asuminen opintotuen varassa

jjjepppe66

Oon ekaa kertaa muuttamassa yksin vuokra asuntoon kotoa. Käyn ammattikoulua ja olen muuttamassa eri paikkakunnalle toiselta ja olen 18v. En käy missään töissä joten ei ole mitään tuloja. Olen katsellut asuntoa jossa on vuokra 335e/kk.
Opintorahaa ja asumislisää mulle myönnettäisiin laskurin mukaan n. 448e/kk ja opintolainaa lisäksi 300e/kk jota en ajatellut ottaa.

Kämpässä on tämä takuuvuokra niin pitääkö se maksaa etukäteen kun kämppään muuttaa ja sen lisäksi myös kuukauden vuokra?
Mietityttää myös että pärjääkö noilla tuloilla omassa kämpässä. Vesilasku sisältyy vuokran hintaan mutta sähkö on varmaan erikseen. Ja olen nyt opiskellut 1 vuoden myönnetäänkö opintotukea vain yhteensä 3 vuodeksi vai voiko poikkeuksellisesti hakea uudestaa että saisi vielä 4. vuodelle jos opinnot jatkuvat vielä vähän aikaa? Joutuuko asuntohakemuksen ja asumislisän hakea joka kuukausi uudestaan? Ja kämpän saatuaan kun hakee asumislisää niin kestääkö siinä kauan yleensä kun tulee ensimmäinen, kun joutuu hetken aikaan asumaan omillaan. Ja voiko takuuvuokran maksua pyytää lisäksi tai sitten esim. jos sossu maksaisi sen.

On vähän uutta tää mulle ja en ehkä osaa kirjottaa kauheen ymmärrettävää tekstiä mut koittakaa ymmärtää:D

3

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha opiskelija

Takuuvuokra tulee maksaa enne kuin muuttaa. Se on siis takuu siitä, että sulla on rahaa maksaa vuokraa jatkossakin. Saat sen takaisin kun muutat pois, jos kämppä on samassa kunnossa kuin sisäänmuuttaessa. Jos opinnot jatkuu, voi varmaan jatkoajalle hakea opintotukea, siitä on vaikea arvioida, meneekö läpi.

Asumilisä annetaan yleensä opintoejn keston mukaan,eli joka kuukausi ei tarvitse anoa erikseen, vain silloin, jos esim. vuokra muuttuu. Hakemusten käsittelyajoista en osaa sanoa. Kela ei maksa takuuvuokraa, mutta voit kysyä esim. sossusta, avustaisivatko he siinä.

• jjjepppe66

kiiits tää auttoi vähän eteenpäin

• Taku90

Niin paitsi sossu ei tässä tapauksessa varmasti myönnä rahaa takuuvuokraan, koska muutto ei johdu työ-tai perhetilanteesta.Sanoisivat varmaan, että asu mielummin kotona. Toki sosiaalista luototusta voi kunnalta kysellä, mutta sehän on kunnille vapaaehtoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      140
      1745
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1658
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1410
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1154
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      277
      1107
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      958
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe