Mustassa yössä....

lepakot lentää
harakat istuu lehdettömissä
puissa ja nauraa

yö oli painajainen
paholainen
pelkäsin sen nielaisevan minut
suureen kitaansa

heräsin viimehetkellä
ja muistin sinut

jostain kaukaa saapui valo
tutuissa vaatteissasi

10

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno, hieno runo! Runot (ja musiikki) ovat hienoimmillaan silloin kun se sisältää sekä sanomaa, tunnelmaa että jonkilaista rytmiikkaa tai soljuvuutta. Tässä oli ne kaikki :)

      • Liona

        Kiitos vastauksestasi, omasta mielstäni tässä olisi ollut
        parantamisen varaa, varsinkin loppua kohti. Silti oli
        kiva kuulla mitä siitä itse tykkäsit.


    • Ceero

      Totta:
      Tunnelma iskee heti ensimmäisessä säkeessä painajaismaisesti ja kuvaus tiivistyy jatkossa.

      Runon selkeä ja pelkistetty rakenne on tiivistempoinen ja sieppaa lukijan heti omaan tunnelmaansa.

      Runon tempo on nopeasti vaihtuva. Painajainen muuttuu hetkessä. Oikeastaan viimehetkessä helpottavaan havahtumiseen ja kauniisiin muistoihin, jotka tuovat valon tuohon yön synkkään pimeään hetkeen.

      Lyhyessäkin runossa voi olla ja onkin tarina. Tarina, joka syntyy lukijan mielessä ja on syntyvissä mielikuvissa pidempi kuin itse runo. Pidempi ja mielenkiintoisempi.
      Tarina ottaa rakennusaineensa runon viitteistä ja muovautuu lukijan omiin tunnelmiin.
      Ei ninkään selkeän yksinkertaisina sanoina, vaan pikemminkin utuisina monitahoisina mielikuvina, jotka hakeutuvat runon tarinaksi vailla tarkoin määriteltäviä yksityiskohtia.

      Runo on luovuuden tuote ja sen kauneus on löytäjän palkinto.
      Runon kauneus voi olla romanttinen elämys, tai voimakkaiden tunteiden tyrskyävä meri. Se voi olla sanojen äärettömyys, lauseiden avaruus ja se voi olla kaipuun haikeus, se voi olla mitä vain.
      Se voi olla sanotut sanat, tai se voi olla juuri ne sanat, joita ei sanota.
      Ei kai runon kauneudelle rajoja ole ja sinun luovuutesi osaa käyttää tuota rajattomuutta.

      Kiitos!

      • Liona

        Oikeastaan tämä on jo kirjoitettu vuosia sitten, jonkinverran
        päivitettynä vain. Kesän valoisten öiden jälkeen mun on vaikea
        tottua pimeisiin öihin ja heräsinkin painaisuneen enkä uskaltanut nukkua
        ennenkuin aamu alkoi sarastaa. Siitä tämä runo jolle annat liiankin hyvän
        palautteen. Niinkuin tuossa edellä jo mainitsin, tuo lopuusäkeistö
        jäi jotenkin töksähteleväksi.

        Kaunis kiitos taas kerran Ceero!


    • minuuteni

      Wautsi, olipa hieno runo.
      Turhan sanahelinän sisään on helppo piilottaa se, ettei ole mitään sanottavaa.
      Muutamalla sanalla voi kuvata kaikkeuden.
      Tulipa mieleen Edith S.

      • Liona

        Kiitos sanoistasi minuuteni ja siitä että yleensäkään luit ja
        vastasit siihen ja kiva kun pidit, tuosta lopusta huolimatta jossa
        rytmi ikäänkuin muuttui.


    • Pidin, mutta en osaa selittää miksi. Ehkä ei aina tarvisekaan :)

      • Liona

        Niin käy minullekin usein, pidän lukemistani runoista mutta
        olen huono kommentoimaan mikä niissä viehättää.

        Se että pidit riittää hyvin.

        Kiitos DBW! .


    • Ich bin...

      Sankari pelastaa neidon pahan unen pauloista.

      Pidin runosta paljon, kiitos!

      • Liona

        Kiitos itsellesi palautteesta. Koen pimeät yöt melkein ylitsepääsemättömänä
        painajaisena jonka vain valon tulo pelastaa, elikkä valo on sankarini tässä
        runossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe