Ammattipätevyys C-kortti ketkä tarviaaa????

epäselvä....

Hieman epäselvää ketkä tarviaa ammattipätevyyden C kortille esim jos ajat lehtiä ni tarviaako tai jos on oma elintarviketukku ni pitääkö olla ammattipätevyys suoritettu?
vai miten menee pätevyyden kanssa? hieman epäselvää? vai tarviaako pätevyyden kaikki ketkä ajaa kuorma-autolla tieliikenteessä?
lämmin kiitos.

22

7073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitimanni

      Voisi sanoa asian näin yksinkertaisesti:

      Jos ajat työksesi kuorma-autoa tarvitset pätevyyden (esim ajat työksesi leipomon pulla-autoa, tai kuljetusliikkeen rekkaa)


      Jos ajat töissäsi kuorma-auto et tarvitse pätevyyttä (olet töissä esim sähkö/putkiasentajan/siivoojana ja liikut työmaille kuorma-autolla)

      Se onko autossa liikennelupa tai ei, ei vaikuta asiaan mitään

    • omaa roinaaaa

      firmasi omia tavaroita saat viedä ja hakea ilman pätevyyttä.

      • 87k

        Siis firman omia tavaroita saa kuljettaa ilman LIIKENNELUPAA

        Mutta ei ilman AMMATTIPÄTEVYYTTÄ


      • että näin
        87k kirjoitti:

        Siis firman omia tavaroita saa kuljettaa ilman LIIKENNELUPAA

        Mutta ei ilman AMMATTIPÄTEVYYTTÄ

        siis firman omia tavaroita työmaalle esim rakennusmies saa kuljettaa ilman ammattipätevyyttä.


      • trafin sivuilta
        että näin kirjoitti:

        siis firman omia tavaroita työmaalle esim rakennusmies saa kuljettaa ilman ammattipätevyyttä.

        Tuo määrite nimenomaan ei riitä. Rakennusmiehen pitää itse käyttää työssään kuljettamiaan tavaroita. Jos vain jättää muille oman firman tavaraa ja poistuu paikalta, niin tarvitsee pätevyyden.
        Tulkinta on tiukempaa, kuin moni uskookaan.


    • trafin siuvlta

      Tuleeko putki- tai sähköasentajilla tai vastaavilla olla ammattipätevyys, kun he vievät työvälineensä ja tarvikkeet työmaalle kuorma-autolla?


      Ei tarvitse, kun henkilö kuljettaa materiaalia ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Tällöin kyydissä voi kulkea myös muita samalla työmaalla kulkevia.

    • ....................

      Yksityiskäytössä olevan kuorma-auton kuljettamiseen ei tarvita ammattipätevyyttä.Eli kaikki ajo jossa tarvitaan liikennelupa niin kuljettajalta vaaditaan ammattipätevyys.Omaa tavaraa saa kuljettaa ilman ammattipätevyyttä koska kyseinen ajo ei ole korvaustavastaan suoritettua.Myöskään maatalouden omassa ajossa oleva auto ei ole ammattimaisessa liikenteessä.Tämän tiedon saa jos kysyy skallista.

      • ---------------

        Liikennelupa pelkästään ei sitä ratkaise, vaan onko se ajo ammattimaista- ja/tai
        kaupallista ajoa.
        Esim. viljelijä joka vie omaa viljaa rehutehtaalle, ei tarvitse liikennelupaa, mutta tavitsee ammattipätevyyden, koska se on kaupallista ajoa.
        Mutta jos hän ajaa pelkästään sitä viljaa pellolta kuivuriinsa, silloin hän ei tarvitse sitä.
        Ja ne sähkö- ja putkimiehet jotka ovat firmoissa töissä, tarvitsevat ammattipätevyyden, jos ajavat kuorma-autoa.
        Ja yllätys tulee vielä monelle liikennetraktorin kuljettajillekin


    • Sprintterikuski 10

      Itselläni on yksityiskäyttöinen kevyt kuorkki, olen 2 pvä koulutusta jo käynyt. Tiedustelin kouluttajalta miten koskee omaa autoani ? Karkeasti sanottuna, jos käyn sillä kaupassa ja syön ruuat itse, en tarvitse, mutta jos perhe niitä syö, niin tarvitsen ! Sama jos kuljetan sillä lapiota ja kaivan sillä itse, en tarvitse, mutta jos lainaan sitä kaverille, niin tarvitsen !

      • gtgtrrt grhrh

        Sun logiikalla jos kuljetat itseäsi henkilöautolla, et tarviset taksilupaa, mutta jos kuljetat muita, tarvitset taksiluvan, eikö vain?

        Karkeasti sanottuna

        Ajat kuorma-autoa töissä = et tarvitse lupaa

        Ajat kuorma-autoa työksesi = tarvitset luvan

        Ja edelleen sen C-kortin saa 12 teorialla ja 20 ajolla aivan kuten ennenkin


    • Sprintterikuski 10

      Totta, jos rahastat kuljetuksesta luvan tarvitset !! Miksi sotket henkilö-autot tähän ? Eivät vaadi ammattipätevyyttä. Tuleva laki EI erittele yksityiskäyttöä ja ammattikäyttöä ! Aivan sama ajatko työssä vai työksesi, KULJETUKSEN SISÄLTÖ RATKAISEE !! Eli jos omistat yksityiskäyttöisen ka:n, ET SAA AUTTAA esim. kaveria sen muutossa kuljettamalla korvauksetta hänen huonekalujaan ILMAN AMMATTIPÄTEVYYTTÄ !! Tämä laki takaa sen, että kuljetusalalle ei tule enään nuoria kuljettajia, saattaa tosin nostaa vanhempien, alalla toimivien kuljettajien palkkoja huomattavasti tulevaisuudessa ! Kurssikeskuksissa tosin koulutetaan alalle uusia kuljettajia, mutta naamojen väri muuttuu !! Itsellä yli 2 milj. km takana, tosin olen siirtymässä pois alalta. ABECEDE on korttiluokkani.

      • pakkkipäälleykköstie

        Kyllä on silkkaa lainsäätäjän suojelemaa rahastusta tuo ammattipätevyystodistus..
        Olin taannoin päivän istumassa ja kuuntelemassa, kun entinen rekkakuski/linja-autokuski höpötti ennakoivasta ajamisesta 7 tuntia. Päivä oli väkisin venytetty (kuten kaikki muutkin). Kertoili hauskoja juttuja kahdella pyörällä ajamisesta Norjan vuoristoteillä, sekä ykköstiellä linja-autoilustaan.
        Aivan täyttä skeidaa koko päivä. Liikennöitsijä maksoi tästä päivästä jotain 120 euroa ja mun piti istua siellä omaan laskuuni.
        Vielä neljä tällaista turhaa 7 tunnin päivää odotettavissa. Se on vielä surkuhupaisaa, että voin käydä kuuntelmassa vaikka saman luennon neljästi ja trafi on tyytyväinen ja viiden vuoden "ammattipätevyyskortti" tulee.


      • pakkipäälleykköstie
        pakkkipäälleykköstie kirjoitti:

        Kyllä on silkkaa lainsäätäjän suojelemaa rahastusta tuo ammattipätevyystodistus..
        Olin taannoin päivän istumassa ja kuuntelemassa, kun entinen rekkakuski/linja-autokuski höpötti ennakoivasta ajamisesta 7 tuntia. Päivä oli väkisin venytetty (kuten kaikki muutkin). Kertoili hauskoja juttuja kahdella pyörällä ajamisesta Norjan vuoristoteillä, sekä ykköstiellä linja-autoilustaan.
        Aivan täyttä skeidaa koko päivä. Liikennöitsijä maksoi tästä päivästä jotain 120 euroa ja mun piti istua siellä omaan laskuuni.
        Vielä neljä tällaista turhaa 7 tunnin päivää odotettavissa. Se on vielä surkuhupaisaa, että voin käydä kuuntelmassa vaikka saman luennon neljästi ja trafi on tyytyväinen ja viiden vuoden "ammattipätevyyskortti" tulee.

        jäi vielä sanomatta, että meitä oli 30 oppilasta x 120 eur =3.600 eur. Aika hyvä tili. Kannattaisko mennä kouluttajakurssille, 750 eur ja suorittaa lisenssi???
        Vetäkää paremmaksi ja kaikki lainsäätäjän siunaiksella tehtyä "rehellistä rahastusta".
        (kouluttaja varmaan tunnistaa itsensä tästä nimimerkistä, no ei tarvinnut nukkua)


      • Margit / TPLs
        pakkkipäälleykköstie kirjoitti:

        Kyllä on silkkaa lainsäätäjän suojelemaa rahastusta tuo ammattipätevyystodistus..
        Olin taannoin päivän istumassa ja kuuntelemassa, kun entinen rekkakuski/linja-autokuski höpötti ennakoivasta ajamisesta 7 tuntia. Päivä oli väkisin venytetty (kuten kaikki muutkin). Kertoili hauskoja juttuja kahdella pyörällä ajamisesta Norjan vuoristoteillä, sekä ykköstiellä linja-autoilustaan.
        Aivan täyttä skeidaa koko päivä. Liikennöitsijä maksoi tästä päivästä jotain 120 euroa ja mun piti istua siellä omaan laskuuni.
        Vielä neljä tällaista turhaa 7 tunnin päivää odotettavissa. Se on vielä surkuhupaisaa, että voin käydä kuuntelmassa vaikka saman luennon neljästi ja trafi on tyytyväinen ja viiden vuoden "ammattipätevyyskortti" tulee.

        Jaa, meillä isäntä maksoi koulutukset firman tiloissa, maksoi kuskia kohden 100€ lisäksi vielä saatii palkka tuolta ajalta (lain mukaan nääs) tosin kurssien jälkeen on vuoden "karenssi" jos sinä aikana itse otat lopputilin, joudut maksamaan kurssien hinnan takaisin.

        Tosin meidän kouluttaja käytti ajasta 1/3 osan kertoakseen Espanjalaisesta vaimostaan 1/3 osan taukoihin ja 1/3 osan opetukseen, tosin Trafin tarkastaja kävi ekalla koulutuspäivällä katsomassa että kaikki on ok, myöhemmin ei enää näkynyt

        Ja et saa mitään ammattipätevyyskorttia, saat vaan erityisehdon ajokortin taakse


      • ödödfmönfnfnjkkk
        Margit / TPLs kirjoitti:

        Jaa, meillä isäntä maksoi koulutukset firman tiloissa, maksoi kuskia kohden 100€ lisäksi vielä saatii palkka tuolta ajalta (lain mukaan nääs) tosin kurssien jälkeen on vuoden "karenssi" jos sinä aikana itse otat lopputilin, joudut maksamaan kurssien hinnan takaisin.

        Tosin meidän kouluttaja käytti ajasta 1/3 osan kertoakseen Espanjalaisesta vaimostaan 1/3 osan taukoihin ja 1/3 osan opetukseen, tosin Trafin tarkastaja kävi ekalla koulutuspäivällä katsomassa että kaikki on ok, myöhemmin ei enää näkynyt

        Ja et saa mitään ammattipätevyyskorttia, saat vaan erityisehdon ajokortin taakse

        erityiehto tulee korttiin jos kortin uusit muuten tulee erillinen todistus ammattipätevyydestä.

        ja koulutuspäivät ovat todellakin työaikaa ja palkallista sellaista.


      • RalfGoDuuni
        ödödfmönfnfnjkkk kirjoitti:

        erityiehto tulee korttiin jos kortin uusit muuten tulee erillinen todistus ammattipätevyydestä.

        ja koulutuspäivät ovat todellakin työaikaa ja palkallista sellaista.

        Out töks töks taas tiedän 7 vuotta vanha mielipide. Suomi on ainoa maa jossa ammattipätevyyden saa ajokorttiin. Muissa maissa on erillinen ammattipätevyyskortti ja näin on mahdollista myös Suomessa. En tunne yhtään suomalaista kuskia jolla ei olisi erillistä ammattipätevyyskorttia. Kyllä lomsaan mahtuu aina yksi muoviläpyskä lisää. Pitää myös muistaa,että suurin osa kuljettajista on sitä ikäpolvea jolla kortti on voimassa 70 vuoteen asti. Siksi ei ole mitään järkeä varttuneemman
        kuskin lähteä 5 vuoden välein uusimaan koko ajokorttia.Ottamaan valokuvia jne. Erillinen kortti on helppo uusia ja uusia valokuviakaan ei tarvita jos itselle kelpaa se vanha yrmy-ilme edellisessä kortissa.Hauskintahan tässä on se ettei poliisit tuolla tienpäällä ole juurikaan kiinnostuneita koko kortista.Minulta ei ole kertaakaan kysytty vaikka viihdyn vähän turhankin hyvin tuolla tienpäällä.


    • Tussu

      Kikkelj

      • RalfGoDuuni

        Kun tällaisia mielipiteitä on niin en yhtään ihmettele,miksi kuljettajien työnarvostus on sillä tasolla millä se on. Joillakin se on näköjään Kikkelj tasolla, Kaikkien kuskien puolesta myötähäpeä on suuri.


      • ÄläRuokiTrollia
        RalfGoDuuni kirjoitti:

        Kun tällaisia mielipiteitä on niin en yhtään ihmettele,miksi kuljettajien työnarvostus on sillä tasolla millä se on. Joillakin se on näköjään Kikkelj tasolla, Kaikkien kuskien puolesta myötähäpeä on suuri.

        Tällaiset tosihauskat kikkeli-kommentit kannattaa jättää kommentoimatta. Nettihäirikköjä ja huomionhakijoita on tällä palstalla jostain syystä muita palstoja enemmän ja ainoa keino vähentää niitä on olla huomioimatta niitä lainkaan. Trollia ei pidä ruokkia!


    • Sikli

      Se on pikkuraha verrattuna filosofi saarisen viiden tunnin luentoon pipsasta ja pojistaan

    • Monikin

      Ketjun aloittajan kielitaitoon puututtava, nimittäin "tarviaa"-sanaa ei ole suomenkielessä käytössä, oltava "tarvitsee" eli nyt on jokin opetuksessa mennyt ken ties hieman pieleen, kun toistamiseen käytetty ko sanaa.
      C-korttiin liittyy myös se minkä painoinen jokin ajoneuvo on, eli yli 3500kg oltava tällainen C-kortti. Esim. Hummer-auton kuljettamiseen oltava C-kortti vähintään. Itse työtehtävä ei tätä korttiluokkaa sanele. Tosin c-kortin oikeudet ulottuu siinä määrin linja-autoonkin.

      Eli C-kortilla saa ajaa linja-autoakin, mutta ei matkustajia kyydissä, ainoastaan kouluttaja.
      Tarvitsijoita on moniakin, tosin perus ab-kortillakin pärjää pitkälle.

    • JewjenLuttinen

      Ammattipätevyyskortti tarvitaan aina kun ajaa työkseen kuorma-autoa. On ihan sama oletko kuljetusyrityksessä töissä tai kunnalla tai vaikka seurakuntayhtymällä. Aina kun toimit kuljettajana niin ammattipätevyyskortti tarvitaan. Jos olet torikauppias ja kuljetat omia tavaroita torille tai sitten kuljetat omaa hevosta ratsastuskilpailuun niin ei tarvita ammattipätevyyttä. Heti kun kuljetat muidenkin hevosia niin ammattipätevyys vaaditaan. Laki on laki,mutta kuka sitä käytännössä valvoo, niin ei kukaan. Kukaan ei ota siitä selvää onko kyydissä oma vai naapurin hevonen. Ja siitä linja-autolla ajosta. Ennen sai kuorma-autokortilla ajaa tyhjää linja-autoa,mutta ei enää. Eli periaatteessa bussivarikkojen autonpesijöidenkin pitäisi olla bcde kortin omaavia henkilöitä jos ajelevat siellä varikon pihalla. Sitten jos rekisteröit vanhan bussin erikoisajoneuvoksi ja rakennat siitä matkailuauton niin saat ajaa bce kortilla. Tämäkin on sellainen laki jota kukaan viranomainen ei oikeasti valvo ja siinä ei ole järkeä,mutta nämä eu-säädökset näin sanovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe