Meidän kultainennoutaja on nyt 9kk. Todella kovapäinen tapaus, metsästyslinjainen, todella kovat vietit, mutta ihana.
Auktoriteettiongelmia ei ole, lapsetkin saa koiraa komennettua niin, että tottelee, paitsi nuo nykimiset. Ulkona mennään fleksin kanssa tai hihnalla panta. Jos toinen koira tulee vastaan ja otan tarpeksi ajoissa vierelle, niin ohitus sujuu ilman namipaloja ja hihna löysällä. Ongelma onkin, että jos en huomaa lintua, oravaa tai toista koiraa, niin meidän koira tekee hilittömän hyökkäyksen hihnassa. Se ei siis ole agressiiivinen, vaan haluaa esim päästä leikkimään/ moikkaamaan koiraa ja näyttämään samalla kuka on pomo. Pyrkii heti alistamaan toisen koiran, mutta ei agressiivisesti. Koiralla on kuitenkin sen verran jo massaa, että mun olkapäät ja kyynärpäät on kovilla noissa tilanteissa, vaikka en ihan hento ole. Hirvittää, mitä sitten, kun tulee liukkaat kelit. Koira tietää ihan tarkkaa fleksin ja hihnan pituuden. Se tekee fleksissä juoksupyrähdyksiä ympäriinsä, mutta osaa aina hidastaa, kun fleksin naru on lopussa tai sanon odota. Ei siis vedä fleksissä, eikä hihnassa. Me lenkkeillään yleensä metsässä. Täällä on vaan niin paljon koiria, että harvemmin pystyy kokonaan pitämään vapaana. Osan aikaa kyllä.
Ja me ei moikata vastaantulevia koiria, vain koirapuistossa. Moikattiin kyllä puoli vuotiaaksi asti, mutta ei sen jälkeen.
Eilen illalla oli just taas niin ärsyttävä tilanne. Koira oli fleksissä ihan mun lähellä. En huomannut toista polkua tulevaa koiraa. Tämä meidän pösilö otti hillittömän spurtin ja juoksi täysillä (ja se on nopea!) kohti tuota koiraa. Minä huusin ei ja odota, ei mitään vaikutusta. Matka pysähtyi, kun fleksi loppui ja koiralla oli vautia niin paljon, että takapuoli lensi kaaressa vielä eteenpäin. Eli koira seisoi naama minuun päin aj oli aika hölmistyneen näköinen. Sillähän menee vielä niskat poikki, jos tämä ei lopu. Nykäisy oli todella raju, eikä ollut todellakaan ensimmäinen kerta.
Onko se jotenkin tyhmä, että kuvittelee, että hihna jotenkin häviää, kun juoksee tarpeeksi lujaa? Koskaan en ole irti päästänyt, joten siitä se ei voi johtua. Vai onko tämä riistaviettiä? Jos on, niin mitä voin tehdä, ettei koira loukkaa itseään? Peruskoulutus meillä on vielä kesken, koirahan on vasta 9kk. Noudot pallolla ja damilla sujuu hienosti, nyt aletaan kokeilla riistanhajun kanssa, kunhan tarvikkeet tulee.
Koira saa tarpeeksi liikuntaa, koulutusta ja vapaanajuoksua ja toisten kanssa peuhaamista on ainakin 4x viikossa koirapuistossa, minkä jälkeen koira on todella väsynyt. Muuten on älyttömän ihana ja helppo koira, eikä mitään muita ongelmia ole, eikä ole ollut.
Metsästämässä ei ole käyty, en metsästä. Olen ilmoittanut koiran metsästyskoirapalveluun ja toivottavasti sitä kautta pääsee metsälle. Metsästyskoira meillä on sen takia, kun se tuntuu olevan ainut tapa saada tervepäinen ja muutenkin terve koira.
Apua!
Koira "hyökkäilee" hihnassa
Apua!
1
203
Vastaukset
- Oppii se
Valjaat käyttöön koiralle mieluisampi kuin panta ja koiranohjaus helpompi. Lopeta fleksin käyttö niillä ei saa muuta kuin pahaa aikaan. Kuten olet jo huomannut ei ole kaksista fleksin kanssa pelleily. Tavallinen hihna ja tarvittaessa sekin osittain nipussa kädessä. Toinen koira tulee vastaan käsket istumaan koirasi tai muuten pysähtymään. Annat namipalan ensiksikin kuin saat istumaan sen ja sit kuin ohitus onnistuu hyvin. Luoksetulo myös namipaloilla täysin varmaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368