Olen kärsinyt unettomuudesta 20 vuotta. Lähes saman ajan olen käyttänyt unilääkkeitä. Tiedän, etteivät ne ole säännölliseen käyttöön, mutta parempi sekin kuin valvominen, hulluksi tulisin muuten. Unettomuus alkoi psyykkisen trauman seurauksena, samoin kuin masennus. Olen käynyt terapiassa.
Nyt uusi lääkärini ei edes suostu uusimaan unilääkkeitäni, sanoo että psykiatrin pitäisi arvioida lääkityksen tarve (vaikka olen sairastanut unettomuutta ja masennusta koko aikuisikäni ja käynyt vuosia terapiassa!), muttei suostunut sitten kirjoittamaan lähetettä mt- puolellekaan...
Olen kokeillut mm melatoniinia ja erilaisia luontaistuotteita tuloksetta. Kahvia juon vain pari kuppia aamuisin. Unihygienia on kunnossa. Puoli vuotta sitten vieroittauduin unilääkkeistä kun aloin pelätä bentsojen pitkäaikaisvaikutuksia - voivat kuulemma edistää dementoitumista. Mutta uni ei tule ilman lääkkeitä. Tai tulee, aamuyöllä. Olen jatkuvasti väsynyt, enkä jaksa näinkään pitkää. Mielessä käy, pitäisikö vain suosiolla aloittaa taas unilääkkeet.
Oletko parantunut unettomuudesta ja jos, niin miten? Mitä apua olet saanut lääkäriltä? Oletko käynyt spesialistilla, millä? Saitko lähetteen kunnallisella puolella vai menitkö yksityiselle? Onko joku muu käyttänyt unilääkkeitä yhtä pitkään kuin minä?
Kukaan parantunut kroonisesta unettomuudesta?
25
2543
Vastaukset
- ...
Minkämoisia määriä käytit melatoniinia ja kuinka pitkään? tavallista vai pitkävaikutteista ? kuinka vanha olet ? Oletko käyttänyt muita luontaistuotteita ? Yhdessä tai erikseen melatoniinin kanssa ? Ulkoiletko ? Syötkö kunnolla ? Oletko töissä, vapaalla ?
- Not a doctor
Usein unettomuus helpottaa, kun tietää sen todellisen syyn. Siis tämä sinun unettomuutesi johtuu tod. näk. eniten siitä, että olet tottunut unihäiriöihin. Oma neuvoni olisi lopettaa unilääkkeiden käyttö kokonaan esim. loman aikana. Sitten vain menet nukkumaan siihen aikaan kun yleensä nukahdat. Nuku näin muutama yö, ja saatat huomata nukahtavasi joka yö samaan aikaan. Sitten voit ruveta kääntämään tätä nukahtamisaikaa. Taaksepäin kääntäminen voi olla haastavaa, koska nukahtaminen ennen unirytmin määräämää aikaa voi olla haastavaa. Siksi suosittelen kääntämään eteenpäin. Kuulostaa tosiaan siltä, että sinulla on unilääkeriippuvuus, joten unensaanti voi ilman lääkettä olla viikko-1kk haastavaa, mutta jos sen yli selviää voi nukkuminen helpottua.
- ...
Bentsoista vierottautumisessa auttaa Stefan Borg'in kirja "Irti unilääkkeistä". Vierottautuminen saattaa kestää vuodenkin.. Varsinaista kaikille sopivaa vauhtia ei liene olemassa.
- tolket
Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - http://nplink.net/2FJmYDmO Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.
- unta odottava
Olen ollut ilman unilääkkeitä jo puoli vuotta. Minulla on myös kokemus muutaman vuoden takaa ajalta, jolloin olin ilman unilääkkeitä vuoden. Nukahdin kyllä, mutta nukahtamisessa meni tunteja. Sitten se alkoi olla aina vain vaikeampaa ja aloitin lääkkeet uudelleen.
En muista melatoniinin annostuksista yms sen enempää, siitä on aikaa yli 15 vuotta. Mutta melatoniini ei auta ellei unettomuus johdu melatoniinin puutteesta ja minun on vaikea uskoa, että se siitä johtuisi.
Olen 37-vuotias. En ulkoile tarpeeksi (masennus ja väsymys pitävät neljän seinän sisällä, tiedän että pitäisi liikkua ja haluaisinkin), mutta olen kyllä tämän 20 vuoden sisällä myös ulkoillut paljon, harrastanut erilaista liikuntaa, pyöräillyt runsaasti ja silti unettomuus vaivaa. Syön kunnolla, monipuolisesti, lisäksi käytän joitain lisäravinteita (omega3, d- ja b-vitamiini). Olen kokeillut kärsimyskukkaa, valeriaanaa, kamomillateetä yms. Olen kotona, eläkkeellä.
Unettomuus alkoi seksuaalisen hyväksikäytön jälkeen.
Pitää tutustua tuohon kirjaan, uskomatonta jos vieroitus voi kestää jopa vuoden.- ..
vaikea sanoa, siitä huolimatta suosittelen melatoniinia. vaikka tryptofaania, isoilla annoksilla. sen vuoksi että minulla aikoinaan melatoniini ei toiminut ollenkaan, mutta nyt toimii suurella annoksella tryptofaania teaniinia. en tartte ollenkaan unilääkkeitä..
ulkoilu kannattaa aloittaa 'pienesti'. sellaisilla tavoitteilla jotka pystyy toteuttamaan ja sitten pikkuhiljaa nostaa tavoitteita.. ulkoilu lienee hyvinvoinnin edellytys..
unettomuus on myös merkki siitä että perusasioissa on jotain parannettavaa...
ihmisen perusasiat lienevät kuitenkin aika yksinkertaisia. - torpedo
.. kirjoitti:
vaikea sanoa, siitä huolimatta suosittelen melatoniinia. vaikka tryptofaania, isoilla annoksilla. sen vuoksi että minulla aikoinaan melatoniini ei toiminut ollenkaan, mutta nyt toimii suurella annoksella tryptofaania teaniinia. en tartte ollenkaan unilääkkeitä..
ulkoilu kannattaa aloittaa 'pienesti'. sellaisilla tavoitteilla jotka pystyy toteuttamaan ja sitten pikkuhiljaa nostaa tavoitteita.. ulkoilu lienee hyvinvoinnin edellytys..
unettomuus on myös merkki siitä että perusasioissa on jotain parannettavaa...
ihmisen perusasiat lienevät kuitenkin aika yksinkertaisia.Eläkkeellä olo 37-vuotiaana aiheuttaa unettomuutta!!
- ...........
torpedo kirjoitti:
Eläkkeellä olo 37-vuotiaana aiheuttaa unettomuutta!!
Ihminen on myös oman elämänsä herra, oli eläkkeellä tai ei....
- Kissa-Anne
Kirjoitat unettomuuden alkaneen seksuaalisen hyväksikäytön jalkeen.
Oletko saanut terapiaa tämän traumaattisen kokemuksen työstämiseen? Luulisin, että se olisi paras lääke unettomuuteenkin!
- > ___<
Mielummin joku unettava psyykenlääke, kuin bentsot. Pitkään käytettynä unilääkkeet ja rauhoittavat saavat aikaan paradoksaalisen ilmiön, saattavat piristää.
- >>>>
Unettavat psyykelääkkeet ovat joko bentsoja tai bentson kaltaisia lääkkeitä. Luulen että koukuttavuus ja muut senkaltaiset vaikutukset ovat samanlaisia kuin bentsoissa.
- toivoo on
C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
D-vitamiinia 100µg / vrk
Omega 3
Luonnollista B-vitamiinia.
Melatoniinia 1-10µg/ilta.
Aloita pienellä annoksella.
Vitamiinit otetaan aamulla. - JK
EIOLE
- .
Avainapteekistakin saa lyhytvaikutteista melatoniinia. Hintaa en tiiä.
- yksityisyrittäjäksi
Suosittelen raskasta fyysistä työtä säännöllisesti 10-14 tuntia joka päivä.
En usko unettomuuteen, jos työpäivän jälkeen ei illalla nukuta, pysy hereillä koko yö ja touhuile jotain kotona. Ja aamulla taas duuniin.
Takuuvarmasti muutamassa vuorokaudessa opit nukkumaan.- ihan tavallinen mies
Minä olen valvonut pahimmillaan 5 vuorokautta putkeen ja yhtään ei väsyttänyt edes viimeisenä päivänä. Sitten piti luovuttaa ja ottaa vahva unilääke että saa nukutttua. T: vaikeasti uniongelmainen.
- vaikeasti uneton.
Sinä et usko unettomuuteen. Koska et omaa uniongelmaa vaan pystyt nukkumaan normaalisti kuten muutkin. Yksinkertaista ajattelua.
- totta puhut..
tukkimettäterapia on yksi parhaista terapioista ellei sitten jopa paras...
- ihan tavallinen mies
Höpö höpö. tukkimetsän tyrkyttäjät eivät tiedä oikeasta uniongelmasta yhtään mitään.
- iohuipg8077606
- Unoton
Unettomuuteni meni pahimmilleen erittäin raskasta fyysistä työtä tehdessä. Siis ulkotöissä raksahommissa 15-18 tuntia päivässä. Kävin niin ylikierroksilla ettei tullut uni. 5 vuorokauden valvomisen jälkeen menin psykoosiin ja osastolle.
Että tää teille jotka väittävät että fyysinen rasitus karkoittaa uniongelmat.- No tietysti,
rajansa kaikella.
Tiedossa on silti että raskas ruumiillinen rasitus lisää unihaluja, ette pysty sitä kiistämään. Tuoko se kaikille unta, on toinen asia.
Tiedossa on myös se että jos ihminen maleksii kaiket päivä sisällä teemättä mitään, tulee myös uniongelmia, ja kaikenlaisia muita ongelmia.
Se että rasittaa itseään liikaa, ei todista sitä etteikö ruumiillinen rasitus auttaisi uneen. Liikarasitus kertoo vain sen että liikarasitus ei ole hyvästä.
A Ylppö totesi aikoinaan; "kaikkea sopivasti pikkuisen".
Tiedossa on myös se että lempiminen auttaa uneen. Annoksista en halua puhua tuossa mitään.
- VoiOllaVUJ
Vanha keskustelu mutta jos jollain on pitkäkestoista unettomuutta niin kannattaisi pyytää tutkimuksia viivästyneen unijakson poissulkemiseksi. Siis mikäli unettomuus on sellaista että aamuyöstä, aamulla tai päivällä saa nukuttua ilman lääkkeitä. Ja jos unihäiriö alkoi lapsena tai teini-iässä.
- Onnellinen.Nukkumaija
Mulla on ollut unettomuutta tosi pitkään. Käytin mäkin bentsoja ja vielä beetasalpaajia, kun mulla tuli hirveitä paniikkikohtauksia noin kolmen tunnin hajanaisen koiranunen jälkeen. Ihan säpäleinä olen ollut. Aamulla järkyttävän väsynyt ja koko päivä mennyt pari vuotta sumussa. Päivisin olen saanut nukuttua muutaman tunnin, ettei sentäs ole psykoosiin mennyt. Pelkäsin, että määrätään jotain masennuslääkettä joka tekee täysin apaattiseksi ja sitä nukkuu liikaa. Masennuslääke tuntuu olevan patenttiratkaisu kaikkiin ongelmiin. Vaihdevuosioireista unettomuuteen jne.
Sitten tuli kohdalle ihotautilääkäri joka otatti kaikki kokeet. Kävi ilmi että raudanpuute, vaikka hemoglobiini oli normaaleissa viitearvoissa. Siis ferritiinistä kyse. Viikon rautakuurin jälkeen kaikki oireet häipyi, ahdistus, univaikeudet, sydänoireet, rytmihäiriöt, tinnitus, korkea verenpaine. Nukun kuin tukki ja herään pirteänä itsekseen. Kaksi vuotta tätä helvettiä oli ennen kuin kaikki korjaantui pelkällä raudan turvaamisella. Joku imeytymishäiriö suolistossa, joten suoliston kunto on ensiarvoisen tärkeä. Muut vitamiinit oli normaalit ja erittäin hyvät arvot.
Mikä parasta, hiukset on alkaneet kasvaa takaisin. Olen pikkuhiljaa menettänyt hiukset ja ne loput on huonokuntoisia. Selvästi on vahvistuneet ja tuntuu ettei paljaita kohtia enää ole. Olen onnellinen. Käykää mittauttamassa ferritiiniarvot. On parikymppiä yksityisessä labrassa, lääkärit ei tahdo haluta mittautttaa ferritiiniä koska eivät voi sitten määrätä kalliita lääkkeitä kun monet vaivat hoituukin kuntoon pelkällä rautalisällä ja rautapitoisen ruoan lisäämisellä. Raudan kanssa c-vitamiinia niin imeytyy paremmin.- taas_valvottaa
Matala ferritiini ja anemia kyllä yleensä väsyttävät niin, ettei muuta jaksa kuin nukkua.
Minullakin rautakuuri auttoi rytmihäiriöihin (oli todella alhainen ferritiini), mutta "hyvät unenlahjat" katosivat myös :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107221Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009