Sappikivet

Niinuska

Kuinkahan monella täällä on vaivana sappikivet? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia tästä sairaudesta. Onko leikattu ja miten leikkaus meni jne.

10

19471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      On aika yleinen vaiva ylipainoisilla, mutta sitä esiintyy aivan monella muullakin kehotyypillä...johtuu pitkälti elintavoista ja siitä mitä syö.

      Itselläni ei kysesitä vaivaa ole, vaikka sitäkin kerran epäiltiin ja se varmennettiin ultraäänessä, että onko näin...onneksi sitä ei ollut. Sappivaivahan voi alkaa oireilla aika monella tavalla, mutta yleisimpiä oireita lienee kipuilu enemmän toisen kyljen kohdalla ja tavallaan pallea läpi tuntuva kipuilu ja pistely, joka voi tuntua myös selkäpuolella. Voi oksettaa ja uloste muuttuu monasti harmaaksi väriltään. Nuo varmaan monelle yleisimmät oireet?

      Eräältä tuttavaltani ne leikattiin pois. Siinähän käytetään nykyään tähystysleikkausmenetlmää, eikä avokirurgiaa tarvita. Tulehdusriski pienenee voimakkaasti ja kuntoutuminen on nopeaa. Toimenpide ei kestä kai 2- 2 .15 min kauempaa jos noinkaan pitkään. Nykyisin ja varmoissa käsissä tähystysleikkausmenetlmä lienee myös turvallinen ja sairasloma-ajatkin on lyhyempiä, koska toipuu paremmin nykyään. Eli kyllä varmaankin sellaiseen operaatioon kannattaa mennä jos oireet sitä vaatii.
      varmaan kannattaa jutella hoitavan lääkärin tai alan spesialistin kanssa ja miettiä parhaat vaihtoehdot rauhassa. Kyllä varmasti kyseinen leikkaus on ihan turvallinenkin kun se on oikeissa käsissä ja jos ei ole muutoin itsellä suuria sairauksia, jotta nukutus voidaan tehdä (pahaa sydänvikaa ja keuhkosairauksia)
      Sappioireisiinhan auttaa kahvin juonnin lopettaminen ja rasvaisen ruuan jättäminen pois, niinkuin se auttaa myös moniin muihin....oikeastaan kaikkiin vatsavaivoihin.

    • sappikivet

      Lähestyn nyt viittäkymmentä ja sappivaivoja alkoi tulla puolessa välin komeakymmentä. Tosin en niitä sappivaivoiksi ymmärtänyt, vaikka kipukohtaukset olivatkin hurjia - kipu loppui aina jossain välissä ja se siitä. Sappikivikohtauksia oli harvakseltaan, ja käyttelin maitoa ( joka yllättävästi kyllä auttoi), särkylääkkeitä ja jos kaapin nurkassa oli niin otinpa fernettiä tai muuta katkeroa ( sekin auttoi).
      Kunnes sitten tuli jälleen kipukohtaus, joka ei sitten lähtenytkään pois. Kipristelin päivän kotosalla ja yötä myöten oli sitten lähdettävä päivystykseen. Sieltä lähettivät kotiin käskynä mennä terveyskeskukseen seuraavana arkipäivänä - antoivat pari pilleriä mukaan ja hei hei. Seuraavana yönä tuli taas lähtö sairaalaan - kipu oli masentavan kamalaa ja olo oli kurja ja niinpä siten maksa-arvot ja tulehdusarvot olivat nousseet huimasti edellisen yön käynnistä ja suoraan osastolle tiputukseen. Lääkäri halusi antibiooteilla hoitaa minut siihen kuntoon, että pääsen leikkausjonoon, olin sappidieetillä jne, mutta sappirakko oli jo niin räjähdusvalmis, että minut hätäleikattiin sitten perjantai-iltana. Leikkaus aloitettiin tähystyksenä, mutta tehtiin sitten avoleikkauksena, koska sappirakko oli niin tulehtunut ja täynnä hiekkaa ( siis ei niitä isoja kiviä).
      Samalla osastolla oli paljonkin sappikivileikkaukseen tulleita - heille tehtiin juttu tähystyleikkauksena ja he pääsivät jo seuraavana päivänä kotiin mukanaan muutama pieni reikä vatsan aluella. Meikäläisellä haava on parikymmentäsenttiä pitkä ja lisänä nuo tähystysjäljet.
      Toipuminen kesti joka tapauksessa yli vuoden ja edelleen minulla on samantapaisia kipuja, mutta lievempiä. Tämä saataa johtua siiä, että sappitiehyessä on vielä hiekanmurusia tms. siihen tullee selvitys, kunhan pääsen t-keskukseen ( oma suljettuna näin kesäaikana).
      Nyt ihmettelet, kun toipuminen kesti vuoden - no siitä valtavan voimakkaasta antibiottikuurista johtuen olin seuraavan kesän allerginen lähes kaikelle ( en ole allerginen muulle) - eli aurinkoihottumasta ruoka-aine ja siitepölyallergiat iskivät kunnolla. Nyt ei enää näitä oireita ole. Elimistö joutui liian koville ja reagoi sitten näin.

      Eli jos sappikiviä on niin pyri mahd.nopeati tähystysleikkaukseen - onpahan yksi vaiva tulevaisuudessa vähemmän. Älä jää odottamaan ja ihmettelemään.

    • maija

      Juu, mummo meni sappikivi leikkaukseen, ja sille tielle jäi, hänelle oli määrätty ruokavalion muutos, pomputeltu sairaalojen välillä ja leikkauksen ajankohta pitkittyi vain. Sitten kun aika tuli, sai aivoveritulpan leikkauksen yhteydessä eikä siitä enään toipunut... =(
      Miten voi välttää sappikivien tuloa, itselle jäi kammo niihin..

      • Niinuska

        Itse olen vasta 17 ja on jo sappikivet :/ Leikkaus pitäisi olla tässä tai seuraavassa kuussa. Onneksi. Aina välillä tulee hirveitä kipuja. Kahvia en voi juoda ollenkaan kun tulee niin kovat tuskat. Tuskin minulla mitään riskejä leikkauksen suhteen on kun olen niin nuori? En nimittäin yhtään pidä sairaaloista :/ Noh toivon vaan että kaikki menee hyvin. Kolme sappikiveä löytyi ultraäänessä.


      • leikattu...
        Niinuska kirjoitti:

        Itse olen vasta 17 ja on jo sappikivet :/ Leikkaus pitäisi olla tässä tai seuraavassa kuussa. Onneksi. Aina välillä tulee hirveitä kipuja. Kahvia en voi juoda ollenkaan kun tulee niin kovat tuskat. Tuskin minulla mitään riskejä leikkauksen suhteen on kun olen niin nuori? En nimittäin yhtään pidä sairaaloista :/ Noh toivon vaan että kaikki menee hyvin. Kolme sappikiveä löytyi ultraäänessä.

        itselläni todettiin vuosi sitten sappikivet. niitä kun ei leikata jollei ole niitä kohtauksia tiiviiseen tahtiin. kävi niin että sain lopulta erittäin rajun kohtauksen,jolloin mentiin sitten kiireellä ja sappirakko oli aivan tulehtunut ja nyt sitten reilu 20cm haava mahassa,että sillai...


      • SappiSandra
        leikattu... kirjoitti:

        itselläni todettiin vuosi sitten sappikivet. niitä kun ei leikata jollei ole niitä kohtauksia tiiviiseen tahtiin. kävi niin että sain lopulta erittäin rajun kohtauksen,jolloin mentiin sitten kiireellä ja sappirakko oli aivan tulehtunut ja nyt sitten reilu 20cm haava mahassa,että sillai...

        Multa leikattiin kivet pois aika tarkkaan 1,5v. sitten tähystyksellä. olen nyt 22v. 170cm ja 53kg, en koskaan ole tupakoinut taikka juonut kahvia, saati alkoholia.

        itseltäni löydettiin ultrassa reilu 10kpl kiviä, suurimmat halkaisijaltaan 1,5cm.
        olin helppo leikattava, mutta navan kohdan haavaa jouduttiin isontamaan isojen kivien takia.

        Olin yllättävän kipeä leikkauksen jälkeen, piti kotiutua illalla, mutta vielä aamullakaan en halunnut syödä istuen. huonetoveri (ylipainoinen synnyttänyt 30v. jolla oli sakkaa sappirakossa) niisti heti herättyään, mä en ees ylös kyennyt nousee ja pöntölle mennessä iski tajuton oksetus.

        ultrannut lääkäri sanoi että kivet on olleet noin kolme vuotta, ja tarkemmin keskusteltua mulla oli ollut noin 3v. pahaa oloa ja vatsakipuja, ja viim. 1,5v pahoja kohtauksia, lähinnä öisin.

        alkuun sain kohtauksiin niin voimakkaita särkylääkkeitä että illalla kun otin, en seuraavana päivänä päässyt edes vessaan kun meinas pyörtyä heti ylös noustessa...

        kerran menin aamuyöstä sairaalaan ambulanssilla, tiputukseen, kun kohtaus oli niin kova. kipu on ihan helvetinmoinen, MIKÄÄN ei silloin auta ja tuntuu että selkä, kylki ja ylävatsa on tulessa ja joku kaivelee tikarilla jostain. tarkasti sitä ei pysty välttämättä kohdentamaan. Alkuun (lievissä kohtauksissa) saattoi auttaa syöminen ja närästyslääke. myös hyppimisen sanotaan joskus auttaneen, jos kiilautunut kivi saadaan näin irtoamaan. tämän kuulin leikkauksen jälkeen joten en testannut :)

        nyt neljä arpea vatsassa, yhtä tuskin huomaa mutta navan yläpuolella oleva arpi ei ole kaunis (pahoitteluni avohaavaleikkauksessa olleille!)
        otin viime kesänä napakorun peittämään arpea ja oli sekin operaatio kun lävistysreikää tehtiin puoliminuuttia johtuen pahasta arvesta (en olisi mennyt jos olisin tiennyt) mutta ompahan siinä eikä edes arpea peitä.

        leikkaus oli huippu juttu!! oikeasti! ja vaatikaa niiden lääkäreiden diagnoosia!! itse sain sen vasta yksityisellä, tiputuksista ja muista huolimatta.
        Omat kivet oli niin priimayksilöt että ovat hesanlääkiksessä oppimateriaalina :D


      • SappiSandra
        SappiSandra kirjoitti:

        Multa leikattiin kivet pois aika tarkkaan 1,5v. sitten tähystyksellä. olen nyt 22v. 170cm ja 53kg, en koskaan ole tupakoinut taikka juonut kahvia, saati alkoholia.

        itseltäni löydettiin ultrassa reilu 10kpl kiviä, suurimmat halkaisijaltaan 1,5cm.
        olin helppo leikattava, mutta navan kohdan haavaa jouduttiin isontamaan isojen kivien takia.

        Olin yllättävän kipeä leikkauksen jälkeen, piti kotiutua illalla, mutta vielä aamullakaan en halunnut syödä istuen. huonetoveri (ylipainoinen synnyttänyt 30v. jolla oli sakkaa sappirakossa) niisti heti herättyään, mä en ees ylös kyennyt nousee ja pöntölle mennessä iski tajuton oksetus.

        ultrannut lääkäri sanoi että kivet on olleet noin kolme vuotta, ja tarkemmin keskusteltua mulla oli ollut noin 3v. pahaa oloa ja vatsakipuja, ja viim. 1,5v pahoja kohtauksia, lähinnä öisin.

        alkuun sain kohtauksiin niin voimakkaita särkylääkkeitä että illalla kun otin, en seuraavana päivänä päässyt edes vessaan kun meinas pyörtyä heti ylös noustessa...

        kerran menin aamuyöstä sairaalaan ambulanssilla, tiputukseen, kun kohtaus oli niin kova. kipu on ihan helvetinmoinen, MIKÄÄN ei silloin auta ja tuntuu että selkä, kylki ja ylävatsa on tulessa ja joku kaivelee tikarilla jostain. tarkasti sitä ei pysty välttämättä kohdentamaan. Alkuun (lievissä kohtauksissa) saattoi auttaa syöminen ja närästyslääke. myös hyppimisen sanotaan joskus auttaneen, jos kiilautunut kivi saadaan näin irtoamaan. tämän kuulin leikkauksen jälkeen joten en testannut :)

        nyt neljä arpea vatsassa, yhtä tuskin huomaa mutta navan yläpuolella oleva arpi ei ole kaunis (pahoitteluni avohaavaleikkauksessa olleille!)
        otin viime kesänä napakorun peittämään arpea ja oli sekin operaatio kun lävistysreikää tehtiin puoliminuuttia johtuen pahasta arvesta (en olisi mennyt jos olisin tiennyt) mutta ompahan siinä eikä edes arpea peitä.

        leikkaus oli huippu juttu!! oikeasti! ja vaatikaa niiden lääkäreiden diagnoosia!! itse sain sen vasta yksityisellä, tiputuksista ja muista huolimatta.
        Omat kivet oli niin priimayksilöt että ovat hesanlääkiksessä oppimateriaalina :D

        Lisättäköön että pisin kohtaus mulla kesti 6h, yöllä! not nice, not!


      • Anniskainen1
        SappiSandra kirjoitti:

        Lisättäköön että pisin kohtaus mulla kesti 6h, yöllä! not nice, not!

        Jooh tuskainen on tämä tauti!!

        Itellä sappikivet todettiin 1,5 kk synnytyksen jälkeen. Kaksi sappikohtausta ehdin saada raskausaikana ja ne tuli pistettyä raskauden piikkiin kun ei ollut mistään supistuksista aikaisempaa kokemusta. Synytyskin käynnistettiin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa kun luultiin kohonneita maksa-arvoja raskausajan hepatogestoosiksi..Taisi johtua kivistä sekin.

        noin 1,5 kk synnytyksen jälkeen sain hirveän kipukohtauksen keskellä yötä ja siihen ei auttanut mikään. Aamulla lääkäriin ja sieltä parin tunnin päästä sairaalan päivystykseen ja sieltä illalla osastolle. Selvisi että sappirakko on täynnä pieniä kiviä.

        Olin lopulta viikon sairaalassa kun tiehyeen tukkinut kivi aiheutti haimatulehduksen. Leikkausta ei silloin voitu tulehduksen takia tehdä ja se siirtyi 2 kk päähän.

        Nyt se leikkaus olisi ollut tänään vaan eipä ollut. Tässä välissä olen saanut vielä 4 sappikohtausta ja joka kerta on päivystyksen kautta menty osastolle sairaalaan. Ei siihen kipuun auta mikään muu kuin kipulääke suoneen..plää.

        Pari päivää sitten miulle tehtiin se tähystys, millä katotaan onko sappiteissä kiviä ja ne voidaan samalla poistaa. Eipä ollut teissä kiviä ja nyt pari viikkoa pitäisi odotella sitä sappirakonpoistoleikausta. Tähystyksellä tekevät päiväkirurgisella.

        eli semmosessa 4 kk on tullut nyt 7 sappikohtausta. En edes uskalla ajatella mikä määrä kipulääkettä näissä suonissa on virrannut..ja voivoi sitä sairaalalaskujen määrää.

        Viimeisimmät kaksi sappikohtausta tuli päivän välein ja sen jälkeen kipu ei ole loppunut ollenkaan. Alkaa tosissaan ottaa päähän tää vaiva!!

        Että tosiaan sympatiat on kaikkien niiden puolella jotka tästä vaivasta ovat kärsineet ja kärsivät edelleen! Tsemppiä siis :)


    • luonnonmukaista

      Vähärasvainen ja -kalorinen ruokavalio, joka pursuaa kuituja, hedelmiä ja vihanneksia, on hyväksi. Sappikivien kehittymisen riskiä voi vähentää vähentämällä kahvin juontia - kofeiiniton mukaan lukien, kananmunien syöntiä, sokerin käyttöä, erittäin vähärasvaista ruokavaliota välttämällä, täysmaitotuotteita vähentämällä ja kalsiumravintolisiä välttämällä. Kalsiumia on tosin todella tärkeää saada ravinnosta sappikivien välttämiseksi.

      • Anonyymi

        rasva ne kohtaukset useimmin just laukaisee...
        jessus mikä ohje: vähärasvaista ruokavaliota välttämällä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe