Koiranpennun raivarit

Avuton!!

Koiramme 3kk saa kerran päivässä kohtauksen, jossa juoksee ympäri asuntoa, murisee ja haukkuu.. Kun yrittää mennä lähelle niin rupeaa murisemaan, haukkumaan ja hyökkäilemään meitä päin. Miten saa tämän pois? Koira laitetaan raivokohtauksen aikana vähäksi aikaa jäähylle toiseen huoneeseen, jossa yleensä rauhoittuu hetkessä.

6

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • momjinugb

      jäähyä,ja käännät selän koiralle,etkä kiinnita huomiota siihen,ennen kuin rauhoittunut

    • silitys ja rauha

      Millaisessa tilanteessa näin käy? Kuulostaa siltä, että koiralla menee niinsanotusti överiksi, tämä voi johtua esimerkiksi liiallisesta silittelystä ja rapsuttelusta. Moni koiranomistaja unohtaa, että se rapsutteluosuus on itseasiassa omistajan hauskuutta, ei aina koiran.

      Saahan koira olla halutessaan rauhassa? Itse olen havainnut parhaaksi, että koiraa lätystetään vain silloin, kun se itse tulee sitä hakemaan. Meillä on koirana koko lyhyen elämänsä koiratarhalla viettänyt rescuekoira, jolla ei aluksi ollut hellyydelle minkäänlaista sietokykyä, vaan nämä "raivarit" tulivat ihan pienestä rapsutushetkestä. Nykyään haluaa rapsutuksia muutaman kerran päivässä, toinen koiramme vielä harvemmin.

      Tätä kannattaa ainakin kokeilla, missä tapauksessa edellisen viestin neuvo on paikallaan. Tosin koiran ei tarvitse saada huomiota edes sitten, kuin se on rauhoittunut, sillä kuvailemasi "raivarit" eivät kuulosta huomion hakemiselta, vaan sen torjumiselta.

    • joobax

      Raivarit on ehkä liian iso sana tälle "kohtaukselle". Parempi on ihan vaan pentuhepuli :) Normaaleja on ja kaikki niitä saa enemmän tai vähemmän. Enempi olisin huolissani pennuista, jotka ei koskaan hepuloi... Jäähy on hyvä! Toiminta tulee jäämään ajan kanssa kokonaan pois.

      Usein näitä hepuleita tulee siinä vaiheessa, kun pentu on väsynyt. Haluaisi vielä riekkua, mutta väsyttää, eikä pentu itse ymmärrä mennä nukkumaan. Lopputuloksena on hepuli. Vähän sama homma kuin pikkulapsille tulee väsykiukku ;) Rauhottumisen jälkeen uni maittaa.

      Älä ole huolissasi. Ole itse täysin rauhallinen hepulin sattuessa ja laita koira rauhallisesti vähin äänin jäähtymään. Voit kokeilla myös lempeää kiinnipitoa. Omalle pennulle kiinnipito ei tosin tehonnut, mutta toisiin se tehoaa ja on kokeilemisen arvoinen. Eli otat syliin ja ote tiukkenee, kun pentu rimpuilee ja löysenee heti, kun pentu rauhottuu. Ole itse rauhallinen ja voit vaikka jutella pennulle rauhoittavasti. Tätä on muutenkin hyvä tehdä pennun kanssa, jolloin se oppii, ettei sylissä rimpuilla.

    • ...

      Mää olen innostunut aina koiran mukana. Kun se alkaa alan läpsiä, ärisen, hyppelehdin ja iloitsen koiran mukana ja lisään toimintaan sanan leikki. Näin koirani ovat vielä yli kymmenen vuotiaanakin saanut elämään kuin pienet pennut tarvittaessa kehoituksesta "leikkii". Ja sitä on tarvittu sen miljoona kertaa kun esim. tokoharjoitukset ovat syöneet koirilta innon ja tarvitaan vähän iloa elämään.

      Toki huomannut koirissa erojakin. Tuohon leikin ylläpitämiseen on minulla aiempien koirien kanssa kuulunut sellainen amerikkalainfutis-sivuttain-hyppelehtiminen, jota koirat väistelleet... Nykyisen kanssa olen sen takia melkein raajarikko, ei lähde hakemaan ohitusta, vaan puskee suoraan päin jalkoja, eli on enemmän futari kuin aiemmat yhteensä, eli osat on vaihtuneet, koira puskee ja minä väistelen...

      noh, meni ohi aiheen, mutta mielenkiinnosta saanko tietää, miksi ihmeessä koiran leikkisyysinto parhaimmillaan pitäisi tukahduttaa?

    • joobax

      Koirat on niin erilaisia. Toisilla leikki pysyy sietorajoissa, toisilla keittää yli. Paras on kun se leikkivire pysyy sopivana ja siihen mä pentuani opetan tällä kierrosten tukahduttamisella. Jos kierrokset kasvaa liiaksi, koiran kyky soveltaa osaamaansa heikkenee huomattavasti ja tulee virheitä. Tai pentuaikana kun keittää yli, se puree kaikkea mihin vaan saa hampaansa ulottumaan, eikä se suinkaan tähtää leluihin... Ehkäpä se kehittää koiran malttiakin kun ei anna mennä yli sen touhun. Mun mielestä ei ole ollenkaan tarkotuksenmukaista antaa koiran paahtaa nollat taulussa, eikä se ole enää mitään leikkisyysintoa. Kuten sanoin, koiria on erilaisia. Toisilla kierrokset ei nouse, eikä keitä yli vaikka kierrokset nousiskin.

      Mulla toi penikka toisaalta on aika makeella moottorilla varustettu, eikä sitä tarvii paljoo innostaa :) Rotukin on sellainen, että leikkisyys ja into säilyy vanhaan ikään saakka, joten ei tartte erikseen opettaa sitä leikkimistä :) Ei olis tullu pieneen mieleenkään tehdä ton kanssa mitään amerikkalaisfutisleikkiä! Sehän olis purru vaan suoraan mahaan, selkään, takalistoon, käsivarteen, mihin vaan mistä kiinni saa :D Kyllä meillä piti tarkkaan kohdistaa leikkiminen leluihin. Erikseen piti opettaa se kestämään heiluvia ja hyppiviä ihmisiä, ettei se mennyt näpsimään niitä! Vasta tosi myöhään, pennun ollessa yli 1vee, on voinut ottaa mukaan tommosia leikkejä missä itsekin heiluu ja hyppii.

      • ...

        Häh? "Jos kierrokset kasvaa liiaksi, koiran kyky soveltaa osaamaansa heikkenee huomattavasti ja tulee virheitä." Virheitä? Leikkimisessä?

        Ei ole tarvinnut meidänkään koiria erikseen opettaa leikkimään, mutta erikseen niille on pitänyt leikkikutsu opettaa. Jokatyyppiseen leikkiin erikseen; tappajahain tunnari hyräily vetoleikeissä, "leikkii" -käsky ( eleet) päättömään ympäriinsä juoksuun, "missä kissa" etsimisleikkeihin... Jos en saisi niitä erilaisiin leikkeihin erilaisista kutsuista, niin miten ihmeessä käyttätisin leikkiä koiran motivointiin?

        Minä en leikkiessä pelkää koiran puremista, olenkin saanut täällä kunnon ripitystä koulutus palstalla mm siitä, että pitkälle toukokuuhun käytin toppahousuja visusti koiran kanssa touhutessa, hanskat kuuluvat vakiovarusteisiin ja sisäreidet olivat kuin rei'ityskoneen jäljiltä.

        Niin, ehkä olen vain laiska. En viitsi tukahduttaa pennun luonnollista intoa ja sitten myöhemmin kun koiralla on enemmän järkeä päässä kouluttamalla sitä kaivaa uudelleen esiin. Vaan vetäisen suoraan, merkkaa sitä että puruja tulee kun pentu on pieni, jossain vaiheessa tervepäinen koira lopettaa puremisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe