Minkä takia Suomea mollataan vähäisestä asukasmäärästä?

terppis86

Minua ihmetyttää että miksi Suomea pidetään huonompana maana kuin monia niitä, missä väkeä on enemmän? Onhan se totta, että väkeä on pinta-alaan nähden vähän, mutta onhan kaikissa muissakin yhtä pohjoisessa sijaitsevissa maissa vähän väkeä pinta-alaan nähden.

25

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enpä ole koskaan kuullut Suomea mollattavan vähäisen asukaslukunsa takia. Keskivertoulkomaalaisella ei ole hajuakaan Suomen asukasluvusta, hyvä jos tietää sijainnin.

      • terppis86

        No kerran minulta joku britti kysyi Youtubesta että miltä tuntuu olla kotoisin ei mitään -maasta. Hänen on ainakin täytynyt tietää, että väkeä on paljon vähemmän kuin Isossa-Britanniassa.


      • terppis86 kirjoitti:

        No kerran minulta joku britti kysyi Youtubesta että miltä tuntuu olla kotoisin ei mitään -maasta. Hänen on ainakin täytynyt tietää, että väkeä on paljon vähemmän kuin Isossa-Britanniassa.

        Tuollaiseen voi vastata, että Suomi on pinta-alaltaan suurempi kuin ns. "Iso"-Britannia ja Irlanti lähisaarineen eli koko Brittein saaret yhteensä.

        Miltäköhän britistä tuntuu asua siirtomaamahdin muistoissa, nyt Euroopan Unionin kakkoskentälliseen kuuluvassa vaikutusvallaltaan vähäpätöisessä maassa?


      • Joo mutta...
        Kollimaattori kirjoitti:

        Tuollaiseen voi vastata, että Suomi on pinta-alaltaan suurempi kuin ns. "Iso"-Britannia ja Irlanti lähisaarineen eli koko Brittein saaret yhteensä.

        Miltäköhän britistä tuntuu asua siirtomaamahdin muistoissa, nyt Euroopan Unionin kakkoskentälliseen kuuluvassa vaikutusvallaltaan vähäpätöisessä maassa?

        No niin mutta onhan Inarikin Suomen laajin kunta, monikymmenkertaisesti Helsingin kokoinen, mutta asukkaita vain vajaat 7000.


      • jadeskis

        Ai ei mollata? Joku oli kirjoittanut siitä, että miksi Burger King ei tullut Suomeen, kommentin, että pieni, harvaan asuttu valtio jossain Jumalan selän takana ei todellakaan kiinnosta suuria tekijöitä. Onhan Ruotsissa ja Norjassakin Burger King. Eivätkö ne sitten vastaa tuota kuvausta Suomesta? Jonkun idiootin mielestä siis?


      • 9+4
        jadeskis kirjoitti:

        Ai ei mollata? Joku oli kirjoittanut siitä, että miksi Burger King ei tullut Suomeen, kommentin, että pieni, harvaan asuttu valtio jossain Jumalan selän takana ei todellakaan kiinnosta suuria tekijöitä. Onhan Ruotsissa ja Norjassakin Burger King. Eivätkö ne sitten vastaa tuota kuvausta Suomesta? Jonkun idiootin mielestä siis?

        Ruotsi ja Norja, tai siis ennenkaikkea niiden tiheämmin asutut alueet, ovat olennaisesti lähempänä "suurta maailmaa" kuin edes Helsinki saati sitten muu Suomi.
        Se nyt on vaan fakta, että Suomi on kaukana kaikesta. Typerää on ruveta tinkaamaan vastaan moista asiaa.


      • jadeskis
        9+4 kirjoitti:

        Ruotsi ja Norja, tai siis ennenkaikkea niiden tiheämmin asutut alueet, ovat olennaisesti lähempänä "suurta maailmaa" kuin edes Helsinki saati sitten muu Suomi.
        Se nyt on vaan fakta, että Suomi on kaukana kaikesta. Typerää on ruveta tinkaamaan vastaan moista asiaa.

        Eikös Norja ulotu vain hiukan Suomea etelämmäksi?


      • jadeskis
        9+4 kirjoitti:

        Ruotsi ja Norja, tai siis ennenkaikkea niiden tiheämmin asutut alueet, ovat olennaisesti lähempänä "suurta maailmaa" kuin edes Helsinki saati sitten muu Suomi.
        Se nyt on vaan fakta, että Suomi on kaukana kaikesta. Typerää on ruveta tinkaamaan vastaan moista asiaa.

        Ja vaikka Suomi olisikin kaukana kaikesta, se ei ole mikään syy siihen, ettei tänne voisi tulla Burger Kingiä. Eihän noita ole Baltian maissakaan, vaikka nekin ovat "olennaisesti lähempänä suurta maailmaa." Ja minua ärsyttää se, että puhutaan "suuresta maailmasta", koska mielestäni ei ole suurta tai pientä maailmaa, vaan yksi maailma, jossa on 7 miljardia ihmistä. Ja miksei kukaan ikinä sano esim. Uuden-Seelannin olevan kaukana kaikesta? Tai jonkin muun eteläisimmän alueen? Mielestäni jotkin pienet Tyynenmeren saaret ovat todellisesti "kaukana kaikesta", koska niiden välittömässä läheisyydessä ei ole mitään.


      • 17 + 19
        9+4 kirjoitti:

        Ruotsi ja Norja, tai siis ennenkaikkea niiden tiheämmin asutut alueet, ovat olennaisesti lähempänä "suurta maailmaa" kuin edes Helsinki saati sitten muu Suomi.
        Se nyt on vaan fakta, että Suomi on kaukana kaikesta. Typerää on ruveta tinkaamaan vastaan moista asiaa.

        On todella hullua, että noita Burger Kingejä kuitenkin löytyy "Jumalan selän takaa", kun niitä on kun niitä on Norjassa ja Ruotsissa Suomenkin korkeudella. Suomi sitten jätetään ilman kun on niin kaukana "suuresta maailmasta".


      • ergfbgrefsgav
        jadeskis kirjoitti:

        Ja vaikka Suomi olisikin kaukana kaikesta, se ei ole mikään syy siihen, ettei tänne voisi tulla Burger Kingiä. Eihän noita ole Baltian maissakaan, vaikka nekin ovat "olennaisesti lähempänä suurta maailmaa." Ja minua ärsyttää se, että puhutaan "suuresta maailmasta", koska mielestäni ei ole suurta tai pientä maailmaa, vaan yksi maailma, jossa on 7 miljardia ihmistä. Ja miksei kukaan ikinä sano esim. Uuden-Seelannin olevan kaukana kaikesta? Tai jonkin muun eteläisimmän alueen? Mielestäni jotkin pienet Tyynenmeren saaret ovat todellisesti "kaukana kaikesta", koska niiden välittömässä läheisyydessä ei ole mitään.

        Kukaan ei täällä sano Uuden Seelannin olevan "kaukana kaikesta" juuri siksi, että se on eikä moisella paikalla ole täällä mitään merkitystä. Tosin Ihmiskunnan väestöjakaumaan nähden Uusi Seelanti on vähemmän syrjäseutua kuin Suomi.

        Mitä tulee Burger Kingiin, niin liiketoiminnassa asiakaspotentiaalilla on hyvin paljon merkitystä. Ei kannata edes aloittaa, jos ei ole tarpeeksi potentiaalia. Se, miksi Ruotsissa ja Norjassa noita on, liittynee siihen, että sinne ne ehtivät aikana, jolloin kilpailua ei vielä kovin paljon ollut ja toisaalta molemmissa maissa väestön keskittyminen oli ehtinyt pidemmälle kuin Suomessa. Jos Suomessa ei olisi Heseä, olisi tämäkin maa ehkä vähän kiinnostavampi globaaleille ketjuille.
        Toinen liiketoimintaan vaikuttava asia on logistiikka, kuljetusmatkat. Suomi häviää molemmissa tekijöissä.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että globaalisti katsottuna Suomi on maailman syrjäkolkkaa, kuolevaa aluetta. Ei se muuksi muutu siitä, että joku peräkammarin poika Taivalkoskella kuvittelee sen huussinnurkkansa olevan maailman napa. Toki maailmassa muitakin syrjäseutuja on.


      • jadeskis
        ergfbgrefsgav kirjoitti:

        Kukaan ei täällä sano Uuden Seelannin olevan "kaukana kaikesta" juuri siksi, että se on eikä moisella paikalla ole täällä mitään merkitystä. Tosin Ihmiskunnan väestöjakaumaan nähden Uusi Seelanti on vähemmän syrjäseutua kuin Suomi.

        Mitä tulee Burger Kingiin, niin liiketoiminnassa asiakaspotentiaalilla on hyvin paljon merkitystä. Ei kannata edes aloittaa, jos ei ole tarpeeksi potentiaalia. Se, miksi Ruotsissa ja Norjassa noita on, liittynee siihen, että sinne ne ehtivät aikana, jolloin kilpailua ei vielä kovin paljon ollut ja toisaalta molemmissa maissa väestön keskittyminen oli ehtinyt pidemmälle kuin Suomessa. Jos Suomessa ei olisi Heseä, olisi tämäkin maa ehkä vähän kiinnostavampi globaaleille ketjuille.
        Toinen liiketoimintaan vaikuttava asia on logistiikka, kuljetusmatkat. Suomi häviää molemmissa tekijöissä.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että globaalisti katsottuna Suomi on maailman syrjäkolkkaa, kuolevaa aluetta. Ei se muuksi muutu siitä, että joku peräkammarin poika Taivalkoskella kuvittelee sen huussinnurkkansa olevan maailman napa. Toki maailmassa muitakin syrjäseutuja on.

        Kun kuitenkin myönnät, että maailmassa on muitakin syrjäseutuja, niin luettelisitko sitten mitkä ne ovat? En minä kuvittele Suomen olevan maailman napa, mutta kun ärsyttää miten negatiivisesti siitä puhutaan. Mutta eivätkö Norja ja Ruotsikin sitten ole suurimmaksi osaksi kuolevaa aluetta? Tulin pari vuotta sitten ajatelleksi, että kun sisareni kävi Tokiossa ja ilmoitti palaavansa "mörön perseeseen", kun palasi Suomeen, että se on vain ihmisen määrittelemä asia mikä on Suomi ja mikä on Ruotsi jne. Kysyin häneltä, olisiko hän palannut mörön perseeseen, jos olisi palannut Venäjälle. Oikea vastaus mielestäni on, että riippuu siitä mihin osaan Venäjää, koska Venäjä on niin laaja, että sinne mahtuu mörön perseitä ja myös asutetumpiakin alueita. Sama pätee myös Yhdysvaltoihin ja Kanadaan ja Kiinaan. Mutta sillehän ei voi mitään, että samaan valtioon kuuluvien alueiden ajatellaan olevan yhtä. Mutta jos itse olisin kotoisin Helsingistä, niin kyllä minulle mitä todennäköisemmin Tallinna ja Tukholma merkitsisivät enemmän kuin esim. Lappi. Ja jos olisin kotoisin esim. Imatralta, sen lähellä sijaitsevat venäläisetkin paikat merkitsisivät minulle enemmän.


      • jadeskis
        ergfbgrefsgav kirjoitti:

        Kukaan ei täällä sano Uuden Seelannin olevan "kaukana kaikesta" juuri siksi, että se on eikä moisella paikalla ole täällä mitään merkitystä. Tosin Ihmiskunnan väestöjakaumaan nähden Uusi Seelanti on vähemmän syrjäseutua kuin Suomi.

        Mitä tulee Burger Kingiin, niin liiketoiminnassa asiakaspotentiaalilla on hyvin paljon merkitystä. Ei kannata edes aloittaa, jos ei ole tarpeeksi potentiaalia. Se, miksi Ruotsissa ja Norjassa noita on, liittynee siihen, että sinne ne ehtivät aikana, jolloin kilpailua ei vielä kovin paljon ollut ja toisaalta molemmissa maissa väestön keskittyminen oli ehtinyt pidemmälle kuin Suomessa. Jos Suomessa ei olisi Heseä, olisi tämäkin maa ehkä vähän kiinnostavampi globaaleille ketjuille.
        Toinen liiketoimintaan vaikuttava asia on logistiikka, kuljetusmatkat. Suomi häviää molemmissa tekijöissä.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että globaalisti katsottuna Suomi on maailman syrjäkolkkaa, kuolevaa aluetta. Ei se muuksi muutu siitä, että joku peräkammarin poika Taivalkoskella kuvittelee sen huussinnurkkansa olevan maailman napa. Toki maailmassa muitakin syrjäseutuja on.

        Mutta kuitenkin hyvä että valaisit asiaa. Kyllähän tuo Hesburgerkin tietysti vaikuttaa asiaan. Mutta olen joskus ihmetellyt myös, miksi maailmassa pitää olla niin paljon valtioita. Ja jos esimerkiksi tälle alueelle, jolla Suomi, Ruotsi ja Norja sijaitsevat, olisikin muodostunut vain yksi valtio, niin sittenhän Suomenkin alueella olisi varmaan noita Burger Kingejä.


      • ergfbgrefsgav
        jadeskis kirjoitti:

        Kun kuitenkin myönnät, että maailmassa on muitakin syrjäseutuja, niin luettelisitko sitten mitkä ne ovat? En minä kuvittele Suomen olevan maailman napa, mutta kun ärsyttää miten negatiivisesti siitä puhutaan. Mutta eivätkö Norja ja Ruotsikin sitten ole suurimmaksi osaksi kuolevaa aluetta? Tulin pari vuotta sitten ajatelleksi, että kun sisareni kävi Tokiossa ja ilmoitti palaavansa "mörön perseeseen", kun palasi Suomeen, että se on vain ihmisen määrittelemä asia mikä on Suomi ja mikä on Ruotsi jne. Kysyin häneltä, olisiko hän palannut mörön perseeseen, jos olisi palannut Venäjälle. Oikea vastaus mielestäni on, että riippuu siitä mihin osaan Venäjää, koska Venäjä on niin laaja, että sinne mahtuu mörön perseitä ja myös asutetumpiakin alueita. Sama pätee myös Yhdysvaltoihin ja Kanadaan ja Kiinaan. Mutta sillehän ei voi mitään, että samaan valtioon kuuluvien alueiden ajatellaan olevan yhtä. Mutta jos itse olisin kotoisin Helsingistä, niin kyllä minulle mitä todennäköisemmin Tallinna ja Tukholma merkitsisivät enemmän kuin esim. Lappi. Ja jos olisin kotoisin esim. Imatralta, sen lähellä sijaitsevat venäläisetkin paikat merkitsisivät minulle enemmän.

        En ymmärrä, miksi sinua ärsyttää negatiivinen puhe Suomesta ylipäätään ja etenkään sikäli, kun se sattuu olemaan totta? Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että "Suomi" on ihmisten jokseenkin mielivaltaisesti määrittelemä käsite (ja siksi minulle itselleni jokseenkin merkityksetön).

        Oikeassa olet siinäkin, että helsinkiläisenä minun elämässäni esimerkiksi Tallinnalla on paljon enemmän sijaa kuin Rovaniemellä. Ei itse asiassa merkitsisi minulle mitään, jos Suomen pohjoisraja siirrettäisiin johonkin Jyväskylän tasolle (vielä silloinkin samaan valtioon jäisi paljon alueita, joilla en koskaan käy ja joilta en ketään tunne).


      • jadeskis
        ergfbgrefsgav kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi sinua ärsyttää negatiivinen puhe Suomesta ylipäätään ja etenkään sikäli, kun se sattuu olemaan totta? Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että "Suomi" on ihmisten jokseenkin mielivaltaisesti määrittelemä käsite (ja siksi minulle itselleni jokseenkin merkityksetön).

        Oikeassa olet siinäkin, että helsinkiläisenä minun elämässäni esimerkiksi Tallinnalla on paljon enemmän sijaa kuin Rovaniemellä. Ei itse asiassa merkitsisi minulle mitään, jos Suomen pohjoisraja siirrettäisiin johonkin Jyväskylän tasolle (vielä silloinkin samaan valtioon jäisi paljon alueita, joilla en koskaan käy ja joilta en ketään tunne).

        No eihän sen tiettty pitäisi ärsyttää mutta mietin vain, olisiko Suomi niin kuolevaa aluetta jos kuuluisi samaan valtioon Norjan ja Ruotsin kanssa. Eräs henkilö sanoi pitävänsä kaikkia Pohjoismaita takapajuloina, eli myös Tanskaa joka on sentään välittömästi Saksan pohjoispuolella. Hän myös sanoi Viron kuuluvan Keski-Eurooppaan eikä pitänyt sitä takapajulana. Tämä huvittaa koska Viro ei todellakaan kuulu Keski-Eurooppaan ja Tanska on Keski-Eurooppaa lähempänä. Olen itse syntyisin Siilinjärveltä ja asunut myös Kuopiossa ja nyt asun Oulussa. Länsi-Suomi on jäänyt minulle todella etäiseksi ja myös Lappi. Itä- ja Pohjois-Suomessahan on tosin paljon kuolevia paikkoja, esim. Rautavaara on todella näyttävä esimerkki tästä. Tätä ilmeisesti tarkoitit kuolevalla alueella.


      • ergfbgrefsgav
        jadeskis kirjoitti:

        No eihän sen tiettty pitäisi ärsyttää mutta mietin vain, olisiko Suomi niin kuolevaa aluetta jos kuuluisi samaan valtioon Norjan ja Ruotsin kanssa. Eräs henkilö sanoi pitävänsä kaikkia Pohjoismaita takapajuloina, eli myös Tanskaa joka on sentään välittömästi Saksan pohjoispuolella. Hän myös sanoi Viron kuuluvan Keski-Eurooppaan eikä pitänyt sitä takapajulana. Tämä huvittaa koska Viro ei todellakaan kuulu Keski-Eurooppaan ja Tanska on Keski-Eurooppaa lähempänä. Olen itse syntyisin Siilinjärveltä ja asunut myös Kuopiossa ja nyt asun Oulussa. Länsi-Suomi on jäänyt minulle todella etäiseksi ja myös Lappi. Itä- ja Pohjois-Suomessahan on tosin paljon kuolevia paikkoja, esim. Rautavaara on todella näyttävä esimerkki tästä. Tätä ilmeisesti tarkoitit kuolevalla alueella.

        En usko, että nyky-Suomen eri alueiden tilanne olisi merkittävästi erilainen, jos oltaisiin yhä osa Ruotsia tai jopa Norjakin olisi samassa paketissa. Jos katsot Ruotsin tilannetta, niin Tukholmasta pohjoiseen (ja länteen) hiljenee huomattavasti. Ja Norjassakin väki keskittyy yhä enemmän Oslon seudulle.
        Saattaisin jopa olettaa, että nyky-Suomen alueen asukasmäärä olisi merkittävästi vähäisempi, koska olisi laajemmassa mitassa muutettu etelää ja länttä kohden.

        Minä uskon, että koko Pohjois-Suomi tulee tyhjenemään. Esim. Oululla ei ole juuri funktiota pitkällä tähtäimellä.


      • Ookkona....
        ergfbgrefsgav kirjoitti:

        En usko, että nyky-Suomen eri alueiden tilanne olisi merkittävästi erilainen, jos oltaisiin yhä osa Ruotsia tai jopa Norjakin olisi samassa paketissa. Jos katsot Ruotsin tilannetta, niin Tukholmasta pohjoiseen (ja länteen) hiljenee huomattavasti. Ja Norjassakin väki keskittyy yhä enemmän Oslon seudulle.
        Saattaisin jopa olettaa, että nyky-Suomen alueen asukasmäärä olisi merkittävästi vähäisempi, koska olisi laajemmassa mitassa muutettu etelää ja länttä kohden.

        Minä uskon, että koko Pohjois-Suomi tulee tyhjenemään. Esim. Oululla ei ole juuri funktiota pitkällä tähtäimellä.

        "Esim. Oululla ei ole juuri funktiota pitkällä tähtäimellä"

        Ai ei ole vai? Kyllä on ja hemmetin tärkeä funktio onkin: Pitää ja säilöä Oululaiset Oulussa!


      • hiphip hurraa
        9+4 kirjoitti:

        Ruotsi ja Norja, tai siis ennenkaikkea niiden tiheämmin asutut alueet, ovat olennaisesti lähempänä "suurta maailmaa" kuin edes Helsinki saati sitten muu Suomi.
        Se nyt on vaan fakta, että Suomi on kaukana kaikesta. Typerää on ruveta tinkaamaan vastaan moista asiaa.

        Nythän se Burger King tulee tänne ensi vuoden alusta.


      • onsevainniin
        jadeskis kirjoitti:

        Eikös Norja ulotu vain hiukan Suomea etelämmäksi?

        -- norjaa on pohjosenpana ,idenpänä,lännenpänä ja etelänpänä suomea --ihmemaa


    • joku selitys

      Jokainen vähänkään suuremman valtion asukas pitää kotimaataan maailman napana.

    • ylikansoitettuko

      Kyllä Suomessa on paljon asukkaita jos ajatellaan paljonko asukkaita on muualla 60 pohjoisen lev. asteen pohjoispuolella.

      Joidenkin mielestä Suomi on jopa pahasti ylikansoitettu, jos otetaan huomioon millaiset olosuhteet täällä on maataloudelle. Omavarainen ruoantuotannon suhteenhan Suomi ei ole.

      • sitroen.

        Eikö se olekaan omavarainen? Minä kun olen luullut toista! Se, että tänne esimerkiksi ruis tuodaan melkein kaikki Puolan saastepelloilta, on jotain, lieneekö kauppapolitiikkaa. Viljelijät kyllä viljelisivät ruista, mutta kun siitä ei haluta maksaa yhtään mitään...
        Olisipa hauska nähdä joku virallinen arvio tai uskottava tilasto Suomen elintarvikeomavaraisuudesta.

        7 10 ei sitten ole 17?


      • 277
        sitroen. kirjoitti:

        Eikö se olekaan omavarainen? Minä kun olen luullut toista! Se, että tänne esimerkiksi ruis tuodaan melkein kaikki Puolan saastepelloilta, on jotain, lieneekö kauppapolitiikkaa. Viljelijät kyllä viljelisivät ruista, mutta kun siitä ei haluta maksaa yhtään mitään...
        Olisipa hauska nähdä joku virallinen arvio tai uskottava tilasto Suomen elintarvikeomavaraisuudesta.

        7 10 ei sitten ole 17?

        No tuota... Yksikään traktori tai puimuri ei liikahda kotimaisella energialla. Lannoitteetkin tai ainakin niiden raaka-aineet taitaa olla paljolti tuontitavaraa. Koneetkin usein.


    • tietävä kansa (ote)

      Nyt Plogi-Heikkilä epäilee suuren Kitkan järven olevan lähinnä lähimpänä tuhon kohteena, kun jumalattomat ja luonnottomat levittävät valtaansa yli maan, ja Marsin (rrekisteröity planeetta,) rp radasta ja ruosteista (Fe) tietävä Esko Valtaoja tukee noita tyhmempiään kuin Jumala syntisiään; armoa armon päälle!

      Oikeata vettä, ei vain valtaojissa, ei vain osakkaille, janoaa riekon sulka hatussaan nimim Allekirjoittanut (tuohilippokulttuuri)
      .

      • outsaider

        - norja ulottuu jopa hieman idemmäksi kuin suomi -- mutta jos mollataan, älä välitä
        sano että eime missään rottalassa eletä, sikiämistä tapahtuu massiivisesti vain slummeissa.


    • heksari

      Olen kuullut monen tuttuni sanovan, että on vain parempi, että Suomessa ei ole niin paljoa ihmisiä kuin esim. pinta-alaltaan samankokoisessa Saksassa on. En vain ymmärrä sitä, että miksi sen väljyyden pitäisi kattaa koko Suomi. Nämä kaikki, jotka ovat näin sanoneet, ovat joko syntyisin Pohjois-Savosta tai asuneet siellä sillä hetkellä. Eli jos Helsingissä olisi esim. 5 miljoonaa asukasta, niin mitä haittaa siitä käytännössä voisi olla heille? Minusta tuo, että kun he sanovat, että parempi kun ei ole niin suurta ihmismäärää, kuulostaa siltä, kuin olisi hyvä, jos Saksassakin asuisi vain reilut 5 miljoonaa ihmistä. Mutta eihän Saksa voisi silloin olla maailman merkittävimpiä teollisuusvaltioita. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se, että näissä kahdessa maassa on niin huima ero väkiluvussa, johtuu ilmastosta. Jotkut vain jostain syystä ovat sitä mieltä, että sopiva väkiluku Suomen kokoiselle alueelle on 5 miljoonaa ja jos sitä pienemmillä alueilla on enemmän väkeä, se on jo liian paljon. Niin kuin jo totesin, jos asuu esim. Pohjois-Savossa ja Helsingissä olisi esim. 5 miljoonaa asukasta, niin ei siitä käytännössä olisi Pohjois-Savossa asuvalle haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      136
      8404
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1373
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1145
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1126
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1047
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      137
      960
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      775
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      768
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      751
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      664
    Aihe