ADD + "jotain muuta"...

outoliina

Olen vähän alta kolmekymppinen nainen ja edelleen epäselvillä vesillä siitä, mikä todellinen diagnoosini olisi...

Olen saanut vuosituhannen alkupuolella (eli siis jo aikuisiällä) ADD-diagnoosin, mutta olen varma, että siinä ei ole kaikki. Lääkkeet meinaan eivät parantaneet tilaani ollenkaan ja aiheuttivat sivuoireita. Lisäksi tiedän joitakin ADD/ADHD-tapauksia, jotka näyttävät pärjäävän huomattavasti paremmin, kuin minä tässä elämässä. Erityisesti sosiaalisissa suhteissa.

Perus"oireitani" on se, että olen melki koko ajan ns. nollatilassa, jolloin päässäni ei pyöri oikein mitään järkevää. Lisäksi olen todella hidas ajattelemaan ja päättelemään ja useita asioita, mitä aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, en vain hahmota. Kaverisuhteiden ylläpito on ollut minulle vaikeata yläasteelta lähtien. Kun yritän saada ystäviä, joudun usein naurunalaiseksi juurikin hitauteni ja poissaolevuuteni ja ymmärtämisvaikeuksieni takia. Blondi-sana ikävässä merkityksessään on tullut tutuksi...:(

ADD:tä minulla kuitenkin tutkittaessa ÄÖ-testeissä selvisin keskiverrosti - lahjakkaan tasoisesti. Kielellisesti olen lahjakas, jonka ansiosta olen myös päässyt yliopistolle opiskelemaan. (Opiskelu on minulla tosin todella hidasta verrattuna muihin ja tuloksetkaan eivät yllä muiden tasolle.) Ainut osuus, joka meni huonommin oli kokonaisvaltaista älykkyyttä mittaava palikkatesti (tehdään palikoista erilaisia kuvioita). Nyt olenkin siihen takertunut, että mitä, jos oikeasti olenkin jotenkin vähämielinen...!?

Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Tai tunnetteko ketään, jolla olisi samanlaisia oireita, kuin minulla? Vertaisia olisi kiva löytää, sillä on todella masentavaa, kun ikinä ei oikein tunne sopivansa mihinkään porukkaan...:(

4

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinnepäin2

      No mitäs, opiskelijaterveyteen vaan pyytäen ponnekkaasti lisätestejä. Oireet tuovat mieleen lähinnä jonkinlaisen aivovaurion jälkitilan, mutta kaipa se voi synnynnäistäkin olla. Oletko koskaan ollut tapaturmassa tai onko pikkuvauvana ollut jokin hapenpuute-tilanne (synnytys?) Kaipa se MBD-diagnoosikin joillekuille on oikea, en tiedä vieläkö sitä käytetään.
      Itselläni on tietyissä nopeita reaktioita ja nopeaa oppimista vaativissa tilanteissa vaara mennä lähes paniikkihäiriöön, ja esim. koreografiat liikesarjoina ovat lähes mahdottomia omaksua. Sensijaan koulussa olin hyvin lahjakas teoreettisissa asioissa. En ole koskaan hakenut mitään diagnoosia, arvelen olevani ns. addiassi (ADD Asperger) ja osa ongelmista ehkä johtuu siitä, että olen kärsinyt lievää hapenpuutetta ennen kuin minut älyttiin keisarinleikata tähän maailmaan.

      • outoliina

        Minulla on itse asiassa hoitosuhde muualla ja siellä on ollut puhetta lisätesteistä. En välttämättä kuitenkaan koe, että niistä olisi enää hyötyä, sillä edelliset tutkimukset olivat jo melko perustavanlaatuiset.


        Tällä hetkellä itse luulen, että ongelmani johtuvat tuosta heikohkosta selviytymisestä tässä "palikkatestissä". Tai siis siitä, että kokonaisvaltainen älykkyyteni on alle keskitason.

        Löytyisikökö siis ihmisiä, jotka eivät ole kehitysvammaisia, mutta alta keskivertoälykkyyden? Tällä hetkellä kaipaisin todella paljon vartaistukea...


    • ghfdrewertgf

      Mä voisin laittaa sulle sähköpostia, laita omasi näkyviin!
      Olen 25-vuotias nainen, ja mulla on samoja oireita kuin sinulla.

      • Outoliinaa

        Nyt pitäisi tosiaan olla mun sposti-osoite näkyvillä... -Outoliina


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe