Mitä joku voi pahimmillaan nähdä toisen koneelta?

Mielenkiintoista...

Vaikuttaako jonkun vakoiluohjelman käytön onnistumiseen se jos vakoilija tietää millä sivulla vakoiltava on ja mihin aikaan? Voiko nähdä ja jopa kopioida myös toisen koneelta tallennetut muut tiedostot koneen omistajan avaamatta niitä? Vaiko näkyy vain reaaliaikainen sivujen sisältö missä käy? Näkyykö sivut normaaleina vakoilijalla?

Vaikuttaako koneen nimi tai osoite löytämiseen? Voiko jonkun toisen koneen nimen saada selville netin kautta jostain käyttäjän viestistä? Olen kyllä saanut syykseni sellaisia kommentteja joita en ole kirjoittanut millään keskustelupalstoilla.

Entä se, jos on taloyhtiön kiinteä liittymä molemmilla ja melkein näkö- tai ainakin kuuloyhteys käyttäjään tai vakoilijalla tieto ajankohdasta toisen henkilön kautta.

Alaan perehtyneistä tai tulevista sellaisista on tässä kysymys. Mihin he tietoja jatkossa ehkä käyttäisivät? Riittääkö pelkkä uteliaisuus ja yksityiselämän tutkiminen syyksi?

11

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+7

      Mua kiinnostais tietää että voiko vakoilija nähdä sähköpostin välityksellä vaihdettuja kuvia. Epäilen todella vahvasti muutaman asian perusteella että eräs tuntemani henkilö vakoilee mun tietokonetta.

      Jos näin on niin millähän saan sen nilkin vastuuseen teoistaan? Mulla on sellanen ohjelma kuin Malwarebytes Anti-Malware koneellani niin näyttääkö se varmasti kaikki vakoiluohjelmat jos sellasia koneella on?

    • Periaatteessa voi nähdä. Mikään virustorjunta ohjelma ei tunnista 100% prosenttia haittaohjelmista vaan yleensä luku jää 40-50%..

    • PPAP2

      Tietokoneessasi on todennäköisesti jonkinlainen vakoiluohjelma, jos:

      Huomaat uusia työkalurivejä, linkkejä tai suosikkeja, joita et ole tietoisesti lisännyt selaimeesi.

      Kotisivusi, hiiren osoitin tai hakupalvelu muuttuu.

      Jos esimerkiksi kirjoitat tietyn sivuston (esimerkiksi hakukoneen) osoitteen, mutta sinut siirretään toiselle sivustolle ilman erillistä ilmoitusta.

      Ruudulle avautuu ponnahdusikkunamainoksia, vaikka et olisi edes Internetissä.

      Tietokoneesi käynnistyy tai toimii hitaasti.

      Tietokoneessasi voi olla vakoiluohjelmia, vaikka et havaitsekaan mitään ongelmia. Tällaiset ohjelmat saattavat kerätä tietoja sinusta ja tietokoneestasi täysin tietämättäsi

    • scsdgrsh

      Jos joku pääsee verkosta koneellesi, niin hän näkee kaikki tiedostosi, myös selaimen väliaikaistiedostot ym.

      • Alkuper

        Entä voiko hän siirtää kopion niistä omalle koneelleen, lähettää sähköpostia nimissäni tai tehdä jotain muutoksia koneen sisältöön? Saada vaikka tärkeän tiedoston katoamaan.Web Slice-valikoima työkaluriviin näkyy tulleen ja Nettipeili Etusivu-mahdollisuus. Ovatkohan Suosikit-ohjelmiston uusia palvelumuotoja kaikille?
        Kimpussa on jos on ja siltä muussa suhteessa vahvasti vaikuttaa, kyllä osaavat alan tekijät, en vain tiedä miksi vahditaan - loppujen lopuksi. Tulevaisuuden käyttöä varten ?


      • Onneton epäilijä
        Alkuper kirjoitti:

        Entä voiko hän siirtää kopion niistä omalle koneelleen, lähettää sähköpostia nimissäni tai tehdä jotain muutoksia koneen sisältöön? Saada vaikka tärkeän tiedoston katoamaan.Web Slice-valikoima työkaluriviin näkyy tulleen ja Nettipeili Etusivu-mahdollisuus. Ovatkohan Suosikit-ohjelmiston uusia palvelumuotoja kaikille?
        Kimpussa on jos on ja siltä muussa suhteessa vahvasti vaikuttaa, kyllä osaavat alan tekijät, en vain tiedä miksi vahditaan - loppujen lopuksi. Tulevaisuuden käyttöä varten ?

        Käytän erikseen järjestelmänvalvojatiliä ja omaa tiliä aina päivittäin salasanalla. Nämä ei näytä auttavan kai sitten? Katkaisen nettiyhteyden ja sammutan koneen käytön jälkeen. Tai onko siksi tärkeää tietää käytön ajankohta vakoilijalle?

        Entä pankkisivut, näkyy kai ainakin reaaliaikaisena. Kerran tuli tosin sähköpostia tietystä talletuksesta kyllä, jonka viestin siirsin vielä jälkikäteen omiin tiedostoihin talteen sähköpostistani. Aluksi ihmettelin miten asia leviää tarkkana summana eräiden muiden tietoon ennen kuin itse edes sain tietää summan, kun luin viestin itse ensi kerran vähän jälkikäteen. Antaako yritys tai pankki tietoja sattumalta kuultuna muillekin. Samoin yksi asiallinen ja erikoissisältöinen asiakirja aiheutti melkoisen naurun sisällöllään tässä porukassa. Ajattelin kauhistuneena että onpa kumma kun tällaisia asioita levitellään ja sähköpostejani lisätään kaikkien luettavaksi jonnekin, myös kaikille hyvin suojatussa yhteisössä, tosin sähköpostini liitteenä lähetin asiakirjan sisältöä.

        Sitten on paljon muita henkilökohtaisia viestejä ja asioita joista olen saanut tietää. Vai voisiko olla että on olemassa muita sellaisia yhteyksiä eri henkilöiden kautta että nämä asiat voisi saada sattumalta selville pääpiirteittäin?


      • scsdgrsh
        Onneton epäilijä kirjoitti:

        Käytän erikseen järjestelmänvalvojatiliä ja omaa tiliä aina päivittäin salasanalla. Nämä ei näytä auttavan kai sitten? Katkaisen nettiyhteyden ja sammutan koneen käytön jälkeen. Tai onko siksi tärkeää tietää käytön ajankohta vakoilijalle?

        Entä pankkisivut, näkyy kai ainakin reaaliaikaisena. Kerran tuli tosin sähköpostia tietystä talletuksesta kyllä, jonka viestin siirsin vielä jälkikäteen omiin tiedostoihin talteen sähköpostistani. Aluksi ihmettelin miten asia leviää tarkkana summana eräiden muiden tietoon ennen kuin itse edes sain tietää summan, kun luin viestin itse ensi kerran vähän jälkikäteen. Antaako yritys tai pankki tietoja sattumalta kuultuna muillekin. Samoin yksi asiallinen ja erikoissisältöinen asiakirja aiheutti melkoisen naurun sisällöllään tässä porukassa. Ajattelin kauhistuneena että onpa kumma kun tällaisia asioita levitellään ja sähköpostejani lisätään kaikkien luettavaksi jonnekin, myös kaikille hyvin suojatussa yhteisössä, tosin sähköpostini liitteenä lähetin asiakirjan sisältöä.

        Sitten on paljon muita henkilökohtaisia viestejä ja asioita joista olen saanut tietää. Vai voisiko olla että on olemassa muita sellaisia yhteyksiä eri henkilöiden kautta että nämä asiat voisi saada sattumalta selville pääpiirteittäin?

        Jos joku pääsee koneellesi hakkeroitumaan, niin hänellä on Administrator-tason oikeudet, eli täydet oikeudet kaikkeen. Hän voi tehdä koneella ihan mitä mielii netin kautta, eli kopioida, tuhota, muokata ym. kaikkia tietoja sekä seurata mitä koneella tehdään että kopioida kaiken näytön, näppäimistön ym. tapahtumat. Oikean rootkitin asentamalla kaiken voi tehdä täysin sinun tai käyttöjärjestelmän, palomuuriohjelman, virustorjunnan tai haittaohjelmatutkien huomaamatta.
        Tämä vaatii vain taitavan krakkerin, jota oikeasti kiinnostaa mitä teet koneellasi.


    • tietturvkiinostaa

      No nuo kaikki minäkin haluaisin tietää, mutta kun en tiedä. Mistähän löytäs tietoo ja ois mielenkiiintosta oppia tietoturvasta lisää muutenkin. Luulisin kutei´nkin että koneella täytyisi olla se vakoiluohjelma jonka olisi sitten jotenkin vahinkossa latannut jostain koneellensa. Ilman sitä en usko että ketään pääsee koneelle noin vain tutkailemaan.

      • ???

        Entä jos hyväksyy koneellaan etäkäyttötoiminnon. Mulle se oli jäänyt päälle vahingossa kuukausiksi. F-sec.. nykyinen ohjelmisto kai ottaa tietokoneen oman palomuurin pois käytöstä? Se ei näytä pysyvän järjestelmänvalvojan tililtä valittuna ainakaan, heillä lienee omansa ohjelmistossa ja molempia ei voi käyttää samanaikaisesti?


      • scsdgrsh

        Verkkoyhteydessä olevalle koneelle pääsee verkon kautta kun ensin skannaamalla selvittää järjestelmän ja portit/palvelut ja etsii niiden haavoittuvuudet. Kaikki tietokoneet jossa nettiyhteys päällä, ovat potentiaalisia hyökkäyksen kohteita. Amatöörit ei pääse usein sisään, ammattilaiset aivan varmasti.


      • Neuvoja kiitos
        scsdgrsh kirjoitti:

        Verkkoyhteydessä olevalle koneelle pääsee verkon kautta kun ensin skannaamalla selvittää järjestelmän ja portit/palvelut ja etsii niiden haavoittuvuudet. Kaikki tietokoneet jossa nettiyhteys päällä, ovat potentiaalisia hyökkäyksen kohteita. Amatöörit ei pääse usein sisään, ammattilaiset aivan varmasti.

        Pieni toivo on etten ole käyttänyt järjestelmänvalvojatiliä silloin kun ohjelma saatiin koneeseen, mutta Windowsin palomuuri ei pysy valittuna vaan jää pois käytöstä, liittyneekö ostetun suojauksen toimintaan. Oliko sitten f-securityn palomuuri sen ajan pois käytöstä en tiedä miten tämä ohjelmisto toimii. Etäkäyttötoiminto valittuna on mielestäni ainoa heikko kohta kuukausien ajan. Onko näin?

        On jännä ettei f-securityn virus-ja vakoiluohjelmatarkistus erikseen manuaalisena koko järjestelmästä ole vielä kertaakaan löytänyt yhtään vakoiluohjelmaa tai virusta koneesta. Tarkastus vie aikaa puoli yli tuntia siis.Voiko olla totta ettei ohjelmisto löydä mitään? Auttaisiko Anti-Virus ostettuna?

        Entä jos kokeilen ilmaiseksi Anti-Virusta yhden kuukauden, pitääkö sitten ostaa se tuote kuukauden jälkeen?

        Olisiko ilmainen päivitys f-securityyn 2013 hyvä?

        Pitäisikö asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen varmuuden vuoksi? Olen jo kerran sen tehnyt tälle kiintolevylle, kestäisikö vanha kiintolevy?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe