Mistä ihmeestä löytää Nauvosta venepaikan ensi kesäksi?

Säällä-kuin-säällä

Meillä on mökki Houtskarin pohjoispuolella saaressa ja matkaamme sinne Rymättylästä veneellä. Matkan varrelle kuitenkin osuu sellaisia aukkoja, mitkä kovalla tuulella ovat ikäviä ja nyt olisi ideana etsiä Nauvosta venepaikka ja siten saada venematka ensi kesänä lyhyemmäksi (vaikkakin sitten automatka Turusta pitemmäksi).
Mutta mistään ei löydy tietoa venepaikan tarjoajista... Tulisiko täältä apua?

31

3451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säällä-kuin-säällä

      Siis Korppoo olisi oikeastaan parempi paikka kuin Nauvo venepaikan sijainniksi.
      Eli löytyykö jostain tietoja Korppoon venepaikan tarjoajista?

    • Säällä-kuin-säällä

      Norrskatasta jos löytäisi venepaikan, niin olisi lähes täydellistä...

      • 13+19

        Oletko kuullut saaristotien lauttajonoista?
        Ei yksityiset siellä vuokraa venepaikkoja.
        Kysyä voi entisistä kunnista Korppoo, Nauvo, Houtskari ja Parainen ja Airisto Strand sekä majoitusta- ja ravintoloita tarjoavilta yrityksiltä.


      • khdsfdghj

        verkan


    • 0öll3

      Jos et halua mökkihöperöityä, myy mökki ja osta purjevene.

    • Bossu

      Eikö kannattaisi etsiä paikkaa Kustavista?

      • Mika22

        Kustavi olisi Korppoota parempi siinä mielessä, että ei ole lauttamatkojen takana. Mutta onko Rymättylään verrattuna etua, jos ajattelee matkan suojaisuutta? Iniön suunnalla on aika suuria aukkoja.


    • jonottaja

      Lauttajonojen takia itse olen miettinyt veneen siirtämistä nauvosta esim Stormälöhön. aina joka vuosi pari kertaa on parinkin tunnin jonot jo Parainen-nauvo välillä Juhannuksesta puhumattakaan! Jos siihen lisää vielä Nauvo-Korppoo välin ja Korppoo-Norskata, niin menee suurin osa viikonlopusta jonottamiseen!

      • kddkkskksd

        Pitkät lauttajonot ovat potaskaa. Juhannuksena sellaiset toki ovat aaton aattona ja juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina mutta muuten lautat vetävät hyvin. Ketään ei voi yllättää että juhannuksena on ruuhkaa, ihan joka puolella.

        Käyn Korppoossa mökillä huhtikuusta marraskuun alkuun. Tänä kautena kolme kertaa ollut pitkät jonot Parainen-Nauvo välillä. Helatorstain jälkeinen sunnuntai sekä juhannuksena. Muuten odotusajat ovat olleet käytännössä 0-30 min. Nauvo-Korppoo välillä lauttajonot ovat aina hyvin lyhyet, 8 kertaa kymmenestä mahtuu ensimmäiseen lauttaan. Kuljen matkat pääsääntöisesti pe illalla mökille, su pois.

        Lautoissa on se hyvä puoli että mökki- ja venemurtojen määrä romahtaa lauttayhteyden takana. Rikolliset eivät halua tulla lautalla yli koska kiinnijäämisen riski kasvaa. Esim. paraisilla tehdään huomattavasti enemmän varkauksia ja murtoja kuin Nauvossa, Korppoosta puhumattakaan.


      • 670
        kddkkskksd kirjoitti:

        Pitkät lauttajonot ovat potaskaa. Juhannuksena sellaiset toki ovat aaton aattona ja juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina mutta muuten lautat vetävät hyvin. Ketään ei voi yllättää että juhannuksena on ruuhkaa, ihan joka puolella.

        Käyn Korppoossa mökillä huhtikuusta marraskuun alkuun. Tänä kautena kolme kertaa ollut pitkät jonot Parainen-Nauvo välillä. Helatorstain jälkeinen sunnuntai sekä juhannuksena. Muuten odotusajat ovat olleet käytännössä 0-30 min. Nauvo-Korppoo välillä lauttajonot ovat aina hyvin lyhyet, 8 kertaa kymmenestä mahtuu ensimmäiseen lauttaan. Kuljen matkat pääsääntöisesti pe illalla mökille, su pois.

        Lautoissa on se hyvä puoli että mökki- ja venemurtojen määrä romahtaa lauttayhteyden takana. Rikolliset eivät halua tulla lautalla yli koska kiinnijäämisen riski kasvaa. Esim. paraisilla tehdään huomattavasti enemmän varkauksia ja murtoja kuin Nauvossa, Korppoosta puhumattakaan.

        "Kuljen matkat pääsääntöisesti pe illalla mökille, su pois."

        Lauantai aamupäivällä on pitkät jonot, suurta huvia merellä purjehtiville joka viikonloppu.


      • jazerrr
        670 kirjoitti:

        "Kuljen matkat pääsääntöisesti pe illalla mökille, su pois."

        Lauantai aamupäivällä on pitkät jonot, suurta huvia merellä purjehtiville joka viikonloppu.

        Mikä on mielestäsi pitkä jono lautalle? Joillekin 50 m on jo kaamean pitkä, ja aivan hirveää jos lauttarannassa joutuu puolikin tuntia odottamaan...


      • Anonyymi

        pakko kysyä, että milloin on ollut (tänä juhannuksen oli 13-19) parin tunnin jonoja? Nyt, kun noi uudet lautat on tullut niin en pahemmin jonoihin ole jäännyt!? tänä vuonna vene lasku tapahtui maaliskuussa ja melkein joka vkl loppu Korppoossa. venepaikka Galtbyssä. Mielellään kyllä ajaisin myös ilman lauttoja perille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pakko kysyä, että milloin on ollut (tänä juhannuksen oli 13-19) parin tunnin jonoja? Nyt, kun noi uudet lautat on tullut niin en pahemmin jonoihin ole jäännyt!? tänä vuonna vene lasku tapahtui maaliskuussa ja melkein joka vkl loppu Korppoossa. venepaikka Galtbyssä. Mielellään kyllä ajaisin myös ilman lauttoja perille!

        Ei siellä mitään pahempia jonoja ole kun isoille losseille mahtuu pitkä letka, mutta sillä seurauksella, että lastaus ja lossaus kestää niin pitkään ettei aikataulut kesäkaudella pidä, vuorot harvenee ja siksi myöhästyy seuraavasta lossista joka ajaa aikataulun mukaan eikä odota. Eli päästä päähän kulkeminen kestää pidempään kuin ennen vaikka Nauvon lossille pääsisi ajamaan suoraan jonottamatta. Vanhat lossit hyllyillä ja kolmas lossi ruuhkaa purkamaan toimi paljon paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä mitään pahempia jonoja ole kun isoille losseille mahtuu pitkä letka, mutta sillä seurauksella, että lastaus ja lossaus kestää niin pitkään ettei aikataulut kesäkaudella pidä, vuorot harvenee ja siksi myöhästyy seuraavasta lossista joka ajaa aikataulun mukaan eikä odota. Eli päästä päähän kulkeminen kestää pidempään kuin ennen vaikka Nauvon lossille pääsisi ajamaan suoraan jonottamatta. Vanhat lossit hyllyillä ja kolmas lossi ruuhkaa purkamaan toimi paljon paremmin.

        Ihme urputusta uusista lautoista. Aivan varmasti vetävät liikennettä paremmin kuin vanhat. Mikäli matkasi jatkuu Norrskataan tai Houtskariin, tähtää aiemmalle vuorolle niin ehdit.

        Ja ei Sterna ja Falco ylähyllyineen olleet nopeita lastata ja purkaa. Ja sitten kun joku jäi ramppiin jumiin, kaikki odottivat pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme urputusta uusista lautoista. Aivan varmasti vetävät liikennettä paremmin kuin vanhat. Mikäli matkasi jatkuu Norrskataan tai Houtskariin, tähtää aiemmalle vuorolle niin ehdit.

        Ja ei Sterna ja Falco ylähyllyineen olleet nopeita lastata ja purkaa. Ja sitten kun joku jäi ramppiin jumiin, kaikki odottivat pitkään.

        Siinäpähän urputat. Vuodesta 1998 olen tuota väliä melkein päivittäin kulkenut ja tiedän toimivuudesta vähän enemmän kuin satunnainen kesäturisti. Ennen pystyi luottamaan siihen, että lossi lähti ajallaan ellei ollut hälytysajoneuvoa kyydissä. Nykyään jo ensimmäinen lähtö lakisääteisen tauon jälkeen myöhästelee.

        Tuollaiset "tähtää aiemmalle vuorolle niin ehdit" urputukset voit unohtaa. Tottakai, jos ehtii aiemmalle vuorolle niin ehtii, mutta pointti on siinä, ettei aikatauluihin enää voi luottaa vaikka olisi ostanut etuajokyltit autoon. Ennen aikataulut toimi ja lähtöjä oli enemmän, mutta nyt lähtöjä on karsittu eikä aikataulussa siltikään pysytä.

        Vanhoja menetelmiä soveltamalla nuo isot lossit ei vaan toimi. Tunarit pitäisi saada pois liikennesuunnittelusta ja jonotuskaistat pitäisi suunnitella uudestaan isommille losseille soveltuviksi niin aikaisempaan aikatauluun voitaisiin palata ja aikataulussa pysyttäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpähän urputat. Vuodesta 1998 olen tuota väliä melkein päivittäin kulkenut ja tiedän toimivuudesta vähän enemmän kuin satunnainen kesäturisti. Ennen pystyi luottamaan siihen, että lossi lähti ajallaan ellei ollut hälytysajoneuvoa kyydissä. Nykyään jo ensimmäinen lähtö lakisääteisen tauon jälkeen myöhästelee.

        Tuollaiset "tähtää aiemmalle vuorolle niin ehdit" urputukset voit unohtaa. Tottakai, jos ehtii aiemmalle vuorolle niin ehtii, mutta pointti on siinä, ettei aikatauluihin enää voi luottaa vaikka olisi ostanut etuajokyltit autoon. Ennen aikataulut toimi ja lähtöjä oli enemmän, mutta nyt lähtöjä on karsittu eikä aikataulussa siltikään pysytä.

        Vanhoja menetelmiä soveltamalla nuo isot lossit ei vaan toimi. Tunarit pitäisi saada pois liikennesuunnittelusta ja jonotuskaistat pitäisi suunnitella uudestaan isommille losseille soveltuviksi niin aikaisempaan aikatauluun voitaisiin palata ja aikataulussa pysyttäisiin.

        Mielenkiintoista että olet 25 vuotta väliä kulkenut lähes päivittäin ja väität että lossit ajavat Paraisten ja Nauvon väliä. Heh hee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista että olet 25 vuotta väliä kulkenut lähes päivittäin ja väität että lossit ajavat Paraisten ja Nauvon väliä. Heh hee.

        Minä en ole käynyt kuin kerran eläissäni sielläpäin ja sekin tapahtui kun lapsena menimme autolautta Holmialla Ruotsiin.

        Veneellä olen siitä salmesta mennyt useamman kerran läpi.
        Minusta ne alukset näyttivät isoilta losseilta, mutta niitä kutsutaan nimellä lautta-alus.

        Sitä en tiedä miten niitä siellä kansankielellä kutsutaan, joten en pysty siihen mitään sanomaan.
        Ehkä tuo lainaamasi ”losseiksi” niitä kutsunut tulee asiaa valaisemaan.
        Nimim. utelias Helsingistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista että olet 25 vuotta väliä kulkenut lähes päivittäin ja väität että lossit ajavat Paraisten ja Nauvon väliä. Heh hee.

        Mikä siinä on mielenkiintoista? Maantielautat, eli lossit. Ei lossi lakkaa olemasta lossi vaikka vaijeri irrotetaan. Nauvo ja Parainen, sitäkö ihmettelet? Miksi? Sitä väliä ne ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole käynyt kuin kerran eläissäni sielläpäin ja sekin tapahtui kun lapsena menimme autolautta Holmialla Ruotsiin.

        Veneellä olen siitä salmesta mennyt useamman kerran läpi.
        Minusta ne alukset näyttivät isoilta losseilta, mutta niitä kutsutaan nimellä lautta-alus.

        Sitä en tiedä miten niitä siellä kansankielellä kutsutaan, joten en pysty siihen mitään sanomaan.
        Ehkä tuo lainaamasi ”losseiksi” niitä kutsunut tulee asiaa valaisemaan.
        Nimim. utelias Helsingistä.

        Kaikki lossin näköiset on losseja. Helppoa ja yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole käynyt kuin kerran eläissäni sielläpäin ja sekin tapahtui kun lapsena menimme autolautta Holmialla Ruotsiin.

        Veneellä olen siitä salmesta mennyt useamman kerran läpi.
        Minusta ne alukset näyttivät isoilta losseilta, mutta niitä kutsutaan nimellä lautta-alus.

        Sitä en tiedä miten niitä siellä kansankielellä kutsutaan, joten en pysty siihen mitään sanomaan.
        Ehkä tuo lainaamasi ”losseiksi” niitä kutsunut tulee asiaa valaisemaan.
        Nimim. utelias Helsingistä.

        Miten on mahdollista, että olet käynyt sielläpäin vain kerran elämässäsi, ja silloinkin päädyitte Ruotsiin ettekä jämähtäneet Holmialla sitä salmea eestaas sahaamaan (eikä Parainen - Nauvo väliä tuolloin vielä mitkään isot lossit tai lautat liikennöineet), mutta siitä salmesta kuitenkin mennyt useamman kerran? Kuolleena siellä tuskin olet ajelehtinut kun edelleen kirjoitat. Siinäpä ihmettelijälle ihmeteltävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on mahdollista, että olet käynyt sielläpäin vain kerran elämässäsi, ja silloinkin päädyitte Ruotsiin ettekä jämähtäneet Holmialla sitä salmea eestaas sahaamaan (eikä Parainen - Nauvo väliä tuolloin vielä mitkään isot lossit tai lautat liikennöineet), mutta siitä salmesta kuitenkin mennyt useamman kerran? Kuolleena siellä tuskin olet ajelehtinut kun edelleen kirjoitat. Siinäpä ihmettelijälle ihmeteltävää.

        Siihen aikaan tuo autolautta Holmia lähti Kapellskäriin jostain Paraisten rannalta.
        En muista sen sataman nimeä, eikä sitä ilmeisesti enää siellä olekaan.

        Olen siis käynyt vain kerran Paraisilla tietä pitkin, mutta sen lautta salmen kautta veneellä olen kulkenut useamman kerran - myös purjeilla.

        Tuo kirjoitustyylisi suorastaan huutaa tukkanuottasille, mutta en sellaiseen ryhdy kanssasi, joten jatka seuran etsimistä ja ihmettelemistä.
        Hyvää syksyn jatkoa toivottaa utelias Helsingistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen aikaan tuo autolautta Holmia lähti Kapellskäriin jostain Paraisten rannalta.
        En muista sen sataman nimeä, eikä sitä ilmeisesti enää siellä olekaan.

        Olen siis käynyt vain kerran Paraisilla tietä pitkin, mutta sen lautta salmen kautta veneellä olen kulkenut useamman kerran - myös purjeilla.

        Tuo kirjoitustyylisi suorastaan huutaa tukkanuottasille, mutta en sellaiseen ryhdy kanssasi, joten jatka seuran etsimistä ja ihmettelemistä.
        Hyvää syksyn jatkoa toivottaa utelias Helsingistä.

        Siitä Lillmälön kärjestä se lähti. Samassa paikassa on nykyään Mälömarin pienvenetelakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä Lillmälön kärjestä se lähti. Samassa paikassa on nykyään Mälömarin pienvenetelakka.

        Kiitos tiedosta. Täytyy Google Earthista katsoa ja muistella vanhoja aikoja.
        Sen muistan, että siinä rannassa olisi ollut nättejä kallioita ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole käynyt kuin kerran eläissäni sielläpäin ja sekin tapahtui kun lapsena menimme autolautta Holmialla Ruotsiin.

        Veneellä olen siitä salmesta mennyt useamman kerran läpi.
        Minusta ne alukset näyttivät isoilta losseilta, mutta niitä kutsutaan nimellä lautta-alus.

        Sitä en tiedä miten niitä siellä kansankielellä kutsutaan, joten en pysty siihen mitään sanomaan.
        Ehkä tuo lainaamasi ”losseiksi” niitä kutsunut tulee asiaa valaisemaan.
        Nimim. utelias Helsingistä.

        Kansankielellä tuollaiset suorakaiteen muotoiset konevoimalla kahden rannan väliä sahaavat alukset, joiden molemmissa päissä on identtiset rampit, ovat näillä seuduilla aina losseja.

        Lossi on ruotsiksi färja ja lautta on ruotsiksi färja tai flotte, mutta flotte on tyyliin Kon-Tiki joka on jotenkin hallittavissa purjein, airoin tms, tai se on aluksen pelastuslautta joka vain ajelehtii pinnalla. Färja voi olla kaikkea vaijerilossista ruotsinlaivaan. Eli lautta = färja = lossi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Täytyy Google Earthista katsoa ja muistella vanhoja aikoja.
        Sen muistan, että siinä rannassa olisi ollut nättejä kallioita ??

        Olisikohan sama purkki jonkun ajan kulkenut Korppoon Galtbystä, koska ei Lillmälössä ihmeemmin kauniita kallioita ole, mutta Galtbyssä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan sama purkki jonkun ajan kulkenut Korppoon Galtbystä, koska ei Lillmälössä ihmeemmin kauniita kallioita ole, mutta Galtbyssä on.

        Lillmälöstä on vielä 70-luvulla lähtenyt laivoja Ruotsiin. Galtbystä sitä ennen, mutta mennään ehkä 50-luvulle, 60-luvun alkuun. Lillmälössä on iso hiekkakuoppa laivarannassa. Voihan olla, että ne on jotain kalliotakin rouhineet soraksi. Nauvon ja Paraisten välinen lossi lähti Paraisilta ennen nykyiseltä meripelastajien tukikohdasta Lillmälön etelärannalta, joka oli välissä luotsipaikkakin. Siinä on jylhät kalliot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lillmälöstä on vielä 70-luvulla lähtenyt laivoja Ruotsiin. Galtbystä sitä ennen, mutta mennään ehkä 50-luvulle, 60-luvun alkuun. Lillmälössä on iso hiekkakuoppa laivarannassa. Voihan olla, että ne on jotain kalliotakin rouhineet soraksi. Nauvon ja Paraisten välinen lossi lähti Paraisilta ennen nykyiseltä meripelastajien tukikohdasta Lillmälön etelärannalta, joka oli välissä luotsipaikkakin. Siinä on jylhät kalliot.

        Kiitoksia vielä kaikille muisteluihin osaa ottaneille. Aikaa on kulunut siitä ensimmäisestä autolautta matkastani, joten voi olla että sekoitan sen sataman johonkin toiseen.
        Onko Kapellskärin satamassa kallioita?

        Tuota lossi nimitystä minäkin olen noista tuo tyyppisistä aluksista aina kuullut käytettävän, sillä eihän tavallinen kulkija osaa siitä ohuesta vaijerista mitään sanoa.
        Vuosikymmeniä Saimaan vesistön äärellä kesiä viettäneenä olen kyllä lossien kanssa päässyt sinuiksi.
        Aikoinaan niitä oli siellä paljon. Viime vuosina siltoja on rakennettu moneen salmeen, mutta kyllä sieltä vielä lossikyytiä saa.
        Vanhoja aikoja muisteleva utelias Helsingistä.


    • Ajolanranta?

      Kyllä Nauvosta päin tulee ihan yhtä isoja selkiä kuin Rymättylästä päin. Kun karttaa katsoo, niin mielestäni ihannepaikka teille olisi Ajolanranta Rymättylän länsipuolella, oletko kuullut siitä: http://www.ajolanranta.fi/

      Mielummin sitä vähän pompuuttaa merellä kuin kypsyy lauttajonoissa!

    • Mikkssksksksk

      Jos käytte mökillä usein (esim. 2-3 kertaa kk:ssa) ettekä halua säärajoituksia niin en näe oikein vaihtehtoine muuta kuin ajaa autolla houtskariin asti tai ostaa riittävän merikelpoinen vene jolla taittaa matkaa kovemmassakin kelissä vähän kauempaa. Mietintämyssyyn kannattaa ottaa myös fakta paljonko vene kuluttaa polttoainetta per mökkireissu. Kauden mittaan laskusta voi tulla todella iso ja kummasti automatka alkaa olla houkuttelevampi.

      Kuljen melko usein saaristotietä Turun ja Korppoon väliä. Lauttajonoja on vahvasti liioiteltu paikallisessa mediassa.

      • Kokemusta on

        Osta Targa yhteysveneeksi, on aivan sama millainen keli merelllä on ja nautit merellä olosta. Targalla pääset tutustumaan saaristoon myös laajemmin.


    • jkjkjkjkkjj

      Yksi vaihtoehto venepaikalle on korppoosta, pääsaaren pohjoispuolelta. Yksi lauttatulee lisää mutta korppoon lautalle jonoja ei juuri koskaan ole.

      Tulit sitten kaivosta tai korppoosta, sinun on ylitettävä ruotsinlaivojen käyttämä väylä,joka on aakee laskee. Ts. pikkuveneellä kovassa kelissä se on haastavaa, ja jopa vaarallista kovilla keleillä.

      Miten olisi kuitenkin venepaikka houtskarista, ja autolla sinne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2739
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      352
      2594
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      70
      1744
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      132
      1648
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1402
    Aihe