Kännykkäriippuvuus

Jos olisi laki, että pitää pitää kännykkä jatkuvasti mukana, niin metakka olisi valtava.
Tyyliin, "minä haluan omaa rauhaa".
Mutta kun se on vapaaehtoista, niin suurinpiirtein taitaa kaikilla olla se kädenulottuvilla koko ajan.
Tuli vaan mieleen, kun eilen lähdin käymää kylillä, kävin siinä suihkussa, ja vaihtelin vaatteita, niin känny unohtui sängyn päälle. Meinasin palata muutaman kilometrin päästä hakemaan, mutta jatkoin kuitenkin, kun oli sovittu aika.
Lisää se turvallisuutta, kun on mukana, että kyllä se hyvä kapine on.
Känny on ollut vuodesta 1997 lähtien, tuossa laskin, että taitaa olla neljäs menossa.
Nokialaisia ne on kaikki olleet.
Ensimmäinen tais olla aikansa huippua, maksoi 1300 markkaa. Sen jälkeen olen ollut jälkijunassa nykyinen on Nokian läppäri, joka kyllä minun tarpeet täyttää, eikä maksanut kun 70 eupoa.

13

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulle tuli ensimmäinen känny 2004.
      Muutin pois ja sitten kun lopettivat lankaliittymiä sieltä ja täältä niin oli pakko pikuhiljaa tuohonkin kapineeseen totutella.
      Mukana se ei ole läheskään aina. ja usein saan hakea jostain kun joku soittaa.
      Usein voi olla äänettömällä tai kiinni kokonaan kun vuorotyön kanssa haluan nukkua silloin kun nukuttaa.
      Oikeestaan mun puhelin käyttäytyminen ei ole muuttunut yhtään sen jälkeen kun ton ostin.
      En ole koskaan viihtynyt puhelimessa jatkuvasti.
      Kolmas on menossa, ja ihan peruskännyjä kaikki, ilman mitään kummallisia juttuja.

• Oli minulla lankaliittymä aika pitkään, tais olla kuus vuotta sitten, kun Sonera alkoi häätää lankaliittymiä pois. Nosti hintaa. Minulla oli siihen aikaan tämä nettiyhteys lankamodeemilla, joka oli tavattoman hidas.
        Pitää Sinulle vähän exraa laittaa, tässä se tulee.
        Siinä on muuten iso ero soittaako miehella vai naiselle.
        Miehelle, kun soittaa, sieltä vastataan heti,. Vaan auta armias, kun soittaa naiselle, aikaa kuluu, ehtii vaihtamaan jalkaa kerran jos toisenkin, kun ne penkoo käsilaukkunsa pohjilta sitä kännykkäänsä. Varmaan vetävät huulipunaa huuliinsa :).

• k-kotton kirjoitti:

Oli minulla lankaliittymä aika pitkään, tais olla kuus vuotta sitten, kun Sonera alkoi häätää lankaliittymiä pois. Nosti hintaa. Minulla oli siihen aikaan tämä nettiyhteys lankamodeemilla, joka oli tavattoman hidas.
        Pitää Sinulle vähän exraa laittaa, tässä se tulee.
        Siinä on muuten iso ero soittaako miehella vai naiselle.
        Miehelle, kun soittaa, sieltä vastataan heti,. Vaan auta armias, kun soittaa naiselle, aikaa kuluu, ehtii vaihtamaan jalkaa kerran jos toisenkin, kun ne penkoo käsilaukkunsa pohjilta sitä kännykkäänsä. Varmaan vetävät huulipunaa huuliinsa :).

Mulla se on yleensä kateissa ja kyllä juuri sen takia sitä aikaa kuluu kun en muista missä käytin sitä viimeksi.
        Mulla jos reppu, käsilaukku ja takki samassa naulassa niin ääni kyllä kuuluu mutta hakeminen on kova, ei sitä pientä kännyä kaiken tavaran seasta niin vaan löydy.
        Ja jos mulla on telkka auki niin saattaa mennä oma aikansa ennekun tavotan sen äänen että mun puhelin soi.

Kun mulla on muutenkin ton kuulon kanssa sellainen jännä juttu, mekkalassa on vaikea tajuta jotain yksittäistä ääntä.
        Esim jos iso porukka puhuu yhteen ääneen ja joku siinä keksii ykskaks puhua mulle henk.kohtasesti en välttämättä sitä oivalla just, vaikka olis ihan vierellä.
        Se kaikki sekameteli siinä ympärillä vaikuttaa.
        Sama on puhelimen kanssa jos telkasta tulee esim musiikkia ja muita hälyääniä ja mun puhelin on eri huoneessa tai missä se nyt millonkin on niin sen soiminen menee siihen muuhun älämölöön.
        Siks tykkää pitää kaikkia ääniä kotona pienellä jos mahdollista.

• tulisilla kirjoitti:

Mulla se on yleensä kateissa ja kyllä juuri sen takia sitä aikaa kuluu kun en muista missä käytin sitä viimeksi.
        Mulla jos reppu, käsilaukku ja takki samassa naulassa niin ääni kyllä kuuluu mutta hakeminen on kova, ei sitä pientä kännyä kaiken tavaran seasta niin vaan löydy.
        Ja jos mulla on telkka auki niin saattaa mennä oma aikansa ennekun tavotan sen äänen että mun puhelin soi.

Kun mulla on muutenkin ton kuulon kanssa sellainen jännä juttu, mekkalassa on vaikea tajuta jotain yksittäistä ääntä.
        Esim jos iso porukka puhuu yhteen ääneen ja joku siinä keksii ykskaks puhua mulle henk.kohtasesti en välttämättä sitä oivalla just, vaikka olis ihan vierellä.
        Se kaikki sekameteli siinä ympärillä vaikuttaa.
        Sama on puhelimen kanssa jos telkasta tulee esim musiikkia ja muita hälyääniä ja mun puhelin on eri huoneessa tai missä se nyt millonkin on niin sen soiminen menee siihen muuhun älämölöön.
        Siks tykkää pitää kaikkia ääniä kotona pienellä jos mahdollista.

Kerran kaivoin kaivurilla ojan, ja laitoin siihen putken ja peitin.
        Jonkin ajan kuluttua aloin kaipailla puhelinta.
        En sitä tajunnut, että se olisi voinut pudota sinne ojaan.
        Pitkän aikaa piti toisella soittaa, ennenkuin sai selville, mistä hentoinen ääni kuului.
        Sillä se puhelinparka hädissään vikisi, kun lapiolla esille kaivoin.

• Vaikka ois laki, tuskin toimisin toisin..
      Riippuvainen taidan olla, känny unohtunu töihin, lukolliseen kaappiin, mut oon lähteny sitä hakemaan, yli 20 kilsaa :). Äänettömänä mullakin, kun yövuoron jälkeen nukun, menee vastaajaan, mutta harvemmin sinne kukaan puhuu.
      Yksi Samsung, muut Nokian.. viimeisimmän sain lahjaksi, yksi on "lahjus".. määrä taitaa silti sopia yhden käden sormiin..
      Tuos Samsungissa oli hetken prepaid -liittymä, ei enää aikoihin.. silti käytän sitä herätyskellona, hyvin on täyttänyt sen(kin) tehtävän.

• Kyllä kai sitä muuten tulis toimeen, mutta tuolla liikenteessä voi tapahtua mitä vaan.
        Mistäs sieltä apua saat, jos vaikka auto sippaa.
        Nyt ei varmaan enää oudommalle avata ovea, kun on vaikka mitä hiipparia liikkeellä.
        On minulla toinen liittymä.
        Se on enempi sen vuoksi, että voietsiä tätä, kun sattuu menemään hukkaan.
        Maksoin juuri puhlinlaskun, oli 38 euroa, en tiedä onko se paljon vai vähän, liekkö ollut vielä kahden kuukauden lasku.

• k-kotton kirjoitti:

Kyllä kai sitä muuten tulis toimeen, mutta tuolla liikenteessä voi tapahtua mitä vaan.
        Mistäs sieltä apua saat, jos vaikka auto sippaa.
        Nyt ei varmaan enää oudommalle avata ovea, kun on vaikka mitä hiipparia liikkeellä.
        On minulla toinen liittymä.
        Se on enempi sen vuoksi, että voietsiä tätä, kun sattuu menemään hukkaan.
        Maksoin juuri puhlinlaskun, oli 38 euroa, en tiedä onko se paljon vai vähän, liekkö ollut vielä kahden kuukauden lasku.

Eka kännyn aikaan kävi just tuo, yksi pappa tuli kaupan pihasta eteen.. oli vielä puhelinkoppi -aikaa.
        Mulla tietsikka (mokkula) ja kännyn lasku 30 eken kieppeissä, se mokkula kympin verran. Kohta pitää jotain muuta suunnnitella, sen verran hidas tää.
        Nyt oli yli 70 £ viikon verrran Turkissa, yks puhelu, muutama txt -viesti..

Pakko hiukka edelliseen.. sehän on itsestäänselvyys; Kun ikää tulee lisää, käsilaukun koko muuttuu.. eikä tosiaan pienempään ;)
        *Puhuu omasta puolestaan vain*!!)

• Sibone kirjoitti:

Eka kännyn aikaan kävi just tuo, yksi pappa tuli kaupan pihasta eteen.. oli vielä puhelinkoppi -aikaa.
        Mulla tietsikka (mokkula) ja kännyn lasku 30 eken kieppeissä, se mokkula kympin verran. Kohta pitää jotain muuta suunnnitella, sen verran hidas tää.
        Nyt oli yli 70 £ viikon verrran Turkissa, yks puhelu, muutama txt -viesti..

Pakko hiukka edelliseen.. sehän on itsestäänselvyys; Kun ikää tulee lisää, käsilaukun koko muuttuu.. eikä tosiaan pienempään ;)
        *Puhuu omasta puolestaan vain*!!)

Huvittavia piirteitä näissä puhelinasioissa.
        Lankapuhelinaikaan tärkeämmät henkilöt kuvattiin arvokkaast lankapuhelin korvalla.
        Sitten kun kännyt alkoi yleistyä, niin kahvipöydässä kännyt laitettii kahvikupin viereen, jolla se oli.
        Nyt tärkeyttä esitetään kuvaamalla tietokoneen vieressä, ja innokkaimmat kantaa läppärin mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
        Pitäs oikein tarkasti katsoa, näkyykö sieltä Suomi24.

• ...

Ongelma.

Kännykkä ei ole pakollinen omistaa. Siihen ei ole pakko vastata. Vastaajaan menneitä viestejä ei ole pakko kuunnella. Sama tekstareilla ja multimediaviesteillä.

Mutta ja iso mutta. Mulla meni yks poliisi asia perssiilleen, koska poliisi ei voinut ottaa minuun yhteyttä postitse. Oli ne soitelleet ja vastaajaan kuulemma jättäneet viestejä. VAIKKA sanoin, että kännykkä rikki, enkä muutenkaan vastaa tuntemattomiin numeroihin, lisäksi joku vastaajan salasanakin unohtunut. Ne ei millään olleet viittineet laittaa asiaansa tavallisena postina. Tuli muuten aika kalliiksi minulle, kun asia selkisi muissa yhteyksissä muutaman vuoden kuluttua, rikos oli jo vanhentunut ja mä kärsin vahingon nahoissani, koska oletin, että tutkinta ei ollut johtanut tuloksiin.

Nyt ongelmana kirjautumiset erilaisiin paikkoihin, alkaneet vaatia puhelinnumeroa. Gmail mulla nyt ainakin loppuu, jos aletaan numeroa CIA.lle kerjäämään. Samaten monet foorumit, mihin olen kirjoitellut, alkaneet laittaa pakolliseksi puhelinnumeron, ties mitä tarkoituksia varten. Niitten käyttäminen on niinkuin finaalissa. Mä en jakele puhelinnumeroani minnekkään, se on salainen.

Yleisemmin, enpä nyt tiedä, kuinka tärkeä se puhelin monelellaan on. Joopajoo. Soitetaan kaupasta vaimolle, että otetaanko iso, vaiko pienikö pussi porkkanoita jne. Sinällään nykyaikana siitä on hyötynsä lapsiperheille, elämä hektistä. Mutta esim. työkuvioissa aikaa tuhlataan turhaan puhelimessa läpättämiseen aivan älyttömästi, lyhytpalaveri riittäisi, jossa kaikki tarvittavat osapuolet paikalla. Jnejnejne.

Suhtaudun juu myönteisesti kehitykseen ja uusiin innovaatioihin. Jotenkin vaan tuntuu, ei ne aina ole niin hienoja käytännössä. Monilta sektoreilta kuullut valitusta, että tietotekniikan kanssa säätämiseen menee liikaa aikaa. Lekurit yksi ryhmä. Ennen ne saneli lausuntonsa sanelunauhuriin ja sihteeri kirjoitti puhtaaksi kortistoon. Nyt kallispalkkainen lekuri ite kirjoittaa tietokantoihin asiansa ja potilaitten käytettävästä ajastahan se on poissa.

Ja yks juttu. Tänään kansainvälinen etätyöpäivä. Joopajoo. Olisi kotona paljon mukavampi olla, mutta kun toi yks pystytti konttorinsa keittiön pöydälle >:/

=DW=

• ...

Ai niin.

Jotenkin kertynyt 7 internetliittymää. Omituinen systeemi. Kaksi kännykkää dataliittymällä, kaks mokkulaa, taloyhtiöliittymä ja muijan työkännykkä ja työliittymä.

En oikein näe järkeä asiassa.

=DW=

• Tuo yhteystietojen keruu minua kummastuttaa.
        Joka paikkaan kysellään osoitteet puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet.
        Nyt pitää laittaa samat tiedot katiskoihin va verkkoihin. Luulisi riittävän jo merkissä oleva numerosarja.
        Ehkä tuo etätyö ei kaikille sovi, vaikka tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden.
        On sulla ainakin hyvät yhteydet maailmalle.

• Rattus sp.

Ensimmäinen kännykkä taitaa olla vuodelta 1992 tai 1993. Se oli käytetty Mobira Cityman, NMT 900? ja tunnettu Gorba-mallina. Maksoin siitä muistaakseni 2000 markkaa ja sen alkuperäinen hinta oli jotakin 24 000 markkaa. Ensimmäinen tietokoneeni oli myös 90-luvun alusta. Se oli merkiltään Charlie ja länsi-saksalainen. Pahus vuosia en tahdo muistaa.

Nykyisin kännykkä ei kulje kaikkialle ja en ole aina tavoitettavissa. Huomaan selkeästi muuttaneeni puhelinkäyttäytymistäni. Tietokoneella tulee ensimmäiseksi vilkaistua talousuutisia ja pörssikursseja kotona ollessa. Metsään tai pitkille lenkeille mennessä muistan kyllä ottaa kännykän mukaan, jotta hätätilanteessa saa nopeasti yhteyttä.

Harrastuspäivä, joten taidan lähteä tästä pakkailemaan hauvan varusteita.

• Minulla oli mustapuku ja kravattipäivä.
        Kännykkä oli autossa.
        Kukkiakin kanniskelin, ja kaunis oli hautavihko. Se oli oma tilaama, minä osaan nämä kukkajutut.
        Kumma vaan, että se ramppikuume iskee, kun joutuu sinne eteen menemään, vaikka olen ollut siellä kymmeniä kertoja.
        Minä olen sen verran pöljä, ettei nuo raha-asiat oiken muuten kiinnosta, kun että sitä on. Sen eteen minä yritän kovin ahkeroida.
        Nyt onkin sitten laskujenmaksunaika, siinä on yksi kaks ja puoli tonnia ja toinen puolitoista, pari vielä pienempää.
        Tässä pitää lähteä hommiin, palailen puolenyön tietämissä.

Että hyvää yötä Sinulle, ja näe kauniita unia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      38
      12350
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      91
      4221
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      109
      3982
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3638
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3321
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      116
      3294
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      35
      2146
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      38
      2112
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      26
      1945
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      11
      1623
    Aihe