Pohjan öljyäminen?

aaa

Onko auton pohjan öljyämisestä hyötyä, vai onko se taakse jäänyttä aikaa? Aikaisemminhan pohjia on öljytty. Kyseessä on sen hintaluokan auto että ei kannata ammattilaiselle viedä.

17

14785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx

      Ehkä pohjan öljyämisestä jotain pientä hyötyä on, mutta mikset samantien käyttäisi oikeaa alustamassaa? Aine itsessään ei paljoa maksa ja sen levittää lähes samalla vaivalla kuin öljynkin, ja lopputulos on aivan eri luokkaa!

      • ei näin

        Vanhaan rassia ei pidä mennä enää massaamaan kokonaan, varsinkaan jos se on ruosteherkkää mallia tai ruostuminen on jo aluillaan. Tällöin ruostuminen vain kiihtyy. Massausta voi suositella ainostaan pyöränkoteloihin ym. kohtiin jotka joutuvat pyöristä tulevan sorasuihkun kohteeksi. Tällöinkin pitää vanha irtoava massa ja muu moska puhdistaa huolellisesti pois ja varmistaa ettei alta löydy ruostetta.

        Eri asia, jos autosta löytyy paljasta peltiä johon ruoste ei ole tarttunut. Sellaisen alueen voi massata, kunhan sen ensin puhdistaa huolellisesti.

        Tuo ruosteen etsiminen edellyttääkin sitten muuten raakaa kättä. Päällepäin aivan asiallisen näköinen kohta voi osoittautua mätäpesäkkeeksi kun sitä vähän sopivalla piikillä raapii ja painelee. Jos alta löytyy umpiruostetta -> kaikki poistettava ja hoidettava kondikseen.

        Muu alusta kannattaa suojata kotelosuoja-aineella tai minimissään vaikkapa teräketjuöljyllä. Nämä pehmittävät vanhan massan ja tunkeutuvat sen läpi antaen jonkinmoista suojaa. Tämä käsittely kannattaakin tehdä sitten joka vuosi, todellakin joka vuosi. Tämä ei ole kovin kallista, mutta näin vanhakin rassi pysyy kunnossa.


    • JEP

      Älä nyt öljyä ainakaan laita! Joskus sitä on tehty mutta nykyään tiedetään, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

      • xxx

        Kerropa tarkemmin mihin väitteesi perustat, mutu-tietoon, tutkimuksiin, asiantuntijoiden lausuntoihin?

        JÄTEöljyä on kehotettu välttämään sen sisältämien syövyttävien aineosien vuoksi, mutta esim. uudesta teräketjuöljystä ei ole mainittu mitään.

        Itsellä vuosien ja useiden vanhojen autojen kokemus asiasta, eipä ole tarvinnut katua. Sitkostettu öljy pehmittää massan juuri niin kuin pitääkin. Toki ohut kotelosuoja-aine on parempaa.


      • Pave
        xxx kirjoitti:

        Kerropa tarkemmin mihin väitteesi perustat, mutu-tietoon, tutkimuksiin, asiantuntijoiden lausuntoihin?

        JÄTEöljyä on kehotettu välttämään sen sisältämien syövyttävien aineosien vuoksi, mutta esim. uudesta teräketjuöljystä ei ole mainittu mitään.

        Itsellä vuosien ja useiden vanhojen autojen kokemus asiasta, eipä ole tarvinnut katua. Sitkostettu öljy pehmittää massan juuri niin kuin pitääkin. Toki ohut kotelosuoja-aine on parempaa.

        Öljykin on parempaa kuin ei mitään! Pelkkä kova massa on kaikein huonoin ratkaisu niinkuin tuossa jo todettiin. Älä myöskään missään tapauksessa käytä jäteöljyä! Jos tosiaankin autosi on siinä iässä että ajattelit työn suorittaa itse niin oikeastaan yksi hyvä konsti on laittaa ohutta massaa ja öljyä sekaisin jolloin sinne saa paremman kerroksen ja se ei kovetu. meinaan pelkkä öljy tahtoo huuhtoontua liian helposti pois mikäli et jostain löydä laivan potkuriakseli öljyä (sekin pitää levittää lämpöisenä
        sen verran paksua tavaraa) Massa/öljy suhde noin 1:1
        suhteellisen hyväksi havaittu konsti.


      • MOK
        Pave kirjoitti:

        Öljykin on parempaa kuin ei mitään! Pelkkä kova massa on kaikein huonoin ratkaisu niinkuin tuossa jo todettiin. Älä myöskään missään tapauksessa käytä jäteöljyä! Jos tosiaankin autosi on siinä iässä että ajattelit työn suorittaa itse niin oikeastaan yksi hyvä konsti on laittaa ohutta massaa ja öljyä sekaisin jolloin sinne saa paremman kerroksen ja se ei kovetu. meinaan pelkkä öljy tahtoo huuhtoontua liian helposti pois mikäli et jostain löydä laivan potkuriakseli öljyä (sekin pitää levittää lämpöisenä
        sen verran paksua tavaraa) Massa/öljy suhde noin 1:1
        suhteellisen hyväksi havaittu konsti.

        ... voisi tosiaan olla hyvä.

        Öljyämisestä ei muuten ole kokemusta, mutta metallirunkoisen ruohonleikkurin teräkotelon olen muutamana syksynä käsitellyt painepesurin jäljiltä teräketjuöljyllä (yleensä laitan kotelonsuoja-ainetta, jos sitä varastossa sattuu olemaan). Minusta öljyssä on ongelmana pysyvyys - öljy valuu pois jo muutamassa päivässä. Tietenkin autonpohjassa on mm. vanhaa massaa joka sitoo öljyä, mutta siitä huolimatta en usko öljyn siellä kovin pitkään säilyvän.

        Minun mielestä aineen pitäisi autonpohjaan olla hiukan tanakampaa kuin pelkkä öljy - ehkä tosiaankin öljyn ja massan seosta (tai sitten kotelonsuoja-ainetta - mitähän siitä tulisi jos sotkisi kotelonsuoja-ainetta ja alustamassaa keskenään?)


    • massaaja

      Jos auton pohjassa on ruosteen alkua kannattaa se puhdistaa, ja laittaa kotelosuojaa eikä öljyä. öljy kun ei siellä pysy. kotelosuoja imeytyy pohjaan ja suojaa sen. lisäksi olen joskus laittanut alustamassaa, mutta nimenomaan sen kotelosuojan päälle.

      • MOK

        Minulla on sellainen käsitys, että ruostesuojausliikkeet (ainakin se jota minä olen käytänyt) tekevät juuri kertomallasi tavalla. He laittavat pestyyn auton pohjaan ensiksi ohutta imeytyvää ruostesuoja-ainetta ja sen päälle kulutusta kestävää massaa.


      • Anonyymi

        Jos saumat ruosteessa siitä jopa etua kun ei raavi pois, imeytyy ruosteeseen ja saumaan. Vain painepesuri pesu keväällä ja antaa kuivaa ensin kunnolla. 20vuotta joka autolla ajettu eikä ole tarvinnut hitsailla. Joihinkin ranskalaisiin ei tarvi tehdä mitään eivät tunnu ruostu van.


    • ASDF

      Pensselilla pohjaan. Oli mersulehdessa jokuenn vuosi sitten tuollainen konsti, ja rauta pysyy kovana.

      • Mobilisti

        Itse ruiskutin aikoinaan kuumana kesäpäivänä,vanhan diesel-golfini alustan kauttaaltaan alustamassan/tervan sekoituksella.

        Oli helppo kaataa paineilmaruiskuun liitettävään alustamassapurkkiin sekaan sitkosaineeksi juoksevaa venetervaa - hyvä tuli,ja katsastusmieskin kehui.

        Hauskana pointtina mainittakoon,että lämpimällä ilmalla kyllä olisi auton marketin pihalta voinut löytää vaikka silmät sidottuna - niin täyteläinen oli tervantuoksu vielä kuukausiksi eteenpäin,mutta miellyttävähän se vaan on!

        Nuorena poikana ollessa muistan kuinka kaverillani oli vanha vauxhall victor,jossa oli aiemmin tupakoitu niin runsaasti,että autossa oli todella tunkkaista matkustaa.
        No,hänhän kätevänä poikana irroitti auton lattiamatot,ja maalasi auton sisälattiat ns.tervamaalilla,jonka jälkeen tilalla oli vieno tervantuoksu...


    • a.r

      jos kaaran pohjassa ruostetta näkyvissä,niin silloin öljyä pohjaan.
      itse olen käyttänyt jäteöljyn ja vaseliinin sekoitusta eli molempia saman verran pyttyyn.
      ruiskuna hiekkapuhallus pistooli johon öljy imetään 3 metrin hydrauliletkua pitkin noin 6 litran kannellisesta teräskattilasta.
      öljy vaseliini seos kuumennetaan töhöllä melkein kiehuvaksi ennen ruiskutusta.
      auton pohjasta suuremmat moskat pois ja sitten
      öljyäminen.

      • ohoh

        Minkä ihmeen takia? Siinähän tulle mm. rikkiä mukana! Ei taatusti terveellistä alustalle!


      • Anonyymi

        Varmaan jokainen on huomannut miten paljon näitä 70- ja 80-luvuilla öljyttyjä autoja on vielä liikenteessä. Eli tosi hyvin toimii.


    • liinatukka

      Itse käytän pellavaöljyä sekä koteloissa että alustassa. Haisee hyvälle ja kuivuessaan tekee läpikuultavan suojakalvon raudan päälle ja kestää pari vuotta. Tuon kylmäpuristetun pellavaöljyn etu on siinä että sen partikkelikoko on pienempi kuin alustamassojen eli se tunkeutuu pienempiikin huokosiin, lisäksi se työntää mahdollisen kosteuden tieltään ja blokkaa ruosteen estäen sen etenemisen. Lisäksi nuo partikkelit laajenee kuivuessaan eli suojaa paremmin. Tuleepahan aina auton kunto tarkistettua kun parin vuoden välein laittaa uuden suojauksen. Varsinkin kun itse tekee niin tuo "terveysvaikutteinen" öljy on mitä paras suoja-aine.

    • Anonyymi

      Ainakin monet saksalaismerkit käyttää pohjissa ja pyöräkoteloissa ja saumoissa sitkeää polyuretaanipohjaista massaa. Siihen ei tunkeudu mitkään öljyt eikä massat. Tuon sitkeän massan alle kun ruoste pääsee esim kiveniskusta tai saumoista, niin peli on aika nopeasti menetetty. Kotelot voi silti suojata vaikka pellavaöljyllä tms. Ruostevauriohitsauksia kun paljon tehnyt niin monen auton helmakotelo on ulkoapäin ehjän näköinen mutta ei kestäkään koputtelua kun on ruostunut sisäpuolelta.

    • Anonyymi

      Minä olen suihkuttanut kesällä todella kuivaan pohjaan Aurinkukkaöljyä, siis ruokaöljyä. Se imeytyy kolhujen alle/sisään ja hyvin on toiminut. Lienee myös egologista. Siin niihin museoautoihini ja kaverien autoihin.

      Ei tavallinen auto tarvis mitään ajetaan 400 000 km ja 16 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe