tohtorilla käynti takana

*minna*

ja nyt v****taa ankarasti. Selitin tohtorille huimauksesta ja kysyinkin että voiko lamictalin teho laskea , kun tää huimaus tulee aina samaan aikaan ja joka päivä . Alussa kun huimausta alkoi tulla se oli siinä klo 20-19 välissä ja pikkuhiljaa se on siirtynyt aikaisemmaksi. Joudun ottamaan lääkkeen normaalisti aikaisemmin siinä klo 17-18 välillä kun huimaus on niin voimakasta. Lääkkeenoton jälkeen n. 20min päästä se loppuu..ihan selvästi mielestäni tämä johtuu lääkkeen tehosta..mutta tohtorin mukaan teho ei voi laskea koska lääke on pitkävaikutteinen. Kerroin että olen mitannut verenpaineeni ja verensokerin ja ne ovat olleet normaalit. Lopuksi lääkäri kysyi että onko jotain muuta mielenpäällä..eli sain siis lääkärin rivien välistä hullu diagnoosin.. Kai mä sitten olen hullu ja kuvittelen oireeni!! No joka tapauksessa tohtori laittoi mulle lähetteen eeg.n ja jos ne ovat normaalit ei kuulemma ole mitään huolta. Onko jollakin muulla samaa ongelmaa vai olenko todellakin hullu ja kuvittelen oireeni?? Monesti myös korvissa oleva vika voi aiheuttaa huimausta, mutta miksi ihmeessä se menisi lamictalilla ohi??

10

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peeth.

No mulla on sama homma Neurotol Slown kanssa, mutta ei kylläkään ole koettu että teho laskisi, vaan enemmänkin että annos on liian suuri aamulla. Huimaus alkoi menemään niin pahaksi etten kyennyt kunnolla kävelemään ilman seinään nojaamista. Huimaus tuli aina klo 10 (ja lääkkeen otin n. klo 8), mutta Neurotol Slow hajoaakin hitaammin kuin monet lääkkeet. Siksi aamulääke jaettiin puoliksi. 150 aamulla, 150 lounaalla ja 600 illalla. Eli johtuisiko huimaukset päinvastoin siitä että Lamictal on silloin juuri imeytynyt ja alkaa vaikuttamaan?

Mulla on myös Lamictal käytössä (nyt 200 300/pv), mutta sen kanssa ei ole ollut näitä huimaus-ongelmia.

• 15+12

Tuohon huimaukseen en osaa sanoa mitään. Oon itsekki kysyny monta asiaa/oiretta liittyykö/johtuuko lääkkeestä, niin olen aina saanut tuon vastauksen että "ei ole mahdollista", koska reseptiselosteessa ei ko asiaa(mitä siis kysyn) mainita.
      Oon aivan äimänä ollut itsekin että eikö lääkäreiden pitäisi tietää hieman enemmän kuin mitä selosteessa lukee!!!? Myös minun kohdalla kysymykseni on jäänyt tähän, lääkäri ei ole edes yrittänyt selvittää ko asialle syytä tai jatkohoitoa tai yrittää rauhoitella minua.

Mutta itse uskon että lääkkeet vaikuttaa erilailla eri ihmisillä,eikä kaikkia oireita ole siihe helkkarin selosteesee laitettu(Vaikka pitäis). Itsellä ollut myös vuosien aikana "ihme oireita" eikä lääkäriltä ole tullut niille järkevää selitystä. Joten oon itse pistänyt lamictalin piikkiin.

Kauan oot syöny lääkettä? Onko sitä vasta nostettu?

• HypoNa

Aiheuttaako Lamictal hyponatremiaa? Asutko kosteusvaurioisessa tilassa? Viime vuonna näihin aikoihin minulle selvisi, että Latotien naapurini olivat aiheuttaneet kosteusvaurion kotonani. Samalla verikokeista selvisi alhainen natrium, vaikka diastolinen verenpaine oli koholla. Minulle okskarbatsepiini aiheutti hyponatremian. En käytä lamictalia.

Saattaa olla, että tarvitsisit lisää Lamictalia, vaikka olen maallikko. Mittaa siis vielä natrium ja kalium, jotka vaikuttavat verenpaineeseen.

Toinen vaihtoehto saattaisi olla, että tasapainoelin on ns. ahtaalla. En tiedä, kuuluuko pyörrytys Lamictalin sivuvaikutuksiin.

Se on varmaa, että et ole hullu. "Joka toista haukkuu, sen napa paukkuu."

• *minna*

Unohdin mainita että olen tosiaan syönyt lamictalia 9,5 vuotta ja annostusta on jouduttu nostamaan vuosien varrella ylemmäs ja ylemmäs , koska se ei ole pitänyt kohtauksia kurissa.
      muistaisin että alkuannos oli 75mg , jonka kanssa pärjäsin ekan vuoden ja sit alkoi taas kohtauksia tulemaan.

Kuopuksen syntymän jälkeen 6 vuotta sitten (koliikki tapaus) kaikki repes totaallisesti ja seuraksi lisättiin keppra , koska lamictal oli jo nostettu max annostukseen vuosien saatossa ja oli pakko lisätä toista lääkettä sekaan . Keppraa jouduttiin myös lisäämään ,koska eivät yhdessä pitäneet kohtauksia pois...eli nyt kappra ja lamictal ovat maximi annostuksissa.

Tää huimausvaiva alkoi reilu vuosi sitten ja tällä max annostuksella on menty muistaakseni viimeiset 4 vuotta. Olin verikokeissa vähän aikaa sitten ja natrium ja kalium oli ok, mutta kolesteroliarvot oli kohollaa..
      sinänsä jännä juttu että ne ovat kohollaan koska olen juuri laihduttanut 30kg .

Tytölläni on korvissa tällä hetkellä vikaa (lääkäri repi putken korvasta väkisin pois joka teki tärykalvoon normi isomman reiän ) ja hänellä on hetkittäin kovaa huimausta varsinkin iltaisin ...mutta mulla ei pitäis sen puolen olla mitään ongelmaa..mut jos olisi niin miksi lamictal korjaisi tilanteen ??? sitä olen viime yönä pohtinut ;)

PHeet, koitan sun kikkaa tuon lamin kanssa ja ilmoittelen miten asian kanssa kävi :)

• Peeth.

Sitä jakamista kannattaa varmistaa lääkäriltä myös, vaikka itse kyllä kokeilin sitä sen kummempia kyselyjä ja kerroin vain neurologille myöhemmin mitä olen alkanut tekemään.
        Toinen mitä teen, on se että syön aamiaisen ensin ja vasta sen jälkeen lääke. En tiedä onko se oikein tehdä niin, mutta huimausta tulee vähemmän.

• *minna*

kokeilin nyt tätä lamin puolittamista...otin aamulla klo 7.00 puolikkaan lamin ja keppran normaalisti..unohdin kokonaan että mulla oli ottamatta se toinen puolikas kun tuossa puol kahden aikaan alko tulla samanlainen olo kun illalla silloin kun otan lääkkeen normaalisti aamulla..tää vaan tuli pikkaisen aikaisemmin. Nappasin puolikkaan lamin ja meni taas se 20-30min kun olo on taas normi...voimmeko päätellä tästä että teho on oikeesti hiipumassa?? voisko tää huimaus olla varoitusmerkki että pian voi räjähtää oikeasti ??
      Pitääkö uskoa että jos lääkäri sanoo että kun papereissa ei lue näin ja näin
      niin silloin se ei pidä paikkaansa?? hitot , mä ainakaan ukso !

Ei mul korvissa mitään vikaa ole, tuol aivoissa kuitenkin ;D

• regnen

Lääkäreille on tiukasti sanottava jotta he uskovat, sillä ne kuulevat niin paljon potilailta turhiakin mielipiteitä ja aavistuksia. Oma neurologini onneksi aina on ottanut huomioon kaikki uudet oireet tai toiveeni.

• *minna*

Nyt testasin lääkärin suositusta ottaa lamictal heti herättyäni ja parin tunnin päästä keppra.. no siitä tää paska sitten alkoikin ja pari vuotta kohtaukseton heitti voltin ja mursi kätensä :(( ja poissaolokohtauksia tulee ja menee :(( lääkäri luulee mulla edelleen vippaavan tuolta päästä... ihan muuten vaan täällä heittelen voltteja ja murran käteni ja kuvittelen kohtaukseni.. ei he****i mä pyydän päästä toiselle tohtorille.

REGNEN , ootko yksityisellä neurolla?? Mä käyn kunnallisella puolella kerran vuodessa tai nyt väli oli vähän pidempi , melkeen 3 vuotta , kun mut oli unohdettu! :DDD hyvää terveydenhuoltoa..odottelin vain koska ne muistaa mut ;) JOka h****tin kerta on uus lääkäri ja aina samat jutut saa kertoa , koska ne ei vaan jaksa lukea niitä paperilappusia..
      turhaa sellaisia lappusia sihteerit kirjoittelevat kun ei niitä kukaan koskaan lue, turhaa paperintuhlausta ja siinäkin säästettäisiin jo monta euroa ja vielä enemmän ku potkittais ne sihteerit sieltä polilta pois ;D ( vitsi)

• *minna*

jännä juttu että P A S K A on merkitty täällä kirosanaksi.. meillä äidinkielentunnilla opetettiin että se sana ei ole kirosana vaan arkikielensana :D mul tosiaan taitaa vipata tuolta pääsät ;D

• regnen

Kunnallisella käyn ja n. kerran puolessa vuodessa. Sielläkin pitää tosin itse sanoa jämäkästi mitä haluaa koska lääkärit usein pyörittelevät asioita kuin kuulisi niistä ensimmäistä kertaa. Ymmärrän kyllä heidänkin puolen tässä asiassa, mutta monesti itselläkin menee hermot (etenkin sillon kun 7 vuoden aikana ei samassa paikassa kertaakaan ollut sama lääkäri. Nyt sain onneksi "oman" lääkärin). Mä teen lääkäreille jopa tarkkaa excel-taulukkoa johon merkkaan kaiken, kuten kohtaukset, kuukautiset, lääkeannostusten määrät jne. Ne aina nykyään pyytävät sen luettavakseen, sillä siitä ne näkevät kokonaiskuvan. Joskus kävin mielenkiinnosta Diacorissa neurologilla, mutta ihan samanlaisia lääkäreitä sielläkin on.

Tosi ikävää että tilanteesi on mikä on. Toisen lääkärin puheille voi pyytää päästä, vedoten siihen että haluat toisen mielipiteen, ja että nykyisen kanssa ette puhu aivan samaa kieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      66
      5341
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      132
      4165
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      77
      1722
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1395
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1107
    6. 47
      1092
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      120
      917
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      43
      762
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      693
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      38
      652
    Aihe