"galitsin kartano"

kiinnostunut

Mikä kartano öli ns. kalitsin kartano Haminan alakaupugissa lähellä nykyisiä "armeijan talleja". Vanha päärakennus purattiin n. 60/70-luvun vaihteessa. Netistä en öle löytänyt mitään tietoa ko. kartanosta.

8

4142

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sw

se oli tosi paikka metiäinen yritti loppu aikoina polttaa pahuuden pesän

• haminan likka

H ei, itse asuin alakaupungissa, ja usein kävin serkkulikan luona ruotsinkylässä. Hieman pelotti mennä kalitsin ohi, silloin rakennuksessa oli vuokra-asuntoja ja meno oli hieman hurjanlaista. Mutta kuka siinä on asunut aikaisemmin? Oletko jo saanut tietoa?

• Lähihistoristi

Galitzi oli entinen kartano laajoine peltoaloineen. Esimerkiksi nykyisen Savonkadun paikalla oli laaja kaalipelto. Tuossä vaiheessa ( 1940-luvulla ) tila lienee jo ollut kaupungin omistuksessa. Päärakennus ja nk. läävä olivat kaupungin vuokraasuntoja. Minusta yhteisö ei ollut mitenkään pelottava, vaan ihan samanlainen kuin nykyisetkin kaupungin vuokrakerrostalot. Päin vastoin sosiaalinen ilmapiiri ja yleinen turvallisuus oli taatusti parempi kuin esim. joissakin ( tarkemmin määrittelemättömissä) kerrosrtaloissa vaikkapa Poitsilassa.
        P.S. Mainitut läävän polttoyritykset olivat sairaan ihmisen toimia, eikä teoilla ollut yhteyttä yhteisön ilmapiiriin silloisten lehtitietojen perusteella. Joskus 1960-70-luvuilla rakennukset purettiin. Merkittävää on huomata, että tällä hetkellä ei olisi ajatustakaan purkaa rakennusta. Galitzi ja Pampyölin kasarmit olisivat nykylakien mukaan taatusti suojelukohteita osana Haminan historiaa.

• Oli vielä asuntoja 1975 jälkeenkin.

• Helenahonkanen

Olen syntynyt Kalitsissa 1958 , asuttiin 5 hengen perhe yhdessä huoneessa. En itse paljon muista siitä, muutettiin sieltä - 61 ? Asun nyt ruotsissa , mutta kävin kalitsissa- 72, ja silloin siellä vielä oli asukkaita . On kuvia, mutta en löydä niitä mistään ......

• Anonyymi
        Helenahonkanen kirjoitti:

Olen syntynyt Kalitsissa 1958 , asuttiin 5 hengen perhe yhdessä huoneessa. En itse paljon muista siitä, muutettiin sieltä - 61 ? Asun nyt ruotsissa , mutta kävin kalitsissa- 72, ja silloin siellä vielä oli asukkaita . On kuvia, mutta en löydä niitä mistään ......

olen itsekin syntynyt kalitsissä 1947 etu nimi seppo

• Anonyymi
        Lähihistoristi kirjoitti:

Galitzi oli entinen kartano laajoine peltoaloineen. Esimerkiksi nykyisen Savonkadun paikalla oli laaja kaalipelto. Tuossä vaiheessa ( 1940-luvulla ) tila lienee jo ollut kaupungin omistuksessa. Päärakennus ja nk. läävä olivat kaupungin vuokraasuntoja. Minusta yhteisö ei ollut mitenkään pelottava, vaan ihan samanlainen kuin nykyisetkin kaupungin vuokrakerrostalot. Päin vastoin sosiaalinen ilmapiiri ja yleinen turvallisuus oli taatusti parempi kuin esim. joissakin ( tarkemmin määrittelemättömissä) kerrosrtaloissa vaikkapa Poitsilassa.
        P.S. Mainitut läävän polttoyritykset olivat sairaan ihmisen toimia, eikä teoilla ollut yhteyttä yhteisön ilmapiiriin silloisten lehtitietojen perusteella. Joskus 1960-70-luvuilla rakennukset purettiin. Merkittävää on huomata, että tällä hetkellä ei olisi ajatustakaan purkaa rakennusta. Galitzi ja Pampyölin kasarmit olisivat nykylakien mukaan taatusti suojelukohteita osana Haminan historiaa.

onko valokuvia

• Ruottinkyläst

Osa galitzin porukasta pitää majaa vuorotellen Vanhan raudan tai Jyskin p-paikalla. Olisi nyt pitänyt galitzi säilyttää. Tulee kylmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      32
      2891
    2. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      173
      2275
    3. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      62
      2244
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1978
    5. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1336
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1323
    7. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      13
      1308
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10