Olen kärsinyt luonnollisesti laajentuneista pupilleista ainakin lapsesta saakka, eli minua häikii tosi pahasti valot. Jos en suojaa silmiäni lippalakilla ja aurinkolaseilla, saan pahaa päänsärkyä. Yläasteella minulla todettiin migreeni ja nyt 30 vuotiaana se on pahentunut niin pahaksi että lääkäri suositteli minulle estolääkitystä (jota olen tosi vastahakoinen aloittamaan). Myös näköni on tosi huono, miinus neljää ja viittä huitelee. Eniten hatuttaa se etten saa esim. ajokorttia. Ei kertakaikkiaan riitä jos pidän päässäni aurinkolaseja; jos vähänkin häikii vesilammikoista tms, joudun katselemaan jalkojani tai pitämään silmiäni kiinni. Puhumattakaan pimeällä vastaantulevista ajovaloista. Voisin toki ainakin yrittää uudestaan saada lääkärintodistusta korttiin, mutta en halua ajaa ajokorttia tälläisenä.
Alan olemaan todella kypsä silmiini sekä kaikkeen mitä noista seuraa. Enkä ole koskaan vielä tavannut ketään joka kärsisi tämmöisestä. Lääkäritkin on olleet ihan hukassa että mitä tälläinen oikein on. Haluaisin jakaa kokemuksia tms, ja ennen kaikkea saada vähän vertaistukea jos löytyy. Tai lisää vinkkejä miten suojata silmiä valolta. Vastaathan rohkeasti. :>
Silmien valoherkkyys = laajentuneet pupillit
6
1126
Vastaukset
- Green Eye
Anyone?
- Siedätyskuurille
Minut silmälääkäri laittoi parikymppisenä laajennustippojen jälkeen keväthangille, eikä varoittanut yhtään. Lumisokeushan siitä tuli seuraksi loppuelämään aina kirkkaita valoja nähdessä. Puiden raosta vilkkuva aurinko autolla ajaessa on niitä ilkeimpiä kokemuksia.
Itsestään tummuvia laseja pidin kauan. Hankin jopa näkövammaisille tarkoitetut umpinaiset aurinkolasit. Mutta sitten päätin, että saa riittää. Aloin totuttaa itseäni vähitelle kirkkaisiin valoihin. Siedätyskuurin aloitin kirkasvalolampulla. Viime kesänä en edes muistanut aurinkolaseja. Jaa - ei tainnut olla paljon aurinkolasikelejäkään. :) - Fotoallegikko
Minä jouduin luopumaan lupaavasta urasta parrasvaloissa, kun ensimmäisessä valoheitinten loisteessa tehdyssä haastattelussa menetin hetkeksi näköni. Fotoallergiaksi taisivat lääkärit silloin nimittä tuollaista ajoittain iskevää lumisokeutta.
- Green Eye
Taisin itsekin saada joskus silmälääkäriltä lapun jossa luki photophobia sillä lääkäri ei keksinyt mitään parempaakaan. Eräs erikoissilmälääkäri totesi ettei ole koskaan nähnyt kenekään silmien verestävän näin helposti, ja tutkittuaan silmiäni sanoi että minulla on luonnollisesti laajentuneet mustuaiset. Se on tarkinta mitä tähän asti olen kuullut.
Kävin eilen optikoilla kyselemässä muistaako kukaan valonarkoja asiakkaita ja että mitä heille on myyty. Itsekseen tummuvia laseja suositeltiin joka paikassa sekä niitä kauheita kohloja jotka laitataan omien lasien päälle, mutta ei ne oikein käy lippalakin kanssa. Tosin, enhkäpä voisin sitten olla lippistä, kerrankin. - asdaddasd
Green Eye kirjoitti:
Taisin itsekin saada joskus silmälääkäriltä lapun jossa luki photophobia sillä lääkäri ei keksinyt mitään parempaakaan. Eräs erikoissilmälääkäri totesi ettei ole koskaan nähnyt kenekään silmien verestävän näin helposti, ja tutkittuaan silmiäni sanoi että minulla on luonnollisesti laajentuneet mustuaiset. Se on tarkinta mitä tähän asti olen kuullut.
Kävin eilen optikoilla kyselemässä muistaako kukaan valonarkoja asiakkaita ja että mitä heille on myyty. Itsekseen tummuvia laseja suositeltiin joka paikassa sekä niitä kauheita kohloja jotka laitataan omien lasien päälle, mutta ei ne oikein käy lippalakin kanssa. Tosin, enhkäpä voisin sitten olla lippistä, kerrankin.Itsellä kanssa aina laajentuneet pupillit, ja nekin aina melkein veriset.
Uskon että johtuu kirkkaista valoista se verisyys.
Olen varmaan ite jo siristänykki silmät ihan pilalle, ku ei pysty katsoo valoja :D
Mulla auttanut vaivaan ihan tavalliset allergia silmätipat, koska ne kostuttaa ja rauhoittaa silmiä. Kiva vaan tiputella niitä monta kertaa päivässä...
- Ocarina
Sama ongelma. Vaikea aurallinen migreeni myös. Lievää apua löytynyt Biomedics 55 evolution color -piilolinsseistä, jotka ovat värjättyjä myös pupillien kohdalta. Vaikutus on sama, kuin istuisi koko ajan täysin suojaavat aurinkolasit päässä. Toivoisin vain, että näitä piilolinssejä saisi vielä tummemmalla värjäyksellä. Värjätyt piilarit, tummuvat fotokromaattiset silmälasit ja 24/7 lippahattu päässä ympäri vuoden, myös sisätiloissa, on ollut ainoa ratkaisu. Ajokortin ajamista en ole voinut edes harkita. Olisin tappava riski liikenteessä vähänkin läikehtivässä valossa. Silmien verestämiseen olen käyttänyt vuorotellen visineä ja systane-silmätippoja, ja vähentänyt kännykän ja pc/padi-näytön lukemisen olemattomiin (alle puol h /vrk). Tsemppiä. Uravalinnat ja -etenemiset kun on näillä oireilla heikonpuoleiset nykymaailmassa :(.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2762530Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."772433SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis201639- 1201598
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis531518Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj651397- 1341376
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711250Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821059Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli741049