Jos haluan heittää 18v lapsen pihalle

mitä laki sanoo?

Lapsi on täyttänyt 18v ja hänen kanssaan yhdessä eläminen on käynyt sitämättömäksi. Jatkuvaa KOVAA riitelyä. Lapsella on lisäksi todella kallis harrastus johon meillä ei oikeasti olisi varaa ja sen maksaminen huonosti käyttäytyvälle lapselle on nyt ylittänyt siedettävyyden rajat ja täysin epäreilua nuorempia sisaruksia kohtaan.

Lapsi opiskelee vielä joten opiskeluun liittyviin menoihin joudumme varmasti osallistumaan myös jatkossa.

Lapsi ei todellakaan halua itse olla aktiivinen osapuoli, sillä harrastukselle ei todennäköisesti löydy sponsoria, eikä hänellä mitenkään voi olla siihen opiskelijana varaa.

Mutta jollakin on varmasti ollut vastaatavia tailanteita, joten miten ne on käytännössä hoidettu? Ei kai sitä nyt ihan niinkään voi tehdä että vaihtaa vain lukot oveen?

221

14471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mintukka..

      Tarviiko välttämättä heittää pihalle? Jos vain lopettaisitte kustantamasta hänen kallista harrastustaan. Meillä 18v. lähti kotoa omasta tahdostaan, eikä hänen kannaltaan välttämättä hyvä juttu. En tiedä miten menisi, jos hän asuisi kotona.

      Mielelelläni maksaisin hänen opiskeluihin liittyviä menoa niinkuin tekin, jos hänellä olisi motivaatiota opiskella :( . Huoli nuoresta on valtava, hän elää kuin pellossa. Ei mitään säännöllistä rytmiä elämässä, ei mitään käsistystä rahankäytöstä ym. Kun saa rahaa, ne menee samantien kaikki.

      • mitä laki sanoo?

        Tuskinpa se käytös paranee, jos jakun rakas harrastus viedään... Siksi on parasta hän ei asu samassa taloudessa.

        Hartain toiveeni on että hän jättää tuon kalliin harrastuksen ja parantaa käytöstään niin että voimme jatkaa yhdessä asuen hänen opiskelujensa loppuun asti, mutta näillä näkymin se ei tule olemaan mahdollista.


      • irtisanomisaika
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Tuskinpa se käytös paranee, jos jakun rakas harrastus viedään... Siksi on parasta hän ei asu samassa taloudessa.

        Hartain toiveeni on että hän jättää tuon kalliin harrastuksen ja parantaa käytöstään niin että voimme jatkaa yhdessä asuen hänen opiskelujensa loppuun asti, mutta näillä näkymin se ei tule olemaan mahdollista.

        Kirjeen kirjoittaminen, vaikka sähköisesti on hyvä idea. Ilmoitatte, että lukot vaihtuu x.x. ja linkki vuokra-asuntoihin, mahdollisesti voitte maksaa vuokratakuutilin ? Linkki myös KELAN opintotukilaskuriin, jos vanhempien tulojen takia ei saa täyttä tukea, moraalinen velvollisuutenne on maksaa erotus/kk.

        Sama irtisanomisaika hepalle, ilmoitus myös tallille, että maksut teidän toimesta loppuu. On sitten tallin ja hevosen omistajan asia myyvätkö vai pistävätkö makkaraksi.

        Ja myös toteutatte 2 ylläolevaa juttua. Päivämäärä lukkoon, kohtuullinen irtisanomisaika, 3 kk ?. Eikä jokapäivä katteetonta uhkailua ja voivottelua, ettei hevosta voi, kun.... Aikaisemminkin saa muuttaa ja muutossa autetaan.


      • Rakastakaa lapsianne

        Eikö tässä maassa ihmiset rakasta omia lapsiaan? Kuvailemasi tilanne tuntuu käsittämättömältä. Itse olet hänet kasvattanut, ja nyt olet hylkäämässä kasvatuksesi tuotokesn häädön avulla.

        Suomessa eletään juuri näin, tehdään lapsia ja hoidetaan heidät huonosti, pakoillaan vastuuta ja lopuksi jälkien siivoaminen jää yhteiskunnalle.

        Vanhemilla on moraalinen vastuu lapsistaan koko elämänsä loppuun saakka!!! Ihan viimeiseen hengenvetoon saakka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!?!?!


      • vaikea vanhemmuus
        Rakastakaa lapsianne kirjoitti:

        Eikö tässä maassa ihmiset rakasta omia lapsiaan? Kuvailemasi tilanne tuntuu käsittämättömältä. Itse olet hänet kasvattanut, ja nyt olet hylkäämässä kasvatuksesi tuotokesn häädön avulla.

        Suomessa eletään juuri näin, tehdään lapsia ja hoidetaan heidät huonosti, pakoillaan vastuuta ja lopuksi jälkien siivoaminen jää yhteiskunnalle.

        Vanhemilla on moraalinen vastuu lapsistaan koko elämänsä loppuun saakka!!! Ihan viimeiseen hengenvetoon saakka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!?!?!

        Sulla ei taida olla teini-ikäisiä lapsia?! Tän päivän teinit/nuoret voivat olla todella vaikeita ja haastavia.. eivät halua käydä kouluja ja mikää työ ei kelpaa!! Mitään neuvoja ja ohjeita ei oteta vastaan. Rahaa ei osata käyttää. Elämäntavat ovat huonot. Aina ei todellakan ole kyse siitä, että eivät olisi saaneet rakkautta ja huolenpitoa. Nuoret ja teinit ovat kuin toiselta planeetalta tulleita, jotka eivät osaa, kykene tai halua toimia täällä! He ovat kuin avaruusolentoja, jotka näyttää ihmisiltä, mutta ihmiselämä ei kertakaikkiaan suju tän yhteiskunnan mukaisesti. Itse tiedän paljon näitä "luuseri" nuoria.


      • Äiti1111111
        vaikea vanhemmuus kirjoitti:

        Sulla ei taida olla teini-ikäisiä lapsia?! Tän päivän teinit/nuoret voivat olla todella vaikeita ja haastavia.. eivät halua käydä kouluja ja mikää työ ei kelpaa!! Mitään neuvoja ja ohjeita ei oteta vastaan. Rahaa ei osata käyttää. Elämäntavat ovat huonot. Aina ei todellakan ole kyse siitä, että eivät olisi saaneet rakkautta ja huolenpitoa. Nuoret ja teinit ovat kuin toiselta planeetalta tulleita, jotka eivät osaa, kykene tai halua toimia täällä! He ovat kuin avaruusolentoja, jotka näyttää ihmisiltä, mutta ihmiselämä ei kertakaikkiaan suju tän yhteiskunnan mukaisesti. Itse tiedän paljon näitä "luuseri" nuoria.

        Minulla on kolme teiniä, asuvat kotona. Ja ovat juuri sellaisia kuin olen heidät kasvattanutkin, ilman piiskaa mutta rajat pitäen. Mahtavia nuoria ja niin ovat heidän kaverinsakin. En kyllä tuollaisille vanhemmille sano muuta kuin että HÄVETKÄÄ!


      • Lapseton, mutta...
        vaikea vanhemmuus kirjoitti:

        Sulla ei taida olla teini-ikäisiä lapsia?! Tän päivän teinit/nuoret voivat olla todella vaikeita ja haastavia.. eivät halua käydä kouluja ja mikää työ ei kelpaa!! Mitään neuvoja ja ohjeita ei oteta vastaan. Rahaa ei osata käyttää. Elämäntavat ovat huonot. Aina ei todellakan ole kyse siitä, että eivät olisi saaneet rakkautta ja huolenpitoa. Nuoret ja teinit ovat kuin toiselta planeetalta tulleita, jotka eivät osaa, kykene tai halua toimia täällä! He ovat kuin avaruusolentoja, jotka näyttää ihmisiltä, mutta ihmiselämä ei kertakaikkiaan suju tän yhteiskunnan mukaisesti. Itse tiedän paljon näitä "luuseri" nuoria.

        Vaikealle vanhemmuudelle: Havaitsen pientä ristiriitaa: "eivät halua käydä koulua ja mikään työ ei kelpaa" sekä "rahaa ei osata käyttää". Jos lapselle ei anna rahaa loputtomasti tuhlattavaksi, ei hän sitä opi tuhlaamaan. Mitä vähemmän rahaa lapsella on käyttää, sitä varmemmin hän oppii miettimään, mitä sillä on "järkevää" ostaa. Ja koulu ja työkin maittaa, kun hoksaa, ettei tule rahaa tuhlattavaksi jos ei tee työtä ;)

        Vanhemman tehtävä on minun käsitykseni mukaan opettaa lapset "osaamaan, kykenemään ja haluamaan tomia" tässä yhteiskunnassa. Oma äitini sai minut ja veljeni opetettua tähän, ilman rahaa, opiskelija-yh-äitinä 90-luvun laman aikaan, yksin vieraalla paikkakunnalla ilman ainuttakaan sukulaista tai tuttua. Ja vieläpä siten, että meillä lapsukaisilla on ollut rikas ja onnellinen lapsuus. Kuulostaa vähän siltä, että teillä on jäänyt muutama kiitollisuuden oppitunti pitämättä?

        Tämän ketjun aloittaneelle: en ikävä kyllä voi auttaa, mutta koita vaikka keskustella jollekin ammattilaiselle ahdistavasta kriisitilanteestanne. Ehkä hän pystyisi auttamaan? Näyttäisi, mitä on tehtävissä, ehkä kertoisi, missä asioissa sinun vanhempana pitäisi muuttaa näkökulmaa, mistä sinun on luovuttava, mitä sinun pitää sietää ja mitä ei jne. Koska toimiva vanhemmuus on enimmissä määrin itsenä kasvamista. Voisit saada ammattiauttajalta myös vinkkejä siihen, miten keskustella asiasta rakentavasti lapsesi kanssa.


      • kysymystä
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Tuskinpa se käytös paranee, jos jakun rakas harrastus viedään... Siksi on parasta hän ei asu samassa taloudessa.

        Hartain toiveeni on että hän jättää tuon kalliin harrastuksen ja parantaa käytöstään niin että voimme jatkaa yhdessä asuen hänen opiskelujensa loppuun asti, mutta näillä näkymin se ei tule olemaan mahdollista.

        Hei! Entä oletko keskustellut lapsesi kanssaan siitä, että jospa ongelma (tai osa siitä) onkin se, ettei hän enää halua asua kotona? Haluaa itsenäistyä, kokea siipiään? Minua nuorempana masensi erittäin paljon, kun roikuin vain kotona avuttomana pikku paskana, tekemättä ja saavuttamatta mitään, käymällä muka hyödyllistä lukiota ja vanhempien siivellä eläen (muka vaapaa kaikkeen muttei vapaa mihinkään). Kun sitten muutin kotoa, sain ottaa oikeasti vastuuta asunnostani ja elämästäni, on elämänlaatuni parantuntu roimasti.


      • reino5
        vaikea vanhemmuus kirjoitti:

        Sulla ei taida olla teini-ikäisiä lapsia?! Tän päivän teinit/nuoret voivat olla todella vaikeita ja haastavia.. eivät halua käydä kouluja ja mikää työ ei kelpaa!! Mitään neuvoja ja ohjeita ei oteta vastaan. Rahaa ei osata käyttää. Elämäntavat ovat huonot. Aina ei todellakan ole kyse siitä, että eivät olisi saaneet rakkautta ja huolenpitoa. Nuoret ja teinit ovat kuin toiselta planeetalta tulleita, jotka eivät osaa, kykene tai halua toimia täällä! He ovat kuin avaruusolentoja, jotka näyttää ihmisiltä, mutta ihmiselämä ei kertakaikkiaan suju tän yhteiskunnan mukaisesti. Itse tiedän paljon näitä "luuseri" nuoria.

        Tän päivän teinit? Ihan samoista värkeistä ne on tehty kuin sinunkin ajan teinit, ainoa vaan että ne on pullamössösukupolven kasvattamia.


      • ei kaikki
        reino5 kirjoitti:

        Tän päivän teinit? Ihan samoista värkeistä ne on tehty kuin sinunkin ajan teinit, ainoa vaan että ne on pullamössösukupolven kasvattamia.

        Ja höpö, höpö minulla 16v tytär ja ite olen 1957 syntynyt en siis mitään pullamössöö
        ja olen jo 19 vuotiaasta itteni elättänyt ja myös tyttäreni on jo viime kesänä tehnyt kesätöitä ja on nyt koulussa lukio ja tekee hesburgerissa viikonlopputöitä ja myös kesätyöt on siellä.


      • aikuisten äiti
        Rakastakaa lapsianne kirjoitti:

        Eikö tässä maassa ihmiset rakasta omia lapsiaan? Kuvailemasi tilanne tuntuu käsittämättömältä. Itse olet hänet kasvattanut, ja nyt olet hylkäämässä kasvatuksesi tuotokesn häädön avulla.

        Suomessa eletään juuri näin, tehdään lapsia ja hoidetaan heidät huonosti, pakoillaan vastuuta ja lopuksi jälkien siivoaminen jää yhteiskunnalle.

        Vanhemilla on moraalinen vastuu lapsistaan koko elämänsä loppuun saakka!!! Ihan viimeiseen hengenvetoon saakka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!?!?!

        Ja vanhemmillahan ei ole vastuuta höösätä pentujaan elämän loppuun asti. Älä yhtään jeesustele siellä- Lapsen on otettava vastuu elämästään täysi-ikäiseksi tultuaan ja ottavatkin, jos kasvatus on mennyt nappiin. Lapsiani kyllä raj´kastan, mutta se ei estä itsenäistämästä heitä oikeassa ajassa.Eipähän nuoole pilalle menneet. Itse taidat olla niitä pennuissas kiinni roikkujia, joilla ei ole omaa elämää. Mä käytän aikani ja rahani nyt itseeni, kun vielä mahdollista. Tämän tuntuvat täysipäiset lapseni ymmärtävän. Tiuskimista ja v-mäistä käytöstä ei tartte lapsiltakaan sietää ja vielä täysi-ikäisinä. Eikä muuten keltään muultakaan. Vapaus tuo vastuuta ja se pitää nuorelle opettaa.


      • Rakastakaa lapsianne kirjoitti:

        Eikö tässä maassa ihmiset rakasta omia lapsiaan? Kuvailemasi tilanne tuntuu käsittämättömältä. Itse olet hänet kasvattanut, ja nyt olet hylkäämässä kasvatuksesi tuotokesn häädön avulla.

        Suomessa eletään juuri näin, tehdään lapsia ja hoidetaan heidät huonosti, pakoillaan vastuuta ja lopuksi jälkien siivoaminen jää yhteiskunnalle.

        Vanhemilla on moraalinen vastuu lapsistaan koko elämänsä loppuun saakka!!! Ihan viimeiseen hengenvetoon saakka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!?!?!

        Otan osaa ko vanhempien tilanteeseen. Onkohan asia yhtään korjaantunut. Lähes samanlaisen tilanteen kokeneena voin sanoa,että samalla kaavalla kasvatetut sisarukset voivat olla täysin erilaisia. Yksi saattaa olla laiska ja saamaton ja vaativa ja narsisti vaikka muut opiskelevat ja tekevät kotitöitä jne Suosittelisin vuokralle muuttamista. Meillä se auttoi.


      • ....................
        Rakastakaa lapsianne kirjoitti:

        Eikö tässä maassa ihmiset rakasta omia lapsiaan? Kuvailemasi tilanne tuntuu käsittämättömältä. Itse olet hänet kasvattanut, ja nyt olet hylkäämässä kasvatuksesi tuotokesn häädön avulla.

        Suomessa eletään juuri näin, tehdään lapsia ja hoidetaan heidät huonosti, pakoillaan vastuuta ja lopuksi jälkien siivoaminen jää yhteiskunnalle.

        Vanhemilla on moraalinen vastuu lapsistaan koko elämänsä loppuun saakka!!! Ihan viimeiseen hengenvetoon saakka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!?!?!

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288549615599.html


      • yks vaan

        Onko kaikki lapset teidän yhteisiä? En voi uskoa että oma äiti olisi noin kylmä. Halpoja talleja löytyy esim sipoosta 300€ kuussa.

        Te olette hevosen hankkineet aikuiset ihmiset ja lapsen kasvattaneet tähän maailmaan. Kantakaa vastuu myös.

        Hevonen voi olla tytölle hänen perheensä jo kun muuta perhettä ei näköjään ole. Halpa talli ja hankitte tytölle työn jossa pärjää niin että saa opinnotkin samalla tehtyä. Minulle hankittiin ekat 3 työtä vanhempien tai sukulaisten avulla.


      • Anonyymi
        Rakastakaa lapsianne kirjoitti:

        Eikö tässä maassa ihmiset rakasta omia lapsiaan? Kuvailemasi tilanne tuntuu käsittämättömältä. Itse olet hänet kasvattanut, ja nyt olet hylkäämässä kasvatuksesi tuotokesn häädön avulla.

        Suomessa eletään juuri näin, tehdään lapsia ja hoidetaan heidät huonosti, pakoillaan vastuuta ja lopuksi jälkien siivoaminen jää yhteiskunnalle.

        Vanhemilla on moraalinen vastuu lapsistaan koko elämänsä loppuun saakka!!! Ihan viimeiseen hengenvetoon saakka. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!?!?!

        Minulla alkoholisoitunut tytär joka sekasin päästään jatkuvasti käy kiinni ja nimittelee ikää reilut 40vuotta.Apua haettu mutta mistään ei saa jollei suostu itse hoitoon.Itse olen auttanut minkä pystynyt mutta oma mielenterveys koetuksella,kun annan olla kotona kohtelee kuin roskaa minua,nyt en ole uskaltanut päästää kotiini kun käy kiinni.Joten sinä joka kirjoitit että vastuu on vanhemmilla viimeiseen hengenvetoon saakka ei pidä paikkaansa.Vastuu on ihan itsellä ja hoitoon pitäisi itse suostua kun sitä tarjotaan.Kyllä vanhemmillekin kuuluu oma elämä


    • 3:lle säästänyt

      Meillä lapset ovat muuttaneet kotoa, päästyään lukiosta ja lähdettyään toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ikää on tuolloin ollut 19-vuotta, mutta jos joku olisi halunnut viettää välivuoden, en kyllä olisi paiskannut häntä pihalle.

      Eikö lapsesi ole ollut kesätöissä ja siten kantanut korteaan kekoon kalliin harrastuksensa puolesta?

      Itse olen pyrkinyt rahallisesti avustamaan lapsiani niin paljon kun pystyn, mutta toki heillä täytyy olla myös itsellaan kiinnostusta hankkia hyvä elämä.

      • mitä laki sanoo?

        Hankkisikin tuloja harrastukseensa, mutta kun ei kiinnosta työt.... Ei muka saanut edes kesätöitä, todellisuudessa ei pahemmin edes hakenut. Lähetti muutamia hakemuksia netin kautta, jos edes lähetti.


      • IWasOnceYongToo
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Hankkisikin tuloja harrastukseensa, mutta kun ei kiinnosta työt.... Ei muka saanut edes kesätöitä, todellisuudessa ei pahemmin edes hakenut. Lähetti muutamia hakemuksia netin kautta, jos edes lähetti.

        Niitä kesätyöpaikkoja ei ole juuri saatavilla. JOs lähetti edes viisi hakemusta, niin saattaa olla että enempää ei ollut edes tarjolla. Katsokaa vähän mitä tämä yhteiskunta tarjoaa opiskelevalle nuorelle EI MITÄÄN!!

        Jos halu kotoa lähtemiseen olisi kovakin, niin ei se ole mahdollista. Kesätyö kun ei välttämättä takaa edes 500€/kk ja kaikki muu.

        Tietysti jos ei edes kotona auta, niin se on jositten eri juttu.


      • rtytuyiiyyiiyiy
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Hankkisikin tuloja harrastukseensa, mutta kun ei kiinnosta työt.... Ei muka saanut edes kesätöitä, todellisuudessa ei pahemmin edes hakenut. Lähetti muutamia hakemuksia netin kautta, jos edes lähetti.

        Et kuulosta kylläkään siltä että tukisitkaan lastasi. Paremmin olet häntä vastaan ja aikuistuva lapsesi reagoi siihen.

        Jos sinulla olisi paremmat välit lapseesi voisit keskustella oikeasti hänen tulevaisuudesta..nyt asenteesi on huono :(

        "Lähetti muutamia hakemuksia netin kautta, jos edes lähetti, muka haki" Olet negatiivinen ihminen joka ei usko toisen sanaan ei ihme että aikuistuvaa lastasi alkaa pännimään. ja purkaa pahan olon sinuun. Tulevaisuus voi olla pelottavaa ja siitä pitäisi pystyä puhumaan.


    • kgjhjh

      No ei tietenkään voi (vaihtaa vain lukkoja oveen).

      Lapsesi on lapsesi. Tai sitten olet täällä provoilemassa - jos tilanne on epäreilu sisaruksille ja perheellä ei ole rahaa, siinähän on perustelut lopettaa harrastus. Jos hän haluaa silti harrastaa, menee vaikka töihin tienaamaan harrastusrahat.
      Ei tuollaisten asioiden takia heitetä lapsia pihalle.

      • mitä laki sanoo?

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.


      • kölkölköl
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.

        Vanhemmilleen lapsi on aina lapsi ja vanhemman vastuulla on miettiä aikuisempia ratkaisuja niissä tositilanteissakin.

        Että hylkäät kadulle sitten lapsesi, kun et voi vain sanoa että rahahanat meni kiinni nyt???
        En usko että kenenkään tarvitsee tietää mitään lisää harrastuksesta, mitä sillä on väliä jos perheenne rahat ei ko. toimintaan riitä. Eikö siinä ole perustelut lopettaa harrastus? Jos haluatte asiasta neuvotella, ottakaa lapsi pöydän ääreen miettimään mitä harrastus maksaa, mitä toisten lastenne menot ovat ja mitä kenenkin tulot ovat. Siinähän tulee realiteettiterapiaa hänellekin, kun miettii miksi hänen pitäisi saada harrastukseensa rahat ja mistä ne hänen mielestään otettaisiin.

        Ei vanhemman vastuu lapsestaan ja tämän elämästä lopu 18 ikävuoteen. Jos vanhemmillaan on yhtään sydäntä mukana.
        Tempoilevan nuoren kanssa menee ehkä helposti samalle tasolle riitelemään murrosikäisen keinoin, mutta mihin suuntaan tilanne karkaa kun uhmakas nuorenne pakkaa sitten kassinsa ja häipyy.


      • mitä laki sanoo?
        kölkölköl kirjoitti:

        Vanhemmilleen lapsi on aina lapsi ja vanhemman vastuulla on miettiä aikuisempia ratkaisuja niissä tositilanteissakin.

        Että hylkäät kadulle sitten lapsesi, kun et voi vain sanoa että rahahanat meni kiinni nyt???
        En usko että kenenkään tarvitsee tietää mitään lisää harrastuksesta, mitä sillä on väliä jos perheenne rahat ei ko. toimintaan riitä. Eikö siinä ole perustelut lopettaa harrastus? Jos haluatte asiasta neuvotella, ottakaa lapsi pöydän ääreen miettimään mitä harrastus maksaa, mitä toisten lastenne menot ovat ja mitä kenenkin tulot ovat. Siinähän tulee realiteettiterapiaa hänellekin, kun miettii miksi hänen pitäisi saada harrastukseensa rahat ja mistä ne hänen mielestään otettaisiin.

        Ei vanhemman vastuu lapsestaan ja tämän elämästä lopu 18 ikävuoteen. Jos vanhemmillaan on yhtään sydäntä mukana.
        Tempoilevan nuoren kanssa menee ehkä helposti samalle tasolle riitelemään murrosikäisen keinoin, mutta mihin suuntaan tilanne karkaa kun uhmakas nuorenne pakkaa sitten kassinsa ja häipyy.

        Jos lapsen kanssa on kestämättömän vaikeaa, eikä hän arvosta sisaruksiaan ja vanhempiaan vaikka he rahoittavat kalliin harrastuksen. Niin kuvitteletko oikeasti että hänen kanssaa voi asua sen jälkeen yhdessä kun edes tuo harrastustoiminnan rahoitus ei ole pidättelemässä hänen haukkumistaan ja nälvimistään? Siksi tässä pitää olla mahdollisuus tilanteen purkamiseen jos se käy sietämättömäksi.

        Lapsi ei suostu keskustelmaan harrastuksen lopettamisesta, vaan saa järjettömän huuto- ja raivokohtauksen, jos sitä yrittää ottaa puheeksi.

        Lapsi on kyllä niin omatoiminen ja neuvokas että pärjäisi loistavasti omillaan, ainoa ongema hänelle on tuon suhteen se että hän ei halua lopettaa sitä harrastustaan, jota ei voi ilman hyväpalkkaista työtä jatkaa.

        Ehdottomasti paras olisi sopuratkaisu, siten että hän luopuu harrastuksesta tai taikoo itse siihen jostain rahaa (=käy opiskelun ohessa töissä), jolloin voi jatkaa asumista opiskelun ajan, mutta tämäkin edellyttää sitä että käytöksen muuta perhettä kohtaa täytyy parantua.

        Mutta se mikä on varmaa, on se että näin emme voi enää jatkaa ja vihoviimeinen keino on se että harraistuksen rahoitus loppuu ja lapsi saa hankkia oman asunnon. Opiskelu- ja elinkustannusten tukeminenkin tulee meille rutkasti halvemmaksi nykyseen verrattuan ja äkäpussin muutto muualle rauhoittaisi muuta perhettä.

        Sydän alkaa olla tämän asian kanssa loppu ja jos jonku kanssa ei voi asua yhdessä, niin sitten vaan on asuttava erillään. Jos kaikki asiat olisi ratkottavissa, niin eihän olisi myöskään avioeroja.

        Edellen kaipailen asian läpi käyneiltä neuvoja siitä että miten muuttohaluton täysi-ikäinen lapsi saadaan asunnosta ulos? Haetaanko käräjiltä häätöä vai mitä tässä oikein pitää tehdä?


      • ??????!?!?!?!?
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.

        Onko tämä harrastus tärkeäkin?
        Kovaa on ottaa pois jos se liittyy unelmiin tulevassa. Ehkä motivaatio kaikkeen menee kun painostetaan. Jos ihan vain puhuttaisiin kunnolla ensin "lapsen" kanssa eikä olla itse lapsellisia.


      • mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.

        Niinhän lapsia on aina kasvatettu, että rakkautta, uhailua ja kiristystä. Jos nämä ei auta laita lapsi/nuori "liekaan" ja vie asunnonhakutoimistoon/ toimistoihin. Si t vaan annat kaavakkeen käteen ja käsket sen täyttää se ja laittaa mukaan tarvittavat liitteet. Etkä jää kuunteleen sitä surkeaa valitusta, ettei hän osaa täyttää. Koulussa sille on opetettu miten noi täytetään. Kun nuori katsoo totuutta suoraan silmiin ja huomaa ettei ole enää paluuta entiseen, eli turvalliseen kotiin. Neuvoa ja apua saa jos sitä vaan nöyrtyy pyytää. Myöhemmin nuresi tulee kiittämään sinuaa, että opetit asettaan ne omat jalat oman pöydän alle ja kantaan vastuun tekemisistään. Kummallekkaan osapuolelle se ei ole helppoa, mutta välttämätöntä.


      • asdfsdfas
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.

        Jos pakotat hänet rahoittamaan harrastuksensa itse, hän ei välttämättä pysty muuttamaan kotoa tai opiskelemaan (opiskelu voi myös hidastua), jos joutuu käymään töissä siksi, että saisi harrastukseen rahaa. Ja tuskin edes mitään hommia saa.

        Voisiko teillä itsellänne olla jotakin, mistä voisitte luopua? Omia harrastuksianne?


      • lap2
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Jos lapsen kanssa on kestämättömän vaikeaa, eikä hän arvosta sisaruksiaan ja vanhempiaan vaikka he rahoittavat kalliin harrastuksen. Niin kuvitteletko oikeasti että hänen kanssaa voi asua sen jälkeen yhdessä kun edes tuo harrastustoiminnan rahoitus ei ole pidättelemässä hänen haukkumistaan ja nälvimistään? Siksi tässä pitää olla mahdollisuus tilanteen purkamiseen jos se käy sietämättömäksi.

        Lapsi ei suostu keskustelmaan harrastuksen lopettamisesta, vaan saa järjettömän huuto- ja raivokohtauksen, jos sitä yrittää ottaa puheeksi.

        Lapsi on kyllä niin omatoiminen ja neuvokas että pärjäisi loistavasti omillaan, ainoa ongema hänelle on tuon suhteen se että hän ei halua lopettaa sitä harrastustaan, jota ei voi ilman hyväpalkkaista työtä jatkaa.

        Ehdottomasti paras olisi sopuratkaisu, siten että hän luopuu harrastuksesta tai taikoo itse siihen jostain rahaa (=käy opiskelun ohessa töissä), jolloin voi jatkaa asumista opiskelun ajan, mutta tämäkin edellyttää sitä että käytöksen muuta perhettä kohtaa täytyy parantua.

        Mutta se mikä on varmaa, on se että näin emme voi enää jatkaa ja vihoviimeinen keino on se että harraistuksen rahoitus loppuu ja lapsi saa hankkia oman asunnon. Opiskelu- ja elinkustannusten tukeminenkin tulee meille rutkasti halvemmaksi nykyseen verrattuan ja äkäpussin muutto muualle rauhoittaisi muuta perhettä.

        Sydän alkaa olla tämän asian kanssa loppu ja jos jonku kanssa ei voi asua yhdessä, niin sitten vaan on asuttava erillään. Jos kaikki asiat olisi ratkottavissa, niin eihän olisi myöskään avioeroja.

        Edellen kaipailen asian läpi käyneiltä neuvoja siitä että miten muuttohaluton täysi-ikäinen lapsi saadaan asunnosta ulos? Haetaanko käräjiltä häätöä vai mitä tässä oikein pitää tehdä?

        Kyllä siinä on vain kaksi vaihtoehtoa. Jos täysi-ikäinen ihminen saa vanhemmiltaan katon päänpäälle, ruokaa pöytään, vaatteet päälle ja vieläpä jotain harrastusta kustannetaan niin kyllä silloin on elettävä vanhempien säännöillä. Ihminen joka on täysi-ikäinen tulee ymmärtää se ettei vanhempien tulotkaan kaikkeen riitä. On hyvä että vanhemmat välittää ja auttaa aikuistakin lasta, mutta ei se yli paapominenkaan mihinkään hyvään johda jos ei mitään vastinetta sille saa.

        Jos tämä asia ei mene nuoren aikuisen kaaliin niin eihän siinä muu auta kuin heittää pihalle. Kyllä Siperia opettaa hyvin pian miten helppoo se elämä on.

        Yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä sosiaali toimistoon.


      • niih2
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.

        Olet aivan oikeassa!
        Kyse on todellakin täysi-ikäisestä ihmisestä jonka täytyisi jo kantaa vastuunsa elämisestään. Mielestäni ei ole enää teidän/huoltajien tehtävä kustantaa kallista harrastusta. Jos haluaa jatkaa niin kustantaa itse... Muutkin opiskelijat tekevät esim ilta- ja viikonlopputöitä opiskelun ohessa sekä ASUVAT ITSENÄISESTI TUOSSA IÄSSÄ!
        Eikö lapsenne ymmärrä että hänen tulisi olla kiitollinen kaikesta avusta jonka saa maksattaessaan elinkustannuksensa teillä?? En ymmärrä...

        Eikä ole oikein muita sisaruksia kohtaan jos yhdelle kustannetaan ylikallis harrastus joka ei edes (?) johda mihinkään.

        Nyt vaan tiukka linja vaikka se sattuu ja riipaiseekin.. mutta lapsenne täytyy oppia elättämään itse itsensä. Muutoin hän roikkuu teissä vielä ja pitkään!

        Tiedän erään naispuolisen tapauksen, asuu omassa asunnossaan, on hyvä työpaikka ym mutta ei hallitse talouttaan! ikää vähän vajaa 40 V. Hän lainaa vanhemmiltaan edelleen rahaa mikäli sattuvat loppumaan ennen seuraavaa tilipäivää.. maksaa kyllä sitten takaisin mutta kuitenkin.. tuokaan ei mielestäni ole hyväksyttävää.
        Aikuisen vakituisessa hyvässä työssä olevan ihmisen pitäisi pystyä parempaan!


      • 2xäiti
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Jos lapsen kanssa on kestämättömän vaikeaa, eikä hän arvosta sisaruksiaan ja vanhempiaan vaikka he rahoittavat kalliin harrastuksen. Niin kuvitteletko oikeasti että hänen kanssaa voi asua sen jälkeen yhdessä kun edes tuo harrastustoiminnan rahoitus ei ole pidättelemässä hänen haukkumistaan ja nälvimistään? Siksi tässä pitää olla mahdollisuus tilanteen purkamiseen jos se käy sietämättömäksi.

        Lapsi ei suostu keskustelmaan harrastuksen lopettamisesta, vaan saa järjettömän huuto- ja raivokohtauksen, jos sitä yrittää ottaa puheeksi.

        Lapsi on kyllä niin omatoiminen ja neuvokas että pärjäisi loistavasti omillaan, ainoa ongema hänelle on tuon suhteen se että hän ei halua lopettaa sitä harrastustaan, jota ei voi ilman hyväpalkkaista työtä jatkaa.

        Ehdottomasti paras olisi sopuratkaisu, siten että hän luopuu harrastuksesta tai taikoo itse siihen jostain rahaa (=käy opiskelun ohessa töissä), jolloin voi jatkaa asumista opiskelun ajan, mutta tämäkin edellyttää sitä että käytöksen muuta perhettä kohtaa täytyy parantua.

        Mutta se mikä on varmaa, on se että näin emme voi enää jatkaa ja vihoviimeinen keino on se että harraistuksen rahoitus loppuu ja lapsi saa hankkia oman asunnon. Opiskelu- ja elinkustannusten tukeminenkin tulee meille rutkasti halvemmaksi nykyseen verrattuan ja äkäpussin muutto muualle rauhoittaisi muuta perhettä.

        Sydän alkaa olla tämän asian kanssa loppu ja jos jonku kanssa ei voi asua yhdessä, niin sitten vaan on asuttava erillään. Jos kaikki asiat olisi ratkottavissa, niin eihän olisi myöskään avioeroja.

        Edellen kaipailen asian läpi käyneiltä neuvoja siitä että miten muuttohaluton täysi-ikäinen lapsi saadaan asunnosta ulos? Haetaanko käräjiltä häätöä vai mitä tässä oikein pitää tehdä?

        Lyö lapsellesi faktat pöytään ja pyydä miettimään, aikooko osallistua itse menoihinsa ollenkaan. Nuorimpani muuti syksyllä kotoa, pääsi opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Jätti vapaaehtoisesti ylimääräiset menonsa tajutessaan opiskeluajan realiteetit. Kyllä lapselle pitää suoraan sanoa asioita. Emmehän me aikuisetkaan saa kaikkea tekemättä mitään asioiden eteen.
        Kyllä tulee ylipaapotulle lapselle kusiset paikat, jos vasta aikuisena tajuaa, ettei saakaan kaikkea. Tällaisiin asioihin pitää lapset valmistella. Ei se estä lastaan rakastamasta. Täällä tuntuu olevan meininki,että se ei lapsestaan piittaa, jos vähän realismia tuo pöytään, paskapuhetta.
        Lasta voi rakastaa ylihuolehtimatta. Molemmat lapseni muuttivat kotoa 18v. takuuvuokrat maksettiin ja sovittiin, että itse pitää pärjätä ja ovat pärjänneet.


      • nainen ennen kaikkea
        asdfsdfas kirjoitti:

        Jos pakotat hänet rahoittamaan harrastuksensa itse, hän ei välttämättä pysty muuttamaan kotoa tai opiskelemaan (opiskelu voi myös hidastua), jos joutuu käymään töissä siksi, että saisi harrastukseen rahaa. Ja tuskin edes mitään hommia saa.

        Voisiko teillä itsellänne olla jotakin, mistä voisitte luopua? Omia harrastuksianne?

        Just joo. Myykää vaikka koti, että pentu ei joudu luopumaan mistään. Hei tai luopukaa kaikesta loppuiäksenne, että lapselle ei tule vaan traumoja. Lasten takia, eikä tuo enää ihan lapsi ole, kun rupeatte kaikesta luopumaan, ei loppua näy. Milloin me aikuiset voidaan elää omanlaistamme elämää, jos ikämme penskoja autellaan. Ja kohtahan ne tuovat mummolle penskansakin jatkuvaan täysihoitoon.
        Älä tee lapselles tällaisia karhunpalveluksia, vaan pistä elämästään vastuuseen, etkä tule katumaan. Ota omaa aikaa ja relaa....


      • 6+8
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Kyllä täällä on kuule ihan tosi kyseessä ja sitähän tässä kysellään että mitä voi tehdä ja mitä ei.

        En nyt viitsi alkaa kertomaan yksityiskohtia tuosta harrastuksesta, koska silloin tämä tapaus muuttuu tunnistettavaksi. Harrastuksen kustannukset ovat pikkuhiljaa karanneet käsistä. Hädin tuskin selviämme kustannuksista, mutta joudumme jo tinkimään muista asioista.

        Tämä ulosheittoasian selvittäminen on nyt yksi mahdollisuus painostaa lasta luopumaan harrastuksesta tai hankkimaan itse tuloja sen rahoittamiseen. Jos yhteistyökyä ei ala löytyä, niin sitten toimitaan kylmästi niin kuin mihin laki antaa mahdollisuuden.

        Ja vaikka mielellään käytän hänestä termiä lapsi, niin kysyheän on viranomaiseten, ja varsinkin hänen omasta mielestään aikuisesta henkilöstä, eikä lapsesta.

        Kyllä minun äiti sanoi, että laiskaa hän ei elätä, koulun kyllä maksaa, mutta jos koulua en käy, niin sitten pitää mennä töihin.

        Harrastus halvempaan tai sitten nuori itse tekemään sen eteen jotakin. onhan tuo nyt hullua, että yksi lapsi saa harrastaa ja muut joutuvat tinkimään. Miten on asiat päässeet tuohon jamaan, miten voi harrastuskulut karata käsistä, mikä sellainen harrastus on? No, olihan se omakin nuoruudenharrastus sellainen, että rahaa olisi kyllä saanut menemään vaikka kuinka, muta minä sitten "harrastin vähemmän", en käynyt ulkomailla kisoissa, en uusinut kisa-asuja niin usein, enkä ottanut valmennusta niin usein. Ihan itse sitten harjoittelin ja ihan hyvin pärjäsin.

        Tietysti, jos on kyse ammattilaistason urheilusta, niin asia saattaa olla vähän eri, mutta sittenhän pitäisi löytyä niitä sponsoreitakin ja niitä saa tuloksilla. jos taas ei ole tuloksia, niin sitten voi tosiaan laskea sitä harrasteen tasoa sieltä ammattilaisesta harrastukseen..........


    • Tero Terävä

      Yksinkertaistetaan. Mikä IHME on niin kallis harrastus, jota ei voi lopettaa?

      • prumprum

        No esimerkiksi carting-autoilu, Ratsastus, ralli, jääkiekko,
        Itse harrastin carting-autoilua teininä ja pärjäsin loistavasti mutta vanhemmilla ei riittäny rahat. Ne autot on aika kalliita suojat. omat työt opiskelujen ohella ei kattaneet edes 1/3 osaa tästä harrastuksesta


    • ...........

      Ymmärrän tilanteesi, toisin kuin nähtävästi muut vastaajat. Kyllähän se homma on niin, että jos asuu kotona, niin pitää osata käyttäytyä sen mukaisesti. Kyse on aikuisesta, täysi-ikäisestä ihmisestä, jonka olisi korkea aika oppia, että vaatimalla, haukkumalla ja kyynärpäätekniikalla ei tässä maailmassa pidemmän päälle pärjää. Joten ilmoitatte kylmästi, että harrastuksen rahoitus (ainakin kokonaisuudessaan) loppuu tähän ja jos ei käytös parane, niin häätöpaperit isketään kouraan, joten olisi paras alkaa etsiä itselleen uutta asuntoa. Tuo ei ole raakaa, oman lapsensa hylkäämistä, vaan todella vastuuntuntoista oman lapsensa kasvattamista.

      Kirjoita hänelle pitkä kirje (koska se tulee luettua ilman välihuutoja ja keskeytyksiä), jossa kerrot kaikki tuntosi ja teidän taloudellisen ja henkisen tilanteen asian johdosta. Sitten ilmoitat, että jos ette pääse mihinkään järkevään sopuratkaisuun, niin sitten se on muutto kotoa pois. Asiasta voitte keskustella, mikäli hän haluaa keskustella avoimesti ja on kykeneväinen asialliseen keskusteluun. Mikäli ei, niin ohessa liitteenä häätöpaperi, sen kanssa kannattaa mennä kyselemään asuntotoimistosta ja sossusta omaa asuntoa välittömästi. Älkääkä luvatko avittaa opiskeluissa taloudellisesti heti lähtökohtaisesti, että hän joutuu selvittämään omat taloudelliset resurssinsa itse ja oikeasti, todellisen tilanteen mukaisesti. Voitte luonnollisesti sitten hieman avustaa häntä myöhemmin, kun tilanne on tasaantunut tai jos hän tulee hattu kourassa apua pyytämään.

      Te olette vastuussa myös muista lapsistanne, joten kyllä asialle on tehtävä jotain. Teidän sijassa minäkin heittäisin lapseni ulos. Tosin minun lapseni tietävät tuon riskin jo lähtökohtaisesti ja käyttäytyvät sen mukaisesti.

      • mitä laki sanoo?

        Hyvä että joku osaa nähdä tilanteen.

        Tuo kirjeen kirjoittaminen on hyvä idea. Pelkäänpä että hän ei suostu edes lukemaan sitä, mutta tätä pitää kokeilla.

        Osaatko antaa käytännön ohjetta näistä "häätöpapereista"? Onko se käytännössä käräjänoikeuden kautta häädön hakeminen?

        Toivon että jos lapsi on oikeasti valintatilanteessa, että ulos tai kohtuullisuus, niin hän valitsee jälkimmäisen. Mielummin tässä jatkaisi laihassa sovussa kuin lihavassa riidassa.


      • ------------
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Hyvä että joku osaa nähdä tilanteen.

        Tuo kirjeen kirjoittaminen on hyvä idea. Pelkäänpä että hän ei suostu edes lukemaan sitä, mutta tätä pitää kokeilla.

        Osaatko antaa käytännön ohjetta näistä "häätöpapereista"? Onko se käytännössä käräjänoikeuden kautta häädön hakeminen?

        Toivon että jos lapsi on oikeasti valintatilanteessa, että ulos tai kohtuullisuus, niin hän valitsee jälkimmäisen. Mielummin tässä jatkaisi laihassa sovussa kuin lihavassa riidassa.

        Kyllä hän varmasti kirjeen lukee. Kirje kiinnostaa aina niin paljon.

        Ei minulla ole tietoa tai kokemusta häädöistä. Mutta saadakseen kaupungilta asunnon, hänen pitää todistaa olevansa asunnoton, joten tarvitsee häätöpaperin. Puoli vuotta irtisanomisaikaa. Perusteluiksi se, että haluatte asunnon kokonaan omaan käyttöönne ja paperi kersalle, jonka tehtävänä on etsiä itselleen oma asunto. Se on sitten tietysti eri asia, että miten käy, jos hän ei sitä asuntoa ala etsiä tai ala lähteä minnekään, mutta siinä tapauksessa pitää sitten siirtyä kakkosvaiheeseen, eli rahahanat kiinni. Ja se on ihan oikeasti mielestäni jo teidän velvollisuus vanhempana, ei ainoastaan oikeus.

        Minäkin toivon, että tuo pysäyttäisi hänet ja saisitte hommat sovittua jotenkin. Mutta jos ei, niin teidän täytyy olla oikeasti valmis toteuttamaan uhkauksenne. Eli tavarat pihalle ja huone uuteen käyttöön. Ja ei taloudellista tukemista ainakaan ruuan tai minkään muun suhteen, jos nyt vielä sitten kotona saisi ilmaiseksi sen puoli vuotta asuakin. Tai sitten huoneestakin vuokra.

        En tiedä käräjistä mitään, mutta en itse kyllä lähtisi siihen mukaan, oli sitten mahdollista tai ei. Mieluummin vain savustaisin ulos noilla rahahanojen sulkemisilla. Tai tietysti mieluummin se toinen vaihtoehto, että hän oppii elämään normaalien ihmisten tavoin, eli varojensa mukaan ja toisia kunnioittaen.


      • .
        ------------ kirjoitti:

        Kyllä hän varmasti kirjeen lukee. Kirje kiinnostaa aina niin paljon.

        Ei minulla ole tietoa tai kokemusta häädöistä. Mutta saadakseen kaupungilta asunnon, hänen pitää todistaa olevansa asunnoton, joten tarvitsee häätöpaperin. Puoli vuotta irtisanomisaikaa. Perusteluiksi se, että haluatte asunnon kokonaan omaan käyttöönne ja paperi kersalle, jonka tehtävänä on etsiä itselleen oma asunto. Se on sitten tietysti eri asia, että miten käy, jos hän ei sitä asuntoa ala etsiä tai ala lähteä minnekään, mutta siinä tapauksessa pitää sitten siirtyä kakkosvaiheeseen, eli rahahanat kiinni. Ja se on ihan oikeasti mielestäni jo teidän velvollisuus vanhempana, ei ainoastaan oikeus.

        Minäkin toivon, että tuo pysäyttäisi hänet ja saisitte hommat sovittua jotenkin. Mutta jos ei, niin teidän täytyy olla oikeasti valmis toteuttamaan uhkauksenne. Eli tavarat pihalle ja huone uuteen käyttöön. Ja ei taloudellista tukemista ainakaan ruuan tai minkään muun suhteen, jos nyt vielä sitten kotona saisi ilmaiseksi sen puoli vuotta asuakin. Tai sitten huoneestakin vuokra.

        En tiedä käräjistä mitään, mutta en itse kyllä lähtisi siihen mukaan, oli sitten mahdollista tai ei. Mieluummin vain savustaisin ulos noilla rahahanojen sulkemisilla. Tai tietysti mieluummin se toinen vaihtoehto, että hän oppii elämään normaalien ihmisten tavoin, eli varojensa mukaan ja toisia kunnioittaen.

        No ei se häätöpaperi ole mikään avain kaupungin asuntoon.


      • Rakas lapsi
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Hyvä että joku osaa nähdä tilanteen.

        Tuo kirjeen kirjoittaminen on hyvä idea. Pelkäänpä että hän ei suostu edes lukemaan sitä, mutta tätä pitää kokeilla.

        Osaatko antaa käytännön ohjetta näistä "häätöpapereista"? Onko se käytännössä käräjänoikeuden kautta häädön hakeminen?

        Toivon että jos lapsi on oikeasti valintatilanteessa, että ulos tai kohtuullisuus, niin hän valitsee jälkimmäisen. Mielummin tässä jatkaisi laihassa sovussa kuin lihavassa riidassa.

        Kyllä ne asiat ihan ilman kirjettä voi ja pitää selvittää kasvoikkain. Itse hermostuimme lapseemme, joka ei halunnut kotona tehdä juurikaan kotitöitä, juoksi kavereilla/baareissa yötä myöten ja huone oli kuin kaaos. Aikamme katsottuamme ja kun puheet eivät tuottaneet tulosta kysyin häneltä, että eikö olisi aika muuttaa omillensa. Hän oli suostuvainen, löysin hänelle asunnon, autoimme muutossa. Rauha palasi maahan ja välit lapseen paranivat. Nyt on omillaan, kyselen välillä miten pärjää, ja hyvinhän tuo on pärjännyt. Opiskelee (istuin vieressä, kun laitettiin haku nettiin), on itse hankkinut työpaikan. Molemmin puolin ollaan tyytyväisiä. Aina olen sanonut, että välillä voi tulla kotiin vaikka yöksi ja aina autetaan, mutta rahaa ei aina ole antaa. Annan jos on ja hän tarvitsee. Toimii !


    • kaikki itsestä kiinn

      Ri kukaan yksin riitele, millainen osuus sinulla olla v mäinen?

      • mitä laki sanoo?

        Itseähän tässä eniten syyttää että on päästänyt tilanteen näin pitkälle, mutta itse tässä on myös keksittävä ratkasut tilanteen muuttamiseksi.

        v-mäisyys tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että 700€/kk lapsen harrastukseen on vain yksikertaisesti ylittänyt kohtuullisuuden rajat.

        Edellä kyseltiin että mikä harrastus voi olla näin kallis, niin se on kilpatason hevosurheilua. Isovanhemmat ostivat aikoinaan "hyvää hyvyttään" lapselle hevosen ja aluksi kustannukset olivat kohtuullisia, mutta ei enää. Eli tässä on sitten mukana vielä se eläinkin, jota ei voi noin vain hylätä, enkä voi sitä väkisin myydäkään, kun se ei ole minun.


      • Syvä osanottoni
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Itseähän tässä eniten syyttää että on päästänyt tilanteen näin pitkälle, mutta itse tässä on myös keksittävä ratkasut tilanteen muuttamiseksi.

        v-mäisyys tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että 700€/kk lapsen harrastukseen on vain yksikertaisesti ylittänyt kohtuullisuuden rajat.

        Edellä kyseltiin että mikä harrastus voi olla näin kallis, niin se on kilpatason hevosurheilua. Isovanhemmat ostivat aikoinaan "hyvää hyvyttään" lapselle hevosen ja aluksi kustannukset olivat kohtuullisia, mutta ei enää. Eli tässä on sitten mukana vielä se eläinkin, jota ei voi noin vain hylätä, enkä voi sitä väkisin myydäkään, kun se ei ole minun.

        Vastuu lapsen harrastuksen jatkumisesta lienee sitten isovanhemmilla?

        Itse en ole koskaan päästänyt lastemme isovanhempia säätäämään meidän elämäämme, vaan olemme tulleet toimeen omilla tuloillamme ja lapset ovat harrastaneet lajeja, joihin meillä on ollut varaa sitoutua.

        Isovanhemmat "hyvää hyvyyttään" aiheuttavat myös joskus paljon pahaa. Teidän tapauksessanne ainakin lapsenne ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan ja vanhimmasta on kasvanut omaa napaansa tuijottava ja epäempaattinen nuori.


      • ...........
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Itseähän tässä eniten syyttää että on päästänyt tilanteen näin pitkälle, mutta itse tässä on myös keksittävä ratkasut tilanteen muuttamiseksi.

        v-mäisyys tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että 700€/kk lapsen harrastukseen on vain yksikertaisesti ylittänyt kohtuullisuuden rajat.

        Edellä kyseltiin että mikä harrastus voi olla näin kallis, niin se on kilpatason hevosurheilua. Isovanhemmat ostivat aikoinaan "hyvää hyvyttään" lapselle hevosen ja aluksi kustannukset olivat kohtuullisia, mutta ei enää. Eli tässä on sitten mukana vielä se eläinkin, jota ei voi noin vain hylätä, enkä voi sitä väkisin myydäkään, kun se ei ole minun.

        Mitäs jos lapsi muuttaisi isovanhemmilleen ja jatkaisi harrastustaan heidän rahoittamana? Vai ovatko he jo vaipoissaan laitoksessa vaiko mullan alla?


      • mitä laki sanoo?
        Syvä osanottoni kirjoitti:

        Vastuu lapsen harrastuksen jatkumisesta lienee sitten isovanhemmilla?

        Itse en ole koskaan päästänyt lastemme isovanhempia säätäämään meidän elämäämme, vaan olemme tulleet toimeen omilla tuloillamme ja lapset ovat harrastaneet lajeja, joihin meillä on ollut varaa sitoutua.

        Isovanhemmat "hyvää hyvyyttään" aiheuttavat myös joskus paljon pahaa. Teidän tapauksessanne ainakin lapsenne ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan ja vanhimmasta on kasvanut omaa napaansa tuijottava ja epäempaattinen nuori.

        Ei isovanhemmilla ole tuollaisia rahoja käytettäväksi. Sen verran oli säästössä että halusivat maksaa suuren osan hevosen hankinnasta ja silloin se oli ihan hyvä ajatus ja toimikin muutaman vuoden. Laman myötä tulot ovat kuitenkin laskeneet hieman ja harrastuksen kustannukset nousseet.

        Viimeinen lause kuvaa tilannetta loistavasti.


      • mitä laki sanoo?
        ........... kirjoitti:

        Mitäs jos lapsi muuttaisi isovanhemmilleen ja jatkaisi harrastustaan heidän rahoittamana? Vai ovatko he jo vaipoissaan laitoksessa vaiko mullan alla?

        Ei isovanhemmillakaan ole antaa rahaa tähän harrastukseen, ovat eläkeläisiä, hyvä jos elävtä siihen asti että tuo lapsi saisi koulut käytyä. Ottaisivat varmaan luokseen asumaan, mutta kun asuvat pikkukaupungissa, jossa ei ole opiskelumahdollisuuksia, joten tuskin lapsi sinne lähtisi.


      • turha sotkea
        Syvä osanottoni kirjoitti:

        Vastuu lapsen harrastuksen jatkumisesta lienee sitten isovanhemmilla?

        Itse en ole koskaan päästänyt lastemme isovanhempia säätäämään meidän elämäämme, vaan olemme tulleet toimeen omilla tuloillamme ja lapset ovat harrastaneet lajeja, joihin meillä on ollut varaa sitoutua.

        Isovanhemmat "hyvää hyvyyttään" aiheuttavat myös joskus paljon pahaa. Teidän tapauksessanne ainakin lapsenne ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan ja vanhimmasta on kasvanut omaa napaansa tuijottava ja epäempaattinen nuori.

        18 vuotias on kyllä jo ihan itse vastuussa itsestään. Vanhemmilla on lain mukaan ainoastaan velvollisuus osallistua kesken olevien opiskeluiden kustannuksiin. Jos siis lukio on kesken, niin sen kustannuksiin, mutta ei enää jatko-opiskeluun.


      • .............
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Ei isovanhemmillakaan ole antaa rahaa tähän harrastukseen, ovat eläkeläisiä, hyvä jos elävtä siihen asti että tuo lapsi saisi koulut käytyä. Ottaisivat varmaan luokseen asumaan, mutta kun asuvat pikkukaupungissa, jossa ei ole opiskelumahdollisuuksia, joten tuskin lapsi sinne lähtisi.

        Isovanhemmat ovat kuitenkin olleet tätä soppaa keittämässä, joten tietty vastuu heilläkin on tämän harrastuksen jatkumisesta. Teillä vanhemmilla lienee ollut äkillinen mielenhäiriö tai ette ajatelleet asiaa tarpeeksi pitkälle, kun suostuitte hevosen hankinataan?
        Ehkä silloin jopa tuntui hienolta tämän lapsen harrastus, mutta nyt mukana on kyllästymistä rahanmenoihin. Ette te silloin ajatelleet muita lapsia ja tasapuolisuutta, kun tämä harrastus aloitettiin?


    • Kun mikään ei riitä

      Ap, onko tämä lapsesi avioerolapsia vai ei.

      Sanottu fraasi pitää tässälin paikkan, " pienenä pinet muheet, isono isot" ja kyllä sitä vain jatkuu, kun nyt lapset pitävätkin toisen "murkkuiän" tuolla neljänkympin ikäisiä, jäi elämä elämättä, siinä ovat sitten monesti lapsenlapset otettava huoltoon, kun tämä "uusteini" ei jaksakaan pitää huolta heistä.

      Yksi keino on hankkia lpasell opiskelija-asunto, jossa hän sitten opettlee vastuuta elämästään, saadessaan opintotuen, josta pitöisi riittää kaiken maksamiseen varat. Joten sitä kautta oppisi rahnhallintaa ja sallit hänen käydä kotosalla, jopa teet pieniä juttuja peset pyykkejä ja leivot jatakin hyvää mukaan, mutta raha-asiat pitääkin hoitaa itse ja saa da riittämään.

      Toivottavasti et ole tehnyt sitä virhettä, että olet tähän saakka kaiken yrittänyt antaa. Itse tein sen virheen, eli liikaa rakstin niin toivottua lastani, että en nähnyt hänen parastaan, nyt sitten on ollu aikuisen vaikeaa, kun mikään ei tunnu riittävän.

      • mitä laki sanoo?

        Ei ole erottu (vielä). Mutta tämän lapsen kanssa riidellään niin paljon että perhe hajoaa tähän, jos jotain ei aleta äkkiä muuttamaan.

        Kyllähän tässä on kyse siitä että lapselle on annettu liikaa ja vaatimuksista on tullut loputtomia. Oma moka.

        Valitettavasti kukaan ei ole vielä osannut antaa käytännön neuvoja miten aikuinen mukula "heitetään pihalle".


      • soskuun siis
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Ei ole erottu (vielä). Mutta tämän lapsen kanssa riidellään niin paljon että perhe hajoaa tähän, jos jotain ei aleta äkkiä muuttamaan.

        Kyllähän tässä on kyse siitä että lapselle on annettu liikaa ja vaatimuksista on tullut loputtomia. Oma moka.

        Valitettavasti kukaan ei ole vielä osannut antaa käytännön neuvoja miten aikuinen mukula "heitetään pihalle".

        Sosku auttaa mukulan ulosheitossa. Sinne kun sanoo että sinä ja sinä päivänä kakara lähtee, niin hommaavat kämpän ja toimeentulotuen.


    • eivoiollataaskerran

      Hoh hoijaa...täällä nyt ollaan niin aikuisia myös sitten olevinaan kaiken maailman pullamössötapaukset...Kuka omistaa asunnoin? Kuka on perheen pää? Kuka määrää tahdin? Te vanhemmat vai lapsi?HALOO!!!!!! Raivostuttavan typerää kirjoittelua.

      • mitä laki sanoo?

        Et sitten kuitenkaan kertonut miten oikeasti pitää toimia?

        En epäile hetkeäkään ettemmekö olisi asiasta oikeudessa, mikäli rikomme tässä "häätöoperaatiossa" jotain lakia. Joten haluan ehdottomasti toimia pykälien mukaan.

        Eli turpaan ja niskasta pihalle tyyli ei nyt vaan ole vaihtoehtona.


      • Neuvo, jo annettukin
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan kertonut miten oikeasti pitää toimia?

        En epäile hetkeäkään ettemmekö olisi asiasta oikeudessa, mikäli rikomme tässä "häätöoperaatiossa" jotain lakia. Joten haluan ehdottomasti toimia pykälien mukaan.

        Eli turpaan ja niskasta pihalle tyyli ei nyt vaan ole vaihtoehtona.

        Aloituksessa kerroit, että lapsi (18-v. on nuori aikuinen) opiskelee, joten opiskeluun liittyviin menoihin joudumme varmasti osallistumaan myös jatkossa.

        Opiskeluun saa tukea Kelasta > Kela > Opiskelijan tuet. Soluasuntoja löytyy kunhan aktiivisesti hakee, voitte siinä myös auttaa. Kaikkea apua ei tietenkään pidä häneltä kieltää vaikka muuttaa kotoa pois. Itsenäistymisen vaatimus taitaa olla nuoren mielessä itselläänkin, vaikka ei siihen vielä yksin kykene, ja se kykenemättömyys kai hänetkin kiehauttaa kovaan riitelyyn kotona.


      • mitä laki sanoo?
        Neuvo, jo annettukin kirjoitti:

        Aloituksessa kerroit, että lapsi (18-v. on nuori aikuinen) opiskelee, joten opiskeluun liittyviin menoihin joudumme varmasti osallistumaan myös jatkossa.

        Opiskeluun saa tukea Kelasta > Kela > Opiskelijan tuet. Soluasuntoja löytyy kunhan aktiivisesti hakee, voitte siinä myös auttaa. Kaikkea apua ei tietenkään pidä häneltä kieltää vaikka muuttaa kotoa pois. Itsenäistymisen vaatimus taitaa olla nuoren mielessä itselläänkin, vaikka ei siihen vielä yksin kykene, ja se kykenemättömyys kai hänetkin kiehauttaa kovaan riitelyyn kotona.

        Mainitsemasi asiat ovat selvää pässin lihaa, en minä niistä ole mitään kysynyt. Ongelma on siis se että miten virallisesti pitää menetellä kun haluaa perheen jäsenen muuttavan eri osoitteeseen, eikä hän halua sitä itse, eikä suostu siihen Eihän ketään nyt voi vaan kantaa ulos ja heittää tavaroita perään. Vai voiko?

        Kai nyt jollakin on ollut sellainen tilanne että perheestä ei saa sovinnolla pois aikuista lasta tai vaikka poikaystävä ei ole suostunut muuttamaan pois.

        Olen yrittänyt hakea tästä tietoa, mutta ei tunnu löytyvän. Täytyy varmaan pyytää ensi viikolla apua jostain lakiasatoimistosta, mutta kun sekin maksaa ja tämä talous on tässä nyt aika tiukilla.


      • mk
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Mainitsemasi asiat ovat selvää pässin lihaa, en minä niistä ole mitään kysynyt. Ongelma on siis se että miten virallisesti pitää menetellä kun haluaa perheen jäsenen muuttavan eri osoitteeseen, eikä hän halua sitä itse, eikä suostu siihen Eihän ketään nyt voi vaan kantaa ulos ja heittää tavaroita perään. Vai voiko?

        Kai nyt jollakin on ollut sellainen tilanne että perheestä ei saa sovinnolla pois aikuista lasta tai vaikka poikaystävä ei ole suostunut muuttamaan pois.

        Olen yrittänyt hakea tästä tietoa, mutta ei tunnu löytyvän. Täytyy varmaan pyytää ensi viikolla apua jostain lakiasatoimistosta, mutta kun sekin maksaa ja tämä talous on tässä nyt aika tiukilla.

        LAin mukaan voit soittaa vaikka poliisit poistamaan lapsen asunnostasi kun lain puolesta on täysi-ikäinen ja ei vo imitään jos heität hänet pihalle. Kerrot hänelle ihan selvällä suomen kielellä että nyt on rahat loppu ja ette enää vanhempina kustanna tätä harrastusta koska ei ole varaa ja jos ei muuten usko niin jättäkää maksamatta siihen liittyvät kulut kun lapsenne on kiukkupussi. Onko liikaa paineita koulun ja harrastuksen takia ja sikis kiukuttelee ja laitatte kova kovaa vastaan niin hyvä tulee. Lapset harrastaa sitä nihin on varaa eikä sitä mikä kiinostaa.


      • Minkä lain?
        mk kirjoitti:

        LAin mukaan voit soittaa vaikka poliisit poistamaan lapsen asunnostasi kun lain puolesta on täysi-ikäinen ja ei vo imitään jos heität hänet pihalle. Kerrot hänelle ihan selvällä suomen kielellä että nyt on rahat loppu ja ette enää vanhempina kustanna tätä harrastusta koska ei ole varaa ja jos ei muuten usko niin jättäkää maksamatta siihen liittyvät kulut kun lapsenne on kiukkupussi. Onko liikaa paineita koulun ja harrastuksen takia ja sikis kiukuttelee ja laitatte kova kovaa vastaan niin hyvä tulee. Lapset harrastaa sitä nihin on varaa eikä sitä mikä kiinostaa.

        Mikähän pykälä laissa mahdollistaa soittamaan poliisin poistamaan jonku kotoaan, jos hän ei ole väkivaltainen tai huomattavasti häiriöksi? Ketään on tuskin koskaan viety putkaan pelkä ilkeilyn ja vi**uilun vuoksi?


      • Teinit
        Minkä lain? kirjoitti:

        Mikähän pykälä laissa mahdollistaa soittamaan poliisin poistamaan jonku kotoaan, jos hän ei ole väkivaltainen tai huomattavasti häiriöksi? Ketään on tuskin koskaan viety putkaan pelkä ilkeilyn ja vi**uilun vuoksi?

        Aika monikin teini vietäs kotoa putkaan!


      • Häädöstä
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Mainitsemasi asiat ovat selvää pässin lihaa, en minä niistä ole mitään kysynyt. Ongelma on siis se että miten virallisesti pitää menetellä kun haluaa perheen jäsenen muuttavan eri osoitteeseen, eikä hän halua sitä itse, eikä suostu siihen Eihän ketään nyt voi vaan kantaa ulos ja heittää tavaroita perään. Vai voiko?

        Kai nyt jollakin on ollut sellainen tilanne että perheestä ei saa sovinnolla pois aikuista lasta tai vaikka poikaystävä ei ole suostunut muuttamaan pois.

        Olen yrittänyt hakea tästä tietoa, mutta ei tunnu löytyvän. Täytyy varmaan pyytää ensi viikolla apua jostain lakiasatoimistosta, mutta kun sekin maksaa ja tämä talous on tässä nyt aika tiukilla.

        Olen itse häätänyt aikuisen ihmisen (huomattavasti vanhemman) kotoaan. Oli väkivaltainen juoppo. Hän asui vanhempiensa kanssa talossa, jossa asuntoihin oli oma sisäänkäynti eli oli ehkä eri asia. En nyt muista tarkkaan, mutta joku kunnan oikeusavustaja auttoi asiassa. Käräjäoikeudesta haettiin häätö, jonka ulosottomies suoritti. Itse ei saa ainakaan vuokralaista häätää, eikä lukkoja vaihtaa. Omasta puolisosta tai lapsesta joka ei ole vuokralainen en osaa sanoa. Lakiapua kannattaa kysellä, jos neuvoja kaipaatta. Välit meni vanhemmilla kokonaan poikki lapseen, eivät ole vuosikausiin olleet missään tekemisissä. Tuossa tapauksessa oli häätö monesta eri syystä ihan pakko tehdä. Teillä en missään tapauksessa näkisi sitä järkevimpänä ja ensisijaisena vaihtoehtona.


      • Lopeta jo
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Mainitsemasi asiat ovat selvää pässin lihaa, en minä niistä ole mitään kysynyt. Ongelma on siis se että miten virallisesti pitää menetellä kun haluaa perheen jäsenen muuttavan eri osoitteeseen, eikä hän halua sitä itse, eikä suostu siihen Eihän ketään nyt voi vaan kantaa ulos ja heittää tavaroita perään. Vai voiko?

        Kai nyt jollakin on ollut sellainen tilanne että perheestä ei saa sovinnolla pois aikuista lasta tai vaikka poikaystävä ei ole suostunut muuttamaan pois.

        Olen yrittänyt hakea tästä tietoa, mutta ei tunnu löytyvän. Täytyy varmaan pyytää ensi viikolla apua jostain lakiasatoimistosta, mutta kun sekin maksaa ja tämä talous on tässä nyt aika tiukilla.

        EI VOI OLLA TOTTA !! Sulle on jankutettu jo tuhat kertaa, että "lapsi" on täysi-ikäinen. Jopa "lain mukaan", jota niin kovasti hoet.

        Ihan käytännössä. Ihan lain mukaan. Ihan oikeasti. Ihan aikuisten oikeasti.

        Vaihda lukot ja kamat porraskäytävään. Siinä se.


      • Veljeni
        Minkä lain? kirjoitti:

        Mikähän pykälä laissa mahdollistaa soittamaan poliisin poistamaan jonku kotoaan, jos hän ei ole väkivaltainen tai huomattavasti häiriöksi? Ketään on tuskin koskaan viety putkaan pelkä ilkeilyn ja vi**uilun vuoksi?

        Vietiin putkaan omasta kodistaan, kun kuunteli siellä asuneen exän mielestä musiikkia liian lujaa ja meteloivät. Todellisuudessa oli omassa huoneessaan yhden kaverin kanssa, joivat kaljaa ja juttelivat, mutta se ei tietääkseni oikeuta poliisin kutsumiseen. Vasta aamulla pääsi putkasta, ja poliisit pahoittelivat kun ymmärsivät asunnon olleen myös hänen. Eivät illalla viedessään sitä uskoneet.


      • mk
        Minkä lain? kirjoitti:

        Mikähän pykälä laissa mahdollistaa soittamaan poliisin poistamaan jonku kotoaan, jos hän ei ole väkivaltainen tai huomattavasti häiriöksi? Ketään on tuskin koskaan viety putkaan pelkä ilkeilyn ja vi**uilun vuoksi?

        Lain mukaan lapsi on taysi-ikäinen kun tayttää 18v niin silloin voi heittää pihalle jos luoto antaa periksi ja itse en siihen pystyisi ja lapseni muttaa silloin lapsuudenkodista kun pystyy elättämään itsensä kunnolla ja pärjää mailmalla että silleen. Ei muuta mahdollisuutta kun lopetat sen kallliin harrastuksen maksamisen ja sanot että rahat loppu ja täysi-ikäinen hankkii itse rahat harrastukseen tai sponsorit jotka maksavat niin hyvä tulee. Tiedän nuoruudestani paljon hekilöitä jotka itse muuttivat sinä päivänä omilleen kun varsinkin tytöt eivät tulleet vahtivan isän kanssa toimeen ollenkaan. Jos mahdollista niin odotat että laspesi saa opiskelut loppuun ja työpaikan että pärjää mutta tee pelinsäännöt selviksi millä ehdoilla saa asua lapsuudenkodissaan.


      • Lurjus122
        Neuvo, jo annettukin kirjoitti:

        Aloituksessa kerroit, että lapsi (18-v. on nuori aikuinen) opiskelee, joten opiskeluun liittyviin menoihin joudumme varmasti osallistumaan myös jatkossa.

        Opiskeluun saa tukea Kelasta > Kela > Opiskelijan tuet. Soluasuntoja löytyy kunhan aktiivisesti hakee, voitte siinä myös auttaa. Kaikkea apua ei tietenkään pidä häneltä kieltää vaikka muuttaa kotoa pois. Itsenäistymisen vaatimus taitaa olla nuoren mielessä itselläänkin, vaikka ei siihen vielä yksin kykene, ja se kykenemättömyys kai hänetkin kiehauttaa kovaan riitelyyn kotona.

        Voi luoja. Auttakaa ja auttakaa, kaikkea apua ei pidä nuorelta kieltää... Josko se nuori olis vaan kykeneväinen ottamaan muutakin apua vastaan kuin rahallista? Siitä kai tässä on kyse? Eikä vastailijat osaa alukea aloittajan tekstiä vai onko kysymys siitä ettei aloittajan kuvausta tilanteesta mielletä totuudenmukaiseksi?


      • m32
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan kertonut miten oikeasti pitää toimia?

        En epäile hetkeäkään ettemmekö olisi asiasta oikeudessa, mikäli rikomme tässä "häätöoperaatiossa" jotain lakia. Joten haluan ehdottomasti toimia pykälien mukaan.

        Eli turpaan ja niskasta pihalle tyyli ei nyt vaan ole vaihtoehtona.

        Mene sossuun kyselemään ja kertomaan tilanteesta, tietävät kertoa siellä kuinka edetä.
        Laita pihalle, nakkaa kamat roskiin, avain pois. Tuossa kylmin tapa, jos tilanne vaatii.
        Itse hain 18vuotiaana 2viikoksi sossun järjestämän asunnon välittömästi matkustajakodista ennen armeijaan menoa. kotona oli riitaisaa tuolloin...häippäsin vaan enkä kertonut et mihin. Tekivät sitten katoamisilmoituksen, mutta poliisihan tiesi jo missä olin. Olisin saanut ruokarahaakin sieltä käteisenä, mutta en ottanut, kun oli omia säästöjä vähäsen. (luulin tuolloin, et perisivät ne viel takaisin myöhemmin ja kämpän vuokrankin, mut luulo osoittautui vääräksi myöhemmin)
        Joo reilu satamarkkaako tais olla lompakossa.. :D mut sai sillä jauhot leivän tekoon ja makaroonia ym. perusjuttua tupakat :)

        Voit hyvää hyvyyttäsi ostaa lapsellesi makuupussin, teltan ja muut retkeilyvälineet... laavuja varmaan löytyy tulistelua varten :)
        kyllä tuolla ulkona pärjää hyvin tuonne marraskuulle asti ainakin palelematta ;)

        Nimimerkillä asunnottomanakin ollut.


    • ;-;-;-;-;-;

      Myöhäistä on enää aikuista lasta alkaa kasvattaa. Se olisi pitänyt alkaa tehdä silloin 18 vuotta sitten, kun hän syntyi.

      Nyt voit toki viedä häneltä lisää saavutettuja etuja ja kuunnella parkumista ja huutoa. Aikansa kiukuteltuaan, hän saattaa ymmärtää, kuinka elellään sopuisasti.

      Yleensä tämä vaihe on kyllä uhmaikäisellä lapsella, mutta teillä ei kai aiemmin ole lapsen tahtoa vastustettu?

      Jos nuori käy perheenjäseniin käsiksi, soita hätänumeroon.

    • ,.-,.-,.-,.-,.-

      Kuten täällä on jo esille tullutkin, niin te vain yksinkertaisesti laitatte rahahanat kiinni. Kun ei ole varaa harrastukseen, ei ruokaan, ei mihinkään muuhunkaan, niin eiköhän hän ihan suosiolla lähde. Oikeasti, pakkohan on, kun ei kotona enää anneta olla. Ja teette myös selväksi, että se on teidänkin toive, että hän muuttaa ja ehkä autatte tarvittaessa vähän sitten kun hän on lähtenyt. Mikä tässä nyt on ongelma? Eihän hän jää teidän nurkkiinne nälkään kuolemaan, ei varmasti.

      Huutoa tulee, se on varma. Mitä muuta voi tulla? Pahoinpitelyäkö pelkäätte? Poliisit siis paikalle ja sehän on vain hyvä juttu, että teillä silloin on todisteita siitä, ettei lapsi voi asua teidän kanssanne. Vai mitä te odotatte? Että joku tulisi hakemaan sen lapsen teiltä pois, kun ette muuten itse pärjää? Pakko teidän on sille ihan itse sanoa, että nyt on jotain tapahduttava!

      Jos tuo vaihtoehto ei kelpaa, niin voitko selittää, että miksi ei kelpaa? Ja millaista neuvoa te haluaisitte?

      • mitä laki sanoo?

        Sehän olisi helpotus, jos hän kävisi käsiksi ja voisi soittaa poliisit paikalle ja hakea lähestymiskieltoa. Mutta sitä hän ei teee, on vain koko ajan kiukkuinen ja ilkeä ja nujertaa henkisesti muita. Enemmän pelkään että meistä muista joku menettää hermonsa ja käy käsiksi, jolloin tässä voi jouta lähestymiskiellon takia pois omasta kodistaan.

        Tuon harrastuken kulut varmaan saan kuriin, mutta pelkään minkälaisesksi hänen käytös muuttuu sen jälkeen. Ja siksi juuri kyselen tässä että miten pykälät mahdollistavat perheenjäsenen "häätämisen" kodista (miten ilmoitetaa, onko jotain aikarajoituksia yms.). Ilmeisesti laissa on aukko tässä kohdassa kun kukaan ei tunnut tietävän miten se tapahtuu.


      • dfdsffddffddffdfddf
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Sehän olisi helpotus, jos hän kävisi käsiksi ja voisi soittaa poliisit paikalle ja hakea lähestymiskieltoa. Mutta sitä hän ei teee, on vain koko ajan kiukkuinen ja ilkeä ja nujertaa henkisesti muita. Enemmän pelkään että meistä muista joku menettää hermonsa ja käy käsiksi, jolloin tässä voi jouta lähestymiskiellon takia pois omasta kodistaan.

        Tuon harrastuken kulut varmaan saan kuriin, mutta pelkään minkälaisesksi hänen käytös muuttuu sen jälkeen. Ja siksi juuri kyselen tässä että miten pykälät mahdollistavat perheenjäsenen "häätämisen" kodista (miten ilmoitetaa, onko jotain aikarajoituksia yms.). Ilmeisesti laissa on aukko tässä kohdassa kun kukaan ei tunnut tietävän miten se tapahtuu.

        "Sehän olisi helpotus, jos hän kävisi käsiksi ja voisi soittaa poliisit paikalle ja hakea lähestymiskieltoa. "

        siis oletko ihan tosissasi? Kuka oikeasti toivoo että lapsi käy käsiksi... taidat olla aika epätoivoinen :(

        "... on vain koko ajan kiukkuinen ja ilkeä ja nujertaa henkisesti muita."

        miksiköhän? Oletko koettanut selvittää miksi lapsi on kiukkuinen ja ilkeä - usein tällaiseen käytökseen on jokin syy.

        Oletteko harkinneet perheterapiaa?


      • Omilleen vain
        dfdsffddffddffdfddf kirjoitti:

        "Sehän olisi helpotus, jos hän kävisi käsiksi ja voisi soittaa poliisit paikalle ja hakea lähestymiskieltoa. "

        siis oletko ihan tosissasi? Kuka oikeasti toivoo että lapsi käy käsiksi... taidat olla aika epätoivoinen :(

        "... on vain koko ajan kiukkuinen ja ilkeä ja nujertaa henkisesti muita."

        miksiköhän? Oletko koettanut selvittää miksi lapsi on kiukkuinen ja ilkeä - usein tällaiseen käytökseen on jokin syy.

        Oletteko harkinneet perheterapiaa?

        Miten aikuisen lapsen saa perheterapiaan jos häntä ei kiinnosta?

        Olen joskus kuullut tarinoita kun poikaystävä tai tyttöystävä ei suostu muuttamaan pois kuin toinen on halunnut päättää suhteen. Yleensä toinen on tullut lopulta järkiinsä tai sitten ryhtynyt väkivaltaiseksi tai alkanut häiriköimään ja pakkokeinot on löytynyt sitä kautta.

        Lapsen kohdalla tilanne voi olla hankalampi, kun hän on kuitenkin taloudellisesti täysin riippuvainen vanhempiensa ja voi jos valittavina on jatkuva riitely tai rakkaasta harrastuksesta luopuminen, niin valitsee riitelyn.


      • feeefirtz
        Omilleen vain kirjoitti:

        Miten aikuisen lapsen saa perheterapiaan jos häntä ei kiinnosta?

        Olen joskus kuullut tarinoita kun poikaystävä tai tyttöystävä ei suostu muuttamaan pois kuin toinen on halunnut päättää suhteen. Yleensä toinen on tullut lopulta järkiinsä tai sitten ryhtynyt väkivaltaiseksi tai alkanut häiriköimään ja pakkokeinot on löytynyt sitä kautta.

        Lapsen kohdalla tilanne voi olla hankalampi, kun hän on kuitenkin taloudellisesti täysin riippuvainen vanhempiensa ja voi jos valittavina on jatkuva riitely tai rakkaasta harrastuksesta luopuminen, niin valitsee riitelyn.

        lapsi vanhempi suhde on täysin eri asia kuin parisuhde... en edes vertasi noita.

        lapsi on muutenkin riippuvainen vanhemmistaan kuin taloudellisesti. Ei nykymaailma ole helppo paikka monelle aikuisellekkaan, saati nuorille.


      • kokeile itse
        feeefirtz kirjoitti:

        lapsi vanhempi suhde on täysin eri asia kuin parisuhde... en edes vertasi noita.

        lapsi on muutenkin riippuvainen vanhemmistaan kuin taloudellisesti. Ei nykymaailma ole helppo paikka monelle aikuisellekkaan, saati nuorille.

        18 vuotias on aikuinen, ja kirjoituksestasi huomaa ettet tuon ikäisten kanssa ole koskaan sitä s*nan perheidylliä (lue helvettiä elänyt).


      • feeefirtz
        kokeile itse kirjoitti:

        18 vuotias on aikuinen, ja kirjoituksestasi huomaa ettet tuon ikäisten kanssa ole koskaan sitä s*nan perheidylliä (lue helvettiä elänyt).

        koettu on ehkäpä enempi kuin annan ymmärtää.

        Itsekin olin kapinoiva nuori ja teini ja ei minua nakattu kotoa pihalle - onneksi. Teininä elämään kuului joka viikonloppuiset kännit ja muut sekoilut. Kotona vihoittelin ja paiskin tavaroita, ym. Jossain vaiheessa tapahtui täyskäännös, ja ryhdistäydyin -> kävin lukion ja sitten yliopiston. Muutin kotoa pois 19-vuotiaana, mutta omasta halustani ja tuolloin asiat oli jo suht hyvin.

        Nykyään olen perheen äiti ja vaikka elämä ei aina helppoa ole, niin kyllä niitä keinoja löytyy. Ja itse olen esimerkki siitä että aina ei kannata luovuttaa, vaikka tuntuu että valoa ei näy tunnelin päässä. Silloinen ystäväni lensi kotoa pihalle ja ajatui pikku hiljaa vanhempien miesten seuraan ja moniin ongelmiin. Ei hän ole elämäänsä saanut enää raiteille :( Yksi silloisesta kavereistani on jo parikymmentä vuotta ollut mullan alla (kuoli väkivaltaisesti) eli joskus se paha maailma vie mennessään.

        Joten olen nähnyt hel...tin esikartanon ja käynyt syvällä suossa ja kaukana kotoa, mutta onneksi joku minuun uskoi silloin kun itse en uskonut ja löysin takaisin kotiin.

        Esikoinen näyttää perineen minun tempperamentin ja kapinahengen, mutta minkäs teet :)


      • grownup or not
        kokeile itse kirjoitti:

        18 vuotias on aikuinen, ja kirjoituksestasi huomaa ettet tuon ikäisten kanssa ole koskaan sitä s*nan perheidylliä (lue helvettiä elänyt).

        "18 vuotias on aikuinen"
        18-vuotias on täysi-ikäinen, mutta aikuisuuteen tarvitaan muutakin kuin ikä. Osa tuon ikäisistä on täysin keskenkasvuisia... Siinä missä 17-vuotias on hyvinkin kypsä ja aikuismainen, niin 19-vuotias voi olla vielä lapsellinen ja kaukana aikuisuudesta.

