Ranteen artroskopia (nivelen tähystys)

13

Olen menossa lokakuun alussa ranteen artroskopiaan, ja kaipaisin nyt vähän tietoja kyseisestä toimenpiteestä. Sehän suoritetaan päiväkirurgisena eli kotiutumaan pääsee samana päivänä, mutta saako siitä sairaslomaa? Jos, niin kuinka paljon? Saa toki kertoa muutakin ko. toimenpiteestä.

Olisi hyvä saada koululle tietoja jo etukäteen, sairaalan puolesta kun ei ole mitään infoa tullut. Toki mulla on soittoaika vielä ennen toimenpidettä, mutta se on niin myöhään että esim korvaavien töiden tekeminen olisi jo myöhäistä..

7

4672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voe hyvänen aika

      Sairaslomaa saa.
      Pituus riippuu toimenpiteestä, mitä tehtiin.

    • 13

      Okei. Mulla nyt ei satu olemaan kokemusta minkäänlaisista kirurgisista toimenpiteistä, eikä kukaan ole infonnut mistään niin en voi tietää. Ei tarvitse heti tulla äkäilemään. :) Toki omalla järjelläni mietin että varmaan näin on, mutta olis kiva kuulla kokemuksia esim sen kestosta yms.

    • Naksuraaja

      Itselleni tehtiin ranteen tähystys tuossa puoltoista vuotta takaperin. Tosiaan kotiin pääsi jo samana päivänä kuten jo tiesitkin.

      Itselläni operaation syynä oli magneettikuvassa näkynyt reikä nivelsiteessä ja siitä seurannut epäily nivelsiteen vaurioista. Leikkauksessa oli tarkoitus vetää luun läpi langat ja niillä sitoa nivelside paikoilleen. Opiskelijalle ei saikkua meinannut herua päivääkään ja käsi olisi kipsissä neljä viikkoa ja sen jälkeen vielä toinen mokoma irrotettavan kanssa.

      Todellisuudessa pääsinkin vähemmällä, sillä tuo reikä paljastuikin synnynnäiseksi, eikä muuta vauriota löytynyt. No siinä sitten puhdistelivat kaikki tulehdukset pois kun kerta oli sinne asti raahauduttu :D Käsi oli siteessä kaksi viikkoa, minkä jälkeen sai tikitkin pois. Lisäksi tietenkin tarvittiin fysioterapiaa, jotta voima ja liikkuvuus saatiin palautumaan. Puristusvoimani tipahti leikkauksen myötä jostain kolmestakympistä suunnilleen viiteentoista ja fysioterapialla päästiin alkuperäistä parempiin lukemiin (molemmissa käsissä).

      Kauniit arvethan siitä jää, mutta onneksi ne vaalenevat ajan myötä. Siskoni kanssa (hänellä tähystetty pari vuotta ennen minua) vertaillaan aina arpiemme väriä :D minulla keskustat ovat vielä vähän punertavat, mutta siskoni arvet ovat ihan valkoiset.

      Et kertonut, oletko töissä, mutta uskoisin työssäkäyvän saavan ainakin pari viikkoa saikkua (itse jouduin kinuamaan päivän lääketokkuran nukkumiseen), että kykenee taas päätetyöhön (ranne osaa olla hemmetin kipeä jos sille päälle sattuu).

      • 13

        Iso kiitos kattavasta vastauksesta!

        Mulla operaation syynä on lähinnä epäselvyys mitä siellä ranteessa oikein on - magneettikuvassa ei näkynyt kolmiorustoa kuten kuuluisi, joten päätyivät sitten tuohon tähystykseen. Siinä ainakin selviää mitä siellä todella on, rustorepeämä nyt on se todennäköisin epäilys tällä hetkellä.
        Opiskelen parhaillaan kokiksi, ja niitä keittiöpäiviä on 2-3 viikossa, loput teoriaa. Eli pakkohan mun on periaatteessa saikkua saada, jos siinä on kipsin mahdollisuus ja muuta? Eihän keittiöllä pärjää yksikätisenä millään, kun nytkin on pitänyt keksiä ihan omat systeemit joillekin asioille, kun vasurista ei tuota puristusvoimaa juurikaan löydy ja muutenkin se kipeytyy about kaikesta. Totta kai teoriapäivinä kouluun kykenee, mutta niin..


      • Naksuraaja
        13 kirjoitti:

        Iso kiitos kattavasta vastauksesta!

