Eka ajotunti edessä - HIRVITTÄÄ!

Vanha ukko kysyy

Olen jo nelikymppinen enkä koskaan ole ajanut autoa metriäkään ja kohta on autokoulussa ensimmäinen ajotunti edessä ja suoraan sanottuna hirvittää - tiedän että autolla ajosta ei tule mitään.

Minkälainen on eka ajotunti ja joutuuko ajamaan liikenteeseen piankin?

Minkälainen oli sinun ensimmäinen ajotuntisi?

11

7609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea matkaan

      Olen itse kohta nelikymppinen nainen ja autokoulussa. Ekalla ajotunnilla opettaja näytti auton käyttöä ja opettelin säätämään ajoasennon, peilit yms. Toisella kerralla ajelin pyolityhjällä parkkiksella. Vasta kolmannella kerralla lähdettiin liikenteeseen. Opettajan vastuullahan se onneksi on, että oppilas ei kolaroi :)

    • 4kymppinen ja neitsyt?

      Itsellä eka ajotunti oli teliakselisella volvo fl10:llä kuorma-autolla. Kaipa sullekin nyt käsittelyharjoituksia jollain parkkipaikalla ensin tulee. Ja ekat ajotunnit tulee olemaan maaseudulla tai hiljaisemmalla teollisuusalueella ihan varmasti.

    • Äkkijarru

      Olen kyllä "vasta" 32v mutta autokoulussa sinnittelen juurikin näillä hetkillä. Traktorilla ajoin pellolla kerran vai kaksi muutaman minuutin joskus 17 vuotta sitten mutta autoilusta ei ollut mitään kokemusta ennen tätä autokoulua.

      Ekalla ajotunnilla käytiin läpi ihan perusjutut, kaikki penkkien ja peilien säätämiset, vilkut, polkimet... Opettaja ajoi hiljaiselle parkkipaikalle jossa näitä sitten kokeiltiin. Ensin opettaja näytti mallia ja sitten sai itse tehdä perässä. Sen jälkeen samaisella hiljaisella paikalla kokeiltiin varovasti liikkeellelähtöä, peruuttamista ja hyvin hiljaista ajelua siellä peräkujilla. Tunnin lopuksi sain ajaa jopa muutaman sata metriä ihan oikeata tietä pitkin takaisin autokoululle, meinasi pieni paniikki iskeä kun opettaja kertoi tämän, mutta keskittyminen meni niin siihen ajamiseen ettei oikeen ehtiny panikoimaan :D Tunnin lopuksi oli itsellä positiivisesti yllättynyt fiilis, ei se ollukaan niin kamalan vaikeeta. Opettaja kertoi joka vaiheessa mitä tehdään, mistä painellaan ja kuinka kovaa.

      Hiljalleen taitojen kasvaessa siirrytään sitten monimutkasempiin paikkoihin. Itsellä alussa oli ongelmia jarrupolkimen kanssa koska se oli _todella_ herkkä ja auto pysähtyi aina pahasti töksähtäen. Onneksi oli turvavyöt ettei tippunu penkiltä :D Siihen kuitenkin tottui aika nopeasti ja nyt ajotuntien puolivälissä jarruttelu sujuu jo ainakin omasta mielestäni todella tasaisesti. Auto myös sammahtelee risteyksiin silloin tällöin mutta ei muuta kun avaimesta uudestaan käyntiin ja menoksi, se on ihan normaalia.

      Kaikenlaisia pieniä töppöjä tulee tehtyä, ja pari kertaa on opettaja joutunut painamaan jarrua tai tarttumaan rattiin mutta sitä vartenhan se siinä vieressä istuu. Niinkin yksinkertainen asia, kun oikea ja vasen, menee helposti sekaisin kun opettaja yllättäen kysyy jotain liikennesääntöä, sekin kuulema vaan kuuluu asiaan :D Toiset tunnit menee paremmin ja toiset huonommin, siitä ei kannata hämmentyä. Tokalla ajotunnilla en uskaltanut ajatellakaan itseäni ajamassa keskustassa mutta nyt se on melkein jopa mukavampaa kun maantieajo (kova vauhti hirvittää vielä). Vieläkin, useamman ajotunnin jälkeen hermostuttaa, kädet hikoaa ja tärisee ennen ajotuntia ja tuntuu ettei siitä tule mitään, mutta sitten kun pääsee rattiin ja liikenteeseen niin se ajamiseen keskittyminen vie ajatukset pois hermoilusta.

      Onneksi on ollut mukava opettaja joka kärsivällisesti neuvoo ja ohjaa. Jos olen kertonut jonkun asian olevan vaikea, niin sitten sitä on harjoiteltu vähän enemmän. Kannattaa sanoa reilusti jos joku tuntuu hankalalta! Nyt alan olla ajoissani siinä vaiheessa, että neuvot kuulema rupeaa vähenemään ja siirrytään hieman enemmän kohti itsenäistä ajoa. Taas vähän hirvittää että mitähän siitä tulee :D No autoa ei opi ajamaan kun ajamalla ja ainakin itse olen vähän turhaankin (opettajan kommenteista päätellen) hermoillut ajamistani. Ajoni kuitenkin kehittyy kerta kerralta, niistä pienistä töpöistä huolimatta, tai ehkä juuri niistä johtuen =)

      Jokaiselle tehdään se oma opetussuunnitelma ihan henkilökohtasesti ja omaan tahtiin edetään. Opettaja kyselee mielipidettäsi ja ajatuksiasi omasta ajamisestasi ja kertoo missä on parannettavaa ja antaa palautetta. Kysymyksiä saa ja kannattaa esittää jos sellaisia vaan tulee mieleen. Itsellä melkein joka tunnille mennessä ollut paperilapulla kysymyksiä joihin opettaja on sitten vastannut.

      Itseä kanssa jännitti hurjasti koko autokouluun meno ja etenkin se ensimmäinen ajotunti, mutta hyvin on tähän asti mennyt! Onhan se vähän hassua istua vanhempana ihmisenä siellä nuorison seassa, mutta siinäkin tulee eteen vielä monta humoristista tilannetta. Kun opettaja pyytää palauttamaan papereita huoltajan allekirjoituksella varustettuna, alkaa väkisinkin vähän hymyilyttää =)

      Tsemppiä ensimmäiselle ajotunnillesi! Minä täällä jatkan hermoilua lähestyvän teoriakokeen tiimoilta...

      • Aapee

        Eipä tullut mentyä sille ensimmäiselle tunnille koska peruutin sen ja kaikki muutkin varaamani tunnit.

        Kyllä se vaan niin on että tällainen vanhus ei kuulu autokouluun ... täytyy jatkaa liikkumista jalan, polkupyörällä tai julkisilla.


      • juuniinjoojaavaanei
        Aapee kirjoitti:

        Eipä tullut mentyä sille ensimmäiselle tunnille koska peruutin sen ja kaikki muutkin varaamani tunnit.

        Kyllä se vaan niin on että tällainen vanhus ei kuulu autokouluun ... täytyy jatkaa liikkumista jalan, polkupyörällä tai julkisilla.

        Provo....


    • jysrjrsjrsj

      ENSIMMÄINEN AJOTUNTINI:

      Ensimmäisellä ajotunnilla opettaja kuskasi autokoulun autolla minut suurelle parkkialueelle, jossa voisimme rauhassa opetella tärkeimmät auton käyttämiseen liittyvät seikat, kuten auton käynnistäminen ja liikkeelle lähtö sekä vaihteet ja vilkut.

      Kaikki hän näytti minulle kuin en olisi koskaan ennen autoa nähnyt mikä oli tietenkin hyvä asia. Katsoimme myös konepeltiin mutta unohdin siellä näkyneet asiat samantien.

      Menin kuskin paikalle ja opettaja istui vieruspaikalle. Hän kertoi vielä uudestaan samoja asioita mitä oli jo aikaisemmin kertonut, miten jalat laitetaan polkimille jne ja mitä nyt pitää tehdä.

      Opettajalla on autossa omat polkimet (autokouluautoissa siis kahdet polkimet), joista hän saa tarvittaessa jarrutettua vaaratilanteessa.

      Kiertelimme parkkipaikalla hetkisen ja lähdimme jo heti liikenteeseen. Minun täytyi ajaa autokoululle mutta opettaja ohjeisti jatkuvasti. Seuraavalla ja vielä kolmannellakin ajotunnilla kertasimme taas samoja asioita.

      Oppilaan ei tarvitse jännittää tai pelätä mitään. Opettajasi on se jonka vastuulla sinä ja auto ovat.

    • edfgsgsfasdfasdfad

      >> tiedän että autolla ajosta ei tule mitään.>>

      minäkin "tiesin". kyllä siitä silti vain jotain tuli, kun jo ekalla ajotunnilla lähdettiin liikenteeseen. nyt on jo ajokorttikin taskussa.
      kyllä se opettaja kertoo mitä pitää tehdä ja varsinkin mitä ei pidä tehdä. tekee vain juuri niin kuin opettaja neuvoo, niin ei ole vaikeaa.

    • hehhee

      Mulla oli just eka ajotunti. Tuntu etten aluks jännittänyt melkeen ollenkaan, mutta sitten tunnin loputtua sydän tako ties kuin lujaa! Ite harjottelin myös aluks opettajan kanssa parkkipaikalla, mutta sitten lopputunnista piti ajaa takasin sinne autokoululle. Liikkeellelähtö tuntu ainakin hankalalta, ja kuulemma ohjaukseen tarviin myöskin aika paljon harjoittelua. :D
      Hirvittää jo seuraava ajotunti. Oon varmaan unohtanu kaikki jutut jo siihen mennessä. :D No, tuskin kellään eka ajotunti on nappisuoritus, joten eiköhän mustakin pikkuhiljaa ihan kelpo kuski tule. :)

    • Anonyymi

      🌻💎

    • Anonyymi

      rauhallisuus ja keskittyminen

    • Ei kannatta jännittää ku jos sitä jännittää nii se menee aika varmasti tosi huonosti. Auton ratissa pitää olla rauhalline ja itsevarma jotta se onnistuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe