Käytetäänkö isännöintialalla TES:iä vai onko sellaista ollenkaan?
Jos menee isännöintiharjoittelijaksi niin mikä olisi sopiva palkka, ehkä joku 80% peruspalkasta?
Isännöintialan palkka/TES
3
5994
Vastaukset
- katso ettei kaduta
Kiitos hyvästä kysymyksestä! Isännöintialalla ei ole TES:iä isännöitsijöiden vanhoillisuuden takia. Alalla on oletus, että hyvä isännöitsijä kykenee sopimaan itselleen oikean tasoisen palkan ja hyvät muut edut. Mutta mistä aloittelija tietää, mitä "eduilla" tarkoitetaan, kun alalla ei ole muuta kuin voimassa olevat lait? Kun aikoo tehtä työsopimuksen isännöitsijäyritykseen, kannattaa lukea mm. kiinteistöalan toimihenkilöiden yleissitova TES, sillä siinä on ne edut mm. sairausajan-, äitiys/isyysajan palkan suhteen, joita kiinteistösihteerit tai kirjanpitäjät saavat samassa toimistossa. Samoin on irtisanomisaikojen ym. terveyspalveluihin liittyvien etujen kanssa.
Isännöitsijän työajat ovat vaihtelevat kokouskausien pitkien päivien ja vuoden loppupuolen normaalin ajan suhteen. Kannattaa sopia myös työajasta, sen sijoittumisesta vuorokauteen, ylitöistä, viikottaisesta/kuukausittaisesta maksimityöajasta ja liukuvasta työajasta ja ajasta, jonka sisällä liukuma on tasoitettava. Mikään isännöintialalla ei ole niin ikävää kuin sopimaton tilanne työajoista ja liukumista. Jos mitään ei ole sovittu, eikä ole sähköistä kulunvalvontaa, niin yritys vedättää sinua mennen tullen.
Peruspalkka vaihtelee alueittain runsaasti. Palkoista ja työn moninaisuudesta saa jonkin käsityksen Isännöintiliiton materiaalista osoitteesta: http://www.isannointiliitto.fi/attachements/2010-05-27T10-04-2541.pdf .
Tälläkin keskustelupalstalla on ollut muutama aiheketju isännöitsijän työstä ja palkoista. "Isännöitsijän työ" löytyy haulla ta selaamalla riittävästi taaksepäin.
Niin ja vuosilomapalkan laskenta kannattaa tarkastaa huolella, sillä vielä on toimistoja jotka eivät huomioi kokouspalkkioita vuosilomapalkan laskennassa. Puute tuntuu sitten myös lomarassa ja eläkkeessä.- AWDSdd33
Kiitoksia kovasti hyvästä vastauksesta. Ihmettelinkin, miksei varsinaista TES:iä löytynyt.
Kyllä tämä isännöintiala kiinnostaa, ja minulla on sopiva pohjakoulutuskin alalle. Ajattelin esimerkiksi oppisopimuksella suorittaa isännöinnin ammattitutkinnon tai sitten työharjoittelun kautta vakiintua isännöinnin ammattilaiseksi-
- Helppohommaalapois
3500e/kk kokouspalkkio känny. 2-5 vuoden päästä 4000e. Sen jälkeen burn-out ja sairaseläke tai alan vaihto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214