Rahaa hyvistä koenumeroista?

kitupiikit

Annatteko lapsellenne rahaa hyvistä koenumeroista? Koululaisemme kertoo, että "kaikki muut" saavat rahaa vanhemmiltaan, jotkut saatuaan 8 tai paremman koenumeron.

Me emme ole maksaneet koenumeroista ja perustelleet käytäntöämme sillä, että oppiminen on lapsen parhaaksi ja siinä mielessä palktsee aikanaan. Lisäksi se, että toiset vanhemmat maksavat lapsilleen ei riitä syyksi, miksi meidän pitäisi.

23

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maatikanopettajatar

      Minusta tässä ei oikeastaan ole mitään keskustelemista. Jokaisessa perhessä on oma käytäntönsä. Meidän nuoret saavat kyllä joko rahaa tai muita palkintoja hyvistä koenumeroista sekä lukuvuoden päättyessä isomman palkinnon hyvin hoidetusta kouluvuodesta. Olemme ajatelleet asian niin, että hyvällä koulumenestyksellä on heidän tulevaisuudelleen niin suuri merkitys, että kaikki keinot (uhkailu, kiristys, lahjonta ja katteettomat lupaukset :-D) ovat sallittuja. Ylivoimaisesti parhaiten toimii lahjonta. Tosin olemme opettaneet heille, että kaikki "ylimääräinen" on ylimääräistä ja palkintovaatimuksia he eivät juurikaan esitä.

      Eihän sen hyvistä arvosanoista saatavan rahan tarvitse suuri summa olla, muutama eurokin jo motivoi kummasti!

      Olen opettaja ja tapanani on kysellä yläasteikäisiltä oppilailtani, palkitsevatko vanhemmat heitä hyvistä kouluarvosanoista. Palkitseminen ei ole yleistä, ehkä kymmenisen prosenttia saa palkintoja.

      • pennitön

        Kiitos kommentistasi. On hyvä, että kansankynttilä ilmoittaa, mistä voi keskustella. Kun pohdimme tätä vähän laajemmin, päädymme kiinalaiseen viisauteen, jonka mukaan elämässä ei ole mikään tärkeää, paitsi puutarhanhoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää. Eikö kaikki keskustelut oikeastaan ole turhia? Huomaatko ristiriidan kahden ensimmäisen virkkeesi välillä? Totta hiivatissa jokaisessa perheessä on oma käytäntönsä. Siksi keskustelu aloitettu, että kuulisi näistä käytännöistä!


      • Maatikanopettajatar
        pennitön kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. On hyvä, että kansankynttilä ilmoittaa, mistä voi keskustella. Kun pohdimme tätä vähän laajemmin, päädymme kiinalaiseen viisauteen, jonka mukaan elämässä ei ole mikään tärkeää, paitsi puutarhanhoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää. Eikö kaikki keskustelut oikeastaan ole turhia? Huomaatko ristiriidan kahden ensimmäisen virkkeesi välillä? Totta hiivatissa jokaisessa perheessä on oma käytäntönsä. Siksi keskustelu aloitettu, että kuulisi näistä käytännöistä!

        Älä höpsi! Enhän minä mitään keskustelua kieltänyt, totesin vain, että joka taloudessa toimitaan omalla tavallaan. Et ehkä oikein ymmärrä kielen vivahteita.

        Joka perheessä lienee tuttua, että "kaikki muutkin" saavat jotakin. Suurin osa vanhemmista osaa tähän suhtautua, mutta, ikävä kyllä, ihan kaikki eivät.

        Kerroin meidän perheen käytännöstä sekä siitä, mitä yläkoululaiset yleensä kertovat. Minusta varsinkin jälkimmäinen on juuri sitä tietoa, mitä keskustelun avaaja kaipasi.

        Onko sinulla opettajien suhteen jokin ongelma, joka aina näin lomien lähestyessä nostaa päätään?


      • pennitön
        Maatikanopettajatar kirjoitti:

        Älä höpsi! Enhän minä mitään keskustelua kieltänyt, totesin vain, että joka taloudessa toimitaan omalla tavallaan. Et ehkä oikein ymmärrä kielen vivahteita.

        Joka perheessä lienee tuttua, että "kaikki muutkin" saavat jotakin. Suurin osa vanhemmista osaa tähän suhtautua, mutta, ikävä kyllä, ihan kaikki eivät.

        Kerroin meidän perheen käytännöstä sekä siitä, mitä yläkoululaiset yleensä kertovat. Minusta varsinkin jälkimmäinen on juuri sitä tietoa, mitä keskustelun avaaja kaipasi.

        Onko sinulla opettajien suhteen jokin ongelma, joka aina näin lomien lähestyessä nostaa päätään?

        Eihän sille mitään voi, että opettajat asettuvat usein toisten aikuistenkin yläpuolelle ja puhuvat alentuvasti. Olen kyllä joskus tavannut ihan mukavia yksilöitä. Tämä ei kyllä enää kuulu aloitusotsikon piiriin. Mutta se vielä sanottakoon, että vivahteista erotan kevyen kenttäkettuilun. Kerroit juuri sen, mitä avaaja halusi kuulla, mutta lisäksi arvostelit ja asetuit yläpuolelle.

        Opettajiin liittyvistä ongelmista voidaan jatkaa keskustelua toisessa ketjussa.


      • Uudehko äityliini
        pennitön kirjoitti:

        Eihän sille mitään voi, että opettajat asettuvat usein toisten aikuistenkin yläpuolelle ja puhuvat alentuvasti. Olen kyllä joskus tavannut ihan mukavia yksilöitä. Tämä ei kyllä enää kuulu aloitusotsikon piiriin. Mutta se vielä sanottakoon, että vivahteista erotan kevyen kenttäkettuilun. Kerroit juuri sen, mitä avaaja halusi kuulla, mutta lisäksi arvostelit ja asetuit yläpuolelle.

        Opettajiin liittyvistä ongelmista voidaan jatkaa keskustelua toisessa ketjussa.

        Sulla on kyllä joku vaikeus. Koulutraumojako? Suurin osa tuntemistani opeista on todellakin ihan jees. Onko sulla joku huonommuudentunto tai jotain, kun väität, että asettuu yläpuolelle? Heillähän on suurempi kokemus kouluikäisistä kuin yhdelläkään perheenäidillä!

        Ja ihan oikeessahan tuo ope on!


      • nöhnöh
        pennitön kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. On hyvä, että kansankynttilä ilmoittaa, mistä voi keskustella. Kun pohdimme tätä vähän laajemmin, päädymme kiinalaiseen viisauteen, jonka mukaan elämässä ei ole mikään tärkeää, paitsi puutarhanhoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää. Eikö kaikki keskustelut oikeastaan ole turhia? Huomaatko ristiriidan kahden ensimmäisen virkkeesi välillä? Totta hiivatissa jokaisessa perheessä on oma käytäntönsä. Siksi keskustelu aloitettu, että kuulisi näistä käytännöistä!

        tuo "kiinalainen viisaus" oli kylläkin sims 3:sesta


    • Hilmasilmakil a

      Ei olla annettu. Se ei ole rahasuoritus, vaan tulevaisuuden tekijä.

      Jos haluaa kannustaa lasta, se voi tehdä vaikka viemällä esim koenumeroista 9 tai 10 tiimariin tai hampparille...

      Kotityöistä on annettu rahaa.

    • tttttddddddd

      Normaaleista, arkisista kotitöistä ei meillä makseta ikinä. Meillä on selvää, että olemme perhe ja jokaisen on omalta osaltaan osallistuttava yhteisen huushollin ylläpitoon jollakin tavalla. Roskis on vietävä ja pöytä katettava ja astiat tiskattava myös aikanaan omassa asunnossa, eikä voi odottaa, että se tuleva elämänkumppani olisi halukas moisesta maksamaan. Eikä kukaan maksa vanhemmillekaan kodin ylläpidosta. Sitä paitsi, eikä kotitöistä maksaminen tavallaan merkitse, että ne ovat jotenkin erityisen ikäviä hommia, jotka hoidetaan vain palkkiota vastaan?
      Eikö sekin ole maksamista, että vie lapsen Tiimariin ostoksille tai palkitsee ylimääräisellä Mäkkärikäynnillä?

      • dingdonggong

        Kyllä meillä kotitöistä saa palkkaa, se myös kannustaa tekemään, ja opettaa siihen että rahaa ei tule tyhjästä, vaan siitä kun tekee jotain.


    • ssp99

      Meillä annetaan rahaa kiitettävistä arvosanoista, eli 9- ... 10. Summa on 2-3 euroa / kiitettävä arvosana. Lapset 13 ja 10 vuotta. Lähes jokaisesta kokeesta tulee kiitettävä arvosana, joten summa ei ole paria euroa suurempi. Jos on joku todella haastava koe tai tulee täysi kymppi, voi saada lisäksi jotain ekstraa, esim. jonkun lehden tai suuremman summan käytettäksi "osamaksuna" johonkin tärkeään tavaraan.

    • Näin meillä

      Meillä jokainen ns kotityö on pisteytetty.
      Ja pisteet taas on tietty summa euroina.
      Viikottain viikkoraha päivänä katsotaan pisteet.
      Kolmesta lapsesta 2:ksi koulussa ja yksi vielä hoidossa.
      Koen että tämä on oikeudenmukaisenpaa,
      koska toinen koululaisista on ns kehitysviiveinen-
      ja hänellä ei ole koulussa ns normaali kokeita.
      Tämä toimii meillä...

    • opex

      Olen joskus kysynyt ja rahalla palkitut ovat yleensä pieni vähemmistö. Minusta tuo käytäntö on epäreilu, koska samassa perheessä voi olla oppilaina eritasoisia, eivätkä kaikki voi vain päättää ottavansa kiitettävän seuravasta kokeesta. Yleensä nämä rahaa saavat tulevat kokeen palautuksen jälkeen vinkumaan lisäpisteitä ja plussia milloin mistäkin juurikin rahan takia. Minusta oppilaan pitäisi keskittyä oppimaan ihan muista syistä. Parempi olisi palkita oppilasta vaikkapa ahkeruudesta ja yrittämisestä ja hyvästä käytöksestä. Moni saa kasin tai ysin hyvin vähällä vaivalla, kun toinen saa raataa saadakseen seiskan.

      • kasinpuolikas

        Kiitos, opex, hyvästä näkökulmasta. Toivottavasi opettajienhuoneissa on muitakin tuolla tavalla ajattelevia.


      • Meinäitee ;-)

        Onhan se jo ihan opetushallituksen arvosteluohjeissakin, että työskentely otetaan huomioon todistusarvosanaa tehtäessä.

        Uskoisin kyllä, että suurin osa vanhemmista tuntee lastensa henkilökohtaiset taipumukset ja osaa niin ollen mitoittaa mahdollisten koulumenestyspalkintojen perusteet oikein. Miksi ei muka voi olla niin, että perheen toinen lapsi saa kasista femman, toinen saa sen jo seiskasta? Vaaditaanhan eri-ikäisiltä (tai esim. eri sukupuolisilta) lapsilta erilaista osallistumista kotitöihinkin!


    • vanhempi ja ope

      Vastaus aloittajalle:
      Emme ole koskaan maksaneet emmekä maksa jatkossakaan. Perusteluna moraalin ja sisäisen motivaation kehittymisen tukeminen; niitä tarvitaan koko loppu elämä.

    • ei ei ei

      Itse sain rahaa hyvistä koenumeroista ja todistuksista. Erittäin huono käytäntö. Aínakin sellaisena kuin se meillä oli. Jäi väärä olettamus, että olen vain hyviä suorituksia, en arvokas ja hyvä sellaisenaan.

      • Meinäitee :-)

        Eihän se koulusuorituksista saatu palkinto ihmisen itsetuntoa vie, vaan kyseessä on pakko olla perheen muut käytännöt ja yleinen suhtautuminen lapseen.


    • näin

      Miksi joistain ala asteen helpoista kokeista pitäisi saada jotain rahaa?? ehkä jostain 9-10 voisi antaa muutaman euron mutta 8??? 8 saa vaikka ei lukisi yhtään kokeeseen.... Jos rahaa kaipaa niin tekee vaikka jotain hommia...

    • NäinMeillä

      Meillä annetaan kokeista rahaa ihan satunnaisesti, lähinnä vain erityisen hyvistä eli jotain 9,5-10. Niistä voi siis tulla euro tai pari. Muuten vain kehutaan jos on kehumisen aihetta. Todistuksista on sitten annettu muutama kymppi kun ovat olleet hyviä.
      Enkä usko että noilla rahoilla on ollut mitään kauhean suurta kannustusvaikutusta.
      Lähinnä niillä on siis palkittu normaalia paremmista suorituksista.

    • ABIna

      En ole koskaan saanut kokeista rahaa. Ala-asteella se otti päähän, koska sain todella hyviä numeroita 9-10, ja ajattelin, että olisin rikastunut aika hyvin :D Monet luokkakaverini saivat rahaa, mutta eivät kyllä "kaikki" :D

      Mutta vanhempani ovat aina opettaneet minulle, että käyn koulua itseäni varten. He ovat tietysti tsempanneet ja tukeneet ja kyselleet kokeisiin, mutta olen aina tiedostanut, että jos en tee koulun eteen mitään, siitä kärsin myöhemmin vain minä, eivät vanhempani.

      Tällä hetkellä opiskelen abina lukiossa, ja syksyn YO-kirjoitusten tulokset tulivat eilen: L, E, M, M. Ilmeisesti se ei ole ollut kovin huono asia, etten ole saanut sitä rahaa niistä kokeista.

    • Raha motivoi minua

      Itse olin aina tosi hyvä oppilas koulussa mutta 2 ainetta tuotti vaikeuksia. Niistä tuli aina kahdeksikkoja.

      Sitten vanhemmat alkoivat maksaa näistä kahdesta aineesta Arvosanasta 10 sain 2 euroa ja arvosanasta 9 sain yhden euron. Kyllä minä muistan, että se raha innosti minua paneutumaan näihin kahteen aineeseen. Luin näitä kahta ainetta siis kovasti ja arvosanat kyllä paranivat. Alkoi tulla myös niitä ysejä ja kymppejä näistä kahdesta vaikeammastakin aineesta.

      Itse koin rahan saamisen siis hyvin motivoivana tekijänä. En ikinä kokenut, että vanhempien hyväksynnän takia minun pitäisi olla hyvä koulussa. Halusin itse jo hyvin nuorena yliopistoon opiskelemaan ja tiesin, että sitä varten pitää tehdä töitä.

      Nyt valmistun yliopistosta ja täytyy myöntää, että kyllä se raha motivoi edelleen. Joskus tuntuu, että ei jaksaisi kaikkia tehtäviä mutta sitten ajattelen alalla olevia palkkoja ja kyllä se motivoi. Haluan mm. paremman asunnon.

    • Anonyymi

      Oma äiti uhkailee etten saa kuukausirahaa jos on 8 huonompi numero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe