Halvatun kehitysmaa!

AD P. Markkula,

Nettioperaattoreilla olisi varaa tarjota parempaakin mutta raha sanelee, ja prseestä oleva politiikka. Rahakäsitys on niin turtunutta, että jopa ylenpalttinen ahneus kaikkine katettuotto- yms. laskelmineen tuntuu normaalilta toiminnalta. Kaikki se on asiakkailta ja asiakastyytyväisyydestä pois. Tänäpäivänä asiakastyytyväisyys liikkuu alueella "siedettävä". Eli kun asiakas sanoo olevansa tyytyväinen, niin hän on tyytyväinen alueella "siedettävä"... tai jopa "pa5ka".

Kertokaa Elisa ja Sonera, miten esimerkiksi 1 megan uppaus palvelee ammattikäyttäjiä? Se on käytännössä 0.50-0.80 kbps. Tiedätte varmaan ihan hyvin, että sähköinen liikenne on jo vanha toimintatapa yritysten välillä. Miksi se kehittyy järjettömän hitaasti, ja vain tietyillä alueilla?

Suomi on muutakin kuin vain pääkaupunkinseutu. Hyvää rahaa makaa koko Suomen laajuudelta, jossa olisi myös halukkuutta maksaa hyvästä palvelusta. Miksi siis tarjoatte pa5kaa palvelua meille tietyille? Eikö teitä kiinnosta millään tasolla, mitä suomalaiset teistä puhuu ihan kansainvälisestikin? Ja mitä ulkomailla ihan asiantuntijapiireissä puhutaan suomalaisesta Internet-kehityksestä. "It's like 10 yrs behind todays development". "FInland is a developing country of the Internet".

Miltä tuntuisi lukea maanlaajuisesti vaikka tällaista palautetta: "Ei ehdi kissaa sanoa ku on upannu aineiston painoon" tai "ei ole mitään ongelmia nopeuksien kanssa. Leffa latautuu sekunneissa..."? Eikö kiinnosta? Sen sijaan netin palstat on pullollaan otsikoita kuten "Elisa kusettaa... ", "Elisan netti on p*ska", Sonera pätkii... hidastelee...", "Saunalahden mokkula toimii, ei toimi, toimii, ei toimi...". Tätä riittää ihan liikaakin. Kun laittaa Google-hakuun esim. "Elisa" ei ehdi sitä kissaa sanoa kun näkee jonkun negatiivisen kommentin.

Eli... miten voisitte parantaa esimerkiksi minun kohdalla palveluita? Minä pyöritän mainostoimistoa, jossa valmistuu viikottain gigatavujen verran materiaalia, jota lähetellään painoihin, nettikoodareille yms. alihankintapaikkoihin. Kun uppausnopeus on meillä n. 0.65 mbps, ja lähetettävän tiedoston koko 1-3 gigaa riippuen materiaalista ja lopputuotteesta, niin arvatkaa miltä tuntuu sen lähettäminen? Joskus on myös varsinaisia hulabaloo-päiviä kun aineistolla on aikaa minuutteja ehtiä painoon. Silloin otetaan auto alle ja ajetaan vanhaan kunnon tyyliin itse aineisto perille. Itseasiassa harrastamme tätä myös senkin puitteissa, että autolla aineiston toimittaminen on nopeampaa kuin uppaamalla sen netitse. Naurettavaa, eikö totta?

Sitten on nämä paskan sokeroinnit, kuten "NYT VERKON MAKSIMINOPEUDELLA...". Se on ihan puhdasta epärehellisyyttä myydä teoreettisilla ominaisuuksilla jotain. Ferrarin teoreettinen nopeus on n. 2372 kmh, mutta sillä pääsee maantiellä vain esim. 320 kmh. Autoa myydään tällä speksillä. Nettitikuilla saa monilla alueilla hipaisun kenttään. Se tarkoittaa esim. n. kymmenesosaa teoreettisesta maksimista, mutta samalla se reklamaatiotilanteissa ilmoitetaan valitettavaksi verkon maksiminopeudeksi juuri sillä alueella. Se on harhautusta. Mutta onneksi Suomen hyvävelijärjestöt mahdollistaa tulojen kannalta laajan harmaan alueen, jonne ei päästetä moraalista ja eettistä ajattelutapaa. Siellä kieroillaan sanaleikeillä.

Mutta, senverran olen pessimistiksi oppinut, kiitos suomalaisen nettikehityksen, että kehitystä en odota juurikaan oman työurani aikana. Jotkut tiedemiehet ovat kehityksessä niin pitkällä, että arvioivat kuolemattomuuden olevan vain n. 30 vuoden päässä. Meillä suomessa retarditason nettitiedemiehet veistää edelleen työkalunsa piikivestä. VlTTU!

Näihin kuviin ja tunnelmiin, Art Director P. Markkula, Kehitysmaa, Suomi.

0

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

        Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
        Maailman menoa
        413
        1706
      2. Minua itkettää tämä tilanne

        Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
        Ikävä
        105
        1348
      3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

        Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
        Maailman menoa
        171
        1317
      4. Miksi koulut pakottavat

        Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
        Maailman menoa
        117
        1275
      5. Mitkä oli suurimmat

        Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
        Ikävä
        44
        1017
      6. Minulla oli tunteita

        Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
        Ikävä
        63
        936
      7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

        Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
        Suomi24 Blogi ★
        0
        880
      8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

        Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
        Maailman menoa
        92
        871
      9. Se katse silloin

        Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
        Ikävä
        32
        856
      10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

        Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
        Ikävä
        108
        821
      Aihe