Sain päätöksen potilasvakuutuskeskukselta

vai niin

Fysioterapeutti antoi minulle olkakipuun kaularangan kiertomanipulaatiohoitoa, josta ei minua etukäteen mitenkään varoittanut, informoinut tai kysynyt lupaa. Se oli sekunti, kun pääni oli lyöty ensin yhdelle ja sitten toiselle puolelle yli sen normaalin kiertoliikkeen.
Ft. teki näin useita kertoja.

Nyt olen tämän hoidon jälkiseurauksena kärsinyt vuoden kurkusta niskaan ulottuvasta kivusta, joka heijastuu korviin, silmiin ja päähän.
Olkapääkipu parani jo talvella itsestään, kun sain levätä.

Potilasvakuutusyhdistys päätti, että kaularangan oireilua ei ole voitu välttää eikä korvauksia makseta.

Mitään ei tutkittu ennen rotaatiohoidon aloittamista, vaikka joku virallinen taho näin esittää, että PITÄISI tutkia. Jälkeenpäin otetussa röntgenkuvassa on lääkäri todennut erittäin voimakasta degeneroitumista. Magneettikuvatutkimukset ovat kesken.

Menin siis lääkäriin siksi, että minulla oli olkapääkipua. En ole valittanut niska- enkä hartiavaivoista. Lääkäri sutaisi tällaisen niskahartia-rentoutuskehotuksenkin ft:lle, joka toteutti sen näillä shokkihoidoilla.
Lääkäri oli merkannut kylmä- ja lämpöhoidot lähetteeseensä. Olisiko tämä ollut lähempänä tarkoitusta, kuin niskanväännöt...
Tällä ft:lla ei ollut listallaan kylmä- eikä lämpöhoitoja vaan näitä silmänkääntötemppuja.

Tarkoittaako tämä sitä, että lääkäreiden täytyisi erikseen mainita jokaisessa ft-lähetteessään, että kaularangan rotaatiohoidot ovat kiellettyjä...

14

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Kuriositeettina mainittakoon, että pää kääntyy enää 30 astetta toiseen suuntaan, kun se ennen iskuja vielä kääntyi normaalisti.

      Päättävä taho oli siis potilasvahinkokeskus.

    • juuuuuuujoooo

      Olen ajatellut, että kuka himputti takaa ettei lääkärikin rupea niksauttelemaan ja vääntelemään potilaan niskoja kun potilas kuvitteleen lääkärin vain "hellästi" tutkivan?

      Varmuuden vuoksi minä en aio lääkärissä käydä vaan kaikkea lihaskipua lähestytään omalla jumpalla, jolloin ylikiertoja ei tapahdu yhdenkään nikaman tai nivelen kohdalla. Olen myös siinä käsityksessä ettei lääkäriltä juurikaan saa apua mihinkään kipuun. Buranat voi hakea apteekista ilman lääkärissä käyntiä.

      Laissa kuulemma on sellainen kohta, että potilaan hakeutuessa hoitoon .... hän antaa suostumuksensa lääkärin antamaan hoitoon. Yksityishammaslääkäri kertoi tämän minulle, kun ensimmäisellä käynnillä hammaslääkäri olisi pikaisella suuhun vilkaisun perusteella repinyt viisaudenhampaani pois ilman mitään keskustelua tai suostumusta.

      Vastaanottovirkailijan mukaan oli reilu lääkäri kun otti vain käynti- ja tutkimusmaksun. Silloin olin nuori ja kokematon ja maksoin laskun kiltisti - nyt viisaanpana maksaisin tuollaisesta puoskarointikäynnistä vain pelkästään käyntimaksun.

      Tämän jälkeen en taatusti varaa aikaa ulkomaalaiselle lääkärille - kulttuurierot ovat liian jyrkät, vaikka hoito pitäisi olla laadultaan ihan sama kuin suomalaisen tutkinnon suorittaneella.

      • ht90,0¨påpåt

        Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta minulle on muodostunut sellainen negatiivinen mutu-tuntemus, että potilasvahinkokeskus toteaa hoitovirheen ainoastaan silloin kun hoidon antanut taho itse sen lausunnossaan myöntää.

        Jos potilaalla on mikä tahansa normaalin ikääntymisen aiheuttama kuluma tai synnynnäinen vika, niin kaikki / kivut / murtumat / repeytymät voidaan katsoa siitä aiheutuvaksi, vaikka potilas itse tietäisi uusien oireiden alkaneen juuri hoidon vaikutuksesta.

        En ole koskaan tarvinnut fysioterapeutia ja olen hieman yllättynyt, että fysiotrapeutti antaa kaularangan kiertomanipulaatiohoitoa. Eikö tuo hoitomenetelmä kuuluisi paremminkin naprapaatin tai kiropraktikkon ammattitaidon piiriin?


      • ap.
        ht90,0¨påpåt kirjoitti:

        Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta minulle on muodostunut sellainen negatiivinen mutu-tuntemus, että potilasvahinkokeskus toteaa hoitovirheen ainoastaan silloin kun hoidon antanut taho itse sen lausunnossaan myöntää.

        Jos potilaalla on mikä tahansa normaalin ikääntymisen aiheuttama kuluma tai synnynnäinen vika, niin kaikki / kivut / murtumat / repeytymät voidaan katsoa siitä aiheutuvaksi, vaikka potilas itse tietäisi uusien oireiden alkaneen juuri hoidon vaikutuksesta.

        En ole koskaan tarvinnut fysioterapeutia ja olen hieman yllättynyt, että fysiotrapeutti antaa kaularangan kiertomanipulaatiohoitoa. Eikö tuo hoitomenetelmä kuuluisi paremminkin naprapaatin tai kiropraktikkon ammattitaidon piiriin?

        Jokainen tapaamani lääkäri, erikoislääkäri ja fysioterapeutti on ollut erittäin hämmästynyt siitä, että tämä yksi fysioterapeutti on omin päin, ilman mitään kuvia, lähtenyt niskoja vääntelemään. Myöskin minulle on kerrottu, että hänellä ei ole oikeuksia tehdä kyseistä kaularangan rotaatiomanipulaatiota, koska hän ei ole OMT-terapeutti. He eivät tällaista alkaisi tekemään ilman tarkkoja etukäteistutkimuksia.


      • ap.

        Olen melko varma, että kuolen, jos joku vielä yhden kerran antaa minulle tuota rotaatiomanipulaatiohoitoa...
        Keväällä menin järkyttävien päänsärkyjen takia OMT-fysioterapeutille ja hän sai päänsäryt vähenemään, mutta kaikki muu oireilu jatkuu ja lisääntyy eli koko vasen puoli on alkanut oireilemaan, myös käsi, jalka ja selkä.
        Myöskin jouduin lopettamaan buranan syömisen kokonaan. Lääkäri määräsi 600mg 100 kpl ja kun purkki oli syöty (eikä mitään suojalääkitystäkään ollut), vatsakivut alkoivat.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Olen melko varma, että kuolen, jos joku vielä yhden kerran antaa minulle tuota rotaatiomanipulaatiohoitoa...
        Keväällä menin järkyttävien päänsärkyjen takia OMT-fysioterapeutille ja hän sai päänsäryt vähenemään, mutta kaikki muu oireilu jatkuu ja lisääntyy eli koko vasen puoli on alkanut oireilemaan, myös käsi, jalka ja selkä.
        Myöskin jouduin lopettamaan buranan syömisen kokonaan. Lääkäri määräsi 600mg 100 kpl ja kun purkki oli syöty (eikä mitään suojalääkitystäkään ollut), vatsakivut alkoivat.

        Lisäksi olin erittäin epäluuloinen, että tekeekö tämä OMT-fysioterapeuttikin jonkun äkkinäisen liikkeen, kun minä makaan selälläni hyväuskoisena hoitopöydällä, mutta ei tehnyt. Kuolema olisi ollut varma asia.


      • et ole ainoa...
        ap. kirjoitti:

        Lisäksi olin erittäin epäluuloinen, että tekeekö tämä OMT-fysioterapeuttikin jonkun äkkinäisen liikkeen, kun minä makaan selälläni hyväuskoisena hoitopöydällä, mutta ei tehnyt. Kuolema olisi ollut varma asia.

        Eräs ylen niskanvääntäjät ohjelma löytyy käsikirjoitusmuodossa: http://www.yle.fi/mot/mv060313/kasikirjoitus.htm Tuossakin ohjelmassa toistetaan, että hoidon riskit ovat liian suuret suhteessa mahdolliseen hyötyyn.

        Onkohan noita potilasvahinkokorvauksia maksettu lähinnä niille potilaille, jotka ovat halvaantuneet?

        Potilaan pitäisi varmaan ihan alussa lätkäistä hoitoa antavalle henkilölle lista, mitä hoitoa ei saa antaa. Mitähän siihen kiellettyjen hoitojen listaan pitäisi laittaa - listan alkuun ehdottomasti tuo kaularangan manipulaatiohoito.


    • eeverttipertti

      VÄÄRÄ PALSTA!

      Menkää jonnekin hoitovirhefoorumille/sairaspalstalle vinkumaan. Poistopyyntö tehty.

      • Onhan asennetta

        Toivottavasti et ole missään tekemisissä sairaanhoidon kanssa. Hoitovirheiden tunteminen ja virheiden toistamisen välttäminen on yksi keino parempaan terveydenhoitoon. Kaikkien terveydenhoitoalan ammattilaisten pitäisi osata suhtautua hieman ammattimaisemmin.

        Noudata omaa neuvoasi ja etsi parempi palsta omille vinkumisille.


    • Höplästä vedetty

      Olen pahoillani, että sulle on käynyt näin.
      Omakohtainen kokemus korvauksen saamiseen, on yhtä tyly, kun sinullakin.
      Kerronpa nyt oman kohtalon:
      Menin sairaalaan sairaalaan Supmantibulaari (leuanalussylkirauhanen) poistoon, koska lääkärit epäilivät syöpää.
      Kyseessä olikin sylkirauhaskivi, joten syöpää ei ollut.Hyvä niin.
      Kun sitten heräsin leikkauksesta, niin minulta oli leikattu pään kääntäjälihas kaulalta poikki ja samalla meni muutama suuri hermokin, joten kärsin nyt mielettömästä hermosärystä.
      10v, aiemmin, olin käynyt samassa sairaalassa tutkittavana, kun niska ja koko kaularanka oli kivulias ja jäykkä. Silloin siellä kuvattiin ja todettiin kulumaa madaltumaa ja juuritupenahtautumaa ja tehtiin selväksi, että ei leikata, koska koko kaularanka on pahasti rappeutunut ja mutkalla.
      Jostain lääketieteellisestä kirjallisuudesta luin, jos kaularanka on ollut pitkään vinossa, mutkalla, niin sitä ei saa missäännimessä mennä leikkaamaan.
      Uskoin, että potilasvakutusyhdistys olisi puoltanut tekeemääni vahinkoilmoitusta, mutta sainkin pitkän nenän.
      Kyllä se on niin, että. LÄÄKÄRIT TEKEE MITÄ TYKKÄÄ; mutta minä teen mitä osaan, tai oikeastaan nykyisin, mitä kykenen

      • ap.

        Teitkö oikaisupyynnön, ratkaisusuosituspyynnön tai veitkö jutun käräjille?


      • Höplästä ved
        ap. kirjoitti:

        Teitkö oikaisupyynnön, ratkaisusuosituspyynnön tai veitkö jutun käräjille?

        Hyvä kysymys.
        Ensinnäkin olin niin järkyttynyt tapahtuneesta, että en kyennyt tekemään muuta, kun mennä tuomarin pakeille, joka tutki ja tarkasti tilanteen.
        Hänen käsityksen mukaan, ei asiaa kannata viedä oikeuteen, koska olin jäänyt eläkkeelle joitain vuosia aiemmin ja että korvaus on todennäköisesti suhteellisen pieni, kun korvattavaksi tulisi vain väkivaltaisesta toimenpiteestä sekä ulkonäköön perustuva korvaus ja lääkkeet, joita kuitenkin menee suhteellisen vähän.
        Poikamiehelle tämä ulkonäkö on tietysti melko tärkeä, mikä tietysti olisi painanut oikeudessa.
        Tämäntyyppiset tapauksen, on senverran monimutkasia, että oikeudenkäynti olisi saattanut kestää vuosia.
        Kaikki harrastukset on jäänyt ja ystävät kaihkonneet.
        Helppoa tämä ei ole, mutta eteenpäin porskutellaan.


    • N

      Eipä se burana pitemmän päälle hyväksi.

      • Höplästä vedet.

        Höplästävedetty vastaa N:lle:
        Buranasta tuskin mulle ole apua, sillä lääkearsenaaliini kuuluu:
        Tramali ja Tradolan, eikä kipu hellitä kuin hieman.
        Jos ihminen on käynyt kovan kohtalon, niin ei kannata tulla tänne pilkkaamaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe