Myönteisiä kokemuksia ruumiillisesta kurituksesta?

Sirpa 12

Näitäkin aina joskus tulee esiin, ja näistä olisi kiintoisaa kuulla lisää. Eli tässä olisi puheenvuoro ihmisille, jotka ovat saaneet kasvatuksen, johon kuului tarvittaessa myös ruumiillista kuritusta, mutta joilla on silti hyvät ja positiiviset muistot lapsuuskodista. :)

23

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moikka

      Minulla on. Olen 15, ja kun oli pieni, niin isäni kyllä antoi piiskaa ihan kunnolla jos tein jotain pahaa. Siitä opin kunnioittamaan auktoriteettia, ja isäni sanoi myös että lopettaa piiskaamisen heti silloin kun en enää itke siitä, ja sen hän myös teki. Enpä hirveesti ole itkeskellyt muista kivuista nyt vanhempana. Isä kyllä potee vähän huono omaatuntoa asiasta nykyään, pahoittelee sitä silloin tällöin.

      • Sirpa 12

        Huh. :/ Tuo sun kertoma kuulostaa kyllä aika hurjalta... pitäähän se nyt itkeä saada, varsinkin jos lapsi on saanut vitsaa.


    • Olen 21vuotias ja molemmat vanhempani ovat edesmenneitä. Rakastan ja kunnioitan vanhempiani syväsit, tein niin heidän eläessään ja myös nyt kuoleman jälkeen.

      Sain fyysistä kuritusta, mutta en koskaan aiheetta. Ja en voi muuta sanoa kuin että kiitollinen olen siitä, opinpahan elämään kunnolla, muita ihmisiä kunnioittaen ja tietäen mikä on väärin ja mikä ei. :)

      Sekopäistä pieksämistä en tietenkään suvaitse enkä sellaisen kohteeksi ole koskaan joutunutkaan.

    • OlkSkuul

      Sain joitakin kertoja tukkapöllyä, 1 kerran remmistä (todella hövelisti), korvapuustiakin, kirosanoista mummo laittoi pesemään suun saippualla (liekö kiellettyä sekin nykyään?).

      Mitään traumaa en voi sanoa saaneeni, mutta tietynlaisen kunnioituksen etenkin isää kohtaan tämä minuun juursi. Vaikka isänä se ei kummoinen ollut silloin eikä nyt, pitää hän kuitenkin omistaan huolen oli mikä oli, ja nyt aikuisena tätä ymmärtää että vanhempiaan on kunnioitettava, jos he ovat sen ansainneet.

      Kuten yllä, minkään sortin pieksäminen ei ole hyväksyttyä. Ja fyysisetkin keinot ovat niitä viimeisiä, ja niitä käytettäessä täytyy omat hermot olla perusviivalla. Eikä niin, että kun "isi kiivastuu, niin tulee remmistä".

    • äkgsfhk

      En koe saaneeni varsinaisesti mitään ruumiillista kuritusta,mutta muistan kyllä muutamat kerrat,kun isä hieman tukisti ja jakeli luunappeja..Kyllähän se vähän sattui,mutta ei niistä kokemuksista nyt todellakaan mitään traumoja ole jäänyt :D Äiti ei koskaan kurittanut ruumiillisesti,mutta isä sen sijaan oli joskus vähän turhankin ankara..Silti muistelen lapsuuttani aina erittäin suurella lämmöllä ja haikeudella

    • sussu25v

      Saatiin meillä vitsaa ja ite haettuna vielä , ei ole jäänyt pahoja muistoja meille kenellekkään. Tuntuhan se lapsena et sai sitä vitsaa jatkuvasti ,mutta kyllä sen tajusi sitten vanhempana olleen vain omaksi parhaaksi.
      Äiti hoiti kuritukset kun oltiin tyttöjä.Harkitsen sitä omillanikin aikanaa n sitten.

    • E

      Koivunniemen herra haettiin useesti oven päälle odottamaan, mut sitä ei koskaan käytetty. Kerran muistan isän ottaneen tukasta kii. Syyttä sitä ei tehty. En kyllä muista miksi. Ainoat tappamisen kohteet on ollu kärpäset ja hyttyset, kukkahattutädeille tiedoksi.

    • futtiopppu

      Sain kovasti selkään kun oli aihetta.ja hyvä niin.opin tuntemaan rajat.Isä ja äiti antoi myös hellyyttä ja rakkautta.nykysysteemi on sairas sanoo kallonkutistajat mitä tahansa!

    • Nupuluuska

      Tukkapöllyä tuli joskus, kun puhe ei auttanut. Samoin luunappi. Koivuniemenherra eteisen ovenkarmin päällä esti tehokkaasti pahanteolta, vaikkei sitä koskaan käytetty.
      Syy seuraus yhteys kävi aina selville. Oppi sitä melko nopeasti mikä oli sallittua ja mikä ei. Traumoja ei ole jäänyt, kun rangaistus tuntui oikeudenmukaiselta. Mitään mieletöntä pieksemistä ei kohdalleni ole osunut ja sellaisesta lapsi tuskin oppii mitään hyödyllistä.
      Seuraukset pahanteosta tulee olla sellaiset, että niistä todella ymmärtää ettei teko ollut sallittu. Oppiihan lapsi jo itsekkin varsin varhain, ettei sitä päätä kannata lyödä seinään, kun se kerran sattuu.
      Omilta jo aikuisilta lapsilta kysyin äsken, miten he ovat tukistukseni kokeneet ja kommenttina oli että aiheesta on tullut. Eli ei ole heitäkään traumatisoinut.
      Tuosta "vapaasta kasvatuksesta" tuli mieleen tapaus, jota tuttavani oli todistamassa. Istuessaan bussissa oli hänen takanaan istunut äiti pienen poikansa kanssa. Noin nelivuotias pioka potki tuttavani penkin selkänojaa melko ponnekkaasti. Matkan edetessä, potkiminen vai kiihtyi, äidin puuttumatta asiaan millään lailla. Jossain vaiheessa, tuttavani kääntyi äidin puoleen ja kysyi voisiko tämä pyyttää lastaan lopettamaan. Vastaukseksi hän sai, ettei lasta voi kieltää, kun saa estoja ja kehitys siitä häiriintyy.
      No, jonkin ajan kuluttua, tuttavani vaihtoi paikkaa sellaisen vapauduttua. Muutaman pysäkkivälin jälkeen, nousi muuan nuori mies paikaltaan poistuakseen bussista. Matkalla hän oli pysähtynyt pojan äidin kohdalla, sylkäissyt tätä naamaan ja todennut että hänkin on saanut vapaan kasvatuksen sekä poistui kylmän rauhallisesti bussista.
      Äidin ilmeestä päätellen, hän saattoi jopa miettiä kasvatusmetodin muuttamista. Kuka tietää?

    • Rakas äitini tukisti

      Minua äiti joskus tukisti (ehkä noin kerran vuodessa) ja kyllä minua hävetti ja lujasti. Olin aina pitkän aikaa ihan hiljaa jälkeen päin ja harmittelin hirveästi, kun en ollut älynnyt aikaisemmin lopettaa.

      Ei liittynyt mitään pelkoa tilanteeseen, ei se paljoa sattunut, pikkaisen vain, lähinnä koin syvää häpeää. Ja äiti jatkoi hommiaan tavalliseen tapaan. En ole koskaan äitiäni pelännyt, todella läheiset ja lämpimät välit on ollut meidän kesken aina. Kaikesta olen aina voinut äidille puhua ja kun hän vanhenee aion pitää hänestä hyvää huolta.

      Olen kuullut (opetustilanteessa) erään psykiatrin matkivan henkilöitä, joita on lyöty lapsena, että he kieltävät kokemansa hakkaamistrauman sanomalla aikuisena, että he ansaitsivat kurituksen.

      Itse en koe millään tavalla äitini tukistuksen vahingoittaneen minua. Lähinnä se nyt naurattaa näin aikuisena, kuinka minä häpesin niin syvästi sitä pikku tukistamista- mutta ainakin olin aina tosi kiltisti muutaman päivän sen jälkeen. Kunnes sitten käytökseni huononi seuraavan vuoden aikana ja äitiparan piti minua taas tukistaa vuoden kuluttua uudestaan.

      • gfkgiu.

        varmaan teki tosi hyvää hävetä äitisi tekemää kuritusta.
        Varmaan näin vanhempana häpeät toisten itsellesi tekemiä väryyksiä etkä osaa rajoittaa omaa tilaasi.
        Tuosta häpeästä et koskaan pääse pois, etkä saa takaisin omaa koskematonta ainutlaatuista arvoasi. Surullista.
        haluaistko oman lapsesi häpeävän kuritusta?


      • Rakas äitini tukisti
        gfkgiu. kirjoitti:

        varmaan teki tosi hyvää hävetä äitisi tekemää kuritusta.
        Varmaan näin vanhempana häpeät toisten itsellesi tekemiä väryyksiä etkä osaa rajoittaa omaa tilaasi.
        Tuosta häpeästä et koskaan pääse pois, etkä saa takaisin omaa koskematonta ainutlaatuista arvoasi. Surullista.
        haluaistko oman lapsesi häpeävän kuritusta?

        En hävennyt tukistamista vaan nimenomaan sitä kun olin ollut niin tuhma ja itsepäinen, että äidin piti minua tukistaa. Olin omasta mielestäni jo iso tyttö ja kun äiti tukisti minua, minulle tuli sellainen tunne, että olin käyttäytynyt lapsellisesti. Häpeä liittyi omaan käytökseeni ja harmittelin mielessäni, että olisinpa lopettanut puoli minuuttia aikaisemmin.

        Nyt aikuisena pyydän hyvin herkästi anteeksi, jos tunnen että olen menetellyt väärin jotakuta ihmistä kohtaan. Joskus aikalailla nolottaa pyytää anteeksi mutta herkästi kuitenkin pyydän anteeksi. Fiilis on varmasti aika lailla sama kuin silloin lapsena äitini minua tukistaessa. Olen tehnyt jotakin väärin ja asia pitää sovittaa. Työkaverit eivät ala minua tukistamaan, joten täytyy itse mennä ihmisen luo ja sanoa, että olen toiminut väärin. Häpeän tunne on aika lailla sama kuin silloin lapsena.

        Auktoriteetteja kohtaan olen aina hyvin alamainen. Teen aina prikulleen niin kuin esimies käskee, en fuskaa kellokorttien kanssa jne. Olen sikäli aina ollut onnekas, että minulla on aina ollut mukava esimies. Nuorena oli yksi esimies minua kohtaan aluksi tyly mutta muuttui pian todella ystävälliseksi.


    • Metsämökin tonttu

      Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Minä ainakin sain sitä vitsaa mutta aiheesta, enkä vihaa vanhempiani päin vastoin rakastan.

    • baskavanhempisirpa

      Olet saatanan typerä. kenellä vois oikeasti olla positiivisia kokemuksia ruumiillisesta väkivallasta?

      Minusta kaikki nämä ruumiillista kuritusta ihannoivat idiootit saisivat olla valmiit myös aikuisina samanlaisiin loukkauksiin kun tekevät tahallaan virheitä ja pahempaankin, koska ovat jo aikuisia ja ymmärtävävät tekonsa. Kun et tottele mua, niin vedän sua mailalla päähän (ihan vaan kasvatusmielessä).

      Olen myös sitä mieltä, että kun teinaria hakannut vanhempi sitten alkaa kyseistä kasvanutta aikuista ketuttaa, niin ei muuta kuin turpan vaan.
      Haluan, että nämä kuritusta ihannoivat pjaskiaiset saavat yhtälailla kuritusta myös. Sakkopoliisi voisi vetää kunnolla turpaan tai opettaja potkasta perseeseen huonoa kasvatusta vanhempainillassa. Ja yleensäkin jos naapuri ärsyttää, niin turpaan vaan! Käykö tämä, witun raukkikset, jotka haluutte kostaa omia ongelmianne lapsiinne?

      Tämänkö viestin haluat kertoa lapsillesi? Etkö ilman hakkaamista saa penskaasi kuriin? Veikkaan, että olet huono kasvattaja ja haluat päästä helpolla eli lyöminen tehoaa heti. Miksiköhän se on laitonta?

      Kumma että te väkivaltaa ihannoivat "kasvattajat" kuitenkaan osaa lukea alan ammattilaisten tutkimuksia lasten väkivallasta ja sen tuhoisista vaikutuksista.
      Oliskohan ongelma siinä, että olet ihan törkeen suvaitsematon ja sivistymätön apina?

      • ....

        "baskavanhempisirpa"
        - oletko itse saanut kuritusta lapsena ? Ja minkälaista ?

        Jos olet, se mielestäni puoltaa kurituksen kieltämistä, jos et ole, niin se puolestaan puoltaa kurittamista.

        Noin aggressiivisen ihmisen osalta kasvatus on mennyt pieleen.


      • kakola

        baskavanhempisirpa" on saanut vapaankasvatuksen.Ja sen kyllä kirjoituksesta huomaa.
        Et ymmärrä Lasten kasvatuksesta mittää.
        Mut miten olisit oppinu kotona ,ku Äit huoras,ja Isä rosmos.
        Joka päivä joutuu lukemaan sunlaisten ääliöitten tekemisistä lehdistä.
        "Mummonpotkija"


    • Onnellinen77

      Hmmmm.... Nii, olisikohan nyt niin että meni baskavanhemmalla puurot ja vellit sekaisin, en usko että täällä kukaan ihannoi väkivaltaa.
      Itse olen aikanaan saanut tukkapöllyä, ja niin on kyllä minunkin tyttäreni, mutta ollaan molemmat tasapainoisia, toisia kunnioittavia ihmisiä, tilanteet on aina purettu, miksi näin on päässyt tapahtumaan, omaa hölmöyttä se on poikkeuksetta ollut.
      Mitään jälkiä ei henkisesti, saati fyysisesti ole koskaan keneenkään jäänyt.
      Mutta se mihin se raja sitten vedetään onkin sitte toinen juttu.
      Minä suuresti arvostan, kunnioitan ja rakastan vanhempiani, joiden ei kovinkaan montaa kertaa tarvinut rajoja asetttaa, asiat meni kyllä perille. Ilman kipua ja tuskaa.
      Tyttäreni kanssa (joka nyt jo teini) olemme todella läheisiä, voimme puhua aivan kaikesta.
      Jokaisella oikeus mielipiteeseen, ja kaikki kunnioitus myös niille jotka ilman tätä tukkapöllypeikkoa ovat kasvattaneet lapsistaan kunniallisia kansalaisia. Ja kaikistahan ei kujnniallisia tule vaikka miten saisivat selkäänsä, mikä se nyt jo minustakin menee jo pahasti väkivallan puolelle.
      Jokainen kasvattaa lapsensa niinkuin sydämessään parhaaksi katsoo, ja kantaa vastuunsa kasvatustyöstään.
      Mutta niinkuin täällä vastanneista käy selkeästi ilmi, ei niistä kaikista jotka on tukkapöllyä saaneet ole järkiään kasvanut jotenkin vinksahtanutta porukkaa, joka menneisyytensä takia kaipaa vuosien terapiaa selviytyäkseen.

    • tiedän et pöllöilin

      Meitä oli neljä VILLIÄ tyttöä, nuorimman ja vanhimman (minun) välillä ikäeroa 6 vuotta. Meillä oli jäähyt käytössä, mutta tahallisesta tuhmuudesta sai tukkapöllyn. Itse olin (kamalaa myöntää) yleensä se, joka koitti manipuloida pienempiä tai tein tahallani jäyniä ja kiukuttelin. En kuitenkaan muista saaneeni tukkapöllyä monesti, ainut kerta jonka todella muistan oli talvipäivä: asuttiin maalla ja oltiin lähdössä kaupunkiin, Äiti puki meille parhaat päälle ja lasten ollessa valmiina laittoi pihalle odottelemaan muita. Minulle ei sitten sopinut, että piti laittaa kutittavat lapaset, joten menin tahallani istumaan jäiseen vesilätäkköön "kostoksi". Jälkeenpäin ollaan äidin kanssa naurettu tilannetta useasti, mutta silloin ei äitiä naurattanut, eikä minuakaan pahemmin, sellaisen tukistuksen sain:D
      Kun olin noin 10 vuotias, vanhemmat pyysivät meidät isommat tytöt koolle, ja pyysivät anteeksi kaikkia kertoja jolloin olivat tukistaneet meitä ja siihen se loppui. Itse en hyväksy ruummiillista kuritusta, mutta todellakin ymmärrän että vanhemmilla pinna kiristyi minun pöllöillessä :D

    • Pipipäitten juttuja

      Lapsille voi pitää kuria käyttämättä ruumiillista kuritusta. Kenelläkään normaalilla ihmisellä ei voi olla myönteisiä kokemuksia ruumiillisesta kurituksesta.

      • Pilipäitten muttuja

        Lapsille voi pitää kuria käyttämällä ruummillista kuritustuta
        Kenelläkään normaalilla ihmisellä ei voi olla kielteisiä kokemuksia ruummiilisesta kurituksesta.


      • Pipipäitten juttuja
        Pilipäitten muttuja kirjoitti:

        Lapsille voi pitää kuria käyttämällä ruummillista kuritustuta
        Kenelläkään normaalilla ihmisellä ei voi olla kielteisiä kokemuksia ruummiilisesta kurituksesta.

        Siinähän se oli: pipipään mielipide. :D


    • äitix

      Aivan älytön kysymys. Se, miksi suurin osa ruumillisesti kuritetuista väittää lapsuuttaan onnelliseksi ja kuritusta aiheelliseksi, johtuu siitä, että lapseen on sisäänrakennettuna valtava tarve luottaa vanhempiinsa. Jos lapsi myöntää itselleen, että isä ja äiti eivät ole turvallisia ihmisiä, hän jää henkisesti yksin. Jos lapsi myöntää itselleen, etteivät äiti ja isä ole hyviä, hän kokee, ettei itsekään ole, koska on vanhempiensa lapsi. Lapsi antaa vanhemmilleen anteeksi mitä tahansa, murrosikäiseksi saakka, jolloin irtautuminen vanhemmista alkaa todenteolla.

      On aivan tavallista, että huostaanotetut, pahastikin hakatut lapset kaipaavat vanhempiaan, rakastavat näitä ja haluavat usein palata kotiin. Tarve ylläpitää illuusioita hyvistä, rakastavista venhemmista on niin suuri.

      Se, ettei satunnainen tukkapölly vielä pahoja traumoja aiheuta, ei tarkoita sitä, että tukkapölly on oikein tai hyödyllistä. Lukuisat tutkimukset ja käytäntö todistavat, ettei ruumiillisesta kurituksesta ole mitään hyötyä, päinvastoin.

      Minä kunnioitin ja kunnioitan vanhempiani, jotka eivät koskaan harjoittaneet ruumiillista kuritusta. Myös omista lapsistani on kasvanut hyviä ihmisiä, vaikka en ole heitä läpsinyt tai tukistellut. Kyllä on aikuisella opetuskeinot vähissä, jos katsoo, että väkivalta on välttämätöntä. Minulle ja perheelleni ovat loistavasti riittäneet kasvatuskeskustelut ja muut seuraukset, esim. viikkorahan peruminen. Kyllä näistä enemmän oppii, kuin käsiksi käymisestä, joka opettaa vain, vahvalla on oikeus lyödä heikkoa.

      • tiedän et pöllöilin

        Olen kanssasi samaa mieltä, ruumiillinen kuritus ei ole oikein, enkä milloinkaan tule tekemään niin omien lapsieni kanssa. Mutta väitteesi siitä, ettei lapsuus voi olla onnellinen, koska saa tukkapöllyn silloin tällöin ei aina ole oikein. Ei ainakaan minun tapauksessani. Tukkapöllyt, joita sain eivät millään tavalla syöneet lapsuuteni onnellisuutta. Vaikka vanhempani sitten pyysivätkin anteeksi antamiaan tukkapöllyjä, ei se meidän arkea loppujen lopuksi muuttanut ollenkaan. Samalla tavalla leikittiin pihalla, luettiin satuja, leivottiin yhdessä, laulettiin, halailtiin ja vietettiin aikaa perheenä.

        Pointtini ei siis ole, että ruumiillinen kuritus on oikein, vaan se, että lapsuus voi olla onnellinen huolimatta siitä, että sai tukkapöllyn kerran vuodessa. Itse olen ylpeä siitä, että vanhempani osasivat katkaista sukupolvien kierteen, tavan joilla heitä ja heidän vanhempiaan rankaistiin. Olen ylpeä, että he myönsivät olleensa väärässä. Mutta vaikka vanhempani tekivätkin virheen antaessaan tukkapöllyn minulle välilä, kaikki muutkin vanhemmat ovat varmasti tehneet virheen joskus ainakin jossain. Väittäisin, että huolimatta muutamasta tukkapöllystä sain paremman kotikasvatuksen kuin moni muu ikäiseni ja onnellisemman ja turvallisemman lapsuuden kuin suurin osa suomalaisista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe