Kouristukset vatsassa

Safira-84

Yritän etsiä mieheni kummalliselle vaivalle nimeä.
Hänen ruokavalionsa koostuu karjalanpiirakoista, lihapiirakoista, pitsasta yms. epäterveellisestä.

No, meillä ei ollut muuta ruokaa niin hän söi porkkanaa ja alkoi saada järkyttäviä vatsan kouristuksia, jotka ilmenivät vasta aamuyöllä (illalla söi porkkanat). Kouristuksen yllättäessä mieheni meni ihan "kaksinkerroin" eli kouristus oli ilmeisen paha ja kivulias.

Yritin kysyä, pureskeliko hän porkkanat kunnolla, koska en jaksa uskoa, että itse porkkana olisi tuollaista saanut aikaan. Mieheni on aiemmin syönyt porkkanaraastettakin, eikä ole tullut mitään. Jos kyse olisi jostain porkkana-allergiasta, niin luultavasti se olisi ilmennyt jo aiemmin ja ilmennyt aivan toisella tavalla.

Uloste on kuulemma ollut löysää viime päivät.

Nyt tänään hänelle on tullut tämmöisiä lievempiä kouristuksia noin 20-30min välein.

Aamuyöstä käskin hänen maata selällään ja hengitellä rauhallisesti. Olla rento. Mutta ei, hänen oli ihan pakko vääntelehtiä.

Itse olen sitä mieltä, että kun miehillä on joku kipu niin heistä se tuntuu automaattisesti pahemmalta, koska naiset ovat tottuneet menkkakipuihin, raskauskipuihin, synnytykseen jne. Miehillä ei ole muita kipuja kuin se, että joku vetää niitä turpaan. Tiedän monta miestä, jotka jo päänsäryn yllättäessä kitisevät naiseltaan palvelemista esim. tuo mehua, tuo tyyny jne.

Mutta mutta. Olisiko nämä omituiset kouristukset jotain suolistoperäisiä ongelmia vai johtuuko tämä yksipuolisesta ruokavaliosta, jota tuli sekoittamaan muutama hemmetin porkkana.

12

15139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgjiorgr

Liikaa vehnää, rasvaa jne muuta epäterveellistä. Ei ihme että suolisto lopulta päättää ettei jaksa enää toimia normaalisti. Tuollaisella ruokavaliolla suoliston kyky pilkkoa mm. raakoja vihanneksia saattaa heikentyä. Itse kärsin ärtyneestä suolesta liiallisen vehnän ja sokerin mässäämisen jälkeen, ja itsellä mm. tuo porkkana on kiellettyjen listalla tällä hetkellä. Suolistoni ei vain pysty sitä pilkkomaan.

Jos vatsaoireet jatkuu vielä pitkäänkin voi olla hyvin todennäköistä että kyseessä on ärtyneen suolen oireryhmä. Muussa tapauksessa kyseessä voi olla mikä tahansa hetkellistä mahakipua aiheuttava asia. En usko että sinänsä porkkana voi aiheuttaa mitään vakavia kipuja, ellei taustalla ole jotain muuta. Toki kroppa menee vellille jos vaihtaa ruokavaliota yhtäkkiä rasvaisesta ja epäterveellisestä ruuasta raakoihin vihanneksiin. Ei se suolisto kuitenkaan aivan heti totu uuteen ruokavalioonkaan. :P

• Safira-84

Kiitos vastauksesta :) Selvensi paljon asioita ja kuulostaa hyvin järkevältä selitykseltä.
      Miehelläni kramppasi vatsa vielä loppu päivän ja tänään vatsa on ainoastaan ollu arka voimakkaiden kouristuksien jälkeen.

• Bundy

Mulle porkkana HIENONA raasteena ei aiheuta ongelmia muutta jopa paksumpi raaste, saatika sitten pureksittu kokonainen aiheuttaa vatsakipuja.

• kova kipu

Minulla tulee myöskin raa'asta porkkanasta aivan hirveä mahakipu, muutaman tunnin viiveellä, Joku kertoi, että porkkanaa ei pitäisi syödä (siis raakana) jos on ongelmia paksusuolen kanssa.

• N

Voihan se johtua muustakin.

• Porkkanaaaa

Viiveellä vastaus. Itsellä raaka porkkana aiheuttaa ihan s..tanan hirveen polton vatsaan. Ja se kestää puolen vuorokautta! Onko siinä sitten joku aineosa, joka tämän polton aiheuttaa?? En tiiä, mutta ihan hirrrveetä polttoa on. Melkein yrjö lentää ja se on sitten päivä ja yö pilalla. Pitää vaan vältellä porkkanaa... ja kasvissyöjää ei musta tuu, kun näin rajuja oireita tulee. Ja tässä ei siis ole ensimmäinen kerta, kun vatsaa polttaa porkkanan takia.

• Anonyymi

Itsellä täysin samat tuntemukset. Viime yönä meni 7 Baby Carrotin jälkeen aivan pilalle ja vatsaa väänsi niin perkuleesti, ettei meinannut tulla mistään mitään. Päivitykseen meinasin lähteä kun oli niin kipeä. Sitten aamulla kauhea varpusparvi ja kivikova porkkana kasa suolesta ulos. HYHHYH! En syö enää ikinä porkkanoita. (lupaan)

Kaikki, jotka eivät ole kokeneet raakojen porkkanoiden tuskaa voivat olla onnellisia nykyisestä olotilastaan.

Tässä vielä hauska tarina kohtalon toverilta Amerikoista: https://www.yelp.com/topic/boston-frickin-carrots-dying-here

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä täysin samat tuntemukset. Viime yönä meni 7 Baby Carrotin jälkeen aivan pilalle ja vatsaa väänsi niin perkuleesti, ettei meinannut tulla mistään mitään. Päivitykseen meinasin lähteä kun oli niin kipeä. Sitten aamulla kauhea varpusparvi ja kivikova porkkana kasa suolesta ulos. HYHHYH! En syö enää ikinä porkkanoita. (lupaan)

Kaikki, jotka eivät ole kokeneet raakojen porkkanoiden tuskaa voivat olla onnellisia nykyisestä olotilastaan.

Tässä vielä hauska tarina kohtalon toverilta Amerikoista: https://www.yelp.com/topic/boston-frickin-carrots-dying-here

Mainittakoon vielä, että edellisellä viikolla söin joka päivä yhden normaalin pitkulaisen porkkanan, eikä ollut mitään ongelmia. -> Nyt noiden ''naposteluporkkanoiden'' jälkeen tuli tämä tuttu tunne, joka on tullut kerran aikaisemminkin. MIELETÖN vatsakipu. :*( Tsemiä kaikille ketkä on googlettamalla löytäneet itsensä tänne PORKKANA helvettiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mainittakoon vielä, että edellisellä viikolla söin joka päivä yhden normaalin pitkulaisen porkkanan, eikä ollut mitään ongelmia. -> Nyt noiden ''naposteluporkkanoiden'' jälkeen tuli tämä tuttu tunne, joka on tullut kerran aikaisemminkin. MIELETÖN vatsakipu. :*( Tsemiä kaikille ketkä on googlettamalla löytäneet itsensä tänne PORKKANA helvettiin!

Ps. Lämmin vesipullo mahalla auttoi hieman.

• Anonyymi

Kyllä pitäis käydä tutkituttamassa, voi olla ummetus juttu kun paljon syö näitä piirakoita sun muita
      Ja kun ummetusta on niin alkaa ripuloimaan sen mikä pärser ulos tulemaan.
      Sitten voi olla myös joku sairaus miksi näin kävi joten lääkäriin

• Anonyymi

Vaikka tää onkin vanha päivitys, niin pakko kommentoida. Täällä tuskissani kaksin kerroin kouristelen, kun tyhmä menin syömään pari raakaa porkkanaa 😫 Tää on välillä ollut mulla poissa, mut nyt näköjään tuli uudelleen.. Kouristuksia tulee ihan tasaseen minuutin välein.. Koskahan tää helpottais. Sastanasta on tämmönen, olkaa onnellisia jos pystytte syömään porkkanoita!

• Anonyymi

Olipa mielenkiintoista. Uskon todella, että jos syö paljon hiilihydraattista ruokaa, niin yht äkkiä raaka porkkana saa vatsan sekaisin. Minä syön porkkanaa päivittäin. Kesällä söin aina palasen sellaisenaan. Nyt olen raastanut. Porkkana-ja kaaliraastetta höystettynä erilaisilla höysteillä. Pitää vatsan kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe