Mustamarja-aronia

Söisinkö?

Oletteko syöneet mustamarja-aroniaa? Meillä on lähipuistossa muutama iso puska joiden arvelen olevan aroniaa. Arvaakohan syödä? Marjat ovat tertuissa ja muistuttavat muodoltaan pihlajanmarjoja. Sisällä punertavaa mehua kuten mustaviinimarjassa. Tuskin mikään myskyllinen voi olla niin saman näköinen kuin marja-aronia. Aronian sanotaan olevat hyvin C-vitamiinipitoinen ja muutenkin terveellinen.

8

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

Voihan niitä syödä, mutta itse en erikoisemmin niistä välitä.

• ;))

Älä syö, jos ovat vilkasliikenteisten katujen katveessa. Joskus kauan sitten
      poimin puistosta mustesieniä. Olivatten erittäin herkullisia.

• ...

Riippuu puistosta.

Pakokaasupäästöt ei nykyään enää kovin vaarallisia ole. Mutta voi niissä olla kaikenlaisia muita päästöjä, koirat kuseskineet päälle nyt ainakin. Puistoviljely muotia nykyään, vähän epäilyttää.

=DW=

• O - O

Olen syönyt aina pikkuannoksen, kun näen sopivassa paikassa suuria marjoja. (En ihan tien varressa tai kaupungin keskustan puistoissa.) Yksi tuttu tekee herkullista marja-aroniahilloa, jota riittää jaettavaksikin. Hilloa voi tarjoilla sekä makeiden että suolaisten ruokien kanssa. Aina välillä hillo maistuu ja välillä tulee pidettyä pitkiä taukoja.

Pihlajanmarjasato näyttää runsaalta ja olen ajatellut tehdä pitkästä aikaa tehdä itse pihlajanmarjahyytelöä.

Netistä löytyy kuvia ja paljon erilaista tietoa, myös erilaisia hyödyntämisohjeita. Suosittelen kiinnostuneille.

• kotiviinin ystävä

Onko kukaan teistä tehnyt kotiviiniä ko.marjoista? Sekoitellen muiden puutarhamarjojen kanssa?
      Lähiaikana ajattelin poimia marja-aroniaa ja myös pihlajamarjoja ja laitan ne pakastimeen. Jos vaikka teen ennen joulua kotiviiniä niistä?
      Vinkkejä, kiitos!

• O - O

Ehdotan, että kokeilet hakuja netissä.
      Kurkistin äsken ja luin mm. pitkän jutun Satakunnan Tyrniseuran sivuilta. Ylistivät aroniaa ja kertoivat marjojen sopivan hyvin myös punaviinin valmistamiseen.

• sitroen.

Olenpa noita muutaman kilon syönyt ja ihan katuaidan toisella puolella kasvaneita. Tosin ei kovin vilkasliikenteisen kadun.

Mustamarja-aronian toinen nimihän on mustapihlaja. Marjan mehulla värjätään sekamehu punaiseksi. Uskoisin siitä tulevan mahtavan hyvää kotiviiniäkin. Kerran tein tavallisesta pihlajasta kotiviiniä ja tosihyvää tuli.
      Nyt ei ole marja-aroniaa minulla. Kymmenkunta vuotta teki vähän marjoja, viimeisenä 10 vuotena ei yhtään. Ei auta lannoitus eikä alasleikkaus. Ehkä pitäisi olla kunnon lehmänpaskaa lannoitteeksi, mutta sitä on kaupunkialueella vähän hankalampi järjestää.

Ei kyllä marjo tavallisetkaan pihlajat minun pihallani, kaikkialla muualla kyllä. Vain mustikasta tuli kunnon sato, 1300 neliön tontilta kaksi täyttä ämpärillistä erinomaisen hyviä marjoja!

• *Ihmettelijä*

Kukapa tietää millainen on perinteinen savolainen rytökäs???

Siihen kuulemani mukaan laitetaan kauraryyniä, pihlajan marjoja, porkkanaa ja soijajsuhoa.

En ole ikinä ennen kuullut mokomaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11705
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7946
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      2983
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2248
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      153
      2187
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1646
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      54
      1096
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe