Aikuisen harrastuksiin 150 e/vuosi

Miten saa?

"Aikuiselle voidaan tarvittaessa myöntää tukea harrastustoimintaan
enintään 150 euroa vuodessa erityisin perustein. Tavoitteena on tukea ja lisätä asiakkaitten omatoimisuutta ja aktivoitumista."

Mites te ootte käytännössä saanu tän rahan?

Millasiin harrastuksiin? Miten perustella?

16

3690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu...

Tuo riippuu ihan kunnasta. Jos en väärin muista niin tuontyyppinen soveltamisohje on ainakin Tampereella jossa asiakkaani sai 150 euroa vuodessa uimahallimaksuihin, eli uimisen harrastamiseen. Muistaakseni asiassa oli lääkärin suositus, että esim. uinti olisi suositeltavaa hänen käsivammastaan johtuen, auttaisi paranemaan jne. Tuen hakija oli ollut useita kuukausia sairaslomalla.

http://www.toimeentulotuki.net

• etsi ämpäri

herranen aika sentään... että aikuisten harrastuksiin yhteiskunnan varoja. Kai nyt ämpäri löytyy joten marjaan, niin samalla hyöty itsellesi ettei tarvi mehu ja hillo rahojakin hakea erikseen sossusta.Sienet hoituu samoilla varusteilla.Kuokan kun kerran ostat niin ikäsi sillä maata mylläät ja kasvatat perunat porkkanat lantut ym. syötävät, ei tarvi taaskaan sossuun mennä kun yhdistät huvin ja hyödyn.Mielikuvituksen kuin myöskään järjen käyttö ei ole kielletty vähempi varaiseltakaan.

• sori vaan

Kaikkien selkä ei kestä marjanpoiminta, itselläni tunnin jälkeen selkä oli niin paskana, että sen jälkeen söin kipulääkkeitä yli viikon.

• etsi ämpäri
        sori vaan kirjoitti:

Kaikkien selkä ei kestä marjanpoiminta, itselläni tunnin jälkeen selkä oli niin paskana, että sen jälkeen söin kipulääkkeitä yli viikon.

muitakin yhtä edullisia harrasteita löytyy mikäli on terveydellisiä rajoituksia.Ei pidä itseään rikkoa enempää.

• txt6

Ai jaa..täytyykö meidän työssäkäyvien alkaa maksamaan sun harrastukset? Et taida olla tietoinen sanasta työ ja sen tekeminen. Jos noin laiska olet ni pyydä sossua purskelemaan se ruokas valmiiksi.

• sori vaan

Mieluummin 150€/v ehkäisevää, kuin 6000€/kk sairauskuluja

• rrrrrrrrrrrrrrrt

vedä sä työssä käyvä vittu päähäs saatanan kusipää

• Nevörevör

>Turussa ei latin kopeekkaa. Ei missään nimessä. Pysyvä ohje on että mitään harkinnanvaraista ei myönetä. Aikuisten harrastukisiin, että tavoitteena olisi aktivoida ja mitäkaikkee??
      Juuei onnistu.

• Petu...

Jokaisesta kunnasta pitää löytyä toimeentulotukilain 13§:n mukainen päätös.

Ehkäisevä «toimeentulotuki»
      Kunta myöntää päättämiensä perusteiden mukaan ehkäisevää toimeentulotukea 1 §:n 2 momentissa mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää muun muassa tuen saajan aktivointia tukeviin toimenpiteisiin, asumisen turvaamiseksi, ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi sekä muihin tuen saajan omatoimista suoriutumista edistäviin tarkoituksiin.

* * *

Tuon päätöksen pohjalta voi sitten tutkailla kukin tykönään, että myöntääkö kunta tt-tukea harrastusmenoihin. Jos ei myönnä niin sitten voi vielä miettiä, että onko kunnan päätös lain mukainen, ja ellei ole niin hallinto-oikeus?

Se voipi joskus olla niin, että tukemalla köyhän halpaa harrastusta satasella säästetään muissa menoissa kaksisataa ja köyhä pysyy paremmin työkykyisenä - ja haluisena - luulen?

http://www.toimeentulotuki.net

• väärä pärstäkerroin?

Ainakin Rovaniemellä käytäntö, että pitää olla vuoden toimeentulotukiasiakkaana, ennen kuin antavat HARKINNANvarasta rahaa lasten/perheen harrastuksiin. En saanut muutaman kympin maksua lasten kansalaisopiston harrastuksiin, saatika itselleni. Silloin perhetilanne ja jaksaminen uudella paikkakunnalla enemmän kuin tiukoilla, mutta kun ei. Olisimme saaneet mielekästä tekemistä kodin ulkopuolella ja mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin. Ja sitten kun ja jos HARKINNAN jälkeen myöntävät, harrastus pitää itse maksaa ja sitten sosiaalitoimisto maksaa takaisin. Ainakin näin oli meidän kohdalla. Tiiä sitten päteekö sama sääntö myös "ulkosuomalaisiin" ja yleensä kaikkiin... Onneksi ei tarvitse enää olla sen paikkakunnan sosiaalitoimiston nöyryytettävänä.

• SossuPummi

Sossu vois maksaa mun hampunpolttamisen se kun on mun harrastus.

• 5 ottejia

Mun harrastus on vanhanaikainen viisi olletu jonka lajit on: uinti, puinti, nainti, viinan keitto ja juonti.
      Saiskohan tuohon harrastukseen tukea sossusta?

• isukki..

Ei sitä tiedä ellei yritä. Sananlaskukin sanoo, että yrittänyttä ei laiteta, joten hakemus sisään vaan.

Naiset saa tt-tukea e-pillereihin. Itse kokeilin joskus hakea kondomeihin mutta eivät myöntäneet. Asia kävi KHO:ssa saakka mutta eivät muuttaneet sossun eriarvoistavaa päätöstä. Kyllä vitutti. Siispä paljaalla vaan....

• ...Saxpi...

Eikä se jää edes siihen.. Sossu olettaa että heti ensimmäisenä iltana samaan sänkyyn ja tosiaan ihan paljaalla vetää sitten vaikka kivahan se miehille..
      Aiemmin kysyin että myöntääkö sossu rahaa vieraspatjan ostoon jos on tavannut jonkun kauempana asuvan joka ei päiväseltään voi tulla visiitille välimatkan takia niin ei kuulemma saa rahaa sellaseen.

• onnip3

Olen saanut harrastusrahaa liikuntaharrastukseen työväenopistoon. Olen mielenterveyskuntoutuja ja osasin perustella hyvin että miksi se olisi hyväksi kuntoutumiselleni.

• 32€/kk

Itse saanut fyysisen sairauden vuoksi avustusta uimahallilippuihin. Tässä kunnassa työttömät maksavat saman hinnan uimisesta kuin työssä käyvät. Tuon lipun hintaan sisältyy myös hallin kuntosalin käyttö(2krt/vko).

Terveyskeskuksen kuntoutusjaksoilla ollu 3 kertaa(10-14 käyntiä per jakso) mutta uinti on koettu vähemmän rasittavaksi lajiksi sairaudelleni. Uinti vahvistaa koko kroppaa.

Tk:n allasjumpparyhmään en ole päässyt koska sinne on valtavat jonot ja vain yksi ryhmä. Toimitin lääkärin lausunnon sosiaalitoimistoon jossa ilmeni uinnista olevan hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1496
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      947
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      78
      764
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe