Valot pois

Huomio

Osaisikohan joku täällä neuvoa, että miten saa valoautomatiikan pois mk1 facelift Focuksesta?
Tarkoitus olisi laittaa led päivävalot.

18

1544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köf

      Hohtimilla johto poikki ja avot...niin pois on päältä

    • Huomio

      Mikäs johto, katkaisijan takaa vai?

    • köf

      Minä katkaisin kaikki johdot.....


      hihihiiiiiii

    • Huomio

      Jaahas.. kukaan ei vissii osaa neuvoo asiassa, no sitte tutkin asian ja tulen kertomaan miten se onnistuu..

      • höh, höh

        ota automatiikan rele pois


      • Huomio
        höh, höh kirjoitti:

        ota automatiikan rele pois

        Mistä rele löytyy? Konehuoneen sulakerasiasta löytyy yksi, mutta sen poistamalla parkit syttyy edelleen, mutta ajovalot ei..


      • jospa
        Huomio kirjoitti:

        Mistä rele löytyy? Konehuoneen sulakerasiasta löytyy yksi, mutta sen poistamalla parkit syttyy edelleen, mutta ajovalot ei..

        käyttöohje kirja kertoisi sen


      • Huomio
        jospa kirjoitti:

        käyttöohje kirja kertoisi sen

        Ei kerro, olen toki katsonut siitä. Ohjekirjassa mainitaan huomiovalo rele, sen kun ottaa pois, niin parkit palaa, mutta ajovalot ei.. Kuka osaa sanoa mitä ne valokatkaisijan sulakkeet on siellä kojelaudan alla?


    • afaqwfasf

      laita parkit päälle

    • Huomio

      Alkaa olla jo vanha ketju, mutta sain kuin sainkin valoautomatiikan pois. Simppeli hommahan se oli: valokatkaisijasta lähtevät johdot vihreäkeltainen ja vihreämusta vaan poikki. Nämä tulevat samaan napaan katkaisijassa.
      Lupasin kertoa miten se tehdään ja samalla jos joku miettii moista =)

      • asifsafdsfas

        mun mielestä tommoset päivävalot honkkarista on törkeen näköset
        kauheen näkösiä virityksiä tulee kylillä vastaan

        ne kuuluu vaan uusiin autoihin mis ne on valmiina eikä millään nippusiteillä tai pikaliimalla puskureihin limmattu


      • Huomio
        asifsafdsfas kirjoitti:

        mun mielestä tommoset päivävalot honkkarista on törkeen näköset
        kauheen näkösiä virityksiä tulee kylillä vastaan

        ne kuuluu vaan uusiin autoihin mis ne on valmiina eikä millään nippusiteillä tai pikaliimalla puskureihin limmattu

        Nojoo.. makuasia sekin on. En ole vielä hankkinut koko valoja, mutta luultavammin haen Motonetista kun aika koittaa.
        Itse laitan ne ruuveilla kiinni ja yritän tehdä muutenkin asennuksen siististi. Lisäoptiona laitan takavalot palamaan päivävalojen kanssa.


    • Huomio

      Juu tiedetään vanha ketju, mutta vähän jatkoa tulee kuitenki =)

      Samaiseen autoon on myöskin toinen variaatio tehdä helppo kytkentä päiväajovaloille.
      Tuli sitte kuitenki ostettua edullinen sarja Hongkongista, sarjaan ei sisälly relettä, siinä on vain ledit ja johdot.
      Joo eli, jätetään päivävalotoiminto autoon ja otetaan konehuoneen sulakerasiasta päivävalojen rele pois ja sieltä saa releen herätevirrasta ohjauksen päivävaloille. Näin toimien huomiotava, että parkit palavat myös, mutta eihän se ole kiellettyä..

      Tämähän on vaan sen takia jos jollekin tulee päiväajovalojen asentelu mieleen..

    • MestarisTohtori

      On vanha ketju, mutta itsellä nyt sama operaatio edessä. Eli mistä heräte syöttö päiväajovaloille? Minulla on semmoiset valot, joissa syöttö pitää ottaa virtalukolta. En tietenkään viitsi suoraan virtalukolta ottaa, ettei tule sille lisää rasitusta vaikka eihän nuo kait ole ampeeriakaan.

      Parkit sun muut saa poistettua tuolla johtokatkonnalla tuosta kytkimestä, jolloin väännettäessä parkit päälle parkeilta tuleva syöttö katkaisee päiväajovalot.

      • MestarisTohtori

        Se piti vielä lisäämäni, että en tuosta automatiikka releen kannalta viitsi syöttöä ottaa sen takia, kun se tulee vastuksen kautta. Jännite on alle 12 V, ja haluaa nostaa vpikkaisen virtaa.


      • teinivirityksiäEiArvoste

        Miksi leikkiä moisilla turhilla jutuilla, näyttääkö auto uudemmalta vai mitä tuolla haet?


    • MestarisTohtori

      Eikö tosiaan kukaan tiedä, mistä löytyy konetilasta viratalukolle menevä johto? Relekoteloa yritin avata, mutta ei sitä kohtuudella saa irti niin antaa sen olla. Mutta konetilassa on takuvarmasti myös helpommalla hollilla johto.

      Ja edelliselle vielä vastaukseksi. Syitä päiväajoledeihin on monia. Minulle ei auton ulkonäköseikat juurikaan ole tärkeitä, joten vähiten minulle merkitsevää on se, että valot tuovat modernisuutta autoon, jos ajovalot on päivänvalossa toteuttu tätä päivää olevin ledein. Seuraavaksi tärkeämpi syy on halogeenien säästäminen, kun Focuksessa niiden vaihto on aivan hirvittävän työläs homma. Koska yli 80 prosenttia ajosta on päivänvalossa tapahtuvaa, voi ajatella, miten paljon halogeenien päällä olo ja sytytys-sammuttelu vähenee. Tärkein syy on polttoaineenkulutuksen väheneminen. Kulutus vähenee suunnilleen puolisen litraa per sata kilometriä, koska sähköä kuluu halogeenit, parkit ja peräpää yhteensä noin 140 Wattia vähemmän.

      On vielä pakko sanoa yksi asia ohi tämän ketjun aiheen. Nimittäin se, että nykyautoissa päivävalokytkennässä on monesti auton perävalot poissa päältä. Minusta se todella hyvä asia. On ihan turha kuluttaa sähköä takavaloihin hyvässä valaistuksessa, vaikka ne olisivatkin nykyiseen tapaan ledejä. Katsopa vaikka seuraavan kerran tiellä ajaessasi päivänvalossa, varsinkin auringossa. Et näe satojen metrien päässä menevän auton takavaloja. Vaikka jotain vihiä valoista pystyisitkin huomaamaan, itse auto erottuu luvattoman hyvin selkeänä hahmona, jolloin perävalaistuksesta ei ole mitään hyötyä. Onkin ilmeisesti niin, että ihmiset eivät hallitse autonsa valoja. Ajetaan peräpää pimeänä hämärässä, runsaassa sateessa ja sumussa. Silloin pitää EHDOTTOMASTI niiden takavalojen loistaa! Sen vuoksi meidän yhteiskuntamme onkin luonut sellaiset määräykset, että takavalot saavat palaa myös päivällä. Ainoastaan näiden kuskien takia, jotka eivät jaksa vääntää sitä valokytkintä päälle tarpeellisissa olosuhteissa. Onhan nykyautoissa myös niitä automaattisia valaistusolosuhteiden tunnistimia, mutta toimivatko ne aina luvatulla tavalla? Sellaisia uutisia on ollut, että toiminnassa olisi puutteita. Sen vuoksi paras valaistusolosuhteiden tunnistin onkin siellä kuskin päässä!

    • MestarisTohtori

      Tein sittenkin laiskan miehen ratkaisun. Tiesin että sytytyspuolalle tulee virtalukolta signaali. No ei muuta kuin johdon kuoriminen ja herätejohdon juotto paikalleen. Siksi laiskan miehen ratkaisu, kun olisi ollut fiksumpaa kytkeä se jonnekin muualle noin taiteen takia. Ajattelin, että puolan ollessa kyseessä tuosta saattaisi tulla vähän häiriöistä sähköä, mutta eihän se oikeasti ole mahdollista. Silloinhan muukin olisi häiriöistä. Hyvin toimii kiesi ja valot nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe