Sittenkin diabetes?

apuaapuaapua

Kävin vähän aikaa sitten terveyskeskuksessa virtsaamisongelmien (vaikea saada virtsaa tulemaan) ja laihtumisen takia. Epäilin diabetesta. No, otettiin sitten virtsanäyte (negatiivinen) ja sokeriarvo (olin syönyt: 7,7). Lääkäri vakuutti, ettei minulla ole diabetestä, ja että minun pitäisi mennä seuraavaksi psykologille, jos sairaudenpelkoni vielä jatkuu.

Mutta hyvänen aika, eikös 7,7 ole kuitenkin suht korkea arvo, vaikka olisikin päivän aikana syönyt? Ja virtsanäytteestä voin sanoa sen verran, että saattoihan se vaikka mennä sekaisin jonkun toisen kanssa, virheitä sattuu. Täytyyhän tämän nopean laihtumisen ja virtsaamisongelmien jostain johtua (muita oireita ei tosin ole)? Apua.

11

600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhoitu

Tuo verensokeriarvosi 7,7 on täysin terveen sokeriarvo parikin tuntia syömisen jälkeen. Paastosokeriarvoa pidetään hyvänä mittarina eli aamulla heti herättyä labraan ilman aamiaista. Ja JOS paastosokeri on koholla, laitetaan yleensä sokerirasitustestiin. Mutta tuo sinun arvosi on syömisen jälkeen täysin normaali.

Diabeteksen (1-tyypin) oire pn kyllä laihtuminen, mutta pelkkä laihtuminen ei ole diabeteksen oire, muista se. Sinulla ei ilmeisesti ole hillitöntä janon tunnetta etkä ilmeisesti virtsaa runsaasti. Tai ainakaan et maininnut siitä mitään ja olisit varmaan maininnut jos näin olisi. En ole koskaan kuullut diabeetikolla olevan virtsaamisongelmia sairauden alkuvaiheessa. Päin vastoin ongelma on siinä, että virtsaa tulee runsaasti ja koko ajan, koska ylimääräinen sokeri valuu virtaan mukana ulos liian korkeista sokereista johtuen (ja siksi ihminen laihtuu). Virtsaamisongelmat tulevat (jos tulevat, eivät ole tyypillisiä 1-tyypin diabeetikon ongelmia) vasta vuosien tai jopa vuosikymmenien kuluttua sairastumisesta ja silloin ne ilmeisesti johtuvat hermostojen heikkenemisestä. Sinulla tällaista ei vielä voi olla ainakaan diabeteksesta johtuen (jota sinulla ei tunnu olevan!). Ja 2-tyypin oireisiin laihtuminen ei kuulu lainkaan.

Myös virtsatestisi oli puhdas, joka tuskin olisi diabeetikolla puhdas vaan siinä olisi edes vähän sokeria, ainakin sairauden diagnosointihetkellä. Ja jos todella epäilet virtsanäytteesi vaihtuneen labrassa, olen lääkärisi kanssa samaa mieltä siitä, että ehkä kannattaisi hakeutua keskustelemaan näistä pakkoajatuksistasi alan ammattihenkilön kanssa. Kyllä Suomessa voi luottaa näytteiden oikeaoppiseen rekisteröintiin eikä tarvitse pelätä näytteiden sotkeutumista.

Sinun ehkä tosiaan kannattaisi hakea psykologista apua, jotta arkipäiväinen elämisesi helpottuisi. Virtsaamisvaivasikin johtuvat todennäköisesti psyykkisistä häiriöistä tai ainakin aivan jostain muusta kuin diabeteksesta. Mitkään sinulta otetut kokeet eivät anna viitteitä diabeteksesta, joten voit jatkaa elämääsi hyvillä mielin ja unohtaa asian. Ainakin minusta. Pakkoajatukset ovat ikäviä ja niihin voi jäädä kiinni. Avun hakeminen ei ole häpeä!

Tsemppiä toivottaa 1-tyypin diabeetikko 30 vuoden kokemuksella

• apuaapuaapua

Voi kiitos, helpottuipa oloni ainakin vähän viestisi luettuani!

Mutta en nyt vain pääse eroon siitä ajatuksesta, että olen sairastumassa diabetekseen. Olen tosin aina pelännyt vähän kaikkia sairauksia, mutta nyt minusta oikeasti tuntuu, että olen saamassa diabeteksen. Olen lukenut netistä joka paikassa, että jos arvo ylittää 7:n ruokailunkin jälkeen, on sokeriarvot aika koholla... esim. http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/1117619-verensokeri-7-6-a/

Onko muuten mahdollista, että virtsatietulehdus voisi kohottaa sokeriarvoja? Minulla oli juuri näytteenottohetkellä kuumetta 37,3. Lääkäri ehdotti, että minulla voisi korkeintaan olla kuumeesta päätellen jonkinlainen virtsatietulehdus. Onko mahdollista, että se kohottaisi sokeriarvoja? Lisäksi syön kortisonia astman vuoksi (sen ei kuitenkaan tietääkseni kuuluisi nostaa pitkäksi ajaksi sokeriarvoja).

• egfwrgerh
        apuaapuaapua kirjoitti:

Mutta en nyt vain pääse eroon siitä ajatuksesta, että olen sairastumassa diabetekseen. Olen tosin aina pelännyt vähän kaikkia sairauksia, mutta nyt minusta oikeasti tuntuu, että olen saamassa diabeteksen. Olen lukenut netistä joka paikassa, että jos arvo ylittää 7:n ruokailunkin jälkeen, on sokeriarvot aika koholla... esim. http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/1117619-verensokeri-7-6-a/

Onko muuten mahdollista, että virtsatietulehdus voisi kohottaa sokeriarvoja? Minulla oli juuri näytteenottohetkellä kuumetta 37,3. Lääkäri ehdotti, että minulla voisi korkeintaan olla kuumeesta päätellen jonkinlainen virtsatietulehdus. Onko mahdollista, että se kohottaisi sokeriarvoja? Lisäksi syön kortisonia astman vuoksi (sen ei kuitenkaan tietääkseni kuuluisi nostaa pitkäksi ajaksi sokeriarvoja).

Käy ottamassa paastosokeri labrassa. Tai voit ostaa edullisen sokerimittarin apteekista ja tehdä kotona sormenpäästä. Paketti maksaa 10-15 euroa ja sisältää liuskat ja neulat 10 ottokertaan eli yhden näytteen hinnaksi tulee n. euro. Pyyhi ensimmäinen veripisara sormenpäästä pois, ja paina koneessa kiinni oleva liuska uuteen sormesta tulevaan pisaraan. Pari sekuntia ja näet tulokset ruudulta. Testiä ennen tulee olla 12h syömättä!

Ihan turha stressata syömisen jälkeisistä arvoista, ne vaihtelevat tosi paljon sen mukaan mitä on syönyt jne jne.

• leeaa
        apuaapuaapua kirjoitti:

kortisoni nostaa veren sokeria, minä jouduin pistämään insuliinia kohonneen verensokerin takia kortisonista johtuen.

• Ohjeet muille?
        egfwrgerh kirjoitti:

Käy ottamassa paastosokeri labrassa. Tai voit ostaa edullisen sokerimittarin apteekista ja tehdä kotona sormenpäästä. Paketti maksaa 10-15 euroa ja sisältää liuskat ja neulat 10 ottokertaan eli yhden näytteen hinnaksi tulee n. euro. Pyyhi ensimmäinen veripisara sormenpäästä pois, ja paina koneessa kiinni oleva liuska uuteen sormesta tulevaan pisaraan. Pari sekuntia ja näet tulokset ruudulta. Testiä ennen tulee olla 12h syömättä!

Ihan turha stressata syömisen jälkeisistä arvoista, ne vaihtelevat tosi paljon sen mukaan mitä on syönyt jne jne.

Eiköhän kysyjä ole hoitanut diabetesepäilynsä jo reilu vuosi sitten joten ohjeesi on pahasti myöhässä.

• Mielenrauha

Mene rasitustestiin jos häiritsee.. Saat vastauksen lekurista etkä täältä :)

• 17+5

Virtsatietulehdus nostaa helposti lämpöä. Virtsatietulehdus vaatii antibioottihoidon. Oikean antibiotiin määrääminen edellyttää virtsanäytteen tutkimisen. Näin on ymmärtääkseni osaltasi tapahtunut tai ainakin tapahtumassa.

Verensokerisi oli 7,7. Virtsanäytteessä ei ollut sokeria. Virtsassa sokeri näkyy vasta, kun verensokeri on yli 10. Sanoit syöneesi ennen laboratoriokokeita. Verensokeriarvoon vaikuttaa se, paljonko oli aikaa syömisen ja kokeiden oton välillä. Myös se, mitä söit vaikuttaa. Yleensä noin tunnin päästä syömisestä verensokeri on korkeimmillaan. Syömisestä riippuen aikahaarukka on ehkä 0,5-1,5 tuntia. Jos syömisesi osui tuohon väliin, on arvo normaali. Vielä 2 tuntiakin tuollainen 7,7 arvo lasketaan normaaliksi, tosin vähän yläkanttiin.

Terveellä ihmisellä ei vähäinen lämpö tai tulehduksetkaan juuri nosta verensokeria. Diabeetikolla useinkin nostaa. Lisäksi diabeetikon korkea verensokerit helposti ylläpitävät tulehdusta. Kortisoni voi nostaa diabeetikon verensokeria, ei terveen.

Kannattaisi otattaa terveydenhoitajalla verensokeri sormen päästä 12 h tunnin syömättömyyden ja juomattomuuden jälkeen. Silloin asia selviää paremmin. Tämäkin ehkä kannattaa tehdä vasta, kun virtsatietulehdus on saatu hoidettua.

• Luulosairautta

Todellakin tuo aamulla ennen ruokailua ja 12 h syömättä otettu verensokerimittaus on luotettava tapa määritellä onko diabetestä vai ei. Tarkin arvo saadaan laboratoriokokeella verinäytteestä, mutta riittävän tarkka tulos saadaan myös sormenpäästä otettavalla pikamittauksella. Kun on syömättä yön yli ja menee aamulla terveydenhoitajalle mittauttamaan paastosokeri niin saa suljettua pois diabeteksen.

Aikanaan sanottiin että kun terve ihminen luki lääkärikirjaa, hän löysi itsestään paljon sairauksia. Valitettavasti nykyisin netti on vielä pahempi, sieltä löytää aivan liian helposti vaikka mitä sairauksia jotka sopii itselle. Kun sitten vielä tietämättömät maallikot antavat mielestään täysin päteviä kommentteja, tilanne lähtee käsistä.

• apuaapuaapua

Kiitos vastanneille. Söin 0,5-1h ennen karjalanpiirakan ja kinkkukiusausta sekä omenamehua. Onko nyt siis ymmärrettävää, että arvo oli noin korkea? Kuinka paljon se olisi todennäköisesti laskenut parin tunnin kuluttua? Onko mahdollista, että arvo olisi laskenut montakin desimaalia?

• rauha maassa

Terveyskirjastossa ( http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01204 ) sanotaan näin:

Terveellä henkilöllä verensokeri ei aterioiden jälkeenkään nouse yli arvon 9,0 mmol/l, ja se palautuu perustasolle (4–6 mmol/l) kahdessa tunnissa. Insuliinineritys alkaa lisääntyä välittömästi, kun veren sokeripitoisuus alkaa nousta aterian yhteydessä.

Tuon mukaan on aivan normaalia, että arvosi oli se mikä oli.

Älä turhaan panikoi

• Rauhassa vaan

Aika tuhti annos ruokaa, ei siis ihme että vielä tunnin kuluttua oli tuollainen arvo, olihan kyseessä huippuarvo. Jos olisi otettu uusi verinäyte tunnin kuluttua, verensokeri olisi ollut todennäköisesti aivan normaali.

Olen D2 ja jos syön tuollaisen annoksen ruokaa, tunnin kuluttua verensokerini on jossain 12-15 välillä annoksen suuruudesta riippuen. Kahden tunnin kuluttuakin se on vielä luokkaa 8-9, joten siinä sinulle vähän vertailupohjaa.

Ota rauhallisesti, sinulla ei ole ainakaan diabetestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe