Jimi, vastauksesta.
        Se mistä haaveilen on hengittävä talo, siis myös hengittävä ulkomaali.
        Taloni on maalattu kuulemma lateksimaalilla. Ja Tikkurilan asiantuntija ehdotti, että maalaisin päälle Vinhalla, joka on alkydimaali, eli siis jonkinlainen muovimaali.
        En haluaisi panna 100-vuotiasta taloa muovipussiin. Se ei tunnu loogiselta..

        "En haluaisi panna 100-vuotiasta taloa muovipussiin. Se ei tunnu loogiselta.. "

        Puhut järkeä!! Valitettavasti muovimaalin poistoon ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin mekaaninen kaavinta. Olen kyllä kuullut jostain ultraäänivirityksestä (?) mutta siitä toimiiko se käytännössä en tiedä. Pirunmoinen homma joka tapauksessa tiedossa.


      • Esko Peltokangas
        ulsteri kirjoitti:

        Kiitos, Jimi, vastauksesta.
        Se mistä haaveilen on hengittävä talo, siis myös hengittävä ulkomaali.
        Taloni on maalattu kuulemma lateksimaalilla. Ja Tikkurilan asiantuntija ehdotti, että maalaisin päälle Vinhalla, joka on alkydimaali, eli siis jonkinlainen muovimaali.
        En haluaisi panna 100-vuotiasta taloa muovipussiin. Se ei tunnu loogiselta..

        Lateksi maalin poistoon löytyy sivu www.ekoesko.fi/lateksin poisto


    • Jussi P.

      Eipä taida olla parempaa konstia lateksin poistoon, kuin metallikaavin, jota välillä teroittaa.

    • Ile

      En ota kantaa vanhan maalin poistoon, mutta tässä tarina omasta keittomaalauksesta. Maali on ollut nyt 2 vuotta eikä vielä minkäänlaisia merkkejä esim. haalistumisesta tai homehtumisesta

      kts. http://www.nettitalo.com/keittomaalaus.htm

    • Frank

      Itse poistin muutamia vuosia sitten kaiken maalin talostani siis aivan puupinnalle,työvälineenä pieni kulmahiomakone ja paperilaikka karkeus 16 siis pirunmoisia "kiviä" paperissa hyvin irtosi mutta ei passaa katsella muualle kesken hiomisen muuten tulee kuoppa lautaan,kokeilin ensin kaikkia konsteja mutta tämä oli ainoa joka toimi.

    • timpuri

      Onko talo vanhuksessa,ulkolaudoituksen ja seinän välissä ilmarako?

      Vanhoissa taloissa ei yleensä ole ja yhdessä tapauksessa päätettiin vaihtaa koko verhous kun lateksi oli sulkenut puupinnan ja oli päässyt sen alla lahoamaan.

      Jos siinä on ilmarako ei ole mitään erityistä syytä käyttää "hengittäviä" pinnotteita.Eli päälle voi ja vetää mitä tahansa joka vaan pysyy vanhan lateksin tai alkydi jämien päällä.

      • jh2

        Yleensä vanhoissa taloissa ei ole laudoituksen
        alla ilmarakoa, eikä sitä tarvitakaan, kunhan
        käytetään oikeaa maalia eli keittomaalia
        tai pellava- tai petrooliöljymaalia.

        Kuten timpurikin oli havainnut,
        lateksi sen sijaan kesii tuollaisesta
        rakenteesta irti ja pahimmillaan lahottaa
        alla olevan verhouksen.

        En tosin näe mitään syytä käyttää lateksia
        (akrylaattimaalia) nykyaikaisessa, ilmaraollisessa
        rakenteessakaan, kun kerran parempia maaleja
        on saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe