Koiran torumisesta...

räyhärakki

Eli, hoidan usein äitini koiraa, joka käyttäytyy minun kanssani aivan eri tavalla.
Torun koiraa "kovemmalla kädellä", mutten siis todellakaan hakkaa tai potki.

Tänään koira alkoi rähistä ja haukkua ikkunassa, kun toinen koira meni ohi (kyllä, meidän otus ei tule toimeen muitten koirien kanssa) ja otin pannasta kiinni,sanoin painokkaasti "EI" , vein eteiseen ja laitoin maahan. Koira murisi hetken mutta lopetti sitten, sen jälkeen ollut hiljaa tuolla eteisessä.

Sanokaahan, olenko liian ankara? Äitini väittää että olen.
Joskus koira ei usko ottamalla pannasta kiinni, vaan pitää vähän tarrata niskavilloista, ennenkuin uskoo. Kyseessä on ISO laumanvartijarotuinen koira (säkä noin 80cm).
Niskavilloista kuitenkin lasken heti irti kun hiljenee ja käy maate.

Koira myöskin alkaa hyppiä ja riehua kun tulee vieraita, mikä on aika pelottavaa kun otus on niin iso. Silloin saa kanssa pannasta ottaa kiinni ja vähän kovemmalla kädellä muistuttaa, miten pitikään käyttäytyä. Tässä tilanteessa äiti vain sanoo koiralle "ei".

Apuja, parempia vinkkejä tuon opettamiseen/torumiseen? aavistan p*skamyrskyä, mutta sen näkee sitten.

4

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitärataa

Sinä toimit oikein. Äitisi kasvatuksessa koirasta tulee holtiton ja vaarallinen.

• porkkanaa, ei keppiä

Hei!

Koiraa ei saisi koskaan kääntää selälleen "rauhoittumaan". Se ei ole lauman johtajan toimintaa, vaan niin toimii laumassa kiusaaja. Tällaisten alistamismenetelmien käyttöä on tutkittu tieteellisesti, ja on havaittu että kun koira käännetään selälleen, se näennäisesti rauhoittuu, mutta samalla sen stressihormonitasot kipuavat pilviin.
      Alistamiseen, pelkoon ja satuttamiseen perustuvat menetelmät eivät rakenna luottamusta, eivätkä saa koiraa uskomaan, että sinä olet luotettava johtaja. Jotakin metodia käyttäessä kannattaa aina miettiä, mikä on koiran motivaatio sen lopettaessa epätoivotun käytöksen? Haluatko että koiraasi motivoi toive siitä, että kipu ja alistaminen loppuisi, vai haluatko sen motivaation olevan se, että siitä on mukavaa tehdä niin kuin sinä pyydät?
      Vahvaluonteisten koirien kohdalla tämä on erityisen tärkeää muistaa, sillä toisin kuin valitettavan usein ajatellaan, koiralla ei ole mitään pakkomielteistä suunnitelmaa nousta lauman johtajaksi, eikä koiran kouluttamisen tule perustua koko sen elämän ajan siihen, että sille muistutetaan sen alemmuudesta. Toki koira alkaa käyttäytyä "huonosti", kun se ei enää luota ihmisen kykyyn suojella sitä, vaan joutuu ottamaan ohjat omiin käsiinsä. Tällainen koira on stressantunut ja arvaamaton.

Pelkkään rankaisemiseen perustuva koulutus ei ole tehokasta, sillä koira ei koe onnistuvansa ja tekevänsä sinua iloiseksi, vaan saa ainoastaan moitteita. Palkitsemiseen perustuva kouluttaminen on kaikista tehokkainta, ja mukavinta sinulle ja koiralle. Esimerkiksi ikkunassa haukkuminen loppuu, kun koiran eteiseen raahamisen sijaan opetat sen palkiten tulemaan luoksesi. Kun ikkunarettelöinti alkaa, kutsut koiran luoksesi pois ikkunasta. Haukku loppuu.

Koira ei koskaan vain käyttäydy huonosti, vaan aina tulee muistaa, että se tavoittelee käytöksellään jotakin. Esimerkiksi vieraita kohtaan hyppiessä se luultavasti haluaa huomiota, jota myöskin sen toruminen ja körmyyttäminen on. Tehokkain tapa tässä on siis evätä siltä huomio. Koko porukka kääntyy seisomaan naama seinää vasten hiljaa, kunnes koira hiljenee ja rauhoittuu. Tämän jälkeen se palkitaan sen haluamalla huomiolla, tällä kertaa ihmisten ehdoilla. Ei mene kauaa, ennen kuin koira ymmärtää minkälainen käytös palkitaan.

Kannattaa ehdottomasti hankkia lisää tietoa palkitsemiseen ja positiiviseen käytösmallien vahvistamiseen perustuvasta kouluttamisesta esimerkiksi koirankouluttaja Victoria Stilwellin nettisivuilta, kirjastosta tai suomalaisilta palkitsemista hyödyntäviltä koirankouluttajilta.

• Anonyymi

En ymmärrä. Koiran omistajat tajuavat koiriensa meteliarkuuden, stressin syntymisen kun koiraansa alistamalla kasvatetaan alistetaan ym

Mutta stressi joka muille ihmisille syntyy koiran metelistä, ei merkitse mitään.

• Anonyymi

Mää en ymmärrä miksi kukaan vapaaehtoisesti ottaa noita. Oikeesti.

Onko se tarve päteä. Katso kuinka hyvä olen. Koirani saa haukkua, saa paremman elämän kuin muut.

Kauheaa en ikinä uskaltaisi olla yksin toisten koirien kanssa.
      Siedän jos omistaja vieressä, vaikka eihän sekään ole takuu mistään.luulen että en halua enäö olla missään tekemisissä koiraihmisten kanssa.

Pelkään liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6174
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3202
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2496
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2138
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      353
      1779
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1656
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1410
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      224
      1394
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1342
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      29
      1312
    Aihe