Keliakia ja lihavuus

Maakrapu*

Epäilen itselläni keliaakiaa tai saavani muuten vakavia iho ja suolisto-oireita gluteenista. Olen tehnyt itse tehnyt kotitestin ja minulle on vuosia sitte tehty lääkärissä keliakia koe verikokeena. Kokeen tulos oli kummallakin kertaa negatiivinen. Sain jo lääkärini kirjoittamaan itselleni lähetteen julkisen terveydenhuollon gastroskopiaan - mutta lähettä ei hyväksytty. Minua ei siis tutkita julkisella puolella.

Olen lihava ja mietinkin onko ylipäänsä mahdollista,että olisin oikea keliakikko jos painoindeksini on yli 30?? Tässä minua kiinnostaa vaan se, onko mahdollista, että on suolinukka vaurioita näinkin merkittävää lihavuutta samaan aikaan? Sen kyllä uskon kertomattakin, että gluteeni on vahingollista ja senkin, että gluteeniton ruokavalio lihottaa.

Kyselen tätä siis sen vuoksi, että yritän tehdä päätöksen maksanko yksityisellä tehtävän gastron >400e omasta pussistani, vai siirrynkö vaan gluteenittomaan omatoimisesti. Sen verran voin sanoa omasta itsekuristani, että ilman virallista diagnoosia saatan repsuilla herkkujen äärellä - ja olla toisaalta niin häveliäs että en vaadi itselleni erikoisruokaa pelkän oman mu-tu-tuntuman perusteella.

Toisaalta, jos kyseessä ei ole oikea keliakia (eli suolinukka on kunnossa), ei pienet repsuilut varmaankaan haittaa sen enempään kuin mitä sen tuomat akuutit oireet ovat.

16

2608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yk

      jostain luin että kyllä keliaakikoista löytyy myös lihavia. en sitten tiedä johtuuko se lihavuus juuri siitä gluteenista vai muista vinoutumista ruokailussa.

    • afgadfg

      Gluteeniton ruokavalio ei lihota sen enempää kuin mikään muukaan ruokavalio. Mistä tuon olet keksinyt? Totta kai on mahdollista että ylipainoisella on keliakia, mistä olet keksinyt että ei voisi?

    • Maakrapu*

      "Mistä olet keksinyt..." Ihan kaikella ystävyydellä, kannattaa lukea muutama tutkimus tai vaikka googlettaa noita kumpaakin kysymystä.

    • luteeton

      En kyllä olleskaan ymmärrä miten keliaakikko voi olla lihava. Ruokavaliohan täytyy olla VHH ja se laihduttaa viimeistään. Jos ei voi syödä keksejä kakkuja leipiä niin takuuvarmasti laihtuu. Ainakaan mä en voi syödä kun ovat niin kalliita. Tunnen kyllä yhden lihavan keliaakikon mutta en ole kysynyt, miten pystyy ylläpitämään painonsa.

      • gluten

        Jos keliakiavasta-aineesi ovat negatiiviset, sinulla ei ole keliakiaa. Se on myös syy siihen, että gastroskopialähetettäsi ei ole hyväksytty; siihen ei ole aihetta.


      • glut. herkut

        No, pystyy totta kai lihomaan gluteenittomallakin, jos vain syö liikaa kaikkia herkkuja (niitä kyllä löytyy keliaakikoillekin).

        Mutta sitä en kiistä, etteikö se olisi paljon kalliimpaa ja hieman vaikeampaakin kuin normiruokavaliolla, jolloin voi syödä mitä tahansa. Glut. ruokavaliossa pitää kuitenkin valikoida ne herkutkin.


    • näinsemeneee

      Keliakia aiheuttaa monelle kilpirauhasongelmia, joka taas aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumista ja lihavuutta.

      Keliakia vasta-aineet eivät kerro totutta siitä onko jollakulla keliakiaa tai ei, tai onko gluteeni hänelle hyväksi tai ei.

    • Glute n

      Keliakiavasta-aineiden määritys on luotettava koe. Gastroskopian yhteydessä otettava biopsia on vain varmistus. Ja ilman lääkärintodistusta ei todellakaan saa keliakiaruokavalion mukaista ruokaa.

    • kaarnes

      Ei ole luotettava. Minulla aina kaikki vasta-aineet ovat näyttäneet normaalia.

      Silti minulla on todettu keliakia sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Molemmissa näkyi aivan selvät vauriot, sekä ohutsuolessa että kilpirauhasessa.

      Enkä todellakaan ole ainoa.


      Eipä ole vielä tarvinnut kaupassa näytellä lääkärintodistuksia.

    • Glut en

      Kilprauhasen vajaatoimintaa ei tutkita koepalalla, nimimerkki "kaarnes". Joskus vuosia sitten käytetyt keliakiatestit saattoivat antaa vääriä negatiivisia tuloksia, nykyiset ovat luotettavia. - Saadakseen gluteenitonta ruokaa esim. päiväkodissa, koulussa, yliopistossa tai työpaikkaruokalassa on oltava lääkärintodistus ruokavaliosta. Gluteenittomia elintarvikkeita voi toki kuka vain ostaa.

      • veritestit epäluotet

        Minulle sanoi alan erikoislääkäri noin 6 vuotta sitten, että verinäytteestä otettavat keliakiatestit eivät ole koskaan sataprosenttisen luotettavia. Ainoastaan ohutsuolesta tehtävä tutkimus on luotettava.

        Ja YTHS:n lääkäri (yleislääkäri) vakuutti minulle samoihin aikoihin verinäytteistä tehtävien testien olevan täysin varmoja.

        Lihoa voi syömällä suklaata, jäätelöä, voita, makkaraa, karamellejä, limsoja, gluteenittomia leipiä ja pizzoja. Itse olen gluteenittomalla ruokavaliolla ja koko ajan pyrkii paino nousemaan. Lihoo jos syö enemmän kuin kuluttaa. Päivät toimistotöissä jne.


    • kassu

      Kaikkien pitäisi lukea James Bralyn ja Ron Hogganin kirja VAARALLISET VILJAT jos
      on mahavaivoja ,ihooireita tai suvussa on todettu keliakiaa.Luettuani kirjan olin täysin
      varma omasta vaivojeni lähteestä. Ruokavalion muutos vei kivut ja rooniseksi käyneen
      ripulin nopeasti historiaan.

    • jeplis1

      Kyllä voi olla (erittäin) lihava ja keliaakikko, minä olen siitä hyvä esimerkki. Itse asiassa Keliakialiiton lehdessä todettiin jokunen kuukausi sitten, että nykyään yhä useampi keliakiadiagnoosin saava on ylipainoinen.

    • avokado

      "Negatiivinen vasta-ainetulos ei sulje pois keliakian mahdollisuutta (Salmi ym. 2006a), ja ohutsuolinäyte on aina syytä ottaa kliinisen keliakiaepäilyn ollessa vahva." Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
      2010;126(3):245-54 - Löytyy netistä

      Hyvä Glut en, veritestin todenmukaisuus on päälle 90%, lähemmäs 100%, mutta vielä nykyäänkin se voi näyttää väärän negatiivisen. Vasta näyte kertoo lopullisen totuuden keliakiasta. Toisekseen olen huomannut, että nykyään myös Keliakialiitto on hieman ottanut esiin gluteenisensitiivisyyden mahdollisuutta, vaikka keliakiaa ei olisikaan vielä kehittynyt.

      Kolmanneksi yliopiston, amk:n ja työpaikan ruokalaan ei todellakaan tarvita mitään lääkärintodistuksia, vaikka sellainen olisi olemassa. Muut koulut tapaukset erikseen.

    • quaraewwnd

      keliakia voi aiheuttaa alipainoa tai ylipainoa. onko kilpirauhasarvot otettu? sekin vaikuttaa aineenvaihdunttan ja siksi selvästi painoon.

    • luuppää

      en saanut ihan selvää että onko sinulta otettu vuosia sitten keliakia testi ja se on ollut negatiivinen vai äskettäin mutta vatsantähyyn ei lähetetty?

      jos aloitat gluteenittoman ruokavalion suolinukka alkaa heti korjaantumaan ja verestä katoaa keliakia vasta aineet. kannattaa siis labrat ottaa ennen ruokavalio muutosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe