Mistä et tingi?

Rattus sp.

Mistä et tingi lama-aikana? Omani perusteluineen ovat seuraavat:

1. Asuminen (asunnon koolla ei ole merkitystä, vaan viihtyvyydellä) --> Katto pään päällä on perusasioita elämässä. Viihtyisä koti on kuin turvasatama.

2. Hyvä, monipuolinen ruoka (syön viikolla työpaikan läheisyydessä olevassa Amican paikassa ja koiralle osittain omatekemää ruokaa). Kun vatsa on täysi, niin mieli on parempi.

3. Hampaidenhoito (säännölliset hammaslääkärikäynnit takaavat, ettei yllättyksiä ilmaannu).

4. Vakuutukset ja työttömyyskassamaksu (pahanpäivän suojauksia).

Nuo ovat kululistallani ne pakoilliset, jotka menevät kaiken muun edelle.

42

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilomielin

Kyllä se on viina.
      Ihan terveyden
      vuoksi!

• Rattus sp.

Hmmm.. taitaa kuulua omalle tingimislistalle :).. mieluummin teetä, jota tuli ostettua neljää eri laatua hupenevaan varastoon tällä viikolla - yhtä mustaa, kahta vihreää ja yhtä valkoista teelaatua.

• lama tai ei

suurin piirtein tässä järjestyksessä

-tarpeeksi yöunta
      -aamukahvi
      -metsälenkki ja uinti, talvella lenkki ja avanto
      -yhteydenpito ystäviin ja sukulaisiin
      -leffa 1/kk
      -teatteri 4/v
      -konsertti 2/v

• Rattus sp.

Omalta kohdalta tuo lista oli taloudelliselta näkökannalta. Tilanteessa, jossa varaudun myös säästämään pahan päivän varalle. Eli miettinyt sitä, mikä on todellakin pakollista/tarpeellista.

Yöuni kuuluu ehdottomasti ruokavalion ja liikunnan lisäksi siihen, joka antaa voimia jaksamiseen. Ystävien ja sukulaisten kanssa kyllä pidetään yhteyttä ja tuosta koiranpennusta pidän yhtä hyvää huolta kuin itsestäni :).

Minulla on edelleen veneeni, jonka parempaan kuntoon laittamiseen on tarvetta/kiinnostusta, mutta veneen laitto on kiinni taloudellisesta tilanteesta. Edelleenkin haluan osakesijoittaa, mutta se ei ole niin tähdellistä.

Jonkinlaista arvottamista, kuten itse kullakin. Kiitokset vastauksesta.

• itsensä toteuttaja

Aika hyvä lista perustarpeista. Valitsisin samoin. Jos joutuisin myymään tavaroitani henkeni pitimiksi, niin harrastusvälineistäni luopuisin viimeisenä. Ennemmin elän pari viikkoa ehkä kolmekin kuusenkäpyteellä kuin, että luopuisin vaikkapa ompelukoneestani.

• Rattus sp.

Olen luopunut kotona ylimääräisestä. Se ei ole pakon edestä vaan tilan selkeyttämistä. Myös varautumista siihen, että jossakin vaiheessa asun pienemmissä tiloissa. Nykyinen asunto on itselleni ylisuuri ja helposti tulisi lisättyä tavaraa tämän asunnon mukaan, mikä kostautuisi myöhemmin. Jatkossa aion asua myös keskustassa. Nyt valitsin taajama-asumisen.

Tällä hetkellä ansioni ovat hyvät (ja näyttävät jatkuvan hyvinä), mutta omalla alalla tehdään pätkätöitä. Huolestuin kesällä tilanteesta, jossa veneen varustelu tuntui vievän kaikki rahani. Tilanteessa, jossa minulle olisi pitänyt säästyä tavallista enemmän. No, jatkan veneen varustelua, mutta hiljennän tahtia ja etukäteen reilusti säästämällä.

En muuten minäkään luovu helpolla veneestäni ja etenkään koirastani :). Koira on tärkeysjärjestyksessä venettä tärkeämpi.

Olen ihminen, joka varautuu tilanteisiin pidemmällä aikavälillä.

• Pian kaikki on ohi..

Kaikesta olen joutunut tinkimään paitsi toistaiseksi rahasta. Syyt saat itse keksiä, mutta pieleen ne menee sinulta.

• Rattus sp.

En yritä arvailla. Menetyksiä tulee itse kullakin elämässä ja joskus loppuu tämäkin taival.

• expimot

- liikunta
      - mieleiseni ravinto
      - uskomattomat uneni, varsinaiset joka öiset spektaakkelit (näen niitä, halusin tai en)

• Rattus sp.

Onneksi tuo liikunta ei maksa minulle. Ravinto maksaa ja siitä en tingi :). Sekavia unia olen nähnyt. Sellaisia, jotka kyllä muistan hetken, mutta eivät ole muistamisenarvoisia muutaman tunnin päästä.

• Miten Sinä tuommosia ajatuksia.
      Eikös se niin ole, että hyvänä aikana kannattaa jemmata, ja tehdä laman aikana isommat hankinnat.
      Terveyteen vois enemmänkin panostaa, mutta kun sitä pitäs mennä lääkäriin. Eikä siinä vielä mitään, vaan kun pitäs vaivansa valittaa, niin se on jo pahempi juttu.
      Nivelissä on jotakin, eikä ihan vähää, mutta vielä tuota liikkumaan pystyy.

• Rattus sp.

Mars lääkäriin! Jos on tulehdustilanne, niin parempi hoitaa heti. Ei tarvitse sitten myöhemmin katua.

Olen ihan tarpeeksi rahoittanut venetarvikeliikkeitä kesäkauden aikana. Suuremmalla hankinnalla tarkoitat varmasti, että pitäisi hankkia toimintavarmempi VolvoPentan dieselmoottori veneeseen? Sitten kun se on hankinnassa, niin sitten haluan uuden potkurin, uuden tankin ja kaiken päälle uuden diesellämmittimen. Sellaiset hankinnat ovat viritteillä, mutta yritän toppuutella itseäni.

Minulla on meneillään oma hyvä aika, joten pitäisi jemmata.

• k-kotton
        Rattus sp. kirjoitti:

Mars lääkäriin! Jos on tulehdustilanne, niin parempi hoitaa heti. Ei tarvitse sitten myöhemmin katua.

Olen ihan tarpeeksi rahoittanut venetarvikeliikkeitä kesäkauden aikana. Suuremmalla hankinnalla tarkoitat varmasti, että pitäisi hankkia toimintavarmempi VolvoPentan dieselmoottori veneeseen? Sitten kun se on hankinnassa, niin sitten haluan uuden potkurin, uuden tankin ja kaiken päälle uuden diesellämmittimen. Sellaiset hankinnat ovat viritteillä, mutta yritän toppuutella itseäni.

Minulla on meneillään oma hyvä aika, joten pitäisi jemmata.

Pentan toimintaepävarmuusjohtunee naisten alkeellisesta käsityksestä koneista, ja niiden toiminnasta.Tuskin se uusikaan kone yhtä kesää kauempaa temppuilematta kestää.
        Asiaa auttaa, että miehissä on jalomielisiä avuliata aatuja, jotka rientävät oitis auttamaan pyydettäessä ja useammin ilman pyytämistäkin.

• Rattus sp.
        k-kotton kirjoitti:

Pentan toimintaepävarmuusjohtunee naisten alkeellisesta käsityksestä koneista, ja niiden toiminnasta.Tuskin se uusikaan kone yhtä kesää kauempaa temppuilematta kestää.
        Asiaa auttaa, että miehissä on jalomielisiä avuliata aatuja, jotka rientävät oitis auttamaan pyydettäessä ja useammin ilman pyytämistäkin.

Tällä hetkellä on bensiini :) eli tavoittelen myös turvallisempaa polttoainetta veneeseen. Pitäisi siirtää koko avulias aatu ruokakuntaan ja siihen olen liian sitoutumiskammoinen. Kyseessä on myös oma vene eli en käytä muita hyväksi tässä kuten en myöskään polkupyöränrenkaan vaihdossa.

• Mietin aina välillä tuota, vaikka pieniä on nytkin menoni.
      Mutta kun elin 540 € kuukausituloilla niin silloin jo oli kaikki niin pienissä kun osaan kuvitella.
      Varsinkin kun jouduin sairaalaan ja sieltä tuli ylimääräinen lasku.

Nyt jo vuokra on tuon verran eli jos oikein tiukille vetää alan etsimaan halvempaa asuntoa. Niitä kyllä löytyy.
      Sitten luovun koneesta, ja siitä ainoasta lehdestä.

Oikeestaan toi hammashuolto sitä en ole koskaan ajatellut mutta siirtämään voi sitäkin joutua.

Mulla kun ei ole niin suuret tulot että niistä kamalasti säästää ja jos olen jotain säästänyt niin se on mennyt matkusteluun.

Joskus sitten taas nyt olen köyhäillyt ihan huvin vuoksi, muistaakseni sen mitä oli ja että säilyisi muistissa jos joutuu samaan jamaan.

• Rattus sp.

Täälläkin pyritään pitämään menot aisoissa, jopa parempina aikoina. Ei saisi muodostua "menoautomaatteja". Sellaisia, jotka vievät säännöllisesti rahaa tililtä. Kertaostokset ovat paremmin kestettävissä.

Tuosta hammashuollosta en sen tähden säästele, että hoitamattomat hampaat tulevat pidemmän päälle moninkertaisesti kalliimmiksi.

• Rattus sp. kirjoitti:

Täälläkin pyritään pitämään menot aisoissa, jopa parempina aikoina. Ei saisi muodostua "menoautomaatteja". Sellaisia, jotka vievät säännöllisesti rahaa tililtä. Kertaostokset ovat paremmin kestettävissä.

Tuosta hammashuollosta en sen tähden säästele, että hoitamattomat hampaat tulevat pidemmän päälle moninkertaisesti kalliimmiksi.

Viisasta se onkin laittaa pivoon silloin kun mahdollista on.
        Ite vaan jossain vaiheessa mietin, laitanko pivoon vai elänkö nyt ja toteutan elämää jota aina kaipasin silloin kun elin pätkätöillä.
        Silloin ei toteutettu niitä haaveita.
        Nyt sitten taas mietin ettei oikeesti tiedä kuinka kauan elämää jatkuu.
        En halua siinä vaiheessa jos jotain tapahtuu miettiä sitä että miksi en elänyt silloin kun se oli mahdollista.
        Joten vielä toistaiseksi menee rahat kiertoon sitä mukaa kun saan säästettyä johonkin mitä haaveilen.

• Rattus sp.
        tulisilla kirjoitti:

Viisasta se onkin laittaa pivoon silloin kun mahdollista on.
        Ite vaan jossain vaiheessa mietin, laitanko pivoon vai elänkö nyt ja toteutan elämää jota aina kaipasin silloin kun elin pätkätöillä.
        Silloin ei toteutettu niitä haaveita.
        Nyt sitten taas mietin ettei oikeesti tiedä kuinka kauan elämää jatkuu.
        En halua siinä vaiheessa jos jotain tapahtuu miettiä sitä että miksi en elänyt silloin kun se oli mahdollista.
        Joten vielä toistaiseksi menee rahat kiertoon sitä mukaa kun saan säästettyä johonkin mitä haaveilen.

Sopivassa suhteessa säästöön ja itselleen tärkeiden asioiden toteutukseen :). Onhan minulla tuo rahasyöppö vene. Muutama vuosi menee saadessani sellaiseen kuntoon, että olen tyytyväinen.

• Siinäpä nuo, asunnon viihtyisyys, ravinnon määrä ja terveydenhuolto. Kaikesta muusta voikin sitten joustaa enemmän tai vähemmän, esimerkiksi asuinpaikasta tai ravinnon laadusta... Toisaalta sellaista lamaa ei enää taida tulla että kovin paljon tästä nykyisestä tasosta tinkiä tarvitsisi, joku onnettomuus tai tapaturma voi olla pahempi juttu...

• Rattus sp.

Työttömyys jossakin hamassa tulevaisuudessa saattaisi olla sellainen. Yllättäviä kuluja saattaa tulla myös hammaskaluston huoltamisessa, jos joku hammas sattuisi lopullisesti hajoamaan.

• Rattus sp. kirjoitti:

Työttömyys jossakin hamassa tulevaisuudessa saattaisi olla sellainen. Yllättäviä kuluja saattaa tulla myös hammaskaluston huoltamisessa, jos joku hammas sattuisi lopullisesti hajoamaan.

Juu, sie olet nuorempi niin tuo työttömyyskin on vielä uhkana. Miulla taas eläke niin lähellä ettei vaikuta enää suuriakaan.

• Rattus sp.
        yohuuhkaja kirjoitti:

Juu, sie olet nuorempi niin tuo työttömyyskin on vielä uhkana. Miulla taas eläke niin lähellä ettei vaikuta enää suuriakaan.

Yhteiskunnan pitäisi paljon muuttua, jotta ei olisi työttömyysuhkana.

• Rattus sp. kirjoitti:

Yhteiskunnan pitäisi paljon muuttua, jotta ei olisi työttömyysuhkana.

Niinpä... Nuorempien pitää varautua vaihtamaan ammattia, kotipaikkaa ja kai kotimaatakin ainakin muutaman kerran elämässään, vanhempi väki saattoi onnella pärjätä vain yhdellä valinnalla. Ehkä joillakin lääkärin tai juristin papereilla voi toivoa pysyvänsä yhdellä uralla koko aktiiviaikansa, tuskin monilla muilla.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Niinpä... Nuorempien pitää varautua vaihtamaan ammattia, kotipaikkaa ja kai kotimaatakin ainakin muutaman kerran elämässään, vanhempi väki saattoi onnella pärjätä vain yhdellä valinnalla. Ehkä joillakin lääkärin tai juristin papereilla voi toivoa pysyvänsä yhdellä uralla koko aktiiviaikansa, tuskin monilla muilla.

Jouduin 90-luvun lama-aikaan vaihtamaan ammattia, opiskelin sähköasentajaksi, tämä uusi ammatti poiki sitten lottovoiton arvoisen työpaikan, työnkuvani on muuttunut vuosien myötä ja olen taas alkuperäisen ammattini toimessa.

• Ei seksimaanikko.

- Seksi
      - Kämppä missä harrastaa seksiä
      - Kai syödäkin pitää välillä
      - Päiväseksi
      - Vuokran maksaa jos muistaa
      - Seksiä sen kunniaksi että on vuokra maksettu
      - Iltaseksi
      - Kahviakin juoda koska viina ei maistu
      - Laiskottelu yli varojen
      - Seksiä ettei se unohdu
      - Seksisavut henkäyksistä nauttien
      - Mitä ne vakuutukset ja kassamaksut on?
      - Seksivakuutus, kattava kaikinpuolisesti

• Rattus sp.

Kyllä tuosta seksistä olen tinginyt, vaikka eihän se maksullista ole? Muuten vain ikä ja kiire tekevät tehtävänsä. Ei ole myöskään näkynyt miespuolisia yksilöitä, jotka olisivat sykähdyttäneet millään tasolla. Hyvä kun muistaa, mitä tuo sana seksi tarkoittaa :D.

• Lama-aikaan ihmiset tuntuvat olevan niin stressaantuneita, että unohtavat nämä rentouttavat ilot ;) Mitä vaikka elämä potkii jos on hyvä suhde jossa nauttia elämästä ja kerätä voimavaroja! Ihanaa että huolehdit kumppanistasi ja tuotat iloa! Lamasta ei noilla aikatauluilla ole tietoakaan ;) Ei huolta ylipainosta kun treenaa ja on aktiivinen, luulen ;)
        Seksiä ei minulle ole tarjolla mutta kiva lukea tämä; hyvä! . En itsekään luopuisi jos minulla olisi ;)

• Ei seksimaanikko.
        amigurumi kirjoitti:

Lama-aikaan ihmiset tuntuvat olevan niin stressaantuneita, että unohtavat nämä rentouttavat ilot ;) Mitä vaikka elämä potkii jos on hyvä suhde jossa nauttia elämästä ja kerätä voimavaroja! Ihanaa että huolehdit kumppanistasi ja tuotat iloa! Lamasta ei noilla aikatauluilla ole tietoakaan ;) Ei huolta ylipainosta kun treenaa ja on aktiivinen, luulen ;)
        Seksiä ei minulle ole tarjolla mutta kiva lukea tämä; hyvä! . En itsekään luopuisi jos minulla olisi ;)

Rehellisesti sanoen heitin puoli huumorilla koko listauksen. Hyvin vähän puhutaan seksin merkityksestä 'hyvinvoinnin' yhtenä rinnakkaisjuttuja. Eihän sen tarvitse olla joka päiväistä, mielellään kyllä viikottaista, jos on mahdollisuus, sama melkein, tapahtuuko se aamulla, päivällä, illalla, vai yöllä, kaikkea on elämän aikana kokenut

• .. .....

Kaikestahan se olisi tingittävä jos tosi lama yhteiskuntaan ja omalle kohdalle iskisi.Eri juttu kestäisikö nykyihminen jotain pettuleipä- linjaa ???

• Rattus sp.

Kyllähän se olisi kestettävä, jos olisi pakko tai muuten kuolisi pois. Ongelmia tuottaisi asuntojen/talojen lämmittäminen tai se, että ollaan siirretty ruuantuotanto muihin maihin.

• grannen

elän aina säästeliäästi niin se on vähän tinkimistä oli lama tai ei.muuten olen kanssasi samaa mieltä mutta mitään laskua en jätä maksamatta.

• Rattus sp.

Ihan hyvä valinta.. Kyllä kaikki laskut, joihin olen sitoutunut maksan pois :). Vaikeuksien hankkimista, jos niin en tekisi.

• ...

Kahta en vaihda.

Sukat.

Ihminen elää ihmeen vähällä. Pohjoisess pitää olla katto pään päällä ja kaikkialla pitää syödä ja juoda. Kaikki muu loppujen lopuksi täysin tarpeetonta. Näkeehän tuon kenen tahansa kotonakin, kaikki paikat ties mitä törkyä, sänky, jääkaappi ja vessa ainoita, joita käytetään päivittäin.

Ei sen puoleen, onhan sitä kaikkea kivaa, mutta ilmankin pärjäisi, tiukan paikan tullen.

=DW=

• Rattus sp.

Kai sentään nuo sukat käyvät pesussa :D?

Helpompaa olisi pienemmällä tavaramäärällä. Aika paljon olin hamstrannut venettä varten tavaraa. Käytäntö opetti nopeasti, että suurin osa oli turhaa.

• Lama ei enää kosketa minua, voin jäädä eläkkeelle milloin tahansa.
      Mutta miksi jäisin, kun olen hyväkuntoinen ja ajatus kulkee sutjakkaasti.

• Rattus sp.

Silloin kun pitää työstään ja voi tehdä sitä, niin mikä ettei. Äitinikin olisi halunnut pysyä eläkeiän jälkeen töissä.

• monenlaista mieltä

minä taas odotan et pääsen eläkkeelle, kun ei kukaan enää yli viiskymppistä palkkaa, vaikka olis kuinka työkokemusta ja joutunut ilman työtä iän takia.

• Rattus sp.

Tuo on totta monella alalla. Se mietityttää myös omalla kohdalla.

• Vähän huithapeliksi tunnen itseni sun järjestelmällisen listauksen jälkeen :)
      Toki nuo asiat on suht kohdillaan myös mulla.. laskut tulee maksettua ajallaan jne.
      Ja "pahan päivän vara".. jota en kotona vanhempieni eläessä ymmärtänyt, sen oon jotenkin perinyt itelle.
      Taloyhtiössä remppoja, mutta ne on tähän mennessä menneet aika huomaamatta, ei yksin tarvi maksaa.
      Kulkupeli on asia, josta ei voi tinkiä, työmatkojen vuoksi, vaikeaa ois ilman muutenkin, kun siihen tottunut.
      Eli velkaa saisi helposti tehtyä, jos sen uusisi, mutta kun toimii pieneksi autoksi niin hyvin, alle 100 000 km ajettu. Huollot tehty säännölisesti..

• Rattus sp.

Oikeastaan mietin sitä, mitkä ovat tärkeitä asioita, mistä en karsi. Monesti aikaisemmin ole karsinnut ruuassa, mutta pidemmän päälle se on huono vaihtoehto,

Laskut maksan ajallaan, mutta mietin, mitkä laskut ovat tarpeellisia. Tällä hetkellä pystyn laittamaan sivuun ilman että joutuisin itseäni pitämään tiukoilla.

• Kyllä lamasta pääsee turvatusti yli jos voi sanoa että näistä en luovu.
      En tiedä mitkä asiat saavat toiset niin romahtamaan että ei ole kattoa pään päällä ja vaatteetkin löytyy roskiksesta mistä se ruokakin, juomaksi kelpaa mikä vain joka sumentaa tuskaa. Heikkous kyllä vie kaiken mennessään, välinpitämättömyys itseen ja mihinkään vai mitä nyt onkin sitten kenekin kohdalla tapahtunut.
      Toki ymmärsin että puhut niistä asioista mitkä ovat sinulle tärkeitä ja siitä että lama ei koskettele syvemmin.Tuli vain mieleen että kiitollisia voidaan olla niin kauan kuin meillä on jotain murkinaa ja katto pään päällä.Mutta kiitollisena ei saa olla niin pahasti ettei taistele vääristymiä vastaan jotta tulevaisuus olisi parempi.

• Rattus sp.

Jos vedän paniikkinappulan päälle, niin en ainakaan edellämainituissa asioissa :). Luulen, että aika moni suomalainen on vähentänyt jonkin verran ostoksiaan. Helpompaa minun on ostaa jokin kotimainen tuote verrattuna ulkolaiseen.

Lyhyen ajan sisällä olen huomannut, että vaatteiden hinta on kaupoissa kallistunut. Näyttäisi laatukin huonontuneen, joten helppo jättää vaateostokset tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      39
      12490
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      91
      4291
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      110
      4023
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3658
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3351
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      116
      3304
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      48
      2235
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      39
      2143
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      27
      1968
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      13
      1661
    Aihe