        Toki voihan sitä uskotella itselle noin, jos siitä tulee parempi mieli.


      • Lopettakaa maksamine
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Sehän olisi helpotus, jos hän kävisi käsiksi ja voisi soittaa poliisit paikalle ja hakea lähestymiskieltoa. Mutta sitä hän ei teee, on vain koko ajan kiukkuinen ja ilkeä ja nujertaa henkisesti muita. Enemmän pelkään että meistä muista joku menettää hermonsa ja käy käsiksi, jolloin tässä voi jouta lähestymiskiellon takia pois omasta kodistaan.

        Tuon harrastuken kulut varmaan saan kuriin, mutta pelkään minkälaisesksi hänen käytös muuttuu sen jälkeen. Ja siksi juuri kyselen tässä että miten pykälät mahdollistavat perheenjäsenen "häätämisen" kodista (miten ilmoitetaa, onko jotain aikarajoituksia yms.). Ilmeisesti laissa on aukko tässä kohdassa kun kukaan ei tunnut tietävän miten se tapahtuu.

        "Enemmän pelkään että meistä muista joku menettää hermonsa ja käy käsiksi, jolloin tässä voi jouta lähestymiskiellon takia pois omasta kodistaan."

        Sekö vaan huolestuttaa, että joudutte pois omasta kodistanne? Että muuten voisi kyllä käydä toiseen käsiksi?

        Vaikuttaa kyllä, että teillä on tilanne aika paha, kun mietit lähestymiskieltojakin! Voisitteko hakea ulkopuolista apua?


      • mee hoitoon
        mitä laki sanoo? kirjoitti:

        Sehän olisi helpotus, jos hän kävisi käsiksi ja voisi soittaa poliisit paikalle ja hakea lähestymiskieltoa. Mutta sitä hän ei teee, on vain koko ajan kiukkuinen ja ilkeä ja nujertaa henkisesti muita. Enemmän pelkään että meistä muista joku menettää hermonsa ja käy käsiksi, jolloin tässä voi jouta lähestymiskiellon takia pois omasta kodistaan.

        Tuon harrastuken kulut varmaan saan kuriin, mutta pelkään minkälaisesksi hänen käytös muuttuu sen jälkeen. Ja siksi juuri kyselen tässä että miten pykälät mahdollistavat perheenjäsenen "häätämisen" kodista (miten ilmoitetaa, onko jotain aikarajoituksia yms.). Ilmeisesti laissa on aukko tässä kohdassa kun kukaan ei tunnut tietävän miten se tapahtuu.

        no voi v:ttu. mikä h:tin jankkaaja sä olet?? lukot vaihtoon ja kamat porraskäytävään. ja sen jälkeen lopetat p:skanjauhamisen.


    • simplythebest

      Yksinkertaisesti lakkaatte rahoittamasta hänenen harrastustaan
      ja jos hän siitä kehtaa metelöidä niin kysytte että osaako käyttäytyä vai otetaanko vielä kotiavaimet pois? Alkaa asenne muuttumaan kun vaihtoehtoja ei ole...

    • äitiminäkin

      Mulla oli ihan sama tilanne, paitsi että harrastus oli halvempi. Tilanne meni niin pitkälle, että aloin etsiä netin kautta keskusteluapua, koska tuntu että pää hajoo... Terapeutti, joka löysin, on erikoistunu nuoriin aikuisiin, mut kun en lasta sinne saanu, menin itse, anto vähän uutta näkökulmaa asiaan...

      Kerto, että kaikkitähännyt-yhteiskunnassa on pelottavaa olla 16-20 vuotias. Monet oireilee just näin, vaikka tosiasiassa pelkäävät henkensä edestä, kun tietävät että kotoa lähteminen on edessä, mutta mitään keinoa tuon ikäsenä "maailmassa" selviämiseen ei oo. He tietää myös että raha on jatkuvasti tärkeämmässä osassa, ja sitähän heillä ei myöskään ole.

      Kiristin lastani törkeästi, ;), joko keskustelemaan ko terapeutin kanssa tai harrastus loppuu. Se huuto kuulu varmaan teillekin kaikille... =) Vaan meni, on nyt käyny, aluks pitkin hampain, mut käyny 5 kertaa, ja alkaa olla toisenlainen ihminen... Nykysin keskustelee, eikä huuda heti.... on myös kiva huomata, että ne ennen jatkuvasti kireät hartiat on alkaneet rentoutua. Mulla itsellä on luottavainen olo myös siihen, että jos jostain vakavammasta olis ollu kyse, terapeutti olis ohjannu eteenpäin...

      Kun nyt aikaa on noista riidoista vähän kulunu, joskus mietin miten vinoon kaikki olis voinu mennä. Eihän kaikesta tarvii yksin, ei edes perheenä selvitä. Väsyäkin saa. Kunhan ei tee päätöksiä sillon...

      Suosittelen lämpimästi!

      • Jos ei rahat riitä

        "Kiristin lastani törkeästi, ;), joko keskustelemaan ko terapeutin kanssa tai harrastus loppuu. Se huuto kuulu varmaan teillekin kaikille... =) "

        No mitenkäs se harrastus? Tuolla on vähän huono kiristää jos on jokatapauksessa pakko luopua liian kalliiksi käyneestä harrastuksesta.


      • realistiR
        Jos ei rahat riitä kirjoitti:

        "Kiristin lastani törkeästi, ;), joko keskustelemaan ko terapeutin kanssa tai harrastus loppuu. Se huuto kuulu varmaan teillekin kaikille... =) "

        No mitenkäs se harrastus? Tuolla on vähän huono kiristää jos on jokatapauksessa pakko luopua liian kalliiksi käyneestä harrastuksesta.

        Eihän aikunenkaan pysty harrastamaan palkkaansa nähden liian kalliisti.

        Moneen harrastustoimintaan voi mennä myös auttavaksi työntekijäksi, ja siten vaihtokauppana maksaa, ainakin osittain, kallista harrastustaan. Toisten hyväksi toimiminen on aika kasvattavaa nuorelle aikuiselle.


      • ,,,,,
        realistiR kirjoitti:

        Eihän aikunenkaan pysty harrastamaan palkkaansa nähden liian kalliisti.

        Moneen harrastustoimintaan voi mennä myös auttavaksi työntekijäksi, ja siten vaihtokauppana maksaa, ainakin osittain, kallista harrastustaan. Toisten hyväksi toimiminen on aika kasvattavaa nuorelle aikuiselle.

        Tunsin naisen jolle harrastus oli niin tärkeä että piti sovitella periodityön vuoroja, kävi vaikeaksi. Sitten hän lopetti harrastuksen kun pahoitti mielensä samassa porukassa käyneelle. Oli kysymys noin 30-vuotiaasta henkilöstä.
        Hienoa että on kova tahto, vanhempien on selitettävä ettei rahat riitä.
        Edessä se kuitenkin on, ihmisen on opittava rahan arvo ja ettei kaikkea saa.
        Vaikka kuinka kamala kakara kyllä he tajuavat, senkin ettei vuokra-asunnon avaimia saa antaa muille.


    • kokenut tämän

      Meillä välit kiristyivät myöskin lapsen täytettyä 18v ja menivätkin lopulta siihen pisteeseen että yhdessä marssimme soskuun lapsen kanssa ja sanoin siellä ettei hän enää voi asua kotona. Viimein lapseni sai oman asunnon ja autoimme häntä muutossa ja asunnon kalustuksessa,muutti muutaman kymmenen kilometrin päähän meistä ja asuttuaan siellä kolmisen kuukautta hän myönsi että tuli tehtyä virhe ettei se omillaan asuminen olekaan kovin herkkkua.
      Nyt jokin viikko sitten muutti takaisin samalle paikkakunnalle missä mekin asumme,tosin omaan asuntoon.
      Välimme ovat parantuneet huomattavasti ja autamme missä voimme,tosin raha on ansaitta itse,ja laskuista on huolehdittava myöskin itse,mutta pientä apua kotoa käsin on annettu.
      Eihän yhdeksäntoista vuotias aikuinen vielä ole kun paperilla mutta joskushan se oma elämä on opeteltava ja jos kotona ei osata käyttäytyä niin tuskin monellakaan on muuta vaihtoehtoa. Ei se vanhempien rakkautta mihinkään hävitä,päinvastoin ikävä ja huoli on sunnaton....eikä missään nimessä välejä kannata katkaista kokonaan,sossuun juttelemaan rohkeasti

    • kukkuluuruu

      Tuo sossuun marssiminen on hyvä ratkaisu.

      Voit myös soitella vuokra-asuntojen perään ja sanoa nuorelle, että nyt on muutto edessä. Kerrot lyhyesti, että tällaisena tilanne ei enää jatku PISTE.

    • voi voi voi

      Joop, tiedän tunteen, teki mieli soittaa soskuun että pistävät johonkin asumaan tuon kakaran. Nyt kun ikää on 20 ja on lähdössä omaan talouteen, niin väliin olo mahtava, että nyt se lähtee sitten tulee kuitenkin suru.

    • - Mietinpä vaan -

      Lapselle pitäisi vanhempien kyetä antamaan sellaiset valmiudet itsenäiseen elämään, että kotoa poismuutto tapahtuu luontevasti. Sosku ei minusta ole vaihtoehto.

    • omat kaapit kunnossa

      Ihmettelen kovasti, että nykyäidit kasvattavat lapsistaan jo heti pienestä pitäen yhteiskunnan elättejä. Jos ei itse osaa antaa eväitä elämään, niin sossuun vaan ja yhteiskunta elättää. Hävetkää. Olkaa lastenne kanssa ja opettakaa heille elämää ja elämisen taitoja, älkää tarjotko kaikenmaailman kalliita harrastuksia, joista he eivät kuitenkaan osaa olla kiitollisia, paskat tulee niskaan. Kyllä varmaan nyt olisi peiliin katsomisen aika ; missä meni pieleen ? Vai onko niin, että teidätkin on kasvatettu loisimaan muiden kustannuksella ?

      • älä kehtaa

        No voi voi. Nykyvanhemmilla voi olla itselläänkin rahat tiukassa kun työt on pätkätöitä, nuorille ei löydy opiskelupaikkoja jokaiselle ja nuorisotyöttömyys on jotain aivan hirveää. Ja kyllä sosku auttaa, vanhemmilla ei ole rahaa ostella asuntoja lapsilleen, johon voivat muuttaa, joten ei ole vaihtoehtoja. Alle 25-vuotiaat eivät saa ilman ammatillista koulutusta päivärahojakaan, joten älä tule seniili urputtaan asioista joista et tiedä.


      • köyhät töihin
        älä kehtaa kirjoitti:

        No voi voi. Nykyvanhemmilla voi olla itselläänkin rahat tiukassa kun työt on pätkätöitä, nuorille ei löydy opiskelupaikkoja jokaiselle ja nuorisotyöttömyys on jotain aivan hirveää. Ja kyllä sosku auttaa, vanhemmilla ei ole rahaa ostella asuntoja lapsilleen, johon voivat muuttaa, joten ei ole vaihtoehtoja. Alle 25-vuotiaat eivät saa ilman ammatillista koulutusta päivärahojakaan, joten älä tule seniili urputtaan asioista joista et tiedä.

        Vai pentu soskun luukulle ensimmäiseks. Näkeehän tän nykyvanhempien tyylin. Pennut muitten hartioille, kun pitäis töitä opettaa tekemään. Ei oo ihme, jos ei suksi luista...


    • 98556565

      Ei elämä ole todellakaan noin mustavalkoista ,eikä sossu ole pelkästään mikään rahoittaja niinkuin monikin luulee,sieltä saa monenlaista palvelua jos haluaa ja kehtaa pyytää. kyllä minusta joskus on tartuttava härkää sarvista jos ei muukaan auta. Kaikkihan me olemme jonkin sortin veronmaksajia ja apua jokainen joskus tarvitsee.

      Sitten monella on vielä sairauksiakin taustalla mistä se huono käytös voi johtua,adhd on yksi mikä voi olla ettei ole edes huomattu,samoin add .
      Huumeet on yksi syy mikä vie kotona voimavarat samoin alkoholi ja se ei tosiaan tarkoita että vanhemmat joisi.

      Minusta on turha ruveta syyllistämään vanhempia jos voimat loppuvat,peiliin on katsottu monta kertaa ja mietitty mikä meni vikaan.

    • nuorimies27v

      Laittakaa tosin nuori elämään sosiaaliavustuksella johonki luuserilähiöön. Sieltä löytyy varmasti hyvät kaverit ja tavat päivien kuluttamiseen... puhun nyt kokemuksesta, aika tyly olo oli, kun ulos kotoa pistettiin sillon ku olin itteni kans kaikkein eniten solmussa. Mutta lujaa meni, monta vuotta.
      En tosiaan halunnu pitää yhteyttä kotiväkeen, otti liikaa ylpeyden päälle. Ja tosi nopeesti se niiden huoli ja rakkaus katos, kerran kuussa soiteltiin, niinku nykyäänki... tai no, ne soittaa.

      No, ymmärsin kasvaa aikuiseks, mutta anteeks en anna koskaan! Viduddaa kun ne änkee kylään lapsenlasta kattoon ja ylpeenä kertoo miten ne teki musta miehen. Mun nykynen vaimo teki musta miehen, vanhukset pukkas alamäkeen...

      • kaikki nyt hyvin

        Joskus tein aloituksen, jossa kirjoitin pojastani ja hänen arkuudestaan hakea kesätöitä. Ainoa vastaus minkä sain, oli että heitä pihalle, kun on kerran täysi-ikäinen. En vielä tänäkään päivänä tajua, miksi olisi pitänyt heittää oma lapsi pihalle vain siksi, että hän oli ujo.. Kyllähän sen tietää mitä siitä olisi seurannut. Hän olisi joko sekaantunut huonoihin porukoihin tai tehnyt itselleen jotain pahaa.


      • Niinpä niin
        kaikki nyt hyvin kirjoitti:

        Joskus tein aloituksen, jossa kirjoitin pojastani ja hänen arkuudestaan hakea kesätöitä. Ainoa vastaus minkä sain, oli että heitä pihalle, kun on kerran täysi-ikäinen. En vielä tänäkään päivänä tajua, miksi olisi pitänyt heittää oma lapsi pihalle vain siksi, että hän oli ujo.. Kyllähän sen tietää mitä siitä olisi seurannut. Hän olisi joko sekaantunut huonoihin porukoihin tai tehnyt itselleen jotain pahaa.

        Näitä nettineuvoja ei kannata ottaa kovin vakavasti, ihmiset kirjoittaa mitä sattuu. Ja antaa mitä pöhkömpiä neuvoja. Mitä tuskin antaisivat esim. jollekin tutulleen kasvotusten. Itse olin todella ujo ja arka nuorena johtuen mm. koulukiusaamisesta. Työharjoittelusta sain huonon arvostelun, kun olin asiakaspalvelussa ja se ei oikein sujunut, kun pelkäsin palvella asiakkaita... Ja pelkästään puhelimella soittaminenkin hirvitti, aloin änkyttää, sanat meni sekaisin. Kirjoitin etukäteen lapulle mitä sanon! Myöhemmin kyllä sain töitä ja aika pian vakipaikankin ja ujouskin on karissut.


      • mk

        Jos omat vanhemmat tulee kylään vaikka et halua niin käsket poitumaan ja jos tulee mutinoitan niin toteat ett äittehän opetitte ja kuittaa joskus sanomalla ihn mitä ajattelet ja lattaat täyslaidallisen niin voi venhempien naama punottaa ja kosto on suloista. Jos itselleni olisi tuollainen taphtunut niin ei olisi vanhemilla meille mitään asiaa. Isänä en koskaan heittäisi lastani kota mihinkään ennen kuin pystyy ittensä elättämään kunnolla niin kotna saa asua mutta onneksi vain yksi lapsi.


      • edellinen...........
        Niinpä niin kirjoitti:

        Näitä nettineuvoja ei kannata ottaa kovin vakavasti, ihmiset kirjoittaa mitä sattuu. Ja antaa mitä pöhkömpiä neuvoja. Mitä tuskin antaisivat esim. jollekin tutulleen kasvotusten. Itse olin todella ujo ja arka nuorena johtuen mm. koulukiusaamisesta. Työharjoittelusta sain huonon arvostelun, kun olin asiakaspalvelussa ja se ei oikein sujunut, kun pelkäsin palvella asiakkaita... Ja pelkästään puhelimella soittaminenkin hirvitti, aloin änkyttää, sanat meni sekaisin. Kirjoitin etukäteen lapulle mitä sanon! Myöhemmin kyllä sain töitä ja aika pian vakipaikankin ja ujouskin on karissut.

        Hiernoa, että kaikki on sinulla nyt hyvin. :)


      • ihmettelee hän

        kyllä kirjoituksestasi huomaa että olet katkera, mutta olisikohan syytä myös katsoa itseään ja käytöstään vähän tarkemmin.
        Jokainenhan itse valitse kaverinsa eikä 18vuotiaan kavereita todellakaan vanhemmat valikoi,kyllä se on itsestä kiinni.
        Ja eiköhän joka lähiöstä löydy monenlaista seuraa jos haluaa tehdä huonon valinnan.

        toivottavasti ei oma lapsesi huomaa tuota katkeruutta mitä kannat taakkanasi kun anteeksi et anna,ja onko vanhemmissasi edes vikaa?? vai oliko vika sinun käyttäytymisessä...


      • oluttako.
        mk kirjoitti:

        Jos omat vanhemmat tulee kylään vaikka et halua niin käsket poitumaan ja jos tulee mutinoitan niin toteat ett äittehän opetitte ja kuittaa joskus sanomalla ihn mitä ajattelet ja lattaat täyslaidallisen niin voi venhempien naama punottaa ja kosto on suloista. Jos itselleni olisi tuollainen taphtunut niin ei olisi vanhemilla meille mitään asiaa. Isänä en koskaan heittäisi lastani kota mihinkään ennen kuin pystyy ittensä elättämään kunnolla niin kotna saa asua mutta onneksi vain yksi lapsi.

        kirjoittaja on aikas tuiskeessa, olis suotavaa, että ihmiset olis selviä, kun tänne kirjoittavat.


      • mek
        oluttako. kirjoitti:

        kirjoittaja on aikas tuiskeessa, olis suotavaa, että ihmiset olis selviä, kun tänne kirjoittavat.

        Aina niitä pilkunnussijoita on linjoilla kun kirjoittaa samalla kun ajattelee eikä viitti lukea tekstiä niin virheitä tulee.


    • äitimyös

      Sanotte lapselle, että nyt on vakavan keskustelun paikka. Jos alkaa huutaa ja raivota, sanot, että hän on aikuinen ja nyt sinulla on tärkeää asiaa.

      Kerrotte selkeästi, että teillä ei enää ole mahdollisuutta eikä halua rahoittaa harrastusta ja joko se loppuu tai hän maksaa kulut itse. Sano selvästi, että et uhkaile vaan aiot toimia heti ottamalla yhteyttä tallinpitäjään.

      Keskustelun jälkeen voitte alkaa toimia. Kuka sen hevosen muuten juridisesti omistaa, sinä vai lapsesi? Jos sinä, pistä polle myyntiin ja sano tallipaikka irti. Jos vain talli on sinun nimissäsi, sano tallipaikka irti ja kerro, ettet jatkossa aio maksaa enää, vaan hevosen omistaja maksaa viulut.

      Kerrot lapsellesi, että avustatte häntä opiskelujen ajan, mutta ette enää suostu kuuntelemaan ja katselemaan huonoa käytöstä. Jos tilanne ei muutu, sano, että hänen on sitten muutettava. Kertokaa, ettei hänellä ole oikeutta terrorisoida perhettään. Voi olla, että tilanne on vähitellen luisunut tähän, eikä nuori edes itse huomaa, kuinka huonosti käyttäytyy.

      Jos ette tunne kykenevänne hoitamaan keskustelua, pyytäkää paikalle joku luotettu ystävä.

      Täytyyhän kahden aikuisen pystyä sen verran hallitsemaan nuortaan, että hänelle voidaan kertoa, missä mennään. Kyllä vanhemmilla täytyy sen verran olla selkärankaa ja kykyä löydä tarvittaessa nyrkki pöytään, että teini saadaan kuuntelemaan, mitä teillä on sanottavaa.

      • He apua.

        Lapsen ja nuoren hylkääminen saattaa aiheuttaa vakavia seuraamuksia, syrjäytymistä, itsetuhoisuutta jne,

        Apua, neuvoa, tukea erotilanteessa antaa Neuvokeskus.

        Selaa sivustoja.

        Käyttäjien palautetta ja kokemuksia.

        http://www.lskl.fi/neuvokeskus/tukea_vanhemmuuteen/neuvokeskuksen_palvelut/eroneuvo/eroneuvossa_kayneiden_kommentteja
        ----------


      • no just just
        He apua. kirjoitti:

        Lapsen ja nuoren hylkääminen saattaa aiheuttaa vakavia seuraamuksia, syrjäytymistä, itsetuhoisuutta jne,

        Apua, neuvoa, tukea erotilanteessa antaa Neuvokeskus.

        Selaa sivustoja.

        Käyttäjien palautetta ja kokemuksia.

        http://www.lskl.fi/neuvokeskus/tukea_vanhemmuuteen/neuvokeskuksen_palvelut/eroneuvo/eroneuvossa_kayneiden_kommentteja
        ----------

        Mitä helvettiä sää oikein sössötät ? Ei aloittaja ole eroamassa, mutta joo, tiedän kyllä että tuon ikäinen vaikeuttaa myös parisuhdetta. Nuorta ei kukaan hylkää, sillä että joutuu omaan asuntoon muuttamaan, päinvastoin, välit paranee vanhempiinkin.


    • Lopettakaa maksamine

      Aloittaisitte ensiksi siitä, että lopettaisitte harrastuksen maksamisen! Olisiko lapsi hiukan hemmoteltu, jos pelkäätte käytöksen huonontuvan kun harrastus viedään? Voi sentäs, annatteko lapsillenne kaiken, ettei vaan niille tulisi paha mieli ja käyttäytys kiltisti?

      Aika radikaalilta tuntuu kyllä ulos heittäminen ja lukkojen vaihtaminen. Mistälapsi saa yhtäkkiä itselleen asunnonj? Kadullako pitäisi asua? Aika kamalaa, että jos ei keksi muuta ja on vaikeaa lapsen kanssa niin ei kun lapsi pihalle...

      Eikö keskustelut todella auta? Ja eikö hän lähde vapaa ehtoisesti? Alkaisitte yhdessä etsimään asuntoa. Lapsi voisi myös hakea töitä millä maksaa harrastus.

      Uskoisin, että lapsenne mieluummin lopettaa harrastuksen kun lentää pihalle. Sanotte nyt vaan, että teillä ei ole varaa maksaa harrastusta ja piste. Ja lopetatte sen maksamisen vaikka kuukauden päästä. Haluatteko välit poikki lapseen kokonaan? Ulos heittäminen kyllä varmaan sen tekee...

      • Uusi sonni?

        Voisiko kysymyksessä olla vanhempien uusi pöyristyttävä villitys.
        Lapsia raivataan pois uusperheen tieltä.

        Vanhemmat pyytävät lapsilleen huostaanottoa, koska he häiritsevät uusperheen onnea.

        Iltalehti 26.4.2011.

        http://www.iltalehti.fi/perhe/2011042613610228_pr.shtml
        ---------


    • äiti 1958

      En voi kuin ihmetellä että miten yksi ihminen voi riidellä eli tässä tapauksessa 18-vuotias poika. Sehän ei onnistu sitten mitenkään. Kyllä riitaan tarvitaan aina kaksi. Jos aikuinen on viisas niin ei mene mukaan vaan antaa olla. Minulla on viisi lasta eikä minun ole tarvinnut riidellä yhdenkään kanssa. En ole kaikista asioista samaa mieltä mutta en viitsisi alkaa asioista riitelemään. Se aiheuttaisi vain uhmaa.

      Aikuinen, maksa lapsesi harrastus? Sinulla on siihen rahaa, ei lapsellasi. Älä vedä mattoa alta.

    • Itsekin äiti

      Aika julmaa ensiksi antaa lapselle kaikki mitä lapsi halajaa ja sitten pistää kylmästi pihalle kun lapsesta tulikin hemmottelun tuloksena hirviö! Ja teiltä on muut keinot tai halu yrittää loppu.

      Hanka tuo harrastus asia, kun kyseessä oma hevonen. Tiedän ainakin kuinka rakas lemmikki voi olla. Hevosista en tiedä, mutta varmaan hevoseenkin kiintyy.

      700 e/kk on iso määrä rahaa. Jos lapsella on järkeä päässä niin ymmärtää, kun kirjoitatte asiallisen kirjeen missä kerrotte perustelut ja tunteenne.

    • joskusolinteini

      Minä olin aika kiltti nuori, mutta juurikin siinä 17-18-vuotiaana tai niillä main riitelin aika paljon äidin kanssa - varhainen murrosikäni oli paljon rauhallisempi. Ei mitään noin pahaa kuin miltä teidän tilanne kuulostaa, mutta kyllähän se tuli vähän yllätyksenä vanhemmille, jotka olivat tottuneet kilttiin ja helppoon lapseen. Kaikki olisi pitänyt saada tehdä oman pään mukaan ja itsenäistymishalu oli kova. Ihan tervettä irtiottoa ja omaksi itsekseni kasvamista se oli, mutta tunnekuohut löivät välillä yli. Voisiko tämä olla teidänkin nuoren kanssa pohjimmainen syy?

      700 euroa kuussa on valtavasti. Oletteko nyt varmasti miettineet kaikki keinot? Olisiko tallipaikka hieman kauempana edullisempi (ainakin pääkaupunkiseudulla on törkeän hintaista, mutta jo Sipoossa selvästi halvempaa)? Voisiko ratsastuskertoja viikossa vähentää (matkakulut tallille pienenisivät, aikaa jäisi iltatöihin)? Voisiko tekemällä tallilla töitä saada alennusta? Voisiko tallin antaa käyttää hevosta myös muiden ratsastettavana (siitäkin saa alennusta)? Kulujahan on joka tapauksessa jollain tapaa leikattava, jos harrastusta haluaa jatkaa - ei tuon ikäisellä ole lukion tai ammattikoulun ohella käytännössä mahdollisuutta tehdä niin paljoa töitä, että saisi sen itse kustannettua (koulun lisäksi aikaa vie harrastus, tuon ikäinen ei saa mistään töistä yli 9 €/h, vaikka pystyisi tekemään 80 h/kk ei sekään riitä).

      Tee kustannuslaskelmat paperille, samoin kirjaa, kuinka paljon sisarusten harrastukset maksavat. Tee alustava laskelma myös siitä, paljonko yksin asuminen maksaisi lapsellesi ja paljonko hän saisi siihen opintotukea ja asumislisää. Ruoka, bussilippu, sähkölasku... Sitten paperi nuoren eteen. Pyydä häntä tutustumaan siihen ja miettimään muutama päivä konkreettisia ehdotuksia, mitä pitäisi tehdä.

      Kyllä sitä nöyryyttä alkaa ilmaantua, kun ryhtyy rauhassa miettimään tosiasioita. Yksinasuminen ei ole halpaa, ja vaatii vaivannäköäkin enemmän.

      Sitä nälvimistä, riitelyä ym. kannattaa myös kehottaa lasta miettimään. Mistä se johtuu? Nukkuuko liian vähän ja on siksi jatkuvasti ärtynyt? Tarvitsisiko vain enemmän omaa rauhaa (siihen on samassa kodissakin mahdollisuus, kun vain pelisäännöistä sovitaan)? Itse esim. muistan, kun raivosin aikanaan omalle äidilleni siitä, että ei antanut minun nukkua rauhassa viikonloppuaamupäivisin - että "minäkin olen hiljaa, kun sinä menet iltaisin heti kymmenen jälkeen nukkumaan". (Teini-ikäisen iltavirkkuus ja aamu-unisuus on biologinen fakta.) Minkä ikäisiä muuten sisarukset ovat, jos he ovat esimerkiksi jatkuvasti vaatimassa tämän nuoren huomiota, sekin saattaa ärsyttää.

      Mieti myös omaa jaksamistasi. Kyllä sen teinin kanssa palaa pinna, varsinkin, jos se ärsyttää tahallaan. Hanki jotain mukavaa tekemistä itsellesi. Älkääkä keskustelko jatkuvasti ja loputtomiin, joka päivä ei voi palata asiaan.

      Kotoa pois ajaminen ei tosiaan ole ensimmäinen ratkaisu. Kokeile nyt oikeasti faktojen lyömistä pöytään kirjallisessa muodossa ja anna nuorelle ainakin muutama päivä aikaa märehtiä niitä.

      Jos pääsette keskusteluyhteyteen, sitten pidätte rauhassa perhekokouksen, jossa sovitte käytössäännöistä. Kaikki saavat sanoa, miten toivovat itseään kohdeltavan. Esim. että "kun huoneeni ovi on kiinni, haluan olla rauhassa" (tai jos omaa huonetta ei ole, sopikaa jokin muu signaali). Tai "ei huudeta". Tai "kun olen vihainen tai ärtynyt, menen omaan tilaani ja tarvitsen silloin rauhaa - tulen sopimaan riidan kun olen valmis". Perheenjäsentenkin temperamentit ja vuorovaikutustyylit voivat olla erilaisia, ja sillä, että mennään vain yhden mukaan (esim. äidin käsityksen), saadaan helposti muut vain joko taipumaan tai ärsyyntymään lisää.

      Tolkuttaminen ei ilmeisesti ole toiminut. Anna siis nuorellesi välillä pallo käteen. Hän on tosiaan siinä mielessä vielä lapsi, ettei tule ajatelleeksi esim. rahan arvoa, mutta aikuistumishalu estää ottamasta vastaan saneluratkaisuja. Mutta hän on tarpeeksi kypsä ja fiksu ehdottamaan omia ideoita, kun saa miettiä niitä rauhassa ja faktojen pohjalta.

      Tsemppiä, toivottavasti käy hyvin. Jos tämä metodi ei ala kuukaudessa tai parissa tuottaa tulosta ja selvää helpotusta arkeen, sitten yhdessä sinne sossuun, kunnan nuorisoneuvontaan tai vastaavaan selvittämään asiaa. Se ei tosiaan ole mikään häpeä pyytää apua lukkiutuneeseen tilanteeseen. Mutta juristilta sitä ei kannata etsiä, ennen kuin muut ammattilaiset on käyty läpi.

      • Tyttö_23w

        Tää oli asiallisin ja paras vastausehdotus näistä kaikista tänne tulleista.

        Ensinnäkin niin lasten kuin aikuistenkin kanssa sääntöjä noudatetaan paremmin, jos ne sovitaan yhteisesti ja kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa.

        Mun mielestä harrastusten kustannusta voisi ennemmin alkaa siirtämään nuorelle pikkuhiljaa, ettei hän joudu maksuvaikeuksiin.

        Ja tosiaan hevosen ylläpitokustannuksia voi just tuollaisilla vinkeillä laskea. Yrittäkää mahdollistaa harrastus niin, että se samalla tukee itsenäistymistä. Liian raju muutos entiseen ei ole hyväksi. Ja hevonen on kipeä paikka, ei voi noin vain viedä pois.

        PS. Vaikka mun vanhemmat on taloudellisesti paljon tukeneet, niin meillä ei ole ollut paljoa rahaa. 700€ kuussa, en voi käsittää. Itse olette minun mielestäni tuon harrastuksen mahdollistaneet. Hän ei mitenkään pysty maksamaan noita kuluja töissäkäymällä.


    • yx äiti

      18-vuotiaan kotoa poishäätäminen voi olla myös aika kohtalokas tikki - en suosittele. Mieluummin luonnollisesti ja pehmeästi - moni 18-vuotias alkaa olla jo kypsä itsekin muuttamaan pois kotoa. Riippuu tietenkin opinnoista, onko lukio vielä kesken jne.

      700 euroa yhden lapsen harrastuksiin on jo mielestäni kohtuuton summa - varsinkin jos perheessä on muitakin lapsia ja heillä harrastuksia. Useimmiten teini-ikäiset lapset rahoittavat itse jo omia harrastuksiaan. Moni kauppa pitää mielellään osa-aika-apulaisia tai tuntityöläisiä, lehtien jakelustakin tienaa ja moni rahoittaa harrastuksiaan siivoustöillä. Yleensä harrastavat nuoret ovat aktiivisia muutenkin, eivätkä he halveksi 'paskaduunejakaan'.
      Samoin, jos on reipas, niin työnteko ei rasita opiskeluakaan.

      Minä olin 3 lapsen yh-äiti ja kaikki minun lapseni pärjäsivät koulussa hyvin, heillä oli harrastuksia, joita he rahoittivat kuka 'valmentajana', kuka kaupassa ja todellakin jakelulehtiä ja mainoksia jakamalla. Eikä kukaan lapsistani edes napinoinut 'köyhyyttämme', vaan me jokainen pistimme kortemme kekoon.
      Eivätkä he omien sanojensa mukaan ole saaneet traumoja jälkeenpäinkään - päinvastoin nyt jo aikuiset lapset pärjäävät ja ymmärtävät rahan arvon.

      Puhu 18-vuotiaasi kanssa kiihkotta ja kerro esim minun perheeni tarina hänelle.
      Mutta 18-vuotias saattaa olla myös vielä aika lapsellinen, mutta kuvittelisin jo kuitenkin jokaisen nuoren ymmärtävän rahan arvon riitelemättä. Selitä hänelle tosiasiat - mutta älä heitä nuorta tuosta vain kotoa pois.

      • Nuori töihin

        Mä sain aikanaan 10-20 mk/kk rahaa. Harrastin hiihtoa ja juoksua ja välineet osti isä, mutta isä kyllä oli myös harrastukseni tavallaan valinnut... Ja välineet ei ollut huippuja, mutta vanhemmillani oli pienet tulot. Vaihdepyörään, vaatteisiin ym. hankin rahaa lehtiä jakamalla, mansikoita poimimalla , pulloja keräämällä yms. Koulukirjat hankittiin käytettyinä jos vaan mahdollista.

        Ei ole mitään järkeä maksaa niin paljon lapsen harrastuksesta, että koko perhe kärsii ja jopa joutuu talousvaikeuksiin. 18 v ei ehkä tiedä vielä paljonko menee elämiseen. Voisitte kirjata paperille menonne, ruoka, sähkö ym. ja selittää sen nuorelle. Ja on tosiaan epäreilua muita lapsia kohtaan, että yhdellä on noin kallis harrastus, onhan se muilta pois. Ehkä tuohon harrastukseen ei olisi pitänyt alunperin edes lähteä, mutta sille nyt ei enää mitään voi. Täytyy vaan keksiä keinoja millä nuori kustantaisi ainakin osan.


      • 40vee murrosikäinen?
        Nuori töihin kirjoitti:

        Mä sain aikanaan 10-20 mk/kk rahaa. Harrastin hiihtoa ja juoksua ja välineet osti isä, mutta isä kyllä oli myös harrastukseni tavallaan valinnut... Ja välineet ei ollut huippuja, mutta vanhemmillani oli pienet tulot. Vaihdepyörään, vaatteisiin ym. hankin rahaa lehtiä jakamalla, mansikoita poimimalla , pulloja keräämällä yms. Koulukirjat hankittiin käytettyinä jos vaan mahdollista.

        Ei ole mitään järkeä maksaa niin paljon lapsen harrastuksesta, että koko perhe kärsii ja jopa joutuu talousvaikeuksiin. 18 v ei ehkä tiedä vielä paljonko menee elämiseen. Voisitte kirjata paperille menonne, ruoka, sähkö ym. ja selittää sen nuorelle. Ja on tosiaan epäreilua muita lapsia kohtaan, että yhdellä on noin kallis harrastus, onhan se muilta pois. Ehkä tuohon harrastukseen ei olisi pitänyt alunperin edes lähteä, mutta sille nyt ei enää mitään voi. Täytyy vaan keksiä keinoja millä nuori kustantaisi ainakin osan.

        18vee ei ole lapsi. koeta saada joku lukemaan sinulle se kohta suomen laista, jossa kerrotaan täysi-ikäisyydestä.


    • ...

      Öööh... Kyse on hevosharrastuksesta... Siis lapsellasi on eläin, johon hänellä on ihan taatusti vahva emotionaalinen suhde ja tämän el'äimen hankinnassa te olette joskus olleet mukana. Nyt te olisitte pakottamassa lasta myymään hevosensä? Oletteko tosissanne? Ei eläin ole eläinharrastajalle joku tavara, josta luovutaan tarpeen tullen, vaan se on kuitenkin jotain huippu rakasta... En ihmettele pätkääkään, että lapsi ei edes suostu istumaan pöydän ääreen keskustelemaan kanssanne asiasta.

      Kyllä Teidän vanhempien tulee nyt kantaa vastuunne hankkimastanne eläimestä, olettehan sellaisen alaikäiselle lapsellenne aikoinaan hommanneet.

      Jos teillä ei enää ole varaa ylläpitää hevosta, niin älkää siitä lastanne syyttäkö, hän vihaa teitä aivan syystäkin, suotta hänen niskaanne mitään vastuuta vieritätte. Myykää hevonen ja eläkää sen kanssa, että lapsenne täysin syystä vihaa teitä loppuelämänsä.

      Mutta voisitte myös yrittää rakentavasti, eli kutsu tyttären kanssa juttelemaan täysin selkeällä viestillä "Hevosesta ei olla luopumassa, vaan nyt punnitaan sitä, miten hevossen kanssa selvitään". Jos fakta on, että teillä ei ole varaa hevosta ylläpitää, niin teidän pitää tehdä selväksi, että te ette halua hevosesta luopua ja siksi te yhdessä haluatte löytää ratkaisun miten hevonen ylläpidetään jatkossa. Te autatte lasta löytämään itselleen työn, jonka avulla hän kykenee osallistumaan hevosen ylläpitoon. Kotoa häätäminen ei ole ratkaisu, koska silloin lapsi viimeistään joutuu luopumaan hevosesta.

    • kokemusta_samasta

      Lapsi töihin ja kopulle vuokraaja kerran-pari viikossa, se alentaa tallivuokraa jo paljon.

    • Ville Vajaa

      Ei terve mitä jankkaamista. Tämä "keskustelu" voisi jatkua loputtomiin....

    • meiranova

      eipä ole ollut "vastaatavia tailanteita", mutta kylläkin tiedossa eräs hallintopäällikkö, joka pyyhkii 16vee tyttärensä perseen vielä.

    • Se oli siinä

      KENKÄÄ !!!

      Laittakaa se täysi-ikäinen elätti vastuuseen omasta itsestään.

    • grannen

      mielestäni täytyy olla tosi pätevät syyt jos voi oman lapsen heittää pihalle. itse te olette hänet kasvattaneet... hyvässä ja pahassa.
      antakaa asua kotona mutta eläkää maksako harrastetta ilman että hän antaa jotain takaisin. se saa joka sen ansaitsee, ei lapsenne siitä hyödy että maksatte ja hän vain elelee ilman että edes arvostaa teitä.

      härkää sarvista kiinni ja kunnon puhuttelu ja molemminpuoleiset sopimukset parhaassa tapauksessa.

    • kiinnostaa tietää

      Mikä teillä tilanne?
      Oletteko saaneet keskusteltua nuoren kanssa?

      • kiinnostaa tietää

        Voisitko ap vastata KIITOS!


    • kASVATTAJA-GURU

      Voit, ja pitääkin!!

      • Chrrristine

        Ihmetyttää kyllä että miten kukaan 18-vuotias edes HALUAA asua kotona?! Itse tulin murrosikäisenä sen verran huonosti toimeen että oli pakko ennen 16-vuotissynttöreitä muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, jotta pääsi kotoa pois. Muuten olisin luultavasti nuorisokotiin joutunut. Eikä mun vanhemmissa mitään päälle päin näkyvää vikaa ole, keski-luokkaisia, velaton omakotitalo ja mulla pari nuorempaa sisarusta. Se mikä oli se kova paikka oli kun täytin 18-vuotta ja jostakin oli rahaa saatava (opintotuki oli 20 e/kk) niin sattumsn kautta sain töitä. Kellään muulla opiskelujaverillani ei minkäänlaisia viikonlopputöitä ollut kun asuin niin pienellä paikkakunnalla ettei töitä yksinkertaisesti ollut. Valitettavasti kävi pian ilmi että osa työkavereista oli sekopäitä ja rikollisua ja muutaman kuukauden sisällä jouduinkin rauskauksen uhriksi. Ja ei tämä ei valitettavasti ole provo. Töitä en kuitenkaan voinut lopettaa (enkä siis poliisillekaan ilmoittaa) koska ego ei olis kestänyt, olin muuttanut jo asuntolasta jo omaan kämppäänkin eikä talous olis kestäny. Niinpä se oli vaan sinniteltävä muutama vuosi opiskelujen tähden. Nyt 3 vuotta myöhemmin asun eri kaupungissa ja mulla on ona yritys eikä kyllä tulis mieleenkään pyytää vanhemmilta taloudellista tukea, tai ainakin se hävettäis ihan hitosti jos joutuisin sellaiseen tilanteeseen. Ehkä nyt lievästi olen siitä katkera, ettei porukat tukenu taloudellisesti (vaikka olis varmaan voinu) vaan jouduin kestämään aika epäinhimillisiä juttuja, mutta ainakin musta tuli vahva ihminen. Vaikka hintansa silläkin on.


      • äitiz
        Chrrristine kirjoitti:

        Ihmetyttää kyllä että miten kukaan 18-vuotias edes HALUAA asua kotona?! Itse tulin murrosikäisenä sen verran huonosti toimeen että oli pakko ennen 16-vuotissynttöreitä muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, jotta pääsi kotoa pois. Muuten olisin luultavasti nuorisokotiin joutunut. Eikä mun vanhemmissa mitään päälle päin näkyvää vikaa ole, keski-luokkaisia, velaton omakotitalo ja mulla pari nuorempaa sisarusta. Se mikä oli se kova paikka oli kun täytin 18-vuotta ja jostakin oli rahaa saatava (opintotuki oli 20 e/kk) niin sattumsn kautta sain töitä. Kellään muulla opiskelujaverillani ei minkäänlaisia viikonlopputöitä ollut kun asuin niin pienellä paikkakunnalla ettei töitä yksinkertaisesti ollut. Valitettavasti kävi pian ilmi että osa työkavereista oli sekopäitä ja rikollisua ja muutaman kuukauden sisällä jouduinkin rauskauksen uhriksi. Ja ei tämä ei valitettavasti ole provo. Töitä en kuitenkaan voinut lopettaa (enkä siis poliisillekaan ilmoittaa) koska ego ei olis kestänyt, olin muuttanut jo asuntolasta jo omaan kämppäänkin eikä talous olis kestäny. Niinpä se oli vaan sinniteltävä muutama vuosi opiskelujen tähden. Nyt 3 vuotta myöhemmin asun eri kaupungissa ja mulla on ona yritys eikä kyllä tulis mieleenkään pyytää vanhemmilta taloudellista tukea, tai ainakin se hävettäis ihan hitosti jos joutuisin sellaiseen tilanteeseen. Ehkä nyt lievästi olen siitä katkera, ettei porukat tukenu taloudellisesti (vaikka olis varmaan voinu) vaan jouduin kestämään aika epäinhimillisiä juttuja, mutta ainakin musta tuli vahva ihminen. Vaikka hintansa silläkin on.

        Kaikki 18-vuotiaat eivät tule huonosti toimeen vanhempiensa kanssa.
        Aika tylyt vanhemmat sinulla on, jos ns keskiluokkaisesta kodista, jossa asuntolainatkin on jo maksettu, ei liikene yhtään apua toisella paikkakunnalla opiskelujen vuoksi asuvan tyttären auttamiseksi.
        Varsinkin, kun tyttären ainoa työmahdollisuus on rikollisten keskellä, raiskausvaarassa työskentely.
        Ei ihan normaalit vanhemmat nuokaan.


      • Kunnon tyttö
        Chrrristine kirjoitti:

        Ihmetyttää kyllä että miten kukaan 18-vuotias edes HALUAA asua kotona?! Itse tulin murrosikäisenä sen verran huonosti toimeen että oli pakko ennen 16-vuotissynttöreitä muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, jotta pääsi kotoa pois. Muuten olisin luultavasti nuorisokotiin joutunut. Eikä mun vanhemmissa mitään päälle päin näkyvää vikaa ole, keski-luokkaisia, velaton omakotitalo ja mulla pari nuorempaa sisarusta. Se mikä oli se kova paikka oli kun täytin 18-vuotta ja jostakin oli rahaa saatava (opintotuki oli 20 e/kk) niin sattumsn kautta sain töitä. Kellään muulla opiskelujaverillani ei minkäänlaisia viikonlopputöitä ollut kun asuin niin pienellä paikkakunnalla ettei töitä yksinkertaisesti ollut. Valitettavasti kävi pian ilmi että osa työkavereista oli sekopäitä ja rikollisua ja muutaman kuukauden sisällä jouduinkin rauskauksen uhriksi. Ja ei tämä ei valitettavasti ole provo. Töitä en kuitenkaan voinut lopettaa (enkä siis poliisillekaan ilmoittaa) koska ego ei olis kestänyt, olin muuttanut jo asuntolasta jo omaan kämppäänkin eikä talous olis kestäny. Niinpä se oli vaan sinniteltävä muutama vuosi opiskelujen tähden. Nyt 3 vuotta myöhemmin asun eri kaupungissa ja mulla on ona yritys eikä kyllä tulis mieleenkään pyytää vanhemmilta taloudellista tukea, tai ainakin se hävettäis ihan hitosti jos joutuisin sellaiseen tilanteeseen. Ehkä nyt lievästi olen siitä katkera, ettei porukat tukenu taloudellisesti (vaikka olis varmaan voinu) vaan jouduin kestämään aika epäinhimillisiä juttuja, mutta ainakin musta tuli vahva ihminen. Vaikka hintansa silläkin on.

        Sinun tarinasi, Chrrristine luettuaan moni 18-vuotias haluaa vielä asua kotona.


    • fsjhdgfvajsghdvf
    • äiti-75 -78 mummu

      On pitkä ketju.. Luen lisää myöhemmin...

      Elatustuki on 148 €/kk.
      Tehkää kirjallinen Asumissuhteen ja Elatussuhteen irtisanominen.

      Siihen, että alatte maksamaan 296 €/kk opiskelu kuukausina, siihen asti kunnes opinnot on suoritettu. Ja että tuo maksu ilmoitetaan niin kelalle kuin sosiaalitoimistoon.

      Sopimukseen/ilmoitukseen maininta millä ehdoin voi käydä lapsuuskodissa, joskus, syömässä tai eim. huoltamassa pyykkiään. (vaikka vaihtamassa puhtaat lakanat ja pyyhkeet)

      Kolme kuukautta on maksimiaika. Opiskelija asunto löytyy, asunnoksi riittä huone yhteisillä yleistiloilla asuntolassa.

      • huh huu2

        millainenen popimus tuo nyt on


    • Kallonkutistajalle j

      18-v. ei ole enää murrosikäinen vaan täysi-ikäinen. Otatte lakikirjan ja näytätte, että hän vastaa nyt itse itsestään. Jos huutaa perheenjäsenille niin ei ole tervetullut samaan tilaan. Muutenkin jos tuon ikänen jatkuvasti huutaa ja riehuu riidellessä, pitäis käydä psykolookin puheilla.

      • kupla 3

        ei kai mikaan sitä bloki psyko auta no tietty onko kyseessä tyttö poika tytöt hankalempia tuossa iässä ja kun entaustaa tiedä mut jos vaan vieläkin tuissa iässä on se murkku et täytyisi kunnioitusta vanhempin odottaa ja miten sen saa siinäpä kukla ja pulma


    • Ilman huutoa

      Eikö suoraan puhuminen onnistu?
      Esiin laskut, palkat ja talousmenot.
      Asumiskustannukset koko perheeltä, ruokalaskut jne.
      Maksut lasten harrastuksista.
      Vaatemenot

      Tulot, talouteen tuleva summa kuukausittain.

      Laskekoon lapsi itse, onko kohtuullista vaatia kalliiseen harrastukseen rahaa, jos opiskelukin vie vanhempien tuloista ison osan.

      Puhukaa opintolainasta ja muiden lasten tulevista opintomenoista.

      Keittiön pöydän ääreen kaikki keskustelemaan asiat halki yhteisestii sovitulla hetkellä.
      Jos keskustelu ei 18-vuotiaalle passaa, niin toteatte, että olette tehneet ratkaisuja taloudenpidossa, kuten sovittiin. Koska 18-vuotias ei tullut paikalle, selvitetään nyt hänelle sitten jälkikäteen, mitä päätettiin. Jos ei päätökset sovi, niin 18-vuotias voi ruveta katselemaan itselleen opiskelija-asuntoa.

      • Polle 45

        Pöytä ja pöytä, keskustelkaa, eikö onnistu suoraan puhuminen. Ihan kuin 60 urautunut sosiaalitantta kertoisi hyviä neuvoja miten pärjätään hankalan täysi-ikäisen nuoren kanssa. Todellakin mitä jankkaamista. Aloittaja ei ole vaivautunut pitkään aikaan eden kommentoimaan mitään, ymmärrän häntä.


      • nii i

        joo ihan oikea asenne sinulla niin se menee vaikka se kirpasee mut miten ne koskaan muuten oppii ehkä ihan sama tilanne itsellä kirjota


    • äiti, pullanossön ka

      siihen kasvatat luuserin! Heitä pihalle. Jos siitä ei tuu jääkiekkoilija.-pihalle! Ja sen näät äkkiä : kun katsot poikaa ja sen on 175 cm. turhaa unelmaa. Pihalle.

      • näillä teillä

        jääkiehho tosi vaativa juttu ja täytyy sitoutua ei silti kakista voi tulla kova on karsinta aina se on unelma ja yritys täytynee palkita jätkä jos joku opettaa elämässä päpjäämään tule voitto tutee häviämnen ja aina eteenpäin mentävä joo todella kallis harrastus miten voi ollakkaan niin kallis mut jos laspi kiinnostunut anna optkua ja laita nhl yliopistoon


    • pihalle heittäjä

      Oletko isän uusikko? Mietippä niin päin, että miten lapsi heittäisi sinut pihalle?

    • 18 ja ongelmissa

      Olen aina ollut 10 oppilas koulussa ja minulla oli vanhempieni kanssa hyvät välit mutta.. Täytin 18 tammikuussa ja vanhempani sanoivat hyvästi että kotiin ei ole enää tulemista.. Lähdin siitä seisomalta baariin ja 9 kuukautta jälkeen päin voin sanoa että elämäni on ollut täyttä helvettiä.. Nukuin kavereideni sohvalla ja joskus joka paperi roskiksessa.. Jouduin välillä huumeiden kanssa tekemisiin ja nyt mulla on tulossa siitä 8kuukauden vankeus.. Kannattaa miettiä että heittääkö lapsen pihalle.. En vieläkään tiedä että miksi vanhempani tekivät noin.. Ja olen tyttö..

      • Oletko vakavissasi

        Etkö voinut hakea apua mistään? Sossusta? Miten ne toisetkin yövyttäjät eivät ottaneet sinulle selville, mistä saa hakea apua.
        Jos olet ollut huumeiden kanssa tekemisissä, niin etkö ole myös joutunut terveyskeskukseen ja minne nyt nuoret ohjataankin, huumeklinikalle? Eikö siellä tiedetty, ettei sinulla ole asuntoa?
        Miten nuorisokoteihin valitaan asukkaat?

        Kympin oppilaaksi olet aika aloitekyvytön, jos et osannut tarttua mihinkään. Joudutko vankilaan, vaikka olet ensikertalainen? Olen ymmärtänyt, että ehdollista vankeutta saa jopa kuolemantuottamuksesta autokolarissa.
        Kai sinun tuomiostasi on valitettu?


      • hei nyk kelaa

        toivottavasti nyt tosissasi 10 oppilas miten päädyit tähän 10 oppilas missä peruskoulussa lukiossa ammattikoulu kun nykyajan nuorilta vähintään vaaditaan joku puoli täytyisi kiinnosttaa metallimimiehestä kokkiin tai parturi kampaajaan


      • Höpön löpön...

        et kyllä varmasti ole kympin oppilas, koska et hallitse edes oikeinkirjoituksen alkeita.


      • haist 1

        Älä puhu paskaa. Mikä provo vitsi.
        Elämä on valintoja. Ota huumetta lisää, kyllä se siitä....


    • näin toimit!

      Pakkaa hänen tavarat ja nosta pihalle. Vaihda lukko ja lappu ovelle, Pääsy kielletty .....!

      Sano sitten vielä että takasin pääsee kun maksaa 2000 e vakuuden sulle. Ja maksaa joka kuukausi vuokraa ja ruokarahaa 1500 e/kk.

      MUista että älä omilta lapsilta ota maksua vaan anna asustella ilmaseksi. se on ihan eriasia kuin miehen lapsi.

      • nii se menee

        samalla kun sen lapsen äidin isän kanssa kimppaan oot mennyt olette yhdessä vastuun ottaneet rakkaus tai kuolema


    • 1Toffe

      Mun omat vanhemma heittivät mun ovesta ulos ja pois heidän elämästään. Opin kaikki itse elämäni oman kantapään kautta onnistuin minusta tuli hyvä ihminen, äiti ja isoäiti, sillä edellytyksellä en kunnioita omia vanhempiani ja en todella ole heidän kaltainen. Nyt 8 lastenlasta ja ensivuonna niitä jo 10
      nyt on aika jota en ole toivonut tulevan, vanhempani ovat dementoituneet, pikkuveljistäni ei ole mihinkään ja minun pitää ottaa ohjenuorat käsiini. Veljilläni ja minulla on 16v ikäeroa heitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä ilman tätä maailman pahuutta ja kylmyyttä, he ovat kuin sipuli pussissa kasvaneet.
      Ja nyt pitää ajatella vanhempiemme luopumisesta, se on jo todella lähellä.
      Mieheni ei ymmärrä minua, en halua nyt mikään kukaan sekoittavan elämääni tulossa 2 uutta lastenlasta ja mun pitäis vielä ottaa pikkuveljet ( aikuiset perheelliset) huostaani jotka eivät ymmärrä vanhemmista luopumista.
      Heille vanhempamme ovat olleet mallivanhempia, kun nuorempi veli pääsi ripille vuosia sitten, pyysi minut syrjään ja kysyi olemmeko sukua kun olen aina juhlissa mukana, kyyneleet silmissä vastasin ei olla kovin läheisiä, olen vaan ainoa siskosi ja vielä iso siskosi muita siskoja sulla ei ole..
      Toivon älkää koskaan rikkoko suhdettaa omaan läheiseen, vielä tulee aika jolloin tarvitset apua.

      mulle perhe tärkeä jonka vuoksi voisin antaa koko elämäni, mutta täytyy sanoa että vanhempieni kunnioitus täysin 0 toleranssissa, ja sitä en toivo kenellekään.

      • älä heitä omaa elämä

        muista sinulla on oma elämä elettävänä vaikka tuntisit vastuun nuorimmaisista elä myös itsellesi sinulla on se oikeus


      • mek

        Annna samalla mitalla takisin ja älä rupea huoelhtimaan vanhemmistasi ja jätät ne oman onnensa varaan niin hyvä tulee ja muista kosto on suloista.


    • Helppoa eikö?

      Nakkaa hunsvotti pellolle !

      • varpunen jouluaamuna

        Tulipas muuten paha mieli noista muiden kirjoittamista viesteistä.Nakkaa pihalle, vaihda lukot jne. Toivottavasti aloittajan ongelma on ratkennut sillai, että kaikilla on hyvä mieli.


      • no joo
        varpunen jouluaamuna kirjoitti:

        Tulipas muuten paha mieli noista muiden kirjoittamista viesteistä.Nakkaa pihalle, vaihda lukot jne. Toivottavasti aloittajan ongelma on ratkennut sillai, että kaikilla on hyvä mieli.

        joo joskus viisaasti ajatella niin oppia omilleen kun on huono päivä olemme vastuussa lapsistamme ei voi nakata kai kun on 18v jos lapseensa luottaa voipi nakata pihalle muta kannattaa keskustella kunnioituksesta vanhempaan tai vanhempiin ja tietynlaisesta välittämisestä omalla tavallaan 18v on jo itsestään vastuussa


      • nakattava

        jeees minkä ikäinen


    • anni manninen

      Voih, tilanne kuulostaa raastavalta. Onko hän käynyt esim kesätöissä kesälomilla vai onko hän aina saanut rahaa, vaatteita, harrastustarvikkeita, puhelimia jne oman mielensä mukaan? jos tämä jälkimmäinen on toteutunut, niin eihän hänelle tavallaan ole missään vaiheessa pysynyt tulemaan mitään rahankäsittelytaitoa. Jos itse olisin tuossa tilanteessa, olisi ihan selkeästi perhepalaverin paikka. Vanhemmat ja lapsi saman pöydän ääreen. jokainen saa sanoa, mitä on sanottavaa. Riiteleminen ja äänen korottamineen kielletty. Minä ilmoittaisin, että tämä on meidän kaikkien koti ja täällä on sääntöjä. Kertoisin myös, mitä tämän täysi-ikäisen lapsen harrastus maksaa ja että tilanne on taloudellisesti hankala. Uskoisin, että tässä on tavallaan väärinkäsitystä tämän lapsen puolelta, mikäli tosiaan ei ole joutunut koskaan hankkimaan omaa rahaa, hänellä ei ole hahmotuskykyä sille, mistä raha tulee.

      • oppia ikäkaikki

        taitaapa olla nykypäivän oikea ongelma tuo raha virta käsittämätöntä et luullan vaa et ne nostetaan pankin seinästä


    • DESERTUS

      Etelä-Kiinassa, hylätyllä tontilla on viti valkea patsas. Jos katsoo patsaasta pois päin tai kääntää patsaalle selän ,sen sisältä tulee henki joka jää piinaamaan uhria koko elemän. Uhri joutuu kitumaan koko loppu elämän , eikä hän voi tehdä itse murhaa, sillä se aiheuttaisi uhrille ikuisen vankeuden limboon. Ja tämä patsas sijaitsee pienessä hylätyssä kylässä nimeltä desertus. Ps tämä ei ole kauhutarina vaan vanha kansan taru.

    • samoin okenut

      voi sinua joopa joo kyllä se 18 ikä painaa ja vaikka opiskelee voi lähteä omilleen tieyysti nykyään kai tulot mitä opinto tukea saa saattaa vaikuttaa vanhempien tai vanhennan tulot

    • pikkumyy

      Miten niitä kakaroita tehdään nykyään ajattelematta, että vaikeuksiakin saattaa tulla matkan varrella. Vai niinkö ajatellaan, että 18 vuotta haluan pitää sen kakaran ja sitten pihalle ? Eikö niitä enää tehdäkään koko loppuelämän perheeksi ja iloksi ? Nautitaan pikkuvauvasta, joka ei paljon hanttiin pistä ja sitten kun haistattaa teininä äidille, niin ulos vaan. Kyllä varmaan pitäisi ajatella kokonaisuus, joka sieltä masusta putkahtaa, sille tulee kaikenlaiset kaudet eikä se ole enää se suloinen pikku mussukka, joka menee äidin mielen mukaan näytille toisille äideille, että tämmöinen suloinen pikku muru tämä on, suloisempi kuin muiden.

      Omani ovat saaneet ihan normaalin kasvatuksen ilman mitään huippukalliita harrasteita, tyytyväisiä ovat. Ensimmäinen lähti kotoa 21 vuotiaana ja muutti lähelle kotia, että tavataan mahdollisimman paljon. Toinen 18-v. asuu vielä meidän ilonamme ja opiskelee, enkä antaisi häntä pois millään, mutta kai hänkin jossain vaiheessa sitten lähtee...

      Lapset ovat aina halunneet tehdä työtä ja ovat onnistuneet opiskelujensa lomassa niitä löytämäänkin, iloisesti omilla rahoillaan juttunsa rahoittaneet. Voisin kertoa vaikka mitä, mutta pointtihan tässä on asenne, joka annetaan kotoa !!

      • välittävä äiti

        kuka kumma haluaa heittää lapsensa pihalle??? HEI HALOO??
        jos lapsi ei kykene edes opiskeluaan kustantamaan, miten hän eläisi omillaan.
        meilläkin 18 kanssa otetaan yhteen, riidellään, tuodaan eteen elämän realiteetteja, mutta ei heitetä ulos.
        välillä otetaan yhteen ja sitten toisena hetkenä halataan ja kaikki on taas hyvin.

        VANHEMPI PÄÄTTÄÄ MITÄ HALUAA MAKSAA JA LAPSI TYYTYY SIIHEN.

        meilläkin lapsi ei kiinnostu kesätöistä tai muustakaan. miksi vanhemman pitäis sitten maksaa harrastus, jos lapsi ei halua mitenkään osallistua kustannuksiin ja käytöskin on ihan ala-arvoista.

        meillä tyttö saa kasvaa kotona ja oppia elämää, ja lähteä itse kun siltä tuntuu.
        aina on kotona paikka lapselle. vaikka jo olisi muuttanutkin kotoa.


      • äityli.

        just juu, meikä läksi kotoa 18v tai täytin parin kuukauden jälkeen 19, mutta omasta halusta lähdin, oli vielä vuosi valmistumiseeni, kävin työssä opiskelujen lomassa Hesburgerissa ja sain rahaa tukien päälle, myös mutsi tuki minua ostamalla viikottain jääkaappini täyteen ruokaa. Nyt 32v maksan omaa asuntoani ja olen yhden pienokaisen äiti.
        Veljeni joka vieläkin asuu kotona on jo 30v ei oikeen hälle työt maita, mutta kalja maittaa hyvin, onneksi naimaton ja lapseton, mutsi jelppaa häntä kovin ei raaski luuseria ajaa pois.
        Minusta ei ole oikein, että vanhemmat koko elämänsä uhraa aikuisille lapsilleen, linnutkin työntää aikuiset poikasensa elämään omaa elämää.


      • liityinpähävaa
        välittävä äiti kirjoitti:

        kuka kumma haluaa heittää lapsensa pihalle??? HEI HALOO??
        jos lapsi ei kykene edes opiskeluaan kustantamaan, miten hän eläisi omillaan.
        meilläkin 18 kanssa otetaan yhteen, riidellään, tuodaan eteen elämän realiteetteja, mutta ei heitetä ulos.
        välillä otetaan yhteen ja sitten toisena hetkenä halataan ja kaikki on taas hyvin.

        VANHEMPI PÄÄTTÄÄ MITÄ HALUAA MAKSAA JA LAPSI TYYTYY SIIHEN.

        meilläkin lapsi ei kiinnostu kesätöistä tai muustakaan. miksi vanhemman pitäis sitten maksaa harrastus, jos lapsi ei halua mitenkään osallistua kustannuksiin ja käytöskin on ihan ala-arvoista.

        meillä tyttö saa kasvaa kotona ja oppia elämää, ja lähteä itse kun siltä tuntuu.
        aina on kotona paikka lapselle. vaikka jo olisi muuttanutkin kotoa.

        Nii,

        Jos vaa piupau, heität ulos voit olla varma et joskus näät viel lapses ryypiskelemässä kaduilla, räkimässä tolppia, polttamassa ja mitä ikinä tekeekää ..
        Ja eihän se ole oikeaa rakkautta, jos ei ole tappeluita.


    • ei niin, vaan näin

      18-vuotiaana minutkin laitettiin maksamaan omat harrastukset, puhelinlaskut ja muut henk.koht ostokset kuten vaatteet. Kesä- ja viikonloppu töitä oli hankittava jos halusi elää "leveästi" ja harrastuksista luovuttava jos rahaa ei ollut. Ei kaduta että vanhemmat patisti töihin, eikä viikonloppu/kesätyöt häirinnyt opiskelua. Valmistuin ennätysajassa.

      Mutta miksi heittää pihalle? Eikö lasta kuulu tukea? Kertoa tunteista ja kysellä lapselta onko halua itsenäistyä. Auttaa asunnon hankinnassa ja asumistuen haussa ym.

    • Reilu peli

      Itse olen lapsille muistuttanut 17-vuotispäivänä, että ylläpito loppuu kun 18 vuotta täytetään. Kuukautta ennen määräaikaa olen muistuttanut muuttopäivän olevan lähellä. Ja viikkoa ennen 18- vuotissyntymäpäivää kerron, että syntymäpäivänä lounas klo 12 on sitten viimeinen maksuton ateria heille minun osoitteessani.

      Lapset ovat hankkineet itse asuntonsa ja järjestäneet muuttonsa ajoissa. Uskon, että selkeästi asioista puhumalla niiden oikeilla nimillä lapset tietävät, milloin heidän on kotoa poistuttava.

      Nyt kotona asuu enää yksi lapsi, 16-vuotias. Ja säännöt ovat myös hänelle selvät ja niiden toteutumisen hän on nähnyt vanhempien sisarustensa kohdalla jo etukäteen. Näin en usko, että nuorimmankaan osalla tulee asiasta mitään ongelmaa.

      • 6+1

        Voi kamala..Tuo ei voi olla totta ?! :O


      • mek

        Kellä 18v on koulutus valmiina ja työpaikat ett' pärjää ja kun sinä tulet vanhaksi ja tarttet apua niin lapset kuittaavat taksiin että apu loppui siihen kun heille tuli 18v täyteen ja tuleppa omillasi toimeen ja ei taida sinun lapset kotona paljon vierailla. Itsellä ainoa lapsi tyttää joulukuussa 18v ja saa kotona sua minun kustannuksella niin kauan kun haluaa ja opiskelut on ohi ja vakityöpaikka mutta saa muuttaa kota jos haluaa. Tulee paljon halvemmaksi asua venhempien luona kun opiskelee koska ei ole vuokran maksua eikä muutakaan pakollisisa kuluja. Keväällä kunnon juhlat sen taki kun tulee tyttärestäni suvun toinen ylioppilas. LUot kauheita paineta lapsellesi kun heti joutuu nälkäpalkalla elättämään itsensä jos töitä sattuu saamaan kun niitä ei hirveästi ole. Tuollainen kohtelu laspille on heittelejättöä


      • 6+1
        mek kirjoitti:

        Kellä 18v on koulutus valmiina ja työpaikat ett' pärjää ja kun sinä tulet vanhaksi ja tarttet apua niin lapset kuittaavat taksiin että apu loppui siihen kun heille tuli 18v täyteen ja tuleppa omillasi toimeen ja ei taida sinun lapset kotona paljon vierailla. Itsellä ainoa lapsi tyttää joulukuussa 18v ja saa kotona sua minun kustannuksella niin kauan kun haluaa ja opiskelut on ohi ja vakityöpaikka mutta saa muuttaa kota jos haluaa. Tulee paljon halvemmaksi asua venhempien luona kun opiskelee koska ei ole vuokran maksua eikä muutakaan pakollisisa kuluja. Keväällä kunnon juhlat sen taki kun tulee tyttärestäni suvun toinen ylioppilas. LUot kauheita paineta lapsellesi kun heti joutuu nälkäpalkalla elättämään itsensä jos töitä sattuu saamaan kun niitä ei hirveästi ole. Tuollainen kohtelu laspille on heittelejättöä

        Minä ajattelen ihan samoin !! Meilläkin saa kyllä olla kotona, kun opiskelee ja samat perusteet kuin sinulla.


      • näin -70 luvulla

        Meikäläinen sai 100m etumatkaa 18vuotiaana, olin hankala vekara, no läksin merille ja pärjäsin ihan hyvin, vasta aikuisena aloin opiskelemaan ja hommasin hyvän ammatin.


    • kyllästynyt131

      niin se vaan menee:kun nuoria lelitään..niiden ei tarvitse kantaa mistään huolta..sillä leipä on joka päivä valmiina nenän edessä ja vaateet pestyinä valmiiksi,ei trvitse osalistua kodin hoitoon .tai kantaa vastuuta läheisistään.kun vanhemmat törsää kaiken lastensa eteen jopa viikon loppu juomat..ja kaliit harrastukset pälle,joo olet oikeass et voi noin vaan heitää häntä ulos..sillä hän tarvii sinua ja varmaan rakastaa ja arvostaakin....mutta ei kuitenkaan osaa näytää tätä--siksi olisi hyvä palautaa tämä nuori maan pinnalle..että löytäisi itsensä ja oppisi arvostamaan niin itseään kuin läheisiäänkin..tämä nuori on kasvanut pumpulissa..ilman että tarvitsisi ajatella muita perheen jäseniä..anna lapsellesi vielä koti ja ohjaa oikeaan suuntaan sillä raha ei kasva puussa!ja ihminen ei elä vain itseleen pitää otaa muutkin huomioon:anna säännöt.ja pikku hiljaa kerro mikä tilanne on ja mistä pitää luopua..ja halaa ja sanao että kaikkia ei voi saada..jos sinä kannat huolta ja ymmärrät meitä muitakin ja opit antamaan arvon meille...sillä ehkä sinä sitten tulet elämässäsi paremmin toimeen ja ymmärrät me vanhemmat emme ole ilmaa kasvoillasi sillä me olemme kans ihmisiä ja meilläkin on tunteet..sinä loukaat meitä käytökselläsi.opi rakastamaan opi kunioitamaan perhettäsi ota muutkin huomioon..sillä itsekeskeinen ihminen ei pärjää ilman perhettä.voimia sinulle.ja rakkautta paljon niin sinne kaikille kuin tälle tunne vammaselle nuorellekin..mutta kyllä se siitä toipuu ja opii arvostamaan vanhempiaan.ja sisaruksiaankin..näytä nuorelle todellisuus..mitä on elämä..laita koti töihin kaikeen mahdoliseen -...älä anna hänen olla jouten

    • Martta täti

      Hienoa että tyttärelläsi on kilpatason hevosharrastus... Siitä voi tulla ammatti!!!

      Jos taloudellisesti tiukkaa, kerrot hänelle että vaikeuksia on ja pystyt maksamaan esim . 300-400 mutta loppu pitää keksiä rahoittaa muuten? Tai sitten harrastusta vähentää( ei lopettaa) siihen asti että löytyy rahoitusta( työ, isovanhemmat, joku sponsori tms) sitähän voisi löytyä vaikka ratsatuksen opetuksesta? Ja aina voi kerätä avustuksia myymällä jotain harrastukseen liittyvää jne.

      Älä pakota lasta lopettamaan hyvää harrastusta.

      Vuosien päästä hän kyllä arvostaa saamansa tukea teiltä.

      Minusta tuo kulujen maksamisen vähentäminen, ei radikaalisti vaan niin, että hän itse keksii miten kantaa kortensa kekoon olisi hyvä.

      Ja myös sen toteuttaminen , toistaiseksi, periatteella, saattaisi tuoda tasapainoa perheeseen.

      Nyt kuulosti siltä että saattaa mennä lapsi pesuveden mukana. Voi harmittaa about 10 vuoden päästä .

    • heppatyttö

      Itse aloittaisin ottamalla yhteyttä sinne tallille ja kertomalla mikä on tilanne. Sekä kysymällä, voisiko lapsi tehdä jotain työtä millä voisi kustantaa tallipaikkaa, ainakin osittain. Tai sitten hevosen vuokraaminen/laittaminen tunneille. Näistä varmasti saisi kertymään 200-400€/kk.
      Näin sitten lapsenkanssa neuvotteluun olisi jo jotain kongreettista. Tuskin nyt olette ainoita, jolle hevosenpidon kalleus on tullut eteen!

      Älkää nyt missääntapauksessa heittäkö lasta pihalle, vaan pakottakaa mielummin ottamaan vastuuta. Jos ei millään onnistu, niin vasta sitten hevosen myyminen harkintaan.

    • Teitä tervitaan

      Ulosheittäminen on yhtä kuin hylkääminen, joten nyt teidän vanhempien on syytä käydä keskustelamassa ensin itse, kuinka voitte kaikkein rauhallisimmin asiaa hoitaa.
      Nyt vaan on käynyt, että teidän ja isovanhempien rakkaus on ollut ajattelematonta, olette luoneet lapselle kuvan, että kaiken saa kun on ilkeä. Syyhän ei taida olla oikein lapsen vaan teidän aikusiten. Paluu maan pinnalle on kuitenkin tapahduttava.
      Se vaatii syvää harkintaa, että ette tuhoa laste enempää, joten apua tarvitsette ja hakekaa sitä ihan lapsenne tulevaisuuden vuoksi.

      Lapsen on luultavasti mahdoton itse saada töitä, josta laiskuudesta syytätte häntä, lopettakaa syyttäminen ja etsikää yhdessä. Antakaa tukennne ja samalla selvittäkää tarkoin, mitä tarkoittaa, että tällainen harrastus on liinan kallis teidän kustantaa. Samalla voitte kertoa totuuden myös isovanhemmille, heilläkin saattaa olla väärä luulo.
      Talilla kannattaa käydä katsomassa tilanne, josko siellä olisi työtä, jota lapsi voisi tehdä ja näin saada itse alennettua harrastuksen kulua.
      Lapsenne tarvitsee teitä kipeämmin kuin koskaan, älkää hylätkö häntä, mutta totuus on hänelle selvitettävä, vaikka näyttämällä mitä saatte palkkoja ja mitä menee maksuihin kuukaudessa, jotta nuorenkin silmät avautuisivat ja sitten keksiä keinoja miten jatkatte.

    • Näin on

      Kenen lapsi on biologisesti , äitipuolet ja isäpuolet ei jaksa 18 vuotiaiden käytöstä?

      Miten se lapsi elättää itsensä ja maksaa kolunkäyntinsä.?
      Koulunkäynti loppuu heti.
      Mihin työhön täysin kouluttamaton menee ? Saa tehdä jotain yksinkertaista paskatyötä koko elämänsä.

      Miten joku aikuinen haluaa heittää lapsensa pihalle jolla ei ole säästöjä, tutkintoa, ammattia tai työpaikkaa ?

      Tiedän mistä kirjoitan, olen kokenut saman....

    • taisi olla provo

      Luin vastauksia ja pääsin siihen käsitykseeen että esikoisellasi on tosi kallis harrastus, mutta tämä harrastus on kehittänyt hänet kilpaurheiluun saakka.

      Siis kun te annatte hänelle mahdollisuuden näin kalliiseen harrastukseen niin ettekö te saa siitä verovähennyksiä? Jos ette saa niin miksi ette takaa lapsellenne pankkilainaa ?
      Et ole kertaakaan maininnut kuinka paljon tämä kilpaharrastus vie viikossa aikaa lapseltasi, jos mennään eliittitason urheilijaksi niin siinä ei 4 tuntia vuorokaudessa riitä.
      Jos lapsesi haluaa jatkaa tätä kilpaurheilua ja lähtee opiskelemaan niin eikö hän voisi katsella opiskelua vaikka jossain muussa valtiossa, kouluun, johon voisi ottaa hevosensa mukaan ja kehittyä kilpailuharrastuksessaan. Voittehan jo nyt alkaa yhdessä katselemaan skandinaavisia opiskelumahdollisuuksia tai Ranskasta/ Italiasta/ Isostabritaniasta jossa hevosurheilu on tunnettua.
      Jos teillä vanhempina on ollut kiinnostusta lapsenne harrastukseen, olette varmasti tavanneet muitakin vanhempia ja voineet ratkoa pulmia.
      Stipendejäkin on jaossa jos niitä osaa etsiä.

    • thepaskajuttu

      olisiko otettava itseä niskasta, keskusteltava asioista. aikuisen tehtävä on luoda toiminta malli. julkisuus vau. itkempä täällä kun en muuta voi. anna "lapselle" vaihtoehdot näin tai ulos niin kyllä se siitä. ohimennen halusitteko lapsesta räikkösen räikkösen paikalle vai mikä niin maksaa ja tarvii sponsoreita. osta lenkkarit ja laita harrastamaan juoksemista

    • epätoivoinen

      Ymmärrän oikein hyvin viestiketjun aloittajaa. Itselläni samanlainen tilanne. Esikoinen valitettavasti saanut kaiken, mitä ikinä osannut pyytää. Asioita kyllä aina harkittu tarkkaan ja mietitty taloudellinen tilanne, mutta valitettavasti nyt maksukyky heikentynyt osittain yhteiskunnallisista syistä. Esikoinen ollut myös aina haastava lapsi, erittäin voimakas tahtoinen ja kykenemätön keskustelemaan mistään asiasta. Perheessämme myös muita lapsia, mutta heidän käytöksensä on mielestäni aina ollut ns. "normaalia". En tiedä mikä varsinaisesti on mennyt pieleen tämän esikoisen kanssa. Rahat tiukassa ja harrastus kohtuuttoman kallis, mutta pahinta on se, ettei hänen kanssaan voi mistään keskustella ja muukin yleinen käytös muita perheenjäseniä kohtaan on todella huonoa ja ala-arvoista. Ikää tosiaan tuo kultaiset 18v. paperilla aikuinen, mutta muuten lapsi. Mutta miksi minun ja muiden perheenjäsentemme täytyisi sietää "aikuista", joka käyttäytyy muita kohtaan p.....kamaisesti? Kaikki keinot on jo läpi käyty, mikään ei auta. Haluaisin uskoa, että lapseni ei ole tarkoituksella inhottava ja hankala, mutta vaikea tietää, kun ei hän suostu asioistaan keskustelemaan. Lisäksi hän on suoraan sanonut, että mitään p...ka hommia hän ei aio tehdä, vaan menee töihin sitten vasta, kun on kunnon duuni josta saa hyvää palkkaa. Miten pakotat 18 v. tekemään yhtään mitään, mitä tämä ei itse halua? Haluaisin pitää lapseni kotona ja antaa hänelle opiskelumahdollisuudet, mutta en muiden lasten kustannuksella. Aika toivoton tilanne siis. Ps. kaikkia ylläolevia ehdotuksia on kokeiltu, valitettavasti mikään ei auta. Peliin olen katsonut niin paljon, että peilikuva jo vääristynyt. Tässä alkaa olemaan kenot vähissä, samoin henkiset voimavarat koko perheeltä.

      • miralla1

        Tämä kirjoitus on suoraan meidän perheestä. Onni minulle että löysin tämän ketjun. Arki on ahdistavaa tällä hetkellä ja on hyvä lukea että ei ole yksin tälläisessä tilanteessa (anteeksi!). Mieheltä (lapsen isältä) ei tule minkäänlaista tukea, ei mielipidettä, vain hiljaisuus jolloin ei myöskään tarvitse kantaa vastuuta (luulen hänen ajattelevan näin). Aina on poika saanut kaiken mitä on ehtinyt edes haluta (ja isältään). Ikävä kyllä minulla on tunne että meidän vanhempien olisi pitänyt erota kauan sitten. Meillä ei riidellä mutta ei sitten mitään muutakaan. Ollaan enemmänkin ei ehkä hyviä, mutta jotakuinkin ystäviä. Joskus on hauskaakin ja olosuhteiden pakosta kaksi maksajaa (koti ja mökki) tällä hetkellä tarvitaan. Tai ei kai sekään mikään pakko ole, mutta siihen on hyvä vedota kun ei uskalla tehdä eropäätöstä. En ole pystynyt vaikuttamaan pojan hankintoihin millään tavalla. Näyttäydyn pojan silmissä varmaankin ikävältä reuhaajaäidiltä joka ei tajua mistään mitään. Kyllä sen kunnioituksen puutteen tuntee, äidin vaistot kun on. Ehkä hän joskus vuosia myöhemmin ymmärtää miten asiat oli mutta sehän ei auta tähän tilanteeseen mitenkään. Muutama pv sitten käämit paloi ja ajoin pojan pois. Ei kaduta mutta tietysti mieli on tuskainen ja ahdistunut. Ei ole poikaa näkynyt. Toivon että hän majailee muutaman vkon kavereillaan ja näkee asiat hieman uudessa valossa. Mutta jokatapauksessa en siedä enää samaa tilannetta, puhumattomuutta yms. Hänestä ei kasva vastuullista koskaan sillä menolla. Tsemppiä kaikille vanhemmille! Koskaan ei voi tietää millaiseen tilanteeseen elämässä joutuu siksi varsinkin on parempi olla arvostelematta ihmisiä ja heidän ratkaisujaan kovin sanoin. Ja fakta on se että jokainen normaalisti tunteva vanhempi ajattelee AINA lapsensa etua.


    • ils-

      Hei.
      Minulla oli samanlainen tilanne kuin sinulla. Tai noh, minä olin se kitisevä, omahyväinen, huutava 18-vuotias. Opiskelin ja kävin kesän työssä. Elin äitini luona nuoremman siskoni kanssa. Äiti opiskeli ja rahoitti kaiken asumiseni. Hän ei vaatinut minua maksamaan edes omaa puhelinlaskuani kesän ajan, vaikka kävin töissä. Kaikki saamani rahat käytin vain itseeni, vain pienen osan laitoin säästöön.
      Olin sietämätön ja täysin kiittämätön. Meillä oli kaksi koiraa, en lenkittänyt niitä koskaan, en siivonnut, tehnyt ruokaa tai auttanut muissa kotitöissä. Äidilleni mitta tuli täyteen kun hän löysi uuden miehen, jolle olin myös hirveä.
      Tilanne kärhistyi ja lopulta äitini pyysi minua riidan päätteeksi muuttamaan pois.
      Olen äidilleni aina kiitollinen tästä. Olihan elämä aluksi yksinään rankkaa, maksoin kaiken itse ja jouduin ottamaan opintolainaa, masennuin. Kaikki tämä on kuitenkin tehnyt minusta sellaisen kuin olen. Kasvoin lopulta aikuiseksi, kun oli pakko ottaa vastuuta omasta elämästään ja teoistaan, huolehtia itsestään. Kävin kouluni loppuun hyvin arvosanoin. Pyysin äidiltäni anteeksi ja nykyään olemme paremmissa väleissä, kuin olisin ikinä voinut kuvitellakkaan. Soittelemme päivittäin ja äiti on minulle hyvin tärkeä. Myös nykyisen isäpuoleni kanssa olemme saaneet töykeyteni sovittua. Tapahtuneesta on nyt 5. vuotta. Minulla on maailman ihanin aviomies, omistusasunto, parhain työpaikka mitä koulutuksellani voi saada, olemme hyvätuloisia ja suunnittelemme perheenlisäystä.
      En voi täysin ymmärtää mitä käyt läpi, mutta uskon tyttäresi kasvavan aikuiseksi, kun huomaa ettei kaikki tule ilmaiseksi. Kalliin harrastuksen rahoittaminen kiittämättömälle lapselleen vain lisää lapsesi kiittämättömyyttä.
      Koita jaksaa. Muista kuitenkin, että samalla voit ajatella lapsiesi etuja. Muiden lapsiesi ei tarvitse kuunnella ainaista tappelua kotona. 18-vuotiaasi aikuistuu ja oppii kantamaan huolta itsestään. Voittehan tehdä varmasti jonkinlaisen sopimuksen siitä kuinka harrastus ja koulukustannukset jaetaan?

      • epätoivoinen

        Kiitos asiallisesta viestistäsi ils-. Olen iloinen puolestasi, että olet saanut elämäsi järjestykseen. Luin näitä kaikkia edellisiä viestejä ja kieltämättä pahoitin mieleni osan vastauksista. Niin alkuperäinen kirjoittaja kuin minäkin, olemme varmasti aina pyrkineet tekemään asiat oikein ja lapsillemme mahdollisimman hyväksi, mutta silti jotain meni pieleen. Rakkaasta harrastuksesta on äärettömän vaikea luopua ja tunnen itseni hirviöksi, kun sitä lapseltani joudun vaatimaan, mutta kun hän ei ole valmis keskustelemaan mistään sopuratkaisusta, eikä rahat vain tällä hetkellä riitä. Mutta tätäkin vaikeampaa on se, ettei hän tee kotiaskareita, ei ole kiinnostunut työnteosta eikä mitään ei voi pyytää, kun heti alkaa kauhea huuto ja möykkääminen, mutta pahinta on se miten hän mollaa ja arvostelee sisaruksiaa ja tekee näiden elämästä mahdottoman. Sisarukset ovat useita kertoja pyytäneet, että miksi en potki esikoistani pois, koska kotona hänen kanssaan asuminen on mahdotonta. Tunnen itseni petturiksi muita lapsia kohtaan, kun puolustelen esikoiseni tekoja heille ja pyydän ymmärrystä ja sietokykyä. Yritän antaan kaikille lapsilleni samanlaiset lähtökohdat, mutta vaikeaa se on. Esikoiseni ei ymmärrä, että hän tekee myös itselleen elämän vaikeaksi käytöksellään. Olen ajatellut, että hänen poismuuttamisensa olisi meidän kaikkien etu, myös hänen itsensä. Mutta samalla tiedän omasta kokemuksesta, miten vaikeaa on elää opiskelijan tuloilla ja tällöin hän joutuisi varmasti luopumaan harrastuksestaan. En tiedä enää mitä tehdä.


      • vaikea vanhemmuus
        epätoivoinen kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta viestistäsi ils-. Olen iloinen puolestasi, että olet saanut elämäsi järjestykseen. Luin näitä kaikkia edellisiä viestejä ja kieltämättä pahoitin mieleni osan vastauksista. Niin alkuperäinen kirjoittaja kuin minäkin, olemme varmasti aina pyrkineet tekemään asiat oikein ja lapsillemme mahdollisimman hyväksi, mutta silti jotain meni pieleen. Rakkaasta harrastuksesta on äärettömän vaikea luopua ja tunnen itseni hirviöksi, kun sitä lapseltani joudun vaatimaan, mutta kun hän ei ole valmis keskustelemaan mistään sopuratkaisusta, eikä rahat vain tällä hetkellä riitä. Mutta tätäkin vaikeampaa on se, ettei hän tee kotiaskareita, ei ole kiinnostunut työnteosta eikä mitään ei voi pyytää, kun heti alkaa kauhea huuto ja möykkääminen, mutta pahinta on se miten hän mollaa ja arvostelee sisaruksiaa ja tekee näiden elämästä mahdottoman. Sisarukset ovat useita kertoja pyytäneet, että miksi en potki esikoistani pois, koska kotona hänen kanssaan asuminen on mahdotonta. Tunnen itseni petturiksi muita lapsia kohtaan, kun puolustelen esikoiseni tekoja heille ja pyydän ymmärrystä ja sietokykyä. Yritän antaan kaikille lapsilleni samanlaiset lähtökohdat, mutta vaikeaa se on. Esikoiseni ei ymmärrä, että hän tekee myös itselleen elämän vaikeaksi käytöksellään. Olen ajatellut, että hänen poismuuttamisensa olisi meidän kaikkien etu, myös hänen itsensä. Mutta samalla tiedän omasta kokemuksesta, miten vaikeaa on elää opiskelijan tuloilla ja tällöin hän joutuisi varmasti luopumaan harrastuksestaan. En tiedä enää mitä tehdä.

        Nimimerkille epätoivoinen

        Ensinnäkin sinun ei kannata turhaan pahoittaa mieltäsi ihmisten kirjoituksista, koska tämmöinen suomi24 palsta on. Olen laittanut merkille, että lähes kaikki mielipiteet saavat täällä negatiivista kritiikkiä.. joskus todella ala-arvoista palautetta, koska palstalla käyvät kaiken ikäiset ja kaikenlaiset ihmiset (muun muassa henkisesti häiriintyneet).

        Ja sitten aiheeseen. Ymmärrän sinua todella hyvin, koska myös meidän nurkissa majailee haastava 18 vuotias tytär. Hän käy lukiota sen kun viitsii, saa hylättyjä, ei viitsi yhtään panostaa kouluun, ei osallistua pienimpiinkään kotitöihin, ei siivoa huonettaan, ei koskaan valmista ruokaa, ei ole koskaan ollut töissä.. mihinkään paskaduuniin ei mene, kun kesätöitä ehdotetaan!
        Viettää aikansa tietokoneella, kavereiden kanssa tai nukkuen. Vaatii saada oman auton, mutta ei ole itse valmis tekemään mitään asian eteen. On erittäin voimakastahtoinen ja sanavalmis. Jyrää toiset ihmiset lyttyyn, selvityyy koulussakin selittelyillä, taitava manipuloimaan..

        Kaikenlaisia keinoja yritetty, mutta mikään ei oikein toimi. Siinä on helppo ympäristön syytellä aikuisia, ette ole riittävästi rakastanut lasta, nuorta täytyy ymmärtää, tukea ja jne. Kyllä se niin on, että rakkaus on myös sitä, että nuori laitetaan vastuuseen elämästään ja asioista. Tämä nuori, joka kirjoitti täällä puhui ihan asiaa.. joskus voi olla oikea keino kehottaa nuorta muuttamaan pois!! Ja jos se sinusta tuntuu oikealta ratkaisulta, tee se!! Se voi olla suurin rakkaudenteko mitä teet. Tuomitsijoita ja arvosteljoita riittää niinkuin aina!


    • Hei epätoivoinen. Sinullakin on vaikea tilanne.. Kyllä, minun asiani järjestyivät parhain päin, mutta kaikilla se ei valitettavasti aina niin mene. Oma pikkusiskoni on juurikin täyttänyt tuon 18-vuotta. Äidilläni ja isäpuolellani on vaikeaa hänen kanssaan. Koulu ei kiinnosta, huutaa ja paiskoo ovia. Aika samanlainen nuori kun minä olin. Vielä äitini hermot ovat kestäneet.
      Onko teidän 18-vuotiaan sisaruksen minkä ikäisiä? Meillä pikkusiskoni tilanteeseen ei auttaneet äitini tai isäni, saatika isäpuoleni keskusteluyritykset. Eivät kirjeet tai uhkailut. Tilannetta on hieman rauhoittanut minun ja isosiskoni keskustelutuokio nuorimman siskomme kanssa. Voisiko tälläistä kokeilla ehkäpä teillä, jos lapsillasi olisi erilainen näkökanta asiaan ja he saisivat rauhassa keskustella tunteistaan? Voisithan sinäkin olla vaikka aluksi paikalla.
      Kovasti toivon, että nuorin siskomme sai jotain irti keskustelustamme hänen kanssaan, vaikkei meillä aina ole olleet niin lämpivät välit. Hän on lopettanut tosin koulunsa ainakin hetkeksi, mutta parin viime viikon aikana hän on saanut ensimmäisen työpaikkansa.
      Huoli pikkusiskosta ja hänen pärjäämisestään on kova, saatika sitten, että kyseessä olisi oma lapsi.
      Asioilla on tapana kääntyä parhain päin. Koita jaksaa, älä syytä itseäsi, onhan meillä kaikilla omat luonteemme.

    • Yhteiskunta-loukku

      lapsi ei ole enään tavallaan lapsi koska on aikuis ikäinen.Jos hän on kerran riesana muille,tulisi hän hoitaa itsensä maailmalla ja yhteiskunta on häntä ilmeisesti jo hoitanut aijemminkin ja kääntänyt hänen tajunsa ulottumattomiin tasapainoisesta talouden hoidosta ja muustakin suhtautumisista lähimmäisiinsä.Tuskin muuten poikkeamaa olisi näinpaljon muusta perheestä?Täytyy perheen kokonaisuuttakin varjella.

    • Sani0

      . Jos teinin perhesuhteet ovat olleet solmussa, ja ovathan ne, niin hevonen on voinut olla se ainoa ystävä. Joten teinin kannalta tilanne on "aiomme panna ainoan ystäväsi ulos vaikka makkaraksi, koska et huolehdi siitä itse, koska et tiedä miten, koska emme ole opettaneet". Kyllä siinä menisi itse kultakin kuppi nurin. (Sitä hevostahan ei koskaan olisi pitänyt ottaa katsomatta mitkä seuraavan vuosikymmenen kustannukset ovat, mutta liian myöhäistä nyt).

      18-vuotias on aikuinen jos se on sellaiseksi kasvatettu; jotenkin en saa käsitystä että tässä on ollut tukeva kasvatusote. Nyt pitäisi korvata vahinko sukkelaan ennenkuin on liian myöhäistä -muuten lapsi/ nuori aikuinen saa kasvattaa itse itsensä, ja se on ilmeisesti aika riskialtista. Noin aluksi, kustannuslaskelma, hepo vuokralle ja halvempaan talliin, teini talliin töihin ansaitsemaan niin paljon täysihoidosta kuin voi. Ei ketään voi paiskata altaan syvään päähän opettamatta ensin uimaan, ja vanhemman velvollisuus on opettaa vaikkei se olisikaan helppoa tai kivaa.

    • Työ tekee vapaaksi

      Jatkaa vaan näinn niin teidän lähiomainen on sitten viranomainen.. Perkele turpiin ja lujaa tälläisiile nipottajille ...

    • Tyttö_23w

      En todellakaan suosittele lukkojen vaihtamista. Jos vaihdat lukot tuossa elämänvaiheessa (tai ylipäätään missään), rikot välit lapseesi. Itse en pitäisi vanhempaani mitään yhteyttä, jos tekisi noin. Tuntisin, että minut olisi vain tehty leluksi, joka olisi hauska 18-vuotta ja sitten vastuu raukeaisi. Ei se mene niin.

      Ensinnäkin sun teksteistä (mitä enemmän niitä lukee) paistaa läpi ongelman syy. Sun lapses raivoaa, koska hän on itsenäistymässä. Ja sitä pahemmin raivookin, mitä enemmän pelkää tulevaisuuttaan ja tietää, ettei vanhemmat häntä hyväksy. Harrastukset tukee mielenterveyttä.

      Esimerkkejä, mitä mun vanhemmat on puolestani tehneet, vaikka ei oltais tultu toimeen:

      - Rahanlainaus hätätilanteessa. Joskus rahalahjoituksia. On hankkineet huonekaluja ja muita ensikodin tavaroita sekä antaneet mukaan kotoa tavaroita. On maksaneet bensakuluja.
      - On lupautuneet tukemaan liikuntaharrastusta esim. jumppakortilla, mut en ole siihen vielä kunnolla tarttunut. Ovat maksaneet eläimistä tulleita kulujakin.
      - Edelleen syntymäpäivälahjoja, nimipäivälahjoja. Joskus jos oon kauempana, on maksaneet synttäriaterian. Onnittelut syntymäpäivänä.
      - Muuttoapu ja tietty muuta siihen liittyvää asennusta. Kotivakuutuksen/nuorisovakuutuksen maksu.

      Poikaystäväni vanhemmat ovat:

      - Maksaneet poikaystävälleni joskus ruokaostoksia. Lainanneet takuuvuokrarahat. Auttaneet tai ilmesesti avustaneet tavaroiden hankinnassa. Myös vanhoja tavaroita kodista mukaan.
      - Joskus tarjonneet aterian poikaystävälle.
      - Muuttoapua ja asennus ym. apua.
      - Maksaneet auton tankin täyteen polttoainetta ja maksaneet auton vakuutusmaksut.

      Ole tyytyväinen, että lapsesi on terve ja et joudu huolehtimaan hänestä loppuelämääsi, jos hyvin käy. Voisit joutua myös kustantamaan lapsesi sairauskuluja tai joutua omaishoitajaksi. Et myös koskaan voi tietää, kumpi teistä on lopulta se, joka elää pidempään. Mitä tulee siihen harrastukseen, niin hänellä voisi olla pahempiakin harrastuksia (esim. alkoholi, huumeet, jne.) tai joutua pahempaakin jamaan. Harrastuksilla tuet sitä hänen säännöllistä elämänrytmiään ja (mielen)terveyttään, voipi olla että hän on masentunut ja siksi raivoaa. Ei hän silloin osaa kertoa, miksi pinna palaa siitä, että yrität viedä häneltä jonkin merkityksellisyyttä tuovan asian pois.

      Niin ja ainakin jossakin katsovat (esim. sossussa), että 20-vuotiaaksi asti vanhempien tulot vaikuttaa, vaikka näin ei saisi ollakaan. Et voi laskea lain vaan sydämellisyyden varaan. Ei ole oikein tehdä lapsi ja heittää hänet kylmästi maailmaan yksin. Sun pitää kannustaa muuttamaan pois, ei painostaa. Älä pakota. Lapses varmasti haluaa lähteä pian muutenkin, sitten sinua harmittaa. Niin ja tosiaan: 18-vuotias ei ole vielä aikuinen, aivoillaki kestää kehittyä vielä 25-vuotiaaksi asti. Hän on siis edelleen lapsi ja varsinkin vielä maailmalta säästynyt. Älä aja lastasi vaikeuksiin, kohta on jotain pikavippivelkoja tiedossa jos ajat hänet pois!

      Kyllä aikuistenkin lasten juttuja saa vanhemmat kustantaa, varsinkin opiskelijana sitä tietää olevansa ihan pulassa jos ei vanhemmat auta. Niin ja niitä kesätöitä ei välttämättä ihan oikeasti ole. Kun on nuori ja kouluttamaton, ei saa mitään. Itse olen korkeakoulussa jo ja en oo saanu töitä 3 kesään. Ennen olin aina kesätöissä, nuoresta asti.

      PS. Jos lapsesi ei ymmärrä rahan päälle, mikset ole opettanut hänelle rahan arvoa?

      • Tyttö_23w

        PS. En tiedä harrastusta, mutta jos kyseessä on esim. ratsastus, niin se ei todellakaan ole kallis harrastus. Itse kun ratsastin vuosia, niin ehkä 10€ tunti. Riippuu toki missä käy ja niin edelleen.


      • aikuinen37

        Tajuatko, että kaikilla vanhemmilla ei ole varaa maksaa noita kaikki asioita mitä tossa luettelit sun ja poikaystävien vanhempien maksaneen!

        Kun saat omia kakaroita, niin tajuat kuinka paljon uhrauksia vanhemmat tekevät lapsiensa eteen koko elämänsä ajan. Vanhemmat antavat aikansa, rahansa ja voimansa täyttääkseen lastensa tarpee. Kun lapsi on täysi-ikäinen, kiitämätön ja hankala, niin kärsivällisyys alkaa olla loppu. Ei vanhemmatkaan jaksa loputtomiin antaa. Aika kiittämätön on vanhemman osa. Lapset sen tajuavat sitten, kun saavat omia lapsia.

        Ps. Lähes kaikki vanhemmat ovat iki-onnellisia, kun kakarat alkavat lopultakin seisomaan omilla jaloillaan ja vanhemmat voivat vihdoinkin alkaa elää myös itselleen.

        Pss. Osalla jopa 25-30 vuotiailla ärsyttävää asennetta suhteessa vanhempiin.. pitävät itsestään selvinä, että vanhemmat auttavat taloudellisesti aina tarpeen vaatiessa (ja joillakin se tarve on jatkuvaa)


      • Oliiiiviaaa
        aikuinen37 kirjoitti:

        Tajuatko, että kaikilla vanhemmilla ei ole varaa maksaa noita kaikki asioita mitä tossa luettelit sun ja poikaystävien vanhempien maksaneen!

        Kun saat omia kakaroita, niin tajuat kuinka paljon uhrauksia vanhemmat tekevät lapsiensa eteen koko elämänsä ajan. Vanhemmat antavat aikansa, rahansa ja voimansa täyttääkseen lastensa tarpee. Kun lapsi on täysi-ikäinen, kiitämätön ja hankala, niin kärsivällisyys alkaa olla loppu. Ei vanhemmatkaan jaksa loputtomiin antaa. Aika kiittämätön on vanhemman osa. Lapset sen tajuavat sitten, kun saavat omia lapsia.

        Ps. Lähes kaikki vanhemmat ovat iki-onnellisia, kun kakarat alkavat lopultakin seisomaan omilla jaloillaan ja vanhemmat voivat vihdoinkin alkaa elää myös itselleen.

        Pss. Osalla jopa 25-30 vuotiailla ärsyttävää asennetta suhteessa vanhempiin.. pitävät itsestään selvinä, että vanhemmat auttavat taloudellisesti aina tarpeen vaatiessa (ja joillakin se tarve on jatkuvaa)

        En ole uo 23v mut vastaan silti. Juu ei kaikilla varaa, mut kaikki voi tehdä parhaansa. Varmasti
        on varaa antaa jotakin! Jos ei ole varaa "tarjota ateriaa", voi pyytää kotiin syömään.


    • henkilötuki

      Älä heitä ulos! Selvittäkää asiat vaikka perheneuvolassa, jos muuten ei suostu kuuntelemaan.
      - On lapsesi kannalta tarkeää, että tuette häntä ja selviää harrastustenkin kohtalo.

      - Lasten ja nuorten aivot kehittyvät vielä 23 vuotiaaseen asti. 18-vuotias ei välttämättä osaa vielä elämän perusasioita, nykyään useimmat sen ikäiset eivät osaa hoitaa asioitaan, koska ovat "nykyajan" lapsia, saaneet nykyajan kasvatuksen.
      - Ennen vanhaan aikuisuuden ikäraja oli 23 vuotta, josta sitä on koko ajan hilattu alaspäin, ilmeisesti sosiaalietuuksien takia, (jotta niitä ei tarvitse maksaa vanhemmille niin pitkään...)
      - Nuori tarvitsee tukijaa niin kauan kuin ei itse osaa, jotta hänen ei tarvitse hakea turhaan äidin ja isän saamatonta rakkautta maailmalta ja korvikkeista, sanoo mimimerkki, joka on pitkään työskennellyt "kotoa heitettyjen" nuorten tukihenkilönä.

      • tyttö-97

    • kärsivällisyyttä

      Tuo huono käytös menee kyllä ohi, kun te vanhemmat jaksatte olla kärsivällisiä ja asiallisia, ettekä lähde mukaan räyhäämiseen. Pysykää rauhallisina, mutta jämäköinä, älkää hylätkö 18-vuotiasta. Hän on edelleen lapsi, mutta aikuistuu pikkuhiljaa. Tukekaa häntä vaikka se tuntuisi joskus vastenmieliseltäkin, lapsen räyhätessä. Edellinen kuuluu nuoren kasvuun.

      Mitä paremmin ja ripeämmin opinnot on suoritettu, sen parempi tulevaisuus lapsellanne on.Siis mahdollisuus työpaikkaan ja mahdolliseti omaan (siis vuokra) asuntoon ja vähän omaan rahaakin.

      Esitätte hänelle rauhallisesti, paperille kirjattuna jokaisen oikeudet ja velvollisuudet kodin sisäpuolella, sekä ruoka, vaatteet, ym. rahamäärä mitä jokainen voi käyttää/kk.
      Kenelläkään ei rahaa ole määrättömästi jaella vain yhdelle perheessä.
      Kehottakaa häntä etsimään jotain osaaikatyötä, vaikka työnsaanti tällähetkellä voi olla vaikeaa nuorelle.

      • gfgfdgdfgdgdfg

        Vuokra-asuntoon saa asumistuen ja sossusta rahaa elämiseen ennenkuin löytää työtä! Ei ihme että on tuollainen vätys kun vanhemmat paapoo! Nyt ois aika 18 vuotiaan jo kokeilla omia siipiään varsinkin jos ei osaa vanhempiaan yhtään arvostaa


    • jjhgjhgjhjhg

      Mikä ihmeen LAPSI..? Hänhän on aikuinen ihminen 18 vuotias ja vastuussa ihan itsestään. Eikun omaan asuntoon ja lykkyä tykö!

    • Sjefv

      Lakkaa maksamasta harrastuksesta. Kerrotte jämptisti nuorelle että harrastus lopetetaan kahdesta syystä, eli kalliin hinnan ja huonon käytöksen takia.

      Kun teini huomaa että teidän kukkarolle käyttö ei olekaan itsestäänselvyys, niin ehkä ajattelee asiaa. Ala myös keskustella siitä että koska hän on jo täysi-ikäinen, niin on kohtuullista että maksaa itse omat kulunsa kuten puhelimen, huvittelut, mahdolliset päihteet ja ainakin osan bussilipusta ja vaatteista. Kysy häneltä itseltään mielipidettä ja pyydä häntä laatimaan ehdotus vastuunjaosta ja/tai työnjaosta.

    • Joujou2000

      Eiks se nyt ole vaikea paikka meille kaikille vanhemmille kun lapset tulee tiettyyn ikään, sehän on ihan luonnollista että sieltä tulee kapinaa. Onko teillä tapana huutaa asioista vai osaatteko istua alas ja puhua niistä normaalisti? Kotoahan ne oppii miten käyttäydytään. Oletko itse aloittanut tämän harrastuksen hänelle aikoinaan? Mun 19 vuotias on käynyt töissä ja tehnyt koulu hommansa siitä lähtien kun on ollut 14v. Eli omat rahat sillä on ja me annamme lisää mutta yleensä hänen pitää tehä sen eteen jotain kotona.
      Jos teillä ei ole varaa hänen harrastukseen niin lopeta se tai ainakin vähennä sitä ja täytyyhän hänen keskittyä opiskeluun?
      Ei se minun mielestäni ole ratkaisu että 18v heitetään pihalle vaan pitää vaan yrittää tehä oikein ja mikä on oikein myös perheen kannalta. Tehkää säännöt selviksi ja pysytte niissä.

    • Pois vaan

      Viskaa pihalle vaan. Nin minutkin heitettiin, ensin 14 v nuorisokotiin ja sieltä 16v omaan kämppään. "Äidin" mielestä kotiin ei ole ollut mitään asiaa paitsi ydinperheeseen kuuluvilla. Ex-ukon kanssa tehdyt muksut ovat saaneet mennä muihin oloihin kasvamaan. Mummo otti isoveljen hoteisiinsa. Minä sain lähteä yhteiskunnan kasvatttavaksi.

      • mek

        Muista sitten kun äitisi on vanha ja tarttisi apua niin sinun pitää sanoa tuleppa itse toimee omillasi niinkuin sinutkin laitettiin teini-iässä pois perheen luota ja miksi et emnnyt isäsi luo ja äikä häikäilemätöntä toimintaa äidiltasi.


      • Pois vaan
        mek kirjoitti:

        Muista sitten kun äitisi on vanha ja tarttisi apua niin sinun pitää sanoa tuleppa itse toimee omillasi niinkuin sinutkin laitettiin teini-iässä pois perheen luota ja miksi et emnnyt isäsi luo ja äikä häikäilemätöntä toimintaa äidiltasi.

        Isään ei ollut välejä kun ei halunnut edes tapaamisoikeutta. Nähtiin sitä n kerran vuodessa lapsena, nykyään kerran kymmenessä. Sanoi myös että hänellä on oma elämä ja minulla omani. Penniäkään ei antanut edes lapsena vaikka insinöörin palkka. Elämä oli helvetin raskasta ja köyhää. Muistan kun silmälasitkin oli maalarinteipillä korjatut ja oli todella mukavaa kulkea niillä yläasteen seitsemännellä luokalla. Nykyään odotellaan veljen kanssa vaan, että ukko potkaisisi tyhjää :).
        Ja juu, kun äitini on vanhainkodissa tulen vaatimaan, että häntä pakkosyötetään ja pidetään elossa kaikin mahdollisin keinoin mahd kauan. Kitukoon!


    • muori213

      15 vuotiaana pojat pitää työntää haarakepillä ovesta ulos maailmalle

    • ...

      Sano että saa maksaa puolet harrastuksestaan tai lopettaa, tai lähtee katto pään päältä... Ja perustelet sen sillä että muillakin perheen jäsenillä pitää voida olla harrastuksia, ja ruokaa...

    • BshababVavav

      Mahtaa olla tyttö . Poikaha menis inttii ja asuis kotona...

    • 5 lapsen äiti

      Miksi ihmeessä täällä suurin osa mouhkaa eri tavoista jatkaa yhteiseloa jos aloittajan kysymys on kuinka hän saa lapsensa muuttamaan/vipattua pihalle?

      Jos lapsesi on sitä sorttia, että omat vanhempansa haastaa oikeuteen jos kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi välittämättä lainkaan omasta käytöksestään niin suosittelen kysymään lakimieheltä neuvoja. Itse olettaisin, että olisi täysin ja kaikinpuolin laillista jos annatte lapselle kirjallisena, todistajien allekirjoituksella vahvistettuna, häätöuhkauksen ja päivämäärän milloin hänen tulee olla irtaimistonsa kanssa pihalla.
      Tuon lapsun kanssa asunnon hakeminenkin nopeutuu ainakin kunnallisiin asuntoihin ihan varmasti. toimeentulotukeen hän on oikeutettu siinä missä muutkin ja voi itseasiassa hakea sitä jo asuessaan siinä teillä. Menoja voi siten kattaa irtisanomiseen saakka esim. maksamalla teille asumisestaan. Teette siitä kirjallisen sopimuksen jolloin se on toimeentulotukeenkin pätevä.
      Tuolloin hän saa itselleen perusosan millä kattaa kulunsa, mm. hevosen jos rahat piisaa. Hänen tulee harkita sitten hepastaan luopumista tai sen vuokraamista tmv. jos rahat eivät riitä.

      Hepan kustannuksistakin voitte antaa kirjallisen ilmoituksen että mistä päivästä alkaen ette osallistu kustannuksiin eurollakaan enään, esim. kuukauden varoajalla.Tuona aikana hänen tulee sitten itse tehdä päätöksensä ja ratkaisunsa oman hevosensa suhteen.
      Jos tallisoppari on teidän nimissä niin irtisanotte sen ja tyttö sitten omilla nimillään voi sitä jatkaa.


      Ei ole pakko ilmaiseksi pitää aikuista ihmistä kotonaan vinoilemassa, eikä se ole mikään huonon vanhemmuuden merkki jos tekee asiat selväksi eikä oma raha riitä ja opettaa lapselleen kantamaan itse vastuuta.
      Onhan sekin selvää, että jos raha ei hevoseen riittäisi ja lapsi olisi vielä alaikäinen niin silloinkin joutuisitte tekemään lapsen kannalta ikävän päätöksen ja luopumaan hevosesta, ettekä tasan olisi ainoita joille käy niin, että joku asia mihin perheessä on totuttu tuleekin ajan saatossa liian kalliiksi ja on perheen (ihmisten) vuoksi pakko ajatella perheen parasta kaikkien kannalta ja luovuttava asiasta.
      Joskus myydään auto, joskus muutetaan, myydään asunto ym.
      Elämää se vain on, että niin käy.

      Eli soita lakimiehelle ja tee kirjalliset paperiasiat selväksi, kirjallisena voit luovuttaa myös ohjeet mitä kannatat tehtäväksi, kuten sossun ajanvarauksen numero ja kirjallinen hakemus ohjeineen (saa tulostettua yleensä oman kunnan sivuilta) sekä tallin omistajan yhteystiedot. Kelan tukihakemukset ja asuntotoimiston yhteystiedot sekä vuokra-asuntohakemus (yleensä on myös mahd. tehdä sähköisesti pankkitunnuksilla).
      Kannattaa kurkata myös yksityisiä vuokra-asuntoja, sossusta saa yhden kk:n vuokravakuuden ja vuokran. Yleensä yksityiset pyytävät kaksi vakuusvuokraa, jolloin siihen yhteen tulisi rahat haalia muualta, mm. lainan turvin (teiltä?).
      Lainasta velkakirja,


      Toimi niin, että pystyt toimimaan jokaisen lapsen kohdalla vastaavasti eli jos autat loputtomiin niin muista, että muillakin on oikeus samaan kohteluun tullessaan täysi-ikäiseksi.
      Jokainen vastaaja sitten omassa mielessään pohtii, että olisiko omat neuvot omalla kohdalla pätevät ja toteutuskelpoiset useampaan otteeseen?
      Huomioiden myös sen, että kaikkien talous ei ole samalla tasolla ja kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan jos perheeseen tulee mm. työttömyyttä.

      Niin ja jos aloittajan tytär ei ole opiskelemassa pääsääntöisenä opiskelijana niin ehdotan hänen ilmoittautumaan työkkäriin sillä sen vaatii myös sossu.


      Lykkyä!

    • heinisi

      Melkein itku tulee kyllä tämmöisestä, miten omat vanhemmat voi pihalle heittää?

      Jos niin aiot kuitenkin tehdä niin valmistaudu siihen että välinne hyvin todennäköisesti menevät poikki kokonaan, ja oikeastaan en kyllä voi lasta tästä ainakaan moittia.

      Jotenkin tuntuu että kyseessä on uusioperhe, ja lapsi on jommankumman puolison.

      Ennen mitään lakisotkuja ja asianajajia kehottaisin ottamaan yhteyttä terapeuttiin, jonka kanssa voi yhdessä miettiä (tämän lapsenkin siis läsnäollessa) että miten asiassa edettäisiin.

      18-vuotias ei vielä välttämättä ole ihan aikuinen, ja kannattaa miettiä onko omassa kasvatuksessa ollut jotakin häikkää kun asiat ei suju mallillaan. Useimmat vanhemmat enemmän kuin mielellään pitäisivät lapsia kotonaan vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin!

      • ärsyyntynyt

        ET tajua mistään mitään, joten älä kirjoittele tänne ollenkaan!! Kyllä se kuule niin on, että kun kaiki keinot on käytetty, niin silloin voi täydellisen oikea ratkaisu laittaa nuori pois nurkista! Siinä oppii itsenäisyyttä ja alkaa silmät avautumaan.. välit vanhempiin yleensä parenevat!


    • yhyy teini 19v.

      hmm. minä olen 19 vuotias ja asun kotona. aluksi oli vaikeaa vanhempien kanssa kun täytin 18. en tahtonut ymmärtää vastuu alueita saati sitten ottaa yhtään mistään vastuuta. monien monien raivojen itkujen yms jälkeen arki alkaa olemaan helppoa. en opiskele, käyn töissä mutten joudu maksamaan asumisestani, sen sijaan jos jotain erityistä haluan maksan itse. muutan kotoa sitten kun siltä tuntuu, mutta äitini ei iki maailmassa ees puhuisi pois heittämisestä. itsellänikin kallis harrastus jonka tajusin ruveta itse maksamaan. vaikka me täytämmekin 18 emme ole aikuisia vaan niinkuin pikku veljeni sanoo "oot sellane aikuinenlapsi". 18 vuoden ikä ei merkitse yhtäkkistä aikuistumista. me emme tajua elämän menosta yhtään sen enempää kuin 17 vuotiaanakaan. ja jokainen nuori tarvitsee vanhempiensa tuen ja rakkauden tälle tielle, AIKUISTUMISEN TIELLE. mitäs jos vaan halaisit lastasi ja näyttäisit hänen olevan sinulle tärkeä. puhut siitä mitkä asiat painavat sinun mieltäsi jne. uskon että saatte asianne vielä järjestykseen

      • ihmettelenpä vaan

        Nimimerkille yhyy teini 19v.

        Niin asut kotona, etkä maksa mistään mitään. Veikkaanpa, että tee mitään kotitöitä, etkä osallistu mihikään muuhunkaan. Sinä siis jatkat lapsuuttasi äitin nurkissa. Äiti pesee pyykkisi ja teke ruokaa pikkupojalle. Miksi ihmeessä muuttaisit pois vielä 25 vuotiaanakaan?? Palvelu pelaa hyvin, eikä sinun tarvitse mitään kuluja, vaan voit käyttää rahat itseesi.

        Näitä "aikuisia lapsi" on suomessa aika paljon, tommoisia 30-50 vuotiaita peräkammarin poikia, jotka elelevät kotonaan.. osa ei edes käy töissä. Vanha äiti hoitaa kodin ja palvelee "pienta poikaansa"

        Jos olet töissä, niin älä jää liian pitkäksi aikaa vanhempien nurkkiin, vaan ala itsenäistymään viimeistään parin lähi vuoden aikana.


    • minä vain

      Miksi edes kustannat lapsellesi niin kallista harrastusta? Ei aina voi harrastaa lapsena sitä mitä oikeasti haluaa, minä en ole koskaan saanut kuin vasta nyt 22-vuotiaana kun olen töissä ja on varaa siten maksaa (tiukkaa tekee, mutta koen harrasteen sen arvoiseksi)

      Oletan että rakastat lastasi

      En kuitenkaan ole ymmärtämässä sitä miksi olet heittämässä lastasi pihalle. Ei omasta kodistaan kenenkään heittäminen kasvata ketään, varsinkaan lasta jota ei ole kasvatettu ansaitsemaan elämässä asioita esimerkiksi ettei ilman työtä tule rahaa.

      Nyt lopetat harrastuksen kustantamisen (voit odottaa muutosta) ja sanot että uudet tuulet alkavat puhaltaa. Ei kukaan pärjää tässä elämässä jos kaikki kannetaan suoraan nenän eteen. Eikä vanhemmat koskaan hylkää omaa lastaan vaan tukevat ja rakastavat häntä silloinkin kun elämä koulii.

    • Outoa outoa

      Omat vanhempani alkoivat ehdotella pois muuttamista, teini-ikäisenä.

      Kummallista, että haluat heittää lapsesi pihalle. Toki voit niin tehdä, mutta onhan se todella omituista käytöstä aikuiselta. Säälin lähinnä nuortasi.

    • g66677fhtyjtjfg

      Voi vittu. Minä en lastani heittäs pihalle. Opettasin ehken että ihtesä elättää, mutta että oman lapseni laittasin pellolle. en ikuna päivänä. paska vanhempi tekee niin.

      • kyllä joskus pitää h

        Niin tekee mun mutsikin elättää mun 40v veljeäni, joka ei ihteensä elätä, mutta viinakset ja tupakki kyl maistuu ja saa työttömyyskorvausta, joka ei riitä mihinkään, niin mutsi avustaa kaljojen hankinnassa.


    • Perheenisä

      Ei ole vaikeaa, oikeasti.

      Sinun koti, sinun rahat, sinun säännöt.

      Rahahanat kiinni, säännöt pöytään ja sillä siisti. Jos lähtee, niin eläköön omilla säännöillään. Jos ei lähde, elää sinun säännöilläsi. Voit rakastaa häntä olematta mikään tahdoton aikuis-orja.

      Olet poispilannut tuon 18 vuotiaan, joka käyttäytyy aikuisia kohtaan huonommin kuin oma 6-vuotias varhaisteinini. Se käyttäytyy noin vain siksi, että annat sen käyttäytyä niin.

      Katso nyt hyvä äiti peiliin ja mieti vähän että kuka on kuka tuossa teidän suhteessa. Lopeta tuo heikkoilu ja ota ote elämästäsi, perheestäsi ja kakarastasi. Jo tänne kirjoittaminen ja jonkun ihme häädön miettiminen ääneen netissä on osoitus siitä, että nyt ei ihan tilanne ole aikuisten hallinnassa.

    • mitä laki sanoo?

      Heitin nuoren nyt pihalle, otin kaikki rahat jotka hänelle olin joskus antanut vuosien varrellta. Tämän luulisi opettavan. Kielsin häntä ottamasta yhteyttä meihin tai kutsun poliisit.

      • sanonvaan1

        Hmm. Kyseessä ei tainnutkaan olla "oma" lapsi vaan puolison - vai oliko lasta koskaan olemassakaan?

        Erikoinen tapaus.


    • wtf3

      What? Voiko vanhempi olla noin julma? Nuori ei saa olla yhteydessä tai kutsutaan poliisit. Hui, kuulostaa kyllä kamalalta. :( En kyllä ikinä voisi tehdä vastaavanlaista lapsilleni.

    • toivottavasti ei

      Tää keskustelu on aloitettu viime syksynä.. Ja nyt tässä vähän aikaan sitten kiparatsastajatyttö kuoli huumeiden yliannostukseen. Sama tapaus..? Onnea ja menestystä kaikille vanhemmille, jotka heittävät lapsena pihalle.

      • Hyviäkin päiviä

        Olen kahden lapsen totaalinen yh,isä lähti kun lapset oli 0v ja leikki-ikäinen...mulla tosi rankkaa taloudellisesti ja henkisesti....paljon ollut ongelmia. MUTTA rakastan ja tuen heitä minkä voin. Moni tuttu yh on pannut lapset eri lukioon eri paikkakunnalle asumaan, jotta saa rauhassa heilastella uuden miesystävänsä kanssa.

        Minun mielestä nuoren kuuluu käydä lukio loppuun asti kotona, ja vasta opiskelujen myötä muuttaa pois kotoa. Sitten , kun on siihen valmis. Minulla nytkin kyyneleet silmissä nuoren ikävien sanojen takia, mutta aikansa kutakin. Ei varmaan muillakaan senhelpompaa. Isä vaan ei pidä omiin lapsiinsa mitään yhteyttä. Uusi perhe on kaikki kaikessa. Niin,ne monet aloittaa alusta ja jättävät entisen perheen oman onnensa nojaan. Niin, niin surullista.


    • jgffv6

      Jos ei ap ole jo hakenut peheneuvojalta apua, voin sanoa että kiire on.
      Nuoria pitää tukea, eikä heittää pihalle. En uskonut että kirjoittaisin noin, niin kapsellisia ajatuksia on päässäsi. Aikuistu!!! Miten lapsi voi tukea lasta?

    • dfssssssnh

      Hyvö ihminen älä heitä häntä pihalle... ala vaan vaatimaan pikkuhiljaa esim omien asioiden maksamista. pientä vuokraa ja toitä... yms eiköhän hän pian ymmärrä että hänen pitää aikuistua!

    • näin..............

      Joskus teinit voivat oirehtia koti-oloja tai jotakin muuta ongelmaa huonolla käytöksellä, huonolla seuralla yms. Onko teillä kaikki kunnossa vai esim. parisuhde ongelmia? Alkoholia otatte? Samassa perheessä lapset voivat reagoida vanhempien ongelmiin eri tavoin. Helppo lapsi ei välttämättä vain näytä pahoinvointiaan ulospäin.

      Omalla kohdallani en osannut käyttää nuorena rahaa kun ei sitä oltu koskaan opetettu eikä näytetty konkreettisesti. En tajunnut miten tulot ja menot lasketaan. Opin näkemällä ja kirjoittamalla, en niinkään kuulemalla. Minua auttoi kuin isäni kanssa laskimme yhdessä menot ja tulot paperille. Opin siitä hahmottamaan talouteni ja se pelasti minut. Muutin pois kotoa täytettyäni 18 ja sain sossusta osan rahoista ja osan taas maksoi vanhempani, koska vanhempien tulojen mukaan en saanut kelan tukia. Muistaakseni laki jopa velvoitti vanhempiani maksamaan osan elatuksestani kunnes olin tarpeeksi vanha saadakseni täydet tuet.

      • ....................

        Ja tähän vielä lisäykseksi, että olin tuolloin opiskelija eli kelan tukiin vaikutti siihen aikaan vanhempien tulot...miten lienee nykyään.


    • Napsunapsuu

      Minulle kävi niin, että äitini heitti minut pihalle ensimmäisen kerran, kun olin 16 avaimet pois-taktiikalla. (Aina olen tiennyt naisen olevan sairas narsisti, epä-äidillinen ja omaa etuaan tavoitteleva). No "sain" luvan tulla kotiin, mutta tälla samalla ideologialla kolme vuotta lukiossa oli yhtä helvettiä, kun ei milloinkaan tiennyt, mikä päivä taas tulee lähtö. Äidillä oli uusi huume-linnakundi, johon halusi käyttää kaiken aikansa (mitä nyt narsisti voi, että saa uuden uhrin pauloihinsa). Lisäksi äitini halveksi minua ja vertaili tämän linnakundin ah-niin täydellisiin lapsiin (sossun elättejä äiteineen ja sisaruksineen, tietysti eri miesten kanssa - off topic). No koko tuon ajan halveksintaa ja ulosheittoja nielleenä kerran tuli mitta minullakin täyteen. Äidillä oli aina tapana houkutella minut takaisin kotiin heittojen jälkeen, joten siksi aina palasin. Yhdellä kertaa hän uhkaili minua veitsellä ja tällä sossuasialla ja sanoi ettei halua nähdä minua enää ikinä. No, hän joutui lähtemään työkkärin hänelle järjestämään harjoitteluun (HAH), niin minä tyttö tuumin, että nyt tämä lähtee ja akka saa mitä tilaa. Pakkasin kamani, siis kaiken irtaimiston, pyysin hyvää ystävääni juoneen mukaan ja hän tuli autolla pihalle. Pakkasimme kaiken tavaran autoon ja lähdimme, menin erään toisen ystäväni nurkkiin, kun tiesin, että isovanhemmille yms muille sukulaisille meno olisi vain pahentanut tilannetta. No, akka sitten palasi harjoittelustaan ja oli samantien hädissään soittanut KAIKKI lähiomaiset ja ystäväni sekä kummit ja kaimat, joita tunsi ja ulvoi olevansa uhri, että LAPSI LÄHTI JA HYLKÄSI NYT OMAN ÄITINSÄ. Olen nyt 25-vuotias, enkä ole tähän päivään mennessä ottanut mitään yhteyttä tai vastaanottanut lahjoja (sukulaisteni kautta annettuna) häneltä. Toinen siskoni on minua 11 vuotta vanhempi ja saman kohtalon kokenut huonon äidin suhteen - hänkään ei halua eikä ole ollut missään tekemisissä kyseisen naisihmisen kanssa. Voin sanoa, että elämä alkoi vasta, kun muutin pois. Se mitä hänen kanssaan oli, on harmaata sakkaa, josta kesti liian monta vuotta päästä pois. Jos olisin ollut fiksu, olisin itse hakeutunut huostaan. No nytpähän kituu yksinään, kun kumpikaan meistä ei ole vanhainpäivinä huolehtimassa. Lapsellinen asenne minulla; KOSTO.

    • MR D9

      Pentu ulkoruokintaan HETI. 3KK jälkeen puhut mahdollisesta paluusta.TOIMI,äläkä märise täällä..

    • allu8

      mut heitetään ens vuoden pääst sil oon sillo 18 onha mul auto ni asuu siin ei toisin asuntoayto vaan saab 900 coupe faijast pitäis muutta omakotitaloon se on mustki parempi ku autost loppu tila laittaa subbarit ja kotoon niit aik mont eli huonees

    • malliäiti

      Aloittajalle.
      Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos ei niistä huolehdi? Itse olet hänet kasvattanut, kärsi seuraukset!

    • piparminttuli

      Tee kotisäännöt puolisosi kanssa yhdessä lapselle selväksi. Lakkaa antamasta rahaa jos siihen ei ole varaa. Ilmoita että jos tarvitsee lisärahoitusta jakaa vaikka mainoksia opiskelun ohella niin tekee moni muukin.

      Ei kai puolisosi anna pojan laukoa suustaan mitä sattuu vanhemmilleen. Kuka teillä on aikuinen.

      Ei poikaa tarvitse ulos ajaa vaan tehdä kodin säännöit selviksi ja pitää niistä kiinni.

    • Anonyymi

      12 asteen pakkasessa 18v poika istui aseman rappusilla pohjois-savossa keski yön aikaan iso kassi viekussa.. ja yritti pitää itseään lämpimänä...kävin kysymässä pojlata odottaako hän jotain,kun seuraavana juna lähtee vasta aamulla eli 7 h kuluttua...poika sanoi,tässä mä sitten ootan....himaan en mene..vanhemmat lemppas pihalle....stadiin oli menossa etsimään jotain paikkaa.....sanoin nyt lähdet mun luo ja laitetaan sauna päälle..en voi pakkaseen sua jättää......se oli johdatus...nyt tämä nuorimies asuu minun talon yläkerrassa,,olen rahoittanut koulun ja käy töissä-..vaikka tienaa omaa rahaa.,.,en ota maksua hänen asumisestaan..olemme kuin isä ja poika... pahalta tuntui ,kun sanoi...vanhemmat lemppas pihalle...eivät halunneet ,että täysikäseks kasvanut poika asuu vanhempien luona...miksi omat vanhem,mat ovat noin julmia... poika on nyt 21v ja armeijasta tuli kesällä..tekee kaikki ns talkkarintyöt.....

      • Anonyymi

        Samanlaisia kokemuksia minullakin. Tänä syksynä päätettiin ryhtyä sijaisperheeksi 16v pojalle, koska talossa on hyvin tilaa vielä yhdelle. Omat poikamme ovat kumpikin 21v ja opiskelevat toisella paikkakunnalla, mutta tulevat aina viikonloppuisin kotiin. He odottivat innolla uutta lisäystä perheeseemme ja heti ensisilmäyksellä kävi selväksi että olimme tehneet oikean valinnan kun perjantai iltana omat pojat tulivat kotiin ja näkivät tämän pojan vilkuttavan heille sohvalta.
        Siitä seurasi monen tunnin iloinen keskustelu poikien kesken keittiön pöydän äärellä jonka lopuksi pojat päättivät vielä yhdessä lähteä kaupungille hampurilaiselle ja esittelemään kavereitaan hänelle.
        Vielä kolmen aikaan aamuyöstä kuulimme yläkerran makuuhuoneeseen asti iloisen puheensorinan kantautuvan keittiöstä kun pojilla oli hauskaa yhdessä.
        Poika käy ammattikoulua ja on myös hyvin ahkera tekemään pihan lumitöitä, eikä ole valittanut yhtään mistään koko täällä olonsa aikana, ruokakin maistuu hänelle aivan toisella tavalla kuin heti saapumisen aikoihin. Ja hymykin on alkanut palautua pojan kasvoille.
        En näe minkäänlaista ongelmaa 16 ja 21v poikien asumisesta luonamme. Päinvastoin, tunnen valtavaa lämpöä ja onnellisuutta että voimme tarjota heille kaikille kodin ja perheen johonka on aina mukava palata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia minullakin. Tänä syksynä päätettiin ryhtyä sijaisperheeksi 16v pojalle, koska talossa on hyvin tilaa vielä yhdelle. Omat poikamme ovat kumpikin 21v ja opiskelevat toisella paikkakunnalla, mutta tulevat aina viikonloppuisin kotiin. He odottivat innolla uutta lisäystä perheeseemme ja heti ensisilmäyksellä kävi selväksi että olimme tehneet oikean valinnan kun perjantai iltana omat pojat tulivat kotiin ja näkivät tämän pojan vilkuttavan heille sohvalta.
        Siitä seurasi monen tunnin iloinen keskustelu poikien kesken keittiön pöydän äärellä jonka lopuksi pojat päättivät vielä yhdessä lähteä kaupungille hampurilaiselle ja esittelemään kavereitaan hänelle.
        Vielä kolmen aikaan aamuyöstä kuulimme yläkerran makuuhuoneeseen asti iloisen puheensorinan kantautuvan keittiöstä kun pojilla oli hauskaa yhdessä.
        Poika käy ammattikoulua ja on myös hyvin ahkera tekemään pihan lumitöitä, eikä ole valittanut yhtään mistään koko täällä olonsa aikana, ruokakin maistuu hänelle aivan toisella tavalla kuin heti saapumisen aikoihin. Ja hymykin on alkanut palautua pojan kasvoille.
        En näe minkäänlaista ongelmaa 16 ja 21v poikien asumisesta luonamme. Päinvastoin, tunnen valtavaa lämpöä ja onnellisuutta että voimme tarjota heille kaikille kodin ja perheen johonka on aina mukava palata.

        Hienosti tehty! (nostan hattua)

        Olette antaneet tälle pojalle suurimman lahjan jonka voi antaa. Teidän rakkautenne ja huolenpitonne. Hänellä on kerrankin turvallinen perhe joka välittää hänestä. Sisäisesti hän varmasti hykertelee onnesta ja tulee varmasti tulevaisuudessa kiittämään teitä siitä. Ja mikä hienointa, että omat poikanne ovat ottaneet hänet joukkoonsa aivan kuin oman veljensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia minullakin. Tänä syksynä päätettiin ryhtyä sijaisperheeksi 16v pojalle, koska talossa on hyvin tilaa vielä yhdelle. Omat poikamme ovat kumpikin 21v ja opiskelevat toisella paikkakunnalla, mutta tulevat aina viikonloppuisin kotiin. He odottivat innolla uutta lisäystä perheeseemme ja heti ensisilmäyksellä kävi selväksi että olimme tehneet oikean valinnan kun perjantai iltana omat pojat tulivat kotiin ja näkivät tämän pojan vilkuttavan heille sohvalta.
        Siitä seurasi monen tunnin iloinen keskustelu poikien kesken keittiön pöydän äärellä jonka lopuksi pojat päättivät vielä yhdessä lähteä kaupungille hampurilaiselle ja esittelemään kavereitaan hänelle.
        Vielä kolmen aikaan aamuyöstä kuulimme yläkerran makuuhuoneeseen asti iloisen puheensorinan kantautuvan keittiöstä kun pojilla oli hauskaa yhdessä.
        Poika käy ammattikoulua ja on myös hyvin ahkera tekemään pihan lumitöitä, eikä ole valittanut yhtään mistään koko täällä olonsa aikana, ruokakin maistuu hänelle aivan toisella tavalla kuin heti saapumisen aikoihin. Ja hymykin on alkanut palautua pojan kasvoille.
        En näe minkäänlaista ongelmaa 16 ja 21v poikien asumisesta luonamme. Päinvastoin, tunnen valtavaa lämpöä ja onnellisuutta että voimme tarjota heille kaikille kodin ja perheen johonka on aina mukava palata.

        " Omat poikamme ovat kumpikin 21v "

        Eli siis kaksoset?

        Kaksosethan ovat erityisen läheisiä toisilleen ja osoittavat tätä läheisyyttä tavoilla joita tavalliset veljekset eivät yleensä tee. Teidän kaksoispojat ovat selvästi päättäneet laajentaa tätä läheisyyden kuplaansa niin, että se sisältää nyt myös perheeseenne sijoitetun 16-vuotiaan pojan. Poikienne luottamus ja selvä kiintymys häneen on mitä ilmeisin. Voin vain arvailla kuinka onnesta soikeana tämä poika on tällä hetkellä.


    • Anonyymi

      Nykyisin perheet ovat kuin joitakin lapsitehtaita!

      Pukataan lapsia maailmaan ja heti sen jälkeen vanhemmat eivät malta odottaa sitä päivää kun he pääsevät niistä eroon! Mikä sellaisen perheen tarkoitus oikein on?

      Mitään "perheentapaista" elämää ei osata elää, ei matkustella ja harrastaa yhteisesti, luoda yhteisiä kokemuksia ja lapsuuden muistoja. Vanhemmat ovat vain jatkuvasti töissä ja jos eivät ole töissä, niin nukkumassa. Lapset tuskin näkevät vanhempiaan koko nuoruusvuosina.

    • Anonyymi

      Näin juuri eilen kerrassaan ihastuttavan tapauksen perheenisän ja pojan välisestä rakkaudesta.
      Olin iltalenkillä ja satuin kävelemään läheisen urheikukentän ohi, kun juuri kentälle saapui isä ja ehkä noin 8-9 vuotias poika. Heillä oli jääkiekkomailat ja varusteet mukana ja isä oli ottanut vieläpä lumikolan mukaan koska jään pinnalle oli juuri satanut lumikerros.
      Se että isä oli valmis lähtemään iltapimeässä poikansa kanssa kahdestaan kentälle ja auraamaan lumet pois jään pinnalta, kun hän olisi voinut olla kotona lämpimällä sohvalla katsomassa televisiota.
      Juuri tuolla tavalla lujitetaan isä poika suhdetta ja tehdään lapselle niitä mukavia muistoja lapsuudesta. Sen sijaan kylmäkiskoiset ja kiireiset uravanhemmat ja kapakassa iltansa viettävät vanhemmat tekevät lapsilleen karhunpalveluksen.
      He eivät tulevaisuudessa osaa kasvattaa omia lapsiaan, koska heille "normaalia" oli että vanhemmat eivät välittäneet heistä ja heidän harrastuksistaan pätkääkään. Ja heidät sysättiin ulos kodista keskenkasvuisina ilman että he saivat koskaan kokea välinpitoa ja hellyyttä ja että heidän tarpeitaan ja huoliaan olisi kuunneltu. Ainoastaan vanhempien tarpeet ja mukavuus otettiin huomioon ja lapset olivat vain väliaikainen epämukava haitta joista haluttiin mahdollisimman pian eroon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe