Siipirikko omaishoitaja

On hirveän paha mieli,
nyt ei kirpoa kieli.
Kertoa teille ja meille,
kuinka elämä jatkuu pahoitetuin mielin,
joudun aina olemaan mielinkielin.

63

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makriina ek

Ikävä on lukea
      kuinka ilman tukea
      joudut siellä puurtamaan
      potilasta hoivaamaan.

En nyt rupea runoilemaan selvää asiaa sen enempää, kysyn vain, eikö kunnassasi ole päiväkeskusta iäkkäille ja muusta syystä hoidettaville ihmisille?
      Meidän ostarilla on ikäihmisten päiväkeskus, jossa he ovat kaupungin työntekijöiden turvissa päivittäin. Omaishoitajat saavat hengähdystauon.

Olet varmaankin yhteyksissä ainakin nyt terveyskeskukseen jne. eikö sieltä voi kysellä. Onhan ihan turhaa, että sinäkin väsyt etkä jaksa. Jotain apua pitäisi järjestyä!

• Kiitos Makriina ek,kyllä hän olin hoitojaksolla,mutta hän ei viihdy yhdenpaikan päällä.
        Ylivilkkautta suvussa ja nyt tämä lääkitys todennäköisesti lisää sitä.
        Vien hänet järvelle kun kiehuu yli,veeneessä voin kontrrollloida häntä,ei todellakaan toiveammatti ama

• ihme ruikuttaja

Miten niin ilman. Kunta maksaa omaishoitajalle korvauksen omaisen hoidosta ei sitä ilmaiseksi ole tarvistehdä. Myös omaishoitajan lomat on järjestetty.
        Vaikealle potilaalle hoituu kyllä kunnan puolesta hoitopaikka.

Enempi työtä on laitoksissa hoitajilla jotka joutuvat useampaa hoidokkia yhdenaikasesti hoitamaan. Hei eivät työstään valita, ainoastaan joskus palkastaan.

Jos hoidokki siirtyy kunnan hoidettavaksi ei omaishoitajaa silloin tarvita, hänelle myöskään slloin mitään korvauksia makseta.

• ihme ruikuttaja kirjoitti:

Miten niin ilman. Kunta maksaa omaishoitajalle korvauksen omaisen hoidosta ei sitä ilmaiseksi ole tarvistehdä. Myös omaishoitajan lomat on järjestetty.

Enempi työtä on laitoksissa hoitajilla jotka joutuvat useampaa hoidokkia yhdenaikasesti hoitamaan. Hei eivät työstään valita, ainoastaan joskus palkastaan.

Jos hoidokki siirtyy kunnan hoidettavaksi ei omaishoitajaa silloin tarvita, hänelle myöskään slloin mitään korvauksia makseta.

Missähän kunnassa sitä rahaa jaetan,että voisin muuttaa sinne.mieheni epigriisissä lukee kova tekemään töitä.Ei minullle mitään rahaa ole tarjottu ja jos saan myötätuntoa saitilta,onko se sinun elämästäsi pois.

Tuntuu,että itse olet hoidon tarpeessa kiireellisenä.Minä hoidan mieheni,hoida siä itsesi ihme ruikuttaja

• ihme ruikuttaja kirjoitti:

Siis ruikonperän kultakurkku en todellakaan ole,hiljenny lue edellinen kommentti,jossa kerroin,että mieheni ei viihdy hoitojaksoillaan ja sillei.
        Minä en saa penninhyrrää sinulta tulevia veroeuroja,meinasin kirjoittaa markkoja,vain pelkkä sympatia riittää.Jos se pieni ele,että olen ihminen on sinulle liikaa,lisää lääkkeiden määrää

• otappa rauhallisesti
        rituliini_38 kirjoitti:

Missähän kunnassa sitä rahaa jaetan,että voisin muuttaa sinne.mieheni epigriisissä lukee kova tekemään töitä.Ei minullle mitään rahaa ole tarjottu ja jos saan myötätuntoa saitilta,onko se sinun elämästäsi pois.

Tuntuu,että itse olet hoidon tarpeessa kiireellisenä.Minä hoidan mieheni,hoida siä itsesi ihme ruikuttaja

ettei miehesi joudu oikeasti sinun omaishoitajaksi.
        Ketään todellisen hoidon tarpeessa olevaa ei tässä maasa jätetä heitteille. Jos ihminen on sairas silloin se ei kykeneva tekemään työtä ei se silloin varsinaista omaishoitajaa tarvitse. Jos taas kyvytön vaikkapa käymään yö aikaan vessassa tarpeillaan tarvitsee se silloin avustavan hoitajan esimerkiksi omais hoitajan....

• ?
        ihme ruikuttaja kirjoitti:

Ihme ruikuttajan kanssa samaa mieltä

aivan jos mies pystyy tekemään joitain töitä niin kyllä tuntuu siltä että suotta valittaa.

• otappa rauhallisesti kirjoitti:

ettei miehesi joudu oikeasti sinun omaishoitajaksi.
        Ketään todellisen hoidon tarpeessa olevaa ei tässä maasa jätetä heitteille. Jos ihminen on sairas silloin se ei kykeneva tekemään työtä ei se silloin varsinaista omaishoitajaa tarvitse. Jos taas kyvytön vaikkapa käymään yö aikaan vessassa tarpeillaan tarvitsee se silloin avustavan hoitajan esimerkiksi omais hoitajan....

Tietty tulihan se sieltä se todella sairas puskis,jonka elämäntehtävänä on mustamaalata omaishoitsun työsarka tai kaiketi rituliini_38 koko imago.
        Olet vakinicci puskiksena,kenen piikkiin oikein heität tota lokaa.
        Noi viestit ovat niin tuttuja.Saatko boonuksia tolla jatkuvalla mollaamisella?

• asiat asiana
        rituliini_38 kirjoitti:

Tietty tulihan se sieltä se todella sairas puskis,jonka elämäntehtävänä on mustamaalata omaishoitsun työsarka tai kaiketi rituliini_38 koko imago.

eipä tässä ole ketään mollattu, kerrottu ainoastaan tosiasiat. Eiköhän tuo mollaus tule lähinnä sinun suustasi. Karkea kieli ja rivo mieli...

• rituliini_38 kirjoitti:

Siis ruikonperän kultakurkku en todellakaan ole,hiljenny lue edellinen kommentti,jossa kerroin,että mieheni ei viihdy hoitojaksoillaan ja sillei.
        Minä en saa penninhyrrää sinulta tulevia veroeuroja,meinasin kirjoittaa markkoja,vain pelkkä sympatia riittää.Jos se pieni ele,että olen ihminen on sinulle liikaa,lisää lääkkeiden määrää

Ei kunnat ole kiinnostuneita maksamaan, jos löytyy omainen joka ottaa sen taakan itselleen! Tiedän sen niin hyvin Sipoon Kunnan aikoinani,sosiaalijohtaja ei olisi edes kotiavustajan palkkaa maksanut minulle miniänä, vaan odotti minun hoitavan anoppini siinä oman työni ohella ( muitakin hoidettavia oli 5-6) koska se oli ammattini silloin. En antanut periksi, vaan luin hänelle Suomen Lakia:D ja totta kai se meni perille. Kunnat säästävät ihan missä vaan voivat,...

Toimeentulostahan se riippuu, lähteekö sitä peräämään.

Suomen Laki ei velvoita edes lapsia hoitamaan vanhempiaan, saati miniää tai aviovaimoa!
        Onhan Ritulla oikeus saada korvaus, joka lain mukaan kuuluu omaishoitajalle, mutta sekin on taisteltava itselleen.

• asiat asiana kirjoitti:

eipä tässä ole ketään mollattu, kerrottu ainoastaan tosiasiat. Eiköhän tuo mollaus tule lähinnä sinun suustasi. Karkea kieli ja rivo mieli...

Asiat asiana ja rivo kieli?Voisinko saada tarkennusta siihen rivouteen?Jos olen sanavalmis(sen opetti Valmetin jätkät)siis mun kolleegat metallissa.Kuinka nykyinen aloitukseni omaishoitsuna voi sivuta persoonaani.
        Olen töitä paiskinut rehellisten metallimiesten kanssa ja yksikään mun työkaveri ei koskaan tulis esiin mollaamaan naista ,saati vanhusta saitille

• Se on se joka
        rituliini_38 kirjoitti:

ensin nuolee omaishoitajaa ja sitten puree.

• texsanell kirjoitti:

Ei kunnat ole kiinnostuneita maksamaan, jos löytyy omainen joka ottaa sen taakan itselleen! Tiedän sen niin hyvin Sipoon Kunnan aikoinani,sosiaalijohtaja ei olisi edes kotiavustajan palkkaa maksanut minulle miniänä, vaan odotti minun hoitavan anoppini siinä oman työni ohella ( muitakin hoidettavia oli 5-6) koska se oli ammattini silloin. En antanut periksi, vaan luin hänelle Suomen Lakia:D ja totta kai se meni perille. Kunnat säästävät ihan missä vaan voivat,...

Toimeentulostahan se riippuu, lähteekö sitä peräämään.

Suomen Laki ei velvoita edes lapsia hoitamaan vanhempiaan, saati miniää tai aviovaimoa!
        Onhan Ritulla oikeus saada korvaus, joka lain mukaan kuuluu omaishoitajalle, mutta sekin on taisteltava itselleen.

Tiedän sen,kyllä neurologilla paperit ja B todistus tulee,jolla vois jotain rahaakin saada.Minulle on toi ihminen tärkein,vaikka köyhyyden rajamailla eletään.
        Kuinka se kun saan sympatiaa palstalta,voi olla jollekin negatiivinen kokemus,että lokaa lentää oikein täysillä,uskomatonta.Sanavalmius kaiketi vie osan kirjoittelijoista sinne puskajussi huutosakkiin

• jakolasku

Hoitajat pääsee kotiansa eikä ne laitoshoidokit seuraa perässä. Kotona omaishoitajalla hoidettava on AINA läsnä, yöt ja päivät.

• aatuu
        rituliini_38 kirjoitti:

Tiedän sen,kyllä neurologilla paperit ja B todistus tulee,jolla vois jotain rahaakin saada.Minulle on toi ihminen tärkein,vaikka köyhyyden rajamailla eletään.
        Kuinka se kun saan sympatiaa palstalta,voi olla jollekin negatiivinen kokemus,että lokaa lentää oikein täysillä,uskomatonta.Sanavalmius kaiketi vie osan kirjoittelijoista sinne puskajussi huutosakkiin

Lopettaisit tuon lääkäri leikkisi. Jos miehesi on todettu työkykyiseksi eikä hän ole saanut B todistusta neurologilta ei sinua ole virallisesti ole nimitetty omaishoitajaksi et luonnollisestiukkaan saa kunnan avustusta.
        Suomessa ei kukaan kuole nälkään siitä on aivan turha valittaa..

• kysyit
        rituliini_38 kirjoitti:

Asiat asiana ja rivo kieli?Voisinko saada tarkennusta siihen rivouteen?Jos olen sanavalmis(sen opetti Valmetin jätkät)siis mun kolleegat metallissa.Kuinka nykyinen aloitukseni omaishoitsuna voi sivuta persoonaani.
        Olen töitä paiskinut rehellisten metallimiesten kanssa ja yksikään mun työkaveri ei koskaan tulis esiin mollaamaan naista ,saati vanhusta saitille

Rituliini tarkennusta, mikä on rivoa.

Rivouden piikkiin menee sekin kertomasi jossa kerroit sormin runkaavasi itseäsi. Tämmöinen on minun mielestäni rivoa.
        Kaikki miesten jutut joita kuuntelit siellä metalli työmaalla eivät sovi naisten suuhun.

• sormet sannoo sososo
        kysyit kirjoitti:

Rivouden piikkiin menee sekin kertomasi jossa kerroit sormin runkaavasi itseäsi. Tämmöinen on minun mielestäni rivoa.
        Kaikki miesten jutut joita kuuntelit siellä metalli työmaalla eivät sovi naisten suuhun.

voiko tätä muuta kuin ihmetellä, Rituliinin kirjoitusta johan on härskiä .

• ent.om hoitaja

Kiitii vitusti,
        En ole enää omaishoitaja,jota koskaan en edes ollutkaan mielipitesi perusteela.
        Olin läheisesestäni,siis aviopuolisosta huolta kantava huolehtiva entinen neljänlapsen yksinhuoltaja..

• ent.amadeus
        kysyit kirjoitti:

Se metallinjätkäporukka ei koskaan tulis ja olis noin pervoa mielipiteillään.
        Kerrohan,koska kerroin itsetyydytyksestä,ja runkkauksesta,Sanoin kerran kommentin,jossa kaiketi itse kerroit avauksessa,että naiset ovat puutteessa ja niinedelleen.

• ent.amadeus
        aatuu kirjoitti:

Lopettaisit tuon lääkäri leikkisi. Jos miehesi on todettu työkykyiseksi eikä hän ole saanut B todistusta neurologilta ei sinua ole virallisesti ole nimitetty omaishoitajaksi et luonnollisestiukkaan saa kunnan avustusta.
        Suomessa ei kukaan kuole nälkään siitä on aivan turha valittaa..

Voi aatu,olen sen leikin lopettanut obaut kuukausi sitten,kun sain niin hyviä ohjeita teiltä,joilla tuskin huollettaavana oli muistisairasta läheistä.

• ent nikitön
        ent.amadeus kirjoitti:

Voi aatu,olen sen leikin lopettanut obaut kuukausi sitten,kun sain niin hyviä ohjeita teiltä,joilla tuskin huollettaavana oli muistisairasta läheistä.

Tämä muistisairas mieheni 83v asuu Nokialla omistamassani yksiössä joten uatu voi elää aivan rasitteista vapaata elämää ja jos vois antaa sitä elämänmyönteistä ajanjaksoa tulla tuutintäydeltä,ehkä maailma pelastuis ama

• Täälläkö palstalla tarkoitat mielinkielin Ritu? Vai kotonako, ei kai sentään, sinullahan ne ohjat on käsissäsi kaikessa, ukkokultasi hoitelee ne tutut työt joista pitää,...olen ymmärtänyt!

Ole sinä vaan vapaasti oma itsesi, se on kaikkein paras, sellaisena minä ainakin koen terävätkin huomiosi asioista! Toki olet kauniisti ilmaissut kiitollisuutesikin, mutta ei sitä joka kerta tarvita. Me ollaan opittu jo tunteesi.

Se avoimmuus, jota olet maalaillut kesäiltojen saunan jälkeiseen nautintoon viileää valkoviiniä siemaillen, järvinäkymästä nauttien, on mitä luonnollisin asia aikuisen naisen elämässä, ja saanut lukijankin aistimaan,-- rennon iltahetken viehätyksen :D

Alkusyksyn terveiset teille molemmille!

• Aikuisen naisen?

???

• Aikuisen naisen? kirjoitti:

???

Kyseenalaistatko aikuisuuden ??? Teehän itse tuo avio/tai lähimmäisvelvollisuutesi ensin, saamatta sitä tukea mitä jokainen tuossa tilanteessa oleva naisihminen jää vaille.
        Tule sitten vasta kysymysmerkkeinesi !!!

Olisko vain Paula Koivuniemen *aikuinen nainen* mielessäsi!

• ajatuksen puutettako
        texsanell kirjoitti:

Kyseenalaistatko aikuisuuden ??? Teehän itse tuo avio/tai lähimmäisvelvollisuutesi ensin, saamatta sitä tukea mitä jokainen tuossa tilanteessa oleva naisihminen jää vaille.

Eikä ylläolevassa nasevassa puheenvuorossa tarkoiteta rahaa, miehinen tuki on se kipeä asia, joka koskettaa jokaista naista, joka jää sitä paitsi.
        Samoin kokevat miehetkin, yksinäisinä joskus. Inhimillisyys on kyllä hakusessa, jos raha, tarpeellinen vaikka onkin, korvaisi kumppanin!

• Paulan kappalehan
        texsanell kirjoitti:

Aikuinen nainen on myöskin sanoitukseltaan täyttä tavaraa, siinä tuetaan toinen toistaan. Ehdottomasti hieno laulu.
        ...
        Mutta sinulta pian 8-kymppiseltä kuulostaa aikuinen nainen samalta kuin että yli kolmekymppinen.
        Sitäkin tietenkin olemme.
        Emme kuitenaan itsestämme käytä tuota määritelmää,
        sillä olemme jo hassahtaneita vanhoja eukkoja itse kukin.
        Puheenvuorosi oli kaunaa täynnä.

• Paulan kappalehan kirjoitti:

Aikuinen nainen on myöskin sanoitukseltaan täyttä tavaraa, siinä tuetaan toinen toistaan. Ehdottomasti hieno laulu.
        ...
        Mutta sinulta pian 8-kymppiseltä kuulostaa aikuinen nainen samalta kuin että yli kolmekymppinen.

Kukahan hyökkäsi Rituliiniä kohtaan? Pysyppä asiassa, päinvastoin olen myötätuntoinen aloitteentekijää kohtaan!
        Tarkistappa nyt mistä juontaa oma kaunasi, jos nyt sellaista pitää olettaakaan näissä asioissa?
        Aikuinen nainenhan sinkkuna Paulan laulamana, antaa täyden vapauden siinä miessinkulle, *vapauttas en mä tahdo riistää*, koska *aikuinen nainen mä oon!*

Ei nähdäkseni mitään yhteyttä Ritun aikuisuuteen, joka kyseenalaistettiin.

Ei kannata jatkaa näin itsestäänselvää asiaa:D

Hyvää illanjatkoa vaan.

• nikille
        Paulan kappalehan kirjoitti:

...

paulan kappalehan.
        Sinua kuvaa parhaiten tuo, että räppäät itsellesi heti monta plussaa ja miinukset niille joille olet kateellinen. Koetat kääntää valkean mustaksi, mutta siten toimii vain oma mielesi, et pysty muihin.

• Laita vielä kolmas-
        nikille kirjoitti:

paulan kappalehan.
        Sinua kuvaa parhaiten tuo, että räppäät itsellesi heti monta plussaa ja miinukset niille joille olet kateellinen. Koetat kääntää valkean mustaksi, mutta siten toimii vain oma mielesi, et pysty muihin.

kin vastaus olet hassahtanut, se on sanottava, vihainen ja katketa. Yritä rauhoittua, tämä on vain juttelua, mukavaa ja sopuisaa. HIH.

• 2-----7

Siipirikko rujolintu,
      nyt ei jaksa laulaa säveltään
      vaan sointunsa tuo äänetön
      niin tuskaisena helkähtää
      ei siivet enää jaksa kantaa,
      väsyneenä lintu visertää.

Siipirikko laululintu
      se maahan tallattuna on
      ja sointunsa niin surulliset
      ei kanna sitä lentohon
      kun siipensä on rikkinäiset,
      kaikki toiveensakin pettäneet.

Siipirikko pienilintu
      livertele raihnaisena
      laula laulut kaunehimmat
      sirittele tuskaisena
      kaiuttele laulut monet
      ne ovat sinun onneasi

Siipirikko raihnaslintu
      tuskasi nyt tukahduta
      anna äänes viserrellä
      äänetönnä…voita tuskas
      anna laulus helähdellä
      soinnuillasi ilahduta…
      unohda pois siipes särkyneet!

• Se hernekertun kuolema antoi minulle voimia ja uskoa,että meille luojanluomille
        on jotain tarjolla sen jälkeen kun silmämme ummistamme.
        Se kuoleva lintu käsissäni kertoi jotain ja näki jotain mitä minä en nähnyt.
        Kiitos koskettavasta runosta tätä todella tarvitsin

• runo sieppo

Kiva runo tämä siipirikko. Eikä ole muuttunut ajan kanssa miksikään. v 2004 silloin runo julkaistiin "olohuoneessa" Siellä muitakin hyviä runoja...

• runo sieppo kirjoitti:

Kiva runo tämä siipirikko. Eikä ole muuttunut ajan kanssa miksikään. v 2004 silloin runo julkaistiin "olohuoneessa" Siellä muitakin hyviä runoja...

Noi runot ovat niin jaloja ilmaisumuotoja.Muistan kun teininä jouduin luokan edessä lausumaan,Sandels hän Partalas istuvi vain ja Virroilla...ja toinen :se kesäpäivä muistuu mielehen,soturi vanha lausui tään,pois verkon laski kädestään ja johdatti halki..luultavasti oli heinäkuunviides kysymyksessä noita mileenpainuvia runoja.

Toi eletty elämä ottaa mittaa ja muistilokeroihin jää tietoa eletyltä ajanjaksolta,vaikka eilisen elämän voi viedä Alzheimer,kuten mieheni kohdalla

• Juu, tunnistin sen
        runo sieppo kirjoitti:

minäkin, aivan liikuttava oli silloin ja nyt.

• Juu, tunnistin sen kirjoitti:

minäkin, aivan liikuttava oli silloin ja nyt.

Kiitos ihanista kannanotoista ja runo oli aivan ihana.Jollekin vain olen punainen vaate,jolle mielipiteeni ovat,miten sanoisin sen kauniisti,epätoivottuja.
        Siis olen taas ihminen vailla omaa minää,siis en mitään

• 00000000+

Tunnistitteko kirjoittajan?

• 00000000+

JUu olenhan sitä muovaillut, siis on muuttunut.

• Loppukommentti:Täytyy kyllä sanoa kuka voi olla noin julma ja kenen elämän olen kannanotoillani saattanut moiseen tilaan,että olen saanut uusia olomuotoja,rietas ja mitä muita niitä oli.
      Kiitos teille kaikille,helppoa kulkea uusia haasteita ja uuttaa aamua kohti,kiitos olette minulle elämän suola ama

• ikävää...

pienet ovat ympyräsi jos täällä kirjoittelusi paljolti tuntemattomen ihmisten joukosa on elämäsi suola. Paha on tilantteesi.

• jakolasku

Jokaisella omaishoitajalla piiri kapenee koska sairasta hoitaessa ei ole mahdollista yks kaks lähteä kauppaan tms.
        Lohtua voi hakea sieltä minkä kokee itselleen tärkeäksi.

Ja oikesti useamman omaishoitajan tilanne on niin hankala että harvapa haluaisi heidän nahkoisiinsa asettua, raskasta on.

• hevat

Rituliini toivoisin sinun menevän vertaistuki palstalle ,sieltä eniten voimaa saat.
      Useimmat meistä ei sanojansa sinulle sopiviksi saa. Ei se riitä ,että olemme naapurista kuullut ja vaikkapa nähnyt,,omakohtaiset kokemukset parhaan vision sinulle antaa samaa kohtaloa käyvä toinen ihminen. Tietenkin edelleen
      totulla ketjuilla edelleen voit käydä,mutta ystävyydellä apua henkisesti ehkä niiltä palstoilta,kävin juuri lukmassa. ystävyydellä heta.

• eiköhän jokainen

osaa valita palstansa missä kirjoittaa. Täältä ollaan häätämässä milloin politiikka, milloin seksi tai uskonto, mutta kaikki ne kuuluu elämään. Tuttujen nikkien kanssa on mukava jakaa kaikki asiat.

• samaa mieltä

olen täysin samaa mieltä hevat kanssa. Vertaistuki on paikallaan tässä Ritulin asiassa. Ei voi olla kenenkään psyykeeseen vaikuttamatta saman asian jauhaminen päivästä toiseen ja säälin kerjääminen.
        Täällä on henkilöitä joilla on asiat huononminkin, mutta he ovat psyykkisesti terveitä. Eivätkä varasto miehen koulutuksella jakelisi hoito ohjeita palstalaisille saati muistuttaisi tuntemattimia ihmisiä lääkkeiden otosta.
        Vaikea todentaa tässä yhteydessä kumpi puoliso oikeasti toimii omaishoitajana varsingin, kun mies on todettu työkykyiseksi, mitä vaimo ei selvästikkään ole....

" Näin kirjoittaa Rituli" jos se pieni ele,että olen ihminen on sinulle liikaa,lisää lääkkeiden määrää.

• samaa mieltä kirjoitti:

olen täysin samaa mieltä hevat kanssa. Vertaistuki on paikallaan tässä Ritulin asiassa. Ei voi olla kenenkään psyykeeseen vaikuttamatta saman asian jauhaminen päivästä toiseen ja säälin kerjääminen.
        Täällä on henkilöitä joilla on asiat huononminkin, mutta he ovat psyykkisesti terveitä. Eivätkä varasto miehen koulutuksella jakelisi hoito ohjeita palstalaisille saati muistuttaisi tuntemattimia ihmisiä lääkkeiden otosta.
        Vaikea todentaa tässä yhteydessä kumpi puoliso oikeasti toimii omaishoitajana varsingin, kun mies on todettu työkykyiseksi, mitä vaimo ei selvästikkään ole....

" Näin kirjoittaa Rituli" jos se pieni ele,että olen ihminen on sinulle liikaa,lisää lääkkeiden määrää.

Onhan ikätovereitten kanssa kirjoittelu sinällään jo 'vertaistukea'. Olemme mm. Rituliinin kaa lähes samanikäiset v.1938 syntyneitä.
        On tosiasia, että toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset, omat ihmissuhteeni ovat kapeahkot, mutta luonnossa meillä kaikilla on omia ystäviä.

• samaa mieltä kirjoitti:

Jos samaa mieltä tarkoittaa varastomiehen,joka muuten yhdyssana, koulutuksella allekirjoittanutta,niin täytyy tuottaa sinulle pettymys.
        Koulutukseni on silloinen yhteiskoulu ja hydrauliikka pneumatiikkakoulutus.
        Älä ota kantaa asioihin,jollet kestä puolustuspuhetta.

Tottakai on hienoa,että mieheni osallistuu työntekoon,mutta liika on aina liikaa,
        ruohonleikkuriin meni nelitahtista öljyä kakstahtisen sijaan ja ihkauuteen moottorisahaan nelitahtista bensaa kakstahtisen sijaan.Moottorisaha leikkas kiinni ja ruohonleikkurin sain pelastettua,kun huomasin ajoissa.

Missähän mahtanee se vaimon,siis allekirjoittaneen työkyky olla puutteellinen,jospa
        samaa mieltä hieman selventäisi.

• hevatille

suosittelen menoa alipainoisten palstalle, täällä on vain laihduttajia.
      Olet kai uusi täällä, mutta kovasti puutut asioihin joista et tiedä mitään.

• Tex on mustasukkane

ko Ruuneperi sano tykkääväs Rituliinist.

• ei kait

Vastahan tuo Rituliini haukkui Ruuneperin maan rakoon. Ruuneperi siitä säihkähti pahan kerran ja onkin aina kun Ritulin rako ketjussa on auki käy sitä nuolemassa. Pelkää hänkin ,että joutuu Ritulin hampaisiin.

• texistä tykkää
        ei kait kirjoitti:

Vastahan tuo Rituliini haukkui Ruuneperin maan rakoon. Ruuneperi siitä säihkähti pahan kerran ja onkin aina kun Ritulin rako ketjussa on auki käy sitä nuolemassa. Pelkää hänkin ,että joutuu Ritulin hampaisiin.

kaikki palstan miehet, ei tarvii olla hänen kateellinen. Katsokaapas tuolta profiilista miten upoea pari oli nämä kaksi taiteilijaa !!!

• texistä tykkää kirjoitti:

kaikki palstan miehet, ei tarvii olla hänen kateellinen. Katsokaapas tuolta profiilista miten upoea pari oli nämä kaksi taiteilijaa !!!

Älähän nyt noin mainosta, minä kun halusin sen kuvan omaan osiooni, kun mieheni katsoo niin ystävällisesti minua siinä, sitä kun ei aina saa osakseen. Mutta hyvän ihmisen muisto säilyy,..

• Voi teitä te nimettömät, kun aikanne käytätte kaikenlaisiin turhiin olettamuksiin!
      Aloituksen tekijä koki elämäntilanteestaan johtuen itsensä siipirikoksi sillä hetkellä.
      Miten silloin voi ketjun lopussa kehitellä, niin mustasukkaisuuteen, kuin pelkoihin liittyviä omia kuvitelmiaan?

Teidänkö ajatukset pyörii vain tuollaisten olettamusten parissa?
      On kuin käsite rakkaus olisi tuntematon asia teille! Ei rakkaus ole mustasukkainen, ei liioin pelokas,--se iloitsee oikeudenmukaisuudesta, ja antaa tukensakin sitä tarvitsevalle.
      Siitähän tässä ketjussa oli tällä kertaa kysymys.

• tuo oliki nikillään

kirjotettuu

• Kaksinaamainen on

tuo pientilan maalaisemäntä sipoosta, vaan saaha sitä ollakki

• En ihan hyväksy tuota käsitettä kaksnaamaisuudesta, kun yhtään viestiä en ole nimettömänä kirjoittanut tähän ketjuun !

Onhan minulla joskus oikeus nikittömänä kirjoittaa, arkahan olen minäkin ryöppyyn, jos nikkini olisi usein esillä, varsinkin jos lausun eriävän mielipiteeni.
      Ehkä onkin syytä rohkaistua sanomaan suoraan nikilläänkin mielipiteensä. mutta uskon sen rajoittavan osallistumistani silloin. Sen uskallan sanoa, etten ole milloinkaan ollut muuta kuin rehellinen sille käsityskyvylle mikä minulla on,..vaikka joskus en tajuakaan kaikkea moskaa!

• vai niinkö onkin

ettet yhtäkää ole nimettömänä kirjottanut ??voihan niin sanoa

• Siis tähän ketjuun! Etkö ymmärrä tekstiä?
      Nyt meen minä puhtain paperein eteenpäin, äläkä sinäkään vello siellä epäluulojen suolla! Ei se voi olla hyväksi kenellekään kylvää epäluulojen siemeniä!
      Mitä sellaisesta 70 palsta hyötyy ja rakentuu ?

• Kuulepas!! sinulta

ei penninhyrrää ole pyydetty ja lopeta tuo muide osottelusi!!

• kotihoitoa

Rituliini.

Kun yrittää jokaisena päivänä selviytyä muistisairaan kanssa, sopeuttaa omat tekemiset ja menemiset niihin hetkiin jolloin voi olla varma ettei kotona mitään pahaa tapahdu, tiedän, se on elämäntaiteilua.
      Muistin menettäminen kun on siitä kummallinen juttu ettei potilas itse tiedosta milloin hän ns. elää tätä hetkeä ja milloin vaikkapa lapsuutta joka useille ko. taudissa palautuu useinkin mieleen.

Sairaus etenee usein asteittain. Minun hoidettavallani kesti muutaman vuoden kunnes koko sosiaalisuus katosi, katosivat sanat ja ilmeet, katosi hymy ja itku.
      Hän eli monta vuotta lapsuuttansa, minunkin lapsuuttani, kunnes ei enää tiennyt minne oli menossa, mistä tulossa, mutta karkaili kaiken aikaa, meni piiloon, ei vastannut kutsuun, vaan pakeni kuin arka jänis, vaikka pensaaseen.

Tiedän ettei elämäsi ole helppoa.
      Täällä tuntuu olevan antipatiaa, ei sympatiaa kun omista asioistansa avautuu, mutta kirjoita toki vastineista välittämättä. Kyllä ymmärrän kiukustumisen noihin kielteisiin viesteihin, mutta siitä huolimatta kerro tunteistasi, se on sitä hoitoa jota saat henkisellä tasolla voidessasi naputella ne väsymyksen, pettymyksen ja joskus kiukunkin tunteet ulos, vaikka sinua ei täällä ymmärrettäisikään.

Toivoisi jo tämän ikäisten palstoille kirjoittavien olevan sen verran elämää kokeneita ja oppineita tunnemaailman hallintaan, että ei noita ivavia ja halveksuvia lauseita vastauksena kenellekään kirjoitettaisi. Muita ei voi muuttaa, vain itseään ja siksi en voi antaa muille ohjeita, toivomuksen esitän; Olkaa kohteliaita muille palstalaisille.

Kaikkea mikä tulee mieleen, ei ole pakko kirjoittaa.
      Jos aman viestit kiukuttavat, jos niihin on pakko piruilemalla vastata, kokeilkaa ottaa uusi alku, joku toinen viestiketju ehkä miellyyttää piruilumistarpeen sijaan.

Amalle voimia. Tiedän kaiken moneen kertaan kokeneena, elämä ei ole pelkkää aamukahvihetke, ei kauniita auringonlaskuja, ei rakkauden sanoja, mutta se on elämää läheisen ihmisen rinnalla, häntä tukien ja auttaen, ellei aina rakkaudesta, niin joskus jopa velvollisuudesta, mutta sairauden hyväksyen ja yhteiseen huomiseen kurkottaen.

• palstahoitoa

Tietysti saman kokenut parhaiten ymmärtää , mutta tukena voi olla monin tavoin, myös oman elämän myöteisiä puolia kertoen. On rohkaisevaa lukea leskeksi jääneiden elämäniloisia viestejä, vaikka niitä aamukahvihetkiä ja upeita auringonlaskuja. Muistsairaus on tietenkin siinä mielessä erityisen raskas puolisolle, että siinä toinen muuttuu tavallaan eri ihmiseksi. Mutta uskon, että suuresta rakkaudesta sitä tehdään ja se antaa voimaa. Ymmärrän hyvin, että tulee toivottomuuden hetkiä, tuskastuu hoidettavaansa. Amalla on paljon tukijoita ja ymmärtäjiä täällä, voi olla että joku purkaa häneen omaa turhautuineisuuttaan. Se riski tällaiselle palstalle avautuessa aina on.
        TRuo on totta, että kaikkea mieleentulevaa ei pidä sanoa, saati kirjoittaa. Aikuinen ei ylpeile sillä, että uskaltaa sanoa ikävästi toisesta.

• SkillaN*

Edellisessä puheenvuorossa rohkaisevia mielipiteitä, joihin mielelläni yhdyn.
      Kirjoittaminen on sielun purkamista niin hyvästä kuin pahastakin olosta ja toimii hoitavana, jaksamista lisäävällä tavalla.

Muistissani on mieheni kuoleman jälkeinen aika, silloin koneen hankin ja tyttäreni kehoituksesta aloin kirjoittamaan.
      Kirjoitukseni kulki aika paljon surussa, ikävässä ja hautausmaalla käyntiin kertovissa juttussa.

Kirjoituksissa purin suruni sanoiksi, armahdin lähimäisiäni, en aina heille itkujani esittänyt.(osansa kyllä saivat)
      Pikkuhiljaa alkoi elämässä muutkin asiat sytyttämään, ikävä väheni, kaksi pitkää vuotta sitä kesti.
      Tällä hetkellä voin hymyillen muistella yhteistä taivaltamme, kaikki muistot kauniina esiin tulee, aikako ne on kullannut, hyvä niin, miksipä niitä surullisia muistelisi.

Jatka Ama kirjoittelua, älä masennu noista kielteisistä, voimia sinulle jaksamiseen.

• Samoin koin edelliset puheenvuorot, yhdyn minäkin mielellläni rohkaiseviin sanoihin.

Tiedän, miltä lähiomaisesta tuntuu toisen sairastuttua.
      Mieheni vei syöpä, suvussa aikaisemmin sama syöpä oli isoisänsä kuoleman aiheuttanut, niin että diagnoosin jälkeen oli aluksi todella paha olo meillä molemmilla.

Yleiskuntonsa oli kuitenkin nin hyvä, että yli kymmenen vuotta meillä vielä oli yhteistä aikaa, aivan hyvää ja iloistakin,
      hänen tyylinsä oli se kepeys ja huumori, häitä tuli lapsille ja lapsenlapsia syntyi niihin aikoihin, joten ilon tunteet olivat usein päällimmäisinä.

Alla kuitenkin suru ja menettämisen pelko. Hoitoa hän ei mitenkään erityisesti tarvinnut kotona, lääkäreissä käytiin ja sairaalassa hoidot tapahtuivat.
      En siis ollut omaishoitajana missään vaiheessa.

Loppu oli yllätys, emme osanneet odottaa sitä. Olimme kaikki hänen luonansa. Hänen kuolemansa oli suuri menetys, olin shokissa pitkään, kuljin kuin automaattiohjauksessa kompastellenkin.

Voimia toivon sinulle, Ama, samoin kaikille omaishoitajille!

• Kiitos teille armahtajat liisa.sal,skillaN*,kotihoitoa sekä palstanhoitoa.
        Kirjoituksistanne huokuu se lämminhenkinen tunne,jonka itsekoetut elämäntilanteet ovat teille antaneet.
        Minä ihmettelenkin aina minkätähden halutaan tölviä ketjuja,jollei ole mitään sanottavaa,kuin vain saada ketju hajalle,hajoita ja hallitse systeemillä.

Minulla kaikki ovat niin kaukana,tietyt harrastus mahdollisuudet,lapset,läheiset ystävät,koska asumme täällä jumalanseläntakana maankorvessa.
        Onhan se väärin tulla terveiden palstalle sairas ihminen ruikuttamaan.
        Yritän parantaa maailmaa ja palstan tasoa olemalla taas jonkunaikaa poissa silmistä,kaiketi silloin poissa mielestäkin

• ent om.hoitaja

Kiitos teille ammattiauttajat ja keralla kulkijat.Puskajussit avasitte silmäni,enhän olekaan omaishoitaja,olen ollut vain omaisesta huolehtiva omainen.
      Minulle aukes silmät,kuin kissanpojalle.
      Mieheni,sen muistisairaan köijjäsin Nokialle yksiöön,kun sain teiltä niin hyvää tietoa,että en ole velvoitettettu hoitamaan tätä ko,yksilöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      436
      2420
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      2199
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1445
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1119
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      61
      1038
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      413
      1012
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      153
      895
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      888
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      849
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      835
    Aihe