Paikan antaminen vanhemmille henkilöille ratikassa...

apostolinkyytiläinen

Luin jostakin että presidentti Koivisto rouvansa kanssa joutui täydessä raitiovaunussa seisomaan eikä kukaan antanut istumapaikkaa. Eikö pariskuntaa tunnettu, vai halusiko rahvas osoittaa että nyt herrasväki on väärässä paikassa - herrasväki ajakoon pirssillä älköönkä tunkeko köyhän kansan kulkuvälineisiin? Tästäkö lienee ollut kysymys? Olisitko sinä luovuttanut istumapaikkasi?

10

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Koulu-uudistus

        Kysymys lähinnä että osa kansastamme pitäisi aloittaa kaatopaikalta,kuten tuokin on Peruskoulunnoppia.Jossa silloin opetettiin idiooteiksi.


    • rrreallllistttti

      Niin kuin lehtijutussa mainittiin oli se niin täynnä, että paikan luovutus olisi aiheuttanut enemmän sotkua kuin seisottaa Koivistot muutaman pysäkin välin.

      Liekö ap tuntee ratikoiden kapeita käytäviä ja kuinka kamalia ne ovat ihmisiä ja matkalaukkuja tursutessaan, joten olipa kyydissä kuka vain on ratikassa hyvin vaikea edetä yhtään mihinkään aiheuttamatta kaaosta ympärillään. Ja kyse on myös yleisestä matkusturvallisuudestakin.

      Uskon, että Koivistot hesalaisina ovat hyvinkin tutut ruuhkailmiön kanssa.

      Kuka lie keksinyt jutun lehteen sivujen täytteeksi, mutta tosi toivoton yritys saada lehdelle myyntiä.

      • Täysin samaa mieltä

        Järjetöntä vouhotusta täysin turhasta asiasta. Se joka tuosta valittaa ei ole koskaan ruuhkaratikkaa nähnytkään eikä tajua mitään siitä miten mahdotonta siellä on liikkua.

        Tellervo ja Mauno Koivisto sen sijaan vanhoina helsinkiläisinä ymmärtävät asian enemmän kuin hyvin. Ja nyt ääliöt valittavat heidän puolestaan vaikka pariskunnalle itselleen asia oli täysin selvä!

        "Iltalehden haastattelema Tellervo Koivisto ei myöhemmin pitänyt tilannetta mitenkään ihmeellisenä. Hänen mukaansa raitiovaunu oli niin täynnä Ruotsin-laivalta tulevia matkustajia, ettei siellä mahtunut edes liikkumaan.

        Koivistot nousivat raitiovaunun kyytiin Katajanokalla. Istumaan he pääsivät Mannerheimintiellä, kun väki raitiovaunussa väheni."

        "– Ymmärrän hyvin, ettei kukaan antanut meille paikkaansa, sillä se ei edes olisi ollut mahdollista, Koivisto sanoo lehdessä."


    • faösjdfasdkjf

      Hah. Itse matkailin tässä keski-euroopassa. Olen noin kolmikymppinen. Ratikka oli täynnä ja jouduin seisomaan. Onneksi edessä istuva intialaistyttö nousi paikaltaan ja meni seisomaan kavereidensa viereen. Istuin välittömästi tytön paikalle, tässä vaiheessa huomasin että siihen oli tulossa erittäin vanha herrasmies istumaan mutta hitaampana ei ehtinyt. Annoinko herrasmiehelle paikkani? No en :D Vähän ne muut kyytiläiset kyllä tuijottivat minua, mutta en reagoinut mitenkään.

    • ei herrasväkeä

      Mitäs herrasväkeä Koivistot muka ovat? Eikös ne ole sossuja?

      • Hyvät tavat kunniaan

        Kuuluu hyviin tapoihin antaa paikka vanhemmalle henkilölle ja niin fiksut ihmiset tekevätkin. Miksi joillekin hyvät tavat ovat niin vaikea asia?


      • Näin meillä
        Hyvät tavat kunniaan kirjoitti:

        Kuuluu hyviin tapoihin antaa paikka vanhemmalle henkilölle ja niin fiksut ihmiset tekevätkin. Miksi joillekin hyvät tavat ovat niin vaikea asia?

        Koska niitä hyviä tapoja käytetään törkeästi väärin. Osa vanhemmista ihmisistä käyttäytyy täysin öykkärimäisesti vain siksi, että kaikkien nuorempien on PAKKO kunnoittaa heitä. Parikymppisenä typykkänä opastin kerran uutta työntekijää toimeensa. Kahden päivän opetuksen jälkeen tämä viiskymppinen rouvashenkilö oli mennyt tekemään valituksen huonoista käytöstavoistani, koska komentelin vanhempaa ihmistä. Komenteluksi koettiin siis ihan normaali työhönopastus. Samalla metodilla olin opettanut moniamonia ihmisiä samaan työhön. Sain vielä pomolta ja oppilailtani usein erityiskiitosta rauhallisena ja osaavana opettajana.

        Minä olen kyllä vähän sitä mieltä, että kunnioitus täytyy omalla käytöksellään ansaita ja tervettä järkeä saa käyttää. Pelkkä korkea ikä ei saa minua kunnioittamaan ketään, vaikka yleinen kohteliaisuussääntö niin sanookin. Kyllä vetreä kuuskymppinen voi varmasti yhtä hyvin antaa istumapaikkansa kainalosauvoilla könkkäävälle teinille. Jos minä avaan kohteliaasti ovea vanhemmalle henkilölle ja saan kiitokseksi vain nenän nyrpistelyä ja halveksivia katseita samalla kun kiidetään tuhatta ja sataa "vahingossa tönien" ohi (saatan ehkä hieman erottua tuulipukukansan suurista riveistä), niin ihan turha odottaa että avaan sitä ovea sinulle toista kertaa.

        Lähtökohtaisesti olen neutraalin kohtelias kaikille ihmisille keitä en tunne, ikään tai muuhunkaan katsomatta. Jos kuitenkin aistin asenteesta vain happamuutta, töykeyttä ja halveksuntaa, on ihan turha odottaa saavansa minultakaan sen kummempaa vastinetta. Kohtele muita, niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan ja sitä rataa...


    • en anna paikkaa

      En anna paikkaani kenellekkään vain sen takia, että hän on vanhempi kuin minä! Tervettä järkeä voi käyttää! Jos henkilö on selvästi vaivaisen näköinen, ettei jaksa seistä annan kyllä paikkani, mutta on sitä vaivoja ja uupumusta joskus minullakin vaikken vielä ikäloppu olekkaan, joten en välttämättä halua seistä!

    • nuori muttei terve

      Nuori ikä ei sano sitä, ettei ansaitse istumapaikkaa. Minulle alkoi vanhus huutamaan bussissa, kun istuin invapaikalla. No, minäpä nyt satun olemaan raskaana ja kärsimään ennenaikaisen synnytyksen riskistä. Ihan lääkärikin on määrännyt, että jos on pakko kulkea niin sitten joko istumapaikalla bussissa tai taksilla (johon ei sairauspäivärahalla ole varaa...!!). Menipä mummo punaiseksi, kun kerroin syyni toimintaan. Totesin vielä, että rouva hyvä kyllä mahtuu siihen viereen istumaan sikäli että istumapaikka teille kelpaa. Anteeksipyyntöä ei kyllä kuulunut, ja kelpasi se taempana sijainnut täysin vapaakin paikka kummasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      843
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe