Suomenlapinkoira!!

Suomenlappari

Hei! Mietin vain että sopisiko suomenlapinkoira meillepäin? (: Eli se asuisi (tottakai!) meillä täällä sisällä. Lenkkejä sen kanssa tehtäisiin kolmisen kertaa päivässä metsässä juosten luultavasti (: Ja pihalla sitten muuta temmeltämistä. En välttämättä missään seurassa harrastaisi mitään, mutta agilityä ja koiratanssi , sekä ehkä tokoa täällä kotioloissa voisin harjoittaa (:. Päivällä se joutuisi olemaan korkeintaan 7 h yksin. Turkkia jaksaisin kyllä sen kerran pari viikossa harjata.
Ainoa asia mikä vähän pelottaa on se haukkuherkkyys... Mille suomen lapparit yleensä haukkuvat ? Ihmisiä , koiria vai kaikkea? Miten haukkumisen saisi hyvin kytkettyä off-puolelle ? =D

5

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efeffef

      Haukkumista saa lievennettyä, kun totuttaa koiran pennusta asti vieraisiin, toisiin koiriin, ääniin ym. kotona ja ulkopuolella. Jos koira alkaa haukkumaan jollekin, siitä ei pidä piitata edes katsomalla koiraa kohden, jolloin koira päättelee omistajan reagoitsemattomuuden perusteella hakuntansa aika turhaksi. Yleensä mitä meluisammassa ympäristössä koira asuu, sitä hiljaisempi siitä kasvaa.

    • Cat1982

      Lapinkoirat haukkuu herkästi eri mielentiloja. Ne komentaa haukkuen, leikkii haukkuen, ilmoittaa vastaantulijoista haukkuen, haukkuu eroahdistusta yms.. jotkut lappalaiset vaan tykkäävät äänestään, ja haukkuvat ihan muuten vaan. Tietty on näitäkin jotka eivät hauku ollenkaan oikeastaah.

      Pennusta asti on hyvä opettaa olemaan yksin, ettei hauku eroahdistustaan. Turhan haukkumisen tai vaatimishaukun pystyy kyllä kitkemään opettamalla (jos haukkuu, ei saa siitä mitään ainakaan ihmiseltä tai ympäristöltä). Jotkut lappalaiset rähjäävät herkästi hihnassa muille koirille, tai vain turhautumistaan hihnassa jne.. silloin vain pitää opettaa ohittamaan koiria/ihmisiä nätisti välimatkan päästä.

      Lapinkoirathan haukkuvat ihan vain usein sitä mihin reagoivat, eli mihin nyt yleensä muutkin koirat reagoivat, lappalaiset vaan ilmaisevat haukkumalla (tai vinkumalla, mölisemällä jne).

      Eli hyvä sosiaalistaminen ihmisiin, koiriin, kissoihin, hevosiin, lehmiin. Kaikkeen mitä se saattaa nähdä, ja siedätystä eri tilanteihin. Myös on hyvä kouluttaa hyvin koira ja tehdä sen kanssa paljon, jotta se pystyy kuuntelemaan sinua silloin kun tarvitsee. Lappalaiselle on ehkä tärkeintä luottamus ihmiseen.

      Kokonaan haukkumista ei ehkä saa kitkettyä. Varsinkin kun ne saattaa leikkiessäänkin haukkua, eikä sitä pitäisi ehkä kieltää. Jos se kuitenkin häiritsee, niin sitten kannattaa ehkä valita joku toinen rotu.

      • tiedän

        Älä ota lappista jos se joutuu olemaan 7 tuntii yksin, koska se on seurakoira ja ei tykkää olla yksin. Mä asun maalla ja mun ei tarvii ulkoiluttaa mun lappista koska se osaa pysyä pihassa. Sitä pitää ulkoiluttaa ainakin neljä kertaa per pvä.


      • mäkintiedän
        tiedän kirjoitti:

        Älä ota lappista jos se joutuu olemaan 7 tuntii yksin, koska se on seurakoira ja ei tykkää olla yksin. Mä asun maalla ja mun ei tarvii ulkoiluttaa mun lappista koska se osaa pysyä pihassa. Sitä pitää ulkoiluttaa ainakin neljä kertaa per pvä.

        Lapinkoira ei ole seurakoira vaan vahti-piha-yleiskoira, omastani olisi saanut mainion oravakoiran, näämmä suomenpystykorvaa sukujuurissa. Erittäin hyvin viihtyy tarhassa useita tuntejakin päivässä hermostumatta, mitä nyt ajankulukseen haukkuu kauempaakin kuuluvia ääniä. Siis verrattuna omiin paimenkoiratyyppisiin seurakoiriini, jotka haluavat olla metrin säteellä omistajasta lähes 24/7, lapinkoira on paljon itsenäisempi, pystykorvatyyppinen.
        Koiraa tulee lenkittää vaikka se pysyisikin pihassa tai sillä olisi iso tarha.


    • väärä nimitys

      Lappis=labbis=labradorinnoutaja.

      Lappari= lappalaisrotuja oleva koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe