oiko kellään tietoo että paljonko tuommoset aurat vaatii hp taraktorista?
4 siipinen sarka aura
18
3418
Vastaukset
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
N. 100hp, jos muovisiivet niin vähempikin piisaa.
- finnursus
Pissaa? Tarkoitin HevosenPieruja HP
Nyt sanon HV, haista vittu! - Jaettu_ilo
finnursus kirjoitti:
Pissaa? Tarkoitin HevosenPieruja HP
Nyt sanon HV, haista vittu!Nuuskitaanko kimpassa?
- No kyllä
Ne ainakin ursuksen perässä tulee kuinka päin vaan.
- savua putkeen
Riippuun kynnettävän maan kovuudesta eli kosteudesta eli kyntöajankohdasta.
Tuo mainittu 100 hv on hyvä luku. - Kyntäjän poika
En osaa sanoa että paljonko vaatii tehoa, mutta 680 Fiatilla ja 602 Valmetilla ainakin kulkee. Nelisiipistä Överumia ja Kvernelandia olen kiskonut.
Kierrejousilla oleva Fiskars vaatii isomman traktorin tai kunnon keulapainot (kuormaajan), on raskaampi vetää ja nostaa.
Sadalla hevosella kulkee todella iloisesti.- kovaa maata kyntänyt
Kolme siipeä on maksimi Fiat 680:lle tiukassa savikossa. Multa- ja turvemailla ja vastaavissa varmaan neljäkin siipeä on ok. Edellä mainittu 100 hp lienee hyvä nyrkkisääntö jäykemmillä mailla, ja painoa saisi koneessa olla 4 tonnin paikkeilla.
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
kovaa maata kyntänyt kirjoitti:
Kolme siipeä on maksimi Fiat 680:lle tiukassa savikossa. Multa- ja turvemailla ja vastaavissa varmaan neljäkin siipeä on ok. Edellä mainittu 100 hp lienee hyvä nyrkkisääntö jäykemmillä mailla, ja painoa saisi koneessa olla 4 tonnin paikkeilla.
Multa ja turvemailla on se huono puoli, jotta tarttuu määrätyssä kosteudessa terässiipeen ankarasti, joten kyllä sekin kysyy tehoa. Siksi muovisiipisillä kyntäneenä on kokemus se että menee jopa alle 100heppaisellakin, se tiukahko savikin. Mulla on toki se nelisiipinen muovisiivillä ja paluuaurana. Eli Kvernelandin täysautomaattiversio ja veturina V-6400:nen. Ehkä se voimanpuute tulee paluuauroissa vastaan nostolaitteen nostotehossa, eli sitä pitää olla. Toisaalta päädyin muovisiipeen sen takia, kun 4-siip. täysautomaatti sarkaaura metallisiivin painoi vai pikkasen vähempi kuin 4-siip. täysautomaatti paluuaaura muovisiivin. Mutta kynnettäessä muovisiipi on kevyempi vetää.
- Kyntäjän poika
kovaa maata kyntänyt kirjoitti:
Kolme siipeä on maksimi Fiat 680:lle tiukassa savikossa. Multa- ja turvemailla ja vastaavissa varmaan neljäkin siipeä on ok. Edellä mainittu 100 hp lienee hyvä nyrkkisääntö jäykemmillä mailla, ja painoa saisi koneessa olla 4 tonnin paikkeilla.
Juuri näin.
Olen kyntänyt savikkoakin, ei nyt mitään ihan älytöntä, nelisiipisellä. Savikon kyntämisessä ratkaisee ajankohta, sopivan märkänä menee sekin. Omat maat lähinnä hiekka-ja turvemaita, ne on keveitä muokata.
100 Heppaa nelisiipiselle on ihan sopiva teho ja jää vielä vähän reseviinkin. Samoin tuo 4 tonnin paino on sopiva, ei lopu pito, jaksaa nostaa ja pysyy keula maassa.
Tosin aika paljon näkee 150-200 heppaisia mönstereitä nelisiipisen auran edessä, siinä palaa kyllä polttoainetta ihan turhaan, nopeutta kun ei voi enempäänsä nostaa. - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kyntäjän poika kirjoitti:
Juuri näin.
Olen kyntänyt savikkoakin, ei nyt mitään ihan älytöntä, nelisiipisellä. Savikon kyntämisessä ratkaisee ajankohta, sopivan märkänä menee sekin. Omat maat lähinnä hiekka-ja turvemaita, ne on keveitä muokata.
100 Heppaa nelisiipiselle on ihan sopiva teho ja jää vielä vähän reseviinkin. Samoin tuo 4 tonnin paino on sopiva, ei lopu pito, jaksaa nostaa ja pysyy keula maassa.
Tosin aika paljon näkee 150-200 heppaisia mönstereitä nelisiipisen auran edessä, siinä palaa kyllä polttoainetta ihan turhaan, nopeutta kun ei voi enempäänsä nostaa.Joo, näin se vain on. Turha polttaa isolla koneella polttoainetta pienen auran edessä. Mutta muovisiivestä vielä. Olen kyllä yllättynyt sen toimivuudesta, ittellä sellaista peltoa jossa on kivisyyttä. Ei nyt mitään mahdotonta, mutta kumminkin ensin arvellutti se, miten se voi olla mahdollista muovisiiven kestävyys. Mutta uskottava on ja samaa kertovat nekin, jotka ovat ostaneet Pohjanmaan Ylijäämätuotteelta tarvikemuovisiivet metallisten tilalle.
- finnursus
kiitokset vastanneille. tarkotus ois vetää auraa 914 urkilla jossa tupessa kuormaaja.
- Siivetön
En ole ikinä kyntänyt metriäkään ja vähistä äestämiskokeiluistanikin on kulunut yli puoli vuosisataa, mutta mietiskelen tuota tehontarvekysymystä. Eiköhän traktorin paino ole oleellisempi kuin teho? Vähälläkin teholla voisi kuvitella kynnettävän monisiipisenkin auran kanssa (sopivalla voimansiirron välityksellä eli pienehköllä vaihteella, nopeuden kustannuksella), kunhan pitoa piisaa. Toinen juttu on sitten nostolaitteiden kapasiteetti ja etupään keveneminen aura ylös nostettuna.
On tietenkin totta, että traktorin paino ja moottoriteho kulkevat käsi kädessä. Jos värkillä on painoa neljä tonnia, löytyy pellin alta käytännössä enemmän papuakin kuin kaksitonnisesta.
Oma iäkäs mökkileluni painaa 2,5 tonnia ja moottorissa on tehoa tarpeisiini nähden vähintäänkin riittävästi, kuutisenkymmentä kaakkia. Sillä lanailee tietä kummasti, saunapuut kulkevat iloisesti ja laiturikin nousee maalle köykäisesti.- maalajiratkaisee
Tuollaisella 60 heppaisella traktorilla kulkee maalajista riippuen 2- tai 3-siipiset aurat, jopa 4-siipiset oikein kevyellä maalajilla. Eli se on niin suhteellista, kun maalaji ratkaisee todella paljon. Auroja on myös monenlaisia, jos on 2 x 16" aurat, niin vedättää jo kummasti, mutta 3 x 14" ja jopa 4 x 14" aurat voi mennä ihan hyvin, kun maalaji ei ole oikein jäykkää. Kyntäsyvyys ratkaisee myös tosi paljon.
Aikoinaan meillä oli kotitilalla pieni Fordson Dexta ja siinä perässä 2 x 14" aurat, hyvin kääntyi maa, mutta meidän savimailla ei yhtään lisää siipiä kaivattu. Naapurikylällä kyntivät hiekkamaita samanlaisilla Fordson Dextoilla ja Ford 3000 traktoreilla 3 x 14" auroilla kevyesti.
- rattori
Riittävästi...kun on vääntöä koneessa...ei tartte 100 hv...edellyttää riittävää painoa väh. 3500 kg ...ja raapii joka nurkasta. 90 hv riittää usein... Fiat 850 ja MF 689 kulkee helposti...oli sitten ruotsin tai norjan aura...-70 luvun kotimaisilla oli yhtä tuskaa...jos ei automaatti malli. Hyvissä olosuhteissa ei tarvitse edes vetäviä eturenkaita...
- rattori
Tietenkin...Massikan tyyppi on 698 ei 689...mielestäni olen tarkka näissä asioissa...mutta joskus tulee näppihäiriöitä.
- Nuuksinisti
Kverneland aurat kulkevat kevyesti 80 heppasellakin nelivedolla,, painoa vaan nokaan tarpeeksi. Kokeiltu on. muilla auroilla kulkee huonommin.
- jd5
Tehontarve riippuu todella valtavasti maalajista, kyntösyvyydestä ja viilun leveydestä sekä itse aurasta. Omilla keveillä ja keskijäykillä mailla 80 heppaa riittää hyvin 4x14 Överumille runsaan parinkymmenen sentin syvyiseen kyntöön. Nokkapainoa pitää lisätä. Itse asiassa pito loppuu lähes aina ennen kuin voima.
Naapurikunnassa jäykällä maalla 140 hp on todella tarpeen eikä tehoreserviä jää. - juitri
nyrkkisääntönä voi pitää 20 hv siipeä kohti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 991690
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151531- 1391434
- 981420
- 761336
- 1181195
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2701089- 691001
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18975- 37957