Olen jo kauan harkinnut oman koiran ostoa. Nyt kun minulaa on oma piha, auto ja työpaikkakin vakituinen ajattelin ajankohdan olevan sopiva. Minulla oli oma koira viimeeksi viisi vuotta sitten, kääpiösnautseri uros. Silloin minulla oli vielä opinnot kesken. Haluaisin 45-65cm kokoisen koiran, jonka turkki ei ole takkuuntuva. Harjaamaan olen valmis karstalla vaikka päivittäin, karvanlähdöstä ei ole ongelmaa. Koira tulisi minulle seuralAiseksi ja lenkki-harrastus kaveriksi. Olen kiinnostunut perus kotitokosta, agilitystä ja hausta sekä jäljestä. Kaikkea ei kuitenkaan voi harrastaa, niinpä noista valitsisin yhden jota alettaisiin treenaamaan. Päivisin koira pääsisi n. tunnin kestoiselle lenkille ja lyhkäisille pari kertaa. Vapaapäivinä käytäisiin pidemmillä lenkeillä ym. Joskus minulla olisi myös mahdollisuus ottaa koira töihin mukaan, mutta yleensä se joutuisi olemaan 6-8h yksin kotona. Luonteeltaan helppo kouluttaa, mutta kovuutta saa olla. Ystävällinen ja eloisa, moneen menoon sopeutuva. Muita juttuja ei nyt mieleen tule, joten kysykää lisää. Muuten, olen harkinnut jotakin vinttikoiraa (ratajuoksut kiinnostaa) ja noutajiakin tullut katseltua.
kaveriksi koira
22
479
Vastaukset
- 1.mies2lapset3koirat
Oletpa outo ihminen, kun aikuisissä oleva nainen, jolla ei lapsia ole.
- Kyllä ne on kuule
vielä oudompia ihmisiä nuo mies mies- sekä nainen nainen-yhdistelmät, puhumattakan kun siihen vielä otetaan koira samaan kuvioon. Siihen nähden sinkku koira on ihan normaalia.
- Kuka on outo?
Ei ole mikään outo ihminen,vaikka ei lapsia olekkaan.Kommenttisi on outo ja
taidat itse olla se outo.
- Eveliina
Kaipasin tänne apuja koirarodun valintaan, enkä mitään tuommoisia pohdiskeluja :D
- Sori,
En vain voinut mieltäni malttaa. Ota joku spanieli tai setteri.
- luikkusta
Vinttikoirat on ystävällisluonteisia, ja sopii autonomistajille. Kun tarvitaan päivittäin ajella paikalle, jossa voi vapaana pinkoa. Useita rotuvaihtoehtoja pienistä podengoista jättikokoisiin irlanninsusikoiriin. Voi ottaa vaikka kaksikin, niin ne juoksee yhdessä tykimmin, eikä iske eroahdistus jos on koirakaveri. Juoksutreeneihin pääsee vinttikoirayhdistysten järjestämiin ratatreeni-iltoihin, ja kisatarjontaa on runsaasti.
- labbis&kultsu
Mites labradorinnoutaja tai kultainennoutaja?
- bssssss
Joku luulee vinttikoiria sohvaerunoiksi, vaikka ne eivät sellaisia oikeasti ole. Vinttikoirat tarvitsevat valtavasti vaaana juoksentelua, kuten kaikki muutkin terverakenteiset rodut. Samaten noutajat, varsinkin jos haluaa helppoturkkisemman ja terveemmän metsästyslinjaisen. Ja kultainennoutaja ja labradorinnoutaja taitavat ollakin noutajaroduista 2 sairainta, ainakin näyttelylinjaiset. Kiharakarvainen noutaja, chesapeakelahdennoutaja, novascotiannoutaja ja sileäkarvainennoutaja ovat mm. tervelonkkaisempia ja -sydämisiä. Mutta mikäs siinä noutajissa tai vinttikoirissa, jos on tarpeeksi ahkera ulkoiluttamaan, aktivoimaan ja juoksuttamaan niitä. Vinttikoirista kumminkin on vielä pakko sanoa.
- labbis&kultsu
On niitä sairaita muissakin roduissa.Mikäs vika labradorinnoutajassa ja
kultaisessanoutajassa on,eikös se ole jokaisen oma asia minkä koiran ottaa,
mihin mieltyy? - bssssss
labbis&kultsu kirjoitti:
On niitä sairaita muissakin roduissa.Mikäs vika labradorinnoutajassa ja
kultaisessanoutajassa on,eikös se ole jokaisen oma asia minkä koiran ottaa,
mihin mieltyy?Väitinkö muka, ettei muita sairaita rotuja ole? Mutta kun katsoo vaikkapa kiharakarvaisen noutajan rotuyhdistystä, niin nelkein kaikkien myytävien pentueiden molemmilla vanhemmilla on puhtaat A/A-lonkat. Kultseilla vain joka neljänneksellä kummastakaan vanhemmasta on yhtä terveet rotuyhdistyksen pentuilmoitusten perusteella, jossa ilmoitetaan pentueiden vanhempien terveystilanne.
Jos se on jokaisen oma asia minkä rotuisen koiran ottaa, enkä saa ilmaista mielipiteitäni, niin miksi sinä sitten tulet tänne kirjoittelemaan minkä rotuisia koiria aloittajan kannattaisi hommata? Ja aloittajahan tuli tänne kysymään rotuvalintaa muilta ihmisiltä, joten miksi en saa avuliaasti vastata hänen kysymykseensä? - bssssss
bssssss kirjoitti:
Väitinkö muka, ettei muita sairaita rotuja ole? Mutta kun katsoo vaikkapa kiharakarvaisen noutajan rotuyhdistystä, niin nelkein kaikkien myytävien pentueiden molemmilla vanhemmilla on puhtaat A/A-lonkat. Kultseilla vain joka neljänneksellä kummastakaan vanhemmasta on yhtä terveet rotuyhdistyksen pentuilmoitusten perusteella, jossa ilmoitetaan pentueiden vanhempien terveystilanne.
Jos se on jokaisen oma asia minkä rotuisen koiran ottaa, enkä saa ilmaista mielipiteitäni, niin miksi sinä sitten tulet tänne kirjoittelemaan minkä rotuisia koiria aloittajan kannattaisi hommata? Ja aloittajahan tuli tänne kysymään rotuvalintaa muilta ihmisiltä, joten miksi en saa avuliaasti vastata hänen kysymykseensä?Minulla on huono ennuste. Tästä alkaa taas loputon riita. Emme tule ikinä yksimielisyyteen. Joten annan sinun tuoda esiin mielipiteesi ja lopetan itse tähän meidän keskeisen viestittelyn, vaikka mitä kirjoittaisit. Onnea jatkoon (tarkoitan oikeasti hyvällä), kaikki ovat varmasti saaneet jo tarpeekseen meidän koiraihmisten keskeisistä kahinoista täällä. Aloittajakaan tuskin haluaa mitään kinasteluketjua omaan kyselyynsä. Ihmisillä on eri mielipiteitä ja se pitää hyväksyä, joten kunnioitan sinun mielipiteitäsi ja myönnän saattavani itsekin olla väärässä. On joo terveitä ja sairaita yksilöitä kaikkien nutajarototujen joukossa, vanhemmista terveys riippuu. Ja luonne riippuu noutajien (ja kaikkien muidenkin rotujen) kohdalla suuresti yksilöstä ja sukupuolesta.
- sakemannipystykorva
Lammas- ja karjakoira : lyhytkarvainen collie
Ajava- ja jälkikoira : dalmatialainen
Ulko- ja paljon ajoa / vetoaharrastavatkoirat : lapinporokoira, karjalankarhukoira, husky, malamuutti, laika tai akita - Eveliina
Labradori,sileäkarvainennoutaja, collie ovat hyviä ehdotuksia. Labradoreista onkin jo kokemusta :)
Miten husky? Minkälaisia ovat? Kokemuksia ?- Tipsu,,,
Ota tiibetinspanieli. Terverotuinen, helppo hoidettava, monipuolinen lenkki-, seura-, harrastus- ja sylikoira, tykkää kaikenpituisista lenkeistä, voi harrastaa mm. agilitya.
Lisää rodusta, kasvattajat yms. : http://www.tiibetinspanielit.fi/cms/fi/rotu - Eveliina
Tipsu,,, kirjoitti:
Ota tiibetinspanieli. Terverotuinen, helppo hoidettava, monipuolinen lenkki-, seura-, harrastus- ja sylikoira, tykkää kaikenpituisista lenkeistä, voi harrastaa mm. agilitya.
Lisää rodusta, kasvattajat yms. : http://www.tiibetinspanielit.fi/cms/fi/rotuTiibetinspanielit ovat turhan pieniä makuuni eivätkä muutenkaan mieltäni nappaa. Ko rodusta itse asiassa vain huonoja ja ikäviä muistoja.
- huskypiski
Eveliina kirjoitti:
Tiibetinspanielit ovat turhan pieniä makuuni eivätkä muutenkaan mieltäni nappaa. Ko rodusta itse asiassa vain huonoja ja ikäviä muistoja.
Husky on mukava koira mutta kovin sosiaalinen ja vaikka poikkeuksia on, ottaisin silti niitä kaksi jotta koira ei joudu olemaan yksin. Siis koiria ei tietenkään ole heti pakko ottaa kahta mutta sitten kun koira alkaa olemaan aikuinen, voi yksikseen olo aiheuttaa ongelmia.
Karvaa siitä lähtee koko ajan joten harjata saa. Ei haise koiralta omalaatuisen turkin takia.
Pärjää ulkonakin mutta ei ole ulkokoira ainakaan jos yksin joutuu olemaan. Rakastaa juosta! Joten jos huskya harkitset niin siihen sinun on oltava valmis, eli koiran on päästävä tuulettamaan täysillä ainakin silloin tällöin. Esim. pyöräily tai hiihto on ihan hyviä harrastuksia huskyn kanssa, jos koira pääsee vetämään se on plussaa! Ei mikään erityisen miellyttämisenhaluinen mutta kun löytää sen jutun mikä koiraa motivoi, husky oppii nopeasti joten varmasti kotitoko on mahdollista. Todella sisukas eikä todellakaan luovuta helpolla!
Luonteeltaan husky on ystävällinen ja avoin eikä määrätietoisella kasvatuksella yleensä kyseenalaista ihmisen johtajuutta. Itselläni oli ensimmäisenä koirana husky eikä meillä ollut mitään ongelmia kun alusta asti veti rajat ja piti niistä kiinni. Jos pitää huolta että koira saa energiansa purettua ja jonkin verran aivojumppaa niin huskystä saa oikein oivan ja mukavan kaverin.
Eli sosiaalinen, aktiivinen, omanarvonsa tunteva karvakasa! :) - huskypiski
huskypiski kirjoitti:
Husky on mukava koira mutta kovin sosiaalinen ja vaikka poikkeuksia on, ottaisin silti niitä kaksi jotta koira ei joudu olemaan yksin. Siis koiria ei tietenkään ole heti pakko ottaa kahta mutta sitten kun koira alkaa olemaan aikuinen, voi yksikseen olo aiheuttaa ongelmia.
Karvaa siitä lähtee koko ajan joten harjata saa. Ei haise koiralta omalaatuisen turkin takia.
Pärjää ulkonakin mutta ei ole ulkokoira ainakaan jos yksin joutuu olemaan. Rakastaa juosta! Joten jos huskya harkitset niin siihen sinun on oltava valmis, eli koiran on päästävä tuulettamaan täysillä ainakin silloin tällöin. Esim. pyöräily tai hiihto on ihan hyviä harrastuksia huskyn kanssa, jos koira pääsee vetämään se on plussaa! Ei mikään erityisen miellyttämisenhaluinen mutta kun löytää sen jutun mikä koiraa motivoi, husky oppii nopeasti joten varmasti kotitoko on mahdollista. Todella sisukas eikä todellakaan luovuta helpolla!
Luonteeltaan husky on ystävällinen ja avoin eikä määrätietoisella kasvatuksella yleensä kyseenalaista ihmisen johtajuutta. Itselläni oli ensimmäisenä koirana husky eikä meillä ollut mitään ongelmia kun alusta asti veti rajat ja piti niistä kiinni. Jos pitää huolta että koira saa energiansa purettua ja jonkin verran aivojumppaa niin huskystä saa oikein oivan ja mukavan kaverin.
Eli sosiaalinen, aktiivinen, omanarvonsa tunteva karvakasa! :)Niin ja se piti vielä lisätä että terve rotu! Vielä löytyy suht helposti terveitä geenejä, varsinkin jos keskittää etsintänsä käyttis puolelle!
- Eveliina
Kiva kuulla huskystä! :) Tänne pohjoiseenhan husky sopisi kuin nenä päähän.
Hiihtää itse pidän talvisin, joten kaipa siihen koirankin voi ottaa mukaan :) Voiko koiraa juoksuttaa moottorikelkan perässä? Itselläni nimittäin sellainenkin löytyy.- ghhhhaaaaa
Voi koiraa ehkä juoksuttaa moottorikelkan perässä, kunhan koira ei pelkää sitä ja kunhan nopeus on suotuisan hidas. Toki minustakin koira olisi parempi ottaa moottorikelkan kyytiin kuin juoksuttaa sen perässä. Hiihtäen pitkän matkaa ja pitkän aikaa koiraa olisi varmasti koirankin viihtyisyyden kannalta parempi perässään juoksuttaa. Minusta jotenkin tuntuu, ettei moottoriajoneuvon kanssa koiran juoksuttaminen ole koiralle niin virkistävää ja hyödyllistä liikuntaa. En itse ole ikinä saanut päähäni juoksuttaa koiria moottoriajoneuvon perässä, vaan koen itseni siinä laiskaksi ja ala-arvoiseksi. Polkupyörän mukana enintään. En sano pahalla, kyllähän sinulla on oikeus kysyä kaiken laista. Toki nykyään rekikoiria ulkoiluletaan moottorikelkkojen vierellä, mutta minusta se on ala-arvoista ja laiskaa käytöstä, sillä ennenvanhaakin pärjättiin rekikoirien liikuttamisessa ilman moottoriajoneuvoja.
Oletko katsonut tietoja alaskanmalamuutista, samojedinkoirasta ja grönlanninkoirasta, jotka myös ollaan jalostettu pääasiassa rekikoiriksi? Tosin ne tarvitsevat jo erityisen paljon liikuntaa, kuten huskykin. Jo pelkän suomenlapinkoirankin kanssa voi harrastaa valjakkohiihtoa, mutta nuo muut mainitsemani ollaankin jalostettu jo oikein rekiä vetämään. Tosin onhan niitä muillakin nykyään kuin rekikoiraharrastajilla.
Narttu on urosta helpompi kouluttaa lempeytensä ja nöyryytensä vuoksi.
Oletko tutustunut sveitsinpaimenkoiriin, jotka ollaan jalostettu työskentelemään alunperin Sveitsin kylmillä ja lumisilla alpeilla: http://sennenkoirat.net/site/koiranhankinta - huskypiski
Toki voi jos sen tekee turvallisesti ja kouluttaa koiran sen kanssa juoksemaan! Paljon husky harrastajat juoksuttavat koiriaan mönkijällä eli koirat juoksevat edessä ja "vetävät" mönkijää perässään joten en näe syytä miksei moottorikelkallakin voisi. Kelkan kanssa vaan pitää olla varovainen ettei koira mitenkään joudu teloihin. Paljonhan näkee tuolla ihan pohjoisessa kun poromiehet ajavat kelkoillaan ja koirat juoksevat vieressä, sitten kun koiralle tulee väsy niin ei muutakuin penkille HOP! ja etutassut kuskin olkapäillä jatketaan matkaa! :)
- huskypiski
ghhhhaaaaa kirjoitti:
Voi koiraa ehkä juoksuttaa moottorikelkan perässä, kunhan koira ei pelkää sitä ja kunhan nopeus on suotuisan hidas. Toki minustakin koira olisi parempi ottaa moottorikelkan kyytiin kuin juoksuttaa sen perässä. Hiihtäen pitkän matkaa ja pitkän aikaa koiraa olisi varmasti koirankin viihtyisyyden kannalta parempi perässään juoksuttaa. Minusta jotenkin tuntuu, ettei moottoriajoneuvon kanssa koiran juoksuttaminen ole koiralle niin virkistävää ja hyödyllistä liikuntaa. En itse ole ikinä saanut päähäni juoksuttaa koiria moottoriajoneuvon perässä, vaan koen itseni siinä laiskaksi ja ala-arvoiseksi. Polkupyörän mukana enintään. En sano pahalla, kyllähän sinulla on oikeus kysyä kaiken laista. Toki nykyään rekikoiria ulkoiluletaan moottorikelkkojen vierellä, mutta minusta se on ala-arvoista ja laiskaa käytöstä, sillä ennenvanhaakin pärjättiin rekikoirien liikuttamisessa ilman moottoriajoneuvoja.
Oletko katsonut tietoja alaskanmalamuutista, samojedinkoirasta ja grönlanninkoirasta, jotka myös ollaan jalostettu pääasiassa rekikoiriksi? Tosin ne tarvitsevat jo erityisen paljon liikuntaa, kuten huskykin. Jo pelkän suomenlapinkoirankin kanssa voi harrastaa valjakkohiihtoa, mutta nuo muut mainitsemani ollaankin jalostettu jo oikein rekiä vetämään. Tosin onhan niitä muillakin nykyään kuin rekikoiraharrastajilla.
Narttu on urosta helpompi kouluttaa lempeytensä ja nöyryytensä vuoksi.
Oletko tutustunut sveitsinpaimenkoiriin, jotka ollaan jalostettu työskentelemään alunperin Sveitsin kylmillä ja lumisilla alpeilla: http://sennenkoirat.net/site/koiranhankintaTähän lisäyksenä se että husky oikeasti nauttii liikunnasta ja jotta sen juoksutarpeen saa tyydyttettyä olisi optimaalista jos se pääsisi juoksemaan ja revittelemään kunnolla ainakin silloin tällöin! Ja täytyy kyllä itsellä ainakin suht hyväkuntoisena ihmisenä sanoa että ei kyllä minun jaksaminen ole lähelläkään huskyn jaksamista! Ikinä en ole jaksanut niin kauaa juosta että koira vaikuttaisi tyytyväiseltä tulokseen mutta kun kerran pari viikossa pääsee täysillä juoksemaan joko mönkijän edessä tai talvella reen edessä niin johan se tyytyväinen läähätys sieltä löytyy!
Kyllä pyöräilyllä ja hiihdollakin pääsee ihan hyviin tuloksiin mutta jos ei oikeasti ole mikä himourheilija ja mökijä tai kelkka löytyy kotoa niin miksi ihmeessä niitä ei käyttäisi hyväkseen aina silloin tällöin! Itse "jouduin" ihan itse omin voimin kuluttamaan koiran energiat mutta kyllä oli päiviä jolloin mietin että vitsi kun olisi mönkijä että tuo koira pääsisi kunnolla vetämään itsensä piippuun! :D Ja kyllähän sen ilmeestä jo näkee kuinka onnellinen husky on kun se pääsee kunnolla juoksemaan!
- Eveliina
No ei tietenkään tarkoitus olisi kovaa ajaa, kun koira mukana. Huskya tuskin tulee otettua, kun nehän ovat vetokoiria ja itsellä ei tavallaan mitään mahdollista siihen olisi.
Rodun terveys on yksi tosi iso seikka ja huskyt ovat ilmeisesti aika terveitä? Onko vinttikoirista jotain tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835