        Mulla operaation syynä on lähinnä epäselvyys mitä siellä ranteessa oikein on - magneettikuvassa ei näkynyt kolmiorustoa kuten kuuluisi, joten päätyivät sitten tuohon tähystykseen. Siinä ainakin selviää mitä siellä todella on, rustorepeämä nyt on se todennäköisin epäilys tällä hetkellä.
        Opiskelen parhaillaan kokiksi, ja niitä keittiöpäiviä on 2-3 viikossa, loput teoriaa. Eli pakkohan mun on periaatteessa saikkua saada, jos siinä on kipsin mahdollisuus ja muuta? Eihän keittiöllä pärjää yksikätisenä millään, kun nytkin on pitänyt keksiä ihan omat systeemit joillekin asioille, kun vasurista ei tuota puristusvoimaa juurikaan löydy ja muutenkin se kipeytyy about kaikesta. Totta kai teoriapäivinä kouluun kykenee, mutta niin..

        Uskon, että silloin saat pidemmän saikun ja varmaan se pariviikkoa menee ennen kuin kättä saa alkaa käyttämään. Jos leikkaussalin tapahtumat tarkemmin kiinnostavat, niin tuolta löytyy äärimmäisen kattava selostus siitä -> http://keskustelu.suomi24.fi/node/9961163

        Hyvin se menee ja on jopa ihan kiva pysähtyä muutamaksi tunniksi sinne heräämöön missä KAIKKI on jonkun muun ongelma, itse tarvitsee vain nukkua tokkuraa pois ja kotiin pääsee kun ruoka pysyy sisällä.


      • 13
        Naksuraaja kirjoitti:

        Uskon, että silloin saat pidemmän saikun ja varmaan se pariviikkoa menee ennen kuin kättä saa alkaa käyttämään. Jos leikkaussalin tapahtumat tarkemmin kiinnostavat, niin tuolta löytyy äärimmäisen kattava selostus siitä -> http://keskustelu.suomi24.fi/node/9961163

        Hyvin se menee ja on jopa ihan kiva pysähtyä muutamaksi tunniksi sinne heräämöön missä KAIKKI on jonkun muun ongelma, itse tarvitsee vain nukkua tokkuraa pois ja kotiin pääsee kun ruoka pysyy sisällä.

        Ok, parempi varmaan jättää lukematta tuo. :D Ei sitä oikein osaa jännittää, kun ei tiedä tarkalleen mitä tuleman pitää - epätietoisuus on joskus hyväkin juttu. ;)


    • 13

      Kerronpa nyt oman tarinani, jos jollain on sama tilanne edessä..:)

      Minulla on siis ollut 1,5 vuotta rannekipua, alkoi yhtäkkiä ja tuntuu etenkin kiertoliikkeessä. Oireita oli kipu, turvotus ja jäykkyys. Otettiin kaiken näkösiä verikokeita, kuvattiin kaikella magneetista lähtien eikä silti oikein selvinnyt, päädyttiin tähystykseen.
      Operaatio meni oikein sujuvasti - aamulla (7.30) sain sairaalakuteet käteeni, seuraavaksi lääkettä nassuun, haastatteluun ja kohta (9.15) olinkin jo leikkaussalissa kanyyli kädessäni (ja puhjennut verisuoni..tuli tosi luottavainen olo :D). Sit mie nukahin.
      Seuraavaksi olinkin heräämössä (11), siellä vietinkin sitten 2h odotellen että päästävät mut ulos - olin kuulema niin kalpea että tahtoivat hetken seurailla. Eipä tästä nassusta sitä väriä löydy pahemmin vieläkään, mutta syömään pääsin klo 13 ja pian kädessä oli kotiutuspaperitkin.

      Mitä sieltä sitten löytyi, pieni jännerepeämä ja jotain tulehdusta - tulehdus toki putsattiin pois, repeämä oli niin pieni etteivät tehneet sille mitään. Seuraavaksi tutkitaan taas verikokeiden avulla, mysteerinä on mistä repeämä ja tulehdus ovat tulleet. Nyt on peukut ja varpaat pystyssä ettei löydy mitään isoa sairautta, joka noita tulehduksia aiheuttaa. :/
      Saikkua tuli pari viikkoa, 24 päivä saa siteen ja tikit pois. Kättä saa käyttää heti, mutta ainakin näin ekana päivänä tuo kovin kipeytyy pienestäkin käytöstä, eikä ole voimaa avata edes muropussia tai jogurttipurkkia. Mutta eiköhän tämä tästä, kipua ei ainakaan ole paljoa kun tosiaan ottaa rauhallisesti ja lääkkeitähän mulla on kauhea läjä opastettu (3g panadolia 1200mg buranaa / pvä).

      Luulin että tuo olisi jotenkin isompi juttu, heti kun pääsin kotiin olo oli ihan normaali - mitä nyt vieläkin väsyttää, mutta se nyt johtunee noista lääkkeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe