"galitsin kartano"

kiinnostunut

Mikä kartano öli ns. kalitsin kartano Haminan alakaupugissa lähellä nykyisiä "armeijan talleja". Vanha päärakennus purattiin n. 60/70-luvun vaihteessa. Netistä en öle löytänyt mitään tietoa ko. kartanosta.

8

4576

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sw

se oli tosi paikka metiäinen yritti loppu aikoina polttaa pahuuden pesän

• haminan likka

H ei, itse asuin alakaupungissa, ja usein kävin serkkulikan luona ruotsinkylässä. Hieman pelotti mennä kalitsin ohi, silloin rakennuksessa oli vuokra-asuntoja ja meno oli hieman hurjanlaista. Mutta kuka siinä on asunut aikaisemmin? Oletko jo saanut tietoa?

• Lähihistoristi

Galitzi oli entinen kartano laajoine peltoaloineen. Esimerkiksi nykyisen Savonkadun paikalla oli laaja kaalipelto. Tuossä vaiheessa ( 1940-luvulla ) tila lienee jo ollut kaupungin omistuksessa. Päärakennus ja nk. läävä olivat kaupungin vuokraasuntoja. Minusta yhteisö ei ollut mitenkään pelottava, vaan ihan samanlainen kuin nykyisetkin kaupungin vuokrakerrostalot. Päin vastoin sosiaalinen ilmapiiri ja yleinen turvallisuus oli taatusti parempi kuin esim. joissakin ( tarkemmin määrittelemättömissä) kerrosrtaloissa vaikkapa Poitsilassa.
        P.S. Mainitut läävän polttoyritykset olivat sairaan ihmisen toimia, eikä teoilla ollut yhteyttä yhteisön ilmapiiriin silloisten lehtitietojen perusteella. Joskus 1960-70-luvuilla rakennukset purettiin. Merkittävää on huomata, että tällä hetkellä ei olisi ajatustakaan purkaa rakennusta. Galitzi ja Pampyölin kasarmit olisivat nykylakien mukaan taatusti suojelukohteita osana Haminan historiaa.

• Oli vielä asuntoja 1975 jälkeenkin.

• Helenahonkanen

Olen syntynyt Kalitsissa 1958 , asuttiin 5 hengen perhe yhdessä huoneessa. En itse paljon muista siitä, muutettiin sieltä - 61 ? Asun nyt ruotsissa , mutta kävin kalitsissa- 72, ja silloin siellä vielä oli asukkaita . On kuvia, mutta en löydä niitä mistään ......

• Anonyymi
        Helenahonkanen kirjoitti:

Olen syntynyt Kalitsissa 1958 , asuttiin 5 hengen perhe yhdessä huoneessa. En itse paljon muista siitä, muutettiin sieltä - 61 ? Asun nyt ruotsissa , mutta kävin kalitsissa- 72, ja silloin siellä vielä oli asukkaita . On kuvia, mutta en löydä niitä mistään ......

olen itsekin syntynyt kalitsissä 1947 etu nimi seppo

• Anonyymi
        Lähihistoristi kirjoitti:

Galitzi oli entinen kartano laajoine peltoaloineen. Esimerkiksi nykyisen Savonkadun paikalla oli laaja kaalipelto. Tuossä vaiheessa ( 1940-luvulla ) tila lienee jo ollut kaupungin omistuksessa. Päärakennus ja nk. läävä olivat kaupungin vuokraasuntoja. Minusta yhteisö ei ollut mitenkään pelottava, vaan ihan samanlainen kuin nykyisetkin kaupungin vuokrakerrostalot. Päin vastoin sosiaalinen ilmapiiri ja yleinen turvallisuus oli taatusti parempi kuin esim. joissakin ( tarkemmin määrittelemättömissä) kerrosrtaloissa vaikkapa Poitsilassa.
        P.S. Mainitut läävän polttoyritykset olivat sairaan ihmisen toimia, eikä teoilla ollut yhteyttä yhteisön ilmapiiriin silloisten lehtitietojen perusteella. Joskus 1960-70-luvuilla rakennukset purettiin. Merkittävää on huomata, että tällä hetkellä ei olisi ajatustakaan purkaa rakennusta. Galitzi ja Pampyölin kasarmit olisivat nykylakien mukaan taatusti suojelukohteita osana Haminan historiaa.

onko valokuvia

• Ruottinkyläst

Osa galitzin porukasta pitää majaa vuorotellen Vanhan raudan tai Jyskin p-paikalla. Olisi nyt pitänyt galitzi säilyttää. Tulee kylmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2205
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      823
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      790
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      726
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      517
      716
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      615
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      580
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe