Ystävälläni on masennus (väh. keskivaikea). Hän on käynyt lääkärissä ja terkalla juttelemassa asiasta pari kertaa. Hänelle on ehdotettu terapiaa, mutta se maksaa. Hän on 25-v. ja opiskelee pitkää tutkintoa (yli puolet suoritettu).
Vaikka terapiasta saisi alennusta, hänellä ei ole varaa maksaa yhdestä kerrasta esim. 20 euroa. Ystävä ei halua ottaa opintolainaa sen takia, että saisi käytyä neljä kertaa kuussa terapiassa. Vanhemmilla ei rahaa, työttömiä ym... Ikävä pyytää.
Mitä voisi tehdä? Oikeasti inhottaa katsoa, kun hän voi todella, todella huonosti. Ajattelee itsemurhaa aika usein ja miettii vaihtoehtojaan turhautumiseen saakka!
Voiko esim. kunnan puolelta saada ilmaista terapiaa 25-vuotias opiskelija? Tukia hän ei saa mistään esim sossusta, koska hän ei ole ottanut opintolainaa.
Apua ystävälle, jolla ei ole varaa terapiaan!
18
1777
Vastaukset
- yuio
Jos ystäväsi ajattelee itsemurhaa, niin silloin se on VAKAVA masennus! Siihen pitäis saada jo lääkityskin.
Terapiat maksaa kyllä. Muuta en osaa sanoa tuohon.
Sinä olet hänen ystävä, voisitko kertoa miksi hän on masentunut? Milloin ja miksi puhkesi?- Sister f
On olemassa ilmaisia depressio tukiryhmiä joskin niissä ei ole useinkaan ammattilaisia mukana mutta vertaistuki voi auttaa. Kunnallisen hoidon puolelta saa ainakin ns. keskusteluapua ja vaikka lähetteen sairaalaan jos tilanne menee todella pahaksi.
Se on niinkin, että terapia voi olla se mikä varsinaisesti auttaa riippuen ystäväsi tilanteesta. Se kuulostaa jo hyvältä että hänellä on noin hyvä ystävä jolle voi puhua :-)! Itse en kykene kertomaan läheisille osittain ainakin koska en halua huolestuttaa ym.
Jotkut ottavat lainaa terapiaa varten. Toinen juttu on kannattaako investointi.. Itselleni se näyttäisi olevan ainoa tie ulos tästä h:tistä. - Siivet
Sister f kirjoitti:
On olemassa ilmaisia depressio tukiryhmiä joskin niissä ei ole useinkaan ammattilaisia mukana mutta vertaistuki voi auttaa. Kunnallisen hoidon puolelta saa ainakin ns. keskusteluapua ja vaikka lähetteen sairaalaan jos tilanne menee todella pahaksi.
Se on niinkin, että terapia voi olla se mikä varsinaisesti auttaa riippuen ystäväsi tilanteesta. Se kuulostaa jo hyvältä että hänellä on noin hyvä ystävä jolle voi puhua :-)! Itse en kykene kertomaan läheisille osittain ainakin koska en halua huolestuttaa ym.
Jotkut ottavat lainaa terapiaa varten. Toinen juttu on kannattaako investointi.. Itselleni se näyttäisi olevan ainoa tie ulos tästä h:tistä.Miten kunnan puolelta voisi hakea keskusteluapua, onko tietoa, linkkiä? :/
Musta kans alkaa tuntua siltä, että hänen kannattaisi satsata terapiaan, mutta onhan se aina ikävää ottaa lainaa. Varsinkin sen takia, että on sairas. Tuntuu varmasti epäreilulta, ettei ole oikeuksia niinkään paljon, että saisi apua ilman lainaa...
- Siivet
Anteeksi, joo, hänellä on aloitettu lääkitys! Cipralex, noin. 3 viikkoa nyt syönyt. Vähän energisemmältä on kuulemma tuntunut. Pahaa oloa se ei tokikaan pois vie...
Hän ei itsekään tiedä mistä masennus johtuu. Se alkoi eksästä eron jälkeen ja varmasti liittyy siihen jotenkin, mutta en usko, että aivan kokonaan... Hän tosiaan kamppailee nyt sen kanssa, ettei tiedä itsekään. Ollaan yritetty puida asiaa kuukausia, mutta ei se noin vain ratkea.
Ongelma on se, että on opintotuki, mutta se kattaa hyvin vähän... Juuri ja juuri ruokaan jää rahaa, sen ymmärtää kaikki jotka joskus opiskelleet esim. ammattikorkeassa ilman töitä sivussa. Ystävä ei missään työkunnossa nyt todellakaan.
Asia menee vaan huonommaksi ja huonommaksi. Oli pitkän odotuksen takana jo tuokin, että pääsi pari kertaa juttelemaan lääkärille ja terkkarille.
Mistä apua, jos ei ole varaa? Kauhea tilanne oikeasti! - fg
Itse ainakin saan terapian ilmaiseksi kunnan mielenterveystomiston kautta.
Ystäväsi olisi hyvä mennä sinne keskustelemaan asiasta.- j0o9ei
Miltähän paikkakunnalta mahdat olla kotoisin. Helsingissä ei psykiatrian poliklinikalta saa terapiaa ollenkaan. Terapia on eri asia nimittäin kuin perusterveydenhuollossa toimivan sairaanhoitajan kanssa käytävät keskustelutuokiot.
- ilman terapiaa-espoo
j0o9ei kirjoitti:
Miltähän paikkakunnalta mahdat olla kotoisin. Helsingissä ei psykiatrian poliklinikalta saa terapiaa ollenkaan. Terapia on eri asia nimittäin kuin perusterveydenhuollossa toimivan sairaanhoitajan kanssa käytävät keskustelutuokiot.
Joo, maakunnissa varmasti apua saa, mutta ei pk-seudulla. Vituttaahan se, kun sitten ne maalaiset vastustavat säästöjä tuovia kuntauudistuksia ja pumppaavat pk-seudun verovaroja itselleen järjestääkseen paremmat palvelut, kuin niillä joiden veroeuroja he käyttää...
Perkele.
- stopmaksut-....
Kaikenlainen psykoterapia tulisi olla kunnallisella ilmaista. Kerätkää listaa ja antakaa niitä omille kunnanpäättäjillenne.
- ö
Vaikea on vastata kysymykseesi. Itsekin olen sairastanut masennusta kohta 20 vuotta ja tämän kanssa elän elämäni loppuun saakka. Minulla on elämässäni tällä hetkellä vain yksi ihminen joka pitää minut elävien kirjoilla. En tiedä miksi jaksan elää ja mikä pitää hengissä......
- masentuneet
Oiku mulki ois tollane ystävä.
- RiittaEe
Jos ystäväsi rohkenee, hän voisi mennä ryhmäpsykoterapiaan. Kela maksaa sen kokonaan alle 26-vuotiailta.
- .piste.piste.piste.
ystäväsi on vain tehtävä päätös, että kumpi on tärkeämpää: mielenterveys vai lainattomuus.
itse käyn kelan tukemassa terapiassa, psykoterapiassa tarkemmin. on ollut tosi hyvä juttu. opiskelen ja käyn töissä ja terapiasta on saanut valtavasti voimia elämään. - stunen
"Ei halua ottaa opintolainaa"!! Nyt kuule asiat tärkeysjärjestykseen. On niin pienikorkoista lainaa ja takaisinmaksuakin voi sovitella, esim. 20e kuussa jos todella huonosti menee valmistumisen jälkeen. Kaikilla ei oo varaa valita ottaako lainaa vai ei. Ittensä kannattaa hoitaa, sitten on ehkä työkykyisempi ja siin ei yks opintolaina paljo paina!!!!!!!!!
- Siivet
Pointti tässä ei ole se, ottaako hän lainaa vai ei. Pointti on se, onko mitään muuta vaihtoehtoa. Eihän kukaan halua ottaa lainaa. Se ei tarkoita sitä, ettei ottaisi lainaa niin sanotun pakon edessä.
Tämän keskustelun tein siinä toivossa, että jollain olisi ollut samanlainen tilanne ja tietäisi minua enemmän. Ja toki haluaisin, ettei ystävän joutuisi sairautensa takia ottaa lainaa. - Lucy00
Siivet kirjoitti:
Pointti tässä ei ole se, ottaako hän lainaa vai ei. Pointti on se, onko mitään muuta vaihtoehtoa. Eihän kukaan halua ottaa lainaa. Se ei tarkoita sitä, ettei ottaisi lainaa niin sanotun pakon edessä.
Tämän keskustelun tein siinä toivossa, että jollain olisi ollut samanlainen tilanne ja tietäisi minua enemmän. Ja toki haluaisin, ettei ystävän joutuisi sairautensa takia ottaa lainaa.Kyllä, se tuntuu epäreilulta. Itse käytin ensin terapiaan säästöt, mitä olin kerännyt jotain ihan muuta varten, ja sen jälkeen oon ottanut opintolainaa niin paljon kuin oon saanut. Ja otan jatkossakin. Terapian rahoittaminen on tärkeintä. Elämä voi olla siitä kiinni.
- 2013
Lucy00 kirjoitti:
Kyllä, se tuntuu epäreilulta. Itse käytin ensin terapiaan säästöt, mitä olin kerännyt jotain ihan muuta varten, ja sen jälkeen oon ottanut opintolainaa niin paljon kuin oon saanut. Ja otan jatkossakin. Terapian rahoittaminen on tärkeintä. Elämä voi olla siitä kiinni.
Minullakin oli opintolainaa jossakin vaiheessa 25 000 euroa. Melkolailla sama summa, jonka olen viimeisen 10 vuoden aikana laittanut terapiaan pysyäkseni toimintakykyisenä, Kaksi vuotta sain Kelan tukea.
- 32432423
Ei itselle ainakaan maksa mitään terapia
- asdfgh1232
Kirjastosta voi lainata ns. NLP kirjoja missä on eri tekniikoita millä voi esim. kaveri antaa toiselle terapiaa tekemällä niitä "harjoituksia" Psykologit itsekin pohjimmiltaan käyttää samoja tekniikoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329