Ystäväni houkuttelee minua laitoshuoltajan ammattiopintoihin mukaan; vanhuspuolella kuulemma paljon töitä tarjolla, millaista laitoshuoltajan työ on vanhuspalveluissa; millaiset tilat, millaisia työtehtäviä, kannattaisiko kouluttautua ?
laitoshuoltajan työ vanhuspalveluissa
6
2996
Vastaukset
- laikkari 54
laitoshuoltajan työ on siivoamista,hoitoapulaisen työtä.aamuvuorossa esim.vanhushoidossa pesut,vaipanvaihdot, pukemista, aamupalalle vientiä,syöttämistä ym.Sitten kun aamutohinasta on selvitty alat siivoon huoneita,vessoja ym.
seuraavaks onkin lounas,ja taas roudataan mummoja syömään.
vanhuksista täytyy tykätä jos haluaa vanhuspuolelle.
laikkarikoulutus on hyvä käydä.Näytöt vaativia.Lähihoitajillakaan ei seurata niin tarkkaan näyttöjä.
mut kun olet saanut tutkinnon valmiiks, voit hakea n. 350€ ammattitutkintostipendiä.
kannattaa kyllä käydä koulu ,koska nykyään vaaditaan tutkinto .Paremmin pääsee työhön, tosin vakkariksi harvemmin,
Itse suoritin tutkinnon 56 vuotiaana ja töitä on riittänyt. - Suuri Kurpitsa
Meillä ei tarvitse siivouksen ja ruoan jaon lisäksi huolehtia vanhusten vaipan- vaihdosta, pesuista, pukemisesta eikä syöttämisestä. Ne hommat kuuluvat hoitajille. Kuulostaa todella oudolta, että laitoshuoltajan pitäisi tehdä hoitajille kuuluvia perustehtäviä, lieneekö laillistakaan. Kuulostaa siltä, että jossakin yritetään säästää. Mitäs ne hoitajat sitten tekevät sillä aikaa? Nykyisin taitaa olla koulutusta juuri tuohon hoiva-avustajan tehtävään, jos joku nyt sitten haluaa tasapainoilla siivouksen ja hoitotehtävien puolivälissä. Itse en halua, siivous on aivan riittävän raskasta yksinäänkin.
Kyllähän sairaalamaailmassa on ihan hyvä koulutuksen kautta saada tietoa hygieniasta, siivousaineista, materiaaleista sekä työtavoista ja -välineistä, koska ko. siivous on himpun verran vaativampaa kuin valintatalon lattian kuuraus. Palkkaan koulutus ei ainakaan meillä vaikuta mitään. Joissakin paikoissa saatetaan jopa säikähtää kouluttautunutta ja reipasta ihmistä työn- hakijana. Pelätään, ettei sellainen kauaa katsele melko puuduttavana ja samanlaisena toistuvia päiviä, jossa ei rutiinien oppimisen jälkeen paljon tarvitse ajatella. Puhun ihan kokemuksesta. Riippuu niin hoitolaitoksesta.
Vanhuksista olisi hyvä tykätä ja olla muutenkin luonteeltaan empaattinen, sosiaalinen ja yhteistyökykyinen, sairaalatyö kun on erittäin pitkälle tiimityötä.- laikkari 54
näin se vaan on. minä olen 1,5 v sitten valmistunut laikkari ja teen hoitotyötä ja pikakoulutetut entiset hoitoapulaiset siivoo koko talon kaikki osastot. meidän osastolla kerran viikossa tekevät ylläpitosiivouksen.
heitä on 4 ja yhdellä vaan on laikkaritutkinto.
Hoitajat vuorotellen vastaavat keittiöhommista, ruuan hakemisesta , annostelusta, lääkkeiden jaosta ja ruokasalin lattian pyyhkivät ruokailun jälkeen.
Kaikille riittää kyllä töitä.
En tietenkään tee haavanhoitoa, en sido jalkoja ym .
ja eikös laitoshuoltajan tutkintoon kuulu valinnaisissa hoitotyö.
- mmm....
En tiedä onko paljon töitä tarjolla, ei ainakaan ole tuolla työkkärin sivuilla ihan hirveästi näkynyt avoimia paikkoja. Hoitoalalla olisi paljon enemmän kysyntää.
Luulisin, että tutkinto vaaditaan ja pelkkä siivouskokemus ei riitä, koska vanhuspuolella on tärkeää mm. hygieniaosaaminen ja aseptiikka.
Eräässä vanhainkodissa oli ainakin niin, että laitoshuoltajalle kuului siivoamisen lisäksi, ruoan hakeminen keittiöstä ja sen jakaminen ja eri ruokavalioiden tunteminen, syöttäminen, astioiden kerääminen ja tiskikoneeseen laittaminen, kahvinkeitto, pyykin hakeminen pesulasta ja sen lajittelu asukkaiden omiin koreihin, varastotilauksen tekeminen eli täytyy tietää kuinka paljon mitäkin tuotetta ja puhdistusainetta yms. tarvitaan. Sitten laitoshuoltaja saattoi olla mukana, jos esim. talon pihalla järjestettiin jokin ulkoilutapahtuma vanhuksille (kesällä), jolloin laitoshuoltaja oli mukana työntämässä pyörätuoleilla vanhuksia tai taluttamassa käsikynkkää eli avustamassa liikkumisessa. Muuhun hoitotyöhön ei laitoshuoltajalla ollut asiaa.
Siivottaviin tiloihin kuului ainakin asukashuoneista lattiat ja vuoteet, wc-tiloja, suihku- ja saunatilat, käytävä, henkilökunnan toimistotilat, ruokasali, keittokomero...
Tietenkin on tärkeää, että viihtyy vanhusten parissa ja osaa olla kärsivällinen ja ymmärtäväinen heidän sairauksistaan johtuvalle erikoiselle ja joskus jopa pelottavalle käyttäytymiselle. Ettei mene hermot kun sataan kertaan vanhus kysyy samaa asiaa tai kun toinen vanhus huutelee törkeyksiä, jne. Riippuu tietenkin millainen osasto on kyseessä, että onko ihan vuodeosasto, jolloin ruokailu voi tapahtua asukkaiden huoneissa ja heitä syötetään ja heillä voi olla esim. nielemisvaikeuksia, jolloin on olemassa tukehtumisvaara ja asukas saattaa yskiä pärskäistä ruuat syöttäjän naamalle. Ihan vain esimerkkinä.
Sitä olen vain ihmetellyt nyt kun itse opiskelen laitoshuoltajaksi, että miten esim. vanhainkodeissa tehdään perussiivouksia kun vanhuksethan ovat aina paikalla ja kun huone vapautuu niin uusi asukas on jo ovella muuttamassa sisään eli milloin tiloissa ehditään tehdä perussiivouksia vai eikö niitä tehdä koskaan? - SK
Luulen, että nuo jokavuotiset vahausurakat ovat jäämässä historiaan uusien materiaalien myötä?..- Pur-pintaista muovimattoa ei tarvitse vahata niin kauan kun kiilto säilyy. Peruspuhdistuksessa lattian pesun (yhdistelmäkone, pun. laikka) ja huuhtelun jälkeen lattia pyyhitään hoitoaineliuoksella ja kiillotetaan nopeakierroksisella lattianhoitokoneella. Paikkavahauksia tarpeen mukaan.
Vahaamista tarvitsevat lattiat vahataan muina vuorokauden aikoina, kun liikennettä ei ole. Seinien ja lattioiden peruspesut voi tehdä joustavasti asiakkaiden liikkumistilanteen mukaan, päivälläkin. Tai silloin, kun huone vapautuu, joskus saattaa olla aikaa siihenkin.- mikroliina
ei tehdä perussiivouksia ainakaan meillä,jos asukas vaihtuu niin huoneesen tehdään pientä pintaremonttia, maalataan seinät esim.
ei tunneta sanaa perussiivous.
meillä siivousryhmä joka muodostettiin hoitoapulaisista käy kerran viikossa tekemässä ylläpito siivouksen.
Itse olen laitoshuoltaja, mut teen hoitohommia. tämä kuulostaa hassulta mut niin vain on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770