Selkäkivut

Heips!
Onko paljon muita odottavia äitejä, jotka kärsivät selkäkivuista? Itselläni kivut alkoivat jo varmaan viikolla 10. Monet sanovat, että kuuluu raskauteen, mutta itseä mietityttää, että mistä johtuu. Kivut on pääsääntöisesti alaselässä ja pakaroiden seudulla. Joskus tuntuu, ettei pääse ylös makuuasennosta, kun niin paljon särkee. Lääkärissä olen käynyt, enkä sen kummempaa vastausta ole saanut, muuta kuin että kuuluu "taudinkuvaan" ja sairaslomalla olen ollut. Myös huonoa lihaskuntoa epäili, mutta toisaalta olen kyllä ollut suhtkoht aktiivinen harrastaja ennen raskautta, että mietitytttää sekin vaihtoehto. Olen nyt siis viikolla 16 5. Ahdistaa jo ajatus loppuraskaudesta kun masu vielä enemmän kasvaa ja painoa tulee...

9

18806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lissu

Mulla alkoi selkäkivut rv 16 ja iskiakseksi todettiin. Mulla oli kanssa toi alaselkä ja oikea pakara kipeä, mutta mulla se kipu vielä säteili oikean jalan sääreen (ihan kuin olisi puukolla viillelty). Vaiva ei ole mihinkään kadonnut vaan näin loppua kohden pahemmaksi vaan menee nyt on rv 31 3 menossa eli vielä pitäisi kärvistellä ainakin 9 vkoa. Iskiashan on se että hermoa painaa joku ja mun tapauksessa sitten tuo maha-asukki. Toivottavasti sulla ei ole tätä vaan se olisi niitä liitoskipuja. Ite olen saanut viettää koko kesän kotosalla kun ei pysty istumaan kuin max 10 minuuttia ja muutenkin ei ole kyllä mitään ihanaa kuvaa raskaudesta antanut. Taitaa jäädä tähän yhteen, on sen verran rankkaa ollu, mutta uskon että on vaivan värtti :) ei vaan jaksaisi odottaa enää että sen vaavin saisi syliin.

Pidän peukkuja pystyssä sulle ettet joudu koko raskaus aikaa kipuilemaan!!

• Nanna

Oon nyt viikolla 20 2 ja selkää on särkeny muutamana päivänä. Varsinkin iltaisin ja nimenomaan tuota alaselkää. Miehen hieronta tehoaa todella hyvin! Itelläni pitäis olla kohtalaisen hyvä lihaskunto selkä ja vatsapuolella mut silti joutuu kärsimään kivuista.. No, onneks ei oo yltyny vielä ihan mahdottomiks..

• Daada

Itse tässä odottelen posiitivista tulosta, kaikkia oireita on, joten raskaus on hyvin mahdollinen, mutta alaselkäkivut? Kuuluuko seki näin ihan ensioireisiin? Kuulostaa kyllä aika omituiselta...

• Mam

Kannattaa kokeilla akupunktiota. Minulla oli kovat iskiassäryt nuorinta odottaessani. En päässyt kunnolla liikkumaan, ja jalat tuntuivat välillä menevän alta. Kipu säteili vasempaan pakaraan ja jalkaan. Särkylääkkeitä ei olisi kauheasti viitsinyt syödä eivätkä ne oikein auttanetkaan. Akupunktiosta sain oikein hyvän avun. Se auttoi heti hoidon jälkeen ja vaikutus kesti aina melkein seuraavaan hoitoon asti. Kävin akupunktiossa 37. viikolle asti.

• Mirva

Olen nyt viikolla 37. Itselläni oli jo ennen raskautta alaselkäkipuja (johtui työstä mitä tein) ja se vaan paheni kun tulin raskaaksi.
      Alkoi jonkun verran säteillä jalkoihin, menin lääkäriin ja siellä todettiin että vois olla iskias. Sain sairaslomaa..Mutta töihin en halunnut palata henk.koht. syistä.

eli olen ollut jo huhtikuusta lähtien sairaslomalla, nyt alkoi 15.7 äitiysloma.

jos istun esim.autossa, säryt on hetkellisiä, mutta kivullisia!

Eli yritä saada miehesi hieromaan selkääsi..
      Mä en kyllä kotona mitään hierontaa enkä apuja siivouksessa ole saanut vieläkään (paitsi tiskaus) joten joudun kärsimään kivuista kaksinkertaisesti! Te olette onnekkaita jotka apua saatte..

Kauniit kiitokset kaikille vastanneille! Tais jäädä tuosta eka viestistäni pois se, että kivut tulee siis ajoittain. Yleensä päivittäin, mutta ei välttämättä joka päivä. Mutta toivotaan nyt, että ei tarvii koko raskausaikaa kärsiä...
      Ensin oli hirmu pahat pahoinvoinnit ja mieliala ailahteli kovasti, sitten tilalle tuli selkäkivut! saas nähdä mitä vielä....

• Lissu

Tuli mieleen että itelläni on sellainen mahavyö mikä sitten jakaa sen vatsan painoa tasaisemmin (maksaa noin 40 e ja niitä saa mamma liikkeistä). Tai pyydä josko pääsisit fysioterapeutille, saisit jumppaohjeita ja lainata sellaista toista tukivyötä mikä tulee tohon lonkkien kohdalle, se tukee alaselkää ja on tarkoitettu juuri raskauden ajaksi. Jos katsot sen hyväksi ja et saa sitä ihan koko ajaksi lainaksi niin niitä voi ostaa instrusta, maksaa aika kauheasti noin 70 e. Ainakin mulle on ollu noista apua. Tosin olis hyvä kun pääsisit ensin kokeilemaan kun eivät mitään halpoja ole ettei tule turhaan ostettua.

• katja

Hei!
      Mulla kans selkäkipuja, kylläkin oli jo ennen raskautta työn ansiosta. Nyt rv 12 1. Lueskelin tuossa netistä, että mobilat-voidetta ja tätä kovasti mainostettua zon-geeliä ei saisi käyttää raskauden aikana?? JÄrkytyin, koska olen käyttänyt mobilatia, herään yöaikaan tuskaan ja mikään muu ei auta kun voide. Zon-geelistä saattaa aiheutua sikiövaurioita tuoteselosteen mukaan. Onko muilla kokemuksia tästä? Neuvolasta en ole vielä kysynyt, kun asia selvisi vasta. Kun ei viitsisi särkylääkkeitäkään syödä.

• ???

Samaa ainettahan ne geelitkin sisältää kun tabletit. Turvallisin mielin raskausaikana syödään Panadolia! Alkuraskaudessa saatavissa kirjoissa alleviivataan, ettei MITÄÄN käsikauppalääkkeitäkään saa syödä, ellei tiedä niiden olevan turvallisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe