saaliin säilyvyys vaellusmetsästyksessä

dumblo

Mikä on oikea tapa saallin käsittelyyn kun saalista joutuu säilyttämään ja kuljettamaan pari-kolme vuorokautta ulkona? Kylmemmillä keleillähän toi ei ainakaan ole mikään ongelma kun normaali riiputusaikakin vaatii pari päivää, mutta entä kun päivälämpötila keikkuu 15 asteen korvilla...?
Kyseessä olisi siis linnut ja muu pienriista. Hirviä ja peuroja ei siis ole tarkotus mukana kantaa :)

6

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaellussiika

      Pari kolme päivää menee ihan hyvin kunhan riista on huolella puhdistettu heti ampumisen jälkeen. öisinhän on huomattavasti kylmempää kuin päivällä. Suojaa riista säilytyksen aikana hyvin kärpäsiltä esim. käyttämällä riistapussia.

    • kukkahattutäti

      Ei vaadi mitään ameriikan temppuja. Suolet vaan pois ja pikainen puhdistus niin riistan maku korkeintaan paranee noin lyhyellä "säilytyksellä". Ja tosiaan suojaat kärpäsiltä niinkuin tuossa yllä jo sanotaan.

      Ei muutakun mukavaa vaellusta.

      • Ryynäsen Topi

        Kyllä 15 asteen lämpötila on jo niin korkea että jo reilun päivän riiputtaminen on kyseenalaista vaikka kärpäsiltä saalis olisi suojattu niin muut bakteerit yms hajottajat alkaa pilaannuttamaan lihaa. 0-7 astetta olisi ihanteellinen pidempiaikaiseenkin riiputtamiseen.


    • Oikeatapaon

      saalistaa vain sen verran, mitä päivittäin saa syötyä.

      • PYYtö mies

        Siksihän kysymys tärkeä onkin. Vuodessa on 365 päivää ja yritä siinä pyytää syömälinnut parissa kuukaudessa vuoden jokaiselle päivälle saalista pilaamatta.


    • vaellussiika

      Kokemuksesta vuosikymmenten varrelta voin edelleen väittää että jos saalis puhdistetaan välittömästi kaadon jälkeen ja suojataan ulkoiselta "saastumiselta"
      - kuten krpäsiltä yms - niin säilyy hyvin kolmekin päivää jos tuossa päivälämmössä. Korostan että jos päivällä on max 15 niin useimmiten öisin on alle 10.
      Topille en usein väitä vastaan mutta nyt väitän;) koska olen asian kokkeillu!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1981
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1499
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1305
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1082
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      77
      1017
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      180
      1010
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      848
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe