Tasoitustyöt kivitalossa

Onko kokemusta

Kivitalo unelmissa, mutta kustannuksia laskiessa rahat ei riitä mihinkään...Onko tasoitustyö mahdollista tehdä itse käsin? Aikaa siihen menee tietysti, mutta siis käytännössä onnistuuko? Eihän ennen ole ollut tasoitteenlaittajalla sähköä eikä kompressoria, jolla puhaltaa tasoite seinään? Olen nähnyt myös aivan ammattimaisesti tehtyjä tasoituksia, mutta halkeilua näkyy kuitenkin.

41

1843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan halvalla

      Tuskin siitä huonompi tulee itse tehden kuin Aerocin asuntomessutalosta Tampereella. Karmeeta jälkee!

    • Kskskdksk

      Olen muutaman seinän tasoittanut itse ja täytyypä sanoa että homma on osaamattomalle raskasta, hidasta ja vaikeaa. Ja minä tasoittelin vain autotallia ja muita vastaavia tiloja joissa ei asuta. Huonosti tehty tasoitustyö pistää seinältä silmään aina ja räikeästi, ja sitä on vaikea korjata enää sen jälkeen kun talo on valmis

    • TeeOsaItse

      Tasoitetyön on niitä työvaiheita jotka kannattaa teettää urakoitsijalla. Valmistelevat työt kannattaa tehdä itse jos on aikaa.

      - petkelöi tai hio kaikki valunokareet yms,
      - paikkaa suuret kolot (yli 5mm).
      - Tyhjennä mesta kaikista tavaroista
      - siivoa
      - tee itse mahdolliset suojaukset (esim ikkunat ja ovet)

    • 21g1g

      Helppoa hommaa on kivitalon tasoitustyöt käsin ilman koneita. Aikaa vaan menee, mutta kerran se kirpaisee ja on järkevämpää puuhaa kuin vaikkapa netissä roikkuminen ja tv:n katselu.

      Ulkopinnalla kastelu on tärkeää, jotta laastit tarttuvat ja kuivuvat tasaisesti. Huolellisesti tehden ikkunoita ei tarvitse suojata, vedellä lähtee mahdollinen roiske saman tien.

      Hiominen on tärkeää jos haluaa sileän pinnan. Sisätasotteilla sileät pinnat syntyvät helpommin, koska sisätasoiteet ovat hötömpää tavaraa kuin ulkotasoiteet.

    • SK

      Vaikka itse tein lähes kaiken oman kivitaloni rakentamisessa niin tasoite- ja rappaustyöt jätin ammattilaiselle enkä ole päivääkään katunut. Jälki ei ole ammattilaisenkaan toimesta moitteetonta ja seinää pitkin tuleva auringonvalo tuo esiin pohjan epätasaisuuksia mutta silti... Varmasti työ onnistuu myös itse tekeämällä mutta aikaa se harjoittelu ottaa ja jälki ei todennäköisesti kuitenkaan ole yhtä hyvä.

      Kannattaa myös ottaa huomioon että ammattimies saa materiaalit todella paljon halvemmalla joten hintaero ei ole niin suuri kuin työosuus on. Tulet itse tekemään tasoitetöitä ajallisesti helposti kolmekin kertaa kauemmin kuin ammattimies ja sillekin voi laskea jonkun arvon. En suosittele.

    • Tonnin stiflat

      Ei säästä jos lainarahalla tekee ja asustelee rakennusajan vuokralla. Itse otin halvimman tarjouksen tavaroineen, töineen ja telineineen. Kahdella ammattilaisella meni viikon verran suojauksineen, telineiden pystytyksineen (rinnetalo, korkeutta parhaimmillaan 10m) ja käsin rappauksineen (vajaa 250m2 rappausta ja paljon smyygejä). Jos olisin itse tehnyt rappauksen olisi siihen voinut varata ainakin kuukauden lisää vuokran maksua ja lyhennyksiä, nyt sain melkein sillä summalla työn maksettua ja jälki kestää auringossa pällistelyn.

      • 3473567

        Ihankuin harkkotalossa ei voisi asua ilman rappauksiakin. Huone kerrallaan rapaten ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

        Virallinen osoite vaan pitää olla jossain mummolassa tms, jos on keskeneräinen rakennus.


      • Tonnin stiflat
        3473567 kirjoitti:

        Ihankuin harkkotalossa ei voisi asua ilman rappauksiakin. Huone kerrallaan rapaten ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

        Virallinen osoite vaan pitää olla jossain mummolassa tms, jos on keskeneräinen rakennus.

        Voi kai sitä asua keskeneräisessäkin. Tuossa vaaditaan sitten pitkääääää pinnaa, niin ukolta kuin akaltakin ja jos on muksuja niin miettisin toiseen kertaan kannattaako säästää mielenrauhasta ja terveydestä.


      • Fnnfk
        3473567 kirjoitti:

        Ihankuin harkkotalossa ei voisi asua ilman rappauksiakin. Huone kerrallaan rapaten ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

        Virallinen osoite vaan pitää olla jossain mummolassa tms, jos on keskeneräinen rakennus.

        No täysi idiootti pitää kuitenkin olla että tuollaiseen rupeaa.

        Mielummin bunkkaan vaikka teltassa pihalla.


      • SK
        3473567 kirjoitti:

        Ihankuin harkkotalossa ei voisi asua ilman rappauksiakin. Huone kerrallaan rapaten ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

        Virallinen osoite vaan pitää olla jossain mummolassa tms, jos on keskeneräinen rakennus.

        Menee pilkun viilaukseksi mutta pakko huomauttaa kuitenkin että tarkoitat varmaan tasoitetöitä ja rappaus on aivan eri asia.

        Huone kerrallaan samalla asuen rakentaminen on yhtä tavaroiden siirtelyä, pölyssä ja tasoitteen aiheuttaman kosteuden kanssa asustelua. Onnistuu toki mutta ammattilainen vetää päivässä helposti yhden asuinkerroksen tasoitekerroksen.


      • ?ÖÖ#
        SK kirjoitti:

        Menee pilkun viilaukseksi mutta pakko huomauttaa kuitenkin että tarkoitat varmaan tasoitetöitä ja rappaus on aivan eri asia.

        Huone kerrallaan samalla asuen rakentaminen on yhtä tavaroiden siirtelyä, pölyssä ja tasoitteen aiheuttaman kosteuden kanssa asustelua. Onnistuu toki mutta ammattilainen vetää päivässä helposti yhden asuinkerroksen tasoitekerroksen.

        "Huone kerrallaan samalla asuen rakentaminen on yhtä tavaroiden siirtelyä, pölyssä ja tasoitteen aiheuttaman kosteuden kanssa asustelua."

        Huoneissa on ovi ja tavarat voivat olla varastossa. Ei mitään ongelmaa.

        Hiomista voi suorittaa imurin tai veden kanssa, ei pölyä.

        Kosteus, avaa ikkuna.


      • 534545
        Fnnfk kirjoitti:

        No täysi idiootti pitää kuitenkin olla että tuollaiseen rupeaa.

        Mielummin bunkkaan vaikka teltassa pihalla.

        Itse olet idiootti, asuimme sekä talossa että purjeveneessä rakennusaikana. Osoite oli mummolassa.


      • sebesökare
        3473567 kirjoitti:

        Ihankuin harkkotalossa ei voisi asua ilman rappauksiakin. Huone kerrallaan rapaten ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

        Virallinen osoite vaan pitää olla jossain mummolassa tms, jos on keskeneräinen rakennus.

        Se teidän eteinen on aivan kamala.
        Ja sun(ex)muijalla on ilmoitus yhel treffipalstalla.
        Ole hyvä.


      • keskiverto
        3473567 kirjoitti:

        Ihankuin harkkotalossa ei voisi asua ilman rappauksiakin. Huone kerrallaan rapaten ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

        Virallinen osoite vaan pitää olla jossain mummolassa tms, jos on keskeneräinen rakennus.

        Joillekin semmoinen elämä välttää ja on ok. Valtaosalle ihmisiä se ei kuitenkaan ole vaihtoehto.
        Keskeneräiseen muuttaminen on valitettavasti pakollista joillekin vähävaraisille/köyhille rakentajille.


      • 3473567
        sebesökare kirjoitti:

        Se teidän eteinen on aivan kamala.
        Ja sun(ex)muijalla on ilmoitus yhel treffipalstalla.
        Ole hyvä.

        Mikä eteinen?

        Mikä ex muija?

        Olet pihalla kuin lumiukko. Sitä se paranoia teettää. Ole vähemmän netissä.


      • .,.,33
        keskiverto kirjoitti:

        Joillekin semmoinen elämä välttää ja on ok. Valtaosalle ihmisiä se ei kuitenkaan ole vaihtoehto.
        Keskeneräiseen muuttaminen on valitettavasti pakollista joillekin vähävaraisille/köyhille rakentajille.

        Paljonko on velkaa?

        Jos on yhtään, niin ole hiljaa. vink vink.


    • Tonnin stiflat

      Kaippa ne ovet on irti otettava jos meinaa esim. smyygit saada valmiiksi ja mitenkäs avotilat saa suojattua? Tasoitusvaiheessa=loppuvaiheessa alkaa jo jonkinsortin turnausväsymys iskemään moneen rakentajaan. Se on hyvä huomioida jos samalla lattialla nukkuu ja rakentaa.

      Nyt kun muistelen tuota ajan kultaamaa tasoitusvaihetta niin sen muistan että hommat eivät ainakaan luistaneet sen paremmin, kun muksut ja akka olivat työmaalla viikonloppuina pitkiäkin päiviä tai puhumattakaan että ne olisi siellä asuneet. Muksujen tappelut, syöttämiset ja pitkästymisen aiheuttama kitinä sekä huolehtiminen ettei mihinkään jää vaarallisia kohtia ei kyllä helpottanut itse rakentamista.

      • 55444

        "Muksujen tappelut, syöttämiset ja pitkästymisen aiheuttama kitinä sekä huolehtiminen ettei mihinkään jää vaarallisia kohtia ei kyllä helpottanut itse rakentamista. "

        Sulla oli huonosti kasvatetut lapset. Meillä lapset leikkivät keskenään ja syömässä kävimme raflassa. Vähän auttoivatkin, esim maalamisessa. Kivaa seuraa kaiken kaikkiaan.

        Työmaaturvallisuudesta huolehtiminen on jokaisen rakentajan vastuu, oli työmaalla lapsia tai ei. Esim laudoista naulat on kotkattava ja mistään ei saa pudota.


      • Tonnin stiflat
        55444 kirjoitti:

        "Muksujen tappelut, syöttämiset ja pitkästymisen aiheuttama kitinä sekä huolehtiminen ettei mihinkään jää vaarallisia kohtia ei kyllä helpottanut itse rakentamista. "

        Sulla oli huonosti kasvatetut lapset. Meillä lapset leikkivät keskenään ja syömässä kävimme raflassa. Vähän auttoivatkin, esim maalamisessa. Kivaa seuraa kaiken kaikkiaan.

        Työmaaturvallisuudesta huolehtiminen on jokaisen rakentajan vastuu, oli työmaalla lapsia tai ei. Esim laudoista naulat on kotkattava ja mistään ei saa pudota.

        Joo niin on, kuten isäkin. Voihan siellä raksalla lastentarhaa pitää ja blogiin kirjoitella vaikka sisustamisen vaikeudesta.


      • smyygeistä

        "Kaippa ne ovet on irti otettava jos meinaa esim. smyygit saada valmiiksi ja mitenkäs avotilat saa suojattua? "

        Tein muovilistoilla smyygit liimamalla, ovet olivat paikallaan. Yleensä rakennusalalla käytetää muoveja suomaamaan pintoja.


      • mieti mieti
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Joo niin on, kuten isäkin. Voihan siellä raksalla lastentarhaa pitää ja blogiin kirjoitella vaikka sisustamisen vaikeudesta.

        "Voihan siellä raksalla lastentarhaa pitää"

        Ketähän varten ok-taloja enimmäkseen rakennetaan?


    • SK

      Kuten jokainen varmaan ymmärtää niin onhan se mahdollista asua vaikka taivasalla ja rakentaa samalla ihan niin kuin yhtä hyvin voi antaa vaikka lasten rakentaa se unelmien koti.

      Alkuperäinen kysymys vaan tuppaa unohtumaan näissä kirjoitteluissa.

      • herätys1234

        Viestissäsi oli kaikkea muuta kuin alkuperäiseen ksymykseen liittyvää asiaa.


      • SK
        herätys1234 kirjoitti:

        Viestissäsi oli kaikkea muuta kuin alkuperäiseen ksymykseen liittyvää asiaa.

        Pahoittelut!


    • Timpuri6969

      Olisi kannattanut rakentaa puutalo!

      • 55666

        Puutalo pitkästä on kuin iisakin kirkko, täynnä monimutkaisia tukirakenteita. Seiniä rakennetaan useaan kertaan, tukirakenteet, levyt, villat jne.

        Hidasta hommaa on saada puutalo pitkästä lämpötiiviksi verrattuna lammitaloon.


    • Todella hyvä tuli

      Betonielementtitalo rapattiin kolmestaan yhdessä päivässä ulkoa. Tasaista ei tarvii oikoa.

      • SK

        Yep Yep!!! Niinhän se ulkoverhousrappaus tehdäänkin että heitetään suoraan pintarappaustuotteet ilman minkäänlaista primeria. Smyygitkin tuli pikasuperhyper nopeasta laastista joka kuivui 5 minuutissa. Olit varmaan itse tehnyt betonielementtimuotitkin ja valoitkin ne kun niin täydellistä tuli.


      • primer n:0 1
        SK kirjoitti:

        Yep Yep!!! Niinhän se ulkoverhousrappaus tehdäänkin että heitetään suoraan pintarappaustuotteet ilman minkäänlaista primeria. Smyygitkin tuli pikasuperhyper nopeasta laastista joka kuivui 5 minuutissa. Olit varmaan itse tehnyt betonielementtimuotitkin ja valoitkin ne kun niin täydellistä tuli.

        Taas yksi yleisinsinööri, joka ymmärtää ja tietää kaiken. Toki primer on hyvä, mutta maailmansivun on rappaukset tehty kostuttamalla pinta ennen rappauksen aloittamista ja tehdään suurelta osin vieläkin. On luonnollisesti katsottava millä kelillä rappaus tehdään ja tärkeää on pinnan kostuttaminen, ettei nopean kuivumisen takia värillinen pintrappaus rapise. Veikkaisinpa, että jälkikostutusta et ole ikinä tehnyt, kun olet noita primer miehiä, etkä ymmärrä kokonaisuutta.


      • SK
        primer n:0 1 kirjoitti:

        Taas yksi yleisinsinööri, joka ymmärtää ja tietää kaiken. Toki primer on hyvä, mutta maailmansivun on rappaukset tehty kostuttamalla pinta ennen rappauksen aloittamista ja tehdään suurelta osin vieläkin. On luonnollisesti katsottava millä kelillä rappaus tehdään ja tärkeää on pinnan kostuttaminen, ettei nopean kuivumisen takia värillinen pintrappaus rapise. Veikkaisinpa, että jälkikostutusta et ole ikinä tehnyt, kun olet noita primer miehiä, etkä ymmärrä kokonaisuutta.

        No jos vähänkään viitsisit lukea koko viestiketjun läpi ja vielä sisäistät lukemasi niin ehkä olisit huomannut että annoin ulkorappaustyön ammattilaisen tehtäväksi. Tällainen insinööri (ei yleis-) kun olen niin ymmärsin antaa sellaisen työn ammattilaiselle jota en itse uskonut osaavani niin että työnjälki olisi tyydyttänyt.


    • kokemusta 25 vuotta

      Ihan vaan neuvo ilman kursailuja. Jätä homma ammattilaisille ja säästä jossain muussa, et takuulla kadu kuten tulet yhtä takuulla katumaan jos tasoitat itse.

      Kyllä sinä mäskit seinälle saat ja saat sen liipattuakin jotenkuten. Sitten kun tulee välihionta, pintatasoite ja hionta alat vakavasti tuumia, että nyt säästin väärässä kohtaa. Lopulta joudut hyväksymään pohjan maalivalmiiksi ja maalin ollessa seinällä tulee mieleesi itsetuhoisia ajatuksia, usko pois.

      Jos tarkoitit tasoitteen lisäksi/sijaan rappaustyötä niin unohda. Jonkun pikkupaikan tai alueen voit tehdä itsekkin mutta älä edes harkitse asiaa itse tehtäväksi ellei sinulla ole jonkinlaista tietämystä asiasta. Ketjussa joku hokee kostuttamisesta, joku primereista... kumpikaan ei takuulla ole koskaan rapannut, ei ainakaan kokonaista taloa.

      Pyri koemielessä koittamaan kumpaakin duunia jonkun raksalle, siinä turhat karisee mielestä. Eikä riitä, että laasti/tasoite saadaan seinälle, niillä on tarkoitus sekä oikaista että tasoittaa seinä maalivalmiiksi eikä maali peitä pienintäkään virhettä pinnassa.

      • 12+15

        "kumpikaan ei takuulla ole koskaan rapannut, ei ainakaan kokonaista taloa."

        Missä kohtaa esimerkiksi nim.merk. SK mainitsee että olisi taloja rapannut? Pitäisikö sinunkin lukea ja kirjoittaa aiheesta eikä paukutella henkseleitä 25 vuoden kokemuksella.


      • Kokemusta 1 vuosi

        Itsellä kokemusta vain oman talon rakennuksesta, ja
        meilläkin tasoitustyöt annettiin ammattilaisille. Tasoittelin itse autotallin käsipelillä ja luulin onnistuneeni ihan hyvin. Sitten kun vedettiin pohjamaali päälle ja katsottiin pintaa hyvässä valaistuksessa niin meinasi itku päästä... Pintakittiä meni hulppeita määriä kun häivyteltiin epätasaisuuksia ja harkon saumoja.... Nyt seinät ovat ihan siedettävät, mutta jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut käyttää noihin autotallin seiniin käytetyt tunnit johonkin sellaiseen missä omatoimirakentaja pääsee paremmille "tuntipalkoille".

        Kokeile ensin vaikka teknisen tilan seinien tasoitusta (sehän yleensä muutenkin tarvitsee saada nopeasti valmiiksi että saa lämmöt päälle). Arvioi sitten maalattua tulosta hyvässä valaistuksessa. Jos tulos näyttää omaan silmään hyvältä niin pyydä myös vaimo katsomaan ja antamaan mielipide. Ja jos sekin seula menee läpi niin kysy vielä vastaavan mestarin tai muun rakentamista tuntevan kommentti. Kokemuksesta tiedän, että se oman käden jälki voi näyttää pettävän hyvältä kun sitä katsoo itse ja vertaa käsittelemättömään harkkoseinään... Sitten kun on pintamaali päällä, parketit lattiassa ja kevätaurinko paistaa isoista ikkunoista niin se työmaan hämärässä hyvältä näyttänyt seinä muuttuukin perunapelloksi..

        Tarkoitus ei ole pelotella eikä lannistaa, mutta kokeile ensin ja mieti miltä se tulos näyttää valmiissa kokonaisuudessa.


    • hjblhbh

      Tarviiko talli hieroa niin että voi peilailla auringossa?! Ainakin mulla on seinät täynnä hyllyjä sun muuta tarpeelista, lisäksi noita roiskeita sun muuta osumaa on jo sen verran paljon että aika turhaa olisi ollut hieroa nätiksi. Harkon slammasin ja maali päälle riitti mulle, vähän alta 100m2 paja.

      • Kokemusta 1v

        Meillä tarvi. Alusta asti oli selvää että myös talli tehdään laadukkaasti. Mutta tämä ei olekaan mikään rasvamonttukorjaamo.


      • jkhljhö
        Kokemusta 1v kirjoitti:

        Meillä tarvi. Alusta asti oli selvää että myös talli tehdään laadukkaasti. Mutta tämä ei olekaan mikään rasvamonttukorjaamo.

        Joo meillä tallissa kolme moottoripyörää ja kaksi harrasteautoa, eli siellä tehdään eikä peilailla.


    • 7+5=MP

      Täällä puhutaan kerroksista ja välihionnoista kuitulaasteilla. Siosittelisin sisäpinnat poislukien kosteat tilat kaertaheitolla kipsillä. Veden kanssa samoilla tulilla hierot maalattavan pinnan.. Ei helppo homma, mutta mikäpä kivitaloa tehdessä olisi helppoa.. Sitkeys/sinnikkyys kaiken a ja o ... Niin ja ilman pumppua ei kannata lähteä urakkaan (mielellään mikseri kone niin yksin pärjää) lisäksi kipsi on edullisempi kuin kuitulaasti ja roilot / rasiat menee umpeen kertaheitolla seinien kanssa...

    • vähätoinen

      Kyllä kannatta tehdä itse, jos varsinkin on itse muurannut seinät.Otin pohjatasoitetta 30 sk. ja pintatasoitetta 15 sk n. 200 m2 taloon. Molempia tassoitteita oli puolet liikaa, eli palautin. Tasoite kustannukset, kuivat tilat jäi alle 200€. Laastit sekoitin vispilällä ja pitkällä liipalla seinille. Seinähän on suorimmillaan muurausen jälkeen ja tasoitetöiden jalkeen vähän sileämmät

      • 9+5

        200m2 talossa on keskimäärin 600m2 liipattavia seiniä/kattoa. Jos sulla oli 45 säkkiä josta palautit 22, jäi 23 säkkiä. Säkissä 25kg, yhteensä 575kg. Eli et saanut edes kiloa neliölle tavaraa ja menekki on 1,2kg/mm/m2, eli sait semmoiset 0.8mm tavaraa seinälle, just.. Mahtoi tulla siistit ja hyvät? Mikään harkko ei ole edes noin mittatarkka joten pari milliä menee ihan pelkästään harkkopykällysten häivyttämiseen.

        Käytännössä tuon määrän voi kertoa vähintään 8:lla. Meillä meni vastaavan kokoiseen taloon 3,5 täyttä lavaa vetonitia, 48 säkkiä per lava, eli noin 170 säkkiä. Tuolla määrällä päästään noin 6mm kokonaispaksuuteen. Ja kyseessä kuitenkin ohutsaumamuurattu siporex-suurharkko. Jos olisi ollut lecaharkko tyypillisellä muurauslaadulla niin pohjakamaa menisi vielä enemmän.


      • Tavaraa menee...
        9+5 kirjoitti:

        200m2 talossa on keskimäärin 600m2 liipattavia seiniä/kattoa. Jos sulla oli 45 säkkiä josta palautit 22, jäi 23 säkkiä. Säkissä 25kg, yhteensä 575kg. Eli et saanut edes kiloa neliölle tavaraa ja menekki on 1,2kg/mm/m2, eli sait semmoiset 0.8mm tavaraa seinälle, just.. Mahtoi tulla siistit ja hyvät? Mikään harkko ei ole edes noin mittatarkka joten pari milliä menee ihan pelkästään harkkopykällysten häivyttämiseen.

        Käytännössä tuon määrän voi kertoa vähintään 8:lla. Meillä meni vastaavan kokoiseen taloon 3,5 täyttä lavaa vetonitia, 48 säkkiä per lava, eli noin 170 säkkiä. Tuolla määrällä päästään noin 6mm kokonaispaksuuteen. Ja kyseessä kuitenkin ohutsaumamuurattu siporex-suurharkko. Jos olisi ollut lecaharkko tyypillisellä muurauslaadulla niin pohjakamaa menisi vielä enemmän.

        Asuinpinta-ala noin 200 m2 ja sisäpuolen tasoituksissa meni noin 150 säkkiä.... Myös sisäkatot tasoitettiin samalla.


      • vähätoinen
        9+5 kirjoitti:

        200m2 talossa on keskimäärin 600m2 liipattavia seiniä/kattoa. Jos sulla oli 45 säkkiä josta palautit 22, jäi 23 säkkiä. Säkissä 25kg, yhteensä 575kg. Eli et saanut edes kiloa neliölle tavaraa ja menekki on 1,2kg/mm/m2, eli sait semmoiset 0.8mm tavaraa seinälle, just.. Mahtoi tulla siistit ja hyvät? Mikään harkko ei ole edes noin mittatarkka joten pari milliä menee ihan pelkästään harkkopykällysten häivyttämiseen.

        Käytännössä tuon määrän voi kertoa vähintään 8:lla. Meillä meni vastaavan kokoiseen taloon 3,5 täyttä lavaa vetonitia, 48 säkkiä per lava, eli noin 170 säkkiä. Tuolla määrällä päästään noin 6mm kokonaispaksuuteen. Ja kyseessä kuitenkin ohutsaumamuurattu siporex-suurharkko. Jos olisi ollut lecaharkko tyypillisellä muurauslaadulla niin pohjakamaa menisi vielä enemmän.

        Kyseessä pelkät seinät 1 tasossa ja kahi-ponttiharkko. Seinissä joku ikkuna- ja oviaukko, eli neliöitä pikkasen vähemmän ja pykälysten täyttöä ei suoritettu, vaan neljä kierrosta tasoitetta ja välissä vähän hiontaa. Ja tämä tarina on tosi. Millit ei ratkaise vaan seinän pinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe