Niin.. Kohta 17. Miten tähän täytyisi suhtautua..? Siis täytyykö onnitella vai sanoa voi ei? Itse en haluaisi mitään lasta mutta Laura(hänen nimi) on aivan innoissaan.. Olisiko liioiteltua jättää hänet tämän takia? En kyllä haluaisi jättää yksin, mutta onhan hänellä kaverit.
tyttöystävä raskaana ja 16 vuotias :(
27
2749
Vastaukset
- --
Olet kyllä todella sydämetön, jos oman lapsesi hylkäät.
Henkilökohtaisesti olen todella pettynyt kaikkiin, ketkä eivät ota vastuuta omista teoistaan.
Varaudu siihen että jos et osallistu lapsen elämään, niin joudut maksamaan elatusmaksuja tulojesi mukaan.- --
ps. Ne kaveritkin, mitä Lauralla on, tod.näk. lähtee myös kuvioista.
- .....
Paljonko luulet 15-vuotiaalla olevan tuloja? Kyllähän sitä nyt 15-vuotiaan kohdalla olettaa sopii, että tuloja ei ole ja yhteiskunnan varoista ne elatusmaksut tuossa tapauksessa menee.
Mutta minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Sitten täysi-ikäisenä, kun on tuloja, niin rästiin jääneitä elatusmaksuja pitääkin sitten ruveta maksamaan.
- Suhtaudun näin
Voi ei. Miksi et käyttänyt kondomia?
- tai lipottanut
omaan tai tyttöystävän käteen ja pyyhkinyt kotikoivun kylkeen.
- Kaali Aatami
jäi epäselväksi kuka on lapsen isä, siis syntyvän, ei synnytävän
- 14wtyttö
Miten voit ees kuvitella jättäväs raskauden takia tyttöystäväs ?! Oot tienny ihan hyvin että mitä siitä voi seurata ku harrastaa ! Ja sunki on otettava vastuu . Ei se oo vaa tytön asia ottaa vastuu asiasta . Hei mietis nyt pikkusen :) Mut jos sua esim . pelottaa kertoo vanhemmilles siit että susta on tulos isä , nii turhaa jännität ! Esität asian asiallisesti . Kyl ne ymmärtää et vahinkoja voi sattua . Mieti vielä :) Voimia sulle
se on ymmärretäää että noin nuorella iällä asia voi olla shokki koska elät vasta nuoruuttasi. Tuskin tänä laura on ihan elämäsi rakkaus vielä.
Vaikka et itse haluaisi lasta anna tämän odottavan tytön itää lapsi mikäli hän itse haluaa mutta sinun ei tarvitse olla lapsen kanssa tekemisissä jos et itse halua.
Muista jatkossa käyttää kondomia niin ei käy uudestaan näin ikästi. Ehkä tulevaisuudessa tulet isäksi ja löydät vähän vanhempana naisen jonka kanssa let valmis perustamaan perheen! :)- järkyttävä!
paskempi homma, olisko kannattanu sitä kortsua käyttää jos et vielä valmis isäks oo. Raivostuttavaa tuollane touhu..Ei käy kateeks sun tyttökaveria...vastuuton kersa oot jos nyt jätät tyttökaveris kun ensin oot sen paksuks pamauttanu...huh huh
- .
Ei se kondomikaan ole 100%:n varma, mikään e-keino ei ole, ei edes sterilisaatio.....
Ja 15 v ei ole mikään mies.- ....
Siksi olisikin suositeltavaa käyttää vähintään tuplaehkäisyä, mutta ehkä jopa triplaehkäisyä. Yksinkertainen ehkäisy pettää liian helposti
- nuori95
Kannattaa miettiä mitä oikeesti elämältä haluat. Lapsi tuo vastuuta kamalasti. Olen itse 17v tyttö ja seurustellut lähes kaksi vuotta. Jo heti kun aloimme harrastaa seksiä, sovimme mitä tehdään jos tulen raskaaksi (tapahtuu "vahinko") ja tiedän että poikaystäväni haluaa olla mukana lapsen elämässä.
Olen itse kasvanut ilman isää ja äitini sai minut 17 vuotiaana. Vaikka päättäisit että et tahtoisi nähdä lasta, lapsi tulee olemaan aina elämässäsi "mukana". Joudut maksamaan elatusmaksuja ja myöhemmin saatat tajuta että oli virhe jättää äiti ja lapsi yksin. Ymmärrän myös, että olet todella nuori, mutta silti vastuu on kannettava päätit mitä vain. Mutta jos olet seksiä harrastanut, pitäisi kantaa itse myös vastuu ja tyttöystävän raskaaksi tulo ei ehkä ole oikea syy jättämiselle.
Mutta päätöstä ei tarvitse tehdä heti. Kannattaa puhua tyttöystävän kanssa miltä sinusta tuntuu ja voitte kokeilla yhteis elämää. Se ei tarkoita että sinun pitäisi olla koko elämäsi hänen kanssaan jos asiat eivät oikeasti toimi. Tärkeintä ehkä nyt on että tuette toinen toisianne ja kannatte vastuun siitä mitä olette tehneet. - onnea ja voi ei
Sinä tietenkin itse päätät, haluatko jatkaa tyttöystäväsi kanssa vai et. Lapsi on sitten toinen juttu.
Vaikka sinä jättäisit äitinsä, lasta ei ihan noin vain jätetä. Kun lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella, on lastenvalvojalla velvoite selvittää lapsen isyys. Silloin sinun vaihtoehtosi on joko tunnustaa, nostaa isyyskanne (jos haluat olla varma, että lapsi on sinun) tai odottaa, että lastenvalvoja tekee sen (kanteen nostaminen ei ole kiinni äidin mielipiteestä, vaan se lähtee vaikka äiti lipsauttaisi nimen vahingossa). Laki lähtee siitä, että lapsella on oikeus vanhempiinsa, ei siitä että jommalla kummalla vanhemmalla olisi oikeus päättää kuuluuko isä lapsen elämään vai ei. Tunnustettu isä antaa lapselle oikeuden mm. elatukseen, perintöön ja tietoon isän henkilöllisyydestä viimeistään, kun tämä on täysi-ikäinen. Lapsi ei ole syyllinen vanhempiensa välisiin kiistoihin, eikä häntä niistä kuulu rankaista viemällä pois hänen syntymäoikeutensa.
Isyydentunnustus ei velvoita sinua kuitenkaan tapaamaan lasta tai olemaan hänen huoltajansa. Sinuna kuitenkin harkitsisin osallistumista edes jollain tapaa lapsen elämään. Edes satunnainen tapaaminen ja joulun/synttäreiden muistaminen ei ole sinulta mitään pois, mutta antaa lapselle tunteen, ettet ole häntä kokonaan hylännyt. Ymmärrän että olet vielä itsekin nuori etkä varmaan tällaista suunnitellut, mutta jos nyt hylkäät lapsen täysin, asia voi hyvinkin kaduttaa sinua myöhemmin - ehkä jo muutaman vuoden päästä, tai vasta kun perustat tai haluaisit perustaa perheen. Siinä tilanteessa on kova paikka, jos lasta ei kiinnostakaan tuntematon isä, ja joka ehkä pitää isänään ihan toista miestä. - tanskuli
oot niin nuori !! anteeks nyt vaa kaikille niille, jotka pitää mua nyt iha vastuuttomana ja itsekkäänä kun sanon näin, että poika on niin nuori, että jos ei valmis ole isäksi ja sen nyt jo tietää, niin hän ei todellakaan ole vastuussa tulevasta lapsesta. Molemmat ovat tehneet vastuuttomasti jos ehkäisy on ollut puutteellinen, mutta tyttöystävän pitäisi ymmärtää pojan tilanne..
yleensähän se on niin, että vain tyttö haluaa lapsen pitää ja sitäpaitsi vaikka poika on hänet paksuksi pannut, niin kyllä tyttö on ollut ihan yhtälailla touhussa mukana, aina jotenkin syytellään ja ajatellaan, että poika on vastuuton ja hänen syynsä oli, että tyttö on pullat uunissa -.- mielestäni väärin..
Ei varmaan kovin onnellinen ole tämäkään poika kun pakotetaan isäksi ja jos lähtee pois niin on sydämmetön ja vastuuntunnoton paskiainen, joka pilasi tytön elämän kun tyttö raskautui sattumalta hänen siittiöistään.
Vaikea tilanne sulla, koita pärjätä ja kertoa vanhemmillesi asiasta ja miltä susta tuntuu, että et oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.
Tsemppiä mitä ikinä päätätkin, muista että kumpikaan ei ole väärä vaihtoehto ! (:- onnea ja voi ei
Olet oikeassa, että pidän sinua vastuuttomana sanoessasi, ettei aloittaja ole vastuussa tulevasta lapsestaan. Kyllä on, juridisesti ja moraalisesti. Oli alullesaatto tapahtunut millaisessa tilanteessa tahansa, se on vanhempien välinen asia. Aloittajan ja lapsensa suhde on eri asia.
Olet oikeassa siinä, että lapsentekoon tarvitaan 2 ihmistä. Eikä se läheskään aina ole vain asetelma miesparka ja hänet isäksi tietoisesti huijannut tyrannitar tai koopää mies joka jättää tyttöparan pulaan. Yhtä lailla pitäisi ymmärtää tytön JA pojan tilanne, mutta ennen kaikkea se lapsen tilanne pitäisi ymmärtää. Hän ei ole päättänyt syntyä tähän soppaan, ja häntä tässä pitäisi ensimmäisenä suojella. Ei isää, ei äitiä. Lapsen kannalta on tasan olemassa se väärä vaihtoehto, eli totaalihylkääminen jomman kumman vanhemman puolelta.
Tuohon vanhemmille kertomiseen kyllä kannustan.
- Guaranteen
Onnea ja voi ei.
Aika sydämetöntä pojalta (siis SINÄ), jos jätät tyttöystäväsi siksi, kun SINÄ pamautit hänet paksuksi. Ota vastuu teoistasi. Tue tulevaa äitiä, ÄLÄ HITTO VIE HYLKÄÄ!
Kertokaa vanhemmille. - UGH-olenpuhunut
Ihan liian nuoria ovat molemmat. Mutta täällä puhutaan vain ehkäisyn puutteesta. Mutta onko se tosiaan niin vaikeaa se seksistä pidättäytyminen ja hankkia lapsille sopivampia harrastuksia. Vaikka jousiammuntaa. Aborttia en hyväksy. Ja, kun on kerran osattu seksistä nauttia tai vähemmän nauttia. Ni ollaan sitä sitten tarpeeksi vanhoja kantamaan vastuutakin. Sitä tulisi miettiä ennen ku heittää ne housut nurkkaan, eikä sen jälkeen. Tämä on hyvänä esimerkkinä muille miten ei tulisi toimia. En voi muuta ku esittää surunvalittelunu. Tätä se seksistinen yhteiskunta teettää, ettei lapset tiiä muusta elämästä, ku koko maailma pyörii seksin ympärillä.
- gfgjjhhg
homot
- kiukkuinen äitimummo
Voi jumalauta! Onko kersojen pakko naida, kun ei pystytä ottaamaan vastuuta sen seurauksista???? Sitten vasta naimahommiin, kun tietää mitä siitä voi seurata ja pysyy asiat handlaamaan. Oletko, nuori mies eli poika eli melkein lapsi vielä, taas kerran kaatamassa vastuuta MINULLE eli veromaksajalle. Siis MINÄKÖ joudun erilaisten sossutukien muodossa kantamaan vastuun kersojen seksileikeistä. Aborttiin vaan kylmän rauhallisesti. Selkäänne tarttisitte!
- MielumminKöyhäKuIsä
Elä ala isäksi. Jos äiti pitää lapsen ja alkaa yksinhoitajaksi niin sitten tee niinkuin laki velvoittaa eläkä yhtään enempää. Koita tehdä tyttöystävällesi (asiallisesti siis) selväksi ettei sulla oo halua tulla isäks ja et tue lapsen tekoa muuten ku laki velvoittaa.
- tapsathecoolman
mikset pyytänyt naista käymään heti suihkussa nussimisen jälkeen pesemässä pillua? ei tarttis nyt miettii vauvaa..
- ...........
Ei tartte ihmetellä näitä teiniraskauksia, jos ehkäisyvalistus on tuolla mallilla kuin tapsathecoolmanilla.
- Muumimammuli
Uskotko vakavasti siihen, että suihku seksin jälkeen ehkäisee raskauden? Lol! XD Sorry kid, myth busted. :) toivottavasti porukat ei ala tähän luottaan, muuten aletaan peruskoulusta valmistua vatsa pystyssä. Tuplaehkäisy varmasti paras ja vastuunsa pitää kantaa ja etukäteen otettava riskit huomioon!!!! Mars terkan puheille jos on nukkunut terveystiedon tunnit.
- keskos duo
Voi hyvä luoja teitä nykyteinejä. Itse aloitin sekstailun 14v eikä kertaakaa käyny vahinkoa ja jäliehkäisy pillerit on hemmetti soikoo keksitty. Itse olen kylläkin jo kahden pienen pojan äiti nuorena oon ne tehny mut en vahingossa. Lapset ja ura saa kulkea käsikädes....
- Teini !
Moikka !
Sinä olet kyllä todella säälittävä, jos olet laittanut tyttöystäväsi raskaaksi & jätät hänet nyt yksin. Tyttöystävälläsi on oikeus pitää lapsi, jos hän sitä todella haluaa. Sinun mielipiteelläsi ei saisi minun mielestäni olla mitään valtaa, kun hän tekee sen lopullisen päätöksen. Sinun velvollisuutesi on kuitenkin kertoa oma mielipiteesi & sitten yhdessä sovittu jatkoista. - Anonyymi
nauran toll1 15 v mies nimimerkille xd oot ollu tollon lapsi mut kerro tok mitä kävi
- Anonyymi
Eikö jotkut osaa ottaa vastuuta?Hylkäätkö oman lapsesi? Näyttääkseen.Olen pettynyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389