Kiirekö tulppien vaihtoon

Paljonkestää

Syt. tulppien vaihto olisi 60 tkm välein. Se tässä täyttyi, mutta mitään käyntihäiriöitä ei ole. Joten onko kukaan ajanut yli tuon vaihtovälin ja kuinka pitkään?

16

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipinöi

      Saattavat kestää ongelmitta vielä toisen mokoman.
      Periaatteessa elektrodien pinnat kuluvat, kärkiväli kasvaa ja mahdollisesti jopa puola/puolat pitkässä juoksussa kärsivät. Saattaapa se tulppakin ihan fyysisesti rikkoutua, tipautella palasiaan männän ja sylinterin väliin ja pilata koko koneen. Todennäköisesti muutaman kymppitonnin ylimääräinen ajaminen ei kuitenkaan tee yhtään mitään.
      Vetele ihan rauhassa vaan siihen asti että tilillä on uusiin tulppiin vaadittava euromäärä ja vaihda sitten.

    • Paljonkestää

      Sitähän arvelinkin. Kiinnostaisi vaan, onko joku tehnyt sillä alalla "ennätyksiä".
      No enhän minä sitä "euromäärää" tässä ajattele :-)

      • Eipä ole tullut pidettyä kirjaa. Saattaa olla, että parisataa tuhatta, saattaa olla jotain muutakin. Pääasia, että tulpat käytetään pois sanoisinko viimeistään 10 000 km:n ajon jälkeen, karsta poistetaan kierteestä ja muualtakin jos sitä on. Jos keskikärjen reuna on kulunut pyöreäksi, se pitää viilata suoraksi eli kärjen nurkka pitää olla terävä. Sitten kärkiväli oikeaksi, molybdeenirasvaa kierteeseen ja tulppa paikalleen oikeaan momenttiin. Tuo irti käyttäminen ja kierteitten putsaus sen takia, ettei tulppa karstoitu täysin jumiin ja irrotettaessa riko kannen alumiinikierrettä.
        Keskikärkeä voi viilata tarpeen mukaan niin kauan kuin sitä riittää. Toki varaosaliikkeet mielellään myyvät uusia tulppia ja korjaamolla viilaus ei kannata koska työ maksaa enemmän kuin tulppa, mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.


      • Boch..
        sitroen kirjoitti:

        Eipä ole tullut pidettyä kirjaa. Saattaa olla, että parisataa tuhatta, saattaa olla jotain muutakin. Pääasia, että tulpat käytetään pois sanoisinko viimeistään 10 000 km:n ajon jälkeen, karsta poistetaan kierteestä ja muualtakin jos sitä on. Jos keskikärjen reuna on kulunut pyöreäksi, se pitää viilata suoraksi eli kärjen nurkka pitää olla terävä. Sitten kärkiväli oikeaksi, molybdeenirasvaa kierteeseen ja tulppa paikalleen oikeaan momenttiin. Tuo irti käyttäminen ja kierteitten putsaus sen takia, ettei tulppa karstoitu täysin jumiin ja irrotettaessa riko kannen alumiinikierrettä.
        Keskikärkeä voi viilata tarpeen mukaan niin kauan kuin sitä riittää. Toki varaosaliikkeet mielellään myyvät uusia tulppia ja korjaamolla viilaus ei kannata koska työ maksaa enemmän kuin tulppa, mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

        Minä laitoin nelikärkitulpat autooni. Ajoin niillä 300000 km. Kertaakaan en ottanut tulppia irti. Auto joutui Kuusakosken hihnalle, kun kori mätäni.


      • 22
        sitroen kirjoitti:

        Eipä ole tullut pidettyä kirjaa. Saattaa olla, että parisataa tuhatta, saattaa olla jotain muutakin. Pääasia, että tulpat käytetään pois sanoisinko viimeistään 10 000 km:n ajon jälkeen, karsta poistetaan kierteestä ja muualtakin jos sitä on. Jos keskikärjen reuna on kulunut pyöreäksi, se pitää viilata suoraksi eli kärjen nurkka pitää olla terävä. Sitten kärkiväli oikeaksi, molybdeenirasvaa kierteeseen ja tulppa paikalleen oikeaan momenttiin. Tuo irti käyttäminen ja kierteitten putsaus sen takia, ettei tulppa karstoitu täysin jumiin ja irrotettaessa riko kannen alumiinikierrettä.
        Keskikärkeä voi viilata tarpeen mukaan niin kauan kuin sitä riittää. Toki varaosaliikkeet mielellään myyvät uusia tulppia ja korjaamolla viilaus ei kannata koska työ maksaa enemmän kuin tulppa, mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

        Varsinkin jos se tulppa maksaa 5 e kpl niin tommonen viilailu ja säätely kannattaa.


      • ENKÄ VAIHDA
        Boch.. kirjoitti:

        Minä laitoin nelikärkitulpat autooni. Ajoin niillä 300000 km. Kertaakaan en ottanut tulppia irti. Auto joutui Kuusakosken hihnalle, kun kori mätäni.

        NO samoin ajettu 100000tkm tulpilla nelikärki,,,ollut uudesta asti yhdet;; Koska olen huollot tehnyt itse::


    • 2532623632623

      Se käyntihäiriö tulee sitten pakkasaamuuna kun on kiire töihin. Ei kannata vikaa jäädä odottelemaan vaan vaihtaa ne suositusten mukaisesti.

    • Kenellä kestää pisim

      Ei ne tulpat niin paljoa makssa, ettei voisi huolto-ohjelmaa noudattaa.

      • Auto Masentaja 2

        Vaan se on jokainen säästetty €uro kotiinpäin. Ja säästää se luonnonvarojakin...


    • Voi maksaa

      Mulla uudet tulpat tarvikeliikkeessä 95 € 4kpl. Merkkiliikeestä en ole edes kysynyt. Vaihtoväli onkin sitten 90000 km.

      • sitroen.

        Ostinpa tarvikeliikkeestä tulpat, muistaakseni ne vanhat on jo viimeisen kerran viilattu. Neljän satsi Boschin tulppia maksoi 13,20. Niillä luulisi ajelevan tämän auton loppuiän ja varmaan toisellekin jää...


    • Huolloton

      Niinkin sanotaan, että "köyhän ei kannata jättää huoltoja väliin". Köyhä pitää autoaan ikuisesti.
      Itse en huollata koskaan. Vaihdan uuteen 2 - 3 vuoden välein. Ei ne vanhatkaan käsiin ole jääneet. Yleensä mittariin ehtii tulla n. 30 tkm.

    • Paljonkestää

      "Sitroen" kirjoitti aivan asiaa, kuinka huolto auttaa tulppienkin elinikään.
      Kyllä se auton kanssa puuhastelu on monelle vain pelkästään mukavaa. Joku harrastaa jotain muuta, johon saattaa aikaa upota paljon enemmän.
      Pääasiahan on se, että tekeminen tuntuu antoisalta.
      Mukava kuulla, että joku on tulpillaan päässyt 300tkm, vaikka peräti 4 kärkisillä. Itselläni on "vain" 2-kärkiset. Paljonkohan niillä pääsisin, jos lähtisi kokeilemaan?

    • OBD

      Aika harvinaisia tulppaongelmat nykyisin. Vaihtelen vähän miten sattuu. Olen joskus ajanut reilusti yli 100000km. Keskimäärin vaihtelen ehkä noin 40000-60000. Joskus tulppa sanoo yhteistyön irti jonkun tonninkin jälkeen. Eiköhän jo aika monessa automallissa vikailmoituskin ilmesty kun tulppa on viallinen, mutta kaikkia vikoja ohjausyksikkö ei tunnista.

      • 33

        Sytytyskatkos on kyllä 1 vika minkä kaikki yli -01 vuosimallin autot tunnistaa.


      • Ei tunnista
        33 kirjoitti:

        Sytytyskatkos on kyllä 1 vika minkä kaikki yli -01 vuosimallin autot tunnistaa.

        Mutta kaikkia vikoja ohjausyksikkö ei tunnista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe