paksun pyöreän puun kuivana pitäminen

kahjo kokeilija

(Jatkoa.)

KYSYMYS 2: Lahoaminen olisi vielä ikävämpää kuin halkeaminen, Siitä ei jäisi jäljelle edes polttopuita. Pöllien alle kivianturoihin olen tehnyt kolon ja aukon josta mahdollinen alle karkaava vesi voi liristä pois. Ehkä jotain tuulettumistakin voi tapahtua. Tyven reunat olen tiivistänyt bitumilla (koska anturan täytyi tässä olla hiukan kuppimainen) mikä samalla hiukan hirvittää. Äsken porasin kummankin pölkyn alapäähän kaksi läpimenevää reikää ristiin. Reikien läpimitta keskeltä 2 cm, siitä reunoille päin leventyen aina n. 5 cm:iin asti, ja pöllien läpimitta siis n. 40 cm. Tietääkö joku näppituntumalta, auttaako tuollainen tunneli kosteuden haihtumisessa mitenkään mainittavasti? Kannattaisiko niitä tehdä lisää vai onko ihan turhaa puuhaa? Ajaisivatko muutaman sentin kolot reunoilla saman asian vai onko juuri läpituulettuvuus tärkeätä?

Jeesaako tuuletusta oleellisesti jos poraan leveällä terällä keskeltäkin? Pitää tietysti vielä muotoilla suuaukot niin, ettei lähde valumaan sadevettä sisään. Ja pitää välttää innostumasta niin paljon että nirhaan pölkyn poikki tai heikennän tanakkuutta yhtään enempää.

Pölkyn ympärys on noin 120 cm, ja tästä kehästä olen poistanut noin 4 x 5 cm ”tunneleiden” suuaukkoihin. Olinkohan näppärä vai täysi hölmö?

Kuinka paljon raon tai kolon mittasuhteet vaikuttavat siihen, miten tuuli pyörii ja kuivattaa? Ja kuinkahan paljon puun kosteuden haihtumiseen vaikuttaa se, onko kolon tai reiän sisäpinta poran tai taltan "höyläämä" (= sileää, solut kiinni) vai sahan tai raspiviilan rouhimaa? Onko kukaan kokeillut ja sitten peukalollaan todennut että näin tulee kuivaksi ja näin ei?.

Kyselen, kun rakennelman vaakatukkejakin pitäisi suojata -- ja ehtiä tehdä se ennen kuin laho syö ne. "Laiturin" ja "nousurampin" puolelle ajattelen asettaa suunnilleen tukin levyiset kattohuopasuikaleet kantavan tukin ja poikittaisten kakkosnelosten väliin, reunoiltaan tuulessa läpsymään niin etteivät ne haudo tukkia mutta suojaavat sitä siltä sade- ja sulamisvedeltä joka valuu kakkosnelosten väleistä. Kakkosnelosia voi vaihtaa mutta tukkeja ei. Ilmavuutta auttanee, kun tukin ja huovan väliin jää vielä korotuskoolinki.

Myös vaakasuuntaisia reikiä tukkien läpi keskeltä ajattelin porata. Taivutuslujuutta pystysuunnassa se tuskin mainittavasti haittaa.

Kestopuuta voin käyttää kaiteissa ja sen kaltaisissa tärkeissä räpellyksissä, mutta noita tukkeja ja pölkkyjä ei kukaan kuolevainen kyllästä. Pitäisi vain pitää ne kuivina ja estää halkeamasta kokonaan.

Tästä tuli polveileva juttu. Niin tähänastinen rakentaminenkin on ollut. Kokeilijan iloa tai hullun hommaa.

0

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mietitikö nainen koskaan

        Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
        Ikävä
        121
        1798
      2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

        Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
        Maailman menoa
        179
        1301
      3. Olisi hauska tietää

        Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
        Ikävä
        64
        1158
      4. Vernu Vasunta

        On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
        Suomussalmi
        34
        1053
      5. En kelpaa sinulle

        Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
        Ikävä
        81
        977
      6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

        Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
        Ikävä
        97
        935
      7. Minun on vaan päästettävä irti

        Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
        Ikävä
        37
        880
      8. Taidat vanhempi nainen

        Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
        Ikävä
        64
        806
      9. Kertoisit jo

        Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
        Ikävä
        42
        779
      10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

        Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
        Sinkut
        156
        751
      Aihe