Ajoleikkuurin talvisäilytys

KuinkaOn

Jonsen ajoleikkuri pitäis jättää mökille talvisäilytykseen. Kuinkas olette yleensä toimineet? Ottaakko akku kaupunkiin lämpimään kellariin vai jättääkkö paikoilleen leikkuriin? Laittaakko tankkiin stabilaattoria vaikko vanhat bensat vaan. Vanha työnnettävä ja moottorisahakin ovat olleet pelkällä bensalla jo useamman talven ja hyvin on keväisin käynnistyneet. Tää ajoleikkuri kun on sentään kolmen tonnin hintainen ja bensasysteemit vähän erilaiset ku noissa pikku strattoneissa niin aattelin ettei talvella ainakaan pilaantuis. Stabilaattorista ei ole kokemuksia et onko enempi hyötyä vaikko turhaa sotkemista? Niin ja mitähän muuta kannattais huomioda lekkurin talvitelakoinnissa?

10

4027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tankki täyteen

..ja bensahana kiinni. Asenna bensahana, jos ei vielä ole; kaasari voi tulvia kohtalokkaasti kampikammioon talven aikana. Itsellä tuommoisen kärsinyt kone ja bensahanalla tuo on estettävissä.
      Stabilointiaineista ei muuta kokemusta, kuin m-pyörässä, en tiedä oliko siitä mitään apua, säilytin pyörän lämpimässä.
      Akku mukaan ja välillä talven vähän latausta.

• Jonseretti

Pyöriä kannattaa säästää laskemalla leikkuupöytä alas jonkun lankun varaan.
      Ja tietenkin leikkuukotelon pesu ja öljyäminen.

• Far Side Farmer

Puhdista kone huolellisesti, varsinkin leikkuupöytä, ettei jäljelle jää kosteutta kerääviä ja pikkujyrsijöitä houkuttavia ruohojäämiä. Öljyä osat, joista maali on kulunut pois. Puhdista myös ilmansuodatin.

Kylmässä säilytyksessä on fiksuinta laittaa stabilaattoria täyteen tankkiin ja käyttää konetta hetken, että stabilaattoripitoinen bensa täyttää myös kaasuttimen ja koneeseen jää täysi tankki stabilaattoripitoista bensaa, näin estät kondenssiveden kertymisen tankkiin ja kaasuttimen tukkeutumisen säilytyksen aikana. Toinen mahdollisuus on tietenkin ajaa tankki tyhjäksi, mutta tässä tulee suurempi riski teräksisen tankin ruostumisesta. Muovitankilla tätä ongelmaa ei ole, joten siinä tapauksessa riittää koneen kuivaksi ajaminen.

Öljynvaihto on hyvä suorittaa samalla kertaa, pyöritä kone lämpöiseksi perusbensalla, vaihda uudet öljyt ja (tarvittaessa) stabilaattorilla vahvistettu bensa ja anna käydä tovi (tai kuivaksi, ellet käytä stabilaattoria). Näin myös uusi öljy leviää moottoriin suojaamaan korroosiolta.

Nämä ohjeet perustuvat kokemuksiin moottoripyörän talvisäilytyksestä. Stabilaattori ei ole kallista, ja yksi purkki riittää moniin talvisäilytyksiin. Nykyaikainen pumppubensa saattaa aiheuttaa tukoksia kaasuttimeen jos sen annetaan kuivua pitkän seisonnan aikana sellaisenaan. Pienkonebensa kestää paremmin säilytystä.

Perinteinen motoristien akunsäilytyskeino on TÄYTEEN LADATUN akun laittaminen pakastimeen. Kylmäsäilytys hidastaa akun elintoimintoja ja näin ollen myös vanhenemista. Jos jätät akun koneeseen, irrota edes akun johdot.

Hihnat kannattaa löysätä, jos mahdollista. Renkaisiin ylipainetta tai kone kannatuksiin, että paino on pois renkailta.

• Stabiili tila

Itse ostin muuan vuosi sitten vetävän leikkurin. Käyttämätön, mutta muutama husovarna oli jäänyt lopettaneen rautakaupan varastoon ja uusi kauppias möi ne pois. Kolmannella leikkuukerralla käynti muuttui epätasaiseksi ja sen johdosta tietty vauhtikaan ei pysynyt tasaisena. Takuuseen vaihtoivat oitis kaasariin kalvoja, mitä lie olleet ja sen jälkeen on toiminut.
        Mikä on johtopäätelmäsi syyn aiheuttajasta?

Mutta sitten uudempaan asiaan. Ajoleikkurin talvisäilytys on ajankohtainen minullakin.
        Mitä ihmeen stabilaatttoria bensaan? Kun en ole koskaan kuullutkaan. Huoltoasemakamaako?
        Ajoleikkurin tankin korkissa lukee että maximi 10% etanolia. Eli ysikasia olen käyttänyt. Pienkonebensa on liian kallista lystiä.

Mutta se stabilaattori, sekö säästää kevätongelmilta (ei lähde käyntiin, vaikka itkisi jne)?

• Far Side Farmer
        Stabiili tila kirjoitti:

Itse ostin muuan vuosi sitten vetävän leikkurin. Käyttämätön, mutta muutama husovarna oli jäänyt lopettaneen rautakaupan varastoon ja uusi kauppias möi ne pois. Kolmannella leikkuukerralla käynti muuttui epätasaiseksi ja sen johdosta tietty vauhtikaan ei pysynyt tasaisena. Takuuseen vaihtoivat oitis kaasariin kalvoja, mitä lie olleet ja sen jälkeen on toiminut.
        Mikä on johtopäätelmäsi syyn aiheuttajasta?

Mutta sitten uudempaan asiaan. Ajoleikkurin talvisäilytys on ajankohtainen minullakin.
        Mitä ihmeen stabilaatttoria bensaan? Kun en ole koskaan kuullutkaan. Huoltoasemakamaako?
        Ajoleikkurin tankin korkissa lukee että maximi 10% etanolia. Eli ysikasia olen käyttänyt. Pienkonebensa on liian kallista lystiä.

Mutta se stabilaattori, sekö säästää kevätongelmilta (ei lähde käyntiin, vaikka itkisi jne)?

"Mitä ihmeen stabilaatttoria bensaan? Kun en ole koskaan kuullutkaan. Huoltoasemakamaako?"

Tommoista kampetta olen motskarin tankkiin laittanut:

http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/client/view/9101/40

Huoltikselta/autotarvikeliikkeestä saa, tuota ja monta muutakin versiota. Itse olen moottoripyörän tankkiin tuota laittanut talveksi ihan varmuuden vuoksi, siinä kun on neljä kaasutinta rinnan eikä huvita ottaa riskejä bensan kuivumisjäämien kanssa. Työnnettävän ruohonleikkurin B&S:n olen vaan ajanut kuivaksi ja hyvin on startannut keväällä. Molemmat kojeet köllöttelevät lämpimässä talvisäilössä.

Stabilaattorin pitäisi estää bensiinin haihtumisesta aiheutuvan kaasuttimien tukkeutumisen ja toimia jäänestoaineena tankissa. Tiedä tuosta sitten. Kyllä se kuivaksi pyörittäminenkin varmaan riittää, mutta ainakin prätkän tankin haluan pitää täytenä ruostumisen estämiseksi.

Nykyajan bensat ovat tuoretuotteita, joten lisäaineistamaton litku ei välttämättä tahdo syttyä kevään tullen.

• Tankki täyteen
        Far Side Farmer kirjoitti:

"Mitä ihmeen stabilaatttoria bensaan? Kun en ole koskaan kuullutkaan. Huoltoasemakamaako?"

Tommoista kampetta olen motskarin tankkiin laittanut:

http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/client/view/9101/40

Huoltikselta/autotarvikeliikkeestä saa, tuota ja monta muutakin versiota. Itse olen moottoripyörän tankkiin tuota laittanut talveksi ihan varmuuden vuoksi, siinä kun on neljä kaasutinta rinnan eikä huvita ottaa riskejä bensan kuivumisjäämien kanssa. Työnnettävän ruohonleikkurin B&S:n olen vaan ajanut kuivaksi ja hyvin on startannut keväällä. Molemmat kojeet köllöttelevät lämpimässä talvisäilössä.

Stabilaattorin pitäisi estää bensiinin haihtumisesta aiheutuvan kaasuttimien tukkeutumisen ja toimia jäänestoaineena tankissa. Tiedä tuosta sitten. Kyllä se kuivaksi pyörittäminenkin varmaan riittää, mutta ainakin prätkän tankin haluan pitää täytenä ruostumisen estämiseksi.

Nykyajan bensat ovat tuoretuotteita, joten lisäaineistamaton litku ei välttämättä tahdo syttyä kevään tullen.

Aika kallista. K-Maatalous möi ainakin männävuosina sellaista ryynimuotoista ainesta, mikä laitettiin bensan sekaan liukenemaan. Tarkoitettu juurikin näihin kaiken maailman talven seisoviin vehkeisiin... Oli jotain alle 5€/pussukka. Annettiin liueta ja pyöritettiin konetta muutama minuutti ohjeen mukaan.

• Far Side Farmer
        Tankki täyteen kirjoitti:

Aika kallista. K-Maatalous möi ainakin männävuosina sellaista ryynimuotoista ainesta, mikä laitettiin bensan sekaan liukenemaan. Tarkoitettu juurikin näihin kaiken maailman talven seisoviin vehkeisiin... Oli jotain alle 5€/pussukka. Annettiin liueta ja pyöritettiin konetta muutama minuutti ohjeen mukaan.

No tuosta LiquiMolyn pullosta on Yamahan tankkiin riittänyt jo kolmeksi talveksi myrkkyä, ja jäi vielä pari annosta jäljelle. Annosteluohje purkin kyljessä on 25 ml/20 l bensaa, eli tuo linkissä oleva annostus ei pidä paikkaansa tai sitten kampetta on lantrattu.

• Vanhus harmajapää

Leikkuria olen säilyttänyt autotallissa, viimetalven poikkeuksellisesti katoksessa, seinät toki ympärillä siinäkin. Ei mitään kikkailuja, akku paikoillaan, ja se on muuten ainakin 15v vanhakin, se akku siis, kone paljon vanhempi, Rally 10HP, vuodelta papu. Ensiyrittämällä käyntiin keväällä, ja samaa hoitoa sille on nytkin luvassa.
      M-pyörää pidän autotallissa, ylläpitolaturissa, käytän pyörää noin kerran kuukaudessa, muutaman minuutin, ei säilöntäaineita tankissa, mutta tankki täynnä.
      Näillä on pärjätty.

• Maalaamalla kuntoon

Mikähän maali kestäisi parhaiten leikkuukotelon sisäpuolella? Vuoden vanhaa etuleikkuriani pestessä iso osa mustasta maalista kotelossa lähti levynä irti ja sen alla oli tietenkin ruostetta. Maalaavatko ne tehtaalla liian öljyistä peltiä, kun ei kestä maali kiinni.

• Tippurilan maalit oy

http://www.fixushuolto.fi/fixus/sp_kmContent3673F

Tuolla kun sivelee, niin kestää. Ja joku liukkaampi maali sitten pinnalle. Jotkun on kuulemma laittaneet helmapelti massaakin, mutta irtoillessaan kerää varmaan vielä pahemmin kosteutta alleